CITROEN XM BREAK D12
I
«n
Per kubieke meter
Techno Classica
Essen
SEAT TOLEDO
vorm van
kwaliteit
12-15 MAART
Eerste petal voor
nieuwbouw Kluitmans
Pm
JAN BERTENS UDENHOUT
-l
BERTENS TILBURG BV
BH
iGE I
ii
992-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 maart 1992-pagina 3
m
Brabantsehoek 4, Udenhout Tel. 04241-1532
2
AUTOTEST
diesel
r,50
6
1
Geminiweg 39, Tilburg Tel. 423030
0 km
48 x 286,21)
iis
een
>dig.
or: I
jan de
relijk
bent u
iden
verlenen van
huidige modeL
?uw met de Sp
space
7, die
wee extra
suffer en
.esturing
Met een rijke historie op het gebied van grote
stationcars kon de komst van een XM Break makkelijk
voorspeld worden. Bijna twee jaar is naast de XM
Berline de CX Break leverbaar gebleven, maar voor
deze auto viel in de tweede helft van vorig jaar
definitief het doek. De nieuwe XM Break is net als zijn
voorganger een ruimtewonder, zowel waar het de
inzittenden als de bagage aangaat. Uit het ruime
motorenaanbod kozen we de minst krachtige, de 2,1
liter 12-kleppen diesel.
missen BV I
iffl
het
snop ligt.
i, doordat
zwart zijn gespoten. We
i jaar wordt daar nog
in toegevoegd, zodat
f met een jonge reeks
Tilburg kan starten,
is ook de snelservice die
s wil gaan verlenen. Dit
.dale afdeling in de
:ats waar zonder van te
in afspraak te maken
beurten worden uitgevoerd
lere reparaties worden
it die niet langer dan een
lag nemen; Hierbij
/orden gedacht
sn,
Prestau.
accelerc
Verbrui!
bij 120 km/u 6,9 liter/100 km
stadsverkeer 8,1 liter/100 km
Prijs: f.64.900,=
Wegenbelasting: f.243,tot
f.255,per 3 mnd.
Vanaf vandaag tot en met zondag
15 maart wordt in het Duitse Essen
(bij Venlo de grens over) de
jaarlijkse oldtimer-manifestatie
Teelino Classica gehouden. Het is
een internationale beurs voor
zowel oude auto's als motorfietsen.
Maar liefst 12 hallen met een
totale oppervlakte van 80.000
vierkante meter staan vol met
oude auto's, onderdelen,
documentatie, bekleding,
miniatuurmodellen, restauratie-
bedrijven en natuurlijk zo'n 130
autoclubs. De beurs is op
donderdag en vrijdag geopend
van 10.C
Groter budget
Aan de buitenkant is de XM Break
in alle gevallen compleet
uitgerust. Sterker nog, de
verschillende types onderscheiden
zich alleen wat betreft wielen en
typeplaatjes. De op onze testauto
aanwezige lichtmetalen velgen
zijn overigens voor de diesel eer
optie. De bumpers zijn in de
carrosseriekleur gespoten, terwijl
de brede stootstrips op de flanken
worden doorgetrokken. Het
ruitoppervlak is bij de XM
vorstelijk. Het grappige is dat
lijkt alsof het dak los boven™
Dit effect wordt verkregen,
alle stijlen zwart zijn gespe*
een fors beladen Break zeer van
pas komt. Daarnaast zorgt de
computer voor de meest optimale
veerkarakteristiek afhankelijk van
het rijgedrag en de
weggesteldheid.
Prijzen
De XM diesel zal vooral worden
gekocht vanwege zijn
economische voordelen.
Gemiddeld haalde onze testauto
bij fors gebruik op de snelweg 1
liter op 12,5 kilometer. Wordt
echter veel in de stad gereden dan
zakt dit maximaal tot 1 op 10,
terwijl bij rustig rijden ook 1 op 14
mogelijk is.
Het totale leveringsprogramma
van de XM Break bestaat uit vijf
modellen. Aan de basis staat de
Op dinsdag 10 februari jl. werd om
12.00 uur precies de eerste paal
geslagen voor de nieuwbouw van
Mitsubishi-dealer Kluitmans op
het industrieterrein Loven in
Tilburg. Dhr. Kluitmans verrichtte
zelf de symbolische handeling
onder het toeziend oog van
architekt Cooymans de Laat,
aannemer V.d. Nostrum en
verkoopleider Marco van
Veldhuizen. Uiteraard waren ook
vertegenwoordigers van
Mitsubishi-importeur Hart Nibbrig
Greeve aanwezig. Dhr.
Kluitmans hoopt dat zijn nieuwe
bedrijf medio juni zal worden
opgeleverd.
Vanuit het nieuwe pand zal
Kluitmans aan Mitsubishi een
goede toekomst geven in Tilburg
en omstreken. Dit gebeurt
uiteraard niet alleen door de
verkoop van nieuwe auto's, maar
ook door het verlenen van goede
service. De huidige modellenlijn is
bijzonder nieuw met de Space
Runner en Space Wagon en de
vorige week verschenen nieuwe
i met
laan, is
vinden.
liter Comfort voor f.59.900,=.
Daarna komt de door ons gereden
diesel voor f.64.900,=. Het duurste
model is de V6 Ambiance voor
f.87.000,= die tegen meerprijs met
een automaat te leveren is.
weekend van 9.00 tot 18.00 uur. De
entreeprijs voor volwassenen
bedraagt 14 DM. Kinderen tot en
met 12 jaar betalen de helft.
Als speciale attractie zullen maar
liefst 120 Ferrari's op de
tentoonstelling te koop worden
aangeboden. Vrijwel alle typés
van verschillende bouwjaren zijn
aanwezig.
Ook is er een speciale expositie
van zo'n twintig prachtige
brandweerauto's, terwijl ook het
Mercedes-Benz museum uit
Stuttgart op een oppervlakte van
rdag en vrijdag geopend 400 vierkante meter een aantal
.00 tot 18.00 uur en in het fraaie oude auto's presenteert.
/-kijken,
hun auto in
zorg wordt
1991
1990
1990
1990
1989
1988
1988
1988
1987
1988
1989
1988
ombi"..1987
1987
1988
i1987
1987
1986
1985
'83/1985
1986
1985
1985
1985
1983
Colt. Later dit j
een Lancer aai
het bedrijf
auto's in Ti
Bijzonder is
Kluitmans v
is een speciale
werkplaats
voren eer
kleine h
en ande
verricht die niet
half uur in besla^
kan ondermeer worden gedc
aan verwisselen van bandei
uitlaten, accu's, olie verversen etc.
In de showroom wordt een
comfortabele wachtruimte
gecreëerd waar klanten
ontspannen kunnen TV-1
lezen of werken terwijl 1
de werkplaats met alle
omringd.
Bovendien wil Kluitmans ac
klant een zo compleet mogelij..
dienstenpakket bieden, zo ber‘
ook voor een op maat gesneden
financiering of leasing bij
Kluitmans aan het juiste adres.
Onlangs leverde Automobielbedrijf Zuid-Oost aan de
Hoevenseweg 92 D een zeer exclusieve Seat Toledo GT aan
de heer en mevrouw Burgers. Dhr. Burgers is van beroep
vrachtwagenchauffeur en rijdt jaarlijks ongeveer 200.000 km.
Hij heeft de Toledo voor het eerst vorig jaar zomer op de
Spaanse autowegen zien rijden en was meteen gecharmeerd
van het model. Omdat hij voor zijn werkgever jaarlijks veel
kilometers aflegd, stelt dhr. Burgers hoge eisen aan de rij-
eigenschappen en het rijcomfort van zijn eigen auto.
De Seat Toledo 2.0 GT is uitgerust met een 115 pk multipoint
injectiemotor. In de standaardspecificaties vinden we een
ABS remsysteem, boordcomputer, elektrische ramen en
verwarmde spiegels, sportinterieur en lichtmetalen velgen.
Mevrouw Burgers zit jaarlijks ook veel op de weg. Zij was één
van de eerste vrouwelijke buschauffeurs bij de BBA. Op de
foto overhandigt René van Rijsewijk, verkoopadviseur bij
Zuid Oost, aan het echtpaar Burgers de sleutel van de nieuwe
Seat Toledo. De Toledo is er vanaf f.29.395,=.
Technische gegevens:
Merk en type: Citroën XM Break
D12
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 2138 cc
Boring x slag: 86 x 92 mm
Vermogen: 83 pk bij 4600 tr/min
Koppel: 147 Nm bij 2000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,965 meter,
breedte 1,795 meter
Gewicht: 1380 kg
Prestaties: topsnelheid 168 km/u
ratie 0-100 in 19 sec.
ik: bij 90 km/u 5,2 liter/100
Passeren
Na een korte voorgloeitijd komt de
diesel kloppend tot leven. Bij een
Citroën moet dan nog even geduld
betracht worden, voordat het
veersysteem zich heeft
klaargemaakt en de auto in rij-
positie is gebracht. Gelukkig
wordt het maximale koppel bij een
redelijk laag toerental bereikt,
waardoor de motor ook onderin
best wil trekken. Echter even
passeren op een smalle weg, dat
kun je beter uit je hoofd laten. De
acceleratiekracht van de XM
diesel is niet bepaald vlot, dus i
voor dit soort manouvres echt e<
dubbele, lange, rechte weg nod.^
De diesel komt ook in kracht te kort
als er moet worden geklommen. In
de derde versnelling was de auto
net op de 100 km/u te houden berg
opwaarts rijdend op de snelweg
net onder Luik. Wie met deze lange
afstanden-rijder wat vlotter wil
opschieten zal toch voor de
turbodiesel moeten kiezen.
De krachtbron is eenmaal op
toeren niet overdreven rumoerig,
maar we hebben stiller
meegemaakt. Vreemdgenoeg is
auto's juist aan de buitenkant erg
Velours
De XM diesel wordt in de
zogenaamde Comfort-uitvoering
geleverd. De stoelen en
achterbank zijn met een stemmige
en stevige veloursstof bekleed. Op
de achterbank zijn geïntegreerde
hoofdsteunen aangebracht, terwijl
ook een middenarmsteun is
ingebouwd. Het dashboard is
bijzonder compleet met een
toerenteller, brandstofmeter,
oliepeil-controlemeter en
natuurlijk de snelheidsmeter met
dagteller. Net achter het
verstelbare stuur is een digitaal
klokje aangebracht. Ook in de auto
is voor veel ruimte gezorgd. Vooral
door het hoge dak heeft niemand
over gebrek aan hoofdruimte te
klagen, terwijl ook de benen van
de meest lange personen gestald
kunnen worden. Opbergruimte is
er in de portierbakken, tussen de
stoelen en in het forse afsluitbare
dashboardkastje. De XM is verder
behoorlijk compleet met standaard
getint glas, twee elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
centrale vergrendeling en
elektrisch te bedienen
voorportierruiten. De XM heeft een
normale stuurbekrachtiging die
uitstekend voldoet.
Bij de introductie van de XM in
Nederland werd door de importeur
besloten standaard de hydractieve
vering te gaan lederen. Natuurlijk
vinden we op de XM de
hydropneumatische vering,
echter is uitgebreid met twe
veerbollen bij wijze van bui
een computergeregelde bes
hiervan. De klassieke vering
zorgde al voor een volledig vlak
hangende auto, wat natuurlijk bij
Met de komst van de XM Break
voldoet Citroën aan de wensen
van vele trouwe klanten, die na de
DS een CX Break hebben gekocht.
De auto biedt enorm veel
praktische
gebruiksmogelijkheden, waarbij
vooral de gigdntische en
makkelijk toegankelijke
laadruimte geroemd moet worden.
De auto is comfortabel en zeer
compleet uitgerust.
Wie echter voor de diesel kiest,
mag niet te veel levendigheid
verwachten.
stil.
De ervaring die Citroën
stationcars heeft opgedc
duidelijk in de XM terug te
Allereerst is de tildrempel
aangenaam laag. De bumper
scharniert gedeeltelijk met de
achterklep omhoog. De
bagageruimte heeft een
reusachtige inhoud met in
standaardopstelling 720 liter en
met neergeklapte bank (in 40/60
verhouding) maar liefst 1960 liter.
De XM is hiermee één van de
grootste in zijn klasse. De
bagageruimte is mooi vierkant
van vorm en kent aan weerszijde
nog een handig opbergvakje. Een
rolhoes behoort tot de
standaardequipage.
De Citroën XM die twee jaar
geleden verscheen en meteen de
titel "Auto van het Jaar"
binnenhaalde, oogt compacter dan
zijn voorganger, de CX, maar is
dat niet. Bij de XM Break geldt
eigenlijk hetzelfde. Alhoewel er
ten opzichte van de Berline zo'n 25
centimeter aan de achterkant is
aangeplakt, is de Break geen lomp
grote verschijning geworden.
Gelukkig heeft Citroën de auto
proportioneel goed aangepast. Het
dak werd naar achter toe enkele
centimeters verhoogd, terwijl de
standaard dakrailings ook het
beeld van eèn compacte auto mee
bepalen.
kunnen gerust stellen dat de XM
Break een uiterst geslaagde auto
is. Het blijft puur persoonlijk, maar
het is niet de eerste Franse
stationcar die nog fraaier is dan
het sedanmodel.
Het motorenprogramma in de
Break is even compleet als bij de
Berline. Dat betekent dat we aan
de basis een 2 liter injectie vinden
en dat de XM-koper met een groter
budget de 3 liter V6 met
handgeschakelde vijfbak of
viertraps automaat kan bestellen.
Daarnaast zijn er twee diesels. De
2.1 liter turbodiesel is goed voor
109 pk en levert meer dan
behoorlijke prestaties. Zijn
ongeblazen broertje met een
exacte inhoud van 2138 cc is echter
wat tammer uitgevallen. De 4
cylinder 12-kleppen motor levert
bij 2000 tr/min een maximaal
koppel van 147 Nm en komt tot een
vermogen van 83 pk bij 4600 tr/min.
De carrosserie van de Break weegt
75 kg meer, waardoor het
totaalgewicht bij de diesel uitkomt
op 1380 kg. De dieselmotor moet
zodoende flink werken om
prestaties te kunnen leveren. De
auto haalt na enige wachttijd zijn
topsnelheid van 168 km/u en trekt
in 19 seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u.