RENAULT EXPRESS 1.9D
W
wn
SCHADE?
LEASE ADVIES
Ga bij Dr. Car
te raden!
öz®
Opel nog nooit-
zo compleet
ïrs
Alfa-dealer Wouters breekt uniek record
Dr.Car
ftewfeft, x/hk/i'
Q VANDERBOOM
m
rs
RUM
ES
IQnissaim^B
GARAGE
DENISSEN BV.
I
I
■werk-
■paard
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 februari 1992 - pagina 3
392 -pagina 2
.1984
..1984
1985
.1987
.1988
1989
1990
1990
leden
JTW
een
■100
moet
JRG
1
I
Vakmanschap en service als traditie
Renaultdealer in het Hart van Brabant
Goirkestraat 25,5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011
szen uit
ie tot 14-08-'94
O®
JRG
I
SLXT-Bar
UJO km
56
m
svens:
Express
1989
1986
1986
1986
1989
1985
1985
1985
1985
1985
1986
1987
1988
1985
1986
1984
1990
1983
1989
Cf! Alhlfrf Itii tUl/Vip/
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
uvtxr toei
ireekbac
jongen,
ïewicht
voor
Petrr
recor
de
nma
Vrijwel
sstaan
mteken,
aen, ir._
irprijs vc
opget
e testauto
teken-
51.4 RL
Ï.T
Nissan Vanette 1.5 Sailor LWB^^
Laadvermogen 910 kg. inhoud 4,8 m’
Operational Leaseprijs: ƒ599,20 p/mnd
(geb. op 48 maanden en/of 100’000 km)
iarg. Jinsanstrait 52-56, Tilbare, Tal.: 013-683911
Bruikbaar
Als een van de weinige
aanbieders van een dergelijk type
bestelauto heeft Renault een
ruime keus aan motoren.
Benzinerijders kunnen kies
ato's is
i begin
nieuw
re pand
e hadden
i beter zijn
ir te maken
igelijkhe
i een
>lyft ook
Acht
j van
Denissen BV I
Dhr. de Feo, algemeen directeur Alfa Romeo
Nederland overhandigt de sleutels van de 100 ste
door Wouters afgeleverd Alfa in de maand januari
aan dhr. Koenraads.
Het Opel bestelwagenprogrammc
wat nog nooit zo compleet. V
van alle personenauto's bes
uitvoeringen op grijskentck
bedrijf noodzakelijk zoveel mogelijk lading te
vervoeren op een zo klein mogelijk oppervlak.
Bovendien, hoe hoger het laadvolume, hoe minder
ritten er gereden hoeven te worden. De grootte van de
laadruimte en de toegankelijkheid hiervan zijn van
groot belang bij de aanschaf van een bestel- of
vrachtauto. Daarnaast is een lage kilometerkostprijs
mede van doorslaggevende betekenis. We reden met
de nieuwste uitvoering van de best verkochte
bestelauto in Europa, de Renault Express.
if is
i» i
AUTOBEDRIJF
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
Expre ss. De 1.9 liter is al vanaf een
stationair toerental volledig
aanspreekbaar en is bepaald c
vlotte jongen. Hij haalt bij een
lediggewicht van 900 kg makkelijk
een top van 140 km/u terwijl de
acceleratie van 0 tot 100 in 16,5
seconden wordt volbracht (ter
vergelijking 1.6D: 132 km/u en 0-100
in 19,2 sec). De 1.9D blinkt echter
niet uit in stilte, zijn levendigheid
is duidelijk waarneembaar.
Uiteraard wordt de auto in
beladen toestand meestal stiller.
de Express is eenvoudig en
doelmatig ingericht. De vloer is
met een kunststof laag afgedekt,
die makkelijk schoon te houden is.
De portieren zijn op de bovenste
rand na ook met grijze kunststof
panelen bedekt. Het dashboard is
zeer rechthoekig, we kennen dit
ook uit de 5 Campus.
prettig. Bij manouvreersnt
is de besturing aan de zware kant,
maar stuurbekrachtiging is
eventueel leverbaar.
motoren en moderne 1.4 liter
Energy krachtbron, terwijl de
dieselaar nog steeds kan
vertrouwen op de 55 pk 1.6 liter
met vierbak. Nieuw in het
programma is echter de door ons
gereden 1.9 liter diesel met 65 pk
en standaard een
handgeschakelde vijfbak. Het
vermogen van de 1.9 wordt in
vergelijking met de 1.6 bij een
lager toerental bereikt en ook het
koppel is met zo'n 18 procent
toegenomen. Een uiterst bruikbaar
naast de speciale bestelauto-
modellen. Aan de basis staat de
Corsa die met vier verschillende
motoren wordt aangeboden. De
Corsa is een prima besteller voor
het stadswerk en de particulier die
een achterbank kan missen. De
Opel Astra wordt op de Rai in een
nieuwe uitvoering gepresenteerd.
Eind vorig jaar werd al de 5-deurs
wagon in Van-uitvoering
geïntroduceerd. Sinds januari is
ook de speciale driedeurs bestel in
produktie gegaan. Beide auto's zijn
verkrijgbaar met 1.4i en 1.6i
benzinemotoren en de 1.7 liter
diesel. De Astra heeft een
laadvolume van 1.650 liter en een
laadvermogen van 500 kg. De
lengte van de laadvloer is bij de 3-
deurs negen centimeter langer.
De naam Kadett is volledig uit het
Opel programma verdwenen. Toch
is de tweedeurs bestelvariant met
extra verhoogd dak nog steeds
leverbaar onder de naam Combo.
Ook deze auto kent hetzelfde
motorenprogramma als de Astra
en heeft een laadvolume van maar
liefst 2.220 liter bij een aan de
driedeurs Astra gelijke
van laadbak is uiteraard sterk
afhankelijk van de gekozen cabine
en varieert van 1,51 meter tot 2,26
meter. Uiteraard is de Opel Campo
ook met vierwielaandrijving
leverbaar. Nieuw op de Rai zijn de
twee verschillende versies van de
Opel Frontera. Deze
vierwielaangedreven auto's
hebben een Isuzu achtergrond,
maar worden in het Engelse Luton
met gebruikmaking van vele Opel
onderdelen geassembleerd. Er kan
worden gekozen uit een tweedeurs
met korte wielbasis en 2 liter
motor en de grotere vierdeurs met 1
2.4 liter benzine of 2.3 liter
turbodiesel. Beide versies kennen
een grijs-kenteken-variant.
laadvloerlengte.
Ook de Omega Wagon is een
uitstekende basis voor een grote
bestelwagen. De klant kan kiezen
uit krachtige 4 cylinder
benzinemotoren met 2.0 en 2.4 liter
inhoud en de 2.3 liter diesel met of
zonder turbo. Met een
laadvloerlengte van 1,85 meter
heeft de Omega een
bagagevolume van 1.950 liter.
Bij de Campo pick-up is de
merknaam Isuzu omgewisseld
voor Opel. Er zijn maar liefst drie
carrosseriemogelijkheden zoals de
2-deurs single cab, de sportscab
met extra ruimte achter de stoelen
en de vierdeurs dubbele cabine.
Crew Cab genaamd. De lengte
Comfort
Naast de snelheidsmeter met
dagteller is een forse reeks
controlelampjes gesitueerd. De
brandstofmeter is tot minimale
afmetingen gereduceerd. De
verwarming en ventilatie worden
met een tweetal schuiven en één
tuimelschakelaar bediend. De
capaciteit laat wat te wensen over.
Door het ontbreken van een schot
tussen laadruimte en cabine moet
de installatie de volledige inhoud
van de auto verwarmen en daar
heeft ie bij winterse temperaturen
best even de tijd voor nodig.
De besteluitvoeringen van de
Renault Express hebben
voorstoelen bekleed met stof, die
echter zo is behandeld dat het veel,
op kunststof lijkt. De bekleding is
dan ook heel gemakkelijk schoon
te houden. De zittingen van de
stoelen zijn behoorlijk kort, al
treedt ook bij een langere rit geen
overdadige vermoeidheid op.
Verder vinden we in de cockpit een
sigarette-aansteker, eenvoudig
tweespakig stuurwiel, asbak,
ruimte voor radio-inbouw, interval
op de ruitewissers en een
afzonderlijk in te stellen rooster
voor de verwarming.
Opbergruimte vinden we in een
portierbak aan bestuurderskant,
aflegvak onder het stuur en een
vergelijkbaar vak aan
bijrijderskant. Het zou beter zijn dit
laatste vak afsluitbaar te maken,
daar de auto geen mogelijkheden
kent tot het onzichtbaar opbergen
van kleine spullen.
De Express is en blijft een Franse
auto met een behoorlijke mate aan
comfort. Voor vinden we
McPherson veerpoten, terwijl
achter vier torsiestaven voor de
juiste ondersteuning zorgen. Het
Betimmering
De mogelijkheden aan de
achterkant zijn verder uitgebreid.
Standaard heeft de Renault
Express twee deuren die onder
hoeken van 85 en 180 graden
kunnen worden geopend. Ter
vergroting van de mogelijkheden
kan het achterste deel van het dak
met een kunststof klep worden
uitgevoerd, dit bijvoorbeeld voor
het vervoeren van lange, smalle
voorwerpen (buizen, hout etc.).
Tegen een meerprijs van f.575,- is
sinds de modelwijziging ook een
grote derde deur leverbaar, een
uitrustingsdetail wat we
standaard op de meest luxueuze
Express op geel kenteken vinden.
In principe voldoen de twee
deuren prima en bieden een
laadbreedte van 1,48 meter. Ook
de tildrempel is met 51,7
centimeter aan de bescheiden
kant. Door de voorwielaandrijving
Op 31 januari brak Alfa-dealer
voor Tilburg e.o. Wouters aan de
arus Loosjesstraat een uniek
:ord. In één maand tijd wiste
broers Piet en Theo met hun
medewerkers maar liefst 100
nieuwe Alfa Romeo's op kenteken
te zetten en af te leveren. Dit
aantal werd in zo'n korte tijd nog
nooit door een dealer buiten Italië
behaald, reden voor een klein
feestje. Op de laatste dag van de
gedenkwaardige maand werd de
100ste auto af geleverd aan Leo
Koenraads, een echte Alfa-
enthousiast. In april 1976 kocht hij
zijn eerste Alfa, een 1300 GT Junior.
Na een Alfetta, verschillende Sud's
en 33's, maar liefst vijf Giulietta's
en twee Alfa 75's viel de keus
wederom op een Alfa 75, dit maal
een Alfa-rode 2 liter Twin Spark.
Nadat dhr. De Feo, algemeen
directeur van Alfa Romeo
Nederland officieel de sleutels aan
dhr. Koenraads en zijn vrouw
Annita had overhandigd, werden
door de trotse eigenaar Piet en
Theo Wouters in het zonnetje
gezet. Er was een speciale Alfa-
taart gemaakt, die bij iedereen
bijzonder in de smaak viel.
Leo Koenraads is niet alleen i
trouwe Alfa-rijder, maar blijft
Wouters als dealer trouw. Z
jaar geleden verhuisde hij
Tilbu rg naar zijn huidige
woonplaats Zoetermeer. Echter zijn
auto's komen nog steeds uit
Tilburg. Hij voelt zich na al die
jaren meer een neef van Piet en
Theo dan een klant.
Piet Wouters: "Honderd aut
natuurlijk een fantastisch k
van het nieuwe jaar. Een nieui
jaar waarin we ons nieuwe
zullen gaan betrekken. We
niet beter kunnen starten".
Technische gegei
Merk en type: Renault 1
1.9D
Aantal cylinders: 4 in lijn, diesel
Cylinderinhoud: 1870 cc
Boring x slag: 80 x 93 mm
Vermogen: 65 pk bij 45(X) tr/min.
Koppel: 118 Nm bij 2250 tr/min.
Afmetingen: lengte 4,06 meter,
breedte 1,61 meter
Gev--:ht: 900 kg
Prestaties: topsnelheid 140
km/u; acceleratie 0 tot 100 km/u
in 16,5 sec
Verbruik: bij 90 km/u 5,8 liter/100
km; bij 120 km/u 8,6 liter/100 km:
stadsverkeer 7,5 liter/100 km
Prijs: L 18.600,- (excl. BTW.)
Renault introduceerde de Express
als opvolger voor de verschillende
bestelvarianten van de
succesvolle 4. De Express is
gebaseerd op de Supervijf en heeft
met deze auto dan ook een groot
deel van de snuit gemeen. Voor
modellenjaar 1992 werd de auto
hier en daar wat opgefrist. Dit is
het best zichtbaar aan de nieuwe
grille en gewijzigde bumper. De
koplampen lijken aan één kant
schuin af te lopen, maar onder het
plastic blijkt de unit wel degelijk
volledig rechthoekig te zijn. Aan
de zijkant zien we eigenlijk alleen
nieuwe stootstrips.
Grappig
De Renault Express kent naast de
besteluitgave nog twee versies op
geel kenteken. Zo is er de Combi
RL met naar keuze een 1.4 liter
benzinemotor of 1.6 liter diesel.
Deze auto heeft zijruiten en een
achterbank, terwijl de meeste
interieur delen netjes zijn bekleed.
Aan de top staat de 1.4 injectie in
een luxueuze RN-uitvoering met
onder andere wieldoppen, een
grappige striping, opbergruimte
onder het dak, zacht bekleed
stuurwiel, achterklep, digitaal
klokje en kleurige stoffen
bekleding. Bovendien zijn er nog
extra's leverbaar als getint glas,
centrale vergrendeling,
dakrelings, stuurbekrachtiging en
een zogenaamd vrijetijdspakket
bestaande uit afsluitbaar
dashboardkastje en van binnenuit
verstelbare koplampen en
buitenspiegels.
Het brandstofverbruik van de
sterke 1.9 liter diesel kwam
gemiddeld uit op 1 liter op 12,5
kilometer, waarbij opgemerkt moet
worden dat er stevig werd
doorgereden. Echt verrassend in
positieve zin is dit echter niet.
Aan de basis van het Express-
f.14.100,= exclusief BTW. De 1.6
diesel met vierbak kost f.17.175,-
terwijl voor onze 1.9 exclusief BTW
f. 18.600,= in rekening wordt
gebracht. Dat betekent een
meerprijs voor de extra 300 cc van
nog geen duizend gulden, immers
bij de 1.6 moet de meerprijs voor
een vijfbak nog worden opgeteld.
Inclusief BTW komt onze
op f.22.041,=. De geelkente
uitgaves beginnen bij de
voor f.25.350,= terwijl de luxuer
RN met f.30.995,= fors is geprijs
is de hele laadvloer vlak.
Standaard heeft de Express een
metalen vloer, die afhankelijk van
de toepassing uiteraard kan
worden voorzien van matten en
een houten betimmering. Ook de
zijkanten van de laadruimte zijn
volledig in metaal uitgevoerd,
maar ook deze kunnen naar
wensen worden bedekt. In ieder
geval zorgen deze voorzieningen
voor het dempen van het geluid.
Een grote laadruimte vormt een
enorme klankkast voor
opspattende steentjes en water.
Belangrijke maten van de
laadruimte zijn de lengte van de
vloer, 1,715 meter en de interne
hoogte van 1,19 meter. Het totale
laadvolume bedraagt 2600 liter en
dat bij een tot slechts 4,056 meter
beperkte lengte. Renault kent bij
enkele uitvoeringen van de
Express een zogenaamd verhoogd
laadvermogen. Standaard mag in
de auto voor 575 kg aan lading
worden meegenomen. Na enkele
verstevigingen kan dit worden
opgetrokken tot 768 kg. De Express
is hierdoor een multifuntionele
bestelauto met veel
gebruiksmogelijkheden voor alle
denkbare werkzaamheden. De
royale binnenruimte geeft
uiteraard veel mogelijkheden tot
specifieke inrichting.
4
OPEL