HONDA CIVIC ESI SEDAN
J
Andere wereld
FIESTA CALYPSO
Geen korte proefrit voor Skoda
SCHADE? Ca bij Dr. Car
te raden!
2 j
LPG-injectie
voor
Love
Letters-
winnctars
■ml
s
s
s
'87
Dr.Car
St-
:b.v.
0,-
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 maart 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
1992-pagina 2
F
de
«AU
Waai
bedrijf Opel
lUt.
'85
'87
'91
(FOTO GEERT VAN LOON)
ar
Auto Oisterwijk B.V.
56
111
“rste
motor de
Denissen BV I
w
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
5 meter
30 kg
topsnelheid 195
leratie 0-100 in 8,8
spelen en de eerste resultaten in
die richting zijn veelbelovend voor
Honda.
De nieuwe Honda Civic staat
bij ons in de showroom
too km
48x 286,21)
Op de foto: links
verkoopmedewerker J.
Schults van Obam en de
gelukkige winnaars in
hun Calypso. Rechts
directeur M. Prinsen en
zone manager T. Koks
van Ford-Nederland.
en Awifrf im tutteop/
Aeroch
Het meei
uiterlijk
de auto zeer com}
maar toch 4,40
betekent dat di
concurreren met toppers
Opel Vectra, Ford Sic
Peugeot
ning van
nent.
L992
ïlmotoren
Volgens een zeer strenge
modellenpolitiek loste Honda eind vorig
jaar haar vier jaar oude Civic-model af.
In eerste instantie werden een
driedeurs hatchback en vierdeurs
sedan voorgesteld, terwijl de Shuttle en
CRX nog leverbaar blijven.
«Waar echter de sedan tot nu toe een
Wishbone principe. Dit geeft een
bijzonder comfortabel weggedrag
zonder heftige reacties van de
carrosserie. Maar ook bij sportief
zijn
tel is de Civic
ie net
Technische gegevens:
Merk en type: Honda Civic 1.5
ESi sedan
afleiding was van het hatchback
model, gaat het nieuwe type volledig
zijn eigen weg.
De auto is duidelijk groter geworden en
bevindt zich ook prijstechnisch in een
segment waar hard gestreden wordt.
We reden de sedan met 1.6 liter motor in
een complete ESi-uitvoering
Traditie
Standaard is een
handgeschakelde
vijfversnellingsbak die haast assisteert
volgens Japanse traditie uitermate Ondanks
soepel is te bedienen, wat totaalgei
overigens ook geldt voor de bekracht
pedalen. Tegen meerprijs kan de accessoire
Civic 1.6 met een vierversnellings De vier wielen zijn onafhankelijk
automaat worden geleverd. opgehangen volgens het door
Het interieur van de Civic sedan is Honda ontwikkelde Double-
De Skoda-dealerorganisatie is
van mening dan een proefrit met
één van de door hen geleverde
modellen meer moet inhouden
dan het gebruikelijke 'blokje om'.
De beslissing om een nieuwe
auto te kopen wordt immers niet
dagelijks genomen, zodat de
dynamica
“est opvallende van het
k van de Civic sedan is dat
ipact overkomt,
1 meter lang is. Dat
lit model moet
als
f eet ra, Ford Sierra en
ot 405. De Honda oogt
3 reactie®vr
laar ook
e Honda ro
mannetje. In het geheel ii
sedan een mooie auto dit
voldoende opvalt om
voorbijgangers te laten omkijken.
De sedan biedt overigens meer
binnenruimte dan je van buitenaf
zou denken.
De Honda Civic sedan presteert
heel keurig. Zo haalt de ESi 195
km/u en trekt in 8,8 seconden van 0
tot 100 km/u. Er is echter nog een
snellere variant beschikbaar. Het
gaat hier tevens om een 1.6 liter
VTEC motor echter voorzien van
een een dubbele bovenliggende
w. Het nokkenas. Deze topversie levert
iboard
en vierversnellings
ien geleverd.
de Civic sedan is
keuze van een merk, type en
model overwogen gedaan moet
worden. Een proefrit helpt enorm
bij de keuze en zegt veel meer
dan een folder of even proefzitten
in de showroom.
De Skoda-dealers zullen
voortaan hun potentiële klanten
een vermogen
paarden en weet 215 km/u op
teller te toveren. In 7,8 seconden
wordt de 100 km/u aangewezen. De
basismotor in de Civic sedan is de
90 pk 1.5 met 4 kleppen per
cylinder. Deze auto wordt als DXi
en complete LSi aangeboden.
De door ons gereden 1.6i 16V heeft
een keurig brandstofverbruik met
een gemiddelde van 1 op 11,5.
Uiteraard voldoet deze Honda
Civic met zijn geregelde
driewegkatalysator aan alle
wettelijke normen op het gebied
van uitlaatemissies.
Het programma v an de Civic
sedan start bij de 1.5 DXi voor
f .31.790,=. Alhoewel Honda het
imago heeft duur te zijn, valt dit
bedrag erg mee. De veel
Afgelopen vrijdag vond bij
Ford-dealer Obam de
feestelijke uitreiking plaats
van een Ford Fiesta Calypso, 's
Middags om 16.00 uur kwamen
Léon Jansen en Claudia van
den Eisen naar Obam om de
auto in ontvangst te nemen.
Léon en Claudia, beiden uit
Tilburg, hadden de tweede
prijs gewonnen in de Love
Letters Show van Linda de Mol.
Het jonge stel, hij 27 en zij 24
jaar, nog net niet getrouwd,
ontdekte bij de ontvangst door
Obam directeur M. Prinssen al
snel dat de auto een open dak
rijk is en gaven ze al staand
acte de présence door de open
ruimte. De fleurige bloemen
deden de rest voor het plaatje
van de fotograaf.
Sprendlingenstraat 27,
OISTERWIJK,
telefoon 04242-15959
HONDA Honda Dealer
voor Oisterwijk,
Tilburg e.o.
Op de Bedrijfsauto Rai introduceerde General
Motors een autogas-primeur. Een compleet nieuw
LPG-systeem dat ervoor zorgt dat LPG wordt
geïnjecteerd in de plaats van aangezogen. LPG-
injectie wordt door General Motors Nederland
gezien als een noodzakelijke en logische
ontwikkeling om voorop te blijven lopen bij
verlaging van brandstofverbruik, beschermii
het milieu en geavanceerd motormanageme,
De nieuwe installatie zal vanaf augustus 199
leverbaar zijn, eerst voor de 6 cylinder Opel,,
en spoedig daarna voor de andere Opel
krachtbronnen. Tot augustus zal General Motors
ervaringen opdoen met het nieuwe LPG systeem,
gemonteerd in automobielen van klanten.
van maar liefst 160 completere LSi kost f.37.090,= en
set 215 km/u op de ook dat is concurrerent. De snelle
jongens onder de Civic sedan zijn
de 1.6 ESi en VTi voor
respectievelijk f.41.390,= en
f.51.590,= waardoor deze twee
types een zeer select groepje
liefhebbers zal aantrekken.
De Honda Civic sedan is een meer
dan aardige uitbreiding van de
Honda-familie.
Het gaat niet zomaar om de
opvolger van een bestaande
variant. De auto is nadrukkelijk
groter geworden en kan nu beter
in een zakelijk segment
concurreren. De lijnvoering is
fraai, de uitrusting zeker bij de
LSi/ESi zeer compleet, terwijl de
auto prettig, sportieve rij-
eigenschappen heeft.
De gelijkenis tussen een Civic
driedeurs en sedan die er bij de
vorige generaties nadrukkelijk
was, is bij het huidige model
gedeeltelijk verdwenen. Het front
is vrijwel identiek, maar dan
hebben we het ook helemaal
gehad. Beide auto's zijn ook voor
een verschillend koperspubliek
gemaakt. De 3-deurs moet een
jonge klantengroep aantrekken die
doorgaans met één of twee
personen van de auto gebruik rcuyoul 11U11UU uuy
maakt. De sedan moet vooral op de vanwege zijn lage daklijn sportief
zakelijke markt een rol gaan
en zal daarom vooral klanten
trekken die wel eens wat anders
willen rijden dan het tot nu toe
gebruikelijke. De Civic heeft geen
grille en krijgt zijn koellucht door
de voorbumper toegediend. De
kofferbak is volgens de wetten van
de aërodynamica hoog. De Civic
ziet er meteen erg compleet en
keurig afgewerkt uit. De ESi heeft
wieldoppen die sterk aan
lichtmetalen velgen doen denken,
getint glas, een elektrisch bediend
glazen schuif/kanteldak en
meegespoten bumpers. Een deel
van de achterlichten is in het
kofferdeksel opgenomen. De klep
opent tot vlak boven de bumper en
scharniert voor een makkelijke
belading ook extra ver door. De
laadruimte heeft een inhoud van
381 liter en dat is voor deze klasse
gemiddeld.
Het motorenprogramma van de
Civic sedan start met de 1.5 liter,
de 1.3 blijft als basismotor voor de
driedeurs gereserveerd.
Daarboven zit een 1.6 met 4
kleppen per cylinder die worden
bediend met een enkele
bovenliggende nokkenas. Honda
past op deze motor het VTEC-
systeem toe, waarmee de
kleptiming en lichthoogte kan
worden gevarieerd. Door
toepassen van een multipoint
brandstofinspuitsysteem levert
deze krachtbron een vermogen van
125 pk bij 6500 tr/min. Het heel
behoorlijke koppel van 142 Nm is
bij 5200 tr/min volledig
beschikbaar. De motor is redelijk
soepel. Zonder overdreven te
schakelen komt dé auto vlot met
het verkeer mee, maar voor echt
sportief rijden moet ver in de
versnellingen worden
doorgetrokken. In de onder
toerenregionen spaart de r
oren, om bovenin toch
nadrukkelijk aanwezig te zijn.
opmerkelijk ruim. Waar de 3-deurs
slechts plaats biedt aan kinderen
op de achterbank, is de sedan een
volwaardige vierpersoons.
Ondanks de wat aflopende daklijn rijden staat de H
is er achterin voldoende hoofd- en mannetje. In het
beenruimte. De bekleding die op
meubilair en deurpanelen wordt
gebruikt komt helaas wat saai
over, de afwerking ervan staat
echter weer op een eenzaam hoog
niveau. De voorstoelen ogen wat
klein, maar bieden een prima zit.
Het uitzicht rondom is vorstelijk
vanwege de lage motorkap en het
grote glasopppervlak. Ook de
dode hoeken van de C-stijl zijn
niet al te groot.
De ESi is de derde sedan in het
rijtje. Deze kenmerkt zich door
bijzonder complete uitvoering,
origineel vormgegeven dashbc
herbergt een toerenteller en een in
hoogte verstelbaar stuurwiel. In de
console is een Philips-radio
opgenomen.-De vier
portierenruiten worden door de
bestuurder in het deurpaneel
elektrisch geopend en gesloten.
Ook de spiegels zijn elektrisch van
stand te veranderen. Het glazen
dak heeft eenkeqrige afdekschuif
om bij een hoogstaande zon
hinderlijke instraling te
voorkomen. De portieren worden
centraal geopend en gesloten.
Stuurbekrachtiging is op de ESi
standaard. De installatie
t alleen als het nodig is.
een niet al te hoog
swicht van 1030 kg is de
s.11JViitiging eeh welkom
:essoire.
vier wielen z
-«“hangen vol
de kans geven een uitvoerige
proefrit te maken van enkele
uren tot zelfs een halve dag. De
toekomstige koper kan de auto
op allerhande soorten wegen
uitproberen en eventueel bij
vrienden of familie een tweede
oordeel vragen. Pas na een forse
rit kunnen de werkelijke
kwaliteiten van een auto worden
ontdekt.
Er is iets veranderd bij Skoda.
Sinds het opnemen van het merk
in de Volkswagen-groep heeft de
hele Skoda-organisatie met de
Nederlandse dealers voorop een
herwonnen vertrouwen
gekregen in de toekomst van
Skoda en het produkt.
Dat vertrouwen wordt richting
klant extra onderstreept doordat
iedereen die een uitgebreide
proefrit met de Skoda Favorit
maakt een cheque krijgt ter
waarde van f.500,=. Deze cheque
is na aankoop in te ruilen tegen
accessoires.
1990
1989
1989
1990
1990
'88-1987
1988
1989
1987
irs1986
1987
1985
1985
1985
1987
1988
Cylinderinhoud: 1590 cc
Boring x slag: 75 x 90,0 mm
Vermogen: 125 pk bij 6500 tr/min
Koppel: 142 Nm bij 5200 tr/min
Afmetingen: lengte 4,405 meter,
breedte 1,695 meter
Gewicht: 1030 kg
Prestaties: t
km/u; accek
Verbruik: bij 90 km/u 6,0 liter/100
km; bij 120 km/u 7,5 liter/100 km; I
stadsverkeer 8,9 liter/100 km
Prijs: f.41.390,=
Wegenbelasting: f.l45,= tot
f.!52,= per3mnd.
DH-BP-18