HONDA PRELUDE ■r Sensueel genoegen GEGARANDEERDE INRUILWAARDE BIJ SKODA 1.79 1.59 99 GRIJSKENTEKEN-REEKS OPEL ASTRA -COMPLEET- Oplage: 95.000 ex. Garantie Citroen Retromobile Bijlage van: De Tilburgse Koerier 3 jaar gratis onderhoud TRA \HS HU!!! in Parijs iri 1992-pagina 20 Donderdag 13 februari 1992 e kan Ier Lees verder op pagina 3 Tony Vos 25 ig 15 februari as.. n pag. 5 o.a.: IKENS RIJ-IMPRESSIE Lees verder in dit nummer Nieuws van Daihatsu Jaargang 4 Nummer? S'Agaro - Honda heeft er een gewoonte van gemaakt haar modellen via een strak schema te vervangen, of Autotest: Volvo 850 GLT pag. 3 OOKfilLBl tra Twin. t 1.4 =i. een de met zojuist rr boven Variaties bij Opel en Ford pag. 5 Twin is de reeks in dit model compleet. Naast de normale driedeurs als t naar de naam Asti i worden geleverd met De Astra Twin heeft ee betreft identiek aan c« it zich met ide klein- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hi 1 varenbeek. door Pon, sinds de jaren veertig importeur van Volkswagen in ons land. De nieuwe firma Pon Mobiel moet Skoda in ons land naar een hoger plan tillen. De gegarandeerde inuilprijs is daar een voorbeeld van. Er is een Skoda Favorit met schone 1.3 liter motor vanaf f.16.395,= voorzien van een vijfversnelllingsbak. Het inruilaanbod geldt voorlopig voor onbepaalde tijd. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Onder de reclameleuzen "Geen zorgen maar daden" en "Klep dicht en rijden" houdt Citroën in het kader van de Bedrijfsauto Rai een bijzondere aktie. Alle klanten die tot en met 29 februari een Citroën C15 of C25 bestelauto aanschaffen krijgen gratis 3 jaar reparatie en onderhoud. Profiel Het front is mooi, aggressief en sportief tegelijk. De dubbele koplampen bevinden zich achter één glas, zodat de klaplampen definitief verleden tijd zijn. Naast de lichtunits bevinden zich twee kleine luchtsleuven, terwijl het overgrote deel van de koellucht via de bumper de radiator moet Met de introductie van de Opel Astra grijskentekenuitveringen op basis van dit m< drie- en vijfdeurs Wagon bestel is nu ook de zodanig leverbaar. Deze bestelvariant luistert Dit model is gebaseerd op de Astra GL en kan en 1.6 liter injectiemotor en als 1.7 liter diesel. 1 laadvermogen van 500 kg en is wat uitrusting be.x=xx .ucmxc personenwagenuitvoering. General Motors Nederland richt deze in ons land omgebouwde Astra Twin op de zogenaamd zakelijke markt. De Astra Twin is er vanaf f.20.440,= exclusief BTW met 1.4 liter motor. De diesel vraagt een extra uitgave van f.400, Wie nu een nieuwe Skoda Favorit aanschaft krijgt bij aankoop van de volgende Skoda na twee jaar gegarandeert 70% van de nieuwprijs terug. Hierdoor wordt Skoda-rijden wel erg aantrekkelijk gemaakt voor de particulier en zakelijke rijder. Skoda is onder de vlag van het Volkswagen-concern bezig met een imago- verandering. Ook in Nederland is de Skoda-impoteur overgenomen weer werk gemaakt heeft van de techniek. De Prelude komt met twee motoren op de markt. Aan de basis staat de bekende Accord motor met 2 liter inhoud, 16 kleppen en een vermogen van 133 pk. Met een kentekengewicht van 1193 kg is deze auto goed voor een top van 201 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,2 seconden. Haast als vanzelfsprekend heeft deze auto voor en achter Honda's eigen double wishbone wielophanging die een bijzonder neutraal weggedrag tot gevolg heeft. Zonder te generaliseren, moet worden opgemerkt dat de voorgaande Prelude- modellen vooral een wat ouder publiek aanspraken, terwijl de concurrenten in dit segment vrijwel allemaal op een jongere leeftijdsgroep gericht zijn. Met de nieuwe Prelude kan Honda de concurrentie nu recht in de ogen kijken. Het resultaat is een 4,40 meter lange tweedeurs coupé met een vanuit alle hoeken gezien aantrekkelijke en gedurfde vormgeving. bereiken. De Prelude is met 1,29 meter behoorlijk laag en met 1,76 meter zeer breed en zo oogt hij ook als ie in de binnenspiegel gezien Bij de aankoop van een gebruikte auto wordt wisselend waarde gehecht aari,garantie. Natuurlijk kan door geen enkel autobedrijf zekerheid gegeven worden op een vijfdehansie voor (.1.250,=.. Al sinds jaar en dag kennen bij de Bovag aangesloten bedrijven een eigen garantie volgens Bovag-bepalingen. Welke auto u ook koopt bij welk aangesloten bedrijf dan ook, de garantiebepalingen zijn gelijk. Daarnaast kennen verschillende auto-importeurs hun eigen benaming voor de garantie die de merk-dealer op zijn qccassions geeft. Zo heeft Peugeot bijvoorbeeld de Leeu wenkeur-garan ti e. Alhoewel de Bovag waarschuwt voor andere garantievormen, is het meestal zo dat de garantie van de importeur nog iets uitgebreider is dan van de Bovag. Uiteraard geldt in de meeste gevallen ook hier een prijsgrens van f.7.500,=. Veelal hebben dealers het risico van garantieclaims op gebruikte wagens afgekocht, zodat het vervangen van een remschijf of het repareren van een versnellingsbak niet aan het bedrijfskapitaal vreet. Vreemd is echter dat je toch regelmatig klachten hoort. Mensen voelen zich snel door een autobedrijf afgescheept. Toch weten service gerichte officiële merkendealers een garantiegeval als het goed is netjes af te handelen. Toch is het vreemd dat ik zelfs versteld stond van een meer dan keurige afhandeling van een fors aantal garantieclaims op één auto in mijn directe omgeving. Zonder morren werden koppelingsplaat, drukgroep, druklager en verschillende rubbers vervangen, werd de uitlaat gerepareerd en werd zelfs een kleine reparatie een paar dagen na afloop van de garantie nog gratis uitgevoerd. Complimenten. De bezitter van betreffende auto heeft geen cent voor dit alles hoeven afdragen, en zo hoort het eigenlijk ook. Je betaalt immers extra voor de garantie, zodat je daar best wel wat voor terug mag verwachten. Overigens is het misschien nuttig te wijzen op de zogenaamde 'garantie- afloop-keuring' van de ANWB, die haarfijn alle mankementen aan uw z aangeschafte auto naar haalt... komt aanrijden. Het profiel kenmerkt zich door de vrij lage neus, het grote portier, een klein zijruitje en een hoge achtersteven. Aan de achterkant vinden we een normaal kofferdeksel, die een uvxvxa amvwuwm wru u lX... uvuvaMM xw «X.XXJ bagageruimte van 278 liter XteS o a „a aaa naiinia denken aan de Jaguar XJS. De Prelude ziet er gelikt uit met meegespoten bumpers, buitenspiegels en portiergrepen, keurig en zeker niet opzichtige lichtmetalen velgen en standaard op alle modellen het elektrisch schuif/kanteldak. Het interieur is haast net zo lend als de buitenkant. maal bijzonder fantasievol wat betreft het dashboardontwerp. Aan de uiteinden zijn de speakers voor de radio aangebracht. Daar tussen bevindt zich over de hele breedte van de auto een zwarte balk. Morgen opent het Palais des Exposition in het zuiden van Parijs weer haar deuren voor de jaarlijkse oldtimerbeurs Retromobile. Net als andere jaren zullen maar liefst drie hallen van het grote tentoonstellingscomplex gevuld zijn met oude auto's, merkenclubs, uitgevers van oldtimertijdschriften en natuurlijk de nodige stands met onderdelen, documentatie en miniatuurmodellen. De Retromobile is geopend tot en met zondag 23 februari. Het tentoonstellingsterrein is direkt gelegen aan de Boulevard Peripherique, afslag Porte de Versatile. Er is voldoende parkeergelegenheid op het dak van het gebouw (ingang aan de zuid-kant). Bezoekers dienen vooral op zondag rekening te houden met grote drukte op de ringweg. is. Wat lijnvoering betreft wijst een nieuwe generatie vaak sterk op de voorganger terug en moeten we de noviteiten vooral op technisch vlak zoeken. Met de vierde verschijningsvorm van de Prelude heeft Honda echter in één keer afgerekend met het imago van de voorgangers. De nieuwe Prelude is wederom een 2+2 coupé echter met zoals Honda het zelf noemt, een x= sensueel gevormde koets. We reden met de 2.3 injectie opwindend als de buiteni met vierwielbesturing. Honda toont zich voor de dashboardkastje waar echt niets meer dan een instructieboekje in kan worden opgeborgen. Dit wordt echter direot goed gemaakt door een enorm, met de sleutel afsluitbaar vak tussen de stoelen in. Dat de Prelude een echte 2+2 is, blijkt al snel als je voorin gezeten achterom kijkt. De keurig voorgevormde zitplaatsen achterin geven slechts plaats aan kleine kinderen die vanwege hun geringe lengte de benen niet over de rand van de zitting steken. Honda mikt double wist met deze Prelude ook duidelijk op die een bijz, jonge mannen en tweepersoons v. huishoudens. Het spreekt voorzich dat Honda Hierin zijn ter hoogte van het stuur duidelijk de snelheidsmeter en toerenteller ondergebracht. Wordt de contactsleutel omgedraait dan blijken op andere plaatsen digitaal de brandstof- en temperatuurmeter aanwezig te zijn, terwijl verder ook de controlelampjes en het digitale klokje in de balk zijp opgenomen. Stootrand Direkt hieronder zit een dikke stootrand die behoorlijk ver het interieur indringt. Hierdoor zit je als bestuurder ver van de instrumenten af, wat aan de ene kant een veilig gevoel geeft, maar van de andere kant best wennen is. De afleesbaarheid kan namelijk beter. De knopjes voor de elektrische raam- en spiegelbediening zijn boven in de portieren opgenomen, terwijl de verwarming en ventilatie op de console worden geregeld. Heel ingenieus zijn bovendien in ied« portier twee instelbare uitstroomopeningen ondergebracht. De twee stoelen zijn enigszins kuipvormig en hebben aangebouwde hoofdsteunen. De zitting is niet al te lang, maar er wordt meer dan voldoende steun geboden. De nieuwe Prelude heeft lange, maar ondiepe portierbakken en een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21