DAIHATSU CHARADE SEDAN EN APPLAUSE M/V :a® Succesvolle voortzetting Bewust omgaan met de auto noodzaak voor milieu" "De Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan" Rijnlease <1 'AND want... k brio IMPRESS R E RGB.V. I I I I I nVTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG BV Merkentrouw blijft groot bij Toyota C jari 1992-pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 27 februari 1992 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER an Nederland. h werd er ner- n oerdegelijke rsnellingsbak. hoge en lage -ale, makkelijk i neerklapbare wijiiyuiyeu ui uei leveiinysjjruyruiiiuiu vuil ue Applause. Het aanbod aantrekkelijk geprijsde en ruim hoofdn iel en nog veel gebruik en de »t weekend of ntal uitvoerin- titeken en alle el koopavond betreft O. g =00N 013-355655 De Nederlandse importeur van Daihatsu behaalde samen met haar dealers in 1991 een opmerkelijk verkoopresultaat. Voor het eerst sinds de introductie van het merk ruim tien jaar geleden, werden in één jaar tijd tienduizend nieuwe Daihatsu's in ons land verkocht. De succesvolle opmars wordt voortgezet met de komst van de nieuwe Charade sedan en enkele wijzigingen in het leveringsprogramma van de uitgevoerde auto's is hiermee groter geworden. We reden met de.Charade 1.3i SG sedan. L el lutogebruik ie we NISSAN ■T GARAGE teniet ~",to's ier Lage Witsiebaan 78 TILBURG-Tel.013-634355 Officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg en omstreken DAIHATSU E3 n training, :htig te worden 33.900, - 27.900, - 19.500, - 26.500, - 37.500, - cylinaci met 4 kle multipoii maximac 6500 tr/min. Daarnaast wordt i voor ikkeld. Dit 13.900,- 14.500,- 6.900,- 10.900,- 10.900, - 11.900, - 13.500, - 12.500, - 12.500,- 19.750,- jspaaks uit. TELEFOON 04255-3944 4255-4020 HILVARENBEEK )eze auto >r f.26.995,=. cere snaamde ixe bekleding, rentrale isch bediende achter en ZJ.9UU,- 19.500, - 24.500, - 19.500, - dies. 43.500,- 46.900,- o/autp.o.a. iuw. Een Daihatsu Holland zal het succes van 1991 minimaal gaan evenaren met een verder verfijnd Applause- programa en de sportieve Charade sedan naast het al zeer complete programma van Cuore tot Rocky. s je hen van tijdens de karnavalsdagen is onze showroom normaal geopend I Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013-683911 io dies. 19.500,- io dies. 23.500,- 3 IZ. 3 )O Lichtgewicht Voorin de sedan vinden we bekende en zeer betrouwbare techniek. De dwars geplaatste 4 cylinder met 1.3 liter inhoud levert leppen per cylinder en sint inspuiting een aal vermogen van 90 pk bij min. Daarnaast wordt bij grote beurt met Groene Kick wordt er voor gezorgd dat de auto er - ook vanuit milieu-oogpunt - tot aan de volgende onderhoudsbeurt weer tegen kan. Mits tussentijds alle voorgeschreven beurten worden uitgevoerd." Vierwielaandrijving De basis Li is al voorzien van volledig stoffen stoelbekleding, in twee delen neerklapbare achterbankrugleuning, toerenteller, dagteller, kaartenvakken, speakers, instapverlichting, een dries stuurwiel, gelaagde vóorrui sportieve wieldoppen en meegespoten bumpers. D« staat in de prijslijst voor De Xi heeft een nog rijke uitvoering 'met zogei bucket-seats met lus stuurbekrachtiging, ce vergrendeling, elektris portierramen voor en c elektrisch verstelbare buitenspiegels. Deze Xi kost f.30.995,.= en is daarmee een bijzonder scherpe aanbieding. Tegen meerprijs kan op de Xi ook een Anti Blokkeer Systeem worden geleverd in combiifctie met automatisch instellende schokdempers. Aan de top van het Applause-programma staat de Zi, die wat uitvoering betreft overeenkomt met de Xi, maar is voorzien van permanente vierwielaandrijving. Dit model kost f.39.295,=. Milieu-aspecten "Bij de "Groene Kick" wordt de auto, naast talrijke veiligheidspunten, ook op milieu aspecten nagelopen. Zo wordt de stationaire loop van de motor gecontroleerd. Voor een gunstige uitlaatgasemissie is een correcte Pullens vindt overigens dat auto's naast de jaarlijkse APK, toch bij iedere grote grote beurt, tenminste ook ééns per jaar, een Groene Kick moeten krijgen. Bij een APK kijkt men naar minimum-eisen. Bij een Nieuwe auto's "Vrijwel alle auto's van de laatste jaargangen bezitten een katalysator. Omtrent dit "reinigingsapparaat" leven wat misverstanden. Veel mensen denken dat zo apparaat zaligmakend is; toch is de aanwezigheid van een katalysator en het daarmee samenhangende gebruik van loodvrije benzine nog geen garantie voor "schoon" autorijden. Juist bij een ongeregelde katalysator luistert de motorafstelling heel nauw. Een slechte motorafstelling kan allerlei oorzaken hebben, die je slechts kunt constateren als je regelmatig de milieu-aspecten de auto laat controleren. Veel automobilisten menen overigens dat een nieuwe auto geen "Groene Kick" nodig heeft. Dit is een misverstand. Door allerlei omstandigheden kan het- gebeuren dat nieuwe auto's niet optimaal zijn afgesteld. Gewoon in het dagelijks gebruik kan de motor geleidelijk aan al een minder schone afstelling krijgen. Daarom is bij alle auto's periodiek onderhoud met een "Groene Kick" noodzakelijk." meer op gericht zijn de auto's steeds schoner te maken. Zowel qua brandstofgebruik en uitlaatgas-eisen, als wat materialen, waarmee de hedendaagse auto wordt gemaakt. Het zo milieu- verantwoord mogelijk slopen en het hergebruik van de verschillende onderdelen krijgt gelukkig steeds meer aandacht", aldus de bewindsman. "Hoewel het autogebruik zo op het oog steeds gewoner lijkt te worden, eist het milieu van ons dat we die auto niet meer zo vanzelfsprekend, gebruiken". Minister Alders van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer zegt dat met veel nadruk. In het Nationaal Milieubeleids Plan (NMP) staat te lezen dat de overheid ernaar streeft de verdere groei van het autogebruik te beperken tot zo'n 35% tot aan het jaar 2010. Zonder een dergelijk beleid zou de automobiliteit met maar liefst 70% toenemen. "Door de groei van het ai wordt de milieuwinst, di« boeken door de auto met katalysator, grotendeels 1 gedaan. Deze 'schonere' autc stoten weliswaar veel minde schadelijke uitlaatgassen uit, maar als er steeds meer auto's komen, neemt dat effect natuurlijk af". Uit onderzoek blijkt dat de meeste auto's met een geregelde katalysator goed voldoen aan de eisen, die worden gesteld in de stimuleringsregeling voor 'schone' - auto's. Sommige auto's zitten zelfs aanzienlijk onder de gestelde eisen. "Daarom volg ik met belangstelling de inspanningen van de auto- industrie, die er onder nog voldoet aan de milieu-eisen. We nemen hierbij de fabrieksspecificaties als maatstaf. Wanneer de motor is afgesteld volgens deze specificaties is de uitstoot van schadelijke stoffen zo laag mogelijk. Ook het tijdig vervangen van bougies en luchtfilter werkt mee om de motor beter te laten functioneren. Bijkomend voordeel is dat zo'n optimaal afgestelde motor ook zuiniger is. Slecht afgestelde motoren verbruiken meer brandstof en belasten het milieu onnodig." Milieuzorg Hij vervolgt: "De branche organisatie BOVAG heeft, in overleg met mijn ministerie, als één van de eerste een intern milieuzorgssysteem - autobedrijven ontwil wordt nu ingevoerd. Het moet er voor zorgen dat de in het NMP gestelde doelen daadwerkelijk worden gerealiseerd. De bedrijven accepteren hiermee ook een verantwoordelijkheid bij het onderhoud en de reparatie van auto's. Want met eisen stellen alleen komen we er niet. We moeten zorgen dat ook in de praktijk aan deze eisen wordt voldaan, zodat het milieu zo min mogelijk wordt belast." Automobilist Een goed voorbeeld is het errichten van APK- Garantie Verder is de SG sedan voorzien van kaartenvakken in de portieren, volledig stoffen bekleding op stoelen en portierpanelen, van binnenuit te ontgrendelen kofferklep en benzineklepje en elektrisch bediende buitenspiegels. Op het dashboard komen we een digitaal klokje tegen en ontbreekt ook de toerenteller niet. De Charade sedan is één van de weinige sportieve sedans in de klasse rond f.25.000,=. De Charade SG sedan wordt dan ook voor vijf gulden onder dit ronde bedrag aangeboden. Uiteraard wordt de Charade sedan net als alle andere Daihatsu's geleverd met een garantie van 3 jaar op de lak, 6 jaar op de carrosserie en een algemene garantie van eveneens 3 jaar. De Applause-reeks is vooral op het niveau van uitvoeringen aangepakt. Het programma is op een hoger plan gebracht, zonder dat dit direct in de prijs tot uitdrukking is gekomen. In het model 1992 zijn door de fabriek wijzigingen doorgevoerd waardoor de auto lichter stuurt, stiller is en de koppeling makkelijker te 5000 toeren het maximale koppel van 105 Nm behaald. De sedan is met 847 kg een behoorlijk lichtgewicht en weet daarom vlotte prestaties neer te zetten zoals een top van 170 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 11,9 seconden. Uiteraard worden deze waarden behaald met een handgeschakelde vijfbak. De drietraps automaat volbrengt de 0- 100 in 14,'7 seconden. De sedan is slechts een ruime dertig kilogram zwaarder dan de vijfdeurs en is daardoor nog geen seconde trager. Als er met de Charade driftig geschakeld wordt, is het inderdaad een zeer vlotte auto. De bediening gaat, zoals we van een Japanse auto gewend zijn, bijzonder licht. De sedan wordt in slechts één uitvoering aangeboden, de SG. Dat betekent dat de auto aan de buitenkant is voorzien van getint glas, ruitewissers met interval, wieldoppen, stootstrips en een sierplaat tussen de achterlichten. keuringen.Alders: "De beurt is nu aan de automobilist. Sinds september 1991 is in de APK- keuring ook een milieukeuring opgenomen. Bij auto's ouder dan drie jaar wordt zo de uitstoot van milieugevaarlijke uitlaatgassen gecontroleerd. Voor auto's jonger dan drie jaar kan dat via de vrijwillige milieukeuring". Hierbij doelt hij op de in 1989 door de Stichting VVN Veiligheidsinspecties in het leven geroepen 'Groene Kick', die bestaat uit een veiligheids- en milieu- inspectie. Deze roene Kickkan plaats vinden bij een grote-, winter- of vakantiebeurt. Inmiddels hebben al meer dan drie miljoen auto's een vrijwillige 'Groene Kick' ondergaan bij de ruim 5.000 BOVAG-autobedrijven. Alders: "De keuring moet er voor zorgen dat de auto van jongsaf aan voldoet aan de milieunormen. Natuurlijk is dit slechts één controle-moment per jaar. Ik zou het dan ook toejuichen als automobilisten vaker controleren of hun motor nog wel zo schoon mogelijk staat afgesteld. Ook hier geldt de slogan: een beter milieu begint bij jezelf. Bovendien is het niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de portemonnee, want een goed afgestelde motor verbruikt minder brandstof". Opvallend is dat de op een halve centimeter na 4 meter lange Charade sedan voorzien is van een meer dan gemiddelde kofferruimte met een inhoud van 413 liter. Bovendien bestaat er de mogelijkheid de achterbank in twee delen neer te klappen. De ruimte op de achterbank is redelijk, al zorgt de aflopende 1 ';jn voor niet al te veel ruimte. In de rugleuning zijn geïntegreerde hoofdsteunen opgenomen. Het Rai-datacentrum heeft wederom bekend gemaakt dat de merkentrouw bij het Japanse merk Toyota het grootst is. Op iedere tien nieuw verkochte Toyota's werden maar lieft acht Toyota's ingeruild. Dit uitstekende resultaat is niet alleen te danken aan de kwaliteiten van het merk, maar is ook behaald door de grote inspanningen van dealers en importeur op het gebied van service. Importeur Louwman Parqui kent maar liefst tach verschilende cursussen, waarmee de 160 dealers up-to-datt gehouden. afstelling hiervan noodzakelijk. Ook de werking van de katalysator wordt gecheckt. Bij katalysatormotoren wordt het uitlaatsysteem gecontroleerd op lood-sporen. Loodhoudende benzine "vergiftigt" de katalysator, waardoor hij niet of nauwelijks werkt. Loodsporen kunnen ook een aanwijzing vormen om de lambda- sonde te controleren. Deze 'voeler' meet de samenstelling van de uitlaatgassen en regelt aan de hand hiervan de brandstofinspuiting. Tevens wordt er bij de Groene Kick aandacht besteed aan eventuele olielekkage bij de stuurinrichting, schokdempers of het remsysteem. En er wordt gelet op andere lekkages, zoals bij het brandstofcircuit, uitlaatsysteem en accu. Zeker in de winter is het zinvol te zorgen voor een goed onderhouden auto met een juiste motorafstelling. Onder het motto "De Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan" attenderen de BOVAG-autobedrijven autorijdend Nederland op de mogelijkheid om de auto het milieu zo weinig mogelijk te laten belasten. Duizenden BOVAG-autobedrijven bieden de "Groene Kick" aan samen met de grote onderhoudsbeurt. Automobilisten vinden deze nuttige service terug op de voorruit in de vorm van de bekende krul van de Veiligheidsinspecties VVN, aldus Jos Pullens. bedienen is. Het programma bestaat nu uit de Applause Li, Xi en Zi allemaal voorzien van de pittige 1.6 liter 16-kleppenmotor van 105 pk. Hiermee is deze vijfdeurs sedan goed voor 185 km/u en een acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/u in 9,8 seconden,. Fabrieksspecificaties Door zijn functie is Pullens goed op de hoogte met de stand van zaken aan het milieufront: "Er worden in ons land momenteel vrijwel uitsluitend "schone" auto's verkocht, uitgerust met een geregelde katalysator. Alleen regelmatige controle kan uitwijzen of de auto ook na verloop van tijd 3 17.900,- 3ond. 14.900,- 1Z. 16.500,- 3ond. 31.900,- iz. 23.900,- Nieuw mogen we de sedanversie van de in 1988 geïntroduceerde Charade niet noemen. In verschillende landen werd deze vierdeurs al enige jaren gevoerd. Toch vindt importeur Daihatsu Holland nu de tijd rijp deze model- uitbreiding te brengen. Aanvankelijk werd gevreesd voor invloeden op de verkopen van de vrijwel tegelijk op de markt gebrachte Applause. Het voor Daihatsu nieuwe marktsegment werd daarom eerst met de Applause benaderd. Het aandeel kan nu met de komst van de Charade sedan verder worden uitgebouwd. "Dat een milieu-keuring thans deel uitmaakt van de APK-keuring, betekent niet dat nu alle auto's worden gekeurd op milieu-aspecten. Want de APK geldt slechts voor auto's van drie jaar en ouder. Auto's van nul tot drie jaar verdienen ook een regelmatige controle van de uitlaatgassen. Hiervoor is de bekende VVN-veiligheidsinspectie al in 1989 uitgebreid met de "Groene Kick" milieu-inspectie. Inmiddels hebben ruim 3 miljoen personenauto's kennis gemaakt met de "Groene Kick". Dit aantal bewijst dat het milieu bewustzijn van de automobilisten toeneemt. Momenteel wordt de actie "De Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan" gevoerd, omdat het vooral ook 's winters van belang is dat iedereen rijdt met een correct afgestelde motor", aldus los Pullens, rayonadviseur bij de Stichting Veiligheidsinspecties VVN, een samenwerkingsverband tussen Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG. 1 p f F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21