7/~7Z~ "ZWARE JONGE VERTEGENWOORDI OP BEDRIJFSAUTO -RAI Oplage: 95.000 ex. Bijlage van: De Tilburgse Koerier F uari 1992-paginal T^e^oflüolflaat Donderdag 6 februari 1992 skker met 45 °PToi re van tro- ssie, der is de o.a.: Lees verder in dit nummer Autotest: Renault Express 1.9 D pag. 3 Van Roosmalen 25 jaar Volvo-dealer pag- 5 Mitsubishi van alle markten thuis pag. 7 Jaargang 4 Nummer 6 3 ton en pk id- 1 langer f plus 9 srwaardelijke jrteurs t het daar sulfaten folvo, wat i Renault is een ons bed sngde 1 zelfs twee een grote en is zijn lak, front, kunststof Op de Rai vinden we ook alle drie de Auto's van het Jaar. Bij Volkswagen is de geblindeerde nieuwe Golf te zien. Daf haalde met de 400 de titel Bestelauto van het Jaar en Iveco scoorde met de Eurocargo bij de Truck van het Jaar de meeste'punten. ging. Wie oorbeeld Voor een deel is de Rai tot en met zaterdag 15 februari gevuld met grijskentekenuitvoeringen van personenauto's, kleine bestelwagens en bestelbussen. Toch zal een nog onaanzienlijk deel van het publiek met name geïnteresseerd zijn in de zware trucks, die weer in alle soorten en maten te aanschouwen zijn. Merken als Daf, Scania, Volvo, Renault, Iveco, Pegaso, MAN, Mercedes, Steyr en anderen tonen er hun laatste nieuwtjes. Bij de meeste merken zijn uitvoeringen te zien met een extra laag aankoppelpunt voor groot volume-trailers. elektronisch geregelde luchtvering op de achteras. Verder is de zware Daf 95-reeks uitgebreid met een nieuwe motor van 428 pk met 11,6 liter inhoud. Verder ontwikkelde Daf voor dit model een luchtgeveerde vooras, een nieuwe, extra lichte 6-balgs luchtvering voor de FAR 6x2 uitvoeringen met enkele bandenmontage op de sleepas, een 8 en 8,5 tons vooras en een nieuw cabine-interieur. Natuurlijk brengt Daf ook de 95 een zogenaamde Low-Deck trekker met schotelhoogtes van 93 tot 99 centimter voor grootvolume- opleggers. Hierdoor kan een oplegger worden gebruikt met een interne stahoogte van maar liefst 3 meter. licht, standaard en met intercooling. De 4 cylinders reiken vari 102 tot 136 pk, terwijl de 6- pitters deze range netjes voortzetten van 143 tot 207 pk. Waar in de personenauto-wereld schijfremmen al lang worden toegepast, is dit bij bedrijfsauto's nog een noviteit. De Iveco Eurocargo heeft als eerste in zijn klasse schijfremmen op alle wielen. Het onderhoud wat zo af en toe aan de Eurocargo moet worden gepleegd, kan snel gebeuren. De cabine is hydraulisch.opklapbaar, zodat alle vitale onderdelen bloot komen te liggen. De klant kan kiezen voor 6 verschillende wielbases van 3,80 tot 7,20 meter. Verder zijn er nog mogelijkheden van blad-of luchtvering en een vijf- of zesversnellingsbak. MAN Dat binnen het Volkswagen concern en alle gelieerde bedrijven het milieu hoog in het vaandel staat, blijkt wel als we kijkèn naar MAN. Het bedrijf werkt hard aan het terugdringen van NOx, COx, HC, SO2 en roetdeeltjes, maar laat I niet bij. Echt goede rest worden pas bereikt als milieumaatregelen vanaf de ontwikkeling worden meegenomen. Zowel bij het onderhoud en het vervangen van onderdelen, de fabricage als bij het individuele concept moet met het milieu worden rekening gehouden.In de M90- en F90-serie vinden we nu al motoren die ruimschoots voldoen aan de EG richtlijnen die nog moeten worden ingesteld. MAN brengt de motorenreeks onder het kopje EkoTech, wat een samentreksel is van ekologie en techniek. Renault Vooral met de indrukwekkende AE gooide Renault vorig jaar hoge ogen. Niet voor niets werd dit unieke concept beloond met de "Truck van hét Jaar"-titel. De AE is inmiddels een bekend gezicht geworden op de internationale transportroutes. Het programma van Renault is echter zeer Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Leerzaam Nederland is de transporteur van Europa. Overal waar je in de ons omringende landen komt, zie je grote trucks met de bekende gele nummerborden. Gezien onze historie als zeevarende natie, is deze rol als Europees vervoerder niet zo vreemd. Niet vreemd ook dat de Bedrijfsauto Rai internationaal van grote betekenis is. In tegenstelling tot de bescheiden rol als producent van personenauto's, heeft Nederland een bedrijfsauto-industrie van belang. We moeten hierbij niet uitsluitend denken aan Daf en de fabriek van Scania, maar ook het grote aantal carrosseriebedrijven en toeleveranciers. Buiten het feit dat Auto- en Bedrijfsauto Rai in hetzelfde gebouw worden gehouden, hebben beide evenementen weinig met elkaar gemeen. Het totale aantal bezoekers is lager, maar het belang is veel gr Dit jaar hebben de import en fabrikanten van het trekkende materieel allemaal iets aan ruimte ingeleverd, zodat de carrosseriebedrijven hun volumineuze topprodukten wat beter kunnen laten zien. De bedrijfsautowereld is behoorlijk in bewegi nog denkt dat bijvoo. een monteur bij een vrachtautodealer de hele dag in een smerige overall rondloopt, heeft het helemc mis. Ook, of misschien wel juist bij bedrijfswagens is de electronica ver doorgedrongen. Een vrachtauto moet vele honderdduizenden kilometer, mee en is zo duur dat iedere minuut in de garage goud geld kost. Ook banden c bij een vrachtauto veel mee dan bij onze personenauto, terwijl na het Opsnijden - wat steeds meer aan de orde komt - een band nog eens zo'n 60.000 km meekan. Een bezoek aan de Bedrijfsauto Rai zal de verstokte personenautofanaat wellicht de ogen openen. Natuurlijk kan de particulier ook wat naar zijn gading vinden. Immers personenauto's op grijs kenteken en alle 4x4's zijn ook in de Rai te vinden. De merken BMW en Alfa zijn niet present omdat ze helemaal geen bedrijfsauto's leveren, terwijl Suzuki en Land Rover het belang van een stand op de Rai niet inzien, vanwege een zeer specifiek (particulier) koperspubliek. Maar ook zonder hen levert de Rai een leerzaam 'dagje uit' op... Tony Vos De Automaat is een uitgave De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hi 1 varenbeek. Iveco De Eurocargo van Iveco is een middenklasse vrachtauto met een GVW tussen 6 en 10 ton. Iveco is in dit segment zeer sterk vertegenwoordigd met een marktaandeel van zo'n 33 procent. De moderne Eurocargo kent drie cabine- varianten. Allereerst de zogenaamde dagcabine, voornamelijk voor nationaal transport. Daarnaast is de Eurocargo ook met slaapplaats verkrijgbaar. Zo is er een topsleeper, met een 1 persooi boven de cabine en de verier cabine met eventueel bedden achterin. Om c duurzaamheid te verkrijgen is zijn belangrijke delen, zoals dak, front, spatborden en bumper in kuuaisiuj uitgevoerd. De portieren zijn gemaakt uit elektrisch gegalvaniseerd staalplaat. De Eurocargo kent een ruime keus aan 4- en 6-cylinder dieselmotoren in vermogen variërend van 102 tot 207 pk. Er worden verschillende turboconipressoren gebruikt van compleet. Tot en met de Trafic kan Volvo de klant bij de personenauto- Het Zweedse merk Vc- dealer van hetzelfde terecht, maar overigens nauw aan w alles wat daarboven zit, komt bij verbonden middels een een gespecialiseerd netwerk wederzijdse aandelenruil van bedrijfswagendealers vandaan. procent, brengt voornamelijk Het programma start met de detailswijzigingen. Natuurlijk doet Master en B-serie en loopt via de het merk in de Flo en F12 middenklasse Midhner naar de G- trekkerreeks mee in de gunst om reeks. Deze serie werd voor 1992 de k van grootvolume. onder handen genomen, wat onder trekkèrs. Met gebruikmaking van andere resulteerde ineen 60-serie banden kan de gewijzigd front. De serie heeft nu schotelhoogte worden de naam Manager gekregen. Vorig teruggebrachtjot 95 centimeter, jaar kreeg de overbekende R-sene ONder de naam Geartronic ook een naam, Major. introduceert Volvo een electi pneumatisch gestuurde versnellingsbak die een koppelingspedaal overbodig maakt. De Geartronic is geconstrueerd rond een handgeschakelde transmissie, zodat hij nauwelijks zwaarder is dan een handgeschakelde bak en koppeling. Een nieuwe uitvoering bij Volvo is de FS7, die de FL7 Nationaal opvolgt. Vergeleken met de voorganger onderscheidt hij zich vooral door de aanzienlijk vollediger uitvoering. Dit gaat echter niet ten koste van het laadvermogen. De FS7 heeft een GVW tot 19 wordt geleverd met een 230 p motor. DAF De bestelauto van het Jaar, de Daf 400, is in vele uitvoeringen op de Rai te vinden, omdat dit type bestelauto voor de meest uiteenlopende toepassingen geschikt is. De 400 is eigenlijk Daf's eerste bestelauto. Voor 1992 hebben er wat wijzigingen en vooral verbeteringen in het interieur plaatsgevonden, terwijl ook de techniek op vele detailpunten is aangepast. Bovendien is de Daf 400 voortaan 'af fabriek' leverbaar met Nieuwe tarieven rijden onder invloed De procureurs-generaal hebben in hun vergadering van 8 januari ingestemd met een aanpassing van het strafvorderingsbeleid inzake rijden onder invloed. De belangrijkste aanpassing betreft de herziening van de tarieven. Daarbij is aansluiting gezocht bij de tariefsverhogingen in het RW 1990. Met ingang van 1 februari worden de nieuwe tarieven gehanteerd (tussen haakjes oude tarieven). Wordt bij een bloedproef een alcoholpercentage gevonden tussen 0,54 en 0,80 dan kost dit f.400,- (f.250,-). Tussen de 0,81 en 1,00 kost f.600,- (f.500,- Schijf drie geldt voor mensen met een alcoholpercentage van 1,01 tot 1,30. Bij een schikking kost dit f.800,- (f.750,-). Als dit ter zitting komt, kost het f.1000,- (f.900,-). Wordt er meer alcohol in het bloed aangetroffen, dan moet de schuldige altijd voorkomen. De straffen variëren van f.1.250,- en 6 maanden voorwaardelijke ontzegging tot f.2.000,- twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf j~ *- maanden onvooiwv ontzegging van de rijbevoegdheid. Bij recidive zal in principe altijd worden gedagvaard, evenals bij letsel of schade door derden en roekeloos of zeer onvoorzichtig rijden met ernstig gevaar voor de verkeersveiligheid. Overigens gaat het hier om richtlijnen die het mogelijk maken rekening te houden met bijzondere omstandigheden rond de verdachte en het gepleegde feit. Zo kan de officier van justitie zijn tarieven aanpassen aan het lage of hoge inkomen van de verdachte. In het geval van een hoog inkomen kan dat pas vanaf een gehalte van 1,31. Er bestaat nu ook de mogelijkheid van het volgen van een alcoholverkeerscursus, wat wordt uitgedrukt in de tarieven. Nieuw is ook per 1 februari dat de politie de verplichting heeft het rijbewijs van iemand te vorderen die. onder invloed van alcohol een motorrijtuig heeft bestuurd. Bovendien heeft officier van justitie nude bevoegdheid dit rijbewijs in te houden. Ook voor bromfietsers én fietser geldt een vergelijkbaar schijvensysteem echter met lagere tarieven.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21