GMC TYPHOON a r E blijkt Hinde coupé volgens rijke traditie Dodge Viper nu definitief Daihatsu X-021 lijkt serieus Bugatti in de openbaarheid Mercedes SEC, Mastodont s u ers - 1 B A R U suJU- Lotus borduurt voort op Elan*concept en RIJ- ST PI DE AUTOMAAT - Donderdag 12 maart 1992 1992 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER >1992-pagina 10 r 162 013-321405 'toog Hing de i idle L I RIGE IZ tURG 1 3-355575 ....1988 1985 1987 3.1988 1989 1990 1983 Oisterwijk OR EEN ,zonne- ....1989 ing ede rrde wordt .ileen □del ird en elektrisch mspiegels. De vier rond iterste srtdivisie v niet ui egarandt zervoerr Li1989 1988 1987 1986 1986 1982 1983 1983 .....1983 1982 1992 p.o.a. 1992 p.o.a. I jven skeurd 5 tweede keer toonde tsu op een tentoonstell keurings- bedrijf APK Lid BOVAG AUTO 1)600 1988 1985-1987 1986 1986 1982-1987 1985 1984 1987 1985 1986 1986 1988 iVAGgarantia 2-82984 Watergekoeld De Typhoon is gebaseerd op de 3- deurs Chevrolet Blazer die met zijn 4,3 liter V6-motor al over de nodige isselbare lederen dikke stabilisatorstang auregeling op de m korte, stugge ers. Al dit soort laken de Typhoon hikt als Extravagante details zijn de forse driespaaks velgen, de spleet koplampen, grote voorbumper en natuurlijk de sidepipes. Maar ook technisch biedt de Viper de nodige lekkernijen. Voorin ligt een 8 liter motor met 10 cylinders in V- vorm. Na autoliefhebbers enkele jaren lekker te hebben gemaakt met verschillende prototypes, is de Dodge Viper nu realiteit. De auto is zojuist op de Amerikaanse markt geïntroduceerd en was in Genève voor het eerst als produktie-auto te bewonderen. De Viper komt begin 1993 naar ons land en zal voor het eerst te zien zijn op de Auto Rai en zal rond de f.250.000,= gaan kosten. De produktie blijft beperkt tot zo'n 300 auto's dit jaar en 3000 tot 5000 eenheden de komende jaren. Eindhoven - In de Verenigde Staten mag doorgaans niet harder dan 100 km/u worden gereden. De wetgevers houden daar behoorlijk strak de hand in. Het algehele verkeersbeeld aan de andere kant van de grote plas is zodoende veel rustiger dan bij ons. Toch zijn zeer snelle auto's in het land van de onbegrensde mogelijkheden uiterst populair. Bij stoplichten wordt menigmaal om het hardst gereden. Europese sportwagens zijn veruit favoriet, maar de Amerikaanse industrie zorgt ook af en toe voor opschudding. We reden met de spectaculaire GMC Typhoon. iuto vormen. Deze ,_t een stuk aan de 1 door. Dit is duidelijk mmerk waaraan je moet .1992 p.o.a. .1992 p.o.a. .1992 p.o.a. .1992 p.o.a. Lamborghini Deze krachtbron werd ontwikkeld met gebruikmaking van de know how van Lamborghini, de exclusieve Italiaanse sportauto- bouwer die volledig eigendom is van het Chrysler-concern. Volgens vermogen van 550 pk bij 8000 tr/min en een koppel van 590 Nm bij 3800 tr/min. Iedere cylinder beschikt over 3 inlaat- en twee uitlaatkleppen. Alsof dat nog niet genoeg is beschikt de EB 110 over 4 turbocompressoren. Het chassis uit carbon fiber werd ontwikkeld door Bugatti in samenwerking met Aerospatial in Frankrijk. De body is uit aluminium opgetrokken. De vier wielen worden permanent aangedreven waarbij een viscokoppeling zorgdraagt voor de juiste verdeling van de aandrijfkrachten over voor- en achterwielen. Prestaties leveren, daar heeft de 4,40 meter lange en Vorig jaar kwam General Motors met een origineel idee op de proppen. In een kleine serie werd de Syclone op de markt gebracht. Het ging hier om een ruige Chevrolet pick-up echter met het prestatieniveau van een Porsche of Ferrari. Zeker niet minder ruig is zijn gesloten broertje, de Typhoon, die inderdaad als een wervelwind tekeer kan gaan. Deze meeste autofabrikanten hebberi elektrische voertuigen in ontwikkeling om in de toekomst te voldoen aan de zogenaamde zero emission eisen, zoals die binnen afzienbare tijd in Californië zullen worden ingevoerd. Amerikaanse specificaties 1< deze krachtpatser 400 pk bij tr/min en een meer dan fors i van 611 Nm bij 3600 tr/min. Ondanks zijn forse voorkomi lengte van 4,49 meter weegt Viper niet meer dan 1486 kg. sprintje van 0 tot 96 km/u (0-E miles ph) wordt volbracht in seconden terwijl een topsne van 266 km/u mogelijk is. Andere noviteiten, vooral vo Amerikaanse auto, zijn de ni. zesversnellingsbak en de carrosserie voornamelijk opgebouwd uit kunststof. De Viper maakt gebruik van Michelin banden van het type X GT2. Voor vinden we 'bescheiden' 275/40 ZR 17 banden terwijl achter forse rubbers van de maat 335/35 ZR 17 worden gemonteerd. Het aantal Vipers wat via officiële weg Nederland zal bereiken (vanaf begin 1993) zal tot een klein aantal beperkt blijven. De koper van een Viper is zodoende gegarandeerd van een opvallend vervoermiddel met een enorm indrukwekkende uitstraling. Alhoewel de nieuwe Mercedes 500 én 600 SEC al begin januari op de Motorshow in Detroit te zien waren, beleefde deze grote coupé pas in Genève haar Europese debuut. Mercedes zet met de introductie van het nieuwe type haar traditie voort. Al vanaf de introductie van de eerste S-klasse werd korte tijd na de presentatie van de sedan ook een tweedeurs coupémodel uitgebracht. Dat de nieuwe SEC gebaseerd is op de huidige S is duidelijk waarneembaar. De auto is met een lengte van 5,07 meter niet bepaald klein uitgevallen. Alhoewel geen enkel plaatwerkdeel van de carrosserie gelijk is, zijn er toch duidelijk overeenkomsten wat betreft design. Op de grille vinden we in het midden het grote Mercedes-embleem, terwijl de koplampen een bijzonder gedurfd kreeg een dikke voor, niveauregé— achteras en korte, stug sportschokdempers. Al veranderingen ma’ absoluut ongeschi terreinauto. Natuurlijk werd ook het uiterlijk aangepast. De lagere stand op de wielen is duidelijk te zien. Voorts heeft de auto een indrukwekkende bumper, die netjes doorloopt in de carrosserieverbredingen aan de zijkant van de koets. De Typhoon heeft sportieve zesspaaks velgen die bekleed zijn met een speciaal door Firestone voor dit type auto ontwikkelde band. Verder heeft de auto een dakrailing, spoiler boven de achterruit en zeer donker getinte ruiten. blijkt sinds zijn introductie in 1989 bijzonder succesvol. Er werden inmiddels meer dan 3000 exemplaren geproduceerd en verkocht. In 1991 werd het ontwerp bekroond met de Design Award van de British Design Council. De grappige M200 kenmerkt zich aan de buitenkant door een rollover bar, het ontbreken van een voorruit, extra koeling voor de remmen, dieper doorgetrokken spoilers en skirts en in het ontwerp opgenomen koplampen met verwiss lenzen. In het interieur vinden we k bekleding, w;itte instrumenten en Recaro- stoelen uit composietmateriaal. Voor de Daihatsi X-021. Deze uiterst compacte, grippige 2- zits roadster was op de IAA in Frankfurt in september te zien, gespoten in licht blauw metallic. Daihatsu kwam in Genève met dezelfde auto op de proppen, nu in fel geel en voorzien van een bijpassende hardtop. De gegevens zijn nauwelijks veranderd. De auto heeft een 1.6 liter 16- kleppenmotor voorin gekoppeld aan een hand geschakelde vijfbak. Het chassis is uit aluminium opgebouwd, terwijl de carrosseriepanelen uit fiberglass zijn opgetrokken. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen. Op de vier schijfremmen is een ABS-remsysteem aangebracht. De 3,58 meter lange Daihatsu X-021 weegt als roadster 700 kg, terwijl de hardtop voor 15 kilogram extra zorgt. Daihatsu blijf volhouden dat het hier om een prototype gaat, maar de auto ziet er zo serieus uit, dat serieproduktie eenvoudig lijkt. Een ander aardigheidje van het merk is de BC-7 een driewielig elektrisch voertuig wat lijkt op een overdekte brommer. De BC-7 is slechts 2 meter lang, weegt 445 kg en kan een maxime I snelheid behalen van 45 km/u. Met gebruikmaking van een nikkel-zink accu heeft het karretje een actieradius van 180 kilometer. Vanwege zijn geringe lengte is deze Daihatsu uiterst handig in de I stad met bijvoorbeeld een draaicirkel van slechts 4 meter en I een breedte van niet meer dan 1 I meter. 1,125 meter hoge Bugatti geen moeite mee. Bij een totaalgewicht van 1618 kg haalt de auto een top van 340 km/u en geweldige acceleratie van 0 tot 100 in 3,6 seconden. De EB 110 is voorzien van twee brandstoftanks elk met 120 liter inhoud. Bij constant 90 km/u gebruikt deze ras sportwagen netjes 1 liter op 11 kilometer, maar een werkelijk gemiddeld verbruik zullen we maar niet proberen te schatten. Er is echter wel aan het milieu gedacht. Om aan de gestelde eisen op het gebied van uitlaatemissies te kunnen voldoen zijn 4 geregelde driewegkatalysatoren gemonteerd. Wie echter denkt dat Bugatti zich nu uitsluitend gaat richten op de produktie die eind dit jaar moet gaan starten, heeft het mis. Naast de 'gewone' EB 110 is er nu ook de 110 Supersport. Er is bij dit model vooral gewerkt aan een nog hoger motorvermogen in combinatie met een lager gewicht. Het vermogen steeg tot 600 pk en het koppel tot 610 Nm. Daarnaast werd het gewicht met 200 kg teruggebracht, zodat nu een topsnelheid kan worden behaald van 350 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 tweetiende seconde korter dut De EB 110 S onderscheidt ook uiterlijk enigszins van zijn 'tammere' broertje. Op de stand van Lotus in Genève was een meer dan aardige concept-auto te vinden op basis van de compacte Elan. Deze M200 is niet bedoeld als voorloper van een produktiemodel, maar laat de mogelijkheden zien die het kleine Engelse merk in huis heeft. De M200 ziet er meer dan aardig uit, biedt een hoog prestatieniveau, heeft een aantrekkelijke gele kleurstelling en maakt gebruik van nieuwe materialen. Met de M200 op Elan-basis blikken de makers op een moderne wijze terug op de rijke historie van het merk met winnaars als de Lotus Eleven en de elegante Lotus Elite. De Lotus Elan, waarop de M200 is gebaseerd, Sinds het verdwijnen van het prestigieuze Franse merk Bugatti in de jaren vijftig, bleef het heel lang stil. Regelmatig werd door liefhebbers gesproken over de hergeboorte van hun favoriete merk, terwijl anderen het liever lieten zoals het was. Sinds eind vorig jaar is er echter weer een Bugatti. De in het Italiaanse Modena gevestigde 'nieuwe' merk heeft met de EB 110 een auto in het supersport- segment met als 'concurrenten' bijvoorbeeld de Lamborghini Diablo, Ferrari F40 en Cizeta V16. De 3,5 liter V12 motor levert met gebruikmaking van de meest verfijnde technieken een typisch Amerikaanse roffel te horen. En eigenlijk blijft dat gedurende de hele sessie. Als het gas vervolgens flink wordt ingetrapt ga je niet alleen met een noodgang vooruit, maar lijkt het ook even alsof je los van de grond komt. Ondanks het feit dat je weet dat de Typhoon ging kinderachtige auto is, sta je toch versteld van zijn acceleratievermogen. Geen enkele GTi zal de beer uit Amerika kunnen bijhouden. Pas bij de topsnelheid van zo'n 200 km/u moet deze 'grote jongen' het laten afweten. De acceleratie van 0 tot 100 neemt slechts zo'n 6 seconden in beslag en dat is een gegeven waarmee de Typhoon zich in een segment supersportwagens plaats. Helaas, helaas, er is aan al dit soort speelgoed een grote "maar". De Typhoon wordt in een zeer beperkte oplage van slechts 3.000 stuks gemaakt. Via de officiële Nederlandse GM-dealers is dit type niet te koop, zodat de echte liefhebber zijn heil bij de grijze importeurs zal moeten zoeken. Er moet dan overigens gerekend worden op een prijs van rond de f,120.000,= en dat is wel erg veel om bij een stoplicht te kunnen imponeren. Na de onthulling van het eerste prototype in januari 1989 op de Detroit Motorshow is de Viper in drie jaar tijd klaargestoomd tot produktiemodel. Vandaar dat we ondanks het feit dat er nog geen enkel exemplaar is afgeleverd, al van een forse Viper-historie kunnen spreken. Wat maakt de Viper RT/10 nu zo speciaal. Allereerst is dat vooral zijn haast "sexy" uiterlijk. De auto is een soort van moderne weerspiegeling van de Cobra uit de jaren zestig. Een forse tweezits roadster met flinke rollbar. digitaal dashboard en elektrisch verstelbare buitehtpiege!;. Dc ’.’icr wielen worden via een automatische viertraps transmissie permanent aangedreven. Uiteraard horen ABS en stuurbekrachtiging tot de royale standaardvoorzieningen. De Chevrolet Blazer 4-deurs kost f.79.000,=. Maar we komen weer even terug op de Typhoon. In het vooronder vinden we dezelfde motor als in de 'standaard' Blazer. Om deze echter tot nog meer prestaties te kietelen, werd een turbocompressor gemonteerd met een watergekoelde tussenkoeler. Hierdoor kon het vermogen oplopen tot 284 pk bij 4400 tr/mir en een koppel van 484 Nm bij tr/min. Opgefokt De aandrijving naar de vier wielen geschiedt weer via een viertraps automaat. De vierwielaandrijving is voorzien van een viscokoppeling en een sper in het achterste differentieel. De sportdivisie van Chevrolet liet het echter niet uitsluitend bij een opgefokte motor. De auto staat in z'n geheel lager op de wielen, paardekrachten beschikt. De standaard Blazer beschikt over pk bij 4000 tr/min en een koppel van 318 Nm bij 2400 toeren. Hiermee weet de Blazer al meer dan gemiddelde prestaties neer te zetten. De vierwielaandrijving zorgt uiteraard ook voor goede eigenschappen op onverharde ondergrond. In Nederland wordt via de GM-dealers echter alleen het wat langere vierdeursmodel aan de man gebracht. Standaard is deze auto voorzien van airconditioning, cruise-control, elektrische ruitbediening, centrale vergrendeling, verstelbaar stuur, Analoog Het interieur komt verzorgd over. De stoelen zijn meer leer bekleed en bieden een goede zit. Het dashboard heeft analoge instrumenten in tegenstelling tot het digitale circus uit de 'gewone' Blazer. De zijpanelen en kofferruimte zijn keurig met dik tapijt bekleed. Na het starten van de forse motor is een behoorlijk beschaafd, maar detail van de ai lopen namelijk bovenrand zo'n stijlkei wennen. De klant kan uit twee versies kiezen, de 5 liter V8 met 4 kleppen per cylinder en een vermogen van 240 kW bij 5700 tr/min of de 6 liter V12 met 300 kW bij 5200tr/min. Beide auto's hebben een af geregelde topsnelheid van 250 km/u. De V8 trekt in 6,7 seconden van 0 tot 100, terwijl de V12 daar zes-tiende seconde minder voor nodig heeft. Het interieur is zeer compleet uitgerust, waarbij uiteraard het dashboard van de S- klasse is overgenomen. Zoals het een echte coupé betaamd ontbreekt bij de SEC de stijl i de portierruiten. Ook de acht zijruiten kunnen worden weggedraaid. 1600 :oppel >n en 'W

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 31