7/~7Z~
"ZWARE JONGE
VERTEGENWOORDI
OP BEDRIJFSAUTO
-RAI
Oplage: 95.000 ex.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
F
uari 1992-paginal
T^e^oflüolflaat
Donderdag 6 februari 1992
skker met
45
°PToi
re van
tro-
ssie,
der is
de
o.a.:
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Renault
Express 1.9 D
pag. 3
Van Roosmalen
25 jaar
Volvo-dealer
pag- 5
Mitsubishi
van alle markten thuis
pag. 7
Jaargang 4
Nummer 6
3 ton en
pk
id-
1 langer
f plus 9
srwaardelijke
jrteurs
t het daar
sulfaten
folvo, wat
i Renault is
een
ons bed
sngde
1 zelfs twee
een grote
en is zijn
lak, front,
kunststof
Op de Rai vinden we ook alle drie
de Auto's van het Jaar. Bij
Volkswagen is de geblindeerde
nieuwe Golf te zien. Daf haalde
met de 400 de titel Bestelauto van
het Jaar en Iveco scoorde met de
Eurocargo bij de Truck van het
Jaar de meeste'punten.
ging. Wie
oorbeeld
Voor een deel is de Rai tot en met zaterdag 15 februari gevuld met
grijskentekenuitvoeringen van personenauto's, kleine
bestelwagens en bestelbussen. Toch zal een nog onaanzienlijk deel
van het publiek met name geïnteresseerd zijn in de zware trucks,
die weer in alle soorten en maten te aanschouwen zijn. Merken als
Daf, Scania, Volvo, Renault, Iveco, Pegaso, MAN, Mercedes, Steyr en
anderen tonen er hun laatste nieuwtjes. Bij de meeste merken zijn
uitvoeringen te zien met een extra laag aankoppelpunt voor groot
volume-trailers.
elektronisch geregelde luchtvering
op de achteras.
Verder is de zware Daf 95-reeks
uitgebreid met een nieuwe motor
van 428 pk met 11,6 liter inhoud.
Verder ontwikkelde Daf voor dit
model een luchtgeveerde vooras,
een nieuwe, extra lichte 6-balgs
luchtvering voor de FAR 6x2
uitvoeringen met enkele
bandenmontage op de sleepas,
een 8 en 8,5 tons vooras en een
nieuw cabine-interieur. Natuurlijk
brengt Daf ook de 95 een
zogenaamde Low-Deck trekker met
schotelhoogtes van 93 tot 99
centimter voor grootvolume-
opleggers. Hierdoor kan een
oplegger worden gebruikt met een
interne stahoogte van maar liefst 3
meter.
licht, standaard en met
intercooling. De 4 cylinders reiken
vari 102 tot 136 pk, terwijl de 6-
pitters deze range netjes
voortzetten van 143 tot 207 pk.
Waar in de personenauto-wereld
schijfremmen al lang worden
toegepast, is dit bij bedrijfsauto's
nog een noviteit. De Iveco
Eurocargo heeft als eerste in zijn
klasse schijfremmen op alle
wielen. Het onderhoud wat zo af en
toe aan de Eurocargo moet worden
gepleegd, kan snel gebeuren. De
cabine is hydraulisch.opklapbaar,
zodat alle vitale onderdelen bloot
komen te liggen. De klant kan
kiezen voor 6 verschillende
wielbases van 3,80 tot 7,20 meter.
Verder zijn er nog mogelijkheden
van blad-of luchtvering en een
vijf- of zesversnellingsbak.
MAN
Dat binnen het Volkswagen
concern en alle gelieerde
bedrijven het milieu hoog in het
vaandel staat, blijkt wel als we
kijkèn naar MAN. Het bedrijf werkt
hard aan het terugdringen van
NOx, COx, HC, SO2 en
roetdeeltjes, maar laat I
niet bij. Echt goede rest
worden pas bereikt als
milieumaatregelen vanaf de
ontwikkeling worden
meegenomen. Zowel bij het
onderhoud en het vervangen van
onderdelen, de fabricage als bij
het individuele concept moet met
het milieu worden rekening
gehouden.In de M90- en F90-serie
vinden we nu al motoren die
ruimschoots voldoen aan de EG
richtlijnen die nog moeten worden
ingesteld. MAN brengt de
motorenreeks onder het kopje
EkoTech, wat een samentreksel is
van ekologie en techniek.
Renault
Vooral met de indrukwekkende AE
gooide Renault vorig jaar hoge
ogen. Niet voor niets werd dit
unieke concept beloond met de
"Truck van hét Jaar"-titel. De AE is
inmiddels een bekend gezicht
geworden op de internationale
transportroutes. Het programma
van Renault is echter zeer
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Leerzaam
Nederland is de transporteur
van Europa. Overal waar je in
de ons omringende landen
komt, zie je grote trucks met de
bekende gele nummerborden.
Gezien onze historie als
zeevarende natie, is deze rol
als Europees vervoerder niet
zo vreemd. Niet vreemd ook
dat de Bedrijfsauto Rai
internationaal van grote
betekenis is. In tegenstelling
tot de bescheiden rol als
producent van personenauto's,
heeft Nederland een
bedrijfsauto-industrie van
belang. We moeten hierbij niet
uitsluitend denken aan Daf en
de fabriek van Scania, maar
ook het grote aantal
carrosseriebedrijven en
toeleveranciers. Buiten het feit
dat Auto- en Bedrijfsauto Rai
in hetzelfde gebouw worden
gehouden, hebben beide
evenementen weinig met
elkaar gemeen. Het totale
aantal bezoekers is lager,
maar het belang is veel gr
Dit jaar hebben de import
en fabrikanten van het
trekkende materieel allemaal
iets aan ruimte ingeleverd,
zodat de carrosseriebedrijven
hun volumineuze
topprodukten wat beter
kunnen laten zien.
De bedrijfsautowereld is
behoorlijk in bewegi
nog denkt dat bijvoo.
een monteur bij een
vrachtautodealer de hele dag
in een smerige overall
rondloopt, heeft het helemc
mis. Ook, of misschien wel
juist bij bedrijfswagens is de
electronica ver
doorgedrongen. Een
vrachtauto moet vele
honderdduizenden kilometer,
mee en is zo duur dat iedere
minuut in de garage goud
geld kost. Ook banden c
bij een vrachtauto veel
mee dan bij onze
personenauto, terwijl na het
Opsnijden - wat steeds meer
aan de orde komt - een band
nog eens zo'n 60.000 km
meekan. Een bezoek aan de
Bedrijfsauto Rai zal de
verstokte personenautofanaat
wellicht de ogen openen.
Natuurlijk kan de particulier
ook wat naar zijn gading
vinden. Immers
personenauto's op grijs
kenteken en alle 4x4's zijn ook
in de Rai te vinden. De merken
BMW en Alfa zijn niet present
omdat ze helemaal geen
bedrijfsauto's leveren, terwijl
Suzuki en Land Rover het
belang van een stand op de
Rai niet inzien, vanwege een
zeer specifiek (particulier)
koperspubliek. Maar ook
zonder hen levert de Rai een
leerzaam 'dagje uit' op...
Tony Vos
De Automaat is een uitgave
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hi 1 varenbeek.
Iveco
De Eurocargo van Iveco is een
middenklasse vrachtauto met een
GVW tussen 6 en 10 ton. Iveco is in
dit segment zeer sterk
vertegenwoordigd met een
marktaandeel van zo'n 33 procent.
De moderne Eurocargo kent drie
cabine- varianten. Allereerst de
zogenaamde dagcabine,
voornamelijk voor nationaal
transport. Daarnaast is de
Eurocargo ook met slaapplaats
verkrijgbaar. Zo is er een
topsleeper, met een 1 persooi
boven de cabine en de verier
cabine met eventueel
bedden achterin. Om c
duurzaamheid te verkrijgen is zijn
belangrijke delen, zoals dak, front,
spatborden en bumper in kuuaisiuj
uitgevoerd. De portieren zijn
gemaakt uit elektrisch
gegalvaniseerd staalplaat.
De Eurocargo kent een ruime keus
aan 4- en 6-cylinder dieselmotoren
in vermogen variërend van 102 tot
207 pk. Er worden verschillende
turboconipressoren gebruikt van
compleet. Tot en met de Trafic kan Volvo
de klant bij de personenauto- Het Zweedse merk Vc-
dealer van hetzelfde terecht, maar overigens nauw aan w
alles wat daarboven zit, komt bij verbonden middels een
een gespecialiseerd netwerk wederzijdse aandelenruil van
bedrijfswagendealers vandaan. procent, brengt voornamelijk
Het programma start met de detailswijzigingen. Natuurlijk doet
Master en B-serie en loopt via de het merk in de Flo en F12
middenklasse Midhner naar de G- trekkerreeks mee in de gunst om
reeks. Deze serie werd voor 1992 de k van grootvolume.
onder handen genomen, wat onder trekkèrs. Met gebruikmaking van
andere resulteerde ineen 60-serie banden kan de
gewijzigd front. De serie heeft nu schotelhoogte worden
de naam Manager gekregen. Vorig teruggebrachtjot 95 centimeter,
jaar kreeg de overbekende R-sene ONder de naam Geartronic
ook een naam, Major. introduceert Volvo een electi
pneumatisch gestuurde
versnellingsbak die een
koppelingspedaal overbodig
maakt. De Geartronic is
geconstrueerd rond een
handgeschakelde transmissie,
zodat hij nauwelijks zwaarder is
dan een handgeschakelde bak en
koppeling.
Een nieuwe uitvoering bij Volvo is
de FS7, die de FL7 Nationaal
opvolgt. Vergeleken met de
voorganger onderscheidt hij zich
vooral door de aanzienlijk
vollediger uitvoering. Dit gaat
echter niet ten koste van het
laadvermogen.
De FS7 heeft een GVW tot 19
wordt geleverd met een 230 p
motor.
DAF
De bestelauto van het Jaar, de Daf
400, is in vele uitvoeringen op de
Rai te vinden, omdat dit type
bestelauto voor de meest
uiteenlopende toepassingen
geschikt is. De 400 is eigenlijk
Daf's eerste bestelauto. Voor 1992
hebben er wat wijzigingen en
vooral verbeteringen in het
interieur plaatsgevonden, terwijl
ook de techniek op vele
detailpunten is aangepast.
Bovendien is de Daf 400 voortaan
'af fabriek' leverbaar met
Nieuwe
tarieven
rijden onder
invloed
De procureurs-generaal
hebben in hun vergadering
van 8 januari ingestemd met
een aanpassing van het
strafvorderingsbeleid inzake
rijden onder invloed. De
belangrijkste aanpassing
betreft de herziening van de
tarieven. Daarbij is
aansluiting gezocht bij de
tariefsverhogingen in het
RW 1990. Met ingang van 1
februari worden de nieuwe
tarieven gehanteerd (tussen
haakjes oude tarieven).
Wordt bij een bloedproef een
alcoholpercentage gevonden
tussen 0,54 en 0,80 dan kost
dit f.400,- (f.250,-). Tussen de
0,81 en 1,00 kost f.600,- (f.500,-
Schijf drie geldt voor
mensen met een
alcoholpercentage van 1,01
tot 1,30. Bij een schikking
kost dit f.800,- (f.750,-). Als dit
ter zitting komt, kost het
f.1000,- (f.900,-). Wordt er
meer alcohol in het bloed
aangetroffen, dan moet de
schuldige altijd voorkomen.
De straffen variëren van
f.1.250,- en 6 maanden
voorwaardelijke ontzegging
tot f.2.000,- twee weken
voorwaardelijke
gevangenisstraf j~ *-
maanden onvooiwv
ontzegging van de
rijbevoegdheid. Bij recidive
zal in principe altijd worden
gedagvaard, evenals bij
letsel of schade door derden
en roekeloos of zeer
onvoorzichtig rijden met
ernstig gevaar voor de
verkeersveiligheid.
Overigens gaat het hier om
richtlijnen die het mogelijk
maken rekening te houden
met bijzondere
omstandigheden rond de
verdachte en het gepleegde
feit. Zo kan de officier van
justitie zijn tarieven
aanpassen aan het lage of
hoge inkomen van de
verdachte. In het geval van
een hoog inkomen kan dat
pas vanaf een gehalte van
1,31. Er bestaat nu ook de
mogelijkheid van het volgen
van een
alcoholverkeerscursus, wat
wordt uitgedrukt in de
tarieven.
Nieuw is ook per 1 februari
dat de politie de verplichting
heeft het rijbewijs van
iemand te vorderen die.
onder invloed van alcohol
een motorrijtuig heeft
bestuurd. Bovendien heeft
officier van justitie nude
bevoegdheid dit rijbewijs in
te houden.
Ook voor bromfietsers én
fietser geldt een
vergelijkbaar
schijvensysteem echter met
lagere tarieven.