HONDA PRELUDE
■r
Sensueel
genoegen
GEGARANDEERDE
INRUILWAARDE BIJ SKODA
1.79
1.59
99
GRIJSKENTEKEN-REEKS
OPEL ASTRA
-COMPLEET-
Oplage: 95.000 ex.
Garantie
Citroen
Retromobile
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
3 jaar gratis
onderhoud
TRA
\HS
HU!!!
in Parijs
iri 1992-pagina 20
Donderdag 13 februari 1992
e
kan
Ier
Lees verder op pagina 3
Tony Vos
25
ig 15 februari as..
n
pag. 5
o.a.:
IKENS
RIJ-IMPRESSIE
Lees verder
in dit nummer
Nieuws van
Daihatsu
Jaargang 4
Nummer?
S'Agaro - Honda heeft er een gewoonte van gemaakt
haar modellen via een strak schema te vervangen, of
Autotest:
Volvo 850 GLT
pag. 3
OOKfilLBl
tra Twin.
t 1.4
=i. een
de
met
zojuist
rr boven
Variaties bij
Opel en Ford
pag. 5
Twin is de reeks
in dit model compleet. Naast de
normale driedeurs als
t naar de naam Asti
i worden geleverd met
De Astra Twin heeft ee
betreft identiek aan c«
it zich met
ide klein-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hi 1 varenbeek.
door Pon, sinds de jaren veertig importeur van
Volkswagen in ons land.
De nieuwe firma Pon Mobiel moet Skoda in ons land
naar een hoger plan tillen. De gegarandeerde
inuilprijs is daar een voorbeeld van. Er is een Skoda
Favorit met schone 1.3 liter motor vanaf f.16.395,=
voorzien van een vijfversnelllingsbak. Het
inruilaanbod geldt voorlopig voor onbepaalde tijd.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Onder de reclameleuzen
"Geen zorgen maar daden"
en "Klep dicht en rijden"
houdt Citroën in het kader
van de Bedrijfsauto Rai een
bijzondere aktie. Alle
klanten die tot en met 29
februari een Citroën C15 of
C25 bestelauto aanschaffen
krijgen gratis 3 jaar
reparatie en onderhoud.
Profiel
Het front is mooi, aggressief en
sportief tegelijk. De dubbele
koplampen bevinden zich achter
één glas, zodat de klaplampen
definitief verleden tijd zijn. Naast
de lichtunits bevinden zich twee
kleine luchtsleuven, terwijl het
overgrote deel van de koellucht
via de bumper de radiator moet
Met de introductie van de Opel Astra
grijskentekenuitveringen op basis van dit m<
drie- en vijfdeurs Wagon bestel is nu ook de
zodanig leverbaar. Deze bestelvariant luistert
Dit model is gebaseerd op de Astra GL en kan
en 1.6 liter injectiemotor en als 1.7 liter diesel. 1
laadvermogen van 500 kg en is wat uitrusting be.x=xx .ucmxc
personenwagenuitvoering. General Motors Nederland richt
deze in ons land omgebouwde Astra Twin op de zogenaamd
zakelijke markt. De Astra Twin is er vanaf f.20.440,= exclusief BTW met
1.4 liter motor. De diesel vraagt een extra uitgave van f.400,
Wie nu een nieuwe Skoda Favorit aanschaft krijgt bij
aankoop van de volgende Skoda na twee jaar
gegarandeert 70% van de nieuwprijs terug. Hierdoor
wordt Skoda-rijden wel erg aantrekkelijk gemaakt
voor de particulier en zakelijke rijder.
Skoda is onder de vlag van het Volkswagen-concern
bezig met een imago- verandering.
Ook in Nederland is de Skoda-impoteur overgenomen
weer werk gemaakt heeft van de
techniek. De Prelude komt met
twee motoren op de markt. Aan de
basis staat de bekende Accord
motor met 2 liter inhoud, 16
kleppen en een vermogen van 133
pk. Met een kentekengewicht van
1193 kg is deze auto goed voor een
top van 201 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 9,2
seconden. Haast als
vanzelfsprekend heeft deze auto
voor en achter Honda's eigen
double wishbone wielophanging
die een bijzonder neutraal
weggedrag tot gevolg heeft.
Zonder te generaliseren, moet
worden opgemerkt dat de
voorgaande Prelude- modellen
vooral een wat ouder publiek
aanspraken, terwijl de
concurrenten in dit segment
vrijwel allemaal op een jongere
leeftijdsgroep gericht zijn. Met de
nieuwe Prelude kan Honda de
concurrentie nu recht in de ogen
kijken. Het resultaat is een 4,40
meter lange tweedeurs coupé met
een vanuit alle hoeken gezien
aantrekkelijke en gedurfde
vormgeving.
bereiken. De Prelude is met 1,29
meter behoorlijk laag en met 1,76
meter zeer breed en zo oogt hij ook
als ie in de binnenspiegel gezien
Bij de aankoop van een
gebruikte auto wordt
wisselend waarde gehecht
aari,garantie. Natuurlijk kan
door geen enkel autobedrijf
zekerheid gegeven worden op
een vijfdehansie voor (.1.250,=..
Al sinds jaar en dag kennen
bij de Bovag aangesloten
bedrijven een eigen garantie
volgens Bovag-bepalingen.
Welke auto u ook koopt bij
welk aangesloten bedrijf dan
ook, de garantiebepalingen
zijn gelijk. Daarnaast kennen
verschillende auto-importeurs
hun eigen benaming voor de
garantie die de merk-dealer
op zijn qccassions geeft. Zo
heeft Peugeot bijvoorbeeld de
Leeu wenkeur-garan ti e.
Alhoewel de Bovag
waarschuwt voor andere
garantievormen, is het
meestal zo dat de garantie
van de importeur nog iets
uitgebreider is dan van de
Bovag. Uiteraard geldt in de
meeste gevallen ook hier een
prijsgrens van f.7.500,=. Veelal
hebben dealers het risico van
garantieclaims op gebruikte
wagens afgekocht, zodat het
vervangen van een remschijf
of het repareren van een
versnellingsbak niet aan het
bedrijfskapitaal vreet.
Vreemd is echter dat je toch
regelmatig klachten hoort.
Mensen voelen zich snel door
een autobedrijf afgescheept.
Toch weten service gerichte
officiële merkendealers een
garantiegeval als het goed is
netjes af te handelen. Toch is
het vreemd dat ik zelfs
versteld stond van een meer
dan keurige afhandeling van
een fors aantal
garantieclaims op één auto in
mijn directe omgeving. Zonder
morren werden
koppelingsplaat, drukgroep,
druklager en verschillende
rubbers vervangen, werd de
uitlaat gerepareerd en werd
zelfs een kleine reparatie een
paar dagen na afloop van de
garantie nog gratis
uitgevoerd. Complimenten. De
bezitter van betreffende auto
heeft geen cent voor dit alles
hoeven afdragen, en zo hoort
het eigenlijk ook. Je betaalt
immers extra voor de
garantie, zodat je daar best
wel wat voor terug mag
verwachten. Overigens is het
misschien nuttig te wijzen op
de zogenaamde 'garantie-
afloop-keuring' van de ANWB,
die haarfijn alle
mankementen aan uw z
aangeschafte auto naar
haalt...
komt aanrijden. Het profiel
kenmerkt zich door de vrij lage
neus, het grote portier, een klein
zijruitje en een hoge achtersteven.
Aan de achterkant vinden we een
normaal kofferdeksel, die een
uvxvxa amvwuwm wru u lX... uvuvaMM xw «X.XXJ bagageruimte van 278 liter
XteS
o a „a aaa naiinia denken aan de Jaguar XJS. De
Prelude ziet er gelikt uit met
meegespoten bumpers,
buitenspiegels en portiergrepen,
keurig en zeker niet opzichtige
lichtmetalen velgen en standaard
op alle modellen het elektrisch
schuif/kanteldak.
Het interieur is haast net zo
lend als de buitenkant.
maal bijzonder fantasievol wat
betreft het dashboardontwerp. Aan
de uiteinden zijn de speakers voor
de radio aangebracht. Daar tussen
bevindt zich over de hele breedte
van de auto een zwarte balk.
Morgen opent het Palais des
Exposition in het zuiden van
Parijs weer haar deuren voor
de jaarlijkse oldtimerbeurs
Retromobile. Net als andere
jaren zullen maar liefst drie
hallen van het grote
tentoonstellingscomplex
gevuld zijn met oude auto's,
merkenclubs, uitgevers van
oldtimertijdschriften en
natuurlijk de nodige stands
met onderdelen,
documentatie en
miniatuurmodellen. De
Retromobile is geopend tot
en met zondag 23 februari.
Het tentoonstellingsterrein is
direkt gelegen aan de
Boulevard Peripherique,
afslag Porte de Versatile. Er
is voldoende
parkeergelegenheid op het
dak van het gebouw (ingang
aan de zuid-kant). Bezoekers
dienen vooral op zondag
rekening te houden met
grote drukte op de ringweg.
is. Wat lijnvoering betreft wijst een nieuwe generatie
vaak sterk op de voorganger terug en moeten we de
noviteiten vooral op technisch vlak zoeken. Met de
vierde verschijningsvorm van de Prelude heeft Honda
echter in één keer afgerekend met het imago van de
voorgangers. De nieuwe Prelude is wederom een 2+2
coupé echter met zoals Honda het zelf noemt, een x=
sensueel gevormde koets. We reden met de 2.3 injectie opwindend als de buiteni
met vierwielbesturing. Honda toont zich voor de
dashboardkastje waar echt niets
meer dan een instructieboekje in
kan worden opgeborgen. Dit wordt
echter direot goed gemaakt door
een enorm, met de sleutel
afsluitbaar vak tussen de stoelen
in. Dat de Prelude een echte 2+2 is,
blijkt al snel als je voorin gezeten
achterom kijkt. De keurig
voorgevormde zitplaatsen achterin
geven slechts plaats aan kleine
kinderen die vanwege hun geringe
lengte de benen niet over de rand
van de zitting steken. Honda mikt double wist
met deze Prelude ook duidelijk op die een bijz,
jonge mannen en tweepersoons v.
huishoudens.
Het spreekt voorzich dat Honda
Hierin zijn ter hoogte van het stuur
duidelijk de snelheidsmeter en
toerenteller ondergebracht. Wordt
de contactsleutel omgedraait dan
blijken op andere plaatsen
digitaal de brandstof- en
temperatuurmeter aanwezig te
zijn, terwijl verder ook de
controlelampjes en het digitale
klokje in de balk zijp opgenomen.
Stootrand
Direkt hieronder zit een dikke
stootrand die behoorlijk ver het
interieur indringt. Hierdoor zit je
als bestuurder ver van de
instrumenten af, wat aan de ene
kant een veilig gevoel geeft, maar
van de andere kant best wennen
is. De afleesbaarheid kan namelijk
beter. De knopjes voor de
elektrische raam- en
spiegelbediening zijn boven in de
portieren opgenomen, terwijl de
verwarming en ventilatie op de
console worden geregeld. Heel
ingenieus zijn bovendien in ied«
portier twee instelbare
uitstroomopeningen
ondergebracht. De twee stoelen
zijn enigszins kuipvormig en
hebben aangebouwde
hoofdsteunen. De zitting is niet al
te lang, maar er wordt meer dan
voldoende steun geboden. De
nieuwe Prelude heeft lange, maar
ondiepe portierbakken en een