HOND NISSAN SERENA OVERLAPT PRAIRIE wederom fantasievol met CRX ROVER'S GROTE OPMARS d? jÉ Oplage95.000 ex. Bijlage van: DeTilburgseKoerier 395.- DEN 395.- J BIJ 1 Ij atv IvK M M i921992 - pagina 20 ^utoEfflaat Donderdag 12 maart 1992 moet jeklapt. Tony Vos i, de o.a.: Lees verder in dit nummer Autotest: Citroen XM Break D 12 pag. 3 Veel nieuws uit Geneve pag. 7 en 11 Rij-impressie: GMC Typhoon pag- H Jaargang 4 Nummer 11 gepresenteerd. In eerste instantie zal de 1.6 ESi worden gebracht met een 125 pk sterke 1.6 liter 16-kleppen VTEC-motor met enkele nokkenas. Later dit jaar verschijnt ook de CRX 1.6 VTi met dezelfde krachtbron echter met twee nokkenassen en zodoende een vermogen van 160 pk. Biede motoren hebben uiteraard Honda's PGM-FI elektronische brandstofinspuiting. >reedte. 1 echter ssan het zat met jment .De opc kor ronc re CRX te -s mee zit beeld) grote Achteroj nieuwe dakpaneel wat r worden verwijde rast ronde 140 pk. nkelijk van subishi wordt Niss ise merk wa st APV-segi zal zijn, t als de Spanje i. De Serena ikaar wat i niet veel. De meter een tt de nieuwe CRX gebaseerd is de huidige generatie Civic is netingen af te arlijk is volledig je front heeft nat koplampen r -'aats van een iper een acht. ■De Dat op de huidige ger alleen uit de afm« leiden. Het ui ter' anders. Het lage i de twee normale I verstralers. In plaats van ec grille is onder in de bumpe' grote koelsleuf aangebrach sp staat een spoiler. CRX beschikt over een makkelijk kan ierd en in de Het lijkt wel alsof de fantasie bij een aantal Japanse merken onuitputtelijk is. Vlak na de presentatie van de nieuwe Civic driedeurs en sedan en de fraaie Prelude, komt Honda met de nieuwe CRX, een tweezitter die voorlopig naast de bestaande coupé verkocht zal gaan worden. De auto zal net voor de zomer op de Nederlandse markt worden van de Prairie wat betreft br Het motorenprogramma zal de keuze bieden uit drie varianten. De 1.6 en 2.0 liter benzine zijn rechtstreeks afkomstig uit de Primera, terwijl ook een diesel in het verschiet ligt. De Prairie zal echter worden opgewaardeerd en krijgt een 2.4 liter 12- kleppenkrachtbron van 1 Het interieur biedt afhanl Rover coupe is de eerste Britse to die standaard wordt voorzien bag aan =zijde. De klant kan dezen uit verschillende - en bekledingskleuren landgeschakelde ,fbak of viertraps automaat. De lover 800 coupe wordt later dit Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. de gekozen uitrustingsvariant plaats aan zes of zeven personen. De interieuropstelling doet vooral denken aan de Previa van Toyota. De stoelen van de tweede zitrij zijn op twee manieren te monteren, terwijl de achterbank tegen de flanken kan worden weggeklapt. Als alle zitplaatsen worden platgelegd, ontstaat een tweepersoons bed. Dat is natuurlijk heel aardig, maar voor het vervoer van afwisselend bagage en personen, zou het veel makkelijker zijn als in ieder gevallen de tweede en derde zitrij volledig te verwijderen zouden zijn. Zonder gereedschap is dit niet mogelijk en dat betekent voor Nissan weer een gemiste kans. In tegenstelling tot de Prairie heeft de Serena alleen aan de rechter zijkant een schuifdeur om de achterpassagiers te laten instappen. De Serena wqrdt vanaf oktober op de Nederlandse markt verwacht. Prijstechnisch omarmt de Serena de Prairie. De 1.6 zal rond de f.44.000,= starten en net onder de ^gewaardeerde Prairie 2.4 >men. De duurste uitvoering zal md de f.60.000,= komen liggen. Kort na de presentatie van de sterk gewijzigde 800-reeks zorgde Rover in Geneve voor twee interessante nieuwkomers. Uitgaande van de klassiek/modern ogende 800 met zijn fraaie chromen grille, is er nu als topmodel een prachtige coup* Het is lang geleden dan het mer» met een dergelijk model de markt bestierde. Het front en de achterkant beschouwen we als bekend. Het gaat bij een coupe immers om de afwijkende middensectie. De ruiten van de grote portieren hebben geen omlijsting. Natuurlijk is bij de inrichting gebruik gemaakt van leer voor de bekleding van het vierpersoons meubilair en de portierpanelen. Natuurlijk is de kofferuimte wordt opgeborgen. Bij de ESi moet dit handmatig gebeuren. Boven in de kofferruimte ligt een beugel waarop de dakplaat makkelijk kan worden bevestigd. De VTi heeft een elektrisch bediend dak, wat enige erg uitleg vraagt. Als de dakplaat inhc handmatig wordt losgemaakt, kan met een knopje de kofferklep rechtstandig omhoog bewogen worden. In de hoogste stand komen hieruit twee armen Del auto die stam van een airbc bestuurderszi overigens kie carrosserie ën uit een hc vijfl Rov jaar leverbaar. Op een heel ander publiek richt Rover zich met de 200 cabriolet. Het gaat om een onthoofde variant van de 3-deurs 200 met naar keus de eigen 1.4 liter motor of de 1.6 liter van Honda. Deze laatste kan naar wens worden uitgerust met handbak of automaat. De kap, die in weggeklapte toestand is opgeborgen onder een afdekhoes, is opgebouwd uit drie lagen die uitstekend isoleren tegen diverse weersinvloeden. De achterruit in de kap is seperaat te openen en te verwijderen. Standaard krijgt de cabriolet een typisch Britse tonneau-cover mee, terwijl een elektrisch bediende kap tegen meerprijs kan worden besteld. Rover garandeert de stevigheid van haar cabriolet door de bodem te versterken en de auto te voorzien van een roll-over bar. Het af-fabriek gemonteerde alarmsysteem functioneert zowel met open als gesloten kap. Het dashboardkastje heeft een slot en de kofferruimte kan alleen van buitenaf met de sleutel geopend worden. De uitrusting is compleet met wortelhouten accenten in het interieur, geïntegreerde hoofdsteunen achterin, hoogteverstelling van c stuurkolom en verstelbare lendesteunen aan bestuurderszijde. De 216 voegt daar nog zaken aan toe als sportstoelen, stuurbekrachtiging en elektrisch bediende portierruiten. Alhoewel het programma van de Rover 200 cabriolet later in het jaar van de band zal gaan rollen, is Nederland wat levering betreft pas begin 1993 aan de beurt met uitsluitend de 216 met handbak. Na Mitsubiom tweede Japans twee auto's in het vertegenwoordigd nieuwe Serena zal net i Patrol binnenkort in Sp worden geproduceerd. 1 en Prairie ontlopen elke betreft afmetingen Serena is met 4,31 r fractie korter, maar wint het net tevoorschijn die de dakplaat oppakken en onder het deksel plaatsen. Na deze handeling zak de kofferklep weer op zijn originele plaats terug. Een spectaculaire oplossing, die echter j overdreven overkomt. De roud van de bagageruimte met gesloten dak is met 300 liter heel behoorlijk, echter de elektrische variant houdt hiervan nog maar 140 liter over onafhankelijk of het dak wel of niet is gemonteerd. Bij de handbediende versie blijft na het opbergen van de dakplaat altijd nog 236 liter over. Het interieur doet in niets aan de Civic denken. Het dashboard ziet er compleet anders uit, terwijl ook de kuipvormige stoelen typisch CRX zijn. Grappig is de elektrisch bediende achterruit die in het schutbord kan worden verzonken. Honda Nederland verwacht jaarlijks zo'n 350 tot 500 exemplaren van de nieuwe CRX te kunnen verkopen. Als alles mee zit (koers van de Yen bijvoorbeeld) wordt de ESi vanaf juni aangeboden voor een bedrag net onder de vijftigduizend gulden, terwijl de VTi ruim zestigduizend gaat kosten in september. Voor dit bedrag wordt naast de snellere motor en het elektrische dak ook standaard ABS geleverd. Efficiënt De grote Europese steden worden jaar na jaar drukker. Wie denkt dat wij als Nederlanders alleen in onze Randstad in de file staan, heeft het mis. Zo lijkt ook de statige Zwitserse stad Genève steeds meer verstopt te raken, vooral in de ochtend- en avondspits. Wie de stad i doorkruisen op deze tijdstippen heeft de keuze uit een soort van rondweg met veel stoplichten of de route dwars door hef centrum. Uit ervaring is gebleken dat het centrum niet eens het meest onaantrekkelijke alternatief is. Op de wég naar de jaarlijkse autotentoonstelling koos ik dan ook vabr deze optie. Tot aan het meet sta je dan zo'n twintig minuten in de file van stoplicht naar stoplicht. Uiterst verveeld staat iedereen over het algemeen rustig zijn of haar beurt af te wachten. Toch wordt de verveling sommigen te veel. Zo reed op een gegeven moment een grote Mercedes naast me met vlak ervoor een Peugeot 205. In een fractie van onopmerkzaamheid toucheerde de Mercedes de achterkant van de Peugeot met een deuk in de vijfde deur als gevolg. Van het tafereel wat zich vervolgens afspeelde, kan menig Nederlandse weggebruiker nog veel leren. In ons land zou in zo'n geval het verkeer worden lamgelegd en worden gewacht tot de politie zou zijn gearriveerd. Zo niet in Genve. De bijrijdster uit de Peugeot stapte kloek naast de bestuurder in de Mercedes. In de file tussen de nog volgende stoplichten werd door dit tweetal het schadeformulier netjes ingevuld. Enkele minuten later was dit werkje zonder ook maar enige verkeersophoping geklaard en stapte de dame weer terug in de Peugeot. Ik weet niet of dit kenmerkend is voor het efficiënte denken van de Zwitsers. Maar al te vaak wordt na een klein ongeval (ongevallen met letsel vragen immers een andere aanpak), waarbij de schuldvraag heel duidelijk is, het verkeer onnodig opgehouden. Als iemand achterop een ander rijdt, is de achterste in alle gevallen fout. De politie komt eventueel wel kijken, maar maakt alleen maar een aantekening. Laat ik hopen dat ook Nederlanders deze efficiency enigszins overnemen... Rover coupe ook rijkelijk voorzien van hout, vooral op het dashboard en de console. Het uiterlijk met de meegespoten bumpers, spiegelbehuizingen en deurkrukken wordt nog eens extra rpe. verfraaid door de 16 inch srk lichtmetalen velgen en dubbele uitlaatpijpen. In de uitrustingsspecificaties' vinden we ondermeer twee gescheiden zitplaatsen achterin, met leer bekleed stuurwiel en verwarming in de voorstoelen. De Rover 800 coupe is er motorisch gezien maar in een uitvoering met de 2.7 liter V6 van Honda-origine. Deze zeer soepele 24-kleppen krachtbron levert een vermogen van 169 pk bij 5900 tr/min. □men

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21