HONDA CIVIC ESI SEDAN J Andere wereld FIESTA CALYPSO Geen korte proefrit voor Skoda SCHADE? Ca bij Dr. Car te raden! 2 j LPG-injectie voor Love Letters- winnctars ■ml s s s '87 Dr.Car St- :b.v. 0,- DE AUTOMAAT - Donderdag 5 maart 1992 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 1992-pagina 2 F de «AU Waai bedrijf Opel lUt. '85 '87 '91 (FOTO GEERT VAN LOON) ar Auto Oisterwijk B.V. 56 111 “rste motor de Denissen BV I w Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg 5 meter 30 kg topsnelheid 195 leratie 0-100 in 8,8 spelen en de eerste resultaten in die richting zijn veelbelovend voor Honda. De nieuwe Honda Civic staat bij ons in de showroom too km 48x 286,21) Op de foto: links verkoopmedewerker J. Schults van Obam en de gelukkige winnaars in hun Calypso. Rechts directeur M. Prinsen en zone manager T. Koks van Ford-Nederland. en Awifrf im tutteop/ Aeroch Het meei uiterlijk de auto zeer com} maar toch 4,40 betekent dat di concurreren met toppers Opel Vectra, Ford Sic Peugeot ning van nent. L992 ïlmotoren Volgens een zeer strenge modellenpolitiek loste Honda eind vorig jaar haar vier jaar oude Civic-model af. In eerste instantie werden een driedeurs hatchback en vierdeurs sedan voorgesteld, terwijl de Shuttle en CRX nog leverbaar blijven. «Waar echter de sedan tot nu toe een Wishbone principe. Dit geeft een bijzonder comfortabel weggedrag zonder heftige reacties van de carrosserie. Maar ook bij sportief zijn tel is de Civic ie net Technische gegevens: Merk en type: Honda Civic 1.5 ESi sedan afleiding was van het hatchback model, gaat het nieuwe type volledig zijn eigen weg. De auto is duidelijk groter geworden en bevindt zich ook prijstechnisch in een segment waar hard gestreden wordt. We reden de sedan met 1.6 liter motor in een complete ESi-uitvoering Traditie Standaard is een handgeschakelde vijfversnellingsbak die haast assisteert volgens Japanse traditie uitermate Ondanks soepel is te bedienen, wat totaalgei overigens ook geldt voor de bekracht pedalen. Tegen meerprijs kan de accessoire Civic 1.6 met een vierversnellings De vier wielen zijn onafhankelijk automaat worden geleverd. opgehangen volgens het door Het interieur van de Civic sedan is Honda ontwikkelde Double- De Skoda-dealerorganisatie is van mening dan een proefrit met één van de door hen geleverde modellen meer moet inhouden dan het gebruikelijke 'blokje om'. De beslissing om een nieuwe auto te kopen wordt immers niet dagelijks genomen, zodat de dynamica “est opvallende van het k van de Civic sedan is dat ipact overkomt, 1 meter lang is. Dat lit model moet als f eet ra, Ford Sierra en ot 405. De Honda oogt 3 reactie®vr laar ook e Honda ro mannetje. In het geheel ii sedan een mooie auto dit voldoende opvalt om voorbijgangers te laten omkijken. De sedan biedt overigens meer binnenruimte dan je van buitenaf zou denken. De Honda Civic sedan presteert heel keurig. Zo haalt de ESi 195 km/u en trekt in 8,8 seconden van 0 tot 100 km/u. Er is echter nog een snellere variant beschikbaar. Het gaat hier tevens om een 1.6 liter VTEC motor echter voorzien van een een dubbele bovenliggende w. Het nokkenas. Deze topversie levert iboard en vierversnellings ien geleverd. de Civic sedan is keuze van een merk, type en model overwogen gedaan moet worden. Een proefrit helpt enorm bij de keuze en zegt veel meer dan een folder of even proefzitten in de showroom. De Skoda-dealers zullen voortaan hun potentiële klanten een vermogen paarden en weet 215 km/u op teller te toveren. In 7,8 seconden wordt de 100 km/u aangewezen. De basismotor in de Civic sedan is de 90 pk 1.5 met 4 kleppen per cylinder. Deze auto wordt als DXi en complete LSi aangeboden. De door ons gereden 1.6i 16V heeft een keurig brandstofverbruik met een gemiddelde van 1 op 11,5. Uiteraard voldoet deze Honda Civic met zijn geregelde driewegkatalysator aan alle wettelijke normen op het gebied van uitlaatemissies. Het programma v an de Civic sedan start bij de 1.5 DXi voor f .31.790,=. Alhoewel Honda het imago heeft duur te zijn, valt dit bedrag erg mee. De veel Afgelopen vrijdag vond bij Ford-dealer Obam de feestelijke uitreiking plaats van een Ford Fiesta Calypso, 's Middags om 16.00 uur kwamen Léon Jansen en Claudia van den Eisen naar Obam om de auto in ontvangst te nemen. Léon en Claudia, beiden uit Tilburg, hadden de tweede prijs gewonnen in de Love Letters Show van Linda de Mol. Het jonge stel, hij 27 en zij 24 jaar, nog net niet getrouwd, ontdekte bij de ontvangst door Obam directeur M. Prinssen al snel dat de auto een open dak rijk is en gaven ze al staand acte de présence door de open ruimte. De fleurige bloemen deden de rest voor het plaatje van de fotograaf. Sprendlingenstraat 27, OISTERWIJK, telefoon 04242-15959 HONDA Honda Dealer voor Oisterwijk, Tilburg e.o. Op de Bedrijfsauto Rai introduceerde General Motors een autogas-primeur. Een compleet nieuw LPG-systeem dat ervoor zorgt dat LPG wordt geïnjecteerd in de plaats van aangezogen. LPG- injectie wordt door General Motors Nederland gezien als een noodzakelijke en logische ontwikkeling om voorop te blijven lopen bij verlaging van brandstofverbruik, beschermii het milieu en geavanceerd motormanageme, De nieuwe installatie zal vanaf augustus 199 leverbaar zijn, eerst voor de 6 cylinder Opel,, en spoedig daarna voor de andere Opel krachtbronnen. Tot augustus zal General Motors ervaringen opdoen met het nieuwe LPG systeem, gemonteerd in automobielen van klanten. van maar liefst 160 completere LSi kost f.37.090,= en set 215 km/u op de ook dat is concurrerent. De snelle jongens onder de Civic sedan zijn de 1.6 ESi en VTi voor respectievelijk f.41.390,= en f.51.590,= waardoor deze twee types een zeer select groepje liefhebbers zal aantrekken. De Honda Civic sedan is een meer dan aardige uitbreiding van de Honda-familie. Het gaat niet zomaar om de opvolger van een bestaande variant. De auto is nadrukkelijk groter geworden en kan nu beter in een zakelijk segment concurreren. De lijnvoering is fraai, de uitrusting zeker bij de LSi/ESi zeer compleet, terwijl de auto prettig, sportieve rij- eigenschappen heeft. De gelijkenis tussen een Civic driedeurs en sedan die er bij de vorige generaties nadrukkelijk was, is bij het huidige model gedeeltelijk verdwenen. Het front is vrijwel identiek, maar dan hebben we het ook helemaal gehad. Beide auto's zijn ook voor een verschillend koperspubliek gemaakt. De 3-deurs moet een jonge klantengroep aantrekken die doorgaans met één of twee personen van de auto gebruik rcuyoul 11U11UU uuy maakt. De sedan moet vooral op de vanwege zijn lage daklijn sportief zakelijke markt een rol gaan en zal daarom vooral klanten trekken die wel eens wat anders willen rijden dan het tot nu toe gebruikelijke. De Civic heeft geen grille en krijgt zijn koellucht door de voorbumper toegediend. De kofferbak is volgens de wetten van de aërodynamica hoog. De Civic ziet er meteen erg compleet en keurig afgewerkt uit. De ESi heeft wieldoppen die sterk aan lichtmetalen velgen doen denken, getint glas, een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak en meegespoten bumpers. Een deel van de achterlichten is in het kofferdeksel opgenomen. De klep opent tot vlak boven de bumper en scharniert voor een makkelijke belading ook extra ver door. De laadruimte heeft een inhoud van 381 liter en dat is voor deze klasse gemiddeld. Het motorenprogramma van de Civic sedan start met de 1.5 liter, de 1.3 blijft als basismotor voor de driedeurs gereserveerd. Daarboven zit een 1.6 met 4 kleppen per cylinder die worden bediend met een enkele bovenliggende nokkenas. Honda past op deze motor het VTEC- systeem toe, waarmee de kleptiming en lichthoogte kan worden gevarieerd. Door toepassen van een multipoint brandstofinspuitsysteem levert deze krachtbron een vermogen van 125 pk bij 6500 tr/min. Het heel behoorlijke koppel van 142 Nm is bij 5200 tr/min volledig beschikbaar. De motor is redelijk soepel. Zonder overdreven te schakelen komt dé auto vlot met het verkeer mee, maar voor echt sportief rijden moet ver in de versnellingen worden doorgetrokken. In de onder toerenregionen spaart de r oren, om bovenin toch nadrukkelijk aanwezig te zijn. opmerkelijk ruim. Waar de 3-deurs slechts plaats biedt aan kinderen op de achterbank, is de sedan een volwaardige vierpersoons. Ondanks de wat aflopende daklijn rijden staat de H is er achterin voldoende hoofd- en mannetje. In het beenruimte. De bekleding die op meubilair en deurpanelen wordt gebruikt komt helaas wat saai over, de afwerking ervan staat echter weer op een eenzaam hoog niveau. De voorstoelen ogen wat klein, maar bieden een prima zit. Het uitzicht rondom is vorstelijk vanwege de lage motorkap en het grote glasopppervlak. Ook de dode hoeken van de C-stijl zijn niet al te groot. De ESi is de derde sedan in het rijtje. Deze kenmerkt zich door bijzonder complete uitvoering, origineel vormgegeven dashbc herbergt een toerenteller en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. In de console is een Philips-radio opgenomen.-De vier portierenruiten worden door de bestuurder in het deurpaneel elektrisch geopend en gesloten. Ook de spiegels zijn elektrisch van stand te veranderen. Het glazen dak heeft eenkeqrige afdekschuif om bij een hoogstaande zon hinderlijke instraling te voorkomen. De portieren worden centraal geopend en gesloten. Stuurbekrachtiging is op de ESi standaard. De installatie t alleen als het nodig is. een niet al te hoog swicht van 1030 kg is de s.11JViitiging eeh welkom :essoire. vier wielen z -«“hangen vol de kans geven een uitvoerige proefrit te maken van enkele uren tot zelfs een halve dag. De toekomstige koper kan de auto op allerhande soorten wegen uitproberen en eventueel bij vrienden of familie een tweede oordeel vragen. Pas na een forse rit kunnen de werkelijke kwaliteiten van een auto worden ontdekt. Er is iets veranderd bij Skoda. Sinds het opnemen van het merk in de Volkswagen-groep heeft de hele Skoda-organisatie met de Nederlandse dealers voorop een herwonnen vertrouwen gekregen in de toekomst van Skoda en het produkt. Dat vertrouwen wordt richting klant extra onderstreept doordat iedereen die een uitgebreide proefrit met de Skoda Favorit maakt een cheque krijgt ter waarde van f.500,=. Deze cheque is na aankoop in te ruilen tegen accessoires. 1990 1989 1989 1990 1990 '88-1987 1988 1989 1987 irs1986 1987 1985 1985 1985 1987 1988 Cylinderinhoud: 1590 cc Boring x slag: 75 x 90,0 mm Vermogen: 125 pk bij 6500 tr/min Koppel: 142 Nm bij 5200 tr/min Afmetingen: lengte 4,405 meter, breedte 1,695 meter Gewicht: 1030 kg Prestaties: t km/u; accek Verbruik: bij 90 km/u 6,0 liter/100 km; bij 120 km/u 7,5 liter/100 km; I stadsverkeer 8,9 liter/100 km Prijs: f.41.390,= Wegenbelasting: f.l45,= tot f.!52,= per3mnd. DH-BP-18

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 17