DAIHATSU CHARADE SEDAN
EN APPLAUSE
M/V
:a®
Succesvolle voortzetting
Bewust omgaan met de auto noodzaak voor milieu"
"De Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan"
Rijnlease
<1
'AND
want...
k
brio
IMPRESS
R
E
RGB.V.
I I I I I
nVTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG BV
Merkentrouw blijft groot bij Toyota
C
jari 1992-pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 februari 1992 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
an Nederland.
h werd er ner-
n oerdegelijke
rsnellingsbak.
hoge en lage
-ale, makkelijk
i neerklapbare
wijiiyuiyeu ui uei leveiinysjjruyruiiiuiu vuil ue
Applause. Het aanbod aantrekkelijk geprijsde en ruim hoofdn
iel en nog veel
gebruik en de
»t weekend of
ntal uitvoerin-
titeken en alle
el
koopavond
betreft
O.
g
=00N 013-355655
De Nederlandse importeur van Daihatsu behaalde
samen met haar dealers in 1991 een opmerkelijk
verkoopresultaat. Voor het eerst sinds de introductie
van het merk ruim tien jaar geleden, werden in één
jaar tijd tienduizend nieuwe Daihatsu's in ons land
verkocht. De succesvolle opmars wordt voortgezet met
de komst van de nieuwe Charade sedan en enkele
wijzigingen in het leveringsprogramma van de
uitgevoerde auto's is hiermee groter geworden. We
reden met de.Charade 1.3i SG sedan.
L
el
lutogebruik
ie we
NISSAN
■T GARAGE
teniet
~",to's
ier
Lage Witsiebaan 78
TILBURG-Tel.013-634355
Officieel Daihatsu-dealer
voor Tilburg en omstreken
DAIHATSU E3
n training,
:htig
te worden
33.900, -
27.900, -
19.500, -
26.500, -
37.500, -
cylinaci
met 4 kle
multipoii
maximac
6500 tr/min. Daarnaast wordt
i voor
ikkeld. Dit
13.900,-
14.500,-
6.900,-
10.900,-
10.900, -
11.900, -
13.500, -
12.500, -
12.500,-
19.750,-
jspaaks
uit.
TELEFOON 04255-3944
4255-4020 HILVARENBEEK
)eze auto
>r f.26.995,=.
cere
snaamde
ixe bekleding,
rentrale
isch bediende
achter en
ZJ.9UU,-
19.500, -
24.500, -
19.500, -
dies. 43.500,-
46.900,-
o/autp.o.a.
iuw. Een
Daihatsu Holland zal het succes
van 1991 minimaal gaan evenaren
met een verder verfijnd Applause-
programa en de sportieve Charade
sedan naast het al zeer complete
programma van Cuore tot Rocky.
s je
hen van
tijdens de karnavalsdagen is onze
showroom normaal geopend I
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013-683911
io dies. 19.500,-
io dies. 23.500,-
3
IZ.
3
)O
Lichtgewicht
Voorin de sedan vinden we
bekende en zeer betrouwbare
techniek. De dwars geplaatste 4
cylinder met 1.3 liter inhoud levert
leppen per cylinder en
sint inspuiting een
aal vermogen van 90 pk bij
min. Daarnaast wordt bij
grote beurt met Groene Kick wordt
er voor gezorgd dat de auto er - ook
vanuit milieu-oogpunt - tot aan de
volgende onderhoudsbeurt weer
tegen kan. Mits tussentijds alle
voorgeschreven beurten worden
uitgevoerd."
Vierwielaandrijving
De basis Li is al voorzien van
volledig stoffen stoelbekleding, in
twee delen neerklapbare
achterbankrugleuning,
toerenteller, dagteller,
kaartenvakken, speakers,
instapverlichting, een dries
stuurwiel, gelaagde vóorrui
sportieve wieldoppen en
meegespoten bumpers. D«
staat in de prijslijst voor
De Xi heeft een nog rijke
uitvoering 'met zogei
bucket-seats met lus
stuurbekrachtiging, ce
vergrendeling, elektris
portierramen voor en c
elektrisch verstelbare
buitenspiegels. Deze Xi kost
f.30.995,.= en is daarmee een
bijzonder scherpe aanbieding.
Tegen meerprijs kan op de Xi ook
een Anti Blokkeer Systeem worden
geleverd in combiifctie met
automatisch instellende
schokdempers. Aan de top van het
Applause-programma staat de Zi,
die wat uitvoering betreft
overeenkomt met de Xi, maar is
voorzien van permanente
vierwielaandrijving. Dit model
kost f.39.295,=.
Milieu-aspecten
"Bij de "Groene Kick" wordt de
auto, naast talrijke
veiligheidspunten, ook op milieu
aspecten nagelopen. Zo wordt de
stationaire loop van de motor
gecontroleerd. Voor een gunstige
uitlaatgasemissie is een correcte
Pullens vindt overigens dat auto's
naast de jaarlijkse APK, toch bij
iedere grote grote beurt, tenminste
ook ééns per jaar, een Groene Kick
moeten krijgen. Bij een APK kijkt
men naar minimum-eisen. Bij een
Nieuwe auto's
"Vrijwel alle auto's van de laatste
jaargangen bezitten een
katalysator. Omtrent dit
"reinigingsapparaat" leven wat
misverstanden. Veel mensen
denken dat zo apparaat
zaligmakend is; toch is de
aanwezigheid van een katalysator
en het daarmee samenhangende
gebruik van loodvrije benzine nog
geen garantie voor "schoon"
autorijden. Juist bij een
ongeregelde katalysator luistert
de motorafstelling heel nauw. Een
slechte motorafstelling kan
allerlei oorzaken hebben, die je
slechts kunt constateren als je
regelmatig de milieu-aspecten
de auto laat controleren.
Veel automobilisten menen
overigens dat een nieuwe auto
geen "Groene Kick" nodig heeft.
Dit is een misverstand. Door
allerlei omstandigheden kan het-
gebeuren dat nieuwe auto's niet
optimaal zijn afgesteld. Gewoon in
het dagelijks gebruik kan de motor
geleidelijk aan al een minder
schone afstelling krijgen. Daarom
is bij alle auto's periodiek
onderhoud met een "Groene Kick"
noodzakelijk."
meer op gericht zijn de auto's
steeds schoner te maken. Zowel
qua brandstofgebruik en
uitlaatgas-eisen, als wat
materialen, waarmee de
hedendaagse auto wordt gemaakt.
Het zo milieu- verantwoord
mogelijk slopen en het hergebruik
van de verschillende onderdelen
krijgt gelukkig steeds meer
aandacht", aldus de bewindsman.
"Hoewel het autogebruik zo op het
oog steeds gewoner lijkt te
worden, eist het milieu van ons dat
we die auto niet meer zo
vanzelfsprekend, gebruiken".
Minister Alders van het ministerie
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer zegt dat
met veel nadruk. In het Nationaal
Milieubeleids Plan (NMP) staat te
lezen dat de overheid ernaar
streeft de verdere groei van het
autogebruik te beperken tot zo'n
35% tot aan het jaar 2010. Zonder
een dergelijk beleid zou de
automobiliteit met maar liefst 70%
toenemen.
"Door de groei van het ai
wordt de milieuwinst, di«
boeken door de auto met
katalysator, grotendeels 1
gedaan. Deze 'schonere' autc
stoten weliswaar veel minde
schadelijke uitlaatgassen uit,
maar als er steeds meer auto's
komen, neemt dat effect natuurlijk
af".
Uit onderzoek blijkt dat de meeste
auto's met een geregelde
katalysator goed voldoen aan de
eisen, die worden gesteld in de
stimuleringsregeling voor 'schone'
- auto's. Sommige auto's zitten zelfs
aanzienlijk onder de gestelde
eisen. "Daarom volg ik met
belangstelling de inspanningen
van de auto- industrie, die er onder
nog voldoet aan de milieu-eisen.
We nemen hierbij de
fabrieksspecificaties als maatstaf.
Wanneer de motor is afgesteld
volgens deze specificaties is de
uitstoot van schadelijke stoffen zo
laag mogelijk. Ook het tijdig
vervangen van bougies en
luchtfilter werkt mee om de motor
beter te laten functioneren.
Bijkomend voordeel is dat zo'n
optimaal afgestelde motor ook
zuiniger is. Slecht afgestelde
motoren verbruiken meer
brandstof en belasten het milieu
onnodig."
Milieuzorg
Hij vervolgt: "De branche
organisatie BOVAG heeft, in
overleg met mijn ministerie, als
één van de eerste een intern
milieuzorgssysteem -
autobedrijven ontwil
wordt nu ingevoerd.
Het moet er voor zorgen dat de in
het NMP gestelde doelen
daadwerkelijk worden
gerealiseerd.
De bedrijven accepteren hiermee
ook een verantwoordelijkheid bij
het onderhoud en de reparatie van
auto's. Want met eisen stellen
alleen komen we er niet. We
moeten zorgen dat ook in de
praktijk aan deze eisen wordt
voldaan, zodat het milieu zo min
mogelijk wordt belast."
Automobilist
Een goed voorbeeld is het
errichten van APK-
Garantie
Verder is de SG sedan voorzien
van kaartenvakken in de portieren,
volledig stoffen bekleding op
stoelen en portierpanelen, van
binnenuit te ontgrendelen
kofferklep en benzineklepje en
elektrisch bediende
buitenspiegels. Op het dashboard
komen we een digitaal klokje
tegen en ontbreekt ook de
toerenteller niet. De Charade
sedan is één van de weinige
sportieve sedans in de klasse rond
f.25.000,=. De Charade SG sedan
wordt dan ook voor vijf gulden
onder dit ronde bedrag
aangeboden. Uiteraard wordt de
Charade sedan net als alle andere
Daihatsu's geleverd met een
garantie van 3 jaar op de lak, 6
jaar op de carrosserie en een
algemene garantie van eveneens 3
jaar.
De Applause-reeks is vooral op het
niveau van uitvoeringen
aangepakt. Het programma is op
een hoger plan gebracht, zonder
dat dit direct in de prijs tot
uitdrukking is gekomen. In het
model 1992 zijn door de fabriek
wijzigingen doorgevoerd waardoor
de auto lichter stuurt, stiller is en
de koppeling makkelijker te
5000 toeren het maximale koppel
van 105 Nm behaald. De sedan is
met 847 kg een behoorlijk
lichtgewicht en weet daarom
vlotte prestaties neer te zetten
zoals een top van 170 km/u en een
sprintje van 0 tot 100 in 11,9
seconden. Uiteraard worden deze
waarden behaald met een
handgeschakelde vijfbak. De
drietraps automaat volbrengt de 0-
100 in 14,'7 seconden. De sedan is
slechts een ruime dertig kilogram
zwaarder dan de vijfdeurs en is
daardoor nog geen seconde trager.
Als er met de Charade driftig
geschakeld wordt, is het
inderdaad een zeer vlotte auto. De
bediening gaat, zoals we van een
Japanse auto gewend zijn,
bijzonder licht.
De sedan wordt in slechts één
uitvoering aangeboden, de SG.
Dat betekent dat de auto aan de
buitenkant is voorzien van getint
glas, ruitewissers met interval,
wieldoppen, stootstrips en een
sierplaat tussen de achterlichten.
keuringen.Alders: "De beurt is nu
aan de automobilist. Sinds
september 1991 is in de APK-
keuring ook een milieukeuring
opgenomen. Bij auto's ouder dan
drie jaar wordt zo de uitstoot van
milieugevaarlijke uitlaatgassen
gecontroleerd. Voor auto's jonger
dan drie jaar kan dat via de
vrijwillige milieukeuring".
Hierbij doelt hij op de in 1989 door
de Stichting VVN
Veiligheidsinspecties in het leven
geroepen 'Groene Kick', die
bestaat uit een veiligheids- en
milieu- inspectie. Deze roene
Kickkan plaats vinden bij een
grote-, winter- of vakantiebeurt.
Inmiddels hebben al meer dan
drie miljoen auto's een vrijwillige
'Groene Kick' ondergaan bij de
ruim 5.000 BOVAG-autobedrijven.
Alders: "De keuring moet er voor
zorgen dat de auto van jongsaf
aan voldoet aan de milieunormen.
Natuurlijk is dit slechts één
controle-moment per jaar. Ik zou
het dan ook toejuichen als
automobilisten vaker controleren
of hun motor nog wel zo schoon
mogelijk staat afgesteld. Ook hier
geldt de slogan: een beter milieu
begint bij jezelf. Bovendien is het
niet alleen beter voor het milieu,
maar ook voor de portemonnee,
want een goed afgestelde motor
verbruikt minder brandstof".
Opvallend is dat de op een halve
centimeter na 4 meter lange
Charade sedan voorzien is van
een meer dan gemiddelde
kofferruimte met een inhoud van
413 liter. Bovendien bestaat er de
mogelijkheid de achterbank in
twee delen neer te klappen. De
ruimte op de achterbank is
redelijk, al zorgt de aflopende
1 ';jn voor niet al te veel
ruimte. In de rugleuning zijn
geïntegreerde hoofdsteunen
opgenomen.
Het Rai-datacentrum heeft wederom bekend gemaakt dat de
merkentrouw bij het Japanse merk Toyota het grootst is. Op iedere
tien nieuw verkochte Toyota's werden maar lieft acht Toyota's
ingeruild. Dit uitstekende resultaat is niet alleen te danken aan de
kwaliteiten van het merk, maar is ook behaald door de grote
inspanningen van dealers en importeur op het gebied van
service. Importeur Louwman Parqui kent maar liefst tach
verschilende cursussen, waarmee de 160 dealers up-to-datt
gehouden.
afstelling hiervan noodzakelijk.
Ook de werking van de katalysator
wordt gecheckt.
Bij katalysatormotoren wordt het
uitlaatsysteem gecontroleerd op
lood-sporen. Loodhoudende
benzine "vergiftigt" de katalysator,
waardoor hij niet of nauwelijks
werkt. Loodsporen kunnen ook een
aanwijzing vormen om de lambda-
sonde te controleren. Deze 'voeler'
meet de samenstelling van de
uitlaatgassen en regelt aan de
hand hiervan de
brandstofinspuiting.
Tevens wordt er bij de Groene Kick
aandacht besteed aan eventuele
olielekkage bij de stuurinrichting,
schokdempers of het remsysteem.
En er wordt gelet op andere
lekkages, zoals bij het
brandstofcircuit, uitlaatsysteem en
accu.
Zeker in de winter is het zinvol te
zorgen voor een goed onderhouden
auto met een juiste
motorafstelling. Onder het motto
"De Groene Kick laat het milieu
niet in de kou staan" attenderen
de BOVAG-autobedrijven
autorijdend Nederland op de
mogelijkheid om de auto het
milieu zo weinig mogelijk te laten
belasten.
Duizenden BOVAG-autobedrijven
bieden de "Groene Kick" aan
samen met de grote
onderhoudsbeurt.
Automobilisten vinden deze
nuttige service terug op de voorruit
in de vorm van de bekende krul
van de Veiligheidsinspecties VVN,
aldus Jos Pullens.
bedienen is. Het programma
bestaat nu uit de Applause Li, Xi
en Zi allemaal voorzien van de
pittige 1.6 liter 16-kleppenmotor
van 105 pk. Hiermee is deze
vijfdeurs sedan goed voor 185 km/u
en een acceleratie vanuit stilstand
tot 100 km/u in 9,8 seconden,.
Fabrieksspecificaties
Door zijn functie is Pullens goed op
de hoogte met de stand van zaken
aan het milieufront: "Er worden in
ons land momenteel vrijwel
uitsluitend "schone" auto's
verkocht, uitgerust met een
geregelde katalysator. Alleen
regelmatige controle kan uitwijzen
of de auto ook na verloop van tijd
3 17.900,-
3ond. 14.900,-
1Z. 16.500,-
3ond. 31.900,-
iz. 23.900,-
Nieuw mogen we de sedanversie
van de in 1988 geïntroduceerde
Charade niet noemen. In
verschillende landen werd deze
vierdeurs al enige jaren gevoerd.
Toch vindt importeur Daihatsu
Holland nu de tijd rijp deze model-
uitbreiding te brengen.
Aanvankelijk werd gevreesd voor
invloeden op de verkopen van de
vrijwel tegelijk op de markt
gebrachte Applause. Het voor
Daihatsu nieuwe marktsegment
werd daarom eerst met de
Applause benaderd. Het aandeel
kan nu met de komst van de
Charade sedan verder worden
uitgebouwd.
"Dat een milieu-keuring thans deel uitmaakt van de
APK-keuring, betekent niet dat nu alle auto's worden
gekeurd op milieu-aspecten. Want de APK geldt
slechts voor auto's van drie jaar en ouder. Auto's van
nul tot drie jaar verdienen ook een regelmatige
controle van de uitlaatgassen. Hiervoor is de bekende
VVN-veiligheidsinspectie al in 1989 uitgebreid met de
"Groene Kick" milieu-inspectie. Inmiddels hebben
ruim 3 miljoen personenauto's kennis gemaakt met de
"Groene Kick". Dit aantal bewijst dat het milieu
bewustzijn van de automobilisten toeneemt.
Momenteel wordt de actie "De Groene Kick laat het
milieu niet in de kou staan" gevoerd, omdat het vooral
ook 's winters van belang is dat iedereen rijdt met een
correct afgestelde motor", aldus los Pullens,
rayonadviseur bij de Stichting Veiligheidsinspecties
VVN, een samenwerkingsverband tussen Veilig
Verkeer Nederland en de BOVAG. 1
p f
F