FORD ESCORT
model-
Eind goed, al goed
UITBREIDING
DUCATO VOOR
ARTSEN ZONDER
TTOE
GRENZEN
BIJ SAAB
[ïjTfï
ÏSZ.
Oplage95.000 ex.
--
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Uw SAAB-dealer
X
Jonker"
oeven
iiteurs
aurg
yuiDnosTfav
ï’c„.
gezondheids
zorg- kantoren
en instelligen
FILBURG
Kflaat
Donderdag 20 februari 1992
j|<-NM856
Lees verder op pagina 3
Tony Vos
o.a.:
7
pag. 7
pag.
pag. 3
>n 013-321405
Lees verder
in dit nummer
Uw aktiefste Ford-dealer
voor Tilburg, Dongen en omstreken
Autotest:
Peugeot 205
Gentry
Lada Samara
Diva
Jaargang 4
Nummer 8
SERIE
U?=
iTRE
juce
ivertenties:
uur
to
ian dhr. J.
tsen
O B AM -Ti I bu rg
Spoorlaan 175
Tel. 013-350045
rede
j 202
t, Le
iw
djes van
asteppers
klept
beha
leve~
IN&
ERDHANDEL
[esorteerd in:
Tilburg
N ASTEN
SSTRAAT
426392 TILBURG
ja ik er weer naar
ier vraag
ran
ijs,
is
leen
laan op
bij.
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
ilands
tilleerd
i en
trut 24,
«.24.09
ari 1992- pagina IM
Deyluto
e erop zit
en
e erachter
staat.
■r
Autobedrijf
JLa ^^Automobielbedrijf Tilburg
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en adi
dinsdag 22.00 u
idellen
kan nog
1 zijn.
Rij-impressie:
Mitsubishi Colt
LT DEALER
AN
BRABANT
IÉRBOOM
service als traditie
Tilburg. Tel. (013) 36 40 II.
O*
Cannes - De introductie van de huidige generatie Ford Escort en Orion is niet
geheel zonder slag of stoot verlopen. Ondanks forse investeringen in het model
zelf en het produktie-apparaat, bleken vooral de verouderde motoren niet juist te
zijn afgestemd. Door wat tegenslagen in de ontwikkeling was de veel modernere
Zeta-motoren-reeks eind 1990 bij de komst van het nieuwe model nog niet gereed.
Vanaf heden staan twee verschillende versies van de nieuwe 1.8 liter 16-klepper
bij de dealers gereed om aan hun inhaalrace te beginnen.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Prijzen
Toyota Li te-Ace
Op de Bedrijfsauto Rai
toonde Toyota-importeur
Louwman Parqui als
wereldprimeur de nieuwe
Lite-Ace bestelwagen.
Inmiddels zijn van deze serie
de prijzen bekend gemaakt.
Er komen voorlopig twee
uitvoeringen, één met een 1.5
liter benzinemotor en een
ander met 2 liter diesel. De
benzineversie gaat excl. BTW
f.19.991,56 kosten en de
diesel f.23.624,47. De
leveringen zullen weldra op
gang komen. Eventueel kan
de diesel tegen meerprijs
met stuurbekrachtiging
worden uitgerust voor
f.805,91 excl. BTW.
Daarnaast is er een sportieve
variant van 130 pk die in eerste
instantie te vinden is in de Escort
XR3i, Escort cabrio en Orion Ghia
Si. De 130 pk levert zijn maximale
vermogen bij 6250 tr/min en een
maximaal koppel van 162 Nm bij
4500 tr/min. Natuurlijk weet de
snelle variant een hogere
topsnelheid te behalen alsmei
een snellere acceleratie. (Top
km/u, acceleratie 0-100 in 9,2
seconden) Toch speelt de
levendigheid zich bij een
merkbaar hoger toerental af. Als
Aan het einde van de Bedrijfsauto
Rai werd door Fiat Auto Nederland
officieel de tentoongestelde
Ducata 4x4 overgedragen aan de
organisatie "Artsen zonder
Grenzen". Deze auto zal direkt
worden ingezet in Albanië. Artsen
zonder Grenzen verzorgt
wereldwijd medische hulp in
gebieden waar de bestaande
medische voorzieningen niet
toereikend zijn.
In het kader van het tienjarig
bestaan van Auto Nederland werd
besloten de Ducato bestelauto ter
Ondanks het gebrek aan nieuwe
motoren heeft Ford met de Escort
en het sedanmodel, de Orion,
goede zaken gedaan in 1991. In
Europa werden maar liefst 610.000
auto's uit deze serie verkocht,
tegenover 490.000 van het oude
modeün 1990. Ook de Nederlandse
markt liet een stijging zien van
18.000 eenheden in 1990 tot 23.000
in het afgelopen jaar. Natuurlijk is
de concurrentiepositie van de
Escort ingrijpend gewijzigd na het
verschijnen van de Opel Astra en
Volkswagen Golf III. De nieuwe
motoren waren bij Ford dus hard
nodig.
we de koppelkrommes van de 105
en 130 pk met elkaar vergelijken,
dan zien we dat de meest tamme
variant onderin meer trekkracht
heeft. Heel slim dus dat Ford de
130 pk vooral heeft gereserveerd
voor sportieve modellen. Er komt
bovendien binnenkort een Fiesta
XR2 16V in plaats van de huidige
XR2 1.6 en de RS turbo.
De nieuwe Zeta is een moderne
krachtbron met een zeer
geavanceerd
brandstofinspuitsysteem. Vlak
voordat de inlaatkleppen open
gaan, wordt de juiste hoeveelheid
benzine achter op de kleppen
gespoten. Verder is de
contactsleutel het enige
bewegende deel in het
ontstekingssysteem.
Wijzigingen
Lotus Esprit
De Lotus Esprit heeft voor
1992 enkele opmerkelijke
veranderingen ondergaan.
Het uiterlijk van de nieuwe
versie is duidelijk te
herkennen aan een speciale
achterspoiler, andere
motorkap en een
gerestyleerde voorspoiler.
Verder werd de
interieurruimte groter. De
winst bedraagt 7 cm voor het
hoofd, 4 cm voor de benen en
maar liefst 8 cm tussen stuur
en stoel. De 2,2 liter 16-
kleppenmotor bleef
behouden. De krachtbron
levert dankzij
turbocompressor en
intercooler een vermogen
van 268 pk en dat is goed
voor een topsnelheid van 265
km/u. Natuurlijk is de Lotus
Esprit SE voorzien van een
geregelde
driewegkatalysator.
In de loop van september zal
voor de tweezits Lotus Elan
een hardtop leverbaar
worden, die reeds op de
Britse Motorfair in oktober
1991 was te zien. Het is een
dubbelwandige constructie
met een verwarmde
achterruit die past op alle
Elans. Het leverbaar worden
van de hardtop vergroot de
gebruiksmogelijkheden van
de grappige Elan enorm.
rr Nederland,
liter motor met
jht pressure
-bocompressor. De kap is
sktrisch bediend en kan in de
euren blauw of beige worden
deverd. Bij de beige kap horen
3 carrosseriekleuren zwart,
kersenrood, Le Mans blauw en
scarabe groen. De kleuren wit,
Mans blauw en nocturne blauw
kunnen met de blauwe kap
worden gecombineerd. Standaard
heeft de Cabriolet SE een houten
dashboard, lederen interieur,
elektrisch bedienbare ramen en
spiegels en asymmetrische
lichtmetalen velgen en kost
f.99.450,=.
Tot slot is ook de naam Aero weer
terug van weggeweest. De 900 S
Aero heeft een skirtset van de
Turbo 16S, lederen stuurwiel,
elektrisch bediende ramen,
lederen pookknop en pookhoes en
en eucalyptus groen metallic. De asymmetrische lichtmetalen
Saab 9000 CD Turbo Royal Griffin velgen. De Saab 900 S Aero is voor
f.60.950,= leverbaar in de meest
Cabriolet SE komt in gangbare kleuren.
Het Saab-programma wordt per een kleine serie naar
direct uitgebreid met een aantal De auto heeft een 2 li
extra-uitgedoste modellen. Het zijn een zogenaamde light pres
de 9000 CD Turbo Royal Griffin, de turbocompressor. De kap is
900 S Cabriolet SE en de 900 S elel
Aero. De 9000 CD vervult als Royal klei
Griffin alle wensen van de meest gel
verwende automobilist. Het is de
tevens de meest kostbare Saab uit
het huidige leveringsprogramma.
De standaarduitrusting is
veelomvattend met onder meer
automaat, elektrisch schuifdak,
dubbele airco, lichtmetalen
spaakvelgen, airbag, audio-
systeem met CD-speler, notehout
op dashboard en zijpanelen,
lederen interieur afgewerkt met
suède, elektrisch verstelbare
stoelen, cruise- control, metaallok,
mistlampen en natuurlijk Saabs
ABS+3 remsysteem. Er kan worden
gekozen uit de kleuren zwart,
donkerblauw, Le Mans blauw
metallic, scarabe groen metallic
en eucalyptus groen metallic. De
Saab 9000 CD T_
kost f. 125.950,=.
De Saab 900 S Cc
beschikking te stellen. Gezien de
vaak onherbergzame streken waar
de auto gaat rijden, werd bewust
voor een vierwielaangedreven
versie gekozen.
De Ducato heeft een dubbele
cabine en een gesloten
laadruimte. Voorin zit een 2.5 liter
turbodieselmotor.
Op vrijdag 14 februari werd de
Ducato door C. Weemoes,
algemeen directeur Fiat Autc
Nederland, overhandigt ac
de Milliano, directeur Arts
zonder Grenzen.
zich vlot door het verkeer. De motor
is lekker stil. Sportief kan de 105
pk overigens ook zijn, als ver in de
versnellingen wordt
doorgetrokken. De auto haalt een
top van 187 km/u en trekt in 10
seconden van 0 tot 100. Het
geluidsniveau gaat hiermee
navenant omhoog.
Kleptiming
De krachtbron beschikt over
variabele kleptiming,
omschakelbare aanzuigbuizen en
een verfijnd inspuitsyeteern. f
Retro
Ieder jaar g<
toe en ieder jaar weer vra
ik me af waarom ik gegac
ben. De Retromobile in Pc
de jaarlijkse oldtimerbeurs,
bijna een "must" voor de
liefhebber van oude auto's.
Vooral wie geïnteresseerd is
in Franse auto's, komt er goed
aan zijn trekken. En bij
Franse auto's moeten we niet
uitsluitend denken aan
Citroen, Peugeot en Renault.
In het begin van deze eeuw
was Frankrijk het meest
gemotoriseerde land ter
wereld, zodat ook op een rijke
automobielhistorie kan
worden teruggekeken. Op de
Retromobile worden dan ook
niet zelden merken als
Delage, Delahaye, Bugatti,
Facel, Panhard en Simca
gesignaleerd. Bijna ieder
Frans merk heeft in eigen
land wel een club met
enthousiaste aanhangers.
Waar we het in ons land bij
de Franse merkenclubs vaak
moeten doen met een geringe
modelvariatie, blijken onze
Franse collega- liefhebbers
de meest exotische
uitvoeringen van hun
geliefde model in bezit te
hebben. Zo toonde de Citroen
SM-club vorig jaar een vijftal
heel speciale uitvoeringen,
zoals een vierdeurs sedan en
cabriolet. Peugeot zorgde
twee jaar geleden vanwege
het honderdjarig bestaan
voor een prachtige greep uit
de fabriekscollectie, terwijl
Renault dit jaar (zonder
reden) in het middelpunt van
de belangstelling stond. Op
de grote stand werden
vooroorlogse topmodellen
met grote 6- en 8-
cylindermotoren getoond.
Op de Retromobile vinden we
niet alleen de clubs met hun
fraaie auto's. Een groot deel
van het publiek komt voor de
stands met onderdelen,
folders, miniatuurmodel
en boeken. Een merk
zo klein of onbetekenend
op de "Retro" valt er vast wel
wat over te vinden. Zo mag
het merk Rovin, met zijn mini-
auto's zich in een groeiende
belangstelling verheugen.
Frankrijk begint sowieso de
auto-hobby te ontdekken en
dat beperkt zich niet alk
tot Parijs. Een slagje slac
de Retromobile is er niet
De prijzen zijn hoog, maar
vooral wat betreft Franse
merken is het aanbod groot.
De Retromobile, een "must",
verslaving of gewoon een
dagje uit, is nog tot en met
aanstaande zondag
geopend...
Trekkracht
J Een belangrijke reden voor de
vertraging in het
motorenontwikkelingsprogramma
van het Amerikaans/Brits/Duitse
concern vormde de algehele
invoering van de katalysator in de
EG. Ford was namelijk ver
gevorderd met zijn Lean-Burn
motoren, die uit zichzelf al zeer
schoon zijn, maar niet aan de
gestelde eisen konden Voldoen. Dit
concept moest dan ook in de
ijskast in het voordeel van de
katalysatormotor. De nieuwe Zeta-
motor is dan ook Ford's eerste
B nieuwe motor die vanaf de
ontwikkeling is gemaakt voor het
gebruik van een katalysator. Ford
start met twee varianten van de 1.8
liter met 4 kleppen per cylinder.
Ford introduceert hierdoor als
eerste Europese merk 16-
kleppentechniek in een volume
model.
Het Zeta-motorenprogramma zal
naast de huidige 1.8 nog worden
aangevuld met varianten van 1.6
en 2.0 liter inhoud. De 1.8 liter heeft
naast 16-kleppen ook multipoint
injectie en een verdelerloze
onsteking. De basisversie heeft
een vermogen van 105 pk, wat
wordt bereikt bij 5500 tr/min. Het
behoorlijke koppel van 153 Nm is
al bij 4.000 tr/min volledig
beschikbaar. De 105 pk Zeta-motor
is zodoende zuiniger dan de oude
1.6 injectie en beschikt ook over
aanmerkelijk meer trekkracht
onderin. Vooral dat laatste was
tijdens de eerste kennismaking
heel duidelijk te merken. Zonder
veel te schakelen beweegt de 1.8