VOLVO 850 GLT Uitschieter op alle fronten I May-Weggen pakt Honda Prelude parkeren aan I. - Mercedes-motor voor Streekschool D HT Open dag Streekschool 5 /en Jto's AUTOTEST VAN ROOSMALEN 25 - df-nb-80 jUJ - 1 1992-pagina 2 I DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 13 februari 1992 - pagina 3 ing lier en p/mnd 183911 levensbelang. Deze rol gac 850 GLT vervullen. moeten sieze, n uit- n we waar extra vervolg van pagina 1 Auto Oisterwijk B.V. De nieuwe Prelude staat vanaf half februari in onze showroom voor Oisterwijk, Tilburg e.o. Moord 65 21411 1991 1989 1988 1988 1987 1986 1991 1990 1989 1991 1990 1989 1989 1988 1987 1986 1987 1989 1990 1990 1987 1989 1987 iffen an ook “raden. wordt m van een “ras konden de Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, telefoon 04242-15959 DA VOLVOVOLVOT r van de srvice toparc en je. De voorstoelen zitten uitstekend, hebben een lange zitting, zijn goed rar en bieden prima eun. De lederen j op onze testauto te rergt een extra Het gaat hier immers voorwielaandrij beschikt de Pref handges kan ook besteld. ik omen. De srblijft moet We moeten >gen sluiten ■urg. De motor en jsteld en zullen als -je moderne heeft een modern l. „orgde in de ‘:e-dieselmotor en ie r. De 3 is dan ligheden en srkelijk HOIVDA Honda Dealer Ringbaan Zuid 3, TILBURG - Tel. 013-360015 - Donderdag koopavond k.. Hoge Steenweg 85, LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 - Vrijdag koopavond MMMMMMMMMMWMM Slechte auto's worden niet meer gemaakt, dat hoor je regelmatig beweren. Toch zijn er veel verschillen tussen de ene en andere vierwieler. Soms komt het voor dat er ineens een nieuw model op de markt komt, dat met kop en schouders boven zijn klasse-genoten uitsteekt. Iedere kilometer verder ben je meer onder de indruk van zijn comfort, rijkwaliteiten en prestaties. De nieuwe Volvo 850 GLT behoort zonder twijfel tot deze zeldzame groep uitschieters. ig zorgt onder Bergruimte Het dashboard is uiteraard compleet met een toerentell een reeks controlelampjes. Stuurwiel en pookknop zijn leer bekleed. Het dashboard! is zeer gunstig van indelii instructieboekje is in een Prijzen Er werd een gemiddeld verbruik genoteerd van 1 liter op 9 kilometer en dat is gezien de krachtige motor en bijbehorende Afgelopen donderdac samenwerking r motor met versne motorvcl":~ versnellingsb, lesmateriaal c techniek staat met dkastje ing. Het i lade Morgen, vrijdag 14 en zaterdag 15 februari worden door de Streekschool in Tilburg open dagen gehouden, wat betekent dat ook de afdeling motorvoertuigentechniek voor alle belangstellenden is geopend. Op 14 februari kan iedere geintersseerde terecht van 15.00 tot 21.00 uur, terwijl op zaterdag de deuren tussen 10.00 en 13.00 uur open staan. Eventueel toekomstige leerlingen en ouders kunnen zich laten informeren over de mogelijkheden van de verschillende studies aan de afdeling motorvoertuigentechniek. Natuurlijk kan de hele school worden bekeken inclusief de praktijklokalen waar regelmatig demonstraties worden gegeven. Ook is het bedrijfsleven uit de automobielbranche aanwezig. Zij kunnen vertellen over de toekomstmogelijkheden in het autovak. Daarnaast kan met verschillende leerlingen worden gesproken over hun ervaringen met de Streekschool. Informatie over de open dagen kan worden ingewonen bij de Streekschool, telefoon 013-686915. De afdeling Motorvoertuigentechniek is te vinden aan de Beelaarts van Bloklandstraat. nc,v.ag 6 februari werd door Mercedes-dealer Autoparc in met importeur Mercedes-Benz Nederland een Mercedes nellingbak overhandigd aan de afdeling voertuigentechniek van de Streekschool in Tilburg sllingsbak worden in de praktikumruimte op gesio, gaan dienen. De overdracht van dit stukje rt niet alleen. Dhr. M. Prinssen van OBAM he Ford insputsysteem geschonken. BMW-dealer Renova zoi_ persoon van dhr. van Alkemade voor een BMW inStructie-diesexuiwiux een BMW dashboardsimulator. Ook Daf Tilburg ondersteunt de streekschool op enthousiaste wijze met praktikum-apparatuur. De officiële overhandiging hiervan zal later plaats vinden als alle beschikbaar gestelde zaken staan opgesteld. Tot slot gaat het team autotechniek een bijscholing volgen bij Toyota-importeur Louwman Parqui in Raamsdonksveer. Zij gaan deelnemen aan het zogenaamde Toyota Technical Eduction Program. Dat de dealerbedrijven uit de regio zeer betrokken zijn bij de streekschool blijkt ook hier weer uit het feit dat dhr. Vester van Toyota-dealer Autonova voor de deelname aan dit onderwijsprogramma heeft gezorgd. Lix,i,ers om een ijver. Standaard dude 2.0 over een ^schakelde vijfbak, maar c als automiaat worden Afmetingen: lengte breedte 1,76 meter Gewicht: 1330 kg Prestaties: topsnelheid 215 km/u acceleratie 0-100 in 8,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,6 liter/100 km gemiddeld: 12,4 liter/100 km Prijs: f.63.950,= Wegenbelasting: f.218,tot f.229, per 3 mnd. nieuwe Prelude. Het aanschaf! van deze voorziening moet dai ten sterkste worden afgera De nieuwe Honda Prelude bij de dealers in ons land verwacht in de tweede helft van maart. Dan zal ook het volledige programma beschikbaar zijn. Honda Nederland verwacht in het eerste jaar zo'n 500 eenheden te kunnen verkopen, al zou dat makkelijk meer kunnen worden. De nieuwe Prelude is bovendien behoorlijk concurrerend geprijsd. De 2 liter, die al bijzonder compleet en snel is, gaat f.52.890,= kosten. De 2.3i vergt een investering van f .63.690,= terwijl de versie met vierwielbesturing, airbag en ABS op f.68.190,= uitkomt. Overigens zijn de airbag en het ABS-systeem op de 2.3 ook los verkrijgbaar. De nieuwe Honda Prelude is een verrasende nieuwkomer met een meer dan aantrekkelijk uiterlijk, uitstekende prestaties en een fantasievolle interieuraankleding. Met de kwaliteit van Honda zit het wel goed, terwijl op technisch vlak de Prelude een uitschieter is. De enige kritiek treft de vierwielbesturing, die gelukkig als extra wordt aangeboden. wordt een dergelijk veilige Volvo ook standaard met ABS uitgerust. Wie de deuren centraal opent, komt in een typisch Volvo interieur. De vormgeving van stoelen, deurpanelen en dashboard voldoen volledig aan de verwachting. De afwerking staat op een hoog niveau. De achterbank biedt plaats aan maximaal drie volwassenen die over hoofd- en beenruimte niet te klagen hebben. De bank is voorzien van hoofdsteunen en een middenarmsteun, die op ingenieuze wijze kan worden veranderd in een kinderzitje >orstoelen zitten uitsteken sbben een lange zitting, verstelbaar en bieden pril zijdelingse stei bekleding die c vinden was, ve investering. Vermogen ai 70 pk bij 6000 tr/min Koppel: 220 Nm bij 3300 tr/min Afmetingen: lengte 4,66 meter. SIPS Door het verdwijnen aangedreven achtei Volvo-ingenieurs ook hier hun ei kwijt. Onder de naam Delta-Link brengt het merk op de 850 een achterasconstructie die een groot aantal voordelen biedt. Het gaat hier om een sémi-onafhankelijke constructie die echter de voordelen van een onafhankelijke ophanging en een starre as met elkaar combineert. De Volvo 850 ook onder alle omstandig vooral in bochten opmer^ neutraal. Bovendien is deze geavanceerde achteras zeer compact, wat weer ten goede is gekomen aan de bagageruimte en de opstelling van de achterbank. Om het lijstje innovatieve vindingen van de Volvo 850 compleet te maken, staan we nog even stil bij de veiligheid, een punt waarop Volvo een imago hoog te houden heeft. Naast de bekende verstevigingen van carrosserie, kreukelzones en deurversterkingen, brengt Volvo nu het SIPS, Side Impact Protect System. Het bestaat uit een buisconstructie ter hoogte van de B-stijl, die bij zijdelingse aanrijdingen de auto op deze plaats 'in model' laat. Natuurlijk iet juist vijken wllen rat is wel dat irmarkten een May-Weggen richt zich met haar nieuwste pesterijen op het parkeren. Vooral in steden er volgens haar minder parkeergelegenheden kc>™ parkeerruimte die over duur betaald worden, natuurlijk niet onze oc, voor de parkeerproblemen in sommige plaatsen, maar het op deze manier oplossen is erg rigoreus en weinig doordacht. Er zijn verschillende steden zoals Tilburg die de vestiging van zoveel mogelijk winkels in he centrum willen stimuleren en j de vestiging in de wijken wilei voorkomen. Resultac bijvoorbeeld superm veel te laag aantal parkeerplaatsen mogen en kunnen cylinder die voorzien van een cylinderkop met vier kleppen per zuiger goed is voor een vermogen van 170 pk bij 6200 tr/min. De uitermate soepele krachtbron levert al bij 3300 tr/min zijn maximale koppel van 220 Nm. Hiervan is 90% beschikbaar tussen de 2000 en 6000 tr/min. Een van de noviteiten die Volvo op deze motor toepast is het zogenaamde Variabel Inductie Systeem (VIS), dat met behulp van kleppen afhankelijk van het toerental de hoeveelheid inlaatlucht bepaald, waardoor over een groter toerenbereik een optimale verbranding wordt verkregen. De prestaties van de 1330 kg wegende 850 zijn bovengemiddeld. De auto haalt een top van 215 km/u en trekt in 8,9 Seconden van 0 tot 100 km/u. De motor maakt een machtig geluid. Vooral bij lagere snelheden is het prachtige orkest van de vijf zuigers op de achtergrond hoorbaar, terwijl juist bij hoge snelheden nauwelijks te merken is dat er een motor aan het werk is. Na het monteren van de vijfcylinder in het vooronder, bleef nog slechts 35 centimeter over voor een versnellingsbak. Volvo stond bovendien voor de overschakeling op voorwielaandrijving en ontwikkelde dan ook speciaal voor de 850 een nieuwe vijfbak met zeer bescheiden afmetingen. Deze bak wordt met kabels bediend en kent drie primaire assen. De bediening gaat zeer exact. Dat de 850 GLT een echte Volvo is, wordt door het uiterlijk snel bevestigd. Het profiel doet behoorlijk denken aan dat van de 940, terwijl het front met in de motorkap gevatte grille duidelijk sportiever aandoet. Volvo is een merk met een behouden modellenpolitiek. Wie nu een 850 koopt weet dat hij of zij over zo'n jaar of acht nog in een aktueel model rijdt. Het modellenprogramma uit de Zweedse Volvo-fabrieken bestond tot nu toe uit de 240 die vooral als stationcar een bijzonder trouwe aanhang kent, de 740 als instapper in de zakenklasse en de 940/960- reeks die eigenlijk niet meer zijn dan een opgewaardeerde 740/760. Volvo spreekt met haar grotere modellen een geheel eigen publiek aan met een relatief hoge gemiddelde leeftijd. Wil een merk in deze klasse toekomst hebben, dan is een aantrekkelijk model voor een jongere kopersgroep van levensbelang. Deze rol gaat nu de Vijfcylinder De 850 is zo'n twintig centimeter korter dan een 940, maar biedt nagenoeg dezelfde binnenruimte en een vergelijkbaar bagagevolume. De ruimtewinst is verkregen door de motor dwars voorin te plaatsen. Volvo vertrouwt het meest op het concept van een lijnmotor. Als basis werd de nieuwe 3 liter 6-pitter uit de 960 genomen. Door één cylinder te verwijderen ontstond de 2435 cc 5 De Volvo 850 is er op dit moment alleen in een GLT-uitvoering en kost f.63.950,=. Ook is er een versie met automaat voor f.68.800,=. Ten opzichte van de concurrentie is deze auto zeer gunstig geprijsd. Zonder namen te noemen is vrijwel geen enkel ander merk in staat voor dit bedrag een dergelijk complete, moderne en technisch zeer innovatieve auto neer te zetten. Zelfs voor zo'n tachtigduizend gulden zou de Volvo 850 zich nog niet uit de markt prijzen. Daarom kan als eindconclusie worden getrokken, dat de Volvo 850 GLT absoluut het beste is wat er op dit moment in de hogere zakenklasse te koop is. aanleggen. Bovendien maken de hoge parkeerprijzen van "even de boodschapen doen" een duur uitstapje. Probeer overigens met het zo heilige openbaar vervoer eens boodschappen te doen. Na een kwartier wachten in regen en wind sta je met drie tassen en een krat in de bus. Pro Auto heeft inmiddels 7000 leden, die een vuist willen maken tegen dit overheidsbeleid. Voor f.25, per jaar bent u lid van deze club en ontvangt u bovendien het kwartaalblad Pro Auto Signaal, daarmee u op de hoogte blijft van alle poltieke ontwikkelingen en de geplande acties. Het correspondentie-adres van Pro Auto is Postbus 5795, 3008 AT Rotterdam. voorwerpen volledig in de auto kunnen worden meegenomen. De uitrusting is bijzonder compleet met getint glas, elektrische ruitbediening voor, stoelverwarming, elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel en aan de buitenkant zeer fraaie zesspaaks lichtmetalen velgen en in de carrosseriékleur meegespoten bumpers en buitenspiegels. De Volvo 850 geeft zijn inzittenden een veilig gevoel. Daarnaast zorgt het prettig ingerichte interieur met fijne stoelen en de nieuwe achteras voor een hoog comfortniveau. De auto kan uiterst sportief worden bereden, maar zal niet makkelijk iets doen wat door zijn bestuurder niet zo is bedoeld, f Rustig rijden kan natuurlijk ook, want tot zo'n 4000 tr/min gedraagt de 850 zich als een waardige limousine. Kortom een uiterst plezierig vervoermiddel waar je alle kanten mee op kunt. Vierwielbesturing De tweede motorisering zit met 160 pk ruimer in het vermogen. Het is een nieuwe 2.3 liter, die zich net als de 2.0 kenmerkt door stille en soepele loopeigenschappen, ten gevolge van de twee gemonteerde balansassen. Bij ver doortrekken in de versnellingen is pas een sportief roffeltje waarneembaar. Natuurlijk heeft de 2.3 een hoger prestatieniveau met een top van 215 km/u en een acceleratie in 7,7 seconden. De 2.3i kan alleen met vijfbak worden uitgerust. De duurste uitvoering van de nieuwe Honda Prelude heeft standaard een airbag, cruise control en vierwielbesturing. Honda presenteerde 4WS voor het eerst op het vorige Prelude-model. Het meer geavanceerde systeem in het nieuwe model baseert zijn jverking op de wagénsnelheid, snelheid van sturen en de hoek van sturen. Tot zo'n 30 km/u is Vierwielbesturing erg handig bij het keren op de weg en inparkeren. Op de snelweg het systeem voor een bijzor stabiel passeer- en bochtengedrag. Echter precies hiertussenin en vooral op bochtige trajecten toont 4WS zich als een verraderlijk accessoire. Het aanvankelijk rechtuit willen van deze voorwielaandrijver kan onverwacht omslaan in het uitbreken van de achterkant, vooral als de ondergrond nog wat zacht of nat is. Vreemd is ook dat je niet gewend bent aan het bijzetten van de achterzijde, zodat het een effect kan hebben op de maag. Al bij al doet de vierwielbesturing beslist afbreuk aan de verder uitstekende kwaliteiten van de waardoor vrijwel de volledige inhoud voor andere spullen beschikbaar is. De 850 heeft voorin de portieren nog twee bijna vierkante bakken, die echter voor het opbergen van kaarten wat vreemd gevormd zijn, maar eigenlijk is dit de enige kritiek die de 850 GLT oproept. Bergruimte heeft de 850 meer dan voldoende. De kofferruimte heeft een inhoud van 445 liter. Bovendien kent de achterbank een skiluik, terwijl ook de volledige rugleuning in twee ongelijke delen kan worden weggeklapt. Bovendien kan de rugleuning van de rechter voorstoel worden neergeklapt, waardoor zeer lange, smalle Op de foto overhandigt dhr. L. de Koster van Aut< de Mercedes-Benz motor t versnellingsbak aan dhr. Mutsqers, directeur Streekschool. District sex manager van Mercedes Nederland, de Heer Van Kooy en de Heer Van Gestel van de streekschool kijken goedkeurend toe.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23