VOLVO 850 GLT
Uitschieter op alle fronten
I
May-Weggen pakt
Honda Prelude
parkeren aan
I. -
Mercedes-motor
voor Streekschool
D
HT
Open dag Streekschool
5
/en
Jto's
AUTOTEST
VAN ROOSMALEN
25
-
df-nb-80
jUJ
-
1 1992-pagina 2
I
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 februari 1992 - pagina 3
ing
lier en
p/mnd
183911
levensbelang. Deze rol gac
850 GLT vervullen.
moeten
sieze,
n uit-
n we
waar
extra
vervolg van pagina 1
Auto Oisterwijk B.V.
De nieuwe Prelude staat vanaf
half februari in onze showroom
voor Oisterwijk,
Tilburg e.o.
Moord 65
21411
1991
1989
1988
1988
1987
1986
1991
1990
1989
1991
1990
1989
1989
1988
1987
1986
1987
1989
1990
1990
1987
1989
1987
iffen
an ook
“raden.
wordt
m van een
“ras konden de
Sprendlingenstraat
27, Oisterwijk,
telefoon
04242-15959
DA
VOLVOVOLVOT
r van de
srvice
toparc
en
je. De
voorstoelen zitten uitstekend,
hebben een lange zitting, zijn goed
rar en bieden prima
eun. De lederen
j op onze testauto te
rergt een extra
Het gaat hier immers
voorwielaandrij
beschikt de Pref
handges
kan ook
besteld.
ik omen. De
srblijft moet
We moeten
>gen sluiten
■urg. De motor en
jsteld en zullen als
-je moderne
heeft een modern
l. „orgde in de
‘:e-dieselmotor en
ie
r. De
3 is dan
ligheden en
srkelijk
HOIVDA Honda Dealer
Ringbaan Zuid 3, TILBURG - Tel. 013-360015 - Donderdag koopavond
k.. Hoge Steenweg 85, LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 - Vrijdag koopavond
MMMMMMMMMMWMM
Slechte auto's worden
niet meer gemaakt, dat
hoor je regelmatig
beweren. Toch zijn er
veel verschillen tussen
de ene en andere
vierwieler. Soms komt
het voor dat er ineens
een nieuw model op de
markt komt, dat met kop
en schouders boven zijn
klasse-genoten
uitsteekt. Iedere
kilometer verder ben je
meer onder de indruk
van zijn comfort,
rijkwaliteiten en
prestaties. De nieuwe
Volvo 850 GLT behoort
zonder twijfel tot deze
zeldzame groep
uitschieters.
ig zorgt
onder
Bergruimte
Het dashboard is uiteraard
compleet met een toerentell
een reeks controlelampjes.
Stuurwiel en pookknop zijn
leer bekleed. Het dashboard!
is zeer gunstig van indelii
instructieboekje is in een
Prijzen
Er werd een gemiddeld verbruik
genoteerd van 1 liter op 9
kilometer en dat is gezien de
krachtige motor en bijbehorende
Afgelopen donderdac
samenwerking r
motor met versne
motorvcl":~
versnellingsb,
lesmateriaal c
techniek staat
met
dkastje
ing. Het
i lade
Morgen, vrijdag 14 en zaterdag 15 februari worden door de
Streekschool in Tilburg open dagen gehouden, wat betekent dat ook
de afdeling motorvoertuigentechniek voor alle belangstellenden is
geopend. Op 14 februari kan iedere geintersseerde terecht van 15.00
tot 21.00 uur, terwijl op zaterdag de deuren tussen 10.00 en 13.00 uur
open staan. Eventueel toekomstige leerlingen en ouders kunnen
zich laten informeren over de mogelijkheden van de verschillende
studies aan de afdeling motorvoertuigentechniek. Natuurlijk kan de
hele school worden bekeken inclusief de praktijklokalen waar
regelmatig demonstraties worden gegeven. Ook is het bedrijfsleven
uit de automobielbranche aanwezig. Zij kunnen vertellen over de
toekomstmogelijkheden in het autovak. Daarnaast kan met
verschillende leerlingen worden gesproken over hun ervaringen
met de Streekschool. Informatie over de open dagen kan worden
ingewonen bij de Streekschool, telefoon 013-686915. De afdeling
Motorvoertuigentechniek is te vinden aan de Beelaarts van
Bloklandstraat.
nc,v.ag 6 februari werd door Mercedes-dealer Autoparc in
met importeur Mercedes-Benz Nederland een Mercedes
nellingbak overhandigd aan de afdeling
voertuigentechniek van de Streekschool in Tilburg
sllingsbak worden in de praktikumruimte op gesio,
gaan dienen. De overdracht van dit stukje
rt niet alleen. Dhr. M. Prinssen van OBAM he
Ford insputsysteem geschonken. BMW-dealer Renova zoi_
persoon van dhr. van Alkemade voor een BMW inStructie-diesexuiwiux
een BMW dashboardsimulator. Ook Daf Tilburg ondersteunt de
streekschool op enthousiaste wijze met praktikum-apparatuur. De
officiële overhandiging hiervan zal later plaats vinden als alle
beschikbaar gestelde zaken staan opgesteld. Tot slot gaat het team
autotechniek een bijscholing volgen bij Toyota-importeur Louwman
Parqui in Raamsdonksveer. Zij gaan deelnemen aan het zogenaamde
Toyota Technical Eduction Program. Dat de dealerbedrijven uit de regio
zeer betrokken zijn bij de streekschool blijkt ook hier weer uit het feit dat
dhr. Vester van Toyota-dealer Autonova voor de deelname aan dit
onderwijsprogramma heeft gezorgd.
Lix,i,ers om een
ijver. Standaard
dude 2.0 over een
^schakelde vijfbak, maar
c als automiaat worden
Afmetingen: lengte
breedte 1,76 meter
Gewicht: 1330 kg
Prestaties: topsnelheid 215
km/u
acceleratie 0-100 in 8,9 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,6
liter/100 km
gemiddeld: 12,4 liter/100 km
Prijs: f.63.950,=
Wegenbelasting: f.218,tot
f.229, per 3 mnd.
nieuwe Prelude. Het aanschaf!
van deze voorziening moet dai
ten sterkste worden afgera
De nieuwe Honda Prelude
bij de dealers in ons land
verwacht in de tweede helft van
maart. Dan zal ook het volledige
programma beschikbaar zijn.
Honda Nederland verwacht in het
eerste jaar zo'n 500 eenheden te
kunnen verkopen, al zou dat
makkelijk meer kunnen worden.
De nieuwe Prelude is bovendien
behoorlijk concurrerend geprijsd.
De 2 liter, die al bijzonder
compleet en snel is, gaat f.52.890,=
kosten. De 2.3i vergt een
investering van f .63.690,= terwijl de
versie met vierwielbesturing,
airbag en ABS op f.68.190,=
uitkomt. Overigens zijn de airbag
en het ABS-systeem op de 2.3 ook
los verkrijgbaar.
De nieuwe Honda Prelude is een
verrasende nieuwkomer met een
meer dan aantrekkelijk uiterlijk,
uitstekende prestaties en een
fantasievolle interieuraankleding.
Met de kwaliteit van Honda zit het
wel goed, terwijl op technisch vlak
de Prelude een uitschieter is. De
enige kritiek treft de
vierwielbesturing, die gelukkig als
extra wordt aangeboden.
wordt een dergelijk veilige Volvo
ook standaard met ABS uitgerust.
Wie de deuren centraal opent,
komt in een typisch Volvo
interieur. De vormgeving van
stoelen, deurpanelen en
dashboard voldoen volledig aan
de verwachting. De afwerking
staat op een hoog niveau. De
achterbank biedt plaats aan
maximaal drie volwassenen die
over hoofd- en beenruimte niet te
klagen hebben. De bank is
voorzien van hoofdsteunen en een
middenarmsteun, die op
ingenieuze wijze kan worden
veranderd in een kinderzitje
>orstoelen zitten uitsteken
sbben een lange zitting,
verstelbaar en bieden pril
zijdelingse stei
bekleding die c
vinden was, ve
investering.
Vermogen ai 70 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 220 Nm bij 3300 tr/min
Afmetingen: lengte 4,66 meter.
SIPS
Door het verdwijnen
aangedreven achtei
Volvo-ingenieurs ook hier hun ei
kwijt. Onder de naam Delta-Link
brengt het merk op de 850 een
achterasconstructie die een groot
aantal voordelen biedt. Het gaat
hier om een sémi-onafhankelijke
constructie die echter de voordelen
van een onafhankelijke ophanging
en een starre as met elkaar
combineert. De Volvo 850
ook onder alle omstandig
vooral in bochten opmer^
neutraal. Bovendien is deze
geavanceerde achteras zeer
compact, wat weer ten goede is
gekomen aan de bagageruimte en
de opstelling van de achterbank.
Om het lijstje innovatieve
vindingen van de Volvo 850
compleet te maken, staan we nog
even stil bij de veiligheid, een
punt waarop Volvo een imago
hoog te houden heeft. Naast de
bekende verstevigingen van
carrosserie, kreukelzones en
deurversterkingen, brengt Volvo
nu het SIPS, Side Impact Protect
System. Het bestaat uit een
buisconstructie ter hoogte van de
B-stijl, die bij zijdelingse
aanrijdingen de auto op deze
plaats 'in model' laat. Natuurlijk
iet
juist
vijken wllen
rat is wel dat
irmarkten een
May-Weggen richt zich met haar
nieuwste pesterijen op het
parkeren. Vooral in steden
er volgens haar minder
parkeergelegenheden kc>™
parkeerruimte die over
duur betaald worden,
natuurlijk niet onze oc,
voor de parkeerproblemen in
sommige plaatsen, maar het op
deze manier oplossen is erg
rigoreus en weinig doordacht.
Er zijn verschillende steden zoals
Tilburg die de vestiging van
zoveel mogelijk winkels in he
centrum willen stimuleren en j
de vestiging in de wijken wilei
voorkomen. Resultac
bijvoorbeeld superm
veel te laag aantal
parkeerplaatsen mogen en kunnen
cylinder die voorzien van een
cylinderkop met vier kleppen per
zuiger goed is voor een vermogen
van 170 pk bij 6200 tr/min. De
uitermate soepele krachtbron
levert al bij 3300 tr/min zijn
maximale koppel van 220 Nm.
Hiervan is 90% beschikbaar tussen
de 2000 en 6000 tr/min. Een van de
noviteiten die Volvo op deze motor
toepast is het zogenaamde
Variabel Inductie Systeem (VIS),
dat met behulp van kleppen
afhankelijk van het toerental de
hoeveelheid inlaatlucht bepaald,
waardoor over een groter
toerenbereik een optimale
verbranding wordt verkregen. De
prestaties van de 1330 kg wegende
850 zijn bovengemiddeld. De auto
haalt een top van 215 km/u en trekt
in 8,9 Seconden van 0 tot 100 km/u.
De motor maakt een machtig
geluid. Vooral bij lagere
snelheden is het prachtige orkest
van de vijf zuigers op de
achtergrond hoorbaar, terwijl juist
bij hoge snelheden nauwelijks te
merken is dat er een motor aan het
werk is. Na het monteren van de
vijfcylinder in het vooronder, bleef
nog slechts 35 centimeter over voor
een versnellingsbak. Volvo stond
bovendien voor de overschakeling
op voorwielaandrijving en
ontwikkelde dan ook speciaal voor
de 850 een nieuwe vijfbak met zeer
bescheiden afmetingen. Deze bak
wordt met kabels bediend en kent
drie primaire assen. De bediening
gaat zeer exact.
Dat de 850 GLT een echte Volvo is,
wordt door het uiterlijk snel
bevestigd. Het profiel doet
behoorlijk denken aan dat van de
940, terwijl het front met in de
motorkap gevatte grille duidelijk
sportiever aandoet. Volvo is een
merk met een behouden
modellenpolitiek. Wie nu een 850
koopt weet dat hij of zij over zo'n
jaar of acht nog in een aktueel
model rijdt. Het
modellenprogramma uit de
Zweedse Volvo-fabrieken bestond
tot nu toe uit de 240 die vooral als
stationcar een bijzonder trouwe
aanhang kent, de 740 als instapper
in de zakenklasse en de 940/960-
reeks die eigenlijk niet meer zijn
dan een opgewaardeerde 740/760.
Volvo spreekt met haar grotere
modellen een geheel eigen
publiek aan met een relatief hoge
gemiddelde leeftijd. Wil een merk
in deze klasse toekomst hebben,
dan is een aantrekkelijk model
voor een jongere kopersgroep van
levensbelang. Deze rol gaat nu de
Vijfcylinder
De 850 is zo'n twintig centimeter
korter dan een 940, maar biedt
nagenoeg dezelfde binnenruimte
en een vergelijkbaar
bagagevolume. De ruimtewinst is
verkregen door de motor dwars
voorin te plaatsen. Volvo vertrouwt
het meest op het concept van een
lijnmotor. Als basis werd de
nieuwe 3 liter 6-pitter uit de 960
genomen. Door één cylinder te
verwijderen ontstond de 2435 cc 5
De Volvo 850 is er op dit moment
alleen in een GLT-uitvoering en
kost f.63.950,=. Ook is er een versie
met automaat voor f.68.800,=. Ten
opzichte van de concurrentie is
deze auto zeer gunstig geprijsd.
Zonder namen te noemen is vrijwel
geen enkel ander merk in staat
voor dit bedrag een dergelijk
complete, moderne en technisch
zeer innovatieve auto neer te
zetten. Zelfs voor zo'n
tachtigduizend gulden zou de
Volvo 850 zich nog niet uit de
markt prijzen. Daarom kan als
eindconclusie worden getrokken,
dat de Volvo 850 GLT absoluut het
beste is wat er op dit moment in de
hogere zakenklasse te koop is.
aanleggen. Bovendien maken de
hoge parkeerprijzen van "even de
boodschapen doen" een duur
uitstapje. Probeer overigens met
het zo heilige openbaar vervoer
eens boodschappen te doen. Na
een kwartier wachten in regen en
wind sta je met drie tassen en een
krat in de bus.
Pro Auto heeft inmiddels 7000
leden, die een vuist willen maken
tegen dit overheidsbeleid. Voor
f.25, per jaar bent u lid van deze
club en ontvangt u bovendien het
kwartaalblad Pro Auto Signaal,
daarmee u op de hoogte blijft van
alle poltieke ontwikkelingen en de
geplande acties. Het
correspondentie-adres van Pro
Auto is Postbus 5795, 3008 AT
Rotterdam.
voorwerpen volledig in de auto
kunnen worden meegenomen. De
uitrusting is bijzonder compleet
met getint glas, elektrische
ruitbediening voor,
stoelverwarming, elektrisch
verstelbare rechter buitenspiegel
en aan de buitenkant zeer fraaie
zesspaaks lichtmetalen velgen en
in de carrosseriékleur
meegespoten bumpers en
buitenspiegels.
De Volvo 850 geeft zijn inzittenden
een veilig gevoel. Daarnaast zorgt
het prettig ingerichte interieur met
fijne stoelen en de nieuwe
achteras voor een hoog
comfortniveau. De auto kan uiterst
sportief worden bereden, maar zal
niet makkelijk iets doen wat door
zijn bestuurder niet zo is bedoeld, f
Rustig rijden kan natuurlijk ook,
want tot zo'n 4000 tr/min gedraagt
de 850 zich als een waardige
limousine. Kortom een uiterst
plezierig vervoermiddel waar je
alle kanten mee op kunt.
Vierwielbesturing
De tweede motorisering zit met 160
pk ruimer in het vermogen. Het is
een nieuwe 2.3 liter, die zich net
als de 2.0 kenmerkt door stille en
soepele loopeigenschappen, ten
gevolge van de twee gemonteerde
balansassen. Bij ver doortrekken
in de versnellingen is pas een
sportief roffeltje waarneembaar.
Natuurlijk heeft de 2.3 een hoger
prestatieniveau met een top van
215 km/u en een acceleratie in 7,7
seconden. De 2.3i kan alleen met
vijfbak worden uitgerust.
De duurste uitvoering van de
nieuwe Honda Prelude heeft
standaard een airbag, cruise
control en vierwielbesturing.
Honda presenteerde 4WS voor het
eerst op het vorige Prelude-model.
Het meer geavanceerde systeem in
het nieuwe model baseert zijn
jverking op de wagénsnelheid,
snelheid van sturen en de hoek
van sturen. Tot zo'n 30 km/u is
Vierwielbesturing erg handig bij
het keren op de weg en
inparkeren. Op de snelweg
het systeem voor een bijzor
stabiel passeer- en
bochtengedrag. Echter precies
hiertussenin en vooral op bochtige
trajecten toont 4WS zich als een
verraderlijk accessoire. Het
aanvankelijk rechtuit willen van
deze voorwielaandrijver kan
onverwacht omslaan in het
uitbreken van de achterkant,
vooral als de ondergrond nog wat
zacht of nat is. Vreemd is ook dat je
niet gewend bent aan het bijzetten
van de achterzijde, zodat het een
effect kan hebben op de maag. Al
bij al doet de vierwielbesturing
beslist afbreuk aan de verder
uitstekende kwaliteiten van de
waardoor vrijwel de volledige
inhoud voor andere spullen
beschikbaar is. De 850 heeft voorin
de portieren nog twee bijna
vierkante bakken, die echter voor
het opbergen van kaarten wat
vreemd gevormd zijn, maar
eigenlijk is dit de enige kritiek die
de 850 GLT oproept. Bergruimte
heeft de 850 meer dan voldoende.
De kofferruimte heeft een inhoud
van 445 liter. Bovendien kent de
achterbank een skiluik, terwijl ook
de volledige rugleuning in twee
ongelijke delen kan worden
weggeklapt. Bovendien kan de
rugleuning van de rechter
voorstoel worden neergeklapt,
waardoor zeer lange, smalle
Op de foto overhandigt
dhr. L. de Koster van Aut<
de Mercedes-Benz motor t
versnellingsbak aan
dhr. Mutsqers, directeur
Streekschool. District sex
manager van Mercedes
Nederland, de Heer Van Kooy
en de Heer Van Gestel van de
streekschool kijken
goedkeurend toe.