EUGE0T 205 GENTRY leven i n Kwaliteitslogo voor Toyota-occasions FORD ESCORT 1.8 16V Eind goed, al goed Verkeersovertreding sneller betalen Volvo wijzigt prijzen 850 GLT KLASSE OCCASIONS 1 o p iiii o ïThï A u o i 0 First Class T E S T A Special Class Itan's ar—** DE AUTOMAAT - Donderdag 20 februari 1992 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER iri 1992-pagina 2 91) Jiio f.121,tot SLT 66-2450. •360015. Technische gegevens: Vervolg van pagina 1 RUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG BV 56 m 3ve m leen ir de 3 Vlot in Lage Witsiebaan 78 TILBURG-Tel. 013-634355 2600 km 60 x 293,32) 1. Er 1 doe »n we een een tij' zordt de nobielin ie van n flinke laan. aren snt. 8 etje- se afstand- De 205 S troductieg tueel model; verandering is dat bij het niet eerst acceptgiro de kantonrechter igeschakeld wordt, tenzij de overtreder rijden, rrkeren. Wie 'ing maakt en tijd een iet aangehechte .gelegde boete, iken te zijn ardere t de andere sre Dat met de introductie van de 106 de populaire Peugeot 205 nog niet aan het einde van zijn latijn is, blijkt wel uit het enorme leveringsprogramma van beide types. De 205-reeks werd onlangs extra bekroond met een nieuw topmodel, luisterend naar de naam "Gentry". Dit autootje komt in een piepklein marktsegment van compacte auto's met een standaarduitrusting waar maar weinig grote auto's aan kunnen tippen. We reden met deze "Grand Luxe" in de stad, op de buitenweg en de Franse autoroute. Denissen BV I w 10*0 bevinden ich ieder kleppen- elkaar sluit is sniveau Als gevolg van de nieuwe Wet administratieve handhaving verkeersvoorschriften moet een bon voor een gemaakte verkeersovertreding voortaan sneller betaald worden. Het gaat hier uitsluitend om lichte verkeersovertredingen die buiten het strafrecht vallen, zoals kleine snelheidsovertredingen, door rood licht geen licht voeren en verkeerd pai' bijvoorbeeld een snelheidsovertredir wordt gefotografeerd krijgt na korte t zogenaamde beschikking thuis me* acceptgiro ter betaling van de opge.. Deze boete dient binnen acht wek voldaan, zoniet dan volgen zwaaide. Niche-marketing We treffen in de Gentry nog meer aardige details zoals verlichte make- upspiegels in beide zonnekleppen. De binnenverlichting gaat uiteraard aan als de portieren worden geopend, maar gaan na het sluiten De Toyota-dealers in Nederland introduceren de Klasse Occassions, streng geselecteerde gebruikte automobielen van alle merken met opmerkelijk gunstige garantievoorwaarden. Er zijn drie categoriën die bepaald worden door de prijs van de auto. In de Economy Class vinden we auto's tot f.7.500,= voor de automobilist met een bescheii’ budget, maar die hoge eisen stelt en zekerheic Auto's uit de Economy Class krijgen gratis 14 garantie op basis van de strenge Bovag-bepal zonder maximum kilometrage. Bovendien krijgt iedere auto een gratis afleveringsbeurt en is er de mogelijkheid de auto binnen 14 dagen eenmalig om te ruilen voor een andere. Tussen de f.7.500,= en f. 15.000,= horen de gebruikte auto's bij de Toyota-dealer thuis in de De kleppen staan onder een hoek van veertig graden, terwijl de bougie centraal is gemonteerd. De brandstof koelt de injectoren en voorkomt zo vapor-lock. Het geavanceerde motormanagementsysteem krijgt 36 verschillende informaties per omwenteling. De computer weet op ieder tijdstip exact in welke positie de cylinders zich Ir en in welke richting ze zich bewegen. Door dat ieder kl« paar een fractie na elk< bovendien het geluidsi omlaag gebracht. De 205 blijft jaarlijks nog steeds vele miljoenen mensen aanspreken. Ondanks zijn behoorlijke staat van dienst is de 205 jong gebleven, zonder dat gaandeweg verschillende facelifts elkaar hebben opgevolgd. Het programma is zeer compleet met drie- en vijfdeurs koetsen en natuurlijk de cabriolet. De Gentry neemt in het geheel een prominente plaats in. aanloopt en dat ze te weinig aan niche-marketing doen. Toch is het opmerkelijk dat het kleine segment van de Gentry eigenlijk alleen bestaat uit twee Franse auto. De 205 komt dan ook als enige concurrent de Renault Cl Baccara tegen. Beide auto's kenmerken zich door een zeer complete uitrusting met onder andere de lederen bekleding en hout-accenten. Verkeersdrukte Ondanks zijn hoge aanschafprijs is de 205 Gentry meer dan alleen maar serieus speelgoed. Door forse motor komt het 'kleintje' met het verkeer mee en rijdend i dit luxe-wonder vraag je je af waarom de zakelijke rijder zich niet tot dit type auto voelt aangetrokken. Maar misschien zal met de toename van de verkeersdrukte in Europa dit segment weldra fors uitgroeien. Wat brandstofverbruik betreft Een dag voordat in deze krant de test te lezen was van de Volvo 850 GLT kwam de importeur met een prijsverhoging. Beide op dit moment leverbare types zijn tweeduizend gulden duurder geworden. Dat betekent dat de versie met handgeschakelde vijfbak nu f.65.950,= moet opbrengen en dat de automaat f.70.800,= kost. Merk en type: Peugeot 205 Gentry Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1905 cc Boring x slag: 83 x 88 mm Vermogen: 105 pk bij 6000 tr/min Koppel: 142 Nm bij 3000 tr/min Prestaties: topsnelheid 190 km/u Afmetingen: lengte 3,71 meter, breedte 1,59 meter Gewicht: 900 kg Verbruik: gemiddeld 1 op 11 Prijs: f.46.665,= Wegenbelasting: f .126,= per 3 mnd. breder aanzien. De Gentry heeft verder enkele details overgenomen van de GTi zoals de in de voorbumper opgenomen mistlampen, de brede stootstrips en de wielkastverbreders. De Gentry heeft in zijn standaardspecificaties ook het glazen schuifdak, wat volledig over het metalen dak heen schuift. Ondanks het feit dat deze voorziening volledig buitenop de auto is aangebracht, veroorzaakt het verrassend weinig windgeruis. Aan de binnenkant is een schuif aangebracht om instralend zonlicht af te schermen. Alhoewel de 205 Gentry wat betreft onderstelafstemming is gebaseerd op de GTi, levert de 1.9 liter motor iets minder pk's. Met 105 pk bij 6000 tr/min heeft de Gentry exact dezelfde configuratie als de CTi cabriolet. De prestaties liggen zodoende op een behoorlijk hoog niveau. De Gentry haalt een top van 190 km/u en trekt in nog geen tien seconden van 0 tot 100 km/u. De sportieve vijfversnellingsbak laat de dwarsgeplaatse 4-pitter flink toeren draaien. Daarom is de Gentry wat motorgeluid betreft op Recaro-design Als sportief model beschikt XR3i over strakkere vering, schokbrekers en een dikken stabilisatorstang. Deze voorzieningen worden ook op de andere modellen met Zeta-motoren toegepast. De XR3i heeft de neus van de onlangs geïntroduceerde RS 2000, met uitzondering van de twee kenmerkende bobbels op de motorkap. De auto heeft sportieve wielplaten en kan uiteraard tegen meerprijs met lichtmetalen velgen worden uitgerust. Ook de interieur inrichting komt bijna volledig met de RS 2000 overeen inclusief de prettige Recaro-design stoelen. De 105 pk 1.8 motor vervangt binnen het Escort-gamma eigenlijk twee motoren. De 90 pk 1.6 met electronisch geregelde carburateur staat nog even in de prijslijst en zal rond de zomer door een 90 pk 1.6 16-klepper uit de Zeta- reeks worden opgevolgd. Daarnaast is de 105 pk 1.6 injectie volledig verdwenen. Het prijsverschil tussen de nieuwe 105 pk 1.8 en de oude 90 pk 1.6 is beperkt tot slechts f.380,zodat de nieuweling veruit de voorkeur verdient. De Zeta reeks start bij de 3-deurs Escort CLX voor f.31.940,= (1.6 CLX kost f.31.560,=). In dezelfde uitvoering is ook de 5-deurs en Clipper beschikbaar. De sportieve XR3i 16V kost f.43.130,= en dat lijkt gezien zijn prestatieniveau concurrerent. De afstand tot de RS 2000 met een aanmerkelijk completere uitrusting is gering, maar daar zal na een prijsverhoging van deze 2 liter 16- klepper snel verandering in komen. Tot slot kan er een Escort Cabrio XR3i 16V worden besteld voor f.63.150,=. Ford heeft met de introductie1 de nieuwe Zeta-motoren een f stap in de goede richting gedc In ieder geval vergroot het aanzienlijk de kansen van de Escort op de Europese markt. Ford verwacht dan ook in 1992 met haar middenklassemodel even goede zaken te doen als vorig jaar. Special Class. Uiteraard gaan deze auto's vergezeld van een Bovag-garantie voor 3 maanden en een WN- keuring na een volledige technische inspectie. Ook tijdens de garantieperiode wordt nog een extra inspectie uitgevoerd. Tot slot zijn er dan de First Class inruilauto's met aanschafprijzen boven de f. 15.000,=. Deze auto's worden gegarandeerd alsof het een nieuwe auto betreft. De Bovag-garantie wordt gratis verlengd tot 12 maanden met een maximum kilometrage van 25.Q00. Bovendien is voor dezelfde periode de First Class Road Service van toepassing, een gratis, continu bereikbare internationale automobilisten hulpverleningsorganisatie, die zowel in Nederland als daarbuiten de First Class-rijder verregaand van dienst is. sregelde jmiddeld -tijl Aanzien De Gentry laat al aan de buitenkant zijn goede afkomst zien. De auto is alleen leverbaar als driedeurs, terwijl gekozen kan worden voor twee bijzondere lakkleuren. Heel fraai is Vert Sorrento, metallic donker groen, terwijl Beige Mayfair juist heel licht toont. In het geval van onze beige testauto zijn de lichtmetalen 8-spaaks wielen in de kleur meegespoten, net als de onderkanten van de bumpers. Een ander opvallend detail is dat het bekende geribbelde stuk kunststof tussen de achterlichten ontbreekt. Dit geeft de auto meteen een wat vertraagd weer uit. De verwende Gentry-rijder mag zelf zijn of haar audio-installatie kiezen, maar Peugeot zorgt standaard al voor een antenne, voorbekabeling en speakers voor- en achterin. Tot slot wordt de uitrusting nog verder gecompleteerd met verwarmde buitenspiegels. De verstellen van deze onderdelen geschiedt met de hand van binnenuit. Voorin gezeten kun je weinig klachten hebben. Voor langere personen kan echter de hoofdruimte vanwege het schuifdak wat te krap worden. De stoelen geven een uitstekende steun en ook na enkele uren achter elkaar aan het rad, voel je je nog steeds fit. Ondanks de compacte afmetingen van de 205 is het ook achterin heel behoorlijk toeven. Twee volwassenen kunnen het er rustig een tijdje volhouden. Het wordt de Franse automobielindustrie wel eens verweten dat ze achter de feiten maatregelen. Allereerst volgt een aanmaning die aanzienlijk meer kost. Wordt dan nog niet bêtaalt dan kan de deurwaarder beslag leggen op iemands rijbewijs, auto of andere goederen of direkt aanspraak maken op de tegoeden van loon, bank en giro. Een belangrijke-j- -»-• *-« - betalen van de e niet meer inc dit zelf wil. Er kan beroep worden aangetekend bij de officier van justitie, waarna eventueel nog verder kan worden geprocedeerd bij de kantonrechter en de hoge Raad. zien we vooral in het interieur. De 205 Gentry is er voor mensen die zich veel in het drukke stadsverkeer begeven en toch de luxe van een limousine willen hebben. Of natuurlijk voor de automobilist die helemaal geen grote auto nodig heeft. In ieder geval is de Gentry van alle gemakken voorzien. De sportier GTi-stoelen en de in twee deler neerklapbare achterbank zijn volledig met beige leer bekleed. Overigens kan de Gentry in de donker groene kleur ook met antrciet-kleurig leer worden besteld. De kleur van het dashboard is volledig op de rest afgestemd. Ter contrastering heeft de Gentry op de deurpanelen twee houten strips. Het dashboard is uiterst compleet met natuurlijk een toerenteller. Bij het omdraaien van de contact sleutel gaat een lampje branden wat een slippende auto toont. De Gentry heeft dan ook standaard een ABS-remsysteem. Om de 900 kg wegende Gentry onder alle omstandigheden makkelijk van koers te laten veranderen is ook stuurbekrachtiging standaard. Deze installatie neemt bij hoge snelheden voldoende in assistentie af. weet de 205 Gentry zich redelijk in toom te houden. Natuurlijk heeft de auto een multipoint brandstofinjectiesysteem wat gekoppeld is aan een geregelde driewegkatalysator. Gemiddeld moet bij een normale ri j-stijl gerekend worden op 1 liter Eurosuper op 11 kilometer. Wie de uitrustingsspecificaties van de Peugeot 205 Gentry goed in zich opneemt, kan een fors bedrage op het prijskaartje verwachten. De auto kost dan ook f.46.665,=. Het is duidelijk dat Peugeot verbaasd is over het blijvende succes van de 205, die al vele jar lijstaanvoerder is in zijn segmen De verbazing verdwijnt een beet als je w;eer eens een forse in dit model heb afgelegd, blijkt bijna tien jaar na intr nog steeds een zeer acti met actuele technische eigenschappen. De overcomplete S Gentry zou eigenlijk meer belangstelling moeten krijgen. de snelweg wat rumoerig. Verder kan op de combinatie motor/versnellingsbak weinig worden aangemerkt. De bak laat zich vlot bedienen, terwijl de motor vanuit ieder toerental vlot zijn vermogen levert. Op speciale bestelling kan overigens een automaat worden geleverd. Koersvastheid Voor een kleine auto als de Gentry is een maximaal koppel van 142 Nm bij 3000 tr/min natuurlijk vorstelijk. De wegligging is dik in orde. De auto helt absoluut niet over in bochten en kan sportief een kurve ingegooid worden. De brede rubbers (185/14) zorgen mede voor een prima koersvastheid. Comfortabel mag de 205 Gentry ook absoluut genoemd worden, dat Officieel Peugeot dealer voor Tilburg en omstreken t opme zijn d Prijs uto's reiden x,eid wenst. 14 dagen ^palingen, DN-GH-56 ■-■'A I 592] DF-NB-80

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21