F VW GOLF- DIKKE ASTON MARTIN Europa's eerste Auto-l Nieuwe injectie Oplage95.000 ex. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Hulpbrief van Bovag Ééntje a.u.b. rt 1992-pagina 24 Donderdag 26 maart 1992 re inko- iar be- een Tony Vos eet jeds Autotest: Zakenauto Lees verder van de Toekomst Seat Toledo Turbo D in dit nummer- Pag. 5 Pag. 9 Pag. 3 o.a.: Raceseizoen op Zandvoort van start Jaargang 4 Nummer 12 wordt aar i wor- )ke- •ger Elek- e vol- voor- and rantie p een ge la kt zo ide aon -t in ipot eem. ;er- :ht op euw ring I. U n te alen, jnt u it be- oor tech- vra- inden taf oble- via i hier- sning. igeland ie Mark prijs, itie ring of je vol- uren nst te n aon of i pe- deren iraat rijgt ve elijk- meer- ?n- 2% iu van lent De lezers van zes samenwerkende autotijdschriften uit zes verschillende Europese landen hebben in een gezamenlijke verkiezing de nieuwe Volkswagen Golf uitgeroepen tot Europese Auto-l van 1992. Nederland werd bij deze verkiezing vertegenwoordigd door het weekblad Autoweek. Het is voor het eerst dat de Auto- i verkiezing werd gehouden. De bekendmaking had plaats in Genève, voorafgaand aan de internationale Autotentoonstelling. een automatische transmissie. Ondanks het feit dat de 2 liter uitstekend voldoet, is zo'n 6-pitter veel leuker. Vooral de combinatie ijswijzi- igen in Ne- odukt oste De Aston Martin Virage kan vanaf nu worden voorzien van een uitermate sportief pakket aan extra's. De krachtbron wordt hierbij tot 6,3 liter vergroot en levert nu een vermogen van 472 pk, een verbetering met maar liefst 40 procent. Het koppel stijgt zodoende van 494 naar 648 Nm. De super sportcoupé haalt zodoende het sprintje van 0 tot 100 in 5,5 seconden en vindt een top van 279 km/u pas genoeg. Overigens kunnen niet alleen nieuwe Virage's met dit pakket worden uitgerust. Ook een reeds geleverd model kan de gedaantewisseling ondergaan. De Donorauto Spartan produceert jaarlijks enkele honderden auto's, althans, het chassis, de carrosseriedelen en pakketten met verlichting, portierkrukken, bumpers, softtop etc. Midden jaren tachtig kwam de Nederlander Wil Hartsuiker in contact met Spartan, omdat hij zelf met ve een bouwpakket kocht. Gedurende verlicl de bouw werd gedacht over een officieel importschap voor Nederland en eventueel ook Duitsland, België en Frankrijk. De Bovemij, de verzekeringsdochter van de Bovag, introduceerde half maart de Bovag-hulpbrief. Dit hulpverleningsdocument biedt automobilisten en motorrijders de mogelijkheid om zich te verzekeren van hulpverlening bij pech of ongeval. De Bovag-hulpbrief kent twee vormen. Een basisdekking voor Nederland (kosten: ongeveer f.50,=per jaar) en een uitgebreide dekking inhet buitenland (kosten: ongeveer f.!00,= per jaar). De hulp in Nederland bestaat uit sleephulp bij pech en ongeval (aanrijdingsschade). Het vervoermiddel wordt naar het dichtsbijzijnde Bovag- garagebedrijf of de eigen dealer gesleept. Zonodig wordt vervangend vervoer aan de inzittenden aangeboden. In het buitenland bestaat de hulpverlening uit sleephulp naar een vakbekwame reparatiewerkplaats. Ook hier wordt de inzitter vervangend vervoer vervoer naar huis aangeboden. In Nederland worden de Bovag-bedrijven bij de hulpverlening ingeschakeld. De hulpaanvragen lopen vai de Bovag Alarm-Service. De organisatie van de hulpverlening geschiedt in nauwe samenwerking met de ANWB en zijn meldkamers. van de automaat met het roffelende geluid en de re besturing maken van de Spartan waarvoor hij bedoeld is, just-for- fun. Hartsuiker wist ons overigens te melden dat hij inmiddels van de RDW ook de goedkeuring heeft gekregen om een V6 in de auto te monteren en dat opent perspectieven. Er zijn natuurlijk op dit mome wel meer zelfbouw-auto's markt. Het bijzondere van Spartan is echter de officie importeur, iemand die zelf ook een dergelijke auto heeft gebouwd en zodoende zijn klanten met raad en daad kan bij staan. Bovendien verzorgt hij een snelle levering van onderdelen als onverhoopt het pakket iets ontbreekt of kap, is. Of de Spartan in Nederland zal aanslaan, is moeilijk te voorspelen. Hartsuiker verwacht er op jaarbasis zo'n 50 tot 60 te kunnen verkopen. Maar met enkele andere Europese landen als afzetmarkt erbij moet Spartan Nederland een florerende business kunnen worden. uit de donorauto worden overgenomen, maar er kan ook voor de meest vreemdsoortige uitmonstering worden gekozen. Ook kregen we de gelegenheid te rijden met een Engelse Spartan, een auto uit 1983 met al zo'n 150.000 mijl op de teller. Dit exemplaar was voorzien van een 2.3 liter V6-motor gekoppeld aan Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Met van Golf publieksprijs L de Opel Astra GLT (3). De mer lezers van de z< autobladen was r doorslaggevend. De lezers uit Duitsland, Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Tsjechoslowakije kozen hun favoriet uit 32 nieuwe auto's die in de loop van het afgelopen jaar zijn geintroduceerd. Dat leverde in totaal vijf verschillende kanshebbers op. Zowel in Duitsland als in Tsjechoslowakije werd de Volkswagen Golf tot nationale Auto-l gekozen. De Volvo 850 GLT kreeg van de AutoWeek-lezers de meeste stemmen. In Groot-Brittannië ging 6-pitter Tijdens onze proefrit met de auto van Hartsuiker kon al snel worden geconcludeerd dat de 74 kW Sierra 2 liter Sierra-motor meer dan voldoende is voor de slechts 980 kg wegende Spartan. Ook de aankleding van het interieur wordt natuurlijk volledig aan de bouwer de voorkeur uit naar de Opel Astra, Frankrijk schoof de Citroën ZX als nationale favoriet naar voren en de lezers uit Italië kozen voor de Fiat Cinguecento. Alle genomineerde auto's voor de titel Auto-l van Europa werden op het Good Year testcircuit Mireval in Zuid-Frankrijk samengebracht en uitvoerig aan de tand gevoeld door 6 nationale jury's. Die waren per land samengesteld uit een lezer van het blad, de hoofdredacteur, een autocoureur en een autotechnicus. Elk jurylid had zijn eigen specifieke terreinen waarop hij de auto moest beoordelen. De VW Golf scoorde in deze 'Europese finale' buitengewoon sterk: liefst drie jury's kenden de auto een eerste plaats toe. Bij de overige drie jury's eindigde de Golf als tweede. Spartan werd in 1973 in Ene, gesticht. Het eerste type, de 1, werd als zelfbouwpakket aangeboden op basis van de Triumph Spitfire. Toen echter de carrière van dat model ten einde liep, moest worden gezocht naar andere techniek. De keuze viel hierbij op de Ford Taunus, in Engeland Cortina geheten. Nog één jaar werden de auto op Triumph-basis en de Mark 2 met Ford onderbouw naast elkaar geproduceerd. Ernst - In de jaren zeventig kon in iedere straat wel een buggy worden gevonden. Het ging hier vooral twee- of vierzits autootjes met een kunststof carrosserie, voornamelijk gebouwd op de techniek de Volkswagen Kever. Iedereen kon zijn fantasie loslaten op deze volledig zelf te bouwen auto's. In principe waren de buggy's open auto's, eventueel te verkreeg kort gei overdekken met een softtop. De buggy werd in de de fe}bl^,®[d®,t5 jaren tachtig door enkele firma's nog kunstmatig in leven gehouden, maar de trend was over. Het zelfbouwen van auto's raakte zowiezo minder in zwang, vooral door een strengere wetgeving. Met de komst van de Spartan in Nederland kan dit wel eens veranderen. t de verkiezing tot Auto-l 1992 i Europa heeft de Volkswagen If II een waardevolle iblieksprijs binnen gehaald voor s Opel Astra (2) en de Volvo 850 LT (3). De mening van miljoenen zes samenwerkende namelijk De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Biel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. van een typegoedkeuring. Hartsuiker bouwde zijn auto volgens de strengste eisen en verkreeg kort geleden inderdaad a eerde typegoedkeuring van de RDW. Weinig stond de import meer in de weg. Liefhebbers kopen het carrosserie/softtop/chassis-pakket voor f.9.900,= inclusief BTW. Daarbij moet ook een zogenaamde donorauto worden aangeschaft. Er kan gebruik worden gemaakt van Taunus wielophanging, maar motorisch gezien zal toch een moderne Sierra móeten worden opgezocht met een katalysator. De Spartan wordt namelijk als nieuwe auto gekeurd en moet als zodanig dus aan alle eisen voldoen. Heeft de zelfbouwer zijn auto gespoten, dan kan via de importeur voor f.1.500,= een afwerkingspakket worden besteld verschillende chromen delen, vc,lichting en dergelijke. Rolbeugel Is de auto klaar dan kan deze aan Wil Hartsuiker worden aangeboden. Hij heeft namelijk van de RDW de toestemming auto's te keuren. Voldoet de gebouwde auto aan dezelfde eisen als de eigen auto waarop een typegoedkeuring is verkregen, dan hoeft de Spartan-eigenaar alleen nog een gewone kentekenkeuring bij de RDW te laten verrichten. Wil Hartsuiker kan op aanvraag ook een gebouwde Spartap leveren. Dit duurt ongeveer 2 maanden en kost met gebruikmaking van gebruikte onderdelen ongeveer f.70.000,= inclusief BTW. Een gebouwde Spartan is met name zo duur omdat over de benodigde uren BVB betaald moet worden. De Spartan lijkt wat betreft uiterlijk nog het meest op de MG TF uit het begin van de jaren vijftig. Het is een tweezits open auto met een behoorlijke ruimte achter de stoelen. De Spartan kan met of zonder rolbeugel worden geleverd. Alle vlakke carrosseriedelen zijn uit aluminium gemaakt, terwijl de spatborden en motorkap uit kunststof zijn opgetrokken. Wat betreft wielen, kleurstelling en andere aankledingsdetails kan iedere eigenaar zijn eigen fantasie tonen. De deuren zijn voorzien van schuifruiten, die echter in z'n geheel kunnen worden verwijderd. De bijgeleverd softtop vereist enige handigheid voor montage. Er moet eerst een stangenstelsel worden opgezet voordat het geheel kan worden overdekt. schokdemping en vering worden verder aangepast, de torsiestabilisator voor heeft een grotere diameter en de ophangpunten van de draagarmen zijn gewijzigd. Verder worden er 18 inch lichtmetalen velgen gemonteerd met 285/45 ZR Goodyear Eagle banden. Deze wielen maken het bovendien mogelijk de grootste remschijven ooit op een produktie-auto gebruikt, te monteren. De carrosserie is te herkennen aan de bredere wielkasten, een andere voorspoiler, koelluchtopeningen in de voorschermen en naar keuze een spoiler op het kofferdeksel. Bij de introductie van de nieuwe Safrane heeft Renault er alles aan gedaan om duidelijk te maken dat het met de kwaliteit wel snor i zit. Overigens is het volledig onterecht dat mensen nu nog steeds aan roest denken als I het om een Franse auto gaat. De laatste tien jaar is er zo I ontzettend veel verbeterd. Maar naast roest wordt de kwaliteit mede bepaald door de betrouwbaarheid van de electronica en het afwezig blijven van bepaalde bijgeluiden. De Renault Safrane moet direct vanaf de eerste auto voldoen aan de strengste eisen die onder het regime van de huidige president-directeur Levy zijn ingevoerd. Dat de leveringen in Frankrijk en ons land zijn uitgesteld heeft volledig met die kwaliteit te maken. De auto's uit de voor-serie voldeden nog niet helemaal aan de wensen, zodat in de produktie nog het nodige bijgeschaafd diende te worden. Liever wa1 later starten met leveren, dan snel auto's kunnen verkopen van een mindere kwaliteit, is bij Renault op dit moment het devies. Als journalist ben je gewend om regelmatig met voor- serie auto's te rijden, zodat je over wat windgeruis of een klein bijgeluidje niet erg valt. De door mij gereden Safrane's voldeden echter uitstekend, terwijl enkele collega's klachten hadden. Dhr. J. Lemonnier, de kersverse directeur van Renault Nederland kon ons tijdens de sessie dan ook melden dat alle auto's uit de voorserie vernietigd zullen worden. Op korte termijn zijn, dat bijna honderd testauto's en over twee jaar zo'n vijfhonderd voitures die binnen de organisatie zullen gaan rijden. Renault wil absoluut voorkomen dat exemplaar van mindere kwaliteit de goede naam van het model zal schaden. Een meer dan nobel streven, maar als liefhebber van dit merk is het heel hard te horen dat nu auto's worden vernietigd, die je over heel wat jaartjes wellicht aan je verzameling gaat toevoegen. Kan er niet ééntje overblijven...? mum? IRC 998ÏI Belangrijk voor de Nederlandse markt was echter het verkriiaen jm van

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25