EUGE0T 205 GENTRY
leven
i n
Kwaliteitslogo voor
Toyota-occasions
FORD ESCORT
1.8 16V
Eind goed, al goed
Verkeersovertreding
sneller betalen
Volvo wijzigt
prijzen 850 GLT
KLASSE OCCASIONS
1 o p
iiii
o
ïThï
A
u
o
i
0
First
Class
T
E
S
T
A
Special
Class
Itan's
ar—**
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 februari 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
iri 1992-pagina 2
91)
Jiio
f.121,tot
SLT
66-2450.
•360015.
Technische gegevens:
Vervolg van pagina 1
RUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG BV
56
m
3ve
m
leen
ir de
3 Vlot
in
Lage Witsiebaan 78
TILBURG-Tel. 013-634355
2600 km
60 x 293,32)
1. Er
1 doe
»n we
een
een tij'
zordt de
nobielin
ie van
n flinke
laan.
aren
snt. 8
etje-
se afstand-
De 205 S
troductieg
tueel model;
verandering is dat bij het niet
eerst acceptgiro de kantonrechter
igeschakeld wordt, tenzij de overtreder
rijden,
rrkeren. Wie
'ing maakt en
tijd een
iet aangehechte
.gelegde boete,
iken te zijn
ardere
t de
andere
sre
Dat met de introductie van de 106 de populaire
Peugeot 205 nog niet aan het einde van zijn latijn is,
blijkt wel uit het enorme leveringsprogramma van
beide types. De 205-reeks werd onlangs extra
bekroond met een nieuw topmodel, luisterend naar de
naam "Gentry". Dit autootje komt in een piepklein
marktsegment van compacte auto's met een
standaarduitrusting waar maar weinig grote auto's
aan kunnen tippen. We reden met deze "Grand Luxe"
in de stad, op de buitenweg en de Franse autoroute.
Denissen BV I
w
10*0
bevinden
ich
ieder kleppen-
elkaar sluit is
sniveau
Als gevolg van de nieuwe Wet administratieve
handhaving verkeersvoorschriften moet een bon
voor een gemaakte verkeersovertreding voortaan
sneller betaald worden. Het gaat hier uitsluitend
om lichte verkeersovertredingen die buiten het
strafrecht vallen, zoals kleine
snelheidsovertredingen, door rood licht
geen licht voeren en verkeerd pai'
bijvoorbeeld een snelheidsovertredir
wordt gefotografeerd krijgt na korte t
zogenaamde beschikking thuis me*
acceptgiro ter betaling van de opge..
Deze boete dient binnen acht wek
voldaan, zoniet dan volgen zwaaide.
Niche-marketing
We treffen in de Gentry nog meer
aardige details zoals verlichte
make- upspiegels in beide
zonnekleppen. De
binnenverlichting gaat uiteraard
aan als de portieren worden
geopend, maar gaan na het sluiten
De Toyota-dealers in Nederland introduceren de
Klasse Occassions, streng geselecteerde gebruikte
automobielen van alle merken met opmerkelijk
gunstige garantievoorwaarden. Er zijn drie
categoriën die bepaald worden door de prijs van de
auto. In de Economy Class vinden we auto's tot
f.7.500,= voor de automobilist met een bescheii’
budget, maar die hoge eisen stelt en zekerheic
Auto's uit de Economy Class krijgen gratis 14
garantie op basis van de strenge Bovag-bepal
zonder maximum kilometrage.
Bovendien krijgt iedere auto een gratis
afleveringsbeurt en is er de mogelijkheid de auto
binnen 14 dagen eenmalig om te ruilen voor een
andere. Tussen de f.7.500,= en f. 15.000,= horen de
gebruikte auto's bij de Toyota-dealer thuis in de
De kleppen staan onder een hoek
van veertig graden, terwijl de
bougie centraal is gemonteerd. De
brandstof koelt de injectoren en
voorkomt zo vapor-lock. Het
geavanceerde
motormanagementsysteem krijgt
36 verschillende informaties per
omwenteling. De computer weet
op ieder tijdstip exact in welke
positie de cylinders zich Ir
en in welke richting ze zich
bewegen. Door dat ieder kl«
paar een fractie na elk<
bovendien het geluidsi
omlaag gebracht.
De 205 blijft jaarlijks nog steeds
vele miljoenen mensen
aanspreken. Ondanks zijn
behoorlijke staat van dienst is de
205 jong gebleven, zonder dat
gaandeweg verschillende facelifts
elkaar hebben opgevolgd. Het
programma is zeer compleet met
drie- en vijfdeurs koetsen en
natuurlijk de cabriolet. De Gentry
neemt in het geheel een
prominente plaats in.
aanloopt en dat ze te weinig aan
niche-marketing doen. Toch is het
opmerkelijk dat het kleine
segment van de Gentry eigenlijk
alleen bestaat uit twee Franse
auto. De 205 komt dan ook als
enige concurrent de Renault Cl
Baccara tegen. Beide auto's
kenmerken zich door een zeer
complete uitrusting met onder
andere de lederen bekleding en
hout-accenten.
Verkeersdrukte
Ondanks zijn hoge aanschafprijs
is de 205 Gentry meer dan alleen
maar serieus speelgoed. Door
forse motor komt het 'kleintje'
met het verkeer mee en rijdend i
dit luxe-wonder vraag je je af
waarom de zakelijke rijder zich
niet tot dit type auto voelt
aangetrokken. Maar misschien zal
met de toename van de
verkeersdrukte in Europa dit
segment weldra fors uitgroeien.
Wat brandstofverbruik betreft
Een dag voordat in deze krant de test te lezen was van de
Volvo 850 GLT kwam de importeur met een prijsverhoging.
Beide op dit moment leverbare types zijn tweeduizend
gulden duurder geworden. Dat betekent dat de versie met
handgeschakelde vijfbak nu f.65.950,= moet opbrengen en
dat de automaat f.70.800,= kost.
Merk en type: Peugeot 205
Gentry
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1905 cc
Boring x slag: 83 x 88 mm
Vermogen: 105 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 142 Nm bij 3000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 190
km/u
Afmetingen: lengte 3,71 meter,
breedte 1,59 meter
Gewicht: 900 kg
Verbruik: gemiddeld 1 op 11
Prijs: f.46.665,=
Wegenbelasting:
f .126,= per 3 mnd.
breder aanzien. De Gentry heeft
verder enkele details
overgenomen van de GTi zoals de
in de voorbumper opgenomen
mistlampen, de brede stootstrips
en de wielkastverbreders. De
Gentry heeft in zijn
standaardspecificaties ook het
glazen schuifdak, wat volledig
over het metalen dak heen schuift.
Ondanks het feit dat deze
voorziening volledig buitenop de
auto is aangebracht, veroorzaakt
het verrassend weinig windgeruis.
Aan de binnenkant is een schuif
aangebracht om instralend
zonlicht af te schermen.
Alhoewel de 205 Gentry wat betreft
onderstelafstemming is gebaseerd
op de GTi, levert de 1.9 liter motor
iets minder pk's. Met 105 pk bij
6000 tr/min heeft de Gentry exact
dezelfde configuratie als de CTi
cabriolet. De prestaties liggen
zodoende op een behoorlijk hoog
niveau. De Gentry haalt een top
van 190 km/u en trekt in nog geen
tien seconden van 0 tot 100 km/u.
De sportieve vijfversnellingsbak
laat de dwarsgeplaatse 4-pitter
flink toeren draaien. Daarom is de
Gentry wat motorgeluid betreft op
Recaro-design
Als sportief model beschikt
XR3i over strakkere vering,
schokbrekers en een dikken
stabilisatorstang. Deze
voorzieningen worden ook op de
andere modellen met Zeta-motoren
toegepast. De XR3i heeft de neus
van de onlangs geïntroduceerde
RS 2000, met uitzondering van de
twee kenmerkende bobbels op de
motorkap. De auto heeft sportieve
wielplaten en kan uiteraard tegen
meerprijs met lichtmetalen velgen
worden uitgerust. Ook de interieur
inrichting komt bijna volledig met
de RS 2000 overeen inclusief de
prettige Recaro-design stoelen.
De 105 pk 1.8 motor vervangt
binnen het Escort-gamma eigenlijk
twee motoren. De 90 pk 1.6 met
electronisch geregelde
carburateur staat nog even in de
prijslijst en zal rond de zomer door
een 90 pk 1.6 16-klepper uit de
Zeta- reeks worden opgevolgd.
Daarnaast is de 105 pk 1.6 injectie
volledig verdwenen. Het
prijsverschil tussen de nieuwe 105
pk 1.8 en de oude 90 pk 1.6 is
beperkt tot slechts f.380,zodat de
nieuweling veruit de voorkeur
verdient.
De Zeta reeks start bij de 3-deurs
Escort CLX voor f.31.940,= (1.6 CLX
kost f.31.560,=). In dezelfde
uitvoering is ook de 5-deurs en
Clipper beschikbaar. De sportieve
XR3i 16V kost f.43.130,= en dat lijkt
gezien zijn prestatieniveau
concurrerent. De afstand tot de RS
2000 met een aanmerkelijk
completere uitrusting is gering,
maar daar zal na een
prijsverhoging van deze 2 liter 16-
klepper snel verandering in
komen. Tot slot kan er een Escort
Cabrio XR3i 16V worden besteld
voor f.63.150,=.
Ford heeft met de introductie1
de nieuwe Zeta-motoren een f
stap in de goede richting gedc
In ieder geval vergroot het
aanzienlijk de kansen van de
Escort op de Europese markt. Ford
verwacht dan ook in 1992 met haar
middenklassemodel even goede
zaken te doen als vorig jaar.
Special Class. Uiteraard gaan deze auto's vergezeld
van een Bovag-garantie voor 3 maanden en een WN-
keuring na een volledige technische inspectie. Ook
tijdens de garantieperiode wordt nog een extra
inspectie uitgevoerd.
Tot slot zijn er dan de First Class inruilauto's met
aanschafprijzen boven de f. 15.000,=. Deze auto's
worden gegarandeerd alsof het een nieuwe auto
betreft. De Bovag-garantie wordt gratis verlengd tot
12 maanden met een maximum kilometrage van
25.Q00. Bovendien is voor dezelfde periode de First
Class Road Service van toepassing, een gratis,
continu bereikbare internationale automobilisten
hulpverleningsorganisatie, die zowel in Nederland
als daarbuiten de First Class-rijder verregaand van
dienst is.
sregelde
jmiddeld
-tijl
Aanzien
De Gentry laat al aan de
buitenkant zijn goede afkomst
zien. De auto is alleen leverbaar
als driedeurs, terwijl gekozen kan
worden voor twee bijzondere
lakkleuren. Heel fraai is Vert
Sorrento, metallic donker groen,
terwijl Beige Mayfair juist heel
licht toont. In het geval van onze
beige testauto zijn de lichtmetalen
8-spaaks wielen in de kleur
meegespoten, net als de
onderkanten van de bumpers. Een
ander opvallend detail is dat het
bekende geribbelde stuk kunststof
tussen de achterlichten ontbreekt.
Dit geeft de auto meteen een wat
vertraagd weer uit. De verwende
Gentry-rijder mag zelf zijn of haar
audio-installatie kiezen, maar
Peugeot zorgt standaard al voor
een antenne, voorbekabeling en
speakers voor- en achterin. Tot slot
wordt de uitrusting nog verder
gecompleteerd met verwarmde
buitenspiegels. De verstellen van
deze onderdelen geschiedt met de
hand van binnenuit.
Voorin gezeten kun je weinig
klachten hebben. Voor langere
personen kan echter de
hoofdruimte vanwege het
schuifdak wat te krap worden. De
stoelen geven een uitstekende
steun en ook na enkele uren achter
elkaar aan het rad, voel je je nog
steeds fit. Ondanks de compacte
afmetingen van de 205 is het ook
achterin heel behoorlijk toeven.
Twee volwassenen kunnen het er
rustig een tijdje volhouden.
Het wordt de Franse
automobielindustrie wel eens
verweten dat ze achter de feiten
maatregelen. Allereerst volgt een aanmaning die
aanzienlijk meer kost. Wordt dan nog niet bêtaalt
dan kan de deurwaarder beslag leggen op
iemands rijbewijs, auto of andere goederen of
direkt aanspraak maken op de tegoeden van loon,
bank en giro.
Een belangrijke-j- -»-• *-« -
betalen van de e
niet meer inc
dit zelf wil.
Er kan beroep worden aangetekend bij de officier
van justitie, waarna eventueel nog verder kan
worden geprocedeerd bij de kantonrechter en de
hoge Raad.
zien we vooral in het interieur.
De 205 Gentry is er voor mensen
die zich veel in het drukke
stadsverkeer begeven en toch de
luxe van een limousine willen
hebben. Of natuurlijk voor de
automobilist die helemaal geen
grote auto nodig heeft. In ieder
geval is de Gentry van alle
gemakken voorzien. De sportier
GTi-stoelen en de in twee deler
neerklapbare achterbank zijn
volledig met beige leer bekleed.
Overigens kan de Gentry in de
donker groene kleur ook met
antrciet-kleurig leer worden
besteld. De kleur van het
dashboard is volledig op de rest
afgestemd. Ter contrastering heeft
de Gentry op de deurpanelen twee
houten strips. Het dashboard is
uiterst compleet met natuurlijk een
toerenteller. Bij het omdraaien van
de contact sleutel gaat een lampje
branden wat een slippende auto
toont. De Gentry heeft dan ook
standaard een ABS-remsysteem.
Om de 900 kg wegende Gentry
onder alle omstandigheden
makkelijk van koers te laten
veranderen is ook
stuurbekrachtiging standaard.
Deze installatie neemt bij hoge
snelheden voldoende in
assistentie af.
weet de 205 Gentry zich redelijk in
toom te houden. Natuurlijk heeft
de auto een multipoint
brandstofinjectiesysteem wat
gekoppeld is aan een geregelde
driewegkatalysator. Gemiddeld
moet bij een normale ri j-stijl
gerekend worden op 1 liter
Eurosuper op 11 kilometer.
Wie de uitrustingsspecificaties
van de Peugeot 205 Gentry goed in
zich opneemt, kan een fors bedrage
op het prijskaartje verwachten. De
auto kost dan ook f.46.665,=.
Het is duidelijk dat Peugeot
verbaasd is over het blijvende
succes van de 205, die al vele jar
lijstaanvoerder is in zijn segmen
De verbazing verdwijnt een beet
als je w;eer eens een forse
in dit model heb afgelegd,
blijkt bijna tien jaar na intr
nog steeds een zeer acti
met actuele technische
eigenschappen. De overcomplete S
Gentry zou eigenlijk meer
belangstelling moeten krijgen.
de snelweg wat rumoerig. Verder
kan op de combinatie
motor/versnellingsbak weinig
worden aangemerkt. De bak laat
zich vlot bedienen, terwijl de motor
vanuit ieder toerental vlot zijn
vermogen levert. Op speciale
bestelling kan overigens een
automaat worden geleverd.
Koersvastheid
Voor een kleine auto als de Gentry
is een maximaal koppel van 142
Nm bij 3000 tr/min natuurlijk
vorstelijk. De wegligging is dik in
orde. De auto helt absoluut niet
over in bochten en kan sportief een
kurve ingegooid worden. De brede
rubbers (185/14) zorgen mede voor
een prima koersvastheid.
Comfortabel mag de 205 Gentry
ook absoluut genoemd worden, dat
Officieel Peugeot
dealer voor Tilburg en
omstreken
t opme
zijn d
Prijs
uto's
reiden
x,eid wenst.
14 dagen
^palingen,
DN-GH-56
■-■'A
I
592]
DF-NB-80