7Z7Z ROVER 800 WIJZIGINGEN AAN Grandeur teruggevonden Oplage: 95.000 ex. 3.99 3.99 5.95 Bijlage van: DeTilburgseKoerier BRABANDERS IN NATIONALE CAMEL-SELECTIE jari 1992-pagina 161 Donderdag 27 februari 1992 nas, Historie 5D1 ir gev fdelii spel, kop Tony Vos 06-0305. Lees verder op pagina 3 o.a.: R I s. He g« iel Lees verder in dit nummer Autotest Cadillac Seville STS pag. 3 Rij-impressie Toyota Carina E pag. 7 Rij-impressie Daihatsu Charade Sedan en Applause pag. 5 Jaargang 4 Nummer 9 Murk de Leenderti >reid a geregeld j had in zij l elementen zijn de achterbank, de late x- lanks uitstekende open moest daarom het lodel weer de grandeur i in het verleden van md zijn geweest. Vier jaar na zijn verschijning wordt de M5 een trapje hoger gezet. Uiteraard zijn de veranderir ipliment aan het model weer het wer de sterk BMW Motorsport GmbH. De veranderingen aa St. Jean Cap Ferrat - De Engelse automobielindustrie heeft verschillende stadia doorgemaakt. Van de enorme merkenflora en - fauna is nog maar weinig overgebleven, terwijl ook de stijlvolle uitstraling overboord werd gegooid. Rover heeft echter begrepen dat deze specifieke uitstraling van weleer nu juist voor het nodige onderscheid ten opzichte van de concurrentie kan zorgen. We reden met de ingrijpend gewijzigde Rover 800. Het Zuidduitse merk BMW presenteert op de Autosalon van Genève tegelijkertijd twee belangrijke wijzigingen in de top van haar programma. De in 1988 geïntroduceerde sportieve BMW M5 is na een belangrijke reeks wijzigingen nog aggressiever uit de bus gekomen. Daarnaast doet een volledig nieuwe motor met 8 cylinders in V-vorm zijn opwachting in de grote 7-serie. I I I I I I I Camel I liteindelijke I g bevinden lag tot en Belgische irden J door ij het I I I irecies i 3. Het i Parijs J Dat de nieuwelin het bestaande me Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Üdenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. hebben vooral geleid tot een hoger koppel, terwijl de uitrusting verder werd uitgebreid met een elektronisch geregeld onderstel. De BMW M5 had in zijn eerste I I I I I I I I Uit de I i 2ich Tilbt j met 1 J Arden get« I de ji bov nach gehee weten j viertal v I bijna 1000 inschrijvers voor de 1992-editie van de Trophy zijn nu nog 20 mensen over, waaruit het uit’" J duo zal worden geselecteerd. Onder deze twintig b ?h twee Brabanders in de persoon van Huib Fransen uit ourg en René Visser uit Schijndel. Vanaf vandaag tot 1 maart zijn de overgeblevene te vinden in de E Ardennen. Hier zullen ze op verschillende onderdelen wor test in de vrije natuur. Hierbij worden ze nauwlettend d< jury in de gaten gehouden. Ze moeten zich bewijzen bij I >uwen van een vlot, het terreinrijden met Land Rovers, een ichtoriëntatie en een groepsgesprek. De jury bestaat bijna geheel uit oud- deelnemers van de Camel Trophy, die prec: n aan welke eisen de kandidaten moeten voldoen. F wat na de sessie in de Ardennen overblijft, zal in Pc binnenkort de eindselectie gaan meemaken. voornamer geworden. De ontwerpafdeling heeft zi< verdiept in de eigen hist< kwam zo tot een moderne interpretatie van de jarei gebruikte chromen grille. Het lage front is niet alleen dynamischer vanwege de grille maar ook door een fraai in het geheel passende motorkap, meegespoten bumpers turbomotoren het hoogste specifieke vermogen en specifiek koppel. Naast het verhogen van het koppel stond het voldoen aan de toekomstige, strengere milieu- eisen voorop. Het maximale koppel van de 6-pitter steeg van 360 naar 400 Nm er wordt als voorheen bij 4750 tr/min bereikt. Al vanaf 1800 tr/min is zo'n 300 Nm beschikbaar, wat de enorme souplesse illustreert. Om dit te bereiken was onder andere een verhoging van de cylinderinhoud nodig van 3,6 naar 3,8 liter door het vergroten van zowel de boring als de slag. Het vermogen steeg hierdoor van 315 naar 347 pk bij 6900 tr/min. Motoren Andere nieuwe 60/40 neerklapbare multifunctionele bedieningshendels en de grote opbergvakken. Het motorenprogramma omvat aan de basis een nieuwkomer in de vorm van de T-16, een 4 cylinder 2 liter met 4 kleppen per zuiger. Uitgaande van de bestaande M- serie motor levert de nieuwe krachtbron met 136 pk iets minder vermogen, maar heeft een betere verdeling van het koppel, zodat van een grotere soeplesse sprake is. De 2 liter kan ook met een turbocompressor worden besteld, goed voor 180 pk. In prestaties is deze 'snelle jongen' de ongeblazen versie de baas. De turbo haalt een top van 225 km/u tegen 202 km/u voor de 2.0 terwijl het sprintje van 0 tot 100 in respectievelijk 8,5 en 10,2 seconden wordt volbracht. Een juweel van een motor blijft de 2.7 liter V6 van Honda-origine. De in 1986 gepresenteerde grote Rover 800 werd ontwikkeld op dezelfde basis als de toenmalige Honda Legend. De statige vierdeurs koets kon echter de Rover-rijder die de vijfdeurs SI (3500 e.d.) gewend was niet bekoren. De te late introductie van het vijfdeurs model kon daar maar in beperkte mate verandering in brengen. Ondanks uitstekende eigenschappen moest daarom het Rover topmodel weer de krijgen, die we het merk gewer ntie kuntu in alle Ie artikelen waar artikelen kunt u vaar één van die lameprijzen zo voor een brede en lage laadopening. De spil in het programma blijft duidelijk het sedanmodel met zijn voorname uitstraling. De hatchback, die er ook mag wezen, wordt slechts in twee basisversies aangeboden. Ook bij het interieurontwerp werd van de bestaande basis uitgegaan. Zo is de vormgeving van het dashboard nagenoeg gelijk gebleven al wordt nu veel meer gebruik gemaakt van wortelnotehout. De middenconsole wel nieuw. Zeer opvallend is het dligheidsstuurwiel met een dik ootkussen. Binnen afzienbare tijd tn hierin ook een airbag worden igenomen. Een groot comj oet gegeven worden aan verbeterde stoelen. In de vorige serie was er weinig reden tot klagen, maar wat betreft comfort en ondersteuning van de verschillende lichaamsdelen is het nieuwe meubilair superieur. Verdwenen! Het zou je maar overkomen. Je hebt de veertien jaar oude auto van je partner naar de garage gebracht voor een beurt en APK-keuring. Op het moment dat je de auto gaat ophalen, blijkt ie ineens verdwenen. Dat overkwam onlangs een collega. De Simca 1100 uit 1978 was net door de garagist naar buiten gereden, een paar minuten voordat de eigenaar arriveerde. "Meneer, uw auto staat daar buiten? Ik had 'm toch net buiten gezet! Dan staat ie vast om het hoekje." Maar ook daar was de auto niet te vinden, hij was gewoon verdwenen, de sleutel zaten immers onder de zonneklep. Natuurlijk werd ondanks de bejaarde leeftijd van de auto direct aangifte gedaan van diefstal. De dag erna ging de collega in kwestie naar de ggragehouderom een andere auto te regelen. De sleutelaar had een dergelijk verzoek al verwacht en had 's nachts op een ideetje liggen broeien. Hij had een APK-gekeurde kleine auto uit 1986 in de aanbieding voor een schappelijke prijs, waarop bovendien vanwege het voorval nog eens een korting werd gegeven. De deal was snel gesloten, vrouwlief was gelukkig en de episode leek afgesloten. Enkele dagen later merkte de collega bij thuiskomst de oude Simca op, hij stond geparkeerd tegenover zijn huis. De politie was zo vriendelijk geweest de auto te komen brengen, daar deze in beslag genomen was na een aanhouding in Amsterdam. Afgezien van een fors gedeukte bumper leek de auto nog in dezelfde staat. Met een touw en lantaarnpaal werd het geheel weer in vorm gebracht. Er werd besloten de deal met de garage niet ongedaan te maken en de trouwe Simca in de krant te koop te zetten. Er bleek wonderwel snel belangstelling en nadat de verkopende partij vijftig gulden op de prijs had laten vallen, ging de nieuwe eigenaar gelukkig met een APK-gekeurde oude Simca op pad... Prestaties De prestaties werden uiteraard navenant beter. Zo trekt de 1645 kg wegende sportsedan in 5,9 seconden van 0 tot 100, maar blijft de topsnelheid op 250 km/u begrensd. Klanten die dit allemaal nog niet genoeg vinden, kunnen een zogenaamd Nurburgring- pakket bestellen bestaande uit een dikkere achterstabilisator, 9x17 inch wielen achter en een sport-servotronic stuurbekrachtiging. De nieuwe M5 is uiterlijk te herkennen aan de vijfspaaks velgen. De 7-serie heeft er een motorvariant bij in de vorm van een geheel aluminium V8 met 4 kleppen per cylinder. In de 730i vinden we nog steeds de 188 pk 6 cylinder lijnmotor. Hetzelfde model kan echter ook met een 218 pk V8 worden besteld. De 3 liter V8 heeft een fors koppel van 290 Nm bij 4500 tr/min. Daarnaast is er ook een 4 liter V8 voor de BMW 740i. Deze sterke variant levert 286 pk en is goed voor een koppel van 400 Nm bij 4500 tr/min. Beide achtpitters onderscheiden zich uiterlijk door de brede grille van de 750iL. De twaalfcylinder is echter op dit punt weer duidelijk te herkennen door het gebruik van verchroomde spijlen. De 730i V8 heeft een handgeschakelde vijfbak, maar kan tegen meerprijs worden voorzien van een vijfversnellingsautomaat, die we weer standaard op de 740i vinden. Net als bij de 750i kan ook van de 740i een elf centimeter verlengde versie worden aangeschaft. De motoren leveren uitstekende prestaties zoals een top van 233/240 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,5/7,4 seconder HP*

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 17