1 SAFRANE SS!! ii ss als grootste primeur Wijzigingen Ford Scorpio Shooting Brake van Aston Martin Super-Escort nu werkelijkheid <5 n Toyota Camry ook als Stationwagon ■I —Xedos 6. Mazda's top of the line uis Rijnlease II 11 -4? J UNT 111 11 992 1992-pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 maart 1992 1992 - pagina 7 ioor voor lout eringen. H1W 3xtra 't ISt 505 SRD TELEFOON 04255-3944 MEE MET IIS MUNT. 1 MEE MET :AVORIETE ERLANDER! sa 1.3 a Special MCIERINGEN 4RUILEN met volledige 'AG-garantie .1990 .1984 .1988 .1984 an. Zo heeft de lan andere veren, srkt .1988 .1990 )GTD1987 tobedrijf J. de Vet IKSTRAAT 76 - GOIRLE bekledir verwarm CD-spek van de Xedos. Zo lijfremmen op alle een driekanaals ikke n 1,99 nog een wielei ABS-s: star ran iBTW gauw [duizend ig met de 1 Brake x ord :ort RS door Special .1. De 2 tor met ing e zijn de ontwikkeling van de Xedos. Zo heeft de auto schi;1- -'an en maakt een uxxo»axixxxxxx= IS-systeem onderdeel uit van de indaarduitrusting. mlt S. afrane de Baccara ling, airconditioning, rmde stoelen en een :n gekozen ajectiemotor le sterke 2 als GI srne en GX 06-300400. schuifdak en een audio-installatie. Tegen meerprijs kan de Cosworth worden uitgerust met lederen worden het dashboard en de portierpanelen met een note motief opgesierd en zijl uitstroomopeningen i verwarming en ventil geoptimaliseerd. Belangrijk zijn verder de veranderingen die het onderstel heeft ondergaai Scorpio voortaa i <=ix de n notehc jn de van de ilatie Prijzen Het interieur bleef niet onaangeroerd. Zo onderging het dashboard enige wijzigingen, Na de Wagon op basis van de Ford Scorpio enige malen als prototype te hebben getoond, is deze ruime stationcar eindelijk leverbaar geworden. De introductie van de Wagon gaat gepaard met enkele detailwijzigingen aan het volledige programma. De Scorpio Wagon is voor Ford de grootste auto's die in Europa wordt gemaakt. Met een lengte van 4,74 meter is de Wagon even groot als de sedan. In normale opstelling meet de bagageruimte echter al 550 liter, wat door het neerklappen van de achterbank tot maximaal 1600 liter kan worden uitgebreid. 1 fraaie arctic 1 grey. <-- en brave blue. Aston Martin stond ook de Virage Volante te pronken, een knalgele cabriolet die vanaf april in produktie gaat. Van het coupémodel werden er inmiddels al meer dan 500 gebouwd. gasdrukveerdempers en een stabilisator achter, zodat het weggedrag merkbaar is verbeterd. Als de eerste auto met standaard ABS heeft de Scorpio een voortrekkersrol vervuld. Op de Scorpio vinden we nu de laatste generatie Teves Mark IV ABS. Tot slot werden de naamgevingen le uitrustingsvarianten epast. Zo heet het basismodel in CLX, ter vervanging van lande CL. De GL-uitgave artaan als GLX door het -garanf staat t exclusieve va nd< aangepc voortaai de bestac gaat voortaan leven, terwijl d voor de meest uitvoering. Aan de basis van het programma Heel veel jaren was het stil n staat de Scorpio 4- of 5-deurs 2.0i Aston Martin. De laatste tijd CLX voor f.49.750,=. Dezelfde auto als Wagon kost f.53.470,=. De GLX met dezelfde motor kost f.56.51". (4/5 deurs) en f.60.210,= (Wagon). De turbodieselreeks start met de CLX voor f.59.970,= (4/5 deurs) en f .63.710,= voor de Wagon. Airbag Natuurlijk zijn de arzien van verst de passagier° lelingse aam.,. beschermen. vinden we in airbag en buitensp- standaaxu maakt niet lanc vloeistof met sc terwijl 85% van alle kunststoffen recycle. Daarnaast staat de Xedos 6 garant voor een lange levensduur door het gebruik van gegalvaniseerd staal, PVC-coating tegen de bodem en Mazda's verfijnde laktechniek, de zogenaamde Hi- reflex coating. De Xedos 6 zal vanaf de zomer in Nederland te koop zijn. De versie met handgeschakelde vijfbak gaat ongeveer f.65.000,= kosten terwijl de automaat vierduizend gulden meer moet opbrengen. De klant kan kiezen uit een aantal s kleuren zoals maple red, blue, coral silver, graphite pearly white, brilliant black Al bij de introductie van het huidige Escort/Orion-model, zo'n anderhalf jaar geleden, werden we lekker gemaakt met de aankondiging van de Escort Cosworth met de techniek die tot nu toe in de Sierra Cosworth te vinden was. Op de Autosalon van Genève was voor het eerste de produktie-versie van dit kanon te zien. Het uiterlijk kenmerkt zich door de forse spoiler achterop, de uitgebouwde voor- en achterschermen, een afwijkende voorbumper, grote louvres op de motorkap en specifieke vijfspaaks lichtmetalen wielen. Het is met recht de snelste Escort die Ford ooit gebouwd heeft. De Escc Cosworth werd ontwikkeld Ford Motorsport en Ford's Sj Vehicle Engineering Group, liter 16-kleppen DOHC-motc turbocompressor is goed voor een vermogen van 227 pk en wijkt op onderdelen af van de Sierra- krachtbron. Zo is de Garrett-turbo groter terwijl ook het oppervlak Op de eerste persdag van de autosalon van Geneve werd dc Raymond Levy, de algemeen president directeur van Renault de onthulling van de nieuwe Safrane ingeleid. Als opvolger van de succesvolle 25 moet deze nieuwe grote Renault het nieuwe kwaliteitsimago van het Franse merk bevestigen. Naast de RN, RT en RXE uitvoeringen zal de nieuweling enkele maanden na de marktintroductie ook in een drietal uiterst sportieve en luxueuze varianten worden aangeboden. Op de stand was dan ook als verrassing de Safrane Baccara Biturbo te zien, het absolute topmodel. De auto onderscheidt zich aan de buitenkant door een agressievere neus met afwijkende grille, een verder doorgetrokken voorbumper en ronde verstralers. Verder zien we specifieke 17 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen, half geblindeerde achterste zijruitjes, een spoiler op de achterklep en standaard een telefoonantenne. Voorin ligt de 3 liter V6 zoals we hem kennen uit de Alpine A610 echter voorzien van twee turbocompressoren. De krachtbron komt dan ook tot een vermogen van 260 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 360 Nm bij 3000 tr/min. De koppèlkromme verloopt uiterst vlak, zodat in de meest gebruikte toerentallen minimaal 350 Nm beschikbaar is. Om dit brute geweld goed op de weg te kunnen houden wordt de sta LI ort1300L ra 2300 CLD 1987 i portieren stevigingsbalken iers extra bij „nrijdingen te Aan bestuurderszijde i het stuurwiel een zijn verwarmde spiegels en mistlampen lard. De airconditioning iger gebruik van een schadelijke CFK's, e gebruikt lebaar zijn. Xedos 6 gc snsduur galvaniseerd omgebouwde auto's met goedkeuring van de fabriek. Volgens Aston Martin topman Walter Hayes is de Shooting Brake een auto voor je leven. "Het is een dure auto omdat ie uniek is. Hij is Nog dit jaar zal Mazda een dertigtal van haar dealers in ons land aanwijzen voor de verkoop van de Xedos 6, een volledig nieuw merk. Het gaat in dit geval om een bijzonder luxueus uitgeruste vierdeurs sedan op de bodemplaat en met de techniek van de nieuwe Mazda 626. De uitgekozen dealers voldoen aan speciale eisen met betrekking tot omvang, inrichting en organisatie voor van het bedrijf. De Xedos 6 moet gaan concurreren met om auto's als de duurdere BMW 3-serie modellen en ?*jd« Mercedes 190. sc rond xxSton Martin. De laatste tijd echter lijkt het zeer exclusieve Britse merk weer leven ingeblazen te >10,= zijn. Zo werd in Genève de an). De Shooting Brake op basis van de Virage Coupe met het nodige geweld geïntroduceerd. Het gaat hier om een peperdure stationcar, die met een topsnelheid van zo'n 245 km/u veruit de snelste 'pakezel' is. Het is bovendien de duurste stationcar ter wereld met in Engeland een aanschafprijs vc 165.000 Pond. Inclusief BVB en komt dat in Nederland al ga’”» neer op zo'n achthonderddi gulden. De vrijwel volledig hand gebouwde’Shooting E zullen we in de toekomst mondjesmaat aantreffen op de terreinen van exclusieve golfclubs en bij ambassades. Uiteraard wordt een Aston Martin Shootir™ Brake vooral gekocht vanwege extravagante uitstraling. Toch hebben de ontwerpers de functionaliteit niet uit het oog verloren. Zo kan de achterbank in twee delen worden neergeklapt, zijn de achterruiten elektrisch open te zetten en is er een oprolbare afscheiding om de extra bagageruimte geschikt te maken voor een hond. Met de achterbank neergeklapt biedt de Shooting Brake vier keer zoveel bagageruimte als de Coupe. Ook achterpassagiers profiteren van de doorgetrokken daklijn, door meer dan tien centimeter meer hoofdruimte. De Brake heeft een 5,3 liter V8 met een vermogen van 330 pk en een koppel van 475 Nm. Deze krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of een drietraps automaat. De Shooting Brake is 4,75 meter lang, 1,86 meter breed, 1,32 meter hoog en weegt 1980 kg. De brandstoftank heeft een inhoud van maar liefst 114 liter, goed voor een actieradius van zo'n 650 kilometer. De Shooting Brake op basis van de huidige Aston Martin Virage is niet de eerste stationcar-achtige. Ook op basis van de DB5 (12 stuks) en de DB6 (6 stuks) werden in het verleden dergelijke carrosseriën gebouwd, het betrof hier echter bij Harold Radford of London De Xedos 6 is bestemd voor de jongere welgestelde Europese automobilist die gecharmeerd is van de gladde carrosserievormen met de lage, brede proporties en de vloeiende lijnen. Uiteraard pas ook het interieur met zijn zachte rondingen in dit beeld. Voorin vinden we de derde nieuwe V6-motor van Mazda. Dit keer heeft de 24- kleppen krachtbron een, inhoud van 2 liter. Door het toepassen van een Variabele Resonantie Inductie Systeem verloopt de koppelkromme zeer vlak, waardoor de motor uitermate soepel is. Het maximale vermogen van 108 kW wordt bij 6000 tr/min bereikt, terwijl bij 5000 tr/min het maximale koppel van 175 Nm wordt behaald. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak of een electronisch geregelde viertraps automaat. Veiligheid was erg belangrijk bij Als de achterbank in 60/40 verhouding volledig is neergeklapt ontstaat een vlak laadvloer met een lengte van meter. Onder de vloer is er no* ruimte voor het reservewiel, gereedschappen en de dwarsdragers voor de standaard imperiaal. De Wagon kan worden met de 125 pk 2 liter inj. als CLX of GLX, met de sterke 2.9 liter V6 motor van 145 pk als GLX en als 92 pk turbodiesel in de CLX- uitvoering. De Scorpio werd overigens over de hele linie gewijzigd. Zo zijn alle plaatwerkdelen voor de voorruit gewijzigd, waardoor de neus slanker is geworden. De koplampen zitten in een nieuwe behuizing en bieden een grotere lichtopbrengst. Ook nieuw zijn de achterlichtunits in rookglas en lichtmetalen velgen cq. wieldoppen van een niet ontwerp. 405 GL 1600.. 1989 309 GLD 305 GLD 205 Accent 1100, Okm1991 205 XRD1990 205 XLD 1989 205 Accent1985 205 junior1987 205 XR1985 rpio 2500 CL 1986 vooral bedoeld voor sportieve mensen en hondenbezitters en natuurlijk liefhebbers van klassieke auto's. De produktie blijft beperkt, maar er zijn er al een aantal gebouwd." Op de stand van Natuurlijk eiste de nieuwe Carina E op de Toyota-stand de meeste aandacht voor zich op. Toch bracht het merk nog meer nieuws in de vorm van de Camry Stationwagon, die het leveringsprogramma van het topmodel compleet maakt. Het leveringsprogramma loopt synchroon met dat van de sedan: een 2.2 liter XL en GL en de 3 liter V6 in de GX. Afhankelijk van de motor wordt er een handgeschakelde vijfbak of automatische transmissie geleverd. Tot en met de achterportieren komen beide Camry-verschijningsvormen met elkaar overeen. De Stationwagon heeft een extra zijruit, die aan de achterkant schuin omhoog loopt. Hierdoor wordt een brede achterstijl verkregen. De grote bagageruimte heeft bij een normale opstelling van de achterbank een inhoud van 533 liter. Natuurlijk kan de bank in 60/40 verhouding volledig worden weggeklapt. Tegen meerprijs is bovendien een derde bank leverbaar, die makkelijk tegen de vloer kan worden weggeklapt. Dit bankje biedt vooral plaats aan kinderen die 'achteruit rijden'. De Camry Stationwagon is ten opzichte van zijn voorganger gegroeid, zowel wat betreft been-, schouder- en hoofdruimte. Het motorenprogramma uit de Stationwagon is bekend. De XL en GL hebben de moderne en vooral stille 2.2 liter 4 cylinder met 100 kW, terwijl de uiterst completë GX is voorzien van de 138 kW leverende 3 litfer V6. van de intercooler is aangepast. Wel wordt in de Escort de uit de Sierra afkomstige MT75 vijfversnellingsbak gebruikt die de krachten van de motor doorgeeft aan alle vier de wielen. Het centrale differentieel zorgt ervoor dat 66 procent van de aandrijfkrachten wordt gestuurd naar de achterwielen en 34 procent naar de voorwielen. Uiteraard kan de viscokoppeling deze verhouding naar wens aanpassen. Dit snelheidsmonster uit de Ford- stal heeft ABS. Rond de wielen zitten 225/45ZR16 banden. De Ford Escort RS Cosworth wordt geassembleerd bij Karmann in het Duitse Rheine. Het dashboard heeft een extra paneel waarop een oliedrukmeter, turbodrukmeter en laadstroommeter zijn aangebracht. De standaarduitrusting omvat verder een met leer bekleed stuurwiel, sportstoelen, elektrische ruitbediening, elektrische bediening en verwarming van de buitenspiegels, een glazen Biturbo voorzien van Quadra permanente vierwielaandrijvi Geheel volgens traditie in het topsegment is de topsnelheid afgeregeld bij 250 km/u. De Renault Safrane Biturbo heeft voor het sprintje van 0 tot 100 km/u slechts 7 seconden nodig. De Baccara-uitvoering zorgt i luxe details zoals lederen bekleding, houtaccenten op portieren en dashboard, een kledinghoes onder tegen de hoedeplank, rolgordijnen achter en opzij en een scheidingsruit tussen passagiersruimte en bagage. Het programma topversies van de Renault bestaat drie auto's met a<= Biturbo aan top. Gezien het huidige prijsniveau moet bij dit model gedacht worde aan zo'n f. 140.000,=. Maar er kan ook worden gekozen voor een Safrane Baccara met de ongeblazen 3 liter V6 of een Safrane Biturbo met het al niet kinderachtige RXE- uitrustingsniveau. De introductie van de Renault Safrane is voor Nederland voorlopig gepland op 15 oktober, terwijl de auto vanaf half mei het Franse wegennet gaat bevolken. Renault zal daarom in Nederland ruim een half afwezig zijn in de hogere marktsegmenten, daar de voorraad Renaults 25 zeer bepei’ is. Liefhebbers van nog een niei exemplaar van deze prettige reiswagen zullen snel naar hun dealer moeten. ■MP J M I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27