TECHNIEK
S
Waar vindt u de
vriéndelijkste
verkopers van
Nederland?
Oplossen vein storingen is een uitdaging
II
Werken aan autotechniek
Landelijke
Open Dag op
11 april
Rijdende
vergruizer
Exclusieve Ibiza Linea
O
via het leerlingwezen
Natuurlijk bij:
i
Kcwnadealer
Lepelaers Opel
Specialisten voor
Auto-technicus word je niet zomaar
I
bedrijfsauto's
Autofechnicus Alex Weinmann:
I I I I I
Rijnlease
stalen.
BÓN
f
11992-pagina 10 I
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 maart 1992-pagina 11
Soirte
f10.000,-
.bwj. 1985
.bwj. 1986
'ay
bwj. 1983
.bwj. 1988
.bwj. 1987
.bwj. 1986
..bwj. 1986
bwj. 1984
ser....2xbwj. 1985
de branche.
Plaats
MMMMM
javond
MENSEN ACHTER OPEL
TELEFOON 04255-3944
iendelijk,
(kundig en
ertrouwd
EEN
(OSTEN
ONS
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
000 km
I INNOVAM, Antwoordnummer 30,
l 2250 VB VOORSCHOTEN.
I
AUTOTECHNIEK. ’N VAK WAAR VAART IN ZIT!
Om de
od voor
- it de
jonge mensen
rs".
Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 015 -45 46 55
Inruilwagencentrum: Ringbaan Oost 271 Tilburg
Werken en leren
Jongens en meisjes met LBO, MBO,
MAVO of vier jaar HAVO kunnen
"Het mooiste is als iemand met een auto komt
voorrijden, bij wijze van spreke de hele wereld al
afgeweest is, maar niemand heeft kunnen vinden die
hem kon helpen. Dat is voor mij dan een extra
stimulans om het probleem alsnog te vinden. Het
andere
ler,
rorden,
multipoint injectie en een
vermogen van 71 pk gekoppeld
aan een handgeschakelde vijfbak.
De auto kost f.21.995,=.
I
i Naam
I Adres
Postcode
i Welke vooropleiding
Stuur dP7P hnn in pp
Tweewielerbranche, biedt een
grote verscheidenheid aan
opleidingen, afgestemd op het
hele scala van functies in de
branche.
voorbehouden aan j<
met "gouden vingers
En als iemand hier 's
auto brengt, die
t en hij hoort dat
Is weer loopt
- - - dat je i
Nederland telt 5,5 miljoen personenauto's en zo 600.000
vrachtwagens. Het rijdend houden van al deze
voertuigen is van economisch belang. Werknemers
komen op tijd op hun werk, doktoren kunnen snel hun
patiënten bezoeken, vertegenwoordigers kunnen naar
hun klanten toe, truckers kunnen overal hun vracht
afleveren en dat we in onze vrije tijd vaak een beroep
doen op de auto weet iedereen. Voor onderhoud en
reparatie is het Nederlandse wagenpark afhankelijk
van goed opgeleide monteurs. Het leerlingwezen voor
de autobranche is hiervoor een aanwezen weg.
Gelukkig
Alex heeft al veel ervaring op
gedaan met verschillende
automerken en verklaart daarmee
zijn hoge score bij de Beroepen
Wedstrijden, waar hij ook diverse
storingen kreeg voorgeschoteld.
"Storingen verhelpen is vaak heel
autofechnicus Alex Weinmann (21) uit Naaldwijk. Hoe
goed hij is, bleek tijdens de Nationale Beroepen
Wedstrijd van oktober 1990, waar hij tweede werd en
tijdens de Internationale Olympische Beroepen
Wedstrijd van juni 1991 waar hij met tientallen
jeugdige vakmensen uit de hele wereld om de eretitel
vocht. Hij werd zevende.
"Auto's worden steeds knapper"
Technische ontwikkelingen als
^katalysatoren, elektronisch
’geregeld motormanagement,
Jmeer-
klepppen-techniek, ABS en
’zaken waardoor auto's schoner
Jzuiniger, stiller en veiliger wo,
stéllen hoge eisen aan de
vakbekwaamheid van de
monteurs. Werken in de
autobranche is dan ook niet langer
>6 vanaf het mirakel..^
i f21.150,-. I
meer wilt weten
vilt maken, kom dan
lijk bij ons langs.
SEOT106.
1KELS MAATJE.
1 van
management en ondernemerschap
kun je je later verder bekwamen in
het leiding-geven aan een
automobielbedrijf.
1 n Ja, ik wil graag meer weten over de autobranche en het
vak autotechniek. Stuur mij informatie. i
Ja, natuurlijk kom ik graag op 11 april kennis maken met I
Ha hranrho
I
I
- I
I
- I
I
Stuur deze bon in een enveloppe zonder postzegel op naar
J
Informatie over het leerlingwezen,
vervolgopleidingen en andere
cursussen van INNOVAM kun je
aanvragen via de gratis infolijn:
06-0226556.
controleert het werkboek. Hij kan
dus in één oogopslag zien welke
opdrachten je hebt uitgevoerd en
of je wel voldoende vorderingen
maakt. Ook kan je met de
consulent praten over eventuele
problemen, hetzij op school of in
het bedrijf waar je werkt. Ik vind
die intensieve begeleiding door
zowel de leermeester als de
INNOVAM-consulent heel
stimulerend.
Je wordt bepaald niet aan je lot
overgelaten. En hoewel je zeker in
een klein bedrijf vaak al heel
zelfstandig moet kunnen werken
weet je dat er altijd iemand achter
je staat. Je voelt dat je werk
serieus wordt genomen en dat de
branche er alles aan doet je een
goed vak te leren. "Werken en
leren" betekent theorie en praktijk
combineren. En dat werkt naar
alle kanten prima", aldus Alex
Weinmann.
Seat-importeur Pon Car brengt in een
beperkte oplage van 500 stuks de Ibiza
Linea. Deze extra rijk uitgedoste auto
heeft de Ibiza 1.2 CLX als basis en is
zodoende standaard al voorzien v
toerenteller, digitaal klokje, wiek
spatbordverbreders, skirts en
volledig beklede kofferruimte
krijgt bovendien getint glas,
achterste zijruiten, een in twee
neerklapbare achterbank en
meegespoten van binnenuit verstelbare
buitenspiegels. De Linea is uiterlijk te
herkennen aan speciale striping en
logo's. Boven de voorwielen hangt de 1.2
liter System Porsche Motor met
Toen hij nog op de LTS zat, ging
Alex na schooltijd al "helpen" bij
een autobedrijf in zijn woonplaats.
Door zijn ervaring in dit kleine,
maar veelzijdige autobedrijf en
door zijn scholing in het kader van
het leerlingwezen, kan hij zich
binnenkort eerste monteur
noemen.
van een
Idoppen,
een
ite. De Linea
uit te zetten
delen
voor me. Omdat de technische
ontwikkelingen de laatste jaren zo
snel gaan, loopt de theorie op
school soms wel iets achter bij de
praktijk. Maar het is natuurlijk ook
SUIUU1UX1S uni 11CI ui uisixuy te vmuen. ma moeihjk scboo,!boeken de
J -1 V. ..J - techniek bl] te houden
zoeken van storingen vind ik echt een uitdaging zegt "in het bedrijf worden je
opdrachtenboek. De daarin
genoemde opdrachten moet je
uitvoeren. En die worden dan door
je leermeester gecontroleerd en
afgetekend. Als je het hele boek
hebt doorgewerkt, ben je klaar
voor het examen".
Om kennis te maken met de boeiende autobranche
organiseert het branche- opleidingscentrum INNOVAM op
zaterdag 11 april een "landelijke Open Dag". Schrijf je in
voor deze informatieve dag door de bon op
deze pagina in te vullen.
Als je naar deze Open Dag komt, maak je kans op één van
de vele verrassingen, die door de grote auto-importeurs
worden aangeboden. Zo kun je een geheel verzorgde dag
naar een autofabriek of naar het hoofdkantoor van een
Europees automerk winnen. Je wordt vervoerd in een VIP-
bus. Ook andere interessante trips behoren tot de prijzen.
Stuur de bon in vóór 1 april. Dan ontvang je tijdig bericht bij
welk autobedrijf in je omgeving je op
de Open Dag wordt verwacht.
Leermeester
"Dan kan je eigenlijk al niet meer
zakken, want de
examenopdrachten heb je dan als
het goed is in de praktijk al
minstens een paar keer gedaan.
Ook de INNOVAM-consulent, die
het bedrijf af en toe bezoekt,
week naar school. Zo krijg je op
school de theorie van wat je in de
praktijk al hebt geleerd. Zo'n
opleiding in het leerlingwezen
volg je bij INNOVAM. In de praktijk
word je begeleid door een
deskundige leermeester in het
bedrijf waar je werkt. De opleiding
op een streekschool sluit daar
nauwkeurig bij aan.
Voor alle technische beroepen in
de autobranche zijn er
leerlingwezen- opleidingen. Zo'n
opleiding duurt meestal twee jaar.
Daarna volgt het examen.
Aansluitend kun je kiezen voor
vervolgopleidingen van twee of
drie jaar. Daarmee verdiep je je
vakkennis en kun je opklimmen.
Heel populair is de opleiding tot
auto-elektriciën waarbij je je kunt
MAVO of vier jaar HAVO kunnen specialiseren in de auto-
via het leerlingwezen in de elektronica,
autobranche een beroepsopleiding Via cursussen op het gebied
combineren met werken in de management en ondernemer
praktijk. Tijdens dit "werken en
leren" werk je vier dagen per week
in een bedrijf en ga je één dag per
Nederland telt zo'n 600.000 vrachtwagens. Die horen op de weg, liefst
24 uur per dag. Ieder uur stilstand kost de transporteur handen vol
geld. Bedrijfswagenmonteurs moeten dus elk uur van de dag paraat
staan. In de bedrijven en langs de weg. Pech ontstaat op de
onhandigste momenten en de vervelendste plaatsen. Voor de
bedrijfswagenmonteurs liggen hier veel mogelijkheden voor een
baan met toekomst. Als specialist in truck-onderhoud ben je van
onschatbare waarde. Vakkennis is een eerste vereiste. Naast een
gespecialiseerde opleiding moet je over verantwoordelijkheid
beschikken en niet opzien tegen af en toe een avontuurlijk karwei,
't Leukste is dat je altijd welkom bent, want dit werk is alleen
weggelegd voor specialisten. Even zelf doen is er voor de
truckchauffeurs niet bij.
Was je vroeger al een hele Piet
met het diploma LTS autotechniek
op zak, tegenwoordig stelt de
techniek steeds hogere eisen aan
vakbekwaamheid.
De moderne autofechnicus moet
op veel gebieden thuis zijn. Hij of
zij kan natuurlijk vaardig
"sleutelen", heeft verstand van
elektronica, weet iets af van
scheikunde en moet bij het
oplossen van elektronische
storingen analytisch kunnen
denken. Je moet kortom all-round
zijn. De auto-techniek is een
boeiend, dynamisch vak met veel
toekomst en mede daardoor een
vak met veel beroeps- en
Opleidingsmogelijkheden. Om de
monteurs- in-opleiding goed voor
te bereiden op hun baan, kent de
autobranche een goed
onderwijssysteem, waarbij de
leerlingen zowel op school als in
de praktijk veel kennis wordt
bijgebracht.
INNOVAM, het Innovatie- en
Onderwijscentrum van de
Motorvoertuigen- en
Onlangs heeft PSA Peugeot Citroen een vrachtauto met
oplegger in gebruik genomen voor het inzamelen en
vergruizen van bumpers afkomstig van de Citroen en
Peugeot dealerbedrijven in de regio Lyon, een nieuw
pilotproject dat een belangrijke mijlpaal is in het streven
naar "nul-storting".
Het inzetten van deze rijdende pilotinstallatie maakt het
voortaan mogelijk bij de dealers in de regio 16.000 bumpers,
op grondstof gesorteerd op te halen en deze naar Saint-Pierre
de Chandieu bij Lyon te vervoeren waar een industriële
verwerkings van sloopauto's is opgezet door PSA en de
Compagnie Francaise des Ferrailles. Op de oplegger is een
vergruizingsinstallatie geplaatst waardoor de bumpers
direct in grove stukken worden verdeeld. De uiteindelijk
vergruisde bumpers worden aan de leveranciers van PSA
aangeboden voor hergebruik in auto-onderdelen.
De vrachtauto met oplegger voor inzameling en vergruizing
van bumpers heeft een toelaatbaar gewicht van 38 ton en
vertegenwoordigt een investering van 500.000 gulden. Hij is
zowel voorzien van een laadbak als van een laadvloer
waarop de vergruizer is geplaatst. Per uur kunnen 500 tot 700
bumpers worden vergruisd, terwijl in totaal zo'n 1000
verwerkte bumpers in één keer kunnen worden vervoerd.
Door het voorvergruizen bij de ophaalpunten kan op de
transportkosten fors worden bespaard, terwijl een optimale
benutting van de investering wordt verkregen, door één
enkele rijdende installatie voor verscheidene regio's in te
zetten. Het werkterrein van de mobiele vergruizer zal op
korte termijn worden uitgebreid tot geheel Frankrijk en in
een later stadium tot een aantal andere Europese landen.
creatief werk,
morgens een c
beroerd loopt en hij hoort dat de
auto 's avonds weer loopt als een
zonnetje, dan zie je dat je met je
werk iemand echt gelukkig kunt
maken".
Over de INNOVAM-opleidingen is
Alex goed te spreken: "Op school
leer je de grondbeginselen. In
overleg met je leermeester kan je
proberen de theorie en de praktijk
te combineren. Als je op school
met een bepaald onderwerp bezig
bent geweest, is het handig om te
zien hoe je daar in de praktijk mee
moet omgaan. Elektronica heeft de
toekomst. Die kant van de techniek
heeft gelukkig weinig geheimen
K «F
k