CADILLAC
SEVILLE
STS
ROVER 800
i lllliil
H
TUI
American Dream
Parate demo-vloot
Saab en Seat
«f
'S
EN
T
ros
FB
Proefrit bij Zuid-Oost een kwestie van instappen
:ls
IS
DR-PL-84
1I
L J
DE TILBURGSE KOERIER
1992-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 februari 1992 - pagina 3
het
I0 uur
sschikt
te voc
ikaan
liter/100 km
■Vervolg van pagina 1
>ort z
sbalc
Supreme 4-deurs.
ier-
:ich
>are
me
lar
en.
'aar
om
een
N.
AUTOTEST
10-91
10-91
......10-90
1-86
4-88
2-90
4-87
1-88
1-88
1-89
10-89
10-89
11-89
1-89
7-88
7-88
Cadillac
mst
1 te
b.v.
/420143
secc
opzii
weir
De 9000
chter als
iie airco.
ook d«
vorig*
net,
de uitklc
en gein
staat ht
hoog niveau.
Zebrano
Voorin is het niet anders gesteld.
De stoelen zijn nadrukkelijk
geprofileerd, zodat ook bij sportief
•£3k
Alhoewel de
verkoopresultaten van de
Amerikaanse
automobielen op de
Europese markt
bevredigend zijn, gaat het
nog steeds om minimale
aantallen. Is de
Europeaan te
chauvinistisch of zijn de
doorgaans grote auto's uit
de Verenigde Staten niet
voor ons chaotische
verkeer geschikt? Het feit
is dat op enkele modellen
na de Amerikaanse auto
alleen de liefhebber
aanspreekt. Cadillac
slaat met zijn nieuwe
Seville een andere weg
in. De auto heeft een
opvallend gestroomlijnde
vormgeving en rekent ook
op andere punten met
oude vooroordelen af.
De naam Seville
heeft bij het exclusieve
Amerikaanse merk
Cadillac altijd gestaan
voor een echte
bestuurders-auto. Geen
taxi-achtige met de
eigenaar achterin, maar
een beschaafd sportief
ogende auto met een
complete uitrusting voor
voor- en
achterpassagiers. Aan
dat basisconcept heeft
Cadillac bij de nieuwe
Seville niet gesleuteld,
maar verder is de auto op
geen enkel punt meer met
zijn voorganger te
vergelijken.
Voluit heet de auto
Cadillac Seville STS,
waarbij de laatste letters
staan voor "Seville
Touring Sedan".
>los als
mder
Historisch
Een complete stereo-installatie
maakt van de Seville een
concertzaal. Het apparaat i~
ingebouwd en heeft zodoenc
weinig aantrekkingskracht
eventuele grijpgrage types,
ook lederen bekleding, elek'
ruiten, centrale vergrer__Lil.
elektrisch verstelbare en
verwarmde stoelen wc
fabriek in de Cadillc
aangetroffen.
Het onderstel van de
voorwielaangedreven Seville
vraagt nog wat extra toelichting.
Standaard wordt het zogenaamde
Computer Command Ride (CCR)
systeem gemonteerd, wat
afhankelijk van de weg- en rij-
iliseren. Zuid-Oost heeft twee
to's klaar staan, een 900i "S" met
de soepele Low Pressure
Turbocompressor en 16-kleppen.
Compleet met ABS+3 systeem
wordt deze auto geleverd voor
f.55.450,=. In de demo zijn een
aantal fabrieksopties uit te
proberen. De klassieke Saab 900 is
er echter al vanaf f.51.450,=
standaard met centrale
vergrendeling, getint glas
stuurbekrachtiging,
koplampwisser/sproeiers en
verwarmde voorstoelen.
Technische gegevens:
Merk en type: Cadillac Seville STS
Aantal cylinders: 8 in V-vorm
Cylinderinhoud: 4893 cc
Boring x slag: 92 x 92 mm
Vermogen: 204 pk bij 4100 tr/min
Koppel: 373 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 5,19 meter,
breedte 1,89 meter
Gewicht: 1680 kg
Prestaties: acceleratie 0-100 in 8,9
sec.
topsnelheid 200 km/u
Verbruik: 12,5 tot 13,3 1
Prijs: f. 152.600,=
Wegenbelasting: f.315,= tot f.332,
per 3 mnd.
De interieurruimte kon door de
toename van de buitenafmetingen
fors groeien. Als we de Seville een
Driver's car noemen, dan doen we
de auto eigenlijk te weinig eer
aan. Ook achterin is het in de
Cadillac goed toeven. Door de vrij
lage plaatsing van de achterbank
is de hoofdruimte royaal, terwijl
de zitting langer is dan bij het
>rige model. De rugleuning is
stjes voorgevormd en samen met
i uitklapbare middenarmsteun
1 geintegreerde hoofdsteunen
’iet comfort achterin op een
stuurbekrachtiging die helaas wat
nadrukkelijk aanwezig is,
cruisecontrol, elektrische
stoelverstelling met geheugen, 8
luidsprekers, airco en lederen
bekleding.
De auto's zullen in de loop van
maart bij de dealers arriveren. De
820i 5- deurs gaat ongeveer
f.57.000,= kosten. De 4-deurs 820 Si
moet zo'n f.64.000,= gaan
opleveren, terwijl de richtprijs voor
de turbo f.70.000,= bedraagt. De 825
D en 827 Si gaan respectievelijk
f.69.000,= en f.91.000,= kosten.
De vernieuwde Rover 800 is een
lederen bekleding, cruisecontrol
en een boordcomputer. De "Stille
Kracht" uit Zweden is een
uitstekende reiswagen.
De Seat-demovloot van Zuid-Oost
is wat royaler van omvang, te
beginnen bij de 903 cc Seat
Marbella Colours, die al voor
f.13.495,= te koop is.
De Ibiza 1.2 GLX is bijzonder
compleet uitgerust met
meegespoten bumpers, skirts en
grille. De 1.2 liter multipoint
injectiemotor zorgt voor flitsende
prestaties. Natuurlijk heeft Zuid-
Oost ook een afvaardiging van
Seat's paradepaard, de Toledo. De
1.6i CL is de basisuitvoering
standaard al voorzien van een
vijfbak, digitaal klokje,
toerenteller en twee
buitenspiegels. De 1.8 GLX heeft
wat meer vermogen en een rijke
uitrusting. Als topper heeft Zuid-
Oost de Toledo 2.0 GLX in de vloot
met 115 pk en ABS.
Overtuig uzelf van de kwaliteiten
van Saab en Seat tijdens een
onthullende proefrit bij
Automobielbedrijf Zuid-Oost.
uitlaatpijpen die aan weerszijde
van de bumper naar buiten steken.
Vrijwel alle carrosseriedelen zijn
in dezelfde kleur gespoten. Met
chroom is uitermate rustig
omgesprongen, we vinden
alleen op de bumpers en
stootstrips. Ondanks zijn enorme
lengte van 5,19 meter oogt de
nieuwe Seville heel bescheiden.
Hij heeft zo hier en daar wat weg
van de Aston Martin Lagonda. De
auto is in totaal 35 centimeter
langer dan zijn hoekige
voorganger en heeft een wielbasis
die met 8 centimeter is
toegenomen
omstandigheden de vering
aanpast van comfortabel tot
sportief. Dit systeem wordt door
een computer geregeld, zodat de
"chauffeur" zich uitsluitend op het
besturen hoeft te concentreren. De
auto is uitermate comfortabel
maar nog steeds op een typisch
Amerikaanse manier. Gelukkig is
de wegligging in vergelijking met j
historische exemplaren enorm
verbeterd, maar eenmaal met de
Seville opweg is zijn afkomst snel
duidelijk.
Het verbruik van een Amerikaanse
8-cylinder is doorgaans behoorlijk.
De Seville rijdt gemiddeld bij een
niet al te wilde rijstijl zo'n 7,5 tot 8
kilometer op 1 liter Eurosuper.
De nieuwe Cadillac Seville is een
aanwinst in de topklasse en we
kunnen gerust stellen dat General
Motors de laatste decennia niet
een vergelijkbaar kansvolle auto
op de Europese markt heeft
geleverd. Voor wie in dit kleine
marktsegment eens iets anders
wil, kan zodoende uitstekend bij
General Motors terecht. De Seville I
wordt in zijn complete uitrusting j
geleverd voor f.152.600,= en dat is
een prijs waarvoor het bekende
Duitse merk zijn grootste model
niet meer kan aanbieden.
1 Chroom
De nieuwe Seville van Cadillac zal
op het gebied van styling het
nieuwe voorbeeld worden voor de
Amerikaanse auto-industrie. Geen
vierkante en plompe
carrosserievormen bedekt met een
overvloed aan chroom, maar een
aërodynamisch verantwoord
gelijnde vierdeurs sedan, die de
Seville meer concurrentiekracht
geeft tegen auto's van Mercedes,
BMW, Jaguar en vooral ook de
I Lexus, een auto die op de
Amerikaanse markt extreem
succesvol is.
Dat de nieuwe lijn in Europa
aanspreekt, blijkt wel uit het feit
Stille kracht
Van het zustermodel, de Saab 9000,
heeft Zuid-Oost een CS, de nieuwe
vijfdeurs, beschikbaar. De auto
heeft in het geval van de demo-
auto een 2.3 liter viercylinder
motor, die nauwelijks hoorbaar 150
pk produceerd. De 9000 heeft een
basisprijs van f.78.950,= en heeft
een standaarduitrusting
vergelijkbaar aan de 900. T
CS van Zuid-Oost heeft ech
opties een volautomatischs
dat in onsdand al enkele tientallen
nieuwe Seville's verkocht zijn. De
auto ziet er niet overdreven uit en
dat is wat de Europese zakenman
vraagt. Heel apart is de
indrukwekkende neuspartij met
een forse grille die in een
uitsparing van de bumper
doorloopt. Typisch zijn ook de
grote oranje richtingaanwijzers
naast de koplampen. Aan de
achterkant zien we grote
lichtunits, die voor een deel met de
kofferklep omhoog scharnieren.
Als een smalle strook is boven in
de kofferklep het derde remlicht
ondergebracht. Een machtig
gezicht zijn ook de twee dubbele
Het aanschaffen van een auto
bestaat niet alleen uit het rijden
naar de dealer, het bewonderen
van de vele modellen in de
showroom en het ondertekenen
van het koopcontract. Vrijwel altijc
gaat er een proefrit aan vooraf. Dis
proefrit is belangrijk voor de
klanten en dat heeft Saab- en
I Seat-dealer Zuid- Oost aan de
I Hoevenseweg 92d goed begrepen.
I Een uitgebreide demovloot met
Saabs en Seats is daarvan het
bewijs. Vooral bij Saab is
gebleken dat negen van de tien
proefrijders daadwerkelijk tot
aankoop overgaat, vooropgesteld
dat ze serieus "in de markt" zijn.
Men is verrast door de
rijkwaliteiten, die ze vreemd
genoeg van Saab niet verwacht
hadden. Niet altijd is bekend dat
Saab uiterst solide, comfortabele
auto's bouwt met moderne
technieken en royale
standaarduitrustingen. Maar ook
de prijzen maken positieve
reakties los. In Nederland heeft
Saab in 1991 een omzetgroei met
maar liefst 32% weten te
Uitrusting
Het leveringsprogramma start bij
de 820 i aanvankelijk uitsluitend
als hatchback, maar later ook als
sedan. De uitrusting is echter al
een topmodel waardig met
centrale vergrendeling met
afstandbediening, verwarmde
sproeiers, elektrisch bediende
voorportierruiten, elektrisch
verwarmde en bediende
buitenspiegels, een anti-
diefstalalarm, 6 luidsprekers,
antenne in de achterruit,
verstelbaar stuur, getint glas en
natuurlijk stuurbekrachtiging.
Dezelfde uitvoering wordt ook
geleverd in de 825 D hatchback.
Een trapje hoger vinden we 820 Si
en 825 SD sedan met als extra's
elektrisch bediende ruiten
achterin, andere bekleding,
wortelnotehouten panelen op de
portieren en een elektrisch
bediend schuif/kanteldak. Ook
wordt vanaf de S-uitrusting
standaard ABS aangeboden. De
turbo heeft een geheel eigen
uitrustingsniveau mét sportieve
details, die vooral in het interieur
te vinden zijn. Als absolute top
vinden we de 827 Si njiet
lichtmetalen velgen, een
snelheidsafhankelijke
is vast
snde
it op
r s. Maar
j, elektrische
indeling,
e en
morden af-
lac Seville STS
rijgedrag iedereen netjs op z'n
plaats blijft. Toch bieden de
volledig elektrisch verstelbare
stoelen een vrij typische
zithouding. Wil je het gaspedaal
met een forse trap onderin willen
duwen, dan moet je erg dicht op
het stuur gaan zitten. Stel je de
stoel goed in ten opzichte van het
stuurwiel, dan moet voor het diep
intrappen van het pedaal even
onderuit geschoven worden. Als
resultaat neem je een soort van
tussenhouding aan en dat is
eigenlijk precies zoals de makers
het hebben bedoeld. De
vormgeving van het uiterst
complete dashboard is geheel
volgens moderne normen: een
vloeiend verlopende overkapping
met direct eronder een reeks
analoge klokken en verschillende
De prestatiecijfers van deze 169 pk
leverende 6-pitter doen nauwelijks
onder voor de turbo: top 214 km/u
en 0-100 in 8,9 seconden. De V6 kan
ook met een automatische
viertrapsautomaat worden
aangeboden, terwijl ook de komst
van een automaat op de 2 liter niet
onmogelijk is. De V6 is krachtig,
zeer soepel en vooral uitermate
stil.
Een laatste motorvariant heeft tot
nu toe vanuit de markt onterecht
weinig aandacht gekregen, en dat
is de 2.5 liter turbodiesel. Deze
krachtbron wordt door Rover in
Italië bij VM gekocht. Met 118 pk
heeft ie voldoende kracht in huis
voor een forse top van 190 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3
:onden. Aan deze diesel is ten
zichte van het vorige model
■inig veranderd, maar dat was
ook nauwelijks nodig. De 825 D is
snel, zeer comfortabel en stil en
behoort zodoende tot de meest
uitgebalanceerde types uit de
vernieuwde 800-reeks.
uitstroomopeningen van het
automatische verwarming-
/ventilatie-/aircosysteem.
Natuurlijk komen we in de
aankleding behoorlijk wat
Amerikaanse details tegen, zoals
het gebruik van blinkend gelakt
Zebrano hout op dashboard en
deurpanelen. Een deel van de
instrumenten, zoals de uitlezing
van de airco en boordcomputer,
zijn digitaal uitgevoerd.
Opsommen waarmee de
standaard is uitgevoerd, grer
vrijwel aan het onmogelijke.
Natuurlijk heeft een 1680 kg
wegende Amerikaanse kolos
de Seville ABS nodig om orw.
alle omstandigheden
probleemloos de snelheid tot 0
reduceren. Maar Cadillac verhc
de veiligheid verder door de
standaard montage van een
airbag in het stuurwiel. Heel
grappig is de automatisch
antiverblindingsspiegel. Een oog
in de spiegel registreert
achteropkomend verkeer met
verblindend licht en zorgt er
vervolgens automatisch voor dat
het glas enigszins getint wordt.
Comfort
Voorin vinden we een
afstammeling van een bekend
geslacht. De 4.9 liter V8 uiteraard
voorzien van multipoint
brandstofinspuiting is goed voor
een fors vermogen van 204 pk bij
4100 tr/min. Het koppel spreekt nog
meer tot de verbeelding met een
waarde van 373 Nm bij 3000 tr/min.
Gekoppeld aan een electronisch
gestuurde vierversnellings
automaat met overdrive bes
de Seville onder alle
omstandigheden over een enorme
dosis soeplesse. Wat dat betreft
blijft het een typische Amerikaan,
die op een bijzonder hoog
comfortniveau is gebouwd. De
Cadillac heeft zijn prestaties
echter op een hoog Europees
niveau, zoals de top van 200 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in
8,9 seconden. Het gebeurt niet
vaak dat een Amerikaanse auto én
een hoog vermogen én een hoog
koppel paart.
jDR-Pl-841
2825 M 35
uto met bijzonder veel stijl. Hij zal
iet name van wege zijn comfort,
jke uitrusting en zijn specifieke
itstraling concurrentie moeten
ieden tegen de gevestigde orde
i de hogere zakenklasse. Rover
ederland hoopt op jaarbasis
lanimaal zo'n 450 exemplaren
an de nieuweling af te zétten. Er
s overigens sprake van de komst
an een exclusieve coupé op basis