Rijden op sneeuw en ijs 1 Speciale AX en BX Jaguar XJ 220 Chrysler Saratoga met airbag 8 Doden op de weg Crash-test O Uitbreiding Mobiliteit Nederlander Jeep Cherokee De beste occasions Staan bij Adr. van de Ven toegenomen Keuze uit meer dan 50 auto's 1992-pagina 10 DE AUTOMAAT - Donderdag 27 februari 1992 - pagina T1 DE TILBURGSE KOERIER m -2» ■166-2450. 3-360015. inhattan mgen loor de BX WOUTlBWW m 950,- 950,- 950,- 400,- 900,- 900,- >lete Sc s naam zullen cfordsl rndgesc <e 6-pitt ilt een t rar stuur, van skrachtigir opnieuw te proberen. Of de bijrijder te laten uitstappen en even te laten duwen dat helpt meestal voldoende. ,950,- .500,- .950,- .950,- 950,- 900,- 950,- 900,- 950,- 950,- 950,- 950,- 950,- 950,- 950,- 000,- 1989 1991 1991 1989 wit 1989 donkerblauw 1989 rood 1987 rood 1987 zilvergrijs 1988 Polar Silber 1985 Atlas grijs 1989 Atlas grijs 1989 rood 1990 1989 1987 1990 1987 1987 grijs met. blauw met. rood met. wit blauw met. 120 worden gebouwd in Bloxham, len deze zomer worden afgeleverd. jgdt onvoldc omhoog rijt it het, a Nauwelijks vallen er een paar sneeuwvlokken, of het verkeer stagneert. Elk jaar wordt opnieuw duidelijk dat de meeste automobilisten zich niet prettig voelen in de sneeuw. Soms kruipt men over de weg met een snelheid van 15 kilometer per uur, ook als de weg over grote afstand zichtbaar vrij is. Het achterop komende verkeer ergert zich aan dit rijgedrag en gaat proberen in te halen, misschien op het meest ongeschikte moment. gunstige prijs van 34.200,-. krijgt de koper een BX 16 .treft echter met de motor, stuurbekrachtiging, stoelen en bekleding van de BX GTI, in hoogte verstelbare voorstoelen, getint glas, brede banden en striping. Bij de BX Routière irs. kan worden gekozen uit de kleuren rood, ifort donker blauw en donker grijs. - Adr. van de Ven Tilburg BV. 65 mew. zilver grijs blauw met. zwart met. zwart met. blauw met. blauw met. donkerblauw royal blauw 1991 zwart met. 1990 zwart met. royal blauw grijs met. zwart wit wide ^nappen, want de wielen worden door t en de sbak belast en dat is s deel aan de auto I iarbij alle ireven, zoals De mobiliteit van de Nederlandse bevolking is in 1991 met ruim 3 procent toegenomen. Gezamenlijk legden de Nederlanders in 1991 175 miljard kilometer af, tegen ruim 169 miljard kilometer in 1990. Uit het onderzoek Verplaatsingsgedrag van het C.B.S. blijkt dat deze stijging grotendeels voor rekening komt van het openbaar vervoer. Het afgelopen jaar werden met het openbaar vervoer 26,3 miljard reizigerskilometers af gelegd, een toename met ruim 21 procent. Het aantal kilometers dat binnen Nederland met de auto werd afgelegd bleef met 125,5 miljard nagenoeg gelijk. (Bron: Rai) Verzekering en financiering mogelijk V.A.G.-garantie Citroen brengt op basis van de AX First en gericht voor een c BX 16 TGI speciale uitgaves. De Citroen AX Voor dat bedrag krijgt First Class met vlotte 1.1 liter injectiemotor TGI wat uitrusting beti heeft getint glas, metaalkleur (donker grijs of krachtige 1.9 liter n‘~ donker groen) en lichtmetalen velgen. Dit stoelen en bekledii model is in een beperkte oplage direkt hoogte verstelbare voorst leverbaar voor 19.715,- met driedeurs carrosserie en voor 20.615,- als vijfdeurs De BX Routière is vooral op luxe en comf 1 voorzichtig afremmen, jladheid is het belangrijk dat i vf remt, óf stuurt (bij het rijder -rmale weg kan men dit w t men in een bocht remmen en blokkeren daarbij de wielen, dan glijdt de auto direct rechtuit. De auto volgt dan het spoor van de voorwielen niet meer. Dat is wel het geval, wanneer men pompend» remt. Het rempedaal zordt daarbij ingedrukt, totdat de en blokkeren. Vervolgens laat de rem weer volledig los, -men een opeenvolging. Dit pompend het syncro-systeem van n is ontdekt door Volkswagen of de quattro- aandrijving van Audi, is bij gladheid nog beter. Waar auto's voorzien van een dérgelijk systeem niet meer vooruit komen, komt er eigenlijk niets meer Het leveringsprogramma van de Jeep Cherokee is zowel bij de gele als grijze kentekens uitgebreid met de 4 liter injectie met handgeschakelde vijfbak in de standaard interieuruitgave. De 185 pk sterke 6-pitter zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 in 9,4 seconden en haalt een top van 180 km/u. In het interieur vinden we een verstelbaar stuur, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, getint glas en stuurbekrachtiging. Op geel kenteken met plaats voor vijf personen kost deze auto f .62.280,= inclusief BTW. Onlangs w erden de cijfers bekend gemaakt van een internationale vergelijking over verkeersdoden. Er werd gekeken hoeveel verkeersdoden er jaarlijks per 100.000 inwoners in de verschillende landen te betreuren vallen. Ook werd gekeken naar het aantal verkeersdoden per 100.000 voertuigen. Alhoewel het vreemd is om ons bij dit soort getallen op de borst te kloppen, komt Nederland behoorlijk gunstig uit de bus. Van de 23 genoemde landen, staat ons land op de 21ste plaats met 9,8 verkeersdoden per 100.000 inwoners en 22 per 100.000 voertuigen. Deze cijfers gelden overigens voor 1989. Bovenaan staat Portugal met 31 doden per 100.000 inwoners gevolgd door Spanje (24), Australië (20,6), Hongarije (20,4), Frankrijk (20,4) en België (20,1). Wat betreft het aantal verkeersdoden per 100.000 voertuigen komt Joegoslavië het slechtst uit de bus met 124. Opvallend is dat zelfs Duitsland, als het land der hardrijders, relatief gunstig uit de bus komt met 12,9 doden per 100.000. «por WG,ul wieler men d zodat de auto weer stuurt, remt weer enzovoort - in e< snelle opeenvolc remmen is ontde»., rallyrijders. Als men beschikt over een auto met een Anti-Blokkeer- Systeem (ABS) wordt dit pompend remmen elektronisch én automatisch geregeld. Meestal komt in de winter natuurlijk het omgekeerde voor. Men komt niet tegen een helling op. Of nog vaker, men komt niet vooruit bij het wegrijden. «Spint een wiel door», zo zegt Schuster, «dan moet men geen gas blijven geven het differentieel ondervindt daarvan schade. Het is niet berekend op een hoog toerental minutenlang». Als eer wiel spint, komt men immers tov±* niet weg onder het draaiende wiel verandert sneeuw in (veel sneeuwLu.^u gladder) ijs. Het is beter eerst een aangedreven av' stukje achteruit te rijden en het (bij zijn, beantwoordt voorkeur op een vlakkere plaats) volmondi De meest complete Saratoga luistert naar de naam LE en heeft airco en ABS standaard. Alle V6- uitvoeringen hebben een automatische viertrapsversnellingsbak. De 2.5i is al voorzien van getint glas, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektrisch bediende zijruiten en spiegels (ook verwarmd) en in een ongelijke delen neerklapbare achterbankrugleuning. De 6 cylinders hebben verder lichtmetalen velgen, cruise-control en hoogteverstelling van het stuurwiel. De LE onderscheidt zich door de boordcomputer, zesvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en de reeds genoemde ABS en airco. De Chrysler Saratoga is te koop vanaf f.46.950,=. auto nu zeer betaalbaar of uiterst kostbaar is, aan verschillende wettelijke uilen ze allemaal moeten voldoen. Ingelse Warwickshire werd door de Motor Industry Research Association s een peperdure Jaguar XJ 220 tegen de muur gezet. Met een snelheid van /u. werd de exclusieve Jaguar tegen 150 ton beton gereden. Het stuurwiel üerbij niet verder dan 127 mm het interieur in, een gevolg van de bij Jaguar itworpen sterke carosseriestructuur en de gebruikte materialen die aan de eid van de XJ 220 bijdragen, n in totaal 350 stuks van de XJ 22 shire. De eerste exemplaren zulk Chrysler is als één van de eerste merken bezig haar autoprogramma standaard te voorzien van een airbag in het stuurwiel. Ook het 1992-model van de Saratoga is met dit veiligheidsverhogende accessoire uitgerust. Maar er zijn ook andere I wijzigingen doorgevoerd. In het I interieur vinden we voortaan een I afwerking met een houtnerfstructuur op het dashboard. De vijfpotige ster van Chrysler is nu in de grille opgenomen, terwijl de 3 liter op nieuwe lichtmetalen velgen staat. Aan de basis van het programma staat de 2.5 liter injectie gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, eventueel uit te rusten met airconditioning. De 3.0i V6 is er in meerdere uitgaves te beginnen bij de SE, die tegen meerprijs kan worden besteld met airco en ABS. Audi 100 2.0 Audi 100 2.0 Audi 80 1.8 S LPG Audi 80 1.6 Audi 80 TD veel acc. Audi 80 1.8 S Audi 80 1.8 S automaat Audi 80 diesel Passat 1.8 CL Passat Variant LPG 2.0 CL Passat Variant diesel Golf 1.3 Manhattan Golf 1.3 Manhattan Golf diesel 4-drs. Mar Golf 1.6 Manhattan Golf 1.6 CL Golf GTi Golf 1.3 Avance Golf 1.3 CL Golf 1.3 CL Polo 1.3 Fox 3-drs. Polo 1.3 veel acces. Ford 1.6 CL veel acces. Fiat Uno 45 Opel Corsa 1.2 LS Opel Kadett 1,4i Opel Kadett 1.3 4-drs. Mazda 626 coupé betere rijgedrag van deze banden in geval van ijs én vanwege de grotere bescherming tegen aquaplanning. Helemaal gevaarlijk kan het worden, wanneer op een helling een voorganger blijft steken. Wie dan stopt, loopt het gevaar ook te blijven steken. Het is dus aan te raden om heel langzaam verder te rijden: misschien lost de file op, of ontstaat er een opening, zodat men er omheen kan rijden. Stoppen Wat doet men, als men niet weg kan komen van een parkeerplaats, omdat de auto die hier eerder stond een kuil in de sneeuw heeft achtergelaten Schuster, afkomstig uit Beieren en met sneeuw opgegroeid, geeft een nuttige tip «Dan helpt de oude hobbel-truc. Vooruit rijden, tot de wielen doordraaien. Vlug in de achteruit zetten, snel zo ver achteruit rijden totdag de wielen weer doordraaien. In de 1ste versnelling zetten, nog meer snelheid maken - na de tweede of derde hobbelgang bent u uit de sneeuwkom Vaak kan men zich het schakelen zelfs besparen de auto rolt met ingetrapt koppelingspedaal vanzelf terug. Bij gladheid moet men natuurlijk een grotere afstand bewaren ten opzichte van de voorganger. Ook als er zich plotseling iets geks voordoet, moet men op tijd kunnen stoppen. Gevoel Auto's zijn voorzien van remmen op alle wielen. Meestal worden er slechts twee wielen aangedreven. «Als een auto zonder problemen omhoog kan rijden, dan moet deze ook onbeschadigd weer naar beneden kunnen komen», aldus ir. Bernd Schuster, hoofd van de Testafdeling bij Volkswagen AG. Maar hij waarschuwt «Is het contact met het wegdek bergopwaarts onvoldoende, dan kan men niet omhoog rijden, maar bergafwaarts gaat het, als men niet kan remmen steeds sneller!» Dus moet men met veel gevoel bergafwaarts rijden zonodig zonder gas te geven in de 2de versnelling, indien nodig zelfs in de 1ste versnelling. En men moet Toch is sneeuw helemaal niet zo beangstigend. In iedere wintersportplaats kan men zien, dat mei de auto kan rijd, geen argument1 rijgedrag. In ge\ voorzichtigheid nog st« moeder van de berc porseleinkast. Voor dus matige tot zeer snelheid, is vooral c 'en, als de s srzichtelijk :en, op kruisingen en irlijk bij verkeerslichten en stopstrepen. En natuurlijk op ”ingen. heel Bij glad —r—rmen óf en ook met sneeuw vlot met op de normale weg 1 to kan rijden. Natuurlijk is dit tegelijk doen). Moet voor onvoorzichtig bocht remmen er sval van gladheid is daarbij de wiel l nog steeds de auto direct reef ’roemde uorzichtigheid, r matige dan aan te situatie op de weg wordt vóór geen argu: rijgedrag. voorzichtic moede porscidiiA dus x:~ snelheid, beveler - onoverzxv* bochter - natuur stops hellii Gladheid Iedere Volkswagen beschikt over voorwielaandrijving. Dit systeem biedt uitstekend wintereigenschc aangedreven a het motorblok versnellingst het zwaarste Alleen een systeem wac wielen worden aangedr sm van ie quatti Audi, is ster. n dérgel systeem niet meer voort komt er eigenlijk niets n vooruit. Bij het remmen kunnen vierwielaangedreven auto's evenwel niet méér dan andere auto's - want ook die remmen met alle wielen. Men moet dus altijd voorzichtig bergafwaarts en in bochten rijden. «Dergelijke auto's rijden, aldus Schuster, «zo goed bergopwaarts, dat men soms de sen gladheid helemaal vergeet De toch traditionele vraag overigens, of speciale modder- en sneeuwbanden ook voor vierwiel aangedreven auto's aan te raden intwoordt hij met een lig «Ja» vanwege het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 27