RENAULT SAFRANE
MITSUBISHI COLT 1.6 GLi
a
lonkt naar FSO
Knipoog naar
de oervorm
1
len.
General Motors
25 jaar
Auto Noordhoek
k-
Q VANDERBOOM
MITSUBISHI
DE NIEUWE MITSUBISHI COLT
staat bij ons in de showroom
Automobielbedrijf
Kluitmans b.z
W T
ik
ml
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 maart 1992 - pagina 3
11992-pagina 2
im
$99,00
Ier
199,00
199,-
I V1O€
de c
I
L121,= tot
70
VERVOLG VAN PAGINA 1
s
tienen
'het mirakel-
ilt weten of
en, kom dan
Op 2
Vakmanschap en service als traditie
Renaultdealer in het Hart van Brabant
Goirkestraat 25,5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011
AUTOTEST
RIJ-IMPRESSIE
ns langs.
106.
MAATJE.
Haarendijk 6a, HAAREN
tel. 04117-1360
vanaf mei ook in Tilburg.
Hoek Jules Verneweg, Gelrebaan
AUTOBEDRIJF
lieer
terwijl de
in onze
gloed v<
MG en
voor-
cart-
gangs-
ealer
streken
s metallic,
grijstonen
xakt dit
igegeven
■mate saaie
m forse top van 190
in de
ieprijs
1,95
later de
echt
iaard
.9% BIJ 48 MN0I
INKOMST.
leer ook
relgen
t zijn meest
t een inhoud
tronisch
Nederland zou de auto graag voor
een vanafprijs van f.49.995,=
introduceren, maar daarvoor
zullen ze nog hard moeten
knokken bij de fabriek.
,MG,
ekloop,
Stug
De huidige Colt is verkrijgbaar
met drie motoren, te beginnen bij
een 12- kleppen 1.3 liter en als
topper een 1.8 liter DOHC 16-
klepper. De 1.6 uit onze auto zit er
tussenin. Het is de opvolger van de
valt op dit moment nog niet veel te
zeggen. Verwacht wordt een
verhoging van 5% ten opzichte van
de 25, ook waar het de
leasetarieven betreft. Renault
Dit jaar viert Mitsubishi haar vijfenzeventig
jarig bestaan. Dit jubileum valt samen met
de introductie van het nieuwe volume
model van deze Japanse gigant de Colt.
Alhoewel het merk in eigen land het
programma start met de Minica- stadsauto
is de Colt voor Europa het instapmodel. De
vierde generatie wijkt weer volledig van
zijn voorgangers af, al lijkt het design een
moderne vertaling van de "oer-Colt" uit de
jaren zeventig.
w 1-
getuigd van de Safrane van een
uitzonderlijke klasse met
airconditioning, elektrische
"^rstelling van stoelen en
interbank, het zogenaamde
1 iktieve veersysteem, een
ide voorruit,
de 4 X 20
verstelling van oiu™
achterbank, het zoge
dynaktieve veersysh
elektrisch verwarmd
koplampsproeiers en
Watt Radio Renault.
Overigens zal Renault iets 1
Baccara introduceren met ech
hout op de portieren en standc
lederen bekleding.
Renault verwacht in het eerste
volle jaar, 1993, zo'n 5.000 Safrane's
z op de Nederlandse markt te
kunnen afzetten. Over de prijzen
De in 1975 in de Renault 30 TS
geïntroduceerde V6 is in zij
moderne vorm ook weer in
Safrane te vinden. Met
van 3 liter en een elekti
gestuurd multipoint
injectiesysteem levert deze
krachtbron een vermogen van 170
pk bij 5500 tr/min en een koppel
van 235 Nm bij 4500 tr/min. De
zoevende V6 haalt zo een top van
220 km/u en sprint in 9,6 seconden
van 0 tot 100 en dat bij een fors
wagengewicht van 1471 kg. We
reden de V6 met handgeschakelde
vijfbak en elektronisch gestuurde
viertraps automaat. Hierbij moest
in het geval van de door ons
gereden auto's duidelijk de
voorkeur worden gegeven aan de
handbak. De automaat schakelde
niet altijd feilloos, maar uit
ervaringen met de 25 V6 met deze
bak weten we echter beter.
Technische gegevens:
Merk en type: Mitsubishi
Colt 1.6 GLi
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1597 cc
Boring x slag: 81 x 77,5 mm
Vermogen: 113 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 137 Nm bij 5000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,96 meter,
breedte 1,69 meter
Gewicht: 950 kg
Prestaties: topsnelheid 190 km/u;
acceleratie 0-100 in 9,8 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,6 liter/100
km; bij 120 km/u 7,2 liter/100 km;
stadsverkeer 8,9 liter/100 km
Prijs: f.29.995,=
Wegenbelasting:
f.126,» per3mnd.
auto. De leuke gele kleur die bij de stoelen zijn aan de zijkai
introductie werd getoond, is nog kunstleer bekleed (wede
niet aan de leveringslijst
toegevoegd. Het dashboard oogt
onafhankelijk van de buitenkleur
zeer zakelijk. Het instrumentarium
bestaat uit een aantal in elkaar
grijpende klokken, wat een
speelse indruk geeft. Maar verder
is het werkelijk allemaal zwart en
grijs wat de klok slaat. In de
console vinden we een aantal
bedieningsknoppen, twee
afzonderlijk in te stellen
uitstroomopeningen van de
verwarming, de
bedieningshendels en -schuif voor
de verwarming en ventilatie, een
digitaal klokje, asbak, aansteker
en de ruimte voor radio-inbouw.
Het dashboardkastje heeft een
forse inhoud, terwijl ook in de
portierbakken het een en ander
kan worden weggestopt. De
Vloeiend
De nieuwe Colt ziet er compact uit,
maar komt wat afmetingen betreft
nagenoeg met zijn voorganger
overeen. Toch blijkt de Colt met
zijn lengte van 3,96 meter tot de
kleinste auto's uit zijn segment te
behoren. De vloeiend verlopende
vormen van de auto zijn tot in de
kleinste details doorgevoerd.
Zowel koplampen als
achterlichtunits zijn in een soort
druppelvorm uitgevoerd. De
bumpers zijn netjes in het geheel
opgenomen. Bij de 1.6 GLi zijn deze
donkergrijs van kleur, maar de
grille is in de carrosseriekleur
uitgevoerd. In de achterbumper is
netjes een mistlamp aangebracht.
Over de flanken loopt een smalle
beschermstrip. Verder behoren
halogeen koplampen, spatlappen
voor en achter, twee van binnenuit
verstelbare buitenspiegels, een
achterruitwisser/- sproeier, een
van binnenuit te openen
brandstofklepje en getint glas tot
de stapdaardspecificaties. In
combinatie met de 1.6 motor wordt
de GLi verder nog uitgerust met
een grappige dakspoiler en 175/7C
R13 banden. Door de sterk
aflopende achterlichten, is de
maart werd door General Motors Europe en de Ministeries van
Privatisering en Industrie van Polen samen met FSO een
memorandum ondertekend. Hierin wordt de verwachting
uitgesproken dat bij FSO een nieuw bedrijf zal worden opgericht
voor de assemblage van Opel personenwagens. Het nieuwe bedrijf
zal 75 miljoen dollar investeren in gebouwen en uitrusting. Door
medewerkers van FSO en General Motors zal een studie-team
worden gevormd, dat aanbevelingen zal doen voor een vervangend
model van de FSO Prima en het gebruik van de daarbij behorende
produktieplaatsen. GME zal FSO technische bijstand verlenen en
helpen de huidige produktie te verbeteren. Ook zal worden gewerkt
aan een integratie van FSO toeleveranciers en andere Poolse
toeleveringsbedrijven en onderdelenleveranciers met de
onderdelen-divisies en vooraanstaande leveranciers van
General Motors.
Het memorandum roept de partijen om de definitieve
overeenstemming binnen 60 dagen te bereiken.
mtrale
opeling
ving van
via een
.rialen
sring
ten in de
laan.
Quadra
Renault presenteert de Safrane V6
ook als Quadra met permanente
vierwielaandrijving. In de
versnellingsbak zijn het centr 1
differentieel en de viscokopp—
ondergebracht. De aandrijving
de achterwielen geschiedt via e
uit twee delen en twee material
opgebouwde as. Deze uitvoei
zal met name op de marktt
Alpen-landen goed aansla
Naast de genoemde
benzinemotoren mogen we in de
Safrane ook een 2.1 liter
turbodiesel en voor dit type auto
nieuwe 2.5 liter turbodiesel
verwachten.
In de Safrane biedt Renault een
aantal noviteiten. Zo kan de auto
worden uitgerust met elektronisch
geregelde schokdempers en een
instelbare wagenhoogte
(dynaktieve vering). Bij hogere
snelheden komt de auto lager te
liggen, wat de luchtgeleiding
verbeterd, terwijl er handmatig
voor een hoge stand kan worden
gekozen als een oneffen terrein
moet worden doorkruisd.
Binnenkort zal de Safrane ook
kunnen worden besteld met een
airbag en gordelspanners.
De Renault Safrane zal vanaf half
oktober worden aangeboden in
mten met
jed (wederom grijs),
stevige bekledingsstof
9 auto een enigszins blauwe
gloed vertoonde. De afwerking van
het geheel lijkt in orde. Hoofd- en
beenruimte voorin zijn in rneer dan
voldoende mate aanwezig. De
bestuurdersstoel is bovendien
makkelijk in hoogte te variëren,
terwijl ook de stuurkolom aan
ieders wens kan worden
aangepast. Ondanks de compacte
afmetingen kunnen twee
volwassenen het op de achterbank
goed volhouden.
drie uitrustingsvarianten te
beginnen met de RN. Deze auto
heeft ondermeer centrale
portiervergrendeling,
stuurbekra chtiging, dubbele
koplampen, elektrisch te bedi
voorportierruiten, gescheiden
regeling van verwarming en
ventilatie en een in twee ongelijke
delen neerklapbare achterbank.
Bij de RT-uitgave ligt de nadruk op
comfort, zodat we in deze auto's
standaard ABS, een
boordcomputer, computerstem,
elektrische ruitbediening achter
en op de V6 lichtmetalen wielen en
cruise-control vinden. Als RXE
Tijdens een feestelijke show van 19 tot en met 31 maart wordt
bij Auto Noordhoek aan de Leharstraat het vijfentwintig jarig
bestaan gevierd. In 1964 werd al gestart met een
autorijschool, maar drie jaar later ging het destijds aan de
Noordhpekring gevestigde bedrijf als garage van start. Toen
in 1987 het huidige pand aan de Leharstraat werd betrokken,
ging het ineens heel snel. Vooral de verbintenis met Seat
heeft voor het bedrijf een flinke groei gebracht. Eind vorig
jaar werd de nieuwe showroom geopend en werd bovendien
de service-afdeling aanzienlijk uitgebreid. De persoonlijke
service wordt bij Noordhoek heel belangrijk gevonden. De
klant moet immers geen nummer worden.
Tijdens de jubileum-show zijn er in de showroom enkele
speciale uitvoeringen van verschillende Seat-modellen te
vinden. De Marbella 25 is gebaseerd op de Color en krijgt
zonder meerprijs matten, een rechter buitenspiegel,
wieldoppen en een beschaafde Noordhoek 25-striping. Deze
striping vinden we ook op de Ibiza 25 die bovendien wordt
uitgerust met een SXi-antenne, een reflecterend
achterpaneel, stootstrips en luchthappers. Tot slot wordt ook
de Seat Toledo in een speciale uitgave geleverd. Uitgaande
van de GL-uitvoering kan de klant tegen een zeer geringe
meerprijs een pakket aanschaffen met lichtmetalen velgen,
striping, brede banden, stootstrips op de flanken en een
reflecterend achterpaneel. Deze reeks accessoires
vertegenwoordigen een waarde van f.2.000,» maar kosten
tijdens de show slechts f.750,». De Toledo is de jongste telg
uit de Seat-familie. Vooral op de zakelijke markt is deze
nieuwe auto snel aangeslagen.
Ook de gebruikte auto heeft bij Noordhoek alle aandacht.
Wie tussen 19 en 31 maart een occasion koopt mag naar
eigen keuze voor f.350,- aan accessoires uitzoeken, zoals
bijvoorbeeld een radio of zonnedak.
derde deur behoorlijk breed
uitgevallen. Helaas blijft er na
opening boven de bumper nog een
forse rand staan, zodat de
tilhoogte aan de hoge kant is. Met
een inhoud van 240 liter heeft de
bagageruimte geen overdreven
volume. Zowel zitting als
rugleuning van de achterbank zijn
in twee delen neerklapbaar, wat
de gebruiksmogelijkheden enorm
vergroot. De bagageruimte is
netjes bekleed, heeft een handige
riem voor het vastzetten van dozen
of koffers en is voorzien van
verlichting.
Grijs
De door ons gereden auto was
uitgevoerd in donkergrij s
Samen met het vooral in g
uitgevoerde interieur mac
van de zo vrolijk vormgegeven
nieuwe Colt een uitermate saaie
Prijzen
De 1.6 motor heeft een normaal
brandstofverbruik.
Gemiddeld kan makkelijk 1 op 12
worden behaald, wat bij een
rustige rijstijl zelfs nog beter kan.
De Mitsubishi Colt 1.6 is
zondermeer een stille auto wat
betreft het motorgeluid.
Het leveringsprogramma van de
nieuwe Mitsubishi Colt is
behoorlijk divers.
De standaard 1.6 GLi kost f.29.995,=
en loopt daarmee redelijk in de
pas met de concurrentie.
Stuurbekrachtiging kost duizend
gulden meer en dat accessoire is ”3
aan te raden. Voor de
automatische transmissie wordt
een bescheiden f.2.500,= in 1
rekening gebracht, terwijl de 1.6
GLi met beide extra's uitkomt op
f.33.495,».
De completere 1.6 GLXi kost
f.31.495,= terwijl het gamma begint
bij de 1.3 ELi voor f.24.995,=. Aan de
top van het programma staat de
Colt GTi met 1.8 motor voor
f .39.995,= terwijl voor
zevenhonderd gulden me<
nog eens lichtmetalen vel
worden gemonteerd.
De nieuwe generatie Mitsubishi
Colt heeft een vlotte vormgeving,
die echter door een te behoudende
kleur volledig te niet wordt
gedaan.
Ook vanwege het behoorlijk grijs
ingerichte interieur is een felle
koetskleur welkom. De 1.6 motor is
bijzonder pittig en zorgt voor
bovengemiddelde prestaties,
terwijl het brandstofverbruik
binnen de perken blijft.
Helaas gooien de zware besturing
bij manouvreersnelheden en de
stugge vering wat roet in het eten.
In de middenklasse bevindt
Mitsubishi zich nu in een
overgangsperiode. Als
sedanmodel op basis van de Colt-
techniek blijft de Lancer voorlopig
nog onveranderd in het
programma. Daarnaast is er ook
nog de vijfdeurs hatchback en een
stationcar op basis van de tweede
generatie. Tussen deze
mengelmoes valt de nieuwe Colt
met zijn uitgesproken bolle
vormgeving bijzonder op.
in het vorige model aangeboden
1.5 liter. Met een exacte inhoud
van 1597 cc, 4 klepper per cylinder
bediend door een enkele nokkenas
en ECI-Multi brandstofinspuiting
is deze viercylinder goed voor een
vermogen van 113 pk 6000 tr/min.
Bij 5000 tr/min wordt een koppel
van 137 Nm bereikt. De 1.6 is
zodoende krachtiger en soepele
dan zijn voorganger, iets wat
duidelijk in de prestaties te
merken is.
De auto haalt eer
km/u en als ver ii
versnellingen wordt
doorgetrokken kan het sprintje van
0 tot 100 in 9,8 seconden worden
volbracht. De motor stemt
zodoende zeer tot tevredenheid,
wat ook geldt voor de soepel te
bedienen versnellingsbak. De 1.6
motor kan echter ook worden
voorzien van een automatische
vierbak.
De wielen van de Mitsubishi Colt
zijn onafhankelijk opgehangen,
voor volgens het McPherson
principe en achter met
gebruikmaking van de
zogenaamde multi- link
constructie. Echter de afstelling
van vering en schokdemping is erg
stug. Bij de snellere GTi zou dit
gedrag niet misstaan, maar een
voor een groter publiek bedoelde
GLi mag toch wat comfortabeler
over hobbels en bobbels gaan.
Standaard wordt de Colt 1.6 GLi
voorzien van een niet
bekrachtigde
tandheugelbesturing. Als de auto
eenmaal op gang is voldoet deze
installatie prima, maar bij
manouvreersnelheden is
bekrachtiging gewenst. Deze is
overigens tegen meerprijs te
bestellen.
DS-DP-76
--3»