RENAULT EXPRESS 1.9D W wn SCHADE? LEASE ADVIES Ga bij Dr. Car te raden! öz® Opel nog nooit- zo compleet ïrs Alfa-dealer Wouters breekt uniek record Dr.Car ftewfeft, x/hk/i' Q VANDERBOOM m rs RUM ES IQnissaim^B GARAGE DENISSEN BV. I I ■werk- ■paard DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 februari 1992 - pagina 3 392 -pagina 2 .1984 ..1984 1985 .1987 .1988 1989 1990 1990 leden JTW een ■100 moet JRG 1 I Vakmanschap en service als traditie Renaultdealer in het Hart van Brabant Goirkestraat 25,5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011 szen uit ie tot 14-08-'94 O® JRG I SLXT-Bar UJO km 56 m svens: Express 1989 1986 1986 1986 1989 1985 1985 1985 1985 1985 1986 1987 1988 1985 1986 1984 1990 1983 1989 Cf! Alhlfrf Itii tUl/Vip/ Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg uvtxr toei ireekbac jongen, ïewicht voor Petrr recor de nma Vrijwel sstaan mteken, aen, ir._ irprijs vc opget e testauto teken- 51.4 RL Ï.T Nissan Vanette 1.5 Sailor LWB^^ Laadvermogen 910 kg. inhoud 4,8 m’ Operational Leaseprijs: ƒ599,20 p/mnd (geb. op 48 maanden en/of 100’000 km) iarg. Jinsanstrait 52-56, Tilbare, Tal.: 013-683911 Bruikbaar Als een van de weinige aanbieders van een dergelijk type bestelauto heeft Renault een ruime keus aan motoren. Benzinerijders kunnen kies ato's is i begin nieuw re pand e hadden i beter zijn ir te maken igelijkhe i een >lyft ook Acht j van Denissen BV I Dhr. de Feo, algemeen directeur Alfa Romeo Nederland overhandigt de sleutels van de 100 ste door Wouters afgeleverd Alfa in de maand januari aan dhr. Koenraads. Het Opel bestelwagenprogrammc wat nog nooit zo compleet. V van alle personenauto's bes uitvoeringen op grijskentck bedrijf noodzakelijk zoveel mogelijk lading te vervoeren op een zo klein mogelijk oppervlak. Bovendien, hoe hoger het laadvolume, hoe minder ritten er gereden hoeven te worden. De grootte van de laadruimte en de toegankelijkheid hiervan zijn van groot belang bij de aanschaf van een bestel- of vrachtauto. Daarnaast is een lage kilometerkostprijs mede van doorslaggevende betekenis. We reden met de nieuwste uitvoering van de best verkochte bestelauto in Europa, de Renault Express. if is i» i AUTOBEDRIJF keurings- bedrijf APK Lid BOVAG AUTO Expre ss. De 1.9 liter is al vanaf een stationair toerental volledig aanspreekbaar en is bepaald c vlotte jongen. Hij haalt bij een lediggewicht van 900 kg makkelijk een top van 140 km/u terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 16,5 seconden wordt volbracht (ter vergelijking 1.6D: 132 km/u en 0-100 in 19,2 sec). De 1.9D blinkt echter niet uit in stilte, zijn levendigheid is duidelijk waarneembaar. Uiteraard wordt de auto in beladen toestand meestal stiller. de Express is eenvoudig en doelmatig ingericht. De vloer is met een kunststof laag afgedekt, die makkelijk schoon te houden is. De portieren zijn op de bovenste rand na ook met grijze kunststof panelen bedekt. Het dashboard is zeer rechthoekig, we kennen dit ook uit de 5 Campus. prettig. Bij manouvreersnt is de besturing aan de zware kant, maar stuurbekrachtiging is eventueel leverbaar. motoren en moderne 1.4 liter Energy krachtbron, terwijl de dieselaar nog steeds kan vertrouwen op de 55 pk 1.6 liter met vierbak. Nieuw in het programma is echter de door ons gereden 1.9 liter diesel met 65 pk en standaard een handgeschakelde vijfbak. Het vermogen van de 1.9 wordt in vergelijking met de 1.6 bij een lager toerental bereikt en ook het koppel is met zo'n 18 procent toegenomen. Een uiterst bruikbaar naast de speciale bestelauto- modellen. Aan de basis staat de Corsa die met vier verschillende motoren wordt aangeboden. De Corsa is een prima besteller voor het stadswerk en de particulier die een achterbank kan missen. De Opel Astra wordt op de Rai in een nieuwe uitvoering gepresenteerd. Eind vorig jaar werd al de 5-deurs wagon in Van-uitvoering geïntroduceerd. Sinds januari is ook de speciale driedeurs bestel in produktie gegaan. Beide auto's zijn verkrijgbaar met 1.4i en 1.6i benzinemotoren en de 1.7 liter diesel. De Astra heeft een laadvolume van 1.650 liter en een laadvermogen van 500 kg. De lengte van de laadvloer is bij de 3- deurs negen centimeter langer. De naam Kadett is volledig uit het Opel programma verdwenen. Toch is de tweedeurs bestelvariant met extra verhoogd dak nog steeds leverbaar onder de naam Combo. Ook deze auto kent hetzelfde motorenprogramma als de Astra en heeft een laadvolume van maar liefst 2.220 liter bij een aan de driedeurs Astra gelijke van laadbak is uiteraard sterk afhankelijk van de gekozen cabine en varieert van 1,51 meter tot 2,26 meter. Uiteraard is de Opel Campo ook met vierwielaandrijving leverbaar. Nieuw op de Rai zijn de twee verschillende versies van de Opel Frontera. Deze vierwielaangedreven auto's hebben een Isuzu achtergrond, maar worden in het Engelse Luton met gebruikmaking van vele Opel onderdelen geassembleerd. Er kan worden gekozen uit een tweedeurs met korte wielbasis en 2 liter motor en de grotere vierdeurs met 1 2.4 liter benzine of 2.3 liter turbodiesel. Beide versies kennen een grijs-kenteken-variant. laadvloerlengte. Ook de Omega Wagon is een uitstekende basis voor een grote bestelwagen. De klant kan kiezen uit krachtige 4 cylinder benzinemotoren met 2.0 en 2.4 liter inhoud en de 2.3 liter diesel met of zonder turbo. Met een laadvloerlengte van 1,85 meter heeft de Omega een bagagevolume van 1.950 liter. Bij de Campo pick-up is de merknaam Isuzu omgewisseld voor Opel. Er zijn maar liefst drie carrosseriemogelijkheden zoals de 2-deurs single cab, de sportscab met extra ruimte achter de stoelen en de vierdeurs dubbele cabine. Crew Cab genaamd. De lengte Comfort Naast de snelheidsmeter met dagteller is een forse reeks controlelampjes gesitueerd. De brandstofmeter is tot minimale afmetingen gereduceerd. De verwarming en ventilatie worden met een tweetal schuiven en één tuimelschakelaar bediend. De capaciteit laat wat te wensen over. Door het ontbreken van een schot tussen laadruimte en cabine moet de installatie de volledige inhoud van de auto verwarmen en daar heeft ie bij winterse temperaturen best even de tijd voor nodig. De besteluitvoeringen van de Renault Express hebben voorstoelen bekleed met stof, die echter zo is behandeld dat het veel, op kunststof lijkt. De bekleding is dan ook heel gemakkelijk schoon te houden. De zittingen van de stoelen zijn behoorlijk kort, al treedt ook bij een langere rit geen overdadige vermoeidheid op. Verder vinden we in de cockpit een sigarette-aansteker, eenvoudig tweespakig stuurwiel, asbak, ruimte voor radio-inbouw, interval op de ruitewissers en een afzonderlijk in te stellen rooster voor de verwarming. Opbergruimte vinden we in een portierbak aan bestuurderskant, aflegvak onder het stuur en een vergelijkbaar vak aan bijrijderskant. Het zou beter zijn dit laatste vak afsluitbaar te maken, daar de auto geen mogelijkheden kent tot het onzichtbaar opbergen van kleine spullen. De Express is en blijft een Franse auto met een behoorlijke mate aan comfort. Voor vinden we McPherson veerpoten, terwijl achter vier torsiestaven voor de juiste ondersteuning zorgen. Het Betimmering De mogelijkheden aan de achterkant zijn verder uitgebreid. Standaard heeft de Renault Express twee deuren die onder hoeken van 85 en 180 graden kunnen worden geopend. Ter vergroting van de mogelijkheden kan het achterste deel van het dak met een kunststof klep worden uitgevoerd, dit bijvoorbeeld voor het vervoeren van lange, smalle voorwerpen (buizen, hout etc.). Tegen een meerprijs van f.575,- is sinds de modelwijziging ook een grote derde deur leverbaar, een uitrustingsdetail wat we standaard op de meest luxueuze Express op geel kenteken vinden. In principe voldoen de twee deuren prima en bieden een laadbreedte van 1,48 meter. Ook de tildrempel is met 51,7 centimeter aan de bescheiden kant. Door de voorwielaandrijving Op 31 januari brak Alfa-dealer voor Tilburg e.o. Wouters aan de arus Loosjesstraat een uniek :ord. In één maand tijd wiste broers Piet en Theo met hun medewerkers maar liefst 100 nieuwe Alfa Romeo's op kenteken te zetten en af te leveren. Dit aantal werd in zo'n korte tijd nog nooit door een dealer buiten Italië behaald, reden voor een klein feestje. Op de laatste dag van de gedenkwaardige maand werd de 100ste auto af geleverd aan Leo Koenraads, een echte Alfa- enthousiast. In april 1976 kocht hij zijn eerste Alfa, een 1300 GT Junior. Na een Alfetta, verschillende Sud's en 33's, maar liefst vijf Giulietta's en twee Alfa 75's viel de keus wederom op een Alfa 75, dit maal een Alfa-rode 2 liter Twin Spark. Nadat dhr. De Feo, algemeen directeur van Alfa Romeo Nederland officieel de sleutels aan dhr. Koenraads en zijn vrouw Annita had overhandigd, werden door de trotse eigenaar Piet en Theo Wouters in het zonnetje gezet. Er was een speciale Alfa- taart gemaakt, die bij iedereen bijzonder in de smaak viel. Leo Koenraads is niet alleen i trouwe Alfa-rijder, maar blijft Wouters als dealer trouw. Z jaar geleden verhuisde hij Tilbu rg naar zijn huidige woonplaats Zoetermeer. Echter zijn auto's komen nog steeds uit Tilburg. Hij voelt zich na al die jaren meer een neef van Piet en Theo dan een klant. Piet Wouters: "Honderd aut natuurlijk een fantastisch k van het nieuwe jaar. Een nieui jaar waarin we ons nieuwe zullen gaan betrekken. We niet beter kunnen starten". Technische gegei Merk en type: Renault 1 1.9D Aantal cylinders: 4 in lijn, diesel Cylinderinhoud: 1870 cc Boring x slag: 80 x 93 mm Vermogen: 65 pk bij 45(X) tr/min. Koppel: 118 Nm bij 2250 tr/min. Afmetingen: lengte 4,06 meter, breedte 1,61 meter Gev--:ht: 900 kg Prestaties: topsnelheid 140 km/u; acceleratie 0 tot 100 km/u in 16,5 sec Verbruik: bij 90 km/u 5,8 liter/100 km; bij 120 km/u 8,6 liter/100 km: stadsverkeer 7,5 liter/100 km Prijs: L 18.600,- (excl. BTW.) Renault introduceerde de Express als opvolger voor de verschillende bestelvarianten van de succesvolle 4. De Express is gebaseerd op de Supervijf en heeft met deze auto dan ook een groot deel van de snuit gemeen. Voor modellenjaar 1992 werd de auto hier en daar wat opgefrist. Dit is het best zichtbaar aan de nieuwe grille en gewijzigde bumper. De koplampen lijken aan één kant schuin af te lopen, maar onder het plastic blijkt de unit wel degelijk volledig rechthoekig te zijn. Aan de zijkant zien we eigenlijk alleen nieuwe stootstrips. Grappig De Renault Express kent naast de besteluitgave nog twee versies op geel kenteken. Zo is er de Combi RL met naar keuze een 1.4 liter benzinemotor of 1.6 liter diesel. Deze auto heeft zijruiten en een achterbank, terwijl de meeste interieur delen netjes zijn bekleed. Aan de top staat de 1.4 injectie in een luxueuze RN-uitvoering met onder andere wieldoppen, een grappige striping, opbergruimte onder het dak, zacht bekleed stuurwiel, achterklep, digitaal klokje en kleurige stoffen bekleding. Bovendien zijn er nog extra's leverbaar als getint glas, centrale vergrendeling, dakrelings, stuurbekrachtiging en een zogenaamd vrijetijdspakket bestaande uit afsluitbaar dashboardkastje en van binnenuit verstelbare koplampen en buitenspiegels. Het brandstofverbruik van de sterke 1.9 liter diesel kwam gemiddeld uit op 1 liter op 12,5 kilometer, waarbij opgemerkt moet worden dat er stevig werd doorgereden. Echt verrassend in positieve zin is dit echter niet. Aan de basis van het Express- f.14.100,= exclusief BTW. De 1.6 diesel met vierbak kost f.17.175,- terwijl voor onze 1.9 exclusief BTW f. 18.600,= in rekening wordt gebracht. Dat betekent een meerprijs voor de extra 300 cc van nog geen duizend gulden, immers bij de 1.6 moet de meerprijs voor een vijfbak nog worden opgeteld. Inclusief BTW komt onze op f.22.041,=. De geelkente uitgaves beginnen bij de voor f.25.350,= terwijl de luxuer RN met f.30.995,= fors is geprijs is de hele laadvloer vlak. Standaard heeft de Express een metalen vloer, die afhankelijk van de toepassing uiteraard kan worden voorzien van matten en een houten betimmering. Ook de zijkanten van de laadruimte zijn volledig in metaal uitgevoerd, maar ook deze kunnen naar wensen worden bedekt. In ieder geval zorgen deze voorzieningen voor het dempen van het geluid. Een grote laadruimte vormt een enorme klankkast voor opspattende steentjes en water. Belangrijke maten van de laadruimte zijn de lengte van de vloer, 1,715 meter en de interne hoogte van 1,19 meter. Het totale laadvolume bedraagt 2600 liter en dat bij een tot slechts 4,056 meter beperkte lengte. Renault kent bij enkele uitvoeringen van de Express een zogenaamd verhoogd laadvermogen. Standaard mag in de auto voor 575 kg aan lading worden meegenomen. Na enkele verstevigingen kan dit worden opgetrokken tot 768 kg. De Express is hierdoor een multifuntionele bestelauto met veel gebruiksmogelijkheden voor alle denkbare werkzaamheden. De royale binnenruimte geeft uiteraard veel mogelijkheden tot specifieke inrichting. 4 OPEL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23