TOYOTA
CARINA E
Seal Ibiza 1.7 en Marbella met kat
ES
r
I
l
Excellence
in Europe
Europese
leveranciers
voor Honda
Peugeot verder met elektrische auto
!and
S::
S:
S:
>ruari 1992-pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 februari 1992 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
dat de
ien
i. Zo
Het
17.00 uur.
er
jk. De
1035
ce
en etc.
I TOYOTA
DEALER'.
2 liter en
:he
an af 820,-
anaf 805,-
anaf712,-
anaf 645,-
ig en -zitting,
ma is redelijk
'iet
>rtieren
ABS
i op de
terijl d
wordt
de XL als 1.6 en 2.0 diesel
.t aangeboden.
standaard. De auto is te koop voor
een sympathiek bedrag van
slechts f. 13.995,=. De 903 cc motor
levert nu een vermogen van 38 pk
bij 5800 tr/min en een koppel van
Birmingham - Als de eerste exemplaren van de
nieuwe Toyota Carina vanaf 10 mei bij de
Nederlandse dealers te zien zijn, betreft het nog
uitsluitend in Japan geproduceerde auto's. Toch wordt
deze nieuwe Carina E de eerste in Europa
geproduceerde personenauto van Toyota. In het
Engelse Burnaston zullen eind december van dit jaar
de eerste exemplaren 'Made in Europe' de
produktieband verlaten.
Peugeot is optimistisch over de marktontwikkeling van
elektrische auto's in Europa. Het concern, dat inmiddels druk
bezig is met het produktierijp maken van verschillende
elektrisch aangedreven modellen, rekent erop dat nog voor het
jaar 2000 de vraag naar elektrische auto's in Europa tot
ongeveer 200.000 stuks per jaar zal zijn toegenomen. Het PSA-
concem denkt al in 1995 elektrisch aangedreven versies van de
04243-2110
Lean Burn
Toyota houdt ook de 105 pk Lean
Burn motor in het programma.
Deze techniek zorgt voor een
merkbaar lager brandstofverbruik
jke selectie
srs geeft
srste plaats de
bedrijven
Dashboard
Toyota heeft ook gewerkt aan de
wielophanging. Op de GTi vinden
we Super Strut vering, waarbij
onder alle omstandigheden wordt
gezorgd dat de stand van het wiel
ten opzichte van de weg optimaal
blijft. Alle Carina's hebben
60 Nm bij 3100 tr/min. De motor is
veel nauwkeuriger geregeld en
loopt daarom gelijkmatiger en
heeft een prettiger motorgedrag
over het hele toerenbereik.
Ruimte
Aan verschillende kanten doemen
natuurlijk weer gelijkenissen op
met bestaande auto's. We
ontdekten stijlkenmerken van de
Mazda 626, VW Passat, Seat
Toledo, Peugeot 605, Ford Fiesta
XR2i, Nissan Primera en BMW 3-
serie. Al deze elementen samen
benzinestokers zijn echter op
zoveel details veranderd dat er
bijna van nieuwe krachtbronnen
kan worden gesproken, echter met
en bekend blok. Aan de basis
vinden we een 1.6 liter met 4
kleppen per cylinder en multipoint
injectie. Met een vermogen van 115
pk geeft deze krachtbron al een
zeer bevredigend prestatieniveau
met een top van 195 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 11,3
seconden.
Prijzen
De GLi heeft de 133 pk 2
kan ook met automatsch-
transmissie worden besteld. De
prijzen zijn nog niet exact bekend.
De 1.6i zal ongeveer f.34.995,= gaan
kosten. Het basismodel van de
huidige reeks kost f.32.225,=. De
prijs van de nieuweling is echter
inclusief de prijsverhoging per 1
juni, terwijl voor het bestaande
model in januari geen verhoging is
doorgevoerd. De 1.6 XLi zal rond de
f.37.000,= uitkomen en de snelle
GTi mag rond de f.48.000,= worde
verwacht.
De aantallen die op jaarbasis
kunnen worden afgezet zijn vooral
afhankelijk van de hoeveelheid
die de importeur van de fabriek los
kan krijgen. Dit jaar zullen het er
ruim 6.000 zijn, wat na de start van
de produktie in Engeland volgend
jaar tot zo'n 10.000 moet kunnen
oplopen.
hebben een fraaie koets
opgeleverd. Het feit dat het
genoemde rijtje vooral uit
Europese auto's bestaat,
onderstreept de bewering
Carina op Europese leest
geschoeid is.
In vergelijking met zijn voorganger
is de nieuwe Carina langer, hoger
en biedt vooral meer ruimte aan
passagiers en bagage. Opvallend
is dat ondanks een uitstekende
stroomlijn (Cw=0,30) de
hoofdruimte achterin royaal is,
terwijl er ook met de onderdanen
rekening gehouden is. De Carina
is een ruime vierpersoons.
Daarnaast vindt ook een meer dan
gemiddelde vakantiebagage een
goed onderkomen. De liftback
heeft een compartiment van 470
liter, terwijl in de sedan voor 545
liter kan worden meegenomen.
Beide varianten kennen een in
60/40 verhouding neerklapbare
achterbankrugleuning en -zitting.
Het motorenprogramma is redelijk
vergelijkbaar aan dat van het
huidige model. Beide
emeid ingespoten,
de Carina ook
liter diesel terug.
K Tijdens de afgelopen IAA in
Frankfurt in september stelde Seat
het nieuwe topmodel uit de Ibiza-
reeks voor in de vorm van de 1.7
Sportline. Sinds kort is deze
variant ook via de Nederlandse
dealers leverbaar geworden.
Natuurlijk heeft deze sportieve
Ibiza alle kenmerken van de New
Style. Met de 1.7 liter injectiemotor
borduurt Seat voort op de weg die
met de SXi in 1987 werd
ingeslagen. Na het verschijnen
van de multipoint 1.5 liter
injectiemotor verdween echter het
vermogensverschil tussen de
Benjamin
Vrijwel alle carrosseriedelen zijn
in dezelfde kleur gespoten.
Daarnaast heeft de Sportline net
als de SXi breedstralers en
lichtmetalen velgen. Natuurlijk
valt de naam Sportline op
verschillende plaatsen op de
carrosserie te lezen. De 1.7 liter
motor zorgt bij de SXi en Sportline
voor een top van 182 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 10,4
seconden. De Ibiza 1.7 SXi kost
f.31.495,=, terwijl voor de
completere Sportline-
uitmonstering slechts duizend
gulden meer wordt gevraagd.
De kleine Seat Marbella heeft ook
een belangrijke wijziging
ondergaan. De Benjamin uit de
Seat-familie heeft voortaan een
motormanagement-systeem wat
zorgt voor de regeling van de
carburateur. Dit maakt de montage
van een geregelde
driewegkatalysator mogelijl
Marbella voldoet nu aan de
strengste uitlaatgasnormen.
Bovendien is vanaf de Special nu
ook een vijfversnellingsbak
sportieve SXi en zijn minder
sportief uitgedoste Ibiza-broertjes.
De SXi onderscheidde zich
zodoende alleen door een andere
afstelling van het onderstel en zijn
uitrusting. Om echter de sportieve
rijder tegemoet te treden werd de
1.5 liter System Porsche motor
vergroot tot 1675 cc. Deze winst
werd verkregen door de slag van
de zuigers te vergroten. Andere
onderdelen die wijzigingen
ondergingen zijn de koppeling en
uitlaat. Voorzien van een
geregelde driewegkatalysator is
de 1.7 liter goed voor 100 pk bij
Peugeot 106 en Citroen AX op de markt te brengen. Deze auto's
zouden naast conventionele modellen op dezelfde produktielijn
vervaardigd moeten worden.
De totale markt van elektrische auto's raamt PSA in 1995 op
10.000 eenheden.
Het concern streeft op termijn naar een marktaandeel van 25
procent binnen dit segment.
en lage emissiewaarden. Wordt
echter sportief gereden en veel
toeren gedraaid, dan is het met de
lage uitstoot gedaan. Importeur
Louwman Parqui zal deze
krachtbron dan ook pas in de
stationwagon brengen. Het 2
literprogramma kent twee
varianten. Met 133 pk wordt de
Carina een vlotte auto met een top
van 205 km/u en de acceleratie van
0-100 in 9,3 seconden. In de
sportieve GTi zit een 158 pk 2 liter.
Het hogere vermogen is hier onder
andere verkregen door het
toepassen van zogenaamde
sequentiele injectie. Vlak voor het
openen van de inlaatkleppen
wordt de benodigde
brandstofhoeveelheic
Tot slot komt bij
weer de 73 pk 2 li
Net als bij de recent
geïntroduceerde Camry is bij de
Carina hard gewerkt aan het
terugdringen van het
geluidsniveau in de auto. De
nieuweling zou zo'n 4 decibels
stiller zijn, wat neerkomt op de
halvering van het geluid. Dit is
ondermeer bereikt door
maatregelen in de motoren, maar
ook door het gebruiken van
vloeistofgevulde motorsteunen en
een uit sandwich staal gemaakt
tussenschot. De A-, B- en C-stijlen
worden bovendien volledig
geïsoleerd.
Veiligheid’is een hoofditem,
vinden we in de Carina E
veiligheidsstangen in de por
en kan op alle uitvoeringen
worden geleverd (standaard
GTi). Zelfs de modellen met
trommelremmen achter kunnen
worden voorzien van ABS. Een
airbag, opgenomen in het
stuurwiel kan op de GLi en GTi
worden besteld.
De derde generatie
voorwielaangedreven Carina
krijgt de toevoeging "E", wat
symbolisch staat voor "Excellence
in Europe". Het huidige
programma wordt in stappen
vervangen, allereerst door de
sedan en liftback, terwijl begin
volgend jaar ook een stationcar
wordt verwacht. Het ontwerp zou
volgens woordvoerders van
fabriek en importeur op de
Europese klant zijn afgestemd. I
is bij de eerste aanblik in ieder
geval duidelijk dat de tot nu toe
behoorlijk kleurloze Carina een
heel aardige opvolger heeft
gekregen.
5700 tr/min en een koppel van 138
Nm bij 3800 tr/min. Dit koppel is
niet alleen 15 procent hoger, maar
is boven de 2000 tr/min al voor 90
procent beschikbaar. De Ibiza 1.7
is daarom niet alleen sportief,
maar ook zeer soepel in druk
verkeer.
De nieuwe 1.7 motor is te vinden in
twee uitvoeringen van de Ibiza.
Naast de SXi is er voortaan ook de
Sportline met onder andere extra
verfraaide binnen- en
buitenafwerking en een verlaagde
vering en strakkere
schokdemping.
Van 18 tot en met 21 februari
heeft Honda of the United
Kingdom Manufacturing Ltd.
een grootscheepse
overlegvergadering gehouden
met huidige en toekomstige
toeleveranciers. Deze
bijeenkomst is een van de
laatste stadia in de
ontwikkeling van een nieuw
model, dat in het najaar van
1992 in Swindon (G.B.) in
produktie zal gaan. Honda geeft
er daarbij sterk de voorkeur aan
samen te werken met
toeleveranciers uit dezelfde
markt als waarvoor het model
in kwestie is bedoeld:.Europa.
In totaal hebben 138 bekende
toeleveranciers voor de
autoindustrie aan de
bijeenkomst deelgenomen,
waarbij het grootste deel (89)
afkomstig is uit Groot Brittanië.
Doel van deze bijeenkomst was
vooral wederzijdse
overeenstemming te bereiken
over eventuele
leveringsvoorwaarden en de
deelnemers te informeren over
de bijzonder strikte
kwaliteitseisen die Honda stelt.
Voor de uiteindelijl
van toeleverancier:
Honda öp de eer
voorkeur aan be
waarmee al goede ervaringen
zijn opgedaan in de sinds 1979
lopende samenwerking met
Rover Group Ltd., met name in
de lopende produktie van de
Honda Concerfo/Rover 200-400.
Een tweede prioriteit geldt de
overdracht van toelevering
vanuit Japan naar Europa,
waarbij Honda eventueel
bereid is een financiële
ondersteuning te geven.
Produktie van onderdelen
binnen Honda zelf geldt als
laatste optie.
Voor de Honda Concerto, die in
Swindon door Rover wordt
geproduceerd, zijn 80% van de
onderdelen en grondstoffen in
waarde uitgedrukt van
Europese herkomst. Het nieuwe
model, waarvoor de
toeleveranciers nu worden
gekozen, zal bij aan vang van
de produktie voor 60% bestaan
uit onderdelen van Europese
origine. Binnen anderhalf jaar
zal dit percentage zijn gestegen
tot 80%.
zogenaamde 2-fase schokdempers,
waarbij zowel grote als kleine
carosseriebewegingen adequaat
worden opgevangen.
Het dashboard heeft een wat
fantasievollere vormgeving dan
we de laatste tijd van Toyota
gewend zijn. De overkapping
verloopt nog steeds vloeiend, maar
de iets naar voren stekende
rechthoekige console vormt een
welkome onderbreking van het
geheel.
Het basismodel heet Carina E 1.6i
en is ondermeer voorzien van
meegespoten bumpers,
wielplaten, een digitaal klokje,
antenne en 2 speakers, van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels en getint glas. Het
volumemodel wordt echter de XL
met centrale vergrendeling,
stuurbekrachtiging, toerenteller en
verstelbaar stuur. De GL biedt nog
meer luxe met vier elektrische
ramen, verwarmde spiegels,
andere bekleding, armsteun
achter en hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel. De GTi krijgt
sportieve details zoals ABS,
lichtmetalen velgen, sportstoelen,
achterspoiler, breedstralers en
meegespoten portiergrepen.
Het leveringsprogramma zal
voorlopig bestaan uit dertien
mogelijkheden. Op de 1.6 XLi
automaat na, zijn alle varianten
als sedan en liftback te bestellen.
De basisversie is er alleen als 1.6,
00,-
50,-
50,-