7Z7Z
ROVER
800
WIJZIGINGEN AAN
Grandeur
teruggevonden
Oplage: 95.000 ex.
3.99
3.99
5.95
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
BRABANDERS IN
NATIONALE
CAMEL-SELECTIE
jari 1992-pagina 161
Donderdag 27 februari 1992
nas,
Historie
5D1
ir gev
fdelii
spel,
kop
Tony Vos
06-0305.
Lees verder op pagina 3
o.a.:
R
I
s. He
g«
iel
Lees verder
in dit nummer
Autotest
Cadillac
Seville STS
pag. 3
Rij-impressie
Toyota Carina E
pag. 7
Rij-impressie
Daihatsu Charade
Sedan en Applause
pag. 5
Jaargang 4
Nummer 9
Murk de
Leenderti
>reid
a geregeld
j had in zij
l elementen zijn de
achterbank, de
late x-
lanks uitstekende
open moest daarom het
lodel weer de grandeur
i in het verleden van
md zijn geweest.
Vier jaar na zijn verschijning wordt
de M5 een trapje hoger gezet.
Uiteraard zijn de veranderir
ipliment aan het model weer het wer
de sterk BMW Motorsport GmbH. De
veranderingen aa
St. Jean Cap Ferrat - De Engelse
automobielindustrie heeft
verschillende stadia doorgemaakt.
Van de enorme merkenflora en -
fauna is nog maar weinig
overgebleven, terwijl ook de
stijlvolle uitstraling overboord werd
gegooid. Rover heeft echter begrepen
dat deze specifieke uitstraling van
weleer nu juist voor het nodige
onderscheid ten opzichte van de
concurrentie kan zorgen. We reden
met de ingrijpend gewijzigde
Rover 800.
Het Zuidduitse merk BMW presenteert op de
Autosalon van Genève tegelijkertijd twee belangrijke
wijzigingen in de top van haar programma. De in 1988
geïntroduceerde sportieve BMW M5 is na een
belangrijke reeks wijzigingen nog aggressiever uit de
bus gekomen. Daarnaast doet een volledig nieuwe
motor met 8 cylinders in V-vorm zijn opwachting in de
grote 7-serie.
I
I
I
I
I
I
I
Camel I
liteindelijke I
g bevinden
lag tot en
Belgische
irden J
door
ij het I
I
I
irecies i
3. Het
i Parijs J
Dat de nieuwelin
het bestaande me
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Üdenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
hebben vooral geleid tot een hoger
koppel, terwijl de uitrusting verder
werd uitgebreid met een
elektronisch geregeld onderstel.
De BMW M5 had in zijn eerste
I
I
I
I
I
I
I
I Uit de
I
i 2ich
Tilbt
j met 1
J Arden
get«
I de ji
bov
nach
gehee
weten
j viertal v
I
bijna 1000 inschrijvers voor de 1992-editie van de
Trophy zijn nu nog 20 mensen over, waaruit het uit’" J
duo zal worden geselecteerd. Onder deze twintig b
?h twee Brabanders in de persoon van Huib Fransen uit
ourg en René Visser uit Schijndel. Vanaf vandaag tot
1 maart zijn de overgeblevene te vinden in de E
Ardennen. Hier zullen ze op verschillende onderdelen wor
test in de vrije natuur. Hierbij worden ze nauwlettend d<
jury in de gaten gehouden. Ze moeten zich bewijzen bij I
>uwen van een vlot, het terreinrijden met Land Rovers, een
ichtoriëntatie en een groepsgesprek. De jury bestaat bijna
geheel uit oud- deelnemers van de Camel Trophy, die prec:
n aan welke eisen de kandidaten moeten voldoen. F
wat na de sessie in de Ardennen overblijft, zal in Pc
binnenkort de eindselectie gaan meemaken.
voornamer geworden. De
ontwerpafdeling heeft zi<
verdiept in de eigen hist<
kwam zo tot een moderne
interpretatie van de jarei
gebruikte chromen grille. Het lage
front is niet alleen dynamischer
vanwege de grille maar ook door
een fraai in het geheel passende
motorkap, meegespoten bumpers
turbomotoren het hoogste
specifieke vermogen en specifiek
koppel. Naast het verhogen van
het koppel stond het voldoen aan
de toekomstige, strengere milieu-
eisen voorop. Het maximale
koppel van de 6-pitter steeg van
360 naar 400 Nm er wordt als
voorheen bij 4750 tr/min bereikt. Al
vanaf 1800 tr/min is zo'n 300 Nm
beschikbaar, wat de enorme
souplesse illustreert. Om dit te
bereiken was onder andere een
verhoging van de cylinderinhoud
nodig van 3,6 naar 3,8 liter door het
vergroten van zowel de boring als
de slag. Het vermogen steeg
hierdoor van 315 naar 347 pk bij
6900 tr/min.
Motoren
Andere nieuwe
60/40 neerklapbare
multifunctionele
bedieningshendels en de grote
opbergvakken.
Het motorenprogramma omvat aan
de basis een nieuwkomer in de
vorm van de T-16, een 4 cylinder 2
liter met 4 kleppen per zuiger.
Uitgaande van de bestaande M-
serie motor levert de nieuwe
krachtbron met 136 pk iets minder
vermogen, maar heeft een betere
verdeling van het koppel, zodat
van een grotere soeplesse sprake
is. De 2 liter kan ook met een
turbocompressor worden besteld,
goed voor 180 pk. In prestaties is
deze 'snelle jongen' de ongeblazen
versie de baas. De turbo haalt een
top van 225 km/u tegen 202 km/u
voor de 2.0 terwijl het sprintje van
0 tot 100 in respectievelijk 8,5 en
10,2 seconden wordt volbracht.
Een juweel van een motor blijft de
2.7 liter V6 van Honda-origine.
De in 1986 gepresenteerde grote
Rover 800 werd ontwikkeld op
dezelfde basis als de toenmalige
Honda Legend. De statige
vierdeurs koets kon echter de
Rover-rijder die de vijfdeurs SI
(3500 e.d.) gewend was niet
bekoren. De te late introductie van
het vijfdeurs model kon daar maar
in beperkte mate verandering in
brengen. Ondanks uitstekende
eigenschappen moest daarom het
Rover topmodel weer de
krijgen, die we
het merk gewer
ntie kuntu in alle
Ie artikelen waar
artikelen kunt u
vaar één van die
lameprijzen
zo voor een brede en lage
laadopening. De spil in het
programma blijft duidelijk het
sedanmodel met zijn voorname
uitstraling. De hatchback, die er
ook mag wezen, wordt slechts in
twee basisversies aangeboden.
Ook bij het interieurontwerp werd
van de bestaande basis
uitgegaan. Zo is de vormgeving
van het dashboard nagenoeg
gelijk gebleven al wordt nu veel
meer gebruik gemaakt van
wortelnotehout. De middenconsole
wel nieuw. Zeer opvallend is het
dligheidsstuurwiel met een dik
ootkussen. Binnen afzienbare tijd
tn hierin ook een airbag worden
igenomen. Een groot comj
oet gegeven worden aan
verbeterde stoelen. In de vorige
serie was er weinig reden tot
klagen, maar wat betreft comfort
en ondersteuning van de
verschillende lichaamsdelen is het
nieuwe meubilair superieur.
Verdwenen!
Het zou je maar overkomen.
Je hebt de veertien jaar oude
auto van je partner naar de
garage gebracht voor een
beurt en APK-keuring. Op
het moment dat je de auto
gaat ophalen, blijkt ie ineens
verdwenen. Dat overkwam
onlangs een collega. De
Simca 1100 uit 1978 was net
door de garagist naar buiten
gereden, een paar minuten
voordat de eigenaar
arriveerde. "Meneer, uw auto
staat daar buiten? Ik had 'm
toch net buiten gezet! Dan
staat ie vast om het hoekje."
Maar ook daar was de auto
niet te vinden, hij was
gewoon verdwenen, de
sleutel zaten immers onder
de zonneklep. Natuurlijk
werd ondanks de bejaarde
leeftijd van de auto direct
aangifte gedaan van
diefstal.
De dag erna ging de collega
in kwestie naar de
ggragehouderom een
andere auto te regelen. De
sleutelaar had een dergelijk
verzoek al verwacht en had
's nachts op een ideetje
liggen broeien. Hij had een
APK-gekeurde kleine auto
uit 1986 in de aanbieding
voor een schappelijke prijs,
waarop bovendien vanwege
het voorval nog eens een
korting werd gegeven. De
deal was snel gesloten,
vrouwlief was gelukkig en
de episode leek afgesloten.
Enkele dagen later merkte
de collega bij thuiskomst de
oude Simca op, hij stond
geparkeerd tegenover zijn
huis. De politie was zo
vriendelijk geweest de auto
te komen brengen, daar deze
in beslag genomen was na
een aanhouding in
Amsterdam. Afgezien van
een fors gedeukte bumper
leek de auto nog in dezelfde
staat. Met een touw en
lantaarnpaal werd het
geheel weer in vorm
gebracht. Er werd besloten
de deal met de garage niet
ongedaan te maken en de
trouwe Simca in de krant te
koop te zetten. Er bleek
wonderwel snel
belangstelling en nadat de
verkopende partij vijftig
gulden op de prijs had laten
vallen, ging de nieuwe
eigenaar gelukkig met een
APK-gekeurde oude Simca
op pad...
Prestaties
De prestaties werden uiteraard
navenant beter. Zo trekt de 1645 kg
wegende sportsedan in 5,9
seconden van 0 tot 100, maar blijft
de topsnelheid op 250 km/u
begrensd. Klanten die dit allemaal
nog niet genoeg vinden, kunnen
een zogenaamd Nurburgring-
pakket bestellen bestaande uit
een dikkere achterstabilisator,
9x17 inch wielen achter en een
sport-servotronic
stuurbekrachtiging. De nieuwe M5
is uiterlijk te herkennen aan de
vijfspaaks velgen.
De 7-serie heeft er een
motorvariant bij in de vorm van
een geheel aluminium V8 met 4
kleppen per cylinder. In de 730i
vinden we nog steeds de 188 pk 6
cylinder lijnmotor. Hetzelfde model
kan echter ook met een 218 pk V8
worden besteld. De 3 liter V8 heeft
een fors koppel van 290 Nm bij 4500
tr/min. Daarnaast is er ook een 4
liter V8 voor de BMW 740i. Deze
sterke variant levert 286 pk en is
goed voor een koppel van 400 Nm
bij 4500 tr/min. Beide achtpitters
onderscheiden zich uiterlijk door
de brede grille van de 750iL. De
twaalfcylinder is echter op dit punt
weer duidelijk te herkennen door
het gebruik van verchroomde
spijlen. De 730i V8 heeft een
handgeschakelde vijfbak, maar
kan tegen meerprijs worden
voorzien van een
vijfversnellingsautomaat, die we
weer standaard op de 740i vinden.
Net als bij de 750i kan ook van de
740i een elf centimeter verlengde
versie worden aangeschaft.
De motoren leveren uitstekende
prestaties zoals een top van
233/240 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 8,5/7,4 seconder
HP*