RENAULT
SAFRANE
Volgens Europese maatstaven
FW©»!?
oen1
Oplage: 95.000 ex.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
©©^mtoCfflaaü
Donderdag 19 maart 1992
Lees verder op pagina 3
ste
de
wiju
ran,
niet.
sn dik
9.95
Tony Vós
9.95
9.95
ting,
ei
35%
Op
o.a.:
'IN
Lees verder
in dit nummer
Cadillac start
Europese opmars
pag. 7
Autotechniek.
'n vak waar vaart in zit
pag- 11
Jaargang 4
Nummer 12
Autotest:
Mitsubishi Colt 1.6 GLi
pag. 3
9.95
9.95
°n te
een te
e laatste
en
'de
ig jaar
bijvooi
bolle c
auto si
is land in
lhebben
n),
ïbruik
irt 1992-pagina 20
...druk. Het meubilair
uitstekend. De stoelen
inks een wat korte
-n ane
carrière modern. De nieuwe Safrane,
die in ons land in oktober als opvolger
zal aantreden, betekent wat betreft
vormgeving geen extra grote stap
voorwaarts, maar heeft zijn kwaliteiten
juist op een ander vlak. We reden met
de verschillende types een afstand van
meer dan 800 kilometer.
lordt via het openen van een klep
1 de inlaat extra lucht toegelaten
ergroten van de
leid en zodoende het
i van een betere
ing. De motor heeft
'r onderin al behoorlijk
icht.
~tor is bovendien
een
e relatief
1349 kg)
p van 189
seconden van
1.2 liter 12-
ter)
het
Iking. De
zeer actief in het
van “nieuwe"
werknemers. Zo
34 zogenaamde
rkprojecten, waarbij
elnemers zijfj
it betreft hier
dwars monteren van de motoren.
De overhang voor en achter is
daarom vrijwel gelijk.
Praag - Bij de introductie van de
25 baarde Renault begin 1984 veel
opzien. Zowel wat betreft styling als de
vergaande toepassing van vele
elektronische snufjes, luidde de 25 voor
het merk een nieuw tijdperk in.
Het topmodel van Renault bleef
tijdens zijn achtjarige
hem op straat van alle kanten hebt
kunnen bekijken. De Safrane is
niet structureel groter dan de 25 en
oogt zelfs compacter. Er is echter
behoorlijk wat aan binnenruimte
gewonnen door het voortaan
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
J Advertent ie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
I Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
J dinsdag 22.00 uur
details zoals elektrisch bediende
ramen, airconditioning en centrale
vergrendeling. Bovendien zijn op
dit studiemodel een kofferdeksel,
portieren en een achterspoiler te
vinden gemaakt uit een glasvezel-
versterkte koolstof/kunststof
verbinding. Het glas is van een
speciale constructie en is
zodoende veel dunner, terwijl ook
de lichte kuipstoelen, het
ontbreken van een achterbank en
bodembescherming plus het
weglaten van een deel van de
dempende materialen in totaal
een gewichtsbesparing
opleverden van 190 kg, waardoor
de totale auto slechts 1280 kg
weegt.
Het onderstel werd nog straffer
afgesteld door de vering en
schokdempers te wijzigingen. De
driedelige 18-inch wielen zijn
voorzien van 235/40 ZR 18 en 265/35
ZR 18 banden.
Spilfunctie
Het motorenprogramma start bij
de bekende 2.2 liter met e
vermogen van 110 pk. De
zware Safrane (vanaf
haalt hiermee een top
km/u en trekt in 11,9 sec
0 tot 100. De nieuwe 2.2 liter 12-
klepper (was bij de 25 een 2 liter)
gaat echter een spilfunctie in het
ïrieur maakt een verzorgde programma vervullen. Deze
plete indruk. Het meubilair uitermate soepele krachtbron
levert 140 pk bij 5000 tr/min en
zorgt voor een koppel van 182 Nm
bij 4500 tr/min. Bij lage toeren
wc
voor het vei
luchtsnelhe
verkrijgen
verbranding
daarom ook i
veel trekkrac
De 2.2 Vi-motor is bovendien
bijzonder stil.
Overigens mag de Safrane ook in
z'n geheel worden geroemd van
wege het wegblijven van kraakjes,
piepjes en trillingen. Er mag
gerekend worden op een
topsnelheid van net boven de 200
km/u en een sprintje van 0 tot 100
in 10,2 seconden.
We kunnen nu al gerust stellen dat
de 2.2 12- klepper de meest
uitgekiende motor is uit het hele
aanbod.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Skoda brengt in een beperkte, eenmalige oplage een heel bijzondere
auto, de Favorit Exclusiv. Er zullen slechts 150 exemplaren van deze auto
de weg naar de klant vinden. Het model is gebaseerd op de meest
complete Favorit, de LS. Aan het basisconcept is niets gewijzigd: vijf
deuren, 1.3 liter motor en vijfversnellingsbak. De Exclusiv wordt
uitsluitend in het zwart geleverd met bescheiden goudkleurige striping
en "Exclusiv"-logo. Verder omvat het extrapakket lichtmetalen velgen,
centrale vergrendeling, velours vloerbedekking, een sportief houten
sportstuur en bijpassende houten pookknop. Iedere Exclusiv wordt op
het dashboard voorzien van een metalen plaatje waarop het
serienummer en de naam van de eigenaar is gegraveerd. Het totale
optiepakket vertegenwoordigd een waarde van f.3.199,50 maar kost de
gelukkige koper slechts f.2.000,= waardoor de heel speciale Favorit
Exclusiv te koop is voor f. 19.995,=.
In eerste aanblik is de nieuwe
Safrane even wennen. We missen
ten opzichte van zijn voorganger
jvoorbeeld de kenmerkende
»juxie achterruit. Toch leer je de
auto snel waarderen, vooral als je
Parkeertarief
Wie regelmatig onze
nationale luchthaven
Schiphol aandoet, zal de
afgelopen weken wellicht
hebben opgevangen dat de
parkeertarieven op het voor
veel- vliegers bekende
terrein P3 per 1 april
drastisch worden verhoogd.
Parkeerterrein P3 is de
plaats waar mensen die wat
langer weg zijn hun auto
kunnen parkeren. P3 ligt
wat verder van de
aankomst- en vertrekhal
dan de andere
parkeerterreinen en -
garages. Via een gratis
busdienst komen reizigers
echter op de juiste plaats.
Vorig jaar gold voor P3 een
tarief van vijf gulden per
dag, een aantrekkelijk
bedrag waardoor de
overvolle andere
parkeerterreinen werden
ontzien. Daar werd echter
verandering in gebracht
toen het minimumtarief in
één keer tot f 25,= werd
verhoogd. De eerste vijf
dagen betaal je dit bedrag,
terwijl voor nog langer het
oude tarief van f.5,=/dag in
rekening wordt gebracht.
Heel handig van de
luchthaven. Precies 24 uur
staan in de meest ver
gelegen parkeergarage kost
ook zo'n f.25,=, zodat
parkeren op P3 vanaf 1
etmaal interessant werd.
Groot is echter de verbazing
om nu te moeten vernemen
dat het basisbedrag op P3
wordt verhoogd naar maar
liefst f.40,=. Misschien wil
Schiphol hiermee het
treingebruik stimuleren,
maar het lijkt er meer op
dat ze de eigen kas wil
spekken. Immers de
ingrijpende verbouwingen
die gaande zijn moeten ook
ergens van betaald worden.
Advies geven waar je nu
het beste kunt gaan staan,
dat lukt op dit moment niet.
Waarschijnlijk zullen ook
wel de tarieven in de
parkeergarage omhoog
gaan, zodat er feitelijk niets
veranderd en alleen de
luchthaven erop vooruit
gaat...
Positieve
toekomst
autobranche
Volgens Frans P. Jansen,
voorzitter van de Stichting
Bovag-Rai
Autobranchebeleid, gaan de
zogenaamde leveranciers
van particuliere mobiliteit
een positieve toekomst
tegemoet. De
werkgelegenheid bij de
Bovag-bedrijven is in 1991
met 4,9% gestegen en nu zijn
er al zo'n 1500 vacatures.
Naar verwachting zal dit
cijfer tot 2700 oplopen. In
Nederland biedt de auto- en
tweewielersector direct en
indirect werk aan 435.000
mensen, wat 10 procent is
van de totale
beroepsbevoll
branche is ze
aantrekken 1
groepen wei
lopen er 34 z
weerwerkp.
al zo'n 200 deelnemers zijh
betrokken. Het betreft hier
langdurig werklozen,
allochtonen en vrouwen.
De belangstelling voor auto,
motor en fiets is op dit
moment goed en de
vooruitzichting zijn dat ook.
De Bovag-Rai verwacht dat
het rijdend park
personenauto's in ons
2000 de 6 miljoen zal
bereikt (nu 5,3 miljoen)
terwijl ook het autogeL, u
verder zal stijgen. De
overheid wil dat de groei
niet verder gaat dan tot 3..
in het jaar 2010, dat is dus
nog steeds groei. De
populariteit van de
motorfiets stijgt de laatste
jaren met tientallen
procenten, terwijl de
fietsverkopen vorig jaar
wederom voor een record
zorgden.
De branche heeft na
diepgaand onderzoek
speciale
onderwijsvoorzieningen
getroffen. Zo werd het
nieuwe opleidings- en
innovatie-instituut
INNOVAM opgericht en
worden nu vijf regionale
praktijk- en examencentra
gebouwd.
gewenste luchtstromen en
temperaturen worden ingesteld.
Een groot deel van de
bedieningsknopjes kunnen net als
de radio achter een klepje worden
verstopt. Boven de console zit de
uitlezing voor de radiofrequentie,
het digitale klokje en de
buitentemperatuur. Ook de
computerstem is weer in de
Safrane te vinden. De wat
krakende mannelijke synthesizer
voice heeft plaats gemaakt voor
vriendelijk klinkende dame, die de
inzittenden informeert over slecht
gesloten portieren, een nog
aangetrokken handrem, een
hoge motortemperatuur of ee
lage brandstofvoorraad.
Het inter--
en compL™
is meer dan v
bieden ondai
zitting prima steun aan
lichaamsonderdelen, terwijl de
middenarmsteun voor
ontspannend is op lange
afstanden. Ook passagiers
achterin hebben niet te klagen.
Zowel been- als hoofdruimte zijn in
meer dan voldoende mate
aanwezig.
Als studie presenteerde Porsche in
Genève een knalgele 911 Turbo in
een lichtgewicht uitvoering. De
uitgangspunten bij de
ontwikkeling waren het verlagen
van het gewicht, het verbeteren
van de prestaties en de
ontwikkeling van een
compromisloos sportief onderstel.
Het resultaat overtreft zelfs het
potentieel van de Porsche 911
Turbo in serie-uitvoering. Door een
gewijzigde afstemming van de in
serie gebruikte 3,3 liter motor kon
een vermogenstoename van bijna
20 procent worden bereikt. De
krachtbron levert nu 380 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 490 Nm
bij 5000 tr/min. De lichtgewicht
heeft zodoende een flitsende
acceleratie van 0 tot 100 in 4,7
seconden. Een belangrijke
vermindering van het gewicht
werd verkregen door het weglaten
van een aantal comfortverhogende
Kwaliteit
De neus is typisch Renault met de
lang gerekte koplampen,
doorlopende motorkap en in het
midden het nieuwe logo. Wat
profiel betreft lijkt de Safrane nog
het meest op het hatchback model
van de Renault 21, niet uitermate
origineel, maar aërodynamisch.
Aan de achterzijde vinden we, hoe
kan het ook anders, een grote
vijfde deur. Renault geldt immers
als uitvinder van het hatchback
concept in de hogere klasse.
Renault wil met de Safrane een
kroon op haar werk zetten, wat
betreft de kwaliteitsverbeteringen
die vanaf de introductie van de 19
en Clio werden doorgevoerd. Dat
de Safrane goed in elkaar steekt,
valt al aan de buitenkant af te
lezen. Carrosserienaden sluiten
nauw op elkaar aan, portieren
voelen stevig aan en ook de hele
afwerking lijkt dik in rode.
Wie de Safrane aan de buitenkant
wellicht geen typische Renault
vindt, kan in het interieur
uitsluitend tot de conclusie komen
dat hier de stylisten van het
grootste Franse automerk aan de
gang zijn geweest. De typische
overkapping van het dashboard
uit de Renault 25 is in een
moderne, afgeronde versie
teruggekomen. Het
instrumentarium wat direkt in het
gezichtsveld ligt, geeft informatie
over de snelheid, het
motortoerental, brandstofvoorraad
en de oliedruk. Is de auto met een
boordcomputer uitgerust dan
worden nog wat additionele
gegevens op een display
geprojecteerd. Het lekker
compacte stuurwiel heeft een dik
stootkussen èn een forse rand.
Afhankelijk van de uitvoering kan
dit onderdeel elektrisch in diepte
worden versteld.
Philips
In de console zijn enorm veel
knopjes en displays aangebracht.
We nemen hierbij even de meest
complete uitvoering door. Net
boven de asbak vinden we een
klepje waarachter de bekende
Radio Renault schuil gaat. In
tegenstelling tot de Espace en
Alpine A610 heeft Renault deze
installatie wederom bij Philips
ingekocht. Weghalen van de radio
met cassetterecorder en eventueel
CD- speler heeft geen zin, daar de
bediening aan het stuur en de
uitlezing bovenin het dashboard
niet te verwijderen, vitale
onderdelen zijn. Heel aardig is de
meest ujtgebreide
verwarming/ventilatie/airco.
een fors display kunnen de