GMC TYPHOON
a
r
E
blijkt
Hinde
coupé volgens
rijke traditie
Dodge Viper nu definitief
Daihatsu X-021 lijkt serieus
Bugatti in de openbaarheid
Mercedes SEC,
Mastodont
s
u
ers
- 1
B
A
R
U
suJU-
Lotus borduurt voort op Elan*concept
en
RIJ-
ST
PI
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 maart 1992 1992 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
>1992-pagina 10
r 162
013-321405
'toog
Hing de
i
idle
L
I
RIGE
IZ
tURG
1
3-355575
....1988
1985
1987
3.1988
1989
1990
1983
Oisterwijk
OR EEN
,zonne-
....1989
ing
ede
rrde
wordt
.ileen
□del
ird en elektrisch
mspiegels. De vier
rond
iterste
srtdivisie v
niet ui
egarandt
zervoerr
Li1989
1988
1987
1986
1986
1982
1983
1983
.....1983
1982
1992 p.o.a.
1992 p.o.a.
I
jven
skeurd
5 tweede keer toonde
tsu op een tentoonstell
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
1)600
1988
1985-1987
1986
1986
1982-1987
1985
1984
1987
1985
1986
1986
1988
iVAGgarantia
2-82984
Watergekoeld
De Typhoon is gebaseerd op de 3-
deurs Chevrolet Blazer die met zijn
4,3 liter V6-motor al over de nodige
isselbare
lederen
dikke stabilisatorstang
auregeling op de
m korte, stugge
ers. Al dit soort
laken de Typhoon
hikt als
Extravagante details zijn de forse
driespaaks velgen, de spleet
koplampen, grote voorbumper en
natuurlijk de sidepipes. Maar ook
technisch biedt de Viper de nodige
lekkernijen. Voorin ligt een 8 liter
motor met 10 cylinders in V- vorm.
Na autoliefhebbers enkele jaren lekker te hebben
gemaakt met verschillende prototypes, is de Dodge
Viper nu realiteit. De auto is zojuist op de
Amerikaanse markt geïntroduceerd en was in Genève
voor het eerst als produktie-auto te bewonderen. De
Viper komt begin 1993 naar ons land en zal voor het
eerst te zien zijn op de Auto Rai en zal rond de
f.250.000,= gaan kosten. De produktie blijft beperkt tot
zo'n 300 auto's dit jaar en 3000 tot 5000 eenheden de
komende jaren.
Eindhoven - In de Verenigde Staten mag doorgaans
niet harder dan 100 km/u worden gereden. De
wetgevers houden daar behoorlijk strak de hand in.
Het algehele verkeersbeeld aan de andere kant van
de grote plas is zodoende veel rustiger dan bij ons.
Toch zijn zeer snelle auto's in het land van de
onbegrensde mogelijkheden uiterst populair. Bij
stoplichten wordt menigmaal om het hardst gereden.
Europese sportwagens zijn veruit favoriet, maar de
Amerikaanse industrie zorgt ook af en toe voor
opschudding. We reden met de spectaculaire GMC
Typhoon.
iuto vormen. Deze
,_t een stuk aan de
1 door. Dit is duidelijk
mmerk waaraan je moet
.1992 p.o.a.
.1992 p.o.a.
.1992 p.o.a.
.1992 p.o.a.
Lamborghini
Deze krachtbron werd ontwikkeld
met gebruikmaking van de know
how van Lamborghini, de
exclusieve Italiaanse sportauto-
bouwer die volledig eigendom is
van het Chrysler-concern. Volgens
vermogen van 550 pk bij 8000
tr/min en een koppel van 590 Nm
bij 3800 tr/min. Iedere cylinder
beschikt over 3 inlaat- en twee
uitlaatkleppen. Alsof dat nog niet
genoeg is beschikt de EB 110 over 4
turbocompressoren.
Het chassis uit carbon fiber werd
ontwikkeld door Bugatti in
samenwerking met Aerospatial in
Frankrijk. De body is uit
aluminium opgetrokken. De vier
wielen worden permanent
aangedreven waarbij een
viscokoppeling zorgdraagt voor de
juiste verdeling van de
aandrijfkrachten over voor- en
achterwielen. Prestaties leveren,
daar heeft de 4,40 meter lange en
Vorig jaar kwam General Motors
met een origineel idee op de
proppen. In een kleine serie werd
de Syclone op de markt gebracht.
Het ging hier om een ruige
Chevrolet pick-up echter met het
prestatieniveau van een Porsche
of Ferrari. Zeker niet minder ruig is
zijn gesloten broertje, de Typhoon,
die inderdaad als een wervelwind
tekeer kan gaan.
Deze meeste autofabrikanten
hebberi elektrische voertuigen in
ontwikkeling om in de toekomst te
voldoen aan de zogenaamde zero
emission eisen, zoals die binnen
afzienbare tijd in Californië zullen
worden ingevoerd.
Amerikaanse specificaties 1<
deze krachtpatser 400 pk bij
tr/min en een meer dan fors i
van 611 Nm bij 3600 tr/min.
Ondanks zijn forse voorkomi
lengte van 4,49 meter weegt
Viper niet meer dan 1486 kg.
sprintje van 0 tot 96 km/u (0-E
miles ph) wordt volbracht in
seconden terwijl een topsne
van 266 km/u mogelijk is.
Andere noviteiten, vooral vo
Amerikaanse auto, zijn de ni.
zesversnellingsbak en de
carrosserie voornamelijk
opgebouwd uit kunststof.
De Viper maakt gebruik van
Michelin banden van het type X
GT2. Voor vinden we 'bescheiden'
275/40 ZR 17 banden terwijl achter
forse rubbers van de maat 335/35
ZR 17 worden gemonteerd. Het
aantal Vipers wat via officiële weg
Nederland zal bereiken (vanaf
begin 1993) zal tot een klein aantal
beperkt blijven. De koper van een
Viper is zodoende gegarandeerd
van een opvallend vervoermiddel
met een enorm indrukwekkende
uitstraling.
Alhoewel de nieuwe Mercedes 500
én 600 SEC al begin januari op de
Motorshow in Detroit te zien
waren, beleefde deze grote coupé
pas in Genève haar Europese
debuut. Mercedes zet met de
introductie van het nieuwe type
haar traditie voort. Al vanaf de
introductie van de eerste S-klasse
werd korte tijd na de presentatie
van de sedan ook een tweedeurs
coupémodel uitgebracht. Dat de
nieuwe SEC gebaseerd is op de
huidige S is duidelijk
waarneembaar. De auto is met een
lengte van 5,07 meter niet bepaald
klein uitgevallen. Alhoewel geen
enkel plaatwerkdeel van de
carrosserie gelijk is, zijn er toch
duidelijk overeenkomsten wat
betreft design. Op de grille vinden
we in het midden het grote
Mercedes-embleem, terwijl de
koplampen een bijzonder gedurfd
kreeg een dikke
voor, niveauregé—
achteras en korte, stug
sportschokdempers. Al
veranderingen ma’
absoluut ongeschi
terreinauto.
Natuurlijk werd ook het uiterlijk
aangepast. De lagere stand op de
wielen is duidelijk te zien. Voorts
heeft de auto een indrukwekkende
bumper, die netjes doorloopt in de
carrosserieverbredingen aan de
zijkant van de koets. De Typhoon
heeft sportieve zesspaaks velgen
die bekleed zijn met een speciaal
door Firestone voor dit type auto
ontwikkelde band. Verder heeft de
auto een dakrailing, spoiler boven
de achterruit en zeer donker
getinte ruiten.
blijkt sinds zijn introductie in 1989 bijzonder
succesvol.
Er werden inmiddels meer dan 3000
exemplaren geproduceerd en verkocht. In
1991 werd het ontwerp bekroond met de
Design Award van de British Design Council.
De grappige M200 kenmerkt zich aan de
buitenkant door een rollover bar, het
ontbreken van een voorruit, extra koeling
voor de remmen, dieper doorgetrokken
spoilers en skirts en in het ontwerp
opgenomen koplampen met verwiss
lenzen. In het interieur vinden we k
bekleding, w;itte instrumenten en Recaro-
stoelen uit composietmateriaal.
Voor de
Daihatsi
X-021.
Deze uiterst compacte, grippige 2-
zits roadster was op de IAA in
Frankfurt in september te zien,
gespoten in licht blauw metallic.
Daihatsu kwam in Genève met
dezelfde auto op de proppen, nu in
fel geel en voorzien van een
bijpassende hardtop.
De gegevens zijn nauwelijks
veranderd.
De auto heeft een 1.6 liter 16-
kleppenmotor voorin gekoppeld
aan een hand geschakelde vijfbak.
Het chassis is uit aluminium
opgebouwd, terwijl de
carrosseriepanelen uit fiberglass
zijn opgetrokken.
De vier wielen zijn onafhankelijk
opgehangen.
Op de vier schijfremmen is een
ABS-remsysteem aangebracht. De
3,58 meter lange Daihatsu X-021
weegt als roadster 700 kg, terwijl
de hardtop voor 15 kilogram extra
zorgt.
Daihatsu blijf volhouden dat het
hier om een prototype gaat, maar
de auto ziet er zo serieus uit, dat
serieproduktie eenvoudig lijkt.
Een ander aardigheidje van het
merk is de BC-7 een driewielig
elektrisch voertuig wat lijkt op een
overdekte brommer.
De BC-7 is slechts 2 meter lang,
weegt 445 kg en kan een maxime
I snelheid behalen van 45 km/u.
Met gebruikmaking van een
nikkel-zink accu heeft het karretje
een actieradius van 180 kilometer.
Vanwege zijn geringe lengte is
deze Daihatsu uiterst handig in de
I stad met bijvoorbeeld een
draaicirkel van slechts 4 meter en
I een breedte van niet meer dan 1
I meter.
1,125 meter hoge Bugatti geen
moeite mee. Bij een totaalgewicht
van 1618 kg haalt de auto een top
van 340 km/u en geweldige
acceleratie van 0 tot 100 in 3,6
seconden. De EB 110 is voorzien
van twee brandstoftanks elk met
120 liter inhoud. Bij constant 90
km/u gebruikt deze ras
sportwagen netjes 1 liter op 11
kilometer, maar een werkelijk
gemiddeld verbruik zullen we
maar niet proberen te schatten. Er
is echter wel aan het milieu
gedacht. Om aan de gestelde
eisen op het gebied van
uitlaatemissies te kunnen voldoen
zijn 4 geregelde
driewegkatalysatoren
gemonteerd.
Wie echter denkt dat Bugatti zich
nu uitsluitend gaat richten op de
produktie die eind dit jaar moet
gaan starten, heeft het mis. Naast
de 'gewone' EB 110 is er nu ook de
110 Supersport. Er is bij dit model
vooral gewerkt aan een nog hoger
motorvermogen in combinatie met
een lager gewicht. Het vermogen
steeg tot 600 pk en het koppel tot
610 Nm. Daarnaast werd het
gewicht met 200 kg teruggebracht,
zodat nu een topsnelheid kan
worden behaald van 350 km/u en
de acceleratie van 0 tot 100
tweetiende seconde korter dut
De EB 110 S onderscheidt ook
uiterlijk enigszins van zijn
'tammere' broertje.
Op de stand van Lotus in Genève was een
meer dan aardige concept-auto te vinden op
basis van de compacte Elan. Deze M200 is
niet bedoeld als voorloper van een
produktiemodel, maar laat de mogelijkheden
zien die het kleine Engelse merk in huis
heeft. De M200 ziet er meer dan aardig uit,
biedt een hoog prestatieniveau, heeft een
aantrekkelijke gele kleurstelling en maakt
gebruik van nieuwe materialen. Met de M200
op Elan-basis blikken de makers op een
moderne wijze terug op de rijke historie van
het merk met winnaars als de Lotus Eleven
en de elegante Lotus Elite.
De Lotus Elan, waarop de M200 is gebaseerd,
Sinds het verdwijnen van het
prestigieuze Franse merk Bugatti
in de jaren vijftig, bleef het heel
lang stil.
Regelmatig werd door liefhebbers
gesproken over de hergeboorte
van hun favoriete merk, terwijl
anderen het liever lieten zoals het
was. Sinds eind vorig jaar is er
echter weer een Bugatti. De in het
Italiaanse Modena gevestigde
'nieuwe' merk heeft met de EB 110
een auto in het supersport-
segment met als 'concurrenten'
bijvoorbeeld de Lamborghini
Diablo, Ferrari F40 en Cizeta V16.
De 3,5 liter V12 motor levert met
gebruikmaking van de meest
verfijnde technieken een
typisch Amerikaanse roffel te
horen. En eigenlijk blijft dat
gedurende de hele sessie. Als het
gas vervolgens flink wordt
ingetrapt ga je niet alleen met een
noodgang vooruit, maar lijkt het
ook even alsof je los van de grond
komt. Ondanks het feit dat je weet
dat de Typhoon ging
kinderachtige auto is, sta je toch
versteld van zijn
acceleratievermogen. Geen enkele
GTi zal de beer uit Amerika
kunnen bijhouden. Pas bij de
topsnelheid van zo'n 200 km/u
moet deze 'grote jongen' het laten
afweten. De acceleratie van 0 tot
100 neemt slechts zo'n 6 seconden
in beslag en dat is een gegeven
waarmee de Typhoon zich in een
segment supersportwagens plaats.
Helaas, helaas, er is aan al dit
soort speelgoed een grote "maar".
De Typhoon wordt in een zeer
beperkte oplage van slechts 3.000
stuks gemaakt. Via de officiële
Nederlandse GM-dealers is dit
type niet te koop, zodat de echte
liefhebber zijn heil bij de grijze
importeurs zal moeten zoeken. Er
moet dan overigens gerekend
worden op een prijs van rond de
f,120.000,= en dat is wel erg veel
om bij een stoplicht te kunnen
imponeren.
Na de onthulling van het eerste
prototype in januari 1989 op de
Detroit Motorshow is de Viper in
drie jaar tijd klaargestoomd tot
produktiemodel. Vandaar dat we
ondanks het feit dat er nog geen
enkel exemplaar is afgeleverd, al
van een forse Viper-historie
kunnen spreken.
Wat maakt de Viper RT/10 nu zo
speciaal. Allereerst is dat vooral
zijn haast "sexy" uiterlijk. De auto
is een soort van moderne
weerspiegeling van de Cobra uit
de jaren zestig. Een forse tweezits
roadster met flinke rollbar.
digitaal dashboard en elektrisch
verstelbare buitehtpiege!;. Dc ’.’icr
wielen worden via een
automatische viertraps
transmissie permanent
aangedreven. Uiteraard horen ABS
en stuurbekrachtiging tot de
royale standaardvoorzieningen.
De Chevrolet Blazer 4-deurs kost
f.79.000,=.
Maar we komen weer even terug
op de Typhoon. In het vooronder
vinden we dezelfde motor als in de
'standaard' Blazer. Om deze echter
tot nog meer prestaties te kietelen,
werd een turbocompressor
gemonteerd met een
watergekoelde tussenkoeler.
Hierdoor kon het vermogen
oplopen tot 284 pk bij 4400 tr/mir
en een koppel van 484 Nm bij
tr/min.
Opgefokt
De aandrijving naar de vier wielen
geschiedt weer via een viertraps
automaat. De vierwielaandrijving
is voorzien van een viscokoppeling
en een sper in het achterste
differentieel.
De sportdivisie van Chevrolet liet
het echter niet uitsluitend bij een
opgefokte motor. De auto staat in
z'n geheel lager op de wielen,
paardekrachten beschikt. De
standaard Blazer beschikt over
pk bij 4000 tr/min en een koppel
van 318 Nm bij 2400 toeren.
Hiermee weet de Blazer al meer
dan gemiddelde prestaties neer te
zetten. De vierwielaandrijving
zorgt uiteraard ook voor goede
eigenschappen op onverharde
ondergrond. In Nederland wordt
via de GM-dealers echter alleen
het wat langere vierdeursmodel
aan de man gebracht. Standaard
is deze auto voorzien van
airconditioning, cruise-control,
elektrische ruitbediening, centrale
vergrendeling, verstelbaar stuur,
Analoog
Het interieur komt verzorgd over.
De stoelen zijn meer leer bekleed
en bieden een goede zit. Het
dashboard heeft analoge
instrumenten in tegenstelling tot
het digitale circus uit de 'gewone'
Blazer. De zijpanelen en
kofferruimte zijn keurig met dik
tapijt bekleed.
Na het starten van de forse motor
is een behoorlijk beschaafd, maar
detail van de ai
lopen namelijk
bovenrand
zo'n stijlkei
wennen.
De klant kan uit twee versies
kiezen, de 5 liter V8 met 4 kleppen
per cylinder en een vermogen van
240 kW bij 5700 tr/min of de 6 liter
V12 met 300 kW bij 5200tr/min.
Beide auto's hebben een
af geregelde topsnelheid van 250
km/u. De V8 trekt in 6,7 seconden
van 0 tot 100, terwijl de V12 daar
zes-tiende seconde minder voor
nodig heeft. Het interieur is zeer
compleet uitgerust, waarbij
uiteraard het dashboard van de S-
klasse is overgenomen. Zoals het
een echte coupé betaamd
ontbreekt bij de SEC de stijl i
de portierruiten. Ook de acht
zijruiten kunnen worden
weggedraaid.
1600
:oppel
>n en
'W