F
VW GOLF-
DIKKE
ASTON MARTIN
Europa's eerste Auto-l
Nieuwe injectie
Oplage95.000 ex.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Hulpbrief
van Bovag
Ééntje a.u.b.
rt 1992-pagina 24
Donderdag 26 maart 1992
re
inko-
iar be-
een
Tony Vos
eet
jeds
Autotest:
Zakenauto
Lees verder
van de Toekomst
Seat Toledo Turbo D
in dit nummer-
Pag. 5
Pag. 9
Pag. 3
o.a.:
Raceseizoen op Zandvoort
van start
Jaargang 4
Nummer 12
wordt
aar
i wor-
)ke-
•ger
Elek-
e vol-
voor-
and
rantie
p een
ge
la
kt
zo
ide
aon
-t in
ipot
eem.
;er-
:ht op
euw
ring
I. U
n te
alen,
jnt u
it be-
oor
tech-
vra-
inden
taf
oble-
via
i hier-
sning.
igeland
ie Mark
prijs,
itie
ring of
je vol-
uren
nst te
n
aon of
i pe-
deren
iraat
rijgt
ve
elijk-
meer-
?n-
2%
iu van
lent
De lezers van zes samenwerkende autotijdschriften uit
zes verschillende Europese landen hebben in een
gezamenlijke verkiezing de nieuwe Volkswagen Golf
uitgeroepen tot Europese Auto-l van 1992. Nederland
werd bij deze verkiezing vertegenwoordigd door het
weekblad Autoweek. Het is voor het eerst dat de Auto-
i verkiezing werd gehouden. De bekendmaking had
plaats in Genève, voorafgaand aan de internationale
Autotentoonstelling.
een automatische transmissie.
Ondanks het feit dat de 2 liter
uitstekend voldoet, is zo'n 6-pitter
veel leuker. Vooral de combinatie
ijswijzi-
igen
in Ne-
odukt
oste
De Aston Martin Virage kan vanaf
nu worden voorzien van een
uitermate sportief pakket aan
extra's. De krachtbron wordt
hierbij tot 6,3 liter vergroot en
levert nu een vermogen van 472 pk,
een verbetering met maar liefst 40
procent. Het koppel stijgt zodoende
van 494 naar 648 Nm. De super
sportcoupé haalt zodoende het
sprintje van 0 tot 100 in 5,5
seconden en vindt een top van 279
km/u pas genoeg.
Overigens kunnen niet alleen
nieuwe Virage's met dit pakket
worden uitgerust. Ook een reeds
geleverd model kan de
gedaantewisseling ondergaan. De
Donorauto
Spartan produceert jaarlijks
enkele honderden auto's, althans,
het chassis, de carrosseriedelen en
pakketten met verlichting,
portierkrukken, bumpers, softtop
etc.
Midden jaren tachtig kwam de
Nederlander Wil Hartsuiker in
contact met Spartan, omdat hij zelf met ve
een bouwpakket kocht. Gedurende verlicl
de bouw werd gedacht over een
officieel importschap voor
Nederland en eventueel ook
Duitsland, België en Frankrijk.
De Bovemij, de
verzekeringsdochter van de
Bovag, introduceerde half
maart de Bovag-hulpbrief.
Dit hulpverleningsdocument
biedt automobilisten en
motorrijders de mogelijkheid
om zich te verzekeren van
hulpverlening bij pech of
ongeval. De Bovag-hulpbrief
kent twee vormen. Een
basisdekking voor
Nederland (kosten: ongeveer
f.50,=per jaar) en een
uitgebreide dekking inhet
buitenland (kosten: ongeveer
f.!00,= per jaar).
De hulp in Nederland
bestaat uit sleephulp bij
pech en ongeval
(aanrijdingsschade). Het
vervoermiddel wordt naar
het dichtsbijzijnde Bovag-
garagebedrijf of de eigen
dealer gesleept. Zonodig
wordt vervangend vervoer
aan de inzittenden
aangeboden.
In het buitenland bestaat de
hulpverlening uit sleephulp
naar een vakbekwame
reparatiewerkplaats. Ook
hier wordt de inzitter
vervangend vervoer
vervoer naar huis
aangeboden.
In Nederland worden de
Bovag-bedrijven bij de
hulpverlening ingeschakeld.
De hulpaanvragen lopen vai
de Bovag Alarm-Service. De
organisatie van de
hulpverlening geschiedt in
nauwe samenwerking met
de ANWB en zijn
meldkamers.
van de automaat met het
roffelende geluid en de re
besturing maken van de Spartan
waarvoor hij bedoeld is, just-for-
fun.
Hartsuiker wist ons overigens te
melden dat hij inmiddels van de
RDW ook de goedkeuring heeft
gekregen om een V6 in de auto te
monteren en dat opent
perspectieven.
Er zijn natuurlijk op dit mome
wel meer zelfbouw-auto's
markt. Het bijzondere van
Spartan is echter de officie
importeur, iemand die zelf ook een
dergelijke auto heeft gebouwd en
zodoende zijn klanten met raad en
daad kan bij staan. Bovendien
verzorgt hij een snelle levering
van onderdelen als onverhoopt
het pakket iets ontbreekt of kap,
is.
Of de Spartan in Nederland zal
aanslaan, is moeilijk te
voorspelen. Hartsuiker verwacht er
op jaarbasis zo'n 50 tot 60 te
kunnen verkopen. Maar met
enkele andere Europese landen
als afzetmarkt erbij moet Spartan
Nederland een florerende business
kunnen worden.
uit de donorauto worden
overgenomen, maar er kan ook
voor de meest vreemdsoortige
uitmonstering worden gekozen.
Ook kregen we de gelegenheid te
rijden met een Engelse Spartan,
een auto uit 1983 met al zo'n
150.000 mijl op de teller. Dit
exemplaar was voorzien van een
2.3 liter V6-motor gekoppeld aan
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Met
van
Golf
publieksprijs L
de Opel Astra
GLT (3). De mer
lezers van de z<
autobladen was r
doorslaggevend.
De lezers uit Duitsland, Nederland,
Frankrijk, Groot-Brittannië en
Tsjechoslowakije kozen hun
favoriet uit 32 nieuwe auto's die in
de loop van het afgelopen jaar zijn
geintroduceerd. Dat leverde in
totaal vijf verschillende
kanshebbers op. Zowel in
Duitsland als in Tsjechoslowakije
werd de Volkswagen Golf tot
nationale Auto-l gekozen. De
Volvo 850 GLT kreeg van de
AutoWeek-lezers de meeste
stemmen. In Groot-Brittannië ging
6-pitter
Tijdens onze proefrit met de auto
van Hartsuiker kon al snel worden
geconcludeerd dat de 74 kW Sierra
2 liter Sierra-motor meer dan
voldoende is voor de slechts 980 kg
wegende Spartan. Ook de
aankleding van het interieur wordt
natuurlijk volledig aan de bouwer
de voorkeur uit naar de Opel
Astra, Frankrijk schoof de Citroën
ZX als nationale favoriet naar
voren en de lezers uit Italië kozen
voor de Fiat Cinguecento.
Alle genomineerde auto's voor de
titel Auto-l van Europa werden op
het Good Year testcircuit Mireval
in Zuid-Frankrijk samengebracht
en uitvoerig aan de tand gevoeld
door 6 nationale jury's. Die waren
per land samengesteld uit een
lezer van het blad, de
hoofdredacteur, een autocoureur
en een autotechnicus. Elk jurylid
had zijn eigen specifieke terreinen
waarop hij de auto moest
beoordelen. De VW Golf scoorde in
deze 'Europese finale'
buitengewoon sterk: liefst drie
jury's kenden de auto een eerste
plaats toe. Bij de overige drie jury's
eindigde de Golf als tweede.
Spartan werd in 1973 in Ene,
gesticht. Het eerste type, de
1, werd als zelfbouwpakket
aangeboden op basis van de
Triumph Spitfire.
Toen echter de carrière van dat
model ten einde liep, moest
worden gezocht naar andere
techniek.
De keuze viel hierbij op de Ford
Taunus, in Engeland Cortina
geheten. Nog één jaar werden de
auto op Triumph-basis en de Mark
2 met Ford onderbouw naast
elkaar geproduceerd.
Ernst - In de jaren zeventig kon in iedere straat wel
een buggy worden gevonden. Het ging hier vooral
twee- of vierzits autootjes met een kunststof
carrosserie, voornamelijk gebouwd op de techniek
de Volkswagen Kever. Iedereen kon zijn fantasie
loslaten op deze volledig zelf te bouwen auto's.
In principe waren de buggy's open auto's, eventueel te verkreeg kort gei
overdekken met een softtop. De buggy werd in de de fe}bl^,®[d®,t5
jaren tachtig door enkele firma's nog kunstmatig in
leven gehouden, maar de trend was over.
Het zelfbouwen van auto's raakte zowiezo minder in
zwang, vooral door een strengere wetgeving.
Met de komst van de Spartan in Nederland kan dit wel
eens veranderen.
t de verkiezing tot Auto-l 1992
i Europa heeft de Volkswagen
If II een waardevolle
iblieksprijs binnen gehaald voor
s Opel Astra (2) en de Volvo 850
LT (3). De mening van miljoenen
zes samenwerkende
namelijk
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Biel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
van een typegoedkeuring.
Hartsuiker bouwde zijn auto
volgens de strengste eisen en
verkreeg kort geleden inderdaad
a eerde typegoedkeuring
van de RDW. Weinig stond de
import meer in de weg.
Liefhebbers kopen het
carrosserie/softtop/chassis-pakket
voor f.9.900,= inclusief BTW.
Daarbij moet ook een zogenaamde
donorauto worden aangeschaft. Er
kan gebruik worden gemaakt van
Taunus wielophanging, maar
motorisch gezien zal toch een
moderne Sierra móeten worden
opgezocht met een katalysator. De
Spartan wordt namelijk als
nieuwe auto gekeurd en moet als
zodanig dus aan alle eisen
voldoen. Heeft de zelfbouwer zijn
auto gespoten, dan kan via de
importeur voor f.1.500,= een
afwerkingspakket worden besteld
verschillende chromen delen,
vc,lichting en dergelijke.
Rolbeugel
Is de auto klaar dan kan deze aan
Wil Hartsuiker worden
aangeboden. Hij heeft namelijk
van de RDW de toestemming
auto's te keuren. Voldoet de
gebouwde auto aan dezelfde eisen
als de eigen auto waarop een
typegoedkeuring is verkregen, dan
hoeft de Spartan-eigenaar alleen
nog een gewone kentekenkeuring
bij de RDW te laten verrichten. Wil
Hartsuiker kan op aanvraag ook
een gebouwde Spartap leveren.
Dit duurt ongeveer 2 maanden en
kost met gebruikmaking van
gebruikte onderdelen ongeveer
f.70.000,= inclusief BTW. Een
gebouwde Spartan is met name zo
duur omdat over de benodigde
uren BVB betaald moet worden.
De Spartan lijkt wat betreft
uiterlijk nog het meest op de MG
TF uit het begin van de jaren
vijftig. Het is een tweezits open
auto met een behoorlijke ruimte
achter de stoelen. De Spartan kan
met of zonder rolbeugel worden
geleverd. Alle vlakke
carrosseriedelen zijn uit
aluminium gemaakt, terwijl de
spatborden en motorkap uit
kunststof zijn opgetrokken. Wat
betreft wielen, kleurstelling en
andere aankledingsdetails kan
iedere eigenaar zijn eigen fantasie
tonen. De deuren zijn voorzien van
schuifruiten, die echter in z'n
geheel kunnen worden verwijderd.
De bijgeleverd softtop vereist
enige handigheid voor montage.
Er moet eerst een stangenstelsel
worden opgezet voordat het geheel
kan worden overdekt.
schokdemping en vering worden
verder aangepast, de
torsiestabilisator voor heeft een
grotere diameter en de
ophangpunten van de draagarmen
zijn gewijzigd. Verder worden er 18
inch lichtmetalen velgen
gemonteerd met 285/45 ZR
Goodyear Eagle banden. Deze
wielen maken het bovendien
mogelijk de grootste remschijven
ooit op een produktie-auto
gebruikt, te monteren.
De carrosserie is te herkennen aan
de bredere wielkasten, een andere
voorspoiler, koelluchtopeningen in
de voorschermen en naar keuze
een spoiler op het kofferdeksel.
Bij de introductie van de
nieuwe Safrane heeft
Renault er alles aan gedaan
om duidelijk te maken dat
het met de kwaliteit wel snor
i zit. Overigens is het volledig
onterecht dat mensen nu nog
steeds aan roest denken als
I het om een Franse auto gaat.
De laatste tien jaar is er zo
I ontzettend veel verbeterd.
Maar naast roest wordt de
kwaliteit mede bepaald door
de betrouwbaarheid van de
electronica en het afwezig
blijven van bepaalde
bijgeluiden. De Renault
Safrane moet direct vanaf de
eerste auto voldoen aan de
strengste eisen die onder het
regime van de huidige
president-directeur Levy zijn
ingevoerd. Dat de leveringen
in Frankrijk en ons land zijn
uitgesteld heeft volledig met
die kwaliteit te maken. De
auto's uit de voor-serie
voldeden nog niet helemaal
aan de wensen, zodat in de
produktie nog het nodige
bijgeschaafd diende te
worden. Liever wa1 later
starten met leveren, dan snel
auto's kunnen verkopen van
een mindere kwaliteit, is bij
Renault op dit moment het
devies.
Als journalist ben je gewend
om regelmatig met voor-
serie auto's te rijden, zodat je
over wat windgeruis of een
klein bijgeluidje niet erg
valt. De door mij gereden
Safrane's voldeden echter
uitstekend, terwijl enkele
collega's klachten hadden.
Dhr. J. Lemonnier, de
kersverse directeur van
Renault Nederland kon ons
tijdens de sessie dan ook
melden dat alle auto's uit de
voorserie vernietigd zullen
worden. Op korte termijn zijn,
dat bijna honderd testauto's
en over twee jaar zo'n
vijfhonderd voitures die
binnen de organisatie zullen
gaan rijden. Renault wil
absoluut voorkomen dat
exemplaar van mindere
kwaliteit de goede naam van
het model zal schaden. Een
meer dan nobel streven,
maar als liefhebber van dit
merk is het heel hard te
horen dat nu auto's worden
vernietigd, die je over heel
wat jaartjes wellicht aan je
verzameling gaat toevoegen.
Kan er niet ééntje
overblijven...?
mum?
IRC 998ÏI
Belangrijk voor de Nederlandse
markt was echter het verkriiaen
jm
van