CITROEN XM BREAK D12 I «n Per kubieke meter Techno Classica Essen SEAT TOLEDO vorm van kwaliteit 12-15 MAART Eerste petal voor nieuwbouw Kluitmans Pm JAN BERTENS UDENHOUT -l BERTENS TILBURG BV BH iGE I ii 992-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 maart 1992-pagina 3 m Brabantsehoek 4, Udenhout Tel. 04241-1532 2 AUTOTEST diesel r,50 6 1 Geminiweg 39, Tilburg Tel. 423030 0 km 48 x 286,21) iis een >dig. or: I jan de relijk bent u iden verlenen van huidige modeL ?uw met de Sp space 7, die wee extra suffer en .esturing Met een rijke historie op het gebied van grote stationcars kon de komst van een XM Break makkelijk voorspeld worden. Bijna twee jaar is naast de XM Berline de CX Break leverbaar gebleven, maar voor deze auto viel in de tweede helft van vorig jaar definitief het doek. De nieuwe XM Break is net als zijn voorganger een ruimtewonder, zowel waar het de inzittenden als de bagage aangaat. Uit het ruime motorenaanbod kozen we de minst krachtige, de 2,1 liter 12-kleppen diesel. missen BV I iffl het snop ligt. i, doordat zwart zijn gespoten. We i jaar wordt daar nog in toegevoegd, zodat f met een jonge reeks Tilburg kan starten, is ook de snelservice die s wil gaan verlenen. Dit .dale afdeling in de :ats waar zonder van te in afspraak te maken beurten worden uitgevoerd lere reparaties worden it die niet langer dan een lag nemen; Hierbij /orden gedacht sn, Prestau. accelerc Verbrui! bij 120 km/u 6,9 liter/100 km stadsverkeer 8,1 liter/100 km Prijs: f.64.900,= Wegenbelasting: f.243,tot f.255,per 3 mnd. Vanaf vandaag tot en met zondag 15 maart wordt in het Duitse Essen (bij Venlo de grens over) de jaarlijkse oldtimer-manifestatie Teelino Classica gehouden. Het is een internationale beurs voor zowel oude auto's als motorfietsen. Maar liefst 12 hallen met een totale oppervlakte van 80.000 vierkante meter staan vol met oude auto's, onderdelen, documentatie, bekleding, miniatuurmodellen, restauratie- bedrijven en natuurlijk zo'n 130 autoclubs. De beurs is op donderdag en vrijdag geopend van 10.C Groter budget Aan de buitenkant is de XM Break in alle gevallen compleet uitgerust. Sterker nog, de verschillende types onderscheiden zich alleen wat betreft wielen en typeplaatjes. De op onze testauto aanwezige lichtmetalen velgen zijn overigens voor de diesel eer optie. De bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten, terwijl de brede stootstrips op de flanken worden doorgetrokken. Het ruitoppervlak is bij de XM vorstelijk. Het grappige is dat lijkt alsof het dak los boven™ Dit effect wordt verkregen, alle stijlen zwart zijn gespe* een fors beladen Break zeer van pas komt. Daarnaast zorgt de computer voor de meest optimale veerkarakteristiek afhankelijk van het rijgedrag en de weggesteldheid. Prijzen De XM diesel zal vooral worden gekocht vanwege zijn economische voordelen. Gemiddeld haalde onze testauto bij fors gebruik op de snelweg 1 liter op 12,5 kilometer. Wordt echter veel in de stad gereden dan zakt dit maximaal tot 1 op 10, terwijl bij rustig rijden ook 1 op 14 mogelijk is. Het totale leveringsprogramma van de XM Break bestaat uit vijf modellen. Aan de basis staat de Op dinsdag 10 februari jl. werd om 12.00 uur precies de eerste paal geslagen voor de nieuwbouw van Mitsubishi-dealer Kluitmans op het industrieterrein Loven in Tilburg. Dhr. Kluitmans verrichtte zelf de symbolische handeling onder het toeziend oog van architekt Cooymans de Laat, aannemer V.d. Nostrum en verkoopleider Marco van Veldhuizen. Uiteraard waren ook vertegenwoordigers van Mitsubishi-importeur Hart Nibbrig Greeve aanwezig. Dhr. Kluitmans hoopt dat zijn nieuwe bedrijf medio juni zal worden opgeleverd. Vanuit het nieuwe pand zal Kluitmans aan Mitsubishi een goede toekomst geven in Tilburg en omstreken. Dit gebeurt uiteraard niet alleen door de verkoop van nieuwe auto's, maar ook door het verlenen van goede service. De huidige modellenlijn is bijzonder nieuw met de Space Runner en Space Wagon en de vorige week verschenen nieuwe i met laan, is vinden. liter Comfort voor f.59.900,=. Daarna komt de door ons gereden diesel voor f.64.900,=. Het duurste model is de V6 Ambiance voor f.87.000,= die tegen meerprijs met een automaat te leveren is. weekend van 9.00 tot 18.00 uur. De entreeprijs voor volwassenen bedraagt 14 DM. Kinderen tot en met 12 jaar betalen de helft. Als speciale attractie zullen maar liefst 120 Ferrari's op de tentoonstelling te koop worden aangeboden. Vrijwel alle typés van verschillende bouwjaren zijn aanwezig. Ook is er een speciale expositie van zo'n twintig prachtige brandweerauto's, terwijl ook het Mercedes-Benz museum uit Stuttgart op een oppervlakte van rdag en vrijdag geopend 400 vierkante meter een aantal .00 tot 18.00 uur en in het fraaie oude auto's presenteert. /-kijken, hun auto in zorg wordt 1991 1990 1990 1990 1989 1988 1988 1988 1987 1988 1989 1988 ombi"..1987 1987 1988 i1987 1987 1986 1985 '83/1985 1986 1985 1985 1985 1983 Colt. Later dit j een Lancer aai het bedrijf auto's in Ti Bijzonder is Kluitmans v is een speciale werkplaats voren eer kleine h en ande verricht die niet half uur in besla^ kan ondermeer worden gedc aan verwisselen van bandei uitlaten, accu's, olie verversen etc. In de showroom wordt een comfortabele wachtruimte gecreëerd waar klanten ontspannen kunnen TV-1 lezen of werken terwijl 1 de werkplaats met alle omringd. Bovendien wil Kluitmans ac klant een zo compleet mogelij.. dienstenpakket bieden, zo ber‘ ook voor een op maat gesneden financiering of leasing bij Kluitmans aan het juiste adres. Onlangs leverde Automobielbedrijf Zuid-Oost aan de Hoevenseweg 92 D een zeer exclusieve Seat Toledo GT aan de heer en mevrouw Burgers. Dhr. Burgers is van beroep vrachtwagenchauffeur en rijdt jaarlijks ongeveer 200.000 km. Hij heeft de Toledo voor het eerst vorig jaar zomer op de Spaanse autowegen zien rijden en was meteen gecharmeerd van het model. Omdat hij voor zijn werkgever jaarlijks veel kilometers aflegd, stelt dhr. Burgers hoge eisen aan de rij- eigenschappen en het rijcomfort van zijn eigen auto. De Seat Toledo 2.0 GT is uitgerust met een 115 pk multipoint injectiemotor. In de standaardspecificaties vinden we een ABS remsysteem, boordcomputer, elektrische ramen en verwarmde spiegels, sportinterieur en lichtmetalen velgen. Mevrouw Burgers zit jaarlijks ook veel op de weg. Zij was één van de eerste vrouwelijke buschauffeurs bij de BBA. Op de foto overhandigt René van Rijsewijk, verkoopadviseur bij Zuid Oost, aan het echtpaar Burgers de sleutel van de nieuwe Seat Toledo. De Toledo is er vanaf f.29.395,=. Technische gegevens: Merk en type: Citroën XM Break D12 Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 2138 cc Boring x slag: 86 x 92 mm Vermogen: 83 pk bij 4600 tr/min Koppel: 147 Nm bij 2000 tr/min Afmetingen: lengte 4,965 meter, breedte 1,795 meter Gewicht: 1380 kg Prestaties: topsnelheid 168 km/u ratie 0-100 in 19 sec. ik: bij 90 km/u 5,2 liter/100 Passeren Na een korte voorgloeitijd komt de diesel kloppend tot leven. Bij een Citroën moet dan nog even geduld betracht worden, voordat het veersysteem zich heeft klaargemaakt en de auto in rij- positie is gebracht. Gelukkig wordt het maximale koppel bij een redelijk laag toerental bereikt, waardoor de motor ook onderin best wil trekken. Echter even passeren op een smalle weg, dat kun je beter uit je hoofd laten. De acceleratiekracht van de XM diesel is niet bepaald vlot, dus i voor dit soort manouvres echt e< dubbele, lange, rechte weg nod.^ De diesel komt ook in kracht te kort als er moet worden geklommen. In de derde versnelling was de auto net op de 100 km/u te houden berg opwaarts rijdend op de snelweg net onder Luik. Wie met deze lange afstanden-rijder wat vlotter wil opschieten zal toch voor de turbodiesel moeten kiezen. De krachtbron is eenmaal op toeren niet overdreven rumoerig, maar we hebben stiller meegemaakt. Vreemdgenoeg is auto's juist aan de buitenkant erg Velours De XM diesel wordt in de zogenaamde Comfort-uitvoering geleverd. De stoelen en achterbank zijn met een stemmige en stevige veloursstof bekleed. Op de achterbank zijn geïntegreerde hoofdsteunen aangebracht, terwijl ook een middenarmsteun is ingebouwd. Het dashboard is bijzonder compleet met een toerenteller, brandstofmeter, oliepeil-controlemeter en natuurlijk de snelheidsmeter met dagteller. Net achter het verstelbare stuur is een digitaal klokje aangebracht. Ook in de auto is voor veel ruimte gezorgd. Vooral door het hoge dak heeft niemand over gebrek aan hoofdruimte te klagen, terwijl ook de benen van de meest lange personen gestald kunnen worden. Opbergruimte is er in de portierbakken, tussen de stoelen en in het forse afsluitbare dashboardkastje. De XM is verder behoorlijk compleet met standaard getint glas, twee elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale vergrendeling en elektrisch te bedienen voorportierruiten. De XM heeft een normale stuurbekrachtiging die uitstekend voldoet. Bij de introductie van de XM in Nederland werd door de importeur besloten standaard de hydractieve vering te gaan lederen. Natuurlijk vinden we op de XM de hydropneumatische vering, echter is uitgebreid met twe veerbollen bij wijze van bui een computergeregelde bes hiervan. De klassieke vering zorgde al voor een volledig vlak hangende auto, wat natuurlijk bij Met de komst van de XM Break voldoet Citroën aan de wensen van vele trouwe klanten, die na de DS een CX Break hebben gekocht. De auto biedt enorm veel praktische gebruiksmogelijkheden, waarbij vooral de gigdntische en makkelijk toegankelijke laadruimte geroemd moet worden. De auto is comfortabel en zeer compleet uitgerust. Wie echter voor de diesel kiest, mag niet te veel levendigheid verwachten. stil. De ervaring die Citroën stationcars heeft opgedc duidelijk in de XM terug te Allereerst is de tildrempel aangenaam laag. De bumper scharniert gedeeltelijk met de achterklep omhoog. De bagageruimte heeft een reusachtige inhoud met in standaardopstelling 720 liter en met neergeklapte bank (in 40/60 verhouding) maar liefst 1960 liter. De XM is hiermee één van de grootste in zijn klasse. De bagageruimte is mooi vierkant van vorm en kent aan weerszijde nog een handig opbergvakje. Een rolhoes behoort tot de standaardequipage. De Citroën XM die twee jaar geleden verscheen en meteen de titel "Auto van het Jaar" binnenhaalde, oogt compacter dan zijn voorganger, de CX, maar is dat niet. Bij de XM Break geldt eigenlijk hetzelfde. Alhoewel er ten opzichte van de Berline zo'n 25 centimeter aan de achterkant is aangeplakt, is de Break geen lomp grote verschijning geworden. Gelukkig heeft Citroën de auto proportioneel goed aangepast. Het dak werd naar achter toe enkele centimeters verhoogd, terwijl de standaard dakrailings ook het beeld van eèn compacte auto mee bepalen. kunnen gerust stellen dat de XM Break een uiterst geslaagde auto is. Het blijft puur persoonlijk, maar het is niet de eerste Franse stationcar die nog fraaier is dan het sedanmodel. Het motorenprogramma in de Break is even compleet als bij de Berline. Dat betekent dat we aan de basis een 2 liter injectie vinden en dat de XM-koper met een groter budget de 3 liter V6 met handgeschakelde vijfbak of viertraps automaat kan bestellen. Daarnaast zijn er twee diesels. De 2.1 liter turbodiesel is goed voor 109 pk en levert meer dan behoorlijke prestaties. Zijn ongeblazen broertje met een exacte inhoud van 2138 cc is echter wat tammer uitgevallen. De 4 cylinder 12-kleppen motor levert bij 2000 tr/min een maximaal koppel van 147 Nm en komt tot een vermogen van 83 pk bij 4600 tr/min. De carrosserie van de Break weegt 75 kg meer, waardoor het totaalgewicht bij de diesel uitkomt op 1380 kg. De dieselmotor moet zodoende flink werken om prestaties te kunnen leveren. De auto haalt na enige wachttijd zijn topsnelheid van 168 km/u en trekt in 19 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23