CADILLAC SEVILLE STS ROVER 800 i lllliil H TUI American Dream Parate demo-vloot Saab en Seat «f 'S EN T ros FB Proefrit bij Zuid-Oost een kwestie van instappen :ls IS DR-PL-84 1I L J DE TILBURGSE KOERIER 1992-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 27 februari 1992 - pagina 3 het I0 uur sschikt te voc ikaan liter/100 km ■Vervolg van pagina 1 >ort z sbalc Supreme 4-deurs. ier- :ich >are me lar en. 'aar om een N. AUTOTEST 10-91 10-91 ......10-90 1-86 4-88 2-90 4-87 1-88 1-88 1-89 10-89 10-89 11-89 1-89 7-88 7-88 Cadillac mst 1 te b.v. /420143 secc opzii weir De 9000 chter als iie airco. ook d« vorig* net, de uitklc en gein staat ht hoog niveau. Zebrano Voorin is het niet anders gesteld. De stoelen zijn nadrukkelijk geprofileerd, zodat ook bij sportief •£3k Alhoewel de verkoopresultaten van de Amerikaanse automobielen op de Europese markt bevredigend zijn, gaat het nog steeds om minimale aantallen. Is de Europeaan te chauvinistisch of zijn de doorgaans grote auto's uit de Verenigde Staten niet voor ons chaotische verkeer geschikt? Het feit is dat op enkele modellen na de Amerikaanse auto alleen de liefhebber aanspreekt. Cadillac slaat met zijn nieuwe Seville een andere weg in. De auto heeft een opvallend gestroomlijnde vormgeving en rekent ook op andere punten met oude vooroordelen af. De naam Seville heeft bij het exclusieve Amerikaanse merk Cadillac altijd gestaan voor een echte bestuurders-auto. Geen taxi-achtige met de eigenaar achterin, maar een beschaafd sportief ogende auto met een complete uitrusting voor voor- en achterpassagiers. Aan dat basisconcept heeft Cadillac bij de nieuwe Seville niet gesleuteld, maar verder is de auto op geen enkel punt meer met zijn voorganger te vergelijken. Voluit heet de auto Cadillac Seville STS, waarbij de laatste letters staan voor "Seville Touring Sedan". >los als mder Historisch Een complete stereo-installatie maakt van de Seville een concertzaal. Het apparaat i~ ingebouwd en heeft zodoenc weinig aantrekkingskracht eventuele grijpgrage types, ook lederen bekleding, elek' ruiten, centrale vergrer__Lil. elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen wc fabriek in de Cadillc aangetroffen. Het onderstel van de voorwielaangedreven Seville vraagt nog wat extra toelichting. Standaard wordt het zogenaamde Computer Command Ride (CCR) systeem gemonteerd, wat afhankelijk van de weg- en rij- iliseren. Zuid-Oost heeft twee to's klaar staan, een 900i "S" met de soepele Low Pressure Turbocompressor en 16-kleppen. Compleet met ABS+3 systeem wordt deze auto geleverd voor f.55.450,=. In de demo zijn een aantal fabrieksopties uit te proberen. De klassieke Saab 900 is er echter al vanaf f.51.450,= standaard met centrale vergrendeling, getint glas stuurbekrachtiging, koplampwisser/sproeiers en verwarmde voorstoelen. Technische gegevens: Merk en type: Cadillac Seville STS Aantal cylinders: 8 in V-vorm Cylinderinhoud: 4893 cc Boring x slag: 92 x 92 mm Vermogen: 204 pk bij 4100 tr/min Koppel: 373 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 5,19 meter, breedte 1,89 meter Gewicht: 1680 kg Prestaties: acceleratie 0-100 in 8,9 sec. topsnelheid 200 km/u Verbruik: 12,5 tot 13,3 1 Prijs: f. 152.600,= Wegenbelasting: f.315,= tot f.332, per 3 mnd. De interieurruimte kon door de toename van de buitenafmetingen fors groeien. Als we de Seville een Driver's car noemen, dan doen we de auto eigenlijk te weinig eer aan. Ook achterin is het in de Cadillac goed toeven. Door de vrij lage plaatsing van de achterbank is de hoofdruimte royaal, terwijl de zitting langer is dan bij het >rige model. De rugleuning is stjes voorgevormd en samen met i uitklapbare middenarmsteun 1 geintegreerde hoofdsteunen ’iet comfort achterin op een stuurbekrachtiging die helaas wat nadrukkelijk aanwezig is, cruisecontrol, elektrische stoelverstelling met geheugen, 8 luidsprekers, airco en lederen bekleding. De auto's zullen in de loop van maart bij de dealers arriveren. De 820i 5- deurs gaat ongeveer f.57.000,= kosten. De 4-deurs 820 Si moet zo'n f.64.000,= gaan opleveren, terwijl de richtprijs voor de turbo f.70.000,= bedraagt. De 825 D en 827 Si gaan respectievelijk f.69.000,= en f.91.000,= kosten. De vernieuwde Rover 800 is een lederen bekleding, cruisecontrol en een boordcomputer. De "Stille Kracht" uit Zweden is een uitstekende reiswagen. De Seat-demovloot van Zuid-Oost is wat royaler van omvang, te beginnen bij de 903 cc Seat Marbella Colours, die al voor f.13.495,= te koop is. De Ibiza 1.2 GLX is bijzonder compleet uitgerust met meegespoten bumpers, skirts en grille. De 1.2 liter multipoint injectiemotor zorgt voor flitsende prestaties. Natuurlijk heeft Zuid- Oost ook een afvaardiging van Seat's paradepaard, de Toledo. De 1.6i CL is de basisuitvoering standaard al voorzien van een vijfbak, digitaal klokje, toerenteller en twee buitenspiegels. De 1.8 GLX heeft wat meer vermogen en een rijke uitrusting. Als topper heeft Zuid- Oost de Toledo 2.0 GLX in de vloot met 115 pk en ABS. Overtuig uzelf van de kwaliteiten van Saab en Seat tijdens een onthullende proefrit bij Automobielbedrijf Zuid-Oost. uitlaatpijpen die aan weerszijde van de bumper naar buiten steken. Vrijwel alle carrosseriedelen zijn in dezelfde kleur gespoten. Met chroom is uitermate rustig omgesprongen, we vinden alleen op de bumpers en stootstrips. Ondanks zijn enorme lengte van 5,19 meter oogt de nieuwe Seville heel bescheiden. Hij heeft zo hier en daar wat weg van de Aston Martin Lagonda. De auto is in totaal 35 centimeter langer dan zijn hoekige voorganger en heeft een wielbasis die met 8 centimeter is toegenomen omstandigheden de vering aanpast van comfortabel tot sportief. Dit systeem wordt door een computer geregeld, zodat de "chauffeur" zich uitsluitend op het besturen hoeft te concentreren. De auto is uitermate comfortabel maar nog steeds op een typisch Amerikaanse manier. Gelukkig is de wegligging in vergelijking met j historische exemplaren enorm verbeterd, maar eenmaal met de Seville opweg is zijn afkomst snel duidelijk. Het verbruik van een Amerikaanse 8-cylinder is doorgaans behoorlijk. De Seville rijdt gemiddeld bij een niet al te wilde rijstijl zo'n 7,5 tot 8 kilometer op 1 liter Eurosuper. De nieuwe Cadillac Seville is een aanwinst in de topklasse en we kunnen gerust stellen dat General Motors de laatste decennia niet een vergelijkbaar kansvolle auto op de Europese markt heeft geleverd. Voor wie in dit kleine marktsegment eens iets anders wil, kan zodoende uitstekend bij General Motors terecht. De Seville I wordt in zijn complete uitrusting j geleverd voor f.152.600,= en dat is een prijs waarvoor het bekende Duitse merk zijn grootste model niet meer kan aanbieden. 1 Chroom De nieuwe Seville van Cadillac zal op het gebied van styling het nieuwe voorbeeld worden voor de Amerikaanse auto-industrie. Geen vierkante en plompe carrosserievormen bedekt met een overvloed aan chroom, maar een aërodynamisch verantwoord gelijnde vierdeurs sedan, die de Seville meer concurrentiekracht geeft tegen auto's van Mercedes, BMW, Jaguar en vooral ook de I Lexus, een auto die op de Amerikaanse markt extreem succesvol is. Dat de nieuwe lijn in Europa aanspreekt, blijkt wel uit het feit Stille kracht Van het zustermodel, de Saab 9000, heeft Zuid-Oost een CS, de nieuwe vijfdeurs, beschikbaar. De auto heeft in het geval van de demo- auto een 2.3 liter viercylinder motor, die nauwelijks hoorbaar 150 pk produceerd. De 9000 heeft een basisprijs van f.78.950,= en heeft een standaarduitrusting vergelijkbaar aan de 900. T CS van Zuid-Oost heeft ech opties een volautomatischs dat in onsdand al enkele tientallen nieuwe Seville's verkocht zijn. De auto ziet er niet overdreven uit en dat is wat de Europese zakenman vraagt. Heel apart is de indrukwekkende neuspartij met een forse grille die in een uitsparing van de bumper doorloopt. Typisch zijn ook de grote oranje richtingaanwijzers naast de koplampen. Aan de achterkant zien we grote lichtunits, die voor een deel met de kofferklep omhoog scharnieren. Als een smalle strook is boven in de kofferklep het derde remlicht ondergebracht. Een machtig gezicht zijn ook de twee dubbele Het aanschaffen van een auto bestaat niet alleen uit het rijden naar de dealer, het bewonderen van de vele modellen in de showroom en het ondertekenen van het koopcontract. Vrijwel altijc gaat er een proefrit aan vooraf. Dis proefrit is belangrijk voor de klanten en dat heeft Saab- en I Seat-dealer Zuid- Oost aan de I Hoevenseweg 92d goed begrepen. I Een uitgebreide demovloot met Saabs en Seats is daarvan het bewijs. Vooral bij Saab is gebleken dat negen van de tien proefrijders daadwerkelijk tot aankoop overgaat, vooropgesteld dat ze serieus "in de markt" zijn. Men is verrast door de rijkwaliteiten, die ze vreemd genoeg van Saab niet verwacht hadden. Niet altijd is bekend dat Saab uiterst solide, comfortabele auto's bouwt met moderne technieken en royale standaarduitrustingen. Maar ook de prijzen maken positieve reakties los. In Nederland heeft Saab in 1991 een omzetgroei met maar liefst 32% weten te Uitrusting Het leveringsprogramma start bij de 820 i aanvankelijk uitsluitend als hatchback, maar later ook als sedan. De uitrusting is echter al een topmodel waardig met centrale vergrendeling met afstandbediening, verwarmde sproeiers, elektrisch bediende voorportierruiten, elektrisch verwarmde en bediende buitenspiegels, een anti- diefstalalarm, 6 luidsprekers, antenne in de achterruit, verstelbaar stuur, getint glas en natuurlijk stuurbekrachtiging. Dezelfde uitvoering wordt ook geleverd in de 825 D hatchback. Een trapje hoger vinden we 820 Si en 825 SD sedan met als extra's elektrisch bediende ruiten achterin, andere bekleding, wortelnotehouten panelen op de portieren en een elektrisch bediend schuif/kanteldak. Ook wordt vanaf de S-uitrusting standaard ABS aangeboden. De turbo heeft een geheel eigen uitrustingsniveau mét sportieve details, die vooral in het interieur te vinden zijn. Als absolute top vinden we de 827 Si njiet lichtmetalen velgen, een snelheidsafhankelijke is vast snde it op r s. Maar j, elektrische indeling, e en morden af- lac Seville STS rijgedrag iedereen netjs op z'n plaats blijft. Toch bieden de volledig elektrisch verstelbare stoelen een vrij typische zithouding. Wil je het gaspedaal met een forse trap onderin willen duwen, dan moet je erg dicht op het stuur gaan zitten. Stel je de stoel goed in ten opzichte van het stuurwiel, dan moet voor het diep intrappen van het pedaal even onderuit geschoven worden. Als resultaat neem je een soort van tussenhouding aan en dat is eigenlijk precies zoals de makers het hebben bedoeld. De vormgeving van het uiterst complete dashboard is geheel volgens moderne normen: een vloeiend verlopende overkapping met direct eronder een reeks analoge klokken en verschillende De prestatiecijfers van deze 169 pk leverende 6-pitter doen nauwelijks onder voor de turbo: top 214 km/u en 0-100 in 8,9 seconden. De V6 kan ook met een automatische viertrapsautomaat worden aangeboden, terwijl ook de komst van een automaat op de 2 liter niet onmogelijk is. De V6 is krachtig, zeer soepel en vooral uitermate stil. Een laatste motorvariant heeft tot nu toe vanuit de markt onterecht weinig aandacht gekregen, en dat is de 2.5 liter turbodiesel. Deze krachtbron wordt door Rover in Italië bij VM gekocht. Met 118 pk heeft ie voldoende kracht in huis voor een forse top van 190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 :onden. Aan deze diesel is ten zichte van het vorige model ■inig veranderd, maar dat was ook nauwelijks nodig. De 825 D is snel, zeer comfortabel en stil en behoort zodoende tot de meest uitgebalanceerde types uit de vernieuwde 800-reeks. uitstroomopeningen van het automatische verwarming- /ventilatie-/aircosysteem. Natuurlijk komen we in de aankleding behoorlijk wat Amerikaanse details tegen, zoals het gebruik van blinkend gelakt Zebrano hout op dashboard en deurpanelen. Een deel van de instrumenten, zoals de uitlezing van de airco en boordcomputer, zijn digitaal uitgevoerd. Opsommen waarmee de standaard is uitgevoerd, grer vrijwel aan het onmogelijke. Natuurlijk heeft een 1680 kg wegende Amerikaanse kolos de Seville ABS nodig om orw. alle omstandigheden probleemloos de snelheid tot 0 reduceren. Maar Cadillac verhc de veiligheid verder door de standaard montage van een airbag in het stuurwiel. Heel grappig is de automatisch antiverblindingsspiegel. Een oog in de spiegel registreert achteropkomend verkeer met verblindend licht en zorgt er vervolgens automatisch voor dat het glas enigszins getint wordt. Comfort Voorin vinden we een afstammeling van een bekend geslacht. De 4.9 liter V8 uiteraard voorzien van multipoint brandstofinspuiting is goed voor een fors vermogen van 204 pk bij 4100 tr/min. Het koppel spreekt nog meer tot de verbeelding met een waarde van 373 Nm bij 3000 tr/min. Gekoppeld aan een electronisch gestuurde vierversnellings automaat met overdrive bes de Seville onder alle omstandigheden over een enorme dosis soeplesse. Wat dat betreft blijft het een typische Amerikaan, die op een bijzonder hoog comfortniveau is gebouwd. De Cadillac heeft zijn prestaties echter op een hoog Europees niveau, zoals de top van 200 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,9 seconden. Het gebeurt niet vaak dat een Amerikaanse auto én een hoog vermogen én een hoog koppel paart. jDR-Pl-841 2825 M 35 uto met bijzonder veel stijl. Hij zal iet name van wege zijn comfort, jke uitrusting en zijn specifieke itstraling concurrentie moeten ieden tegen de gevestigde orde i de hogere zakenklasse. Rover ederland hoopt op jaarbasis lanimaal zo'n 450 exemplaren an de nieuweling af te zétten. Er s overigens sprake van de komst an een exclusieve coupé op basis

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19