TOYOTA CARINA E Seal Ibiza 1.7 en Marbella met kat ES r I l Excellence in Europe Europese leveranciers voor Honda Peugeot verder met elektrische auto !and S:: S: S: >ruari 1992-pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 27 februari 1992 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER dat de ien i. Zo Het 17.00 uur. er jk. De 1035 ce en etc. I TOYOTA DEALER'. 2 liter en :he an af 820,- anaf 805,- anaf712,- anaf 645,- ig en -zitting, ma is redelijk 'iet >rtieren ABS i op de terijl d wordt de XL als 1.6 en 2.0 diesel .t aangeboden. standaard. De auto is te koop voor een sympathiek bedrag van slechts f. 13.995,=. De 903 cc motor levert nu een vermogen van 38 pk bij 5800 tr/min en een koppel van Birmingham - Als de eerste exemplaren van de nieuwe Toyota Carina vanaf 10 mei bij de Nederlandse dealers te zien zijn, betreft het nog uitsluitend in Japan geproduceerde auto's. Toch wordt deze nieuwe Carina E de eerste in Europa geproduceerde personenauto van Toyota. In het Engelse Burnaston zullen eind december van dit jaar de eerste exemplaren 'Made in Europe' de produktieband verlaten. Peugeot is optimistisch over de marktontwikkeling van elektrische auto's in Europa. Het concern, dat inmiddels druk bezig is met het produktierijp maken van verschillende elektrisch aangedreven modellen, rekent erop dat nog voor het jaar 2000 de vraag naar elektrische auto's in Europa tot ongeveer 200.000 stuks per jaar zal zijn toegenomen. Het PSA- concem denkt al in 1995 elektrisch aangedreven versies van de 04243-2110 Lean Burn Toyota houdt ook de 105 pk Lean Burn motor in het programma. Deze techniek zorgt voor een merkbaar lager brandstofverbruik jke selectie srs geeft srste plaats de bedrijven Dashboard Toyota heeft ook gewerkt aan de wielophanging. Op de GTi vinden we Super Strut vering, waarbij onder alle omstandigheden wordt gezorgd dat de stand van het wiel ten opzichte van de weg optimaal blijft. Alle Carina's hebben 60 Nm bij 3100 tr/min. De motor is veel nauwkeuriger geregeld en loopt daarom gelijkmatiger en heeft een prettiger motorgedrag over het hele toerenbereik. Ruimte Aan verschillende kanten doemen natuurlijk weer gelijkenissen op met bestaande auto's. We ontdekten stijlkenmerken van de Mazda 626, VW Passat, Seat Toledo, Peugeot 605, Ford Fiesta XR2i, Nissan Primera en BMW 3- serie. Al deze elementen samen benzinestokers zijn echter op zoveel details veranderd dat er bijna van nieuwe krachtbronnen kan worden gesproken, echter met en bekend blok. Aan de basis vinden we een 1.6 liter met 4 kleppen per cylinder en multipoint injectie. Met een vermogen van 115 pk geeft deze krachtbron al een zeer bevredigend prestatieniveau met een top van 195 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden. Prijzen De GLi heeft de 133 pk 2 kan ook met automatsch- transmissie worden besteld. De prijzen zijn nog niet exact bekend. De 1.6i zal ongeveer f.34.995,= gaan kosten. Het basismodel van de huidige reeks kost f.32.225,=. De prijs van de nieuweling is echter inclusief de prijsverhoging per 1 juni, terwijl voor het bestaande model in januari geen verhoging is doorgevoerd. De 1.6 XLi zal rond de f.37.000,= uitkomen en de snelle GTi mag rond de f.48.000,= worde verwacht. De aantallen die op jaarbasis kunnen worden afgezet zijn vooral afhankelijk van de hoeveelheid die de importeur van de fabriek los kan krijgen. Dit jaar zullen het er ruim 6.000 zijn, wat na de start van de produktie in Engeland volgend jaar tot zo'n 10.000 moet kunnen oplopen. hebben een fraaie koets opgeleverd. Het feit dat het genoemde rijtje vooral uit Europese auto's bestaat, onderstreept de bewering Carina op Europese leest geschoeid is. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Carina langer, hoger en biedt vooral meer ruimte aan passagiers en bagage. Opvallend is dat ondanks een uitstekende stroomlijn (Cw=0,30) de hoofdruimte achterin royaal is, terwijl er ook met de onderdanen rekening gehouden is. De Carina is een ruime vierpersoons. Daarnaast vindt ook een meer dan gemiddelde vakantiebagage een goed onderkomen. De liftback heeft een compartiment van 470 liter, terwijl in de sedan voor 545 liter kan worden meegenomen. Beide varianten kennen een in 60/40 verhouding neerklapbare achterbankrugleuning en -zitting. Het motorenprogramma is redelijk vergelijkbaar aan dat van het huidige model. Beide emeid ingespoten, de Carina ook liter diesel terug. K Tijdens de afgelopen IAA in Frankfurt in september stelde Seat het nieuwe topmodel uit de Ibiza- reeks voor in de vorm van de 1.7 Sportline. Sinds kort is deze variant ook via de Nederlandse dealers leverbaar geworden. Natuurlijk heeft deze sportieve Ibiza alle kenmerken van de New Style. Met de 1.7 liter injectiemotor borduurt Seat voort op de weg die met de SXi in 1987 werd ingeslagen. Na het verschijnen van de multipoint 1.5 liter injectiemotor verdween echter het vermogensverschil tussen de Benjamin Vrijwel alle carrosseriedelen zijn in dezelfde kleur gespoten. Daarnaast heeft de Sportline net als de SXi breedstralers en lichtmetalen velgen. Natuurlijk valt de naam Sportline op verschillende plaatsen op de carrosserie te lezen. De 1.7 liter motor zorgt bij de SXi en Sportline voor een top van 182 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,4 seconden. De Ibiza 1.7 SXi kost f.31.495,=, terwijl voor de completere Sportline- uitmonstering slechts duizend gulden meer wordt gevraagd. De kleine Seat Marbella heeft ook een belangrijke wijziging ondergaan. De Benjamin uit de Seat-familie heeft voortaan een motormanagement-systeem wat zorgt voor de regeling van de carburateur. Dit maakt de montage van een geregelde driewegkatalysator mogelijl Marbella voldoet nu aan de strengste uitlaatgasnormen. Bovendien is vanaf de Special nu ook een vijfversnellingsbak sportieve SXi en zijn minder sportief uitgedoste Ibiza-broertjes. De SXi onderscheidde zich zodoende alleen door een andere afstelling van het onderstel en zijn uitrusting. Om echter de sportieve rijder tegemoet te treden werd de 1.5 liter System Porsche motor vergroot tot 1675 cc. Deze winst werd verkregen door de slag van de zuigers te vergroten. Andere onderdelen die wijzigingen ondergingen zijn de koppeling en uitlaat. Voorzien van een geregelde driewegkatalysator is de 1.7 liter goed voor 100 pk bij Peugeot 106 en Citroen AX op de markt te brengen. Deze auto's zouden naast conventionele modellen op dezelfde produktielijn vervaardigd moeten worden. De totale markt van elektrische auto's raamt PSA in 1995 op 10.000 eenheden. Het concern streeft op termijn naar een marktaandeel van 25 procent binnen dit segment. en lage emissiewaarden. Wordt echter sportief gereden en veel toeren gedraaid, dan is het met de lage uitstoot gedaan. Importeur Louwman Parqui zal deze krachtbron dan ook pas in de stationwagon brengen. Het 2 literprogramma kent twee varianten. Met 133 pk wordt de Carina een vlotte auto met een top van 205 km/u en de acceleratie van 0-100 in 9,3 seconden. In de sportieve GTi zit een 158 pk 2 liter. Het hogere vermogen is hier onder andere verkregen door het toepassen van zogenaamde sequentiele injectie. Vlak voor het openen van de inlaatkleppen wordt de benodigde brandstofhoeveelheic Tot slot komt bij weer de 73 pk 2 li Net als bij de recent geïntroduceerde Camry is bij de Carina hard gewerkt aan het terugdringen van het geluidsniveau in de auto. De nieuweling zou zo'n 4 decibels stiller zijn, wat neerkomt op de halvering van het geluid. Dit is ondermeer bereikt door maatregelen in de motoren, maar ook door het gebruiken van vloeistofgevulde motorsteunen en een uit sandwich staal gemaakt tussenschot. De A-, B- en C-stijlen worden bovendien volledig geïsoleerd. Veiligheid’is een hoofditem, vinden we in de Carina E veiligheidsstangen in de por en kan op alle uitvoeringen worden geleverd (standaard GTi). Zelfs de modellen met trommelremmen achter kunnen worden voorzien van ABS. Een airbag, opgenomen in het stuurwiel kan op de GLi en GTi worden besteld. De derde generatie voorwielaangedreven Carina krijgt de toevoeging "E", wat symbolisch staat voor "Excellence in Europe". Het huidige programma wordt in stappen vervangen, allereerst door de sedan en liftback, terwijl begin volgend jaar ook een stationcar wordt verwacht. Het ontwerp zou volgens woordvoerders van fabriek en importeur op de Europese klant zijn afgestemd. I is bij de eerste aanblik in ieder geval duidelijk dat de tot nu toe behoorlijk kleurloze Carina een heel aardige opvolger heeft gekregen. 5700 tr/min en een koppel van 138 Nm bij 3800 tr/min. Dit koppel is niet alleen 15 procent hoger, maar is boven de 2000 tr/min al voor 90 procent beschikbaar. De Ibiza 1.7 is daarom niet alleen sportief, maar ook zeer soepel in druk verkeer. De nieuwe 1.7 motor is te vinden in twee uitvoeringen van de Ibiza. Naast de SXi is er voortaan ook de Sportline met onder andere extra verfraaide binnen- en buitenafwerking en een verlaagde vering en strakkere schokdemping. Van 18 tot en met 21 februari heeft Honda of the United Kingdom Manufacturing Ltd. een grootscheepse overlegvergadering gehouden met huidige en toekomstige toeleveranciers. Deze bijeenkomst is een van de laatste stadia in de ontwikkeling van een nieuw model, dat in het najaar van 1992 in Swindon (G.B.) in produktie zal gaan. Honda geeft er daarbij sterk de voorkeur aan samen te werken met toeleveranciers uit dezelfde markt als waarvoor het model in kwestie is bedoeld:.Europa. In totaal hebben 138 bekende toeleveranciers voor de autoindustrie aan de bijeenkomst deelgenomen, waarbij het grootste deel (89) afkomstig is uit Groot Brittanië. Doel van deze bijeenkomst was vooral wederzijdse overeenstemming te bereiken over eventuele leveringsvoorwaarden en de deelnemers te informeren over de bijzonder strikte kwaliteitseisen die Honda stelt. Voor de uiteindelijl van toeleverancier: Honda öp de eer voorkeur aan be waarmee al goede ervaringen zijn opgedaan in de sinds 1979 lopende samenwerking met Rover Group Ltd., met name in de lopende produktie van de Honda Concerfo/Rover 200-400. Een tweede prioriteit geldt de overdracht van toelevering vanuit Japan naar Europa, waarbij Honda eventueel bereid is een financiële ondersteuning te geven. Produktie van onderdelen binnen Honda zelf geldt als laatste optie. Voor de Honda Concerto, die in Swindon door Rover wordt geproduceerd, zijn 80% van de onderdelen en grondstoffen in waarde uitgedrukt van Europese herkomst. Het nieuwe model, waarvoor de toeleveranciers nu worden gekozen, zal bij aan vang van de produktie voor 60% bestaan uit onderdelen van Europese origine. Binnen anderhalf jaar zal dit percentage zijn gestegen tot 80%. zogenaamde 2-fase schokdempers, waarbij zowel grote als kleine carosseriebewegingen adequaat worden opgevangen. Het dashboard heeft een wat fantasievollere vormgeving dan we de laatste tijd van Toyota gewend zijn. De overkapping verloopt nog steeds vloeiend, maar de iets naar voren stekende rechthoekige console vormt een welkome onderbreking van het geheel. Het basismodel heet Carina E 1.6i en is ondermeer voorzien van meegespoten bumpers, wielplaten, een digitaal klokje, antenne en 2 speakers, van binnenuit verstelbare buitenspiegels en getint glas. Het volumemodel wordt echter de XL met centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, toerenteller en verstelbaar stuur. De GL biedt nog meer luxe met vier elektrische ramen, verwarmde spiegels, andere bekleding, armsteun achter en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. De GTi krijgt sportieve details zoals ABS, lichtmetalen velgen, sportstoelen, achterspoiler, breedstralers en meegespoten portiergrepen. Het leveringsprogramma zal voorlopig bestaan uit dertien mogelijkheden. Op de 1.6 XLi automaat na, zijn alle varianten als sedan en liftback te bestellen. De basisversie is er alleen als 1.6, 00,- 50,- 50,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23