RENAULT SAFRANE Volgens Europese maatstaven FW©»!? oen1 Oplage: 95.000 ex. Bijlage van: DeTilburgseKoerier ©©^mtoCfflaaü Donderdag 19 maart 1992 Lees verder op pagina 3 ste de wiju ran, niet. sn dik 9.95 Tony Vós 9.95 9.95 ting, ei 35% Op o.a.: 'IN Lees verder in dit nummer Cadillac start Europese opmars pag. 7 Autotechniek. 'n vak waar vaart in zit pag- 11 Jaargang 4 Nummer 12 Autotest: Mitsubishi Colt 1.6 GLi pag. 3 9.95 9.95 °n te een te e laatste en 'de ig jaar bijvooi bolle c auto si is land in lhebben n), ïbruik irt 1992-pagina 20 ...druk. Het meubilair uitstekend. De stoelen inks een wat korte -n ane carrière modern. De nieuwe Safrane, die in ons land in oktober als opvolger zal aantreden, betekent wat betreft vormgeving geen extra grote stap voorwaarts, maar heeft zijn kwaliteiten juist op een ander vlak. We reden met de verschillende types een afstand van meer dan 800 kilometer. lordt via het openen van een klep 1 de inlaat extra lucht toegelaten ergroten van de leid en zodoende het i van een betere ing. De motor heeft 'r onderin al behoorlijk icht. ~tor is bovendien een e relatief 1349 kg) p van 189 seconden van 1.2 liter 12- ter) het Iking. De zeer actief in het van “nieuwe" werknemers. Zo 34 zogenaamde rkprojecten, waarbij elnemers zijfj it betreft hier dwars monteren van de motoren. De overhang voor en achter is daarom vrijwel gelijk. Praag - Bij de introductie van de 25 baarde Renault begin 1984 veel opzien. Zowel wat betreft styling als de vergaande toepassing van vele elektronische snufjes, luidde de 25 voor het merk een nieuw tijdperk in. Het topmodel van Renault bleef tijdens zijn achtjarige hem op straat van alle kanten hebt kunnen bekijken. De Safrane is niet structureel groter dan de 25 en oogt zelfs compacter. Er is echter behoorlijk wat aan binnenruimte gewonnen door het voortaan Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: J Advertent ie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 I Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: J dinsdag 22.00 uur details zoals elektrisch bediende ramen, airconditioning en centrale vergrendeling. Bovendien zijn op dit studiemodel een kofferdeksel, portieren en een achterspoiler te vinden gemaakt uit een glasvezel- versterkte koolstof/kunststof verbinding. Het glas is van een speciale constructie en is zodoende veel dunner, terwijl ook de lichte kuipstoelen, het ontbreken van een achterbank en bodembescherming plus het weglaten van een deel van de dempende materialen in totaal een gewichtsbesparing opleverden van 190 kg, waardoor de totale auto slechts 1280 kg weegt. Het onderstel werd nog straffer afgesteld door de vering en schokdempers te wijzigingen. De driedelige 18-inch wielen zijn voorzien van 235/40 ZR 18 en 265/35 ZR 18 banden. Spilfunctie Het motorenprogramma start bij de bekende 2.2 liter met e vermogen van 110 pk. De zware Safrane (vanaf haalt hiermee een top km/u en trekt in 11,9 sec 0 tot 100. De nieuwe 2.2 liter 12- klepper (was bij de 25 een 2 liter) gaat echter een spilfunctie in het ïrieur maakt een verzorgde programma vervullen. Deze plete indruk. Het meubilair uitermate soepele krachtbron levert 140 pk bij 5000 tr/min en zorgt voor een koppel van 182 Nm bij 4500 tr/min. Bij lage toeren wc voor het vei luchtsnelhe verkrijgen verbranding daarom ook i veel trekkrac De 2.2 Vi-motor is bovendien bijzonder stil. Overigens mag de Safrane ook in z'n geheel worden geroemd van wege het wegblijven van kraakjes, piepjes en trillingen. Er mag gerekend worden op een topsnelheid van net boven de 200 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 10,2 seconden. We kunnen nu al gerust stellen dat de 2.2 12- klepper de meest uitgekiende motor is uit het hele aanbod. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Skoda brengt in een beperkte, eenmalige oplage een heel bijzondere auto, de Favorit Exclusiv. Er zullen slechts 150 exemplaren van deze auto de weg naar de klant vinden. Het model is gebaseerd op de meest complete Favorit, de LS. Aan het basisconcept is niets gewijzigd: vijf deuren, 1.3 liter motor en vijfversnellingsbak. De Exclusiv wordt uitsluitend in het zwart geleverd met bescheiden goudkleurige striping en "Exclusiv"-logo. Verder omvat het extrapakket lichtmetalen velgen, centrale vergrendeling, velours vloerbedekking, een sportief houten sportstuur en bijpassende houten pookknop. Iedere Exclusiv wordt op het dashboard voorzien van een metalen plaatje waarop het serienummer en de naam van de eigenaar is gegraveerd. Het totale optiepakket vertegenwoordigd een waarde van f.3.199,50 maar kost de gelukkige koper slechts f.2.000,= waardoor de heel speciale Favorit Exclusiv te koop is voor f. 19.995,=. In eerste aanblik is de nieuwe Safrane even wennen. We missen ten opzichte van zijn voorganger jvoorbeeld de kenmerkende »juxie achterruit. Toch leer je de auto snel waarderen, vooral als je Parkeertarief Wie regelmatig onze nationale luchthaven Schiphol aandoet, zal de afgelopen weken wellicht hebben opgevangen dat de parkeertarieven op het voor veel- vliegers bekende terrein P3 per 1 april drastisch worden verhoogd. Parkeerterrein P3 is de plaats waar mensen die wat langer weg zijn hun auto kunnen parkeren. P3 ligt wat verder van de aankomst- en vertrekhal dan de andere parkeerterreinen en - garages. Via een gratis busdienst komen reizigers echter op de juiste plaats. Vorig jaar gold voor P3 een tarief van vijf gulden per dag, een aantrekkelijk bedrag waardoor de overvolle andere parkeerterreinen werden ontzien. Daar werd echter verandering in gebracht toen het minimumtarief in één keer tot f 25,= werd verhoogd. De eerste vijf dagen betaal je dit bedrag, terwijl voor nog langer het oude tarief van f.5,=/dag in rekening wordt gebracht. Heel handig van de luchthaven. Precies 24 uur staan in de meest ver gelegen parkeergarage kost ook zo'n f.25,=, zodat parkeren op P3 vanaf 1 etmaal interessant werd. Groot is echter de verbazing om nu te moeten vernemen dat het basisbedrag op P3 wordt verhoogd naar maar liefst f.40,=. Misschien wil Schiphol hiermee het treingebruik stimuleren, maar het lijkt er meer op dat ze de eigen kas wil spekken. Immers de ingrijpende verbouwingen die gaande zijn moeten ook ergens van betaald worden. Advies geven waar je nu het beste kunt gaan staan, dat lukt op dit moment niet. Waarschijnlijk zullen ook wel de tarieven in de parkeergarage omhoog gaan, zodat er feitelijk niets veranderd en alleen de luchthaven erop vooruit gaat... Positieve toekomst autobranche Volgens Frans P. Jansen, voorzitter van de Stichting Bovag-Rai Autobranchebeleid, gaan de zogenaamde leveranciers van particuliere mobiliteit een positieve toekomst tegemoet. De werkgelegenheid bij de Bovag-bedrijven is in 1991 met 4,9% gestegen en nu zijn er al zo'n 1500 vacatures. Naar verwachting zal dit cijfer tot 2700 oplopen. In Nederland biedt de auto- en tweewielersector direct en indirect werk aan 435.000 mensen, wat 10 procent is van de totale beroepsbevoll branche is ze aantrekken 1 groepen wei lopen er 34 z weerwerkp. al zo'n 200 deelnemers zijh betrokken. Het betreft hier langdurig werklozen, allochtonen en vrouwen. De belangstelling voor auto, motor en fiets is op dit moment goed en de vooruitzichting zijn dat ook. De Bovag-Rai verwacht dat het rijdend park personenauto's in ons 2000 de 6 miljoen zal bereikt (nu 5,3 miljoen) terwijl ook het autogeL, u verder zal stijgen. De overheid wil dat de groei niet verder gaat dan tot 3.. in het jaar 2010, dat is dus nog steeds groei. De populariteit van de motorfiets stijgt de laatste jaren met tientallen procenten, terwijl de fietsverkopen vorig jaar wederom voor een record zorgden. De branche heeft na diepgaand onderzoek speciale onderwijsvoorzieningen getroffen. Zo werd het nieuwe opleidings- en innovatie-instituut INNOVAM opgericht en worden nu vijf regionale praktijk- en examencentra gebouwd. gewenste luchtstromen en temperaturen worden ingesteld. Een groot deel van de bedieningsknopjes kunnen net als de radio achter een klepje worden verstopt. Boven de console zit de uitlezing voor de radiofrequentie, het digitale klokje en de buitentemperatuur. Ook de computerstem is weer in de Safrane te vinden. De wat krakende mannelijke synthesizer voice heeft plaats gemaakt voor vriendelijk klinkende dame, die de inzittenden informeert over slecht gesloten portieren, een nog aangetrokken handrem, een hoge motortemperatuur of ee lage brandstofvoorraad. Het inter-- en compL™ is meer dan v bieden ondai zitting prima steun aan lichaamsonderdelen, terwijl de middenarmsteun voor ontspannend is op lange afstanden. Ook passagiers achterin hebben niet te klagen. Zowel been- als hoofdruimte zijn in meer dan voldoende mate aanwezig. Als studie presenteerde Porsche in Genève een knalgele 911 Turbo in een lichtgewicht uitvoering. De uitgangspunten bij de ontwikkeling waren het verlagen van het gewicht, het verbeteren van de prestaties en de ontwikkeling van een compromisloos sportief onderstel. Het resultaat overtreft zelfs het potentieel van de Porsche 911 Turbo in serie-uitvoering. Door een gewijzigde afstemming van de in serie gebruikte 3,3 liter motor kon een vermogenstoename van bijna 20 procent worden bereikt. De krachtbron levert nu 380 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 490 Nm bij 5000 tr/min. De lichtgewicht heeft zodoende een flitsende acceleratie van 0 tot 100 in 4,7 seconden. Een belangrijke vermindering van het gewicht werd verkregen door het weglaten van een aantal comfortverhogende Kwaliteit De neus is typisch Renault met de lang gerekte koplampen, doorlopende motorkap en in het midden het nieuwe logo. Wat profiel betreft lijkt de Safrane nog het meest op het hatchback model van de Renault 21, niet uitermate origineel, maar aërodynamisch. Aan de achterzijde vinden we, hoe kan het ook anders, een grote vijfde deur. Renault geldt immers als uitvinder van het hatchback concept in de hogere klasse. Renault wil met de Safrane een kroon op haar werk zetten, wat betreft de kwaliteitsverbeteringen die vanaf de introductie van de 19 en Clio werden doorgevoerd. Dat de Safrane goed in elkaar steekt, valt al aan de buitenkant af te lezen. Carrosserienaden sluiten nauw op elkaar aan, portieren voelen stevig aan en ook de hele afwerking lijkt dik in rode. Wie de Safrane aan de buitenkant wellicht geen typische Renault vindt, kan in het interieur uitsluitend tot de conclusie komen dat hier de stylisten van het grootste Franse automerk aan de gang zijn geweest. De typische overkapping van het dashboard uit de Renault 25 is in een moderne, afgeronde versie teruggekomen. Het instrumentarium wat direkt in het gezichtsveld ligt, geeft informatie over de snelheid, het motortoerental, brandstofvoorraad en de oliedruk. Is de auto met een boordcomputer uitgerust dan worden nog wat additionele gegevens op een display geprojecteerd. Het lekker compacte stuurwiel heeft een dik stootkussen èn een forse rand. Afhankelijk van de uitvoering kan dit onderdeel elektrisch in diepte worden versteld. Philips In de console zijn enorm veel knopjes en displays aangebracht. We nemen hierbij even de meest complete uitvoering door. Net boven de asbak vinden we een klepje waarachter de bekende Radio Renault schuil gaat. In tegenstelling tot de Espace en Alpine A610 heeft Renault deze installatie wederom bij Philips ingekocht. Weghalen van de radio met cassetterecorder en eventueel CD- speler heeft geen zin, daar de bediening aan het stuur en de uitlezing bovenin het dashboard niet te verwijderen, vitale onderdelen zijn. Heel aardig is de meest ujtgebreide verwarming/ventilatie/airco. een fors display kunnen de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21