FORD ESCORT model- Eind goed, al goed UITBREIDING DUCATO VOOR ARTSEN ZONDER TTOE GRENZEN BIJ SAAB [ïjTfï ÏSZ. Oplage95.000 ex. -- Bijlage van: DeTilburgseKoerier Uw SAAB-dealer X Jonker" oeven iiteurs aurg yuiDnosTfav ï’c„. gezondheids zorg- kantoren en instelligen FILBURG Kflaat Donderdag 20 februari 1992 j|<-NM856 Lees verder op pagina 3 Tony Vos o.a.: 7 pag. 7 pag. pag. 3 >n 013-321405 Lees verder in dit nummer Uw aktiefste Ford-dealer voor Tilburg, Dongen en omstreken Autotest: Peugeot 205 Gentry Lada Samara Diva Jaargang 4 Nummer 8 SERIE U?= iTRE juce ivertenties: uur to ian dhr. J. tsen O B AM -Ti I bu rg Spoorlaan 175 Tel. 013-350045 rede j 202 t, Le iw djes van asteppers klept beha leve~ IN& ERDHANDEL [esorteerd in: Tilburg N ASTEN SSTRAAT 426392 TILBURG ja ik er weer naar ier vraag ran ijs, is leen laan op bij. Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor ilands tilleerd i en trut 24, «.24.09 ari 1992- pagina IM Deyluto e erop zit en e erachter staat. ■r Autobedrijf JLa ^^Automobielbedrijf Tilburg Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en adi dinsdag 22.00 u idellen kan nog 1 zijn. Rij-impressie: Mitsubishi Colt LT DEALER AN BRABANT IÉRBOOM service als traditie Tilburg. Tel. (013) 36 40 II. O* Cannes - De introductie van de huidige generatie Ford Escort en Orion is niet geheel zonder slag of stoot verlopen. Ondanks forse investeringen in het model zelf en het produktie-apparaat, bleken vooral de verouderde motoren niet juist te zijn afgestemd. Door wat tegenslagen in de ontwikkeling was de veel modernere Zeta-motoren-reeks eind 1990 bij de komst van het nieuwe model nog niet gereed. Vanaf heden staan twee verschillende versies van de nieuwe 1.8 liter 16-klepper bij de dealers gereed om aan hun inhaalrace te beginnen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Prijzen Toyota Li te-Ace Op de Bedrijfsauto Rai toonde Toyota-importeur Louwman Parqui als wereldprimeur de nieuwe Lite-Ace bestelwagen. Inmiddels zijn van deze serie de prijzen bekend gemaakt. Er komen voorlopig twee uitvoeringen, één met een 1.5 liter benzinemotor en een ander met 2 liter diesel. De benzineversie gaat excl. BTW f.19.991,56 kosten en de diesel f.23.624,47. De leveringen zullen weldra op gang komen. Eventueel kan de diesel tegen meerprijs met stuurbekrachtiging worden uitgerust voor f.805,91 excl. BTW. Daarnaast is er een sportieve variant van 130 pk die in eerste instantie te vinden is in de Escort XR3i, Escort cabrio en Orion Ghia Si. De 130 pk levert zijn maximale vermogen bij 6250 tr/min en een maximaal koppel van 162 Nm bij 4500 tr/min. Natuurlijk weet de snelle variant een hogere topsnelheid te behalen alsmei een snellere acceleratie. (Top km/u, acceleratie 0-100 in 9,2 seconden) Toch speelt de levendigheid zich bij een merkbaar hoger toerental af. Als Aan het einde van de Bedrijfsauto Rai werd door Fiat Auto Nederland officieel de tentoongestelde Ducata 4x4 overgedragen aan de organisatie "Artsen zonder Grenzen". Deze auto zal direkt worden ingezet in Albanië. Artsen zonder Grenzen verzorgt wereldwijd medische hulp in gebieden waar de bestaande medische voorzieningen niet toereikend zijn. In het kader van het tienjarig bestaan van Auto Nederland werd besloten de Ducato bestelauto ter Ondanks het gebrek aan nieuwe motoren heeft Ford met de Escort en het sedanmodel, de Orion, goede zaken gedaan in 1991. In Europa werden maar liefst 610.000 auto's uit deze serie verkocht, tegenover 490.000 van het oude modeün 1990. Ook de Nederlandse markt liet een stijging zien van 18.000 eenheden in 1990 tot 23.000 in het afgelopen jaar. Natuurlijk is de concurrentiepositie van de Escort ingrijpend gewijzigd na het verschijnen van de Opel Astra en Volkswagen Golf III. De nieuwe motoren waren bij Ford dus hard nodig. we de koppelkrommes van de 105 en 130 pk met elkaar vergelijken, dan zien we dat de meest tamme variant onderin meer trekkracht heeft. Heel slim dus dat Ford de 130 pk vooral heeft gereserveerd voor sportieve modellen. Er komt bovendien binnenkort een Fiesta XR2 16V in plaats van de huidige XR2 1.6 en de RS turbo. De nieuwe Zeta is een moderne krachtbron met een zeer geavanceerd brandstofinspuitsysteem. Vlak voordat de inlaatkleppen open gaan, wordt de juiste hoeveelheid benzine achter op de kleppen gespoten. Verder is de contactsleutel het enige bewegende deel in het ontstekingssysteem. Wijzigingen Lotus Esprit De Lotus Esprit heeft voor 1992 enkele opmerkelijke veranderingen ondergaan. Het uiterlijk van de nieuwe versie is duidelijk te herkennen aan een speciale achterspoiler, andere motorkap en een gerestyleerde voorspoiler. Verder werd de interieurruimte groter. De winst bedraagt 7 cm voor het hoofd, 4 cm voor de benen en maar liefst 8 cm tussen stuur en stoel. De 2,2 liter 16- kleppenmotor bleef behouden. De krachtbron levert dankzij turbocompressor en intercooler een vermogen van 268 pk en dat is goed voor een topsnelheid van 265 km/u. Natuurlijk is de Lotus Esprit SE voorzien van een geregelde driewegkatalysator. In de loop van september zal voor de tweezits Lotus Elan een hardtop leverbaar worden, die reeds op de Britse Motorfair in oktober 1991 was te zien. Het is een dubbelwandige constructie met een verwarmde achterruit die past op alle Elans. Het leverbaar worden van de hardtop vergroot de gebruiksmogelijkheden van de grappige Elan enorm. rr Nederland, liter motor met jht pressure -bocompressor. De kap is sktrisch bediend en kan in de euren blauw of beige worden deverd. Bij de beige kap horen 3 carrosseriekleuren zwart, kersenrood, Le Mans blauw en scarabe groen. De kleuren wit, Mans blauw en nocturne blauw kunnen met de blauwe kap worden gecombineerd. Standaard heeft de Cabriolet SE een houten dashboard, lederen interieur, elektrisch bedienbare ramen en spiegels en asymmetrische lichtmetalen velgen en kost f.99.450,=. Tot slot is ook de naam Aero weer terug van weggeweest. De 900 S Aero heeft een skirtset van de Turbo 16S, lederen stuurwiel, elektrisch bediende ramen, lederen pookknop en pookhoes en en eucalyptus groen metallic. De asymmetrische lichtmetalen Saab 9000 CD Turbo Royal Griffin velgen. De Saab 900 S Aero is voor f.60.950,= leverbaar in de meest Cabriolet SE komt in gangbare kleuren. Het Saab-programma wordt per een kleine serie naar direct uitgebreid met een aantal De auto heeft een 2 li extra-uitgedoste modellen. Het zijn een zogenaamde light pres de 9000 CD Turbo Royal Griffin, de turbocompressor. De kap is 900 S Cabriolet SE en de 900 S elel Aero. De 9000 CD vervult als Royal klei Griffin alle wensen van de meest gel verwende automobilist. Het is de tevens de meest kostbare Saab uit het huidige leveringsprogramma. De standaarduitrusting is veelomvattend met onder meer automaat, elektrisch schuifdak, dubbele airco, lichtmetalen spaakvelgen, airbag, audio- systeem met CD-speler, notehout op dashboard en zijpanelen, lederen interieur afgewerkt met suède, elektrisch verstelbare stoelen, cruise- control, metaallok, mistlampen en natuurlijk Saabs ABS+3 remsysteem. Er kan worden gekozen uit de kleuren zwart, donkerblauw, Le Mans blauw metallic, scarabe groen metallic en eucalyptus groen metallic. De Saab 9000 CD T_ kost f. 125.950,=. De Saab 900 S Cc beschikking te stellen. Gezien de vaak onherbergzame streken waar de auto gaat rijden, werd bewust voor een vierwielaangedreven versie gekozen. De Ducato heeft een dubbele cabine en een gesloten laadruimte. Voorin zit een 2.5 liter turbodieselmotor. Op vrijdag 14 februari werd de Ducato door C. Weemoes, algemeen directeur Fiat Autc Nederland, overhandigt ac de Milliano, directeur Arts zonder Grenzen. zich vlot door het verkeer. De motor is lekker stil. Sportief kan de 105 pk overigens ook zijn, als ver in de versnellingen wordt doorgetrokken. De auto haalt een top van 187 km/u en trekt in 10 seconden van 0 tot 100. Het geluidsniveau gaat hiermee navenant omhoog. Kleptiming De krachtbron beschikt over variabele kleptiming, omschakelbare aanzuigbuizen en een verfijnd inspuitsyeteern. f Retro Ieder jaar g< toe en ieder jaar weer vra ik me af waarom ik gegac ben. De Retromobile in Pc de jaarlijkse oldtimerbeurs, bijna een "must" voor de liefhebber van oude auto's. Vooral wie geïnteresseerd is in Franse auto's, komt er goed aan zijn trekken. En bij Franse auto's moeten we niet uitsluitend denken aan Citroen, Peugeot en Renault. In het begin van deze eeuw was Frankrijk het meest gemotoriseerde land ter wereld, zodat ook op een rijke automobielhistorie kan worden teruggekeken. Op de Retromobile worden dan ook niet zelden merken als Delage, Delahaye, Bugatti, Facel, Panhard en Simca gesignaleerd. Bijna ieder Frans merk heeft in eigen land wel een club met enthousiaste aanhangers. Waar we het in ons land bij de Franse merkenclubs vaak moeten doen met een geringe modelvariatie, blijken onze Franse collega- liefhebbers de meest exotische uitvoeringen van hun geliefde model in bezit te hebben. Zo toonde de Citroen SM-club vorig jaar een vijftal heel speciale uitvoeringen, zoals een vierdeurs sedan en cabriolet. Peugeot zorgde twee jaar geleden vanwege het honderdjarig bestaan voor een prachtige greep uit de fabriekscollectie, terwijl Renault dit jaar (zonder reden) in het middelpunt van de belangstelling stond. Op de grote stand werden vooroorlogse topmodellen met grote 6- en 8- cylindermotoren getoond. Op de Retromobile vinden we niet alleen de clubs met hun fraaie auto's. Een groot deel van het publiek komt voor de stands met onderdelen, folders, miniatuurmodel en boeken. Een merk zo klein of onbetekenend op de "Retro" valt er vast wel wat over te vinden. Zo mag het merk Rovin, met zijn mini- auto's zich in een groeiende belangstelling verheugen. Frankrijk begint sowieso de auto-hobby te ontdekken en dat beperkt zich niet alk tot Parijs. Een slagje slac de Retromobile is er niet De prijzen zijn hoog, maar vooral wat betreft Franse merken is het aanbod groot. De Retromobile, een "must", verslaving of gewoon een dagje uit, is nog tot en met aanstaande zondag geopend... Trekkracht J Een belangrijke reden voor de vertraging in het motorenontwikkelingsprogramma van het Amerikaans/Brits/Duitse concern vormde de algehele invoering van de katalysator in de EG. Ford was namelijk ver gevorderd met zijn Lean-Burn motoren, die uit zichzelf al zeer schoon zijn, maar niet aan de gestelde eisen konden Voldoen. Dit concept moest dan ook in de ijskast in het voordeel van de katalysatormotor. De nieuwe Zeta- motor is dan ook Ford's eerste B nieuwe motor die vanaf de ontwikkeling is gemaakt voor het gebruik van een katalysator. Ford start met twee varianten van de 1.8 liter met 4 kleppen per cylinder. Ford introduceert hierdoor als eerste Europese merk 16- kleppentechniek in een volume model. Het Zeta-motorenprogramma zal naast de huidige 1.8 nog worden aangevuld met varianten van 1.6 en 2.0 liter inhoud. De 1.8 liter heeft naast 16-kleppen ook multipoint injectie en een verdelerloze onsteking. De basisversie heeft een vermogen van 105 pk, wat wordt bereikt bij 5500 tr/min. Het behoorlijke koppel van 153 Nm is al bij 4.000 tr/min volledig beschikbaar. De 105 pk Zeta-motor is zodoende zuiniger dan de oude 1.6 injectie en beschikt ook over aanmerkelijk meer trekkracht onderin. Vooral dat laatste was tijdens de eerste kennismaking heel duidelijk te merken. Zonder veel te schakelen beweegt de 1.8

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19