TECHNIEK S Waar vindt u de vriéndelijkste verkopers van Nederland? Oplossen vein storingen is een uitdaging II Werken aan autotechniek Landelijke Open Dag op 11 april Rijdende vergruizer Exclusieve Ibiza Linea O via het leerlingwezen Natuurlijk bij: i Kcwnadealer Lepelaers Opel Specialisten voor Auto-technicus word je niet zomaar I bedrijfsauto's Autofechnicus Alex Weinmann: I I I I I Rijnlease stalen. BÓN f 11992-pagina 10 I DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 19 maart 1992-pagina 11 Soirte f10.000,- .bwj. 1985 .bwj. 1986 'ay bwj. 1983 .bwj. 1988 .bwj. 1987 .bwj. 1986 ..bwj. 1986 bwj. 1984 ser....2xbwj. 1985 de branche. Plaats MMMMM javond MENSEN ACHTER OPEL TELEFOON 04255-3944 iendelijk, (kundig en ertrouwd EEN (OSTEN ONS 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km 000 km I INNOVAM, Antwoordnummer 30, l 2250 VB VOORSCHOTEN. I AUTOTECHNIEK. ’N VAK WAAR VAART IN ZIT! Om de od voor - it de jonge mensen rs". Ringbaan Oost 102a Tilburg Tel. 015 -45 46 55 Inruilwagencentrum: Ringbaan Oost 271 Tilburg Werken en leren Jongens en meisjes met LBO, MBO, MAVO of vier jaar HAVO kunnen "Het mooiste is als iemand met een auto komt voorrijden, bij wijze van spreke de hele wereld al afgeweest is, maar niemand heeft kunnen vinden die hem kon helpen. Dat is voor mij dan een extra stimulans om het probleem alsnog te vinden. Het andere ler, rorden, multipoint injectie en een vermogen van 71 pk gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De auto kost f.21.995,=. I i Naam I Adres Postcode i Welke vooropleiding Stuur dP7P hnn in pp Tweewielerbranche, biedt een grote verscheidenheid aan opleidingen, afgestemd op het hele scala van functies in de branche. voorbehouden aan j< met "gouden vingers En als iemand hier 's auto brengt, die t en hij hoort dat Is weer loopt - - - dat je i Nederland telt 5,5 miljoen personenauto's en zo 600.000 vrachtwagens. Het rijdend houden van al deze voertuigen is van economisch belang. Werknemers komen op tijd op hun werk, doktoren kunnen snel hun patiënten bezoeken, vertegenwoordigers kunnen naar hun klanten toe, truckers kunnen overal hun vracht afleveren en dat we in onze vrije tijd vaak een beroep doen op de auto weet iedereen. Voor onderhoud en reparatie is het Nederlandse wagenpark afhankelijk van goed opgeleide monteurs. Het leerlingwezen voor de autobranche is hiervoor een aanwezen weg. Gelukkig Alex heeft al veel ervaring op gedaan met verschillende automerken en verklaart daarmee zijn hoge score bij de Beroepen Wedstrijden, waar hij ook diverse storingen kreeg voorgeschoteld. "Storingen verhelpen is vaak heel autofechnicus Alex Weinmann (21) uit Naaldwijk. Hoe goed hij is, bleek tijdens de Nationale Beroepen Wedstrijd van oktober 1990, waar hij tweede werd en tijdens de Internationale Olympische Beroepen Wedstrijd van juni 1991 waar hij met tientallen jeugdige vakmensen uit de hele wereld om de eretitel vocht. Hij werd zevende. "Auto's worden steeds knapper" Technische ontwikkelingen als ^katalysatoren, elektronisch ’geregeld motormanagement, Jmeer- klepppen-techniek, ABS en ’zaken waardoor auto's schoner Jzuiniger, stiller en veiliger wo, stéllen hoge eisen aan de vakbekwaamheid van de monteurs. Werken in de autobranche is dan ook niet langer >6 vanaf het mirakel..^ i f21.150,-. I meer wilt weten vilt maken, kom dan lijk bij ons langs. SEOT106. 1KELS MAATJE. 1 van management en ondernemerschap kun je je later verder bekwamen in het leiding-geven aan een automobielbedrijf. 1 n Ja, ik wil graag meer weten over de autobranche en het vak autotechniek. Stuur mij informatie. i Ja, natuurlijk kom ik graag op 11 april kennis maken met I Ha hranrho I I - I I - I I Stuur deze bon in een enveloppe zonder postzegel op naar J Informatie over het leerlingwezen, vervolgopleidingen en andere cursussen van INNOVAM kun je aanvragen via de gratis infolijn: 06-0226556. controleert het werkboek. Hij kan dus in één oogopslag zien welke opdrachten je hebt uitgevoerd en of je wel voldoende vorderingen maakt. Ook kan je met de consulent praten over eventuele problemen, hetzij op school of in het bedrijf waar je werkt. Ik vind die intensieve begeleiding door zowel de leermeester als de INNOVAM-consulent heel stimulerend. Je wordt bepaald niet aan je lot overgelaten. En hoewel je zeker in een klein bedrijf vaak al heel zelfstandig moet kunnen werken weet je dat er altijd iemand achter je staat. Je voelt dat je werk serieus wordt genomen en dat de branche er alles aan doet je een goed vak te leren. "Werken en leren" betekent theorie en praktijk combineren. En dat werkt naar alle kanten prima", aldus Alex Weinmann. Seat-importeur Pon Car brengt in een beperkte oplage van 500 stuks de Ibiza Linea. Deze extra rijk uitgedoste auto heeft de Ibiza 1.2 CLX als basis en is zodoende standaard al voorzien v toerenteller, digitaal klokje, wiek spatbordverbreders, skirts en volledig beklede kofferruimte krijgt bovendien getint glas, achterste zijruiten, een in twee neerklapbare achterbank en meegespoten van binnenuit verstelbare buitenspiegels. De Linea is uiterlijk te herkennen aan speciale striping en logo's. Boven de voorwielen hangt de 1.2 liter System Porsche Motor met Toen hij nog op de LTS zat, ging Alex na schooltijd al "helpen" bij een autobedrijf in zijn woonplaats. Door zijn ervaring in dit kleine, maar veelzijdige autobedrijf en door zijn scholing in het kader van het leerlingwezen, kan hij zich binnenkort eerste monteur noemen. van een Idoppen, een ite. De Linea uit te zetten delen voor me. Omdat de technische ontwikkelingen de laatste jaren zo snel gaan, loopt de theorie op school soms wel iets achter bij de praktijk. Maar het is natuurlijk ook SUIUU1UX1S uni 11CI ui uisixuy te vmuen. ma moeihjk scboo,!boeken de J -1 V. ..J - techniek bl] te houden zoeken van storingen vind ik echt een uitdaging zegt "in het bedrijf worden je opdrachtenboek. De daarin genoemde opdrachten moet je uitvoeren. En die worden dan door je leermeester gecontroleerd en afgetekend. Als je het hele boek hebt doorgewerkt, ben je klaar voor het examen". Om kennis te maken met de boeiende autobranche organiseert het branche- opleidingscentrum INNOVAM op zaterdag 11 april een "landelijke Open Dag". Schrijf je in voor deze informatieve dag door de bon op deze pagina in te vullen. Als je naar deze Open Dag komt, maak je kans op één van de vele verrassingen, die door de grote auto-importeurs worden aangeboden. Zo kun je een geheel verzorgde dag naar een autofabriek of naar het hoofdkantoor van een Europees automerk winnen. Je wordt vervoerd in een VIP- bus. Ook andere interessante trips behoren tot de prijzen. Stuur de bon in vóór 1 april. Dan ontvang je tijdig bericht bij welk autobedrijf in je omgeving je op de Open Dag wordt verwacht. Leermeester "Dan kan je eigenlijk al niet meer zakken, want de examenopdrachten heb je dan als het goed is in de praktijk al minstens een paar keer gedaan. Ook de INNOVAM-consulent, die het bedrijf af en toe bezoekt, week naar school. Zo krijg je op school de theorie van wat je in de praktijk al hebt geleerd. Zo'n opleiding in het leerlingwezen volg je bij INNOVAM. In de praktijk word je begeleid door een deskundige leermeester in het bedrijf waar je werkt. De opleiding op een streekschool sluit daar nauwkeurig bij aan. Voor alle technische beroepen in de autobranche zijn er leerlingwezen- opleidingen. Zo'n opleiding duurt meestal twee jaar. Daarna volgt het examen. Aansluitend kun je kiezen voor vervolgopleidingen van twee of drie jaar. Daarmee verdiep je je vakkennis en kun je opklimmen. Heel populair is de opleiding tot auto-elektriciën waarbij je je kunt MAVO of vier jaar HAVO kunnen specialiseren in de auto- via het leerlingwezen in de elektronica, autobranche een beroepsopleiding Via cursussen op het gebied combineren met werken in de management en ondernemer praktijk. Tijdens dit "werken en leren" werk je vier dagen per week in een bedrijf en ga je één dag per Nederland telt zo'n 600.000 vrachtwagens. Die horen op de weg, liefst 24 uur per dag. Ieder uur stilstand kost de transporteur handen vol geld. Bedrijfswagenmonteurs moeten dus elk uur van de dag paraat staan. In de bedrijven en langs de weg. Pech ontstaat op de onhandigste momenten en de vervelendste plaatsen. Voor de bedrijfswagenmonteurs liggen hier veel mogelijkheden voor een baan met toekomst. Als specialist in truck-onderhoud ben je van onschatbare waarde. Vakkennis is een eerste vereiste. Naast een gespecialiseerde opleiding moet je over verantwoordelijkheid beschikken en niet opzien tegen af en toe een avontuurlijk karwei, 't Leukste is dat je altijd welkom bent, want dit werk is alleen weggelegd voor specialisten. Even zelf doen is er voor de truckchauffeurs niet bij. Was je vroeger al een hele Piet met het diploma LTS autotechniek op zak, tegenwoordig stelt de techniek steeds hogere eisen aan vakbekwaamheid. De moderne autofechnicus moet op veel gebieden thuis zijn. Hij of zij kan natuurlijk vaardig "sleutelen", heeft verstand van elektronica, weet iets af van scheikunde en moet bij het oplossen van elektronische storingen analytisch kunnen denken. Je moet kortom all-round zijn. De auto-techniek is een boeiend, dynamisch vak met veel toekomst en mede daardoor een vak met veel beroeps- en Opleidingsmogelijkheden. Om de monteurs- in-opleiding goed voor te bereiden op hun baan, kent de autobranche een goed onderwijssysteem, waarbij de leerlingen zowel op school als in de praktijk veel kennis wordt bijgebracht. INNOVAM, het Innovatie- en Onderwijscentrum van de Motorvoertuigen- en Onlangs heeft PSA Peugeot Citroen een vrachtauto met oplegger in gebruik genomen voor het inzamelen en vergruizen van bumpers afkomstig van de Citroen en Peugeot dealerbedrijven in de regio Lyon, een nieuw pilotproject dat een belangrijke mijlpaal is in het streven naar "nul-storting". Het inzetten van deze rijdende pilotinstallatie maakt het voortaan mogelijk bij de dealers in de regio 16.000 bumpers, op grondstof gesorteerd op te halen en deze naar Saint-Pierre de Chandieu bij Lyon te vervoeren waar een industriële verwerkings van sloopauto's is opgezet door PSA en de Compagnie Francaise des Ferrailles. Op de oplegger is een vergruizingsinstallatie geplaatst waardoor de bumpers direct in grove stukken worden verdeeld. De uiteindelijk vergruisde bumpers worden aan de leveranciers van PSA aangeboden voor hergebruik in auto-onderdelen. De vrachtauto met oplegger voor inzameling en vergruizing van bumpers heeft een toelaatbaar gewicht van 38 ton en vertegenwoordigt een investering van 500.000 gulden. Hij is zowel voorzien van een laadbak als van een laadvloer waarop de vergruizer is geplaatst. Per uur kunnen 500 tot 700 bumpers worden vergruisd, terwijl in totaal zo'n 1000 verwerkte bumpers in één keer kunnen worden vervoerd. Door het voorvergruizen bij de ophaalpunten kan op de transportkosten fors worden bespaard, terwijl een optimale benutting van de investering wordt verkregen, door één enkele rijdende installatie voor verscheidene regio's in te zetten. Het werkterrein van de mobiele vergruizer zal op korte termijn worden uitgebreid tot geheel Frankrijk en in een later stadium tot een aantal andere Europese landen. creatief werk, morgens een c beroerd loopt en hij hoort dat de auto 's avonds weer loopt als een zonnetje, dan zie je dat je met je werk iemand echt gelukkig kunt maken". Over de INNOVAM-opleidingen is Alex goed te spreken: "Op school leer je de grondbeginselen. In overleg met je leermeester kan je proberen de theorie en de praktijk te combineren. Als je op school met een bepaald onderwerp bezig bent geweest, is het handig om te zien hoe je daar in de praktijk mee moet omgaan. Elektronica heeft de toekomst. Die kant van de techniek heeft gelukkig weinig geheimen K «F k

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 31