HOND
NISSAN SERENA
OVERLAPT PRAIRIE
wederom fantasievol
met CRX
ROVER'S GROTE OPMARS
d?
jÉ
Oplage95.000 ex.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
395.-
DEN
395.-
J BIJ
1
Ij
atv
IvK
M M
i921992 - pagina 20
^utoEfflaat
Donderdag 12 maart 1992
moet
jeklapt.
Tony Vos
i,
de
o.a.:
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Citroen
XM Break D 12
pag. 3
Veel nieuws uit
Geneve
pag. 7 en 11
Rij-impressie:
GMC Typhoon
pag- H
Jaargang 4
Nummer 11
gepresenteerd. In eerste instantie zal de
1.6 ESi worden gebracht met een 125 pk
sterke 1.6 liter 16-kleppen VTEC-motor
met enkele nokkenas. Later dit jaar
verschijnt ook de CRX 1.6 VTi met
dezelfde krachtbron echter met twee
nokkenassen en zodoende een
vermogen van 160 pk. Biede motoren
hebben uiteraard Honda's PGM-FI
elektronische brandstofinspuiting.
>reedte.
1 echter
ssan het
zat met
jment
.De
opc
kor
ronc
re CRX te
-s mee zit
beeld)
grote
Achteroj
nieuwe
dakpaneel wat r
worden verwijde
rast
ronde
140 pk.
nkelijk van
subishi wordt Niss
ise merk wa
st APV-segi
zal zijn,
t als de
Spanje
i. De Serena
ikaar wat
i niet veel. De
meter een
tt de nieuwe CRX gebaseerd is
de huidige generatie Civic is
netingen af te
arlijk is volledig
je front heeft nat
koplampen r
-'aats van een
iper een
acht.
■De
Dat
op de huidige ger
alleen uit de afm«
leiden. Het ui ter'
anders. Het lage i
de twee normale I
verstralers. In plaats van ec
grille is onder in de bumpe'
grote koelsleuf aangebrach
sp staat een spoiler.
CRX beschikt over een
makkelijk kan
ierd en in de
Het lijkt wel alsof de fantasie bij een
aantal Japanse merken onuitputtelijk is.
Vlak na de presentatie van de nieuwe
Civic driedeurs en sedan en de fraaie
Prelude, komt Honda met de nieuwe
CRX, een tweezitter die voorlopig naast
de bestaande coupé verkocht
zal gaan worden.
De auto zal net voor de zomer op de
Nederlandse markt worden
van de Prairie wat betreft br
Het motorenprogramma zal
de keuze bieden uit drie varianten.
De 1.6 en 2.0 liter benzine zijn
rechtstreeks afkomstig uit de
Primera, terwijl ook een diesel in
het verschiet ligt. De Prairie zal
echter worden opgewaardeerd en
krijgt een 2.4 liter 12-
kleppenkrachtbron van 1
Het interieur biedt afhanl
Rover coupe is de eerste Britse
to die standaard wordt voorzien
bag aan
=zijde. De klant kan
dezen uit verschillende
- en bekledingskleuren
landgeschakelde
,fbak of viertraps automaat. De
lover 800 coupe wordt later dit
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
de gekozen uitrustingsvariant
plaats aan zes of zeven personen.
De interieuropstelling doet vooral
denken aan de Previa van Toyota.
De stoelen van de tweede zitrij zijn
op twee manieren te monteren,
terwijl de achterbank tegen de
flanken kan worden weggeklapt.
Als alle zitplaatsen worden
platgelegd, ontstaat een
tweepersoons bed. Dat is
natuurlijk heel aardig, maar voor
het vervoer van afwisselend
bagage en personen, zou het veel
makkelijker zijn als in ieder
gevallen de tweede en derde zitrij
volledig te verwijderen zouden
zijn. Zonder gereedschap is dit niet
mogelijk en dat betekent voor
Nissan weer een gemiste kans. In
tegenstelling tot de Prairie heeft
de Serena alleen aan de rechter
zijkant een schuifdeur om de
achterpassagiers te laten
instappen.
De Serena wqrdt vanaf oktober op
de Nederlandse markt verwacht.
Prijstechnisch omarmt de Serena
de Prairie. De 1.6 zal rond de
f.44.000,= starten en net onder de
^gewaardeerde Prairie 2.4
>men. De duurste uitvoering zal
md de f.60.000,= komen liggen.
Kort na de presentatie van de sterk
gewijzigde 800-reeks zorgde Rover
in Geneve voor twee interessante
nieuwkomers. Uitgaande van de
klassiek/modern ogende 800 met
zijn fraaie chromen grille, is er nu
als topmodel een prachtige coup*
Het is lang geleden dan het mer»
met een dergelijk model de markt
bestierde. Het front en de
achterkant beschouwen we als
bekend. Het gaat bij een coupe
immers om de afwijkende
middensectie. De ruiten van de
grote portieren hebben geen
omlijsting. Natuurlijk is bij de
inrichting gebruik gemaakt van
leer voor de bekleding van het
vierpersoons meubilair en de
portierpanelen. Natuurlijk is de
kofferuimte wordt opgeborgen. Bij
de ESi moet dit handmatig
gebeuren. Boven in de kofferruimte
ligt een beugel waarop de
dakplaat makkelijk kan worden
bevestigd. De VTi heeft een
elektrisch bediend dak, wat enige erg
uitleg vraagt. Als de dakplaat inhc
handmatig wordt losgemaakt, kan
met een knopje de kofferklep
rechtstandig omhoog bewogen
worden. In de hoogste stand
komen hieruit twee armen
Del
auto die stam
van een airbc
bestuurderszi
overigens kie
carrosserie
ën uit een hc
vijfl
Rov
jaar leverbaar.
Op een heel ander publiek richt
Rover zich met de 200 cabriolet.
Het gaat om een onthoofde variant
van de 3-deurs 200 met naar keus
de eigen 1.4 liter motor of de 1.6
liter van Honda. Deze laatste kan
naar wens worden uitgerust met
handbak of automaat. De kap, die
in weggeklapte toestand is
opgeborgen onder een afdekhoes,
is opgebouwd uit drie lagen die
uitstekend isoleren tegen diverse
weersinvloeden. De achterruit in
de kap is seperaat te openen en te
verwijderen. Standaard krijgt de
cabriolet een typisch Britse
tonneau-cover mee, terwijl een
elektrisch bediende kap tegen
meerprijs kan worden besteld.
Rover garandeert de stevigheid
van haar cabriolet door de bodem
te versterken en de auto te
voorzien van een roll-over bar. Het
af-fabriek gemonteerde
alarmsysteem functioneert zowel
met open als gesloten kap. Het
dashboardkastje heeft een slot en
de kofferruimte kan alleen van
buitenaf met de sleutel geopend
worden.
De uitrusting is compleet met
wortelhouten accenten in het
interieur, geïntegreerde
hoofdsteunen achterin,
hoogteverstelling van c
stuurkolom en verstelbare
lendesteunen aan
bestuurderszijde. De 216 voegt
daar nog zaken aan toe als
sportstoelen, stuurbekrachtiging
en elektrisch bediende
portierruiten.
Alhoewel het programma van de
Rover 200 cabriolet later in het jaar
van de band zal gaan rollen, is
Nederland wat levering betreft pas
begin 1993 aan de beurt met
uitsluitend de 216 met handbak.
Na Mitsubiom
tweede Japans
twee auto's in het
vertegenwoordigd
nieuwe Serena zal net i
Patrol binnenkort in Sp
worden geproduceerd. 1
en Prairie ontlopen elke
betreft afmetingen
Serena is met 4,31 r
fractie korter, maar wint het net
tevoorschijn die de dakplaat
oppakken en onder het deksel
plaatsen. Na deze handeling zak
de kofferklep weer op zijn
originele plaats terug. Een
spectaculaire oplossing, die echter
j overdreven overkomt. De
roud van de bagageruimte met
gesloten dak is met 300 liter heel
behoorlijk, echter de elektrische
variant houdt hiervan nog maar
140 liter over onafhankelijk of het
dak wel of niet is gemonteerd. Bij
de handbediende versie blijft na
het opbergen van de dakplaat
altijd nog 236 liter over.
Het interieur doet in niets aan de
Civic denken. Het dashboard ziet
er compleet anders uit, terwijl ook
de kuipvormige stoelen typisch
CRX zijn. Grappig is de elektrisch
bediende achterruit die in het
schutbord kan worden verzonken.
Honda Nederland verwacht
jaarlijks zo'n 350 tot 500
exemplaren van de nieuwe CRX te
kunnen verkopen. Als alles mee zit
(koers van de Yen bijvoorbeeld)
wordt de ESi vanaf juni
aangeboden voor een bedrag net
onder de vijftigduizend gulden,
terwijl de VTi ruim zestigduizend
gaat kosten in september. Voor dit
bedrag wordt naast de snellere
motor en het elektrische dak ook
standaard ABS geleverd.
Efficiënt
De grote Europese steden
worden jaar na jaar drukker.
Wie denkt dat wij als
Nederlanders alleen in onze
Randstad in de file staan,
heeft het mis. Zo lijkt ook de
statige Zwitserse stad Genève
steeds meer verstopt te raken,
vooral in de ochtend- en
avondspits. Wie de stad i
doorkruisen op deze
tijdstippen heeft de keuze uit
een soort van rondweg met
veel stoplichten of de route
dwars door hef centrum. Uit
ervaring is gebleken dat het
centrum niet eens het meest
onaantrekkelijke alternatief is.
Op de wég naar de jaarlijkse
autotentoonstelling koos ik
dan ook vabr deze optie. Tot
aan het meet sta je dan zo'n
twintig minuten in de file van
stoplicht naar stoplicht. Uiterst
verveeld staat iedereen over
het algemeen rustig zijn of
haar beurt af te wachten. Toch
wordt de verveling sommigen
te veel. Zo reed op een
gegeven moment een grote
Mercedes naast me met vlak
ervoor een Peugeot 205. In een
fractie van
onopmerkzaamheid
toucheerde de Mercedes de
achterkant van de Peugeot
met een deuk in de vijfde deur
als gevolg. Van het tafereel
wat zich vervolgens afspeelde,
kan menig Nederlandse
weggebruiker nog veel leren.
In ons land zou in zo'n geval
het verkeer worden lamgelegd
en worden gewacht tot de
politie zou zijn gearriveerd. Zo
niet in Genve. De bijrijdster uit
de Peugeot stapte kloek naast
de bestuurder in de Mercedes.
In de file tussen de nog
volgende stoplichten werd
door dit tweetal het
schadeformulier netjes
ingevuld. Enkele minuten
later was dit werkje zonder
ook maar enige
verkeersophoping geklaard en
stapte de dame weer terug in
de Peugeot. Ik weet niet of dit
kenmerkend is voor het
efficiënte denken van de
Zwitsers. Maar al te vaak
wordt na een klein ongeval
(ongevallen met letsel vragen
immers een andere aanpak),
waarbij de schuldvraag heel
duidelijk is, het verkeer
onnodig opgehouden. Als
iemand achterop een ander
rijdt, is de achterste in alle
gevallen fout. De politie komt
eventueel wel kijken, maar
maakt alleen maar een
aantekening. Laat ik hopen
dat ook Nederlanders deze
efficiency enigszins
overnemen...
Rover coupe ook rijkelijk voorzien
van hout, vooral op het dashboard
en de console. Het uiterlijk met de
meegespoten bumpers,
spiegelbehuizingen en
deurkrukken wordt nog eens extra
rpe. verfraaid door de 16 inch
srk lichtmetalen velgen en dubbele
uitlaatpijpen.
In de uitrustingsspecificaties'
vinden we ondermeer twee
gescheiden zitplaatsen achterin,
met leer bekleed stuurwiel en
verwarming in de voorstoelen. De
Rover 800 coupe is er motorisch
gezien maar in een uitvoering met
de 2.7 liter V6 van Honda-origine.
Deze zeer soepele 24-kleppen
krachtbron levert een vermogen
van 169 pk bij 5900 tr/min.
□men