Rijden op sneeuw en ijs
1
Speciale AX en BX
Jaguar XJ 220
Chrysler Saratoga
met airbag
8
Doden op de weg
Crash-test
O
Uitbreiding
Mobiliteit
Nederlander
Jeep Cherokee
De beste occasions
Staan bij Adr. van de Ven
toegenomen
Keuze uit meer dan 50 auto's
1992-pagina 10
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 februari 1992 - pagina T1
DE TILBURGSE KOERIER
m
-2»
■166-2450.
3-360015.
inhattan
mgen
loor de
BX WOUTlBWW
m
950,-
950,-
950,-
400,-
900,-
900,-
>lete Sc
s naam
zullen
cfordsl
rndgesc
<e 6-pitt
ilt een t
rar stuur, van
skrachtigir
opnieuw te proberen. Of de
bijrijder te laten uitstappen en
even te laten duwen dat helpt
meestal voldoende.
,950,-
.500,-
.950,-
.950,-
950,-
900,-
950,-
900,-
950,-
950,-
950,-
950,-
950,-
950,-
950,-
000,-
1989
1991
1991
1989
wit 1989
donkerblauw 1989
rood 1987
rood 1987
zilvergrijs 1988
Polar Silber 1985
Atlas grijs 1989
Atlas grijs 1989
rood 1990
1989
1987
1990
1987
1987
grijs met.
blauw met.
rood met.
wit
blauw met.
120 worden gebouwd in Bloxham,
len deze zomer worden afgeleverd.
jgdt
onvoldc
omhoog rijt
it het, a
Nauwelijks vallen er
een paar
sneeuwvlokken, of het
verkeer stagneert. Elk
jaar wordt opnieuw
duidelijk dat de meeste
automobilisten zich
niet prettig voelen in
de sneeuw. Soms
kruipt men over de weg
met een snelheid van
15 kilometer per uur,
ook als de weg over
grote afstand zichtbaar
vrij is. Het achterop
komende verkeer
ergert zich aan dit
rijgedrag en gaat
proberen in te halen,
misschien op het meest
ongeschikte moment.
gunstige prijs van 34.200,-.
krijgt de koper een BX 16
.treft echter met de
motor, stuurbekrachtiging,
stoelen en bekleding van de BX GTI, in
hoogte verstelbare voorstoelen, getint glas,
brede banden en striping. Bij de BX Routière
irs. kan worden gekozen uit de kleuren rood,
ifort donker blauw en donker grijs.
-
Adr. van de Ven Tilburg BV. 65
mew.
zilver grijs
blauw met.
zwart met.
zwart met.
blauw met.
blauw met.
donkerblauw
royal blauw 1991
zwart met. 1990
zwart met.
royal blauw
grijs met.
zwart
wit
wide
^nappen, want de
wielen worden door
t en de
sbak belast en dat is
s deel aan de auto I
iarbij alle
ireven, zoals
De mobiliteit van de
Nederlandse bevolking is in
1991 met ruim 3 procent
toegenomen. Gezamenlijk
legden de Nederlanders in 1991
175 miljard kilometer af, tegen
ruim 169 miljard kilometer in
1990. Uit het onderzoek
Verplaatsingsgedrag van het
C.B.S. blijkt dat deze stijging
grotendeels voor rekening komt
van het openbaar vervoer. Het
afgelopen jaar werden met het
openbaar vervoer 26,3 miljard
reizigerskilometers af gelegd,
een toename met ruim 21
procent. Het aantal kilometers
dat binnen Nederland met de
auto werd afgelegd bleef met
125,5 miljard nagenoeg gelijk.
(Bron: Rai)
Verzekering en financiering
mogelijk
V.A.G.-garantie
Citroen brengt op basis van de AX First en gericht voor een c
BX 16 TGI speciale uitgaves. De Citroen AX Voor dat bedrag krijgt
First Class met vlotte 1.1 liter injectiemotor TGI wat uitrusting beti
heeft getint glas, metaalkleur (donker grijs of krachtige 1.9 liter n‘~
donker groen) en lichtmetalen velgen. Dit stoelen en bekledii
model is in een beperkte oplage direkt hoogte verstelbare voorst
leverbaar voor 19.715,- met driedeurs
carrosserie en voor 20.615,- als vijfdeurs
De BX Routière is vooral op luxe en comf
1 voorzichtig afremmen,
jladheid is het belangrijk dat
i vf remt, óf stuurt (bij het rijder
-rmale weg kan men dit
w t men in een
bocht remmen en blokkeren
daarbij de wielen, dan glijdt de
auto direct rechtuit. De auto volgt
dan het spoor van de voorwielen
niet meer.
Dat is wel het geval, wanneer men
pompend» remt. Het rempedaal
zordt daarbij ingedrukt, totdat de
en blokkeren. Vervolgens laat
de rem weer volledig los,
-men
een
opeenvolging. Dit pompend het syncro-systeem van
n is ontdekt door Volkswagen of de quattro-
aandrijving van Audi, is bij
gladheid nog beter. Waar auto's
voorzien van een dérgelijk
systeem niet meer vooruit komen,
komt er eigenlijk niets meer
Het leveringsprogramma van de Jeep Cherokee is zowel bij de gele als
grijze kentekens uitgebreid met de 4 liter injectie met handgeschakelde
vijfbak in de standaard interieuruitgave. De 185 pk sterke 6-pitter zorgt
voor een acceleratie van 0 tot 100 in 9,4 seconden en haalt een top van
180 km/u. In het interieur vinden we een verstelbaar stuur, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels, getint glas en stuurbekrachtiging. Op geel
kenteken met plaats voor vijf personen kost deze auto f .62.280,= inclusief
BTW.
Onlangs w erden de cijfers bekend gemaakt van een internationale
vergelijking over verkeersdoden. Er werd gekeken hoeveel
verkeersdoden er jaarlijks per 100.000 inwoners in de verschillende
landen te betreuren vallen. Ook werd gekeken naar het aantal
verkeersdoden per 100.000 voertuigen. Alhoewel het vreemd is om
ons bij dit soort getallen op de borst te kloppen, komt Nederland
behoorlijk gunstig uit de bus. Van de 23 genoemde landen, staat
ons land op de 21ste plaats met 9,8 verkeersdoden per 100.000
inwoners en 22 per 100.000 voertuigen. Deze cijfers gelden overigens
voor 1989. Bovenaan staat Portugal met 31 doden per 100.000
inwoners gevolgd door Spanje (24), Australië (20,6), Hongarije (20,4),
Frankrijk (20,4) en België (20,1). Wat betreft het aantal
verkeersdoden per 100.000 voertuigen komt Joegoslavië het slechtst
uit de bus met 124. Opvallend is dat zelfs Duitsland, als het land der
hardrijders, relatief gunstig uit de bus komt met 12,9 doden per
100.000.
«por
WG,ul
wieler
men d
zodat de auto weer stuurt,
remt weer enzovoort - in e<
snelle opeenvolc
remmen is ontde».,
rallyrijders. Als men beschikt over
een auto met een Anti-Blokkeer-
Systeem (ABS) wordt dit pompend
remmen elektronisch én
automatisch geregeld.
Meestal komt in de winter
natuurlijk het omgekeerde voor.
Men komt niet tegen een helling
op. Of nog vaker, men komt niet
vooruit bij het wegrijden. «Spint
een wiel door», zo zegt Schuster,
«dan moet men geen gas blijven
geven het differentieel
ondervindt daarvan schade. Het is
niet berekend op een hoog
toerental minutenlang». Als eer
wiel spint, komt men immers tov±*
niet weg onder het draaiende
wiel verandert sneeuw in (veel sneeuwLu.^u
gladder) ijs. Het is beter eerst een aangedreven av'
stukje achteruit te rijden en het (bij zijn, beantwoordt
voorkeur op een vlakkere plaats) volmondi
De meest complete Saratoga
luistert naar de naam LE en heeft
airco en ABS standaard. Alle V6-
uitvoeringen hebben een
automatische
viertrapsversnellingsbak. De 2.5i
is al voorzien van getint glas,
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, elektrisch bediende
zijruiten en spiegels (ook
verwarmd) en in een ongelijke
delen neerklapbare
achterbankrugleuning.
De 6 cylinders hebben verder
lichtmetalen velgen, cruise-control
en hoogteverstelling van het
stuurwiel.
De LE onderscheidt zich door de
boordcomputer, zesvoudig
elektrisch verstelbare
bestuurdersstoel en de reeds
genoemde ABS en airco. De
Chrysler Saratoga is te koop vanaf
f.46.950,=.
auto nu zeer betaalbaar of uiterst kostbaar is, aan verschillende wettelijke
uilen ze allemaal moeten voldoen.
Ingelse Warwickshire werd door de Motor Industry Research Association
s een peperdure Jaguar XJ 220 tegen de muur gezet. Met een snelheid van
/u. werd de exclusieve Jaguar tegen 150 ton beton gereden. Het stuurwiel
üerbij niet verder dan 127 mm het interieur in, een gevolg van de bij Jaguar
itworpen sterke carosseriestructuur en de gebruikte materialen die aan de
eid van de XJ 220 bijdragen,
n in totaal 350 stuks van de XJ 22
shire. De eerste exemplaren zulk
Chrysler is als één van de eerste
merken bezig haar
autoprogramma standaard te
voorzien van een airbag in het
stuurwiel. Ook het 1992-model van
de Saratoga is met dit
veiligheidsverhogende accessoire
uitgerust. Maar er zijn ook andere
I wijzigingen doorgevoerd. In het
I interieur vinden we voortaan een
I afwerking met een
houtnerfstructuur op het
dashboard. De vijfpotige ster van
Chrysler is nu in de grille
opgenomen, terwijl de 3 liter op
nieuwe lichtmetalen velgen staat.
Aan de basis van het programma
staat de 2.5 liter injectie gekoppeld
aan een handgeschakelde vijfbak,
eventueel uit te rusten met
airconditioning. De 3.0i V6 is er in
meerdere uitgaves te beginnen bij
de SE, die tegen meerprijs kan
worden besteld met airco en ABS.
Audi 100 2.0
Audi 100 2.0
Audi 80 1.8 S LPG
Audi 80 1.6
Audi 80 TD veel acc.
Audi 80 1.8 S
Audi 80 1.8 S automaat
Audi 80 diesel
Passat 1.8 CL
Passat Variant LPG 2.0 CL
Passat Variant diesel
Golf 1.3 Manhattan
Golf 1.3 Manhattan
Golf diesel 4-drs. Mar
Golf 1.6 Manhattan
Golf 1.6 CL
Golf GTi
Golf 1.3 Avance
Golf 1.3 CL
Golf 1.3 CL
Polo 1.3 Fox 3-drs.
Polo 1.3 veel acces.
Ford 1.6 CL veel acces.
Fiat Uno 45
Opel Corsa 1.2 LS
Opel Kadett 1,4i
Opel Kadett 1.3 4-drs.
Mazda 626 coupé
betere rijgedrag van deze banden
in geval van ijs én vanwege de
grotere bescherming tegen
aquaplanning.
Helemaal gevaarlijk kan het
worden, wanneer op een helling
een voorganger blijft steken. Wie
dan stopt, loopt het gevaar ook te
blijven steken. Het is dus aan te
raden om heel langzaam verder te
rijden: misschien lost de file op, of
ontstaat er een opening, zodat men
er omheen kan rijden.
Stoppen
Wat doet men, als men niet weg
kan komen van een parkeerplaats,
omdat de auto die hier eerder
stond een kuil in de sneeuw heeft
achtergelaten Schuster,
afkomstig uit Beieren en met
sneeuw opgegroeid, geeft een
nuttige tip «Dan helpt de oude
hobbel-truc. Vooruit rijden, tot de
wielen doordraaien. Vlug in de
achteruit zetten, snel zo ver
achteruit rijden totdag de wielen
weer doordraaien. In de 1ste
versnelling zetten, nog meer
snelheid maken - na de tweede of
derde hobbelgang bent u uit de
sneeuwkom Vaak kan men zich
het schakelen zelfs besparen de
auto rolt met ingetrapt
koppelingspedaal vanzelf terug.
Bij gladheid moet men natuurlijk
een grotere afstand bewaren ten
opzichte van de voorganger. Ook
als er zich plotseling iets geks
voordoet, moet men op tijd kunnen
stoppen.
Gevoel
Auto's zijn voorzien van remmen
op alle wielen. Meestal worden er
slechts twee wielen aangedreven.
«Als een auto zonder problemen
omhoog kan rijden, dan moet deze
ook onbeschadigd weer naar
beneden kunnen komen», aldus ir.
Bernd Schuster, hoofd van de
Testafdeling bij Volkswagen AG.
Maar hij waarschuwt «Is het
contact met het wegdek
bergopwaarts onvoldoende, dan
kan men niet omhoog rijden, maar
bergafwaarts gaat het, als men
niet kan remmen steeds sneller!»
Dus moet men met veel gevoel
bergafwaarts rijden zonodig
zonder gas te geven in de 2de
versnelling, indien nodig zelfs in
de 1ste versnelling. En men moet
Toch is sneeuw helemaal niet zo
beangstigend. In iedere
wintersportplaats kan men zien,
dat mei
de auto kan rijd,
geen argument1
rijgedrag. In ge\
voorzichtigheid nog st«
moeder van de berc
porseleinkast. Voor
dus matige tot zeer
snelheid, is vooral c
'en, als de s
srzichtelijk
:en, op kruisingen en
irlijk bij verkeerslichten en
stopstrepen. En natuurlijk op
”ingen.
heel
Bij glad
—r—rmen óf
en ook met sneeuw vlot met op de normale weg 1
to kan rijden. Natuurlijk is dit tegelijk doen). Moet
voor onvoorzichtig bocht remmen er
sval van gladheid is daarbij de wiel
l nog steeds de auto direct reef
’roemde
uorzichtigheid,
r matige
dan aan te
situatie op de weg
wordt vóór
geen argu:
rijgedrag.
voorzichtic
moede
porscidiiA
dus x:~
snelheid,
beveler -
onoverzxv*
bochter -
natuur
stops
hellii
Gladheid
Iedere Volkswagen beschikt over
voorwielaandrijving. Dit systeem
biedt uitstekend
wintereigenschc
aangedreven a
het motorblok
versnellingst
het zwaarste
Alleen een systeem wac
wielen worden aangedr
sm van
ie quatti
Audi, is
ster.
n dérgel
systeem niet meer voort
komt er eigenlijk niets n
vooruit.
Bij het remmen kunnen
vierwielaangedreven auto's
evenwel niet méér dan andere
auto's - want ook die remmen met
alle wielen. Men moet dus altijd
voorzichtig bergafwaarts en in
bochten rijden. «Dergelijke auto's
rijden, aldus Schuster, «zo goed
bergopwaarts, dat men soms de
sen gladheid helemaal vergeet De
toch traditionele vraag overigens, of
speciale modder- en
sneeuwbanden ook voor vierwiel
aangedreven auto's aan te raden
intwoordt hij met een
lig «Ja» vanwege het