1
SAFRANE
SS!!
ii ss
als grootste primeur
Wijzigingen Ford Scorpio
Shooting Brake van Aston Martin
Super-Escort nu werkelijkheid
<5
n
Toyota Camry ook
als Stationwagon
■I
—Xedos 6. Mazda's top of the line
uis
Rijnlease
II
11
-4?
J
UNT
111 11
992 1992-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 maart 1992 1992 - pagina 7
ioor
voor
lout
eringen.
H1W
3xtra
't
ISt
505 SRD
TELEFOON 04255-3944
MEE MET
IIS MUNT.
1 MEE MET
:AVORIETE
ERLANDER!
sa 1.3
a Special
MCIERINGEN
4RUILEN
met volledige
'AG-garantie
.1990
.1984
.1988
.1984
an. Zo heeft de
lan andere veren,
srkt
.1988
.1990
)GTD1987
tobedrijf
J. de Vet
IKSTRAAT 76 -
GOIRLE
bekledir
verwarm
CD-spek
van de Xedos. Zo
lijfremmen op alle
een driekanaals
ikke
n 1,99
nog een
wielei
ABS-s:
star
ran
iBTW
gauw
[duizend
ig met de
1 Brake
x ord
:ort RS
door
Special
.1. De 2
tor met
ing
e zijn
de ontwikkeling van de Xedos. Zo
heeft de auto schi;1-
-'an en maakt een uxxo»axixxxxxx=
IS-systeem onderdeel uit van de
indaarduitrusting.
mlt S. afrane
de Baccara
ling, airconditioning,
rmde stoelen en een
:n gekozen
ajectiemotor
le sterke 2
als GI
srne en
GX
06-300400.
schuifdak en een audio-installatie.
Tegen meerprijs kan de Cosworth
worden uitgerust met lederen
worden het dashboard en de
portierpanelen met een note
motief opgesierd en zijl
uitstroomopeningen i
verwarming en ventil
geoptimaliseerd.
Belangrijk zijn verder de
veranderingen die het onderstel
heeft ondergaai
Scorpio voortaa
i <=ix de
n notehc
jn de
van de
ilatie
Prijzen
Het interieur bleef niet
onaangeroerd. Zo onderging het
dashboard enige wijzigingen,
Na de Wagon op basis van de Ford Scorpio enige
malen als prototype te hebben getoond, is deze ruime
stationcar eindelijk leverbaar geworden. De
introductie van de Wagon gaat gepaard met enkele
detailwijzigingen aan het volledige programma. De
Scorpio Wagon is voor Ford de grootste auto's die in
Europa wordt gemaakt. Met een lengte van 4,74 meter
is de Wagon even groot als de sedan. In normale
opstelling meet de bagageruimte echter al 550 liter,
wat door het neerklappen van de achterbank tot
maximaal 1600 liter kan worden uitgebreid.
1
fraaie
arctic 1
grey. <--
en brave blue.
Aston Martin stond ook de Virage
Volante te pronken, een knalgele
cabriolet die vanaf april in
produktie gaat. Van het
coupémodel werden er inmiddels
al meer dan 500 gebouwd.
gasdrukveerdempers en een
stabilisator achter, zodat het
weggedrag merkbaar is verbeterd.
Als de eerste auto met standaard
ABS heeft de Scorpio een
voortrekkersrol vervuld. Op de
Scorpio vinden we nu de laatste
generatie Teves Mark IV ABS.
Tot slot werden de naamgevingen
le uitrustingsvarianten
epast. Zo heet het basismodel
in CLX, ter vervanging van
lande CL. De GL-uitgave
artaan als GLX door het
-garanf staat
t exclusieve
va nd<
aangepc
voortaai
de bestac
gaat voortaan
leven, terwijl d
voor de meest
uitvoering.
Aan de basis van het programma Heel veel jaren was het stil n
staat de Scorpio 4- of 5-deurs 2.0i Aston Martin. De laatste tijd
CLX voor f.49.750,=. Dezelfde auto
als Wagon kost f.53.470,=. De GLX
met dezelfde motor kost f.56.51".
(4/5 deurs) en f.60.210,= (Wagon). De
turbodieselreeks start met de CLX
voor f.59.970,= (4/5 deurs) en
f .63.710,= voor de Wagon.
Airbag
Natuurlijk zijn de
arzien van verst
de passagier°
lelingse aam.,.
beschermen.
vinden we in
airbag en
buitensp-
standaaxu
maakt niet lanc
vloeistof met sc
terwijl 85% van alle
kunststoffen recycle.
Daarnaast staat de Xedos 6 garant
voor een lange levensduur door
het gebruik van gegalvaniseerd
staal, PVC-coating tegen de
bodem en Mazda's verfijnde
laktechniek, de zogenaamde Hi-
reflex coating.
De Xedos 6 zal vanaf de zomer in
Nederland te koop zijn.
De versie met handgeschakelde
vijfbak gaat ongeveer f.65.000,=
kosten terwijl de automaat
vierduizend gulden meer moet
opbrengen.
De klant kan kiezen uit een aantal
s kleuren zoals maple red,
blue, coral silver, graphite
pearly white, brilliant black
Al bij de introductie van het
huidige Escort/Orion-model, zo'n
anderhalf jaar geleden, werden we
lekker gemaakt met de
aankondiging van de Escort
Cosworth met de techniek die tot
nu toe in de Sierra Cosworth te
vinden was. Op de Autosalon van
Genève was voor het eerste de
produktie-versie van dit kanon te
zien. Het uiterlijk kenmerkt zich
door de forse spoiler achterop, de
uitgebouwde voor- en
achterschermen, een afwijkende
voorbumper, grote louvres op de
motorkap en specifieke vijfspaaks
lichtmetalen wielen. Het is met
recht de snelste Escort die Ford
ooit gebouwd heeft. De Escc
Cosworth werd ontwikkeld
Ford Motorsport en Ford's Sj
Vehicle Engineering Group,
liter 16-kleppen DOHC-motc
turbocompressor is goed voor een
vermogen van 227 pk en wijkt op
onderdelen af van de Sierra-
krachtbron. Zo is de Garrett-turbo
groter terwijl ook het oppervlak
Op de eerste persdag van de
autosalon van Geneve werd dc
Raymond Levy, de algemeen
president directeur van Renault de
onthulling van de nieuwe Safrane
ingeleid. Als opvolger van de
succesvolle 25 moet deze nieuwe
grote Renault het nieuwe
kwaliteitsimago van het Franse
merk bevestigen. Naast de RN, RT
en RXE uitvoeringen zal de
nieuweling enkele maanden na de
marktintroductie ook in een drietal
uiterst sportieve en luxueuze
varianten worden aangeboden. Op
de stand was dan ook als
verrassing de Safrane Baccara
Biturbo te zien, het absolute
topmodel. De auto onderscheidt
zich aan de buitenkant door een
agressievere neus met afwijkende
grille, een verder doorgetrokken
voorbumper en ronde verstralers.
Verder zien we specifieke 17 inch
vijfspaaks lichtmetalen velgen,
half geblindeerde achterste
zijruitjes, een spoiler op de
achterklep en standaard een
telefoonantenne.
Voorin ligt de 3 liter V6 zoals we
hem kennen uit de Alpine A610
echter voorzien van twee
turbocompressoren. De krachtbron
komt dan ook tot een vermogen
van 260 pk bij 5500 tr/min en een
koppel van 360 Nm bij 3000 tr/min.
De koppèlkromme verloopt uiterst
vlak, zodat in de meest gebruikte
toerentallen minimaal 350 Nm
beschikbaar is.
Om dit brute geweld goed op de
weg te kunnen houden wordt de
sta
LI
ort1300L
ra 2300 CLD
1987
i portieren
stevigingsbalken
iers extra bij
„nrijdingen te
Aan bestuurderszijde
i het stuurwiel een
zijn verwarmde
spiegels en mistlampen
lard. De airconditioning
iger gebruik van een
schadelijke CFK's,
e gebruikt
lebaar zijn.
Xedos 6 gc
snsduur
galvaniseerd
omgebouwde auto's met
goedkeuring van de fabriek.
Volgens Aston Martin topman
Walter Hayes is de Shooting Brake
een auto voor je leven. "Het is een
dure auto omdat ie uniek is. Hij is
Nog dit jaar zal Mazda een dertigtal van haar dealers
in ons land aanwijzen voor de verkoop van de Xedos 6,
een volledig nieuw merk. Het gaat in dit geval om een
bijzonder luxueus uitgeruste vierdeurs sedan op de
bodemplaat en met de techniek van de nieuwe Mazda
626. De uitgekozen dealers voldoen aan speciale eisen
met betrekking tot omvang, inrichting en organisatie voor
van het bedrijf. De Xedos 6 moet gaan concurreren met om
auto's als de duurdere BMW 3-serie modellen en ?*jd«
Mercedes 190. sc
rond
xxSton Martin. De laatste tijd echter
lijkt het zeer exclusieve Britse
merk weer leven ingeblazen te
>10,= zijn. Zo werd in Genève de
an). De Shooting Brake op basis van de
Virage Coupe met het nodige
geweld geïntroduceerd. Het gaat
hier om een peperdure stationcar,
die met een topsnelheid van zo'n
245 km/u veruit de snelste 'pakezel'
is. Het is bovendien de duurste
stationcar ter wereld met in
Engeland een aanschafprijs vc
165.000 Pond. Inclusief BVB en
komt dat in Nederland al ga’”»
neer op zo'n achthonderddi
gulden. De vrijwel volledig
hand gebouwde’Shooting E
zullen we in de toekomst
mondjesmaat aantreffen op de
terreinen van exclusieve golfclubs
en bij ambassades. Uiteraard
wordt een Aston Martin Shootir™
Brake vooral gekocht vanwege
extravagante uitstraling. Toch
hebben de ontwerpers de
functionaliteit niet uit het oog
verloren. Zo kan de achterbank in
twee delen worden neergeklapt,
zijn de achterruiten elektrisch
open te zetten en is er een
oprolbare afscheiding om de extra
bagageruimte geschikt te maken
voor een hond. Met de achterbank
neergeklapt biedt de Shooting
Brake vier keer zoveel
bagageruimte als de Coupe. Ook
achterpassagiers profiteren van de
doorgetrokken daklijn, door meer
dan tien centimeter meer
hoofdruimte.
De Brake heeft een 5,3 liter V8 met
een vermogen van 330 pk en een
koppel van 475 Nm. Deze
krachtbron is gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak of een
drietraps automaat. De Shooting
Brake is 4,75 meter lang, 1,86 meter
breed, 1,32 meter hoog en weegt
1980 kg. De brandstoftank heeft
een inhoud van maar liefst 114
liter, goed voor een actieradius
van zo'n 650 kilometer.
De Shooting Brake op basis van de
huidige Aston Martin Virage is
niet de eerste stationcar-achtige.
Ook op basis van de DB5 (12 stuks)
en de DB6 (6 stuks) werden in het
verleden dergelijke carrosseriën
gebouwd, het betrof hier echter bij
Harold Radford of London
De Xedos 6 is bestemd voor de
jongere welgestelde Europese
automobilist die gecharmeerd is
van de gladde carrosserievormen
met de lage, brede proporties en
de vloeiende lijnen. Uiteraard pas
ook het interieur met zijn zachte
rondingen in dit beeld.
Voorin vinden we de derde nieuwe
V6-motor van Mazda. Dit keer heeft
de 24- kleppen krachtbron een,
inhoud van 2 liter. Door het
toepassen van een Variabele
Resonantie Inductie Systeem
verloopt de koppelkromme zeer
vlak, waardoor de motor uitermate
soepel is. Het maximale vermogen
van 108 kW wordt bij 6000 tr/min
bereikt, terwijl bij 5000 tr/min het
maximale koppel van 175 Nm
wordt behaald. De voorwielen
worden aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak of een
electronisch geregelde viertraps
automaat.
Veiligheid was erg belangrijk bij
Als de achterbank in 60/40
verhouding volledig is
neergeklapt ontstaat een vlak
laadvloer met een lengte van
meter. Onder de vloer is er no*
ruimte voor het reservewiel,
gereedschappen en de
dwarsdragers voor de standaard
imperiaal.
De Wagon kan worden
met de 125 pk 2 liter inj.
als CLX of GLX, met de sterke 2.9
liter V6 motor van 145 pk als GLX
en als 92 pk turbodiesel in de CLX-
uitvoering.
De Scorpio werd overigens over de
hele linie gewijzigd. Zo zijn alle
plaatwerkdelen voor de voorruit
gewijzigd, waardoor de neus
slanker is geworden. De
koplampen zitten in een nieuwe
behuizing en bieden een grotere
lichtopbrengst. Ook nieuw zijn de
achterlichtunits in rookglas en
lichtmetalen velgen cq.
wieldoppen van een niet
ontwerp.
405 GL 1600.. 1989
309 GLD
305 GLD
205 Accent 1100,
Okm1991
205 XRD1990
205 XLD 1989
205 Accent1985
205 junior1987
205 XR1985
rpio 2500 CL
1986
vooral bedoeld voor sportieve
mensen en hondenbezitters en
natuurlijk liefhebbers van
klassieke auto's. De produktie
blijft beperkt, maar er zijn er al een
aantal gebouwd." Op de stand van
Natuurlijk eiste de nieuwe Carina E op de Toyota-stand de meeste
aandacht voor zich op. Toch bracht het merk nog meer nieuws in de vorm
van de Camry Stationwagon, die het leveringsprogramma van het
topmodel compleet maakt. Het leveringsprogramma loopt synchroon met
dat van de sedan: een 2.2 liter XL en GL en de 3 liter V6 in de GX.
Afhankelijk van de motor wordt er een handgeschakelde vijfbak of
automatische transmissie geleverd.
Tot en met de achterportieren komen beide Camry-verschijningsvormen
met elkaar overeen. De Stationwagon heeft een extra zijruit, die aan de
achterkant schuin omhoog loopt. Hierdoor wordt een brede achterstijl
verkregen. De grote bagageruimte heeft bij een normale opstelling van
de achterbank een inhoud van 533 liter. Natuurlijk kan de bank in 60/40
verhouding volledig worden weggeklapt. Tegen meerprijs is bovendien
een derde bank leverbaar, die makkelijk tegen de vloer kan worden
weggeklapt. Dit bankje biedt vooral plaats aan kinderen die 'achteruit
rijden'. De Camry Stationwagon is ten opzichte van zijn voorganger
gegroeid, zowel wat betreft been-, schouder- en hoofdruimte.
Het motorenprogramma uit de Stationwagon is bekend. De XL en GL
hebben de moderne en vooral stille 2.2 liter 4 cylinder met 100 kW, terwijl
de uiterst completë GX is voorzien van de 138 kW leverende 3 litfer V6.
van de intercooler is aangepast.
Wel wordt in de Escort de uit de
Sierra afkomstige MT75
vijfversnellingsbak gebruikt die de
krachten van de motor doorgeeft
aan alle vier de wielen. Het
centrale differentieel zorgt ervoor
dat 66 procent van de
aandrijfkrachten wordt gestuurd
naar de achterwielen en 34 procent
naar de voorwielen. Uiteraard kan
de viscokoppeling deze
verhouding naar wens aanpassen.
Dit snelheidsmonster uit de Ford-
stal heeft ABS. Rond de wielen
zitten 225/45ZR16 banden.
De Ford Escort RS Cosworth wordt
geassembleerd bij Karmann in het
Duitse Rheine. Het dashboard
heeft een extra paneel waarop een
oliedrukmeter, turbodrukmeter en
laadstroommeter zijn aangebracht.
De standaarduitrusting omvat
verder een met leer bekleed
stuurwiel, sportstoelen, elektrische
ruitbediening, elektrische
bediening en verwarming van de
buitenspiegels, een glazen
Biturbo voorzien van Quadra
permanente vierwielaandrijvi
Geheel volgens traditie in het
topsegment is de topsnelheid
afgeregeld bij 250 km/u. De
Renault Safrane Biturbo heeft voor
het sprintje van 0 tot 100 km/u
slechts 7 seconden nodig.
De Baccara-uitvoering zorgt i
luxe details zoals lederen
bekleding, houtaccenten op
portieren en dashboard, een
kledinghoes onder tegen de
hoedeplank, rolgordijnen achter
en opzij en een scheidingsruit
tussen passagiersruimte en
bagage. Het programma
topversies van de Renault
bestaat drie auto's met a<=
Biturbo aan top.
Gezien het huidige prijsniveau
moet bij dit model gedacht worde
aan zo'n f. 140.000,=. Maar er kan
ook worden gekozen voor een
Safrane Baccara met de
ongeblazen 3 liter V6 of een
Safrane Biturbo met het al niet
kinderachtige RXE-
uitrustingsniveau.
De introductie van de Renault
Safrane is voor Nederland
voorlopig gepland op 15 oktober,
terwijl de auto vanaf half mei het
Franse wegennet gaat bevolken.
Renault zal daarom in Nederland
ruim een half afwezig zijn in de
hogere marktsegmenten, daar de
voorraad Renaults 25 zeer bepei’
is. Liefhebbers van nog een niei
exemplaar van deze prettige
reiswagen zullen snel naar hun
dealer moeten.
■MP J
M I