3
5
Verslag eerste goederentransport
naar Dubrovnik
Diepe kloof tussen
SMB-gemeenten
Grandioze balansopruiming
KORTINGEN TOT 30%
'n Feestelijk
begin,,.
'it
audio-video
/seuw bv._
oosterse?1tapijten
Over onderzoek naar «lusten en lasten»
Frans Verbunt wint sterk
bezet Leuterconcours
?95
Boulevard Café heropent
deuren
.de
590
Vanaf heden
inschrijving danslessen
ZIE ONZE
ETALAGES
I CANON E60
VIDEO CAMERA
Ss? 1.698,-
of 50,- per maand
Stooktabel
Wijffels
OPEN HUIS
'92 - pagina 2
Donderdag 30 januari 1992 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
UNIEK
iakt
len.
Jan Melis: «Stemming omgeslagen».
Peter van den Baar: Stofwolken laten optrekken.
)95
08
Centimetertje
Jan Elissen
11
Nieuw transport
op weg
st.
Onderscheiding Eindhoven Airport
genie
op te i
VRIJDAG 31 JANUARI
NEDERLANDS GROOTSTE
ANTIEKBEURS
BRABANTHALLEN DEN BOSCH
Vrijdag 31 jan. 17 22 uur
Zaterdag 1 febr. 11 17 uur
Zondag 2 febr. 11-18 uur
Org. v. Acrlc 04920-25483
(200 stands)
bare
□el
ALLES
VOOR
KANTOOR
(DB)<
«ellen
nog
rijn sc
laatste te
Duitsland
want de stad
1 electriciteit,
Jemen, i
is reder
ts te zien: al-
School: Dragonstraat 21Tilburg
tel. 013-686282, b.g.g. 366034
naai
rssie
(ook reparaties en reinigingen)
Korvelseweg 259-261, Tilburg - 013/424754
np
3 lux
zoals hazepef
donderdagen
uur is het bor
800
1000
1200
1400
1600
1800
2000
2200
2400
2600
2800
3000
3250
3500
3750
4000
4250
4500
4750
5000
5250
5500
5750
6000
Het werkelijk streefverbruikv.^.
de hand van de gemiddelde etmaahempera
en enkele andere gegevens.
eelt zich in het donker af,
is verlicht. Er is well
hele stad wordt ’s nachts ver-
SS
jooj
Het energiebedrijf.
Royaal met zuinige adviezen.
TOPKWALITEIT, MAKKELIJK, ALLES EROP
EN ERAAN, EN ONGELOOFLIJK LAGE PRIJS!
Totaal streetverbnj*
iHs13cU.tr*
413
517
620
723
827
930
1034
1137
1240
1344
1447
1550
1680
1809
1938
2067
2196
2326
2455
2584
2713
2842
2971
3101
t in kolom.3 schrijven
l in kolom 5 schrijven.
«wordt bepaald aan
ie etmaaltemperatuur
met extra videolamp
zeer lichtgevoelig, S
echte titelgenerator
complete afstandsbediening
DE GROOTSTE KEUZE EN DE BESTE SERVICE
Besterdring 87 - TILBURG - Tel. 431489
Afgelopen weekend vertrok de tweede vrachtwagen met hulpgoederen naar de
Kroatische stad Dubrovnik. Het eerste Tilburgse transport ging twee weken
eerder. Jan Elissen reisde mee. Hieronder zijn verslag.
g te nemen rpikpnpnQtpn
sn van het
o“
:er
Itje
tje
zijn die voor het weekeinde
in mag.
r zijn ouders te gaan,
ijg ik te horen dat be-
ciueling van de goe-
“oede bestemming
j mee. Dat Hra-
itstellenc
taken is voor
zoek, aldus
Melis ver-
politiek-
g zal ko-
KAPITEIN RONOAIRE
5015 BI
TEL'
TELEFAX
KIJK EN
VERGELIJK MET
DE METERKAART
ENERGIEBEDRIJVEN
MIDDEN-WEST-BRABANT
in samenwerking met
De Tilburgse foerier
Voor de week van
19/01 t.e.m. 25/01
Slredvertxufc voor
algeiopen week*
44
55
65
76
87
98
109
120
131
142
153
164
177
191
205
218
232
245
259
273
286
300
314
327
i motorkaart i
i motorkaart i
‘RESTRAAT 2
i BC TILBURG
013-440840
.013-441155
’iobestuur. Maar vc
r Brokx zal het voor
Iburg zijn, die het meest
Waarschijnlijk uit angst *!s ^ument Pr
ir.Lvc.cn, stemden zes- blJ de regenng
run mppntpnnitpin- fimwet ook Op N
passing wor
opdelanc
tie zou he
een aantal
Hoewel er over politiek gesproken werd, had de SMB-vergadering in de Til
burgse raadszaal vorige week woensdag veel weg van een bijeenkomst van psy-
choterapeuten: een hele avond werden er zielen gemasseerd. De ruim vier uur
durende sessie mocht echter niet baten. De kleine gemeenten van het Samen
werkingsverband Midden-Brabant zorgden ervoor dat een onderzoek getor
pedeerd werd, waaruit zou moeten blijken in hoeverre bewoners profiteren van
voorzieningen in andere regiogemeenten en wat dat die lokale overheden kost.
Resultaat van de avond: een diepe kloof van wantrouwen tussen de vertegen
woordigers van Tilburg en de omliggende gemeenten.
(Foto: Geert van Loon)
Vakjury en publiek waren het afgelopen zaterdag roerend eens: Frans Ver
bunt kreeg de titel Opperleuterèr van Tilburg en de Publieksprijs. Verbunt
pakte voor de zesde keer de titel Opperleuterèr van Tilburg. Als Fraims
Kraant kwam hij in de grote zaal als laatste in de ton en overtrof de stoutste
verwachtingen. Hij brak het ijs met zijn opkomst op skeelers. Zijn verhaal
over de moderne industriestad Tilburg was actueel, spits en boeiend. Prins
Rein d’n Irste vatte het tijdens de prijsuitreiking goed samen: 'Het liep op rol
letjes’.
orgar
stichting
ging De I
breng
langkok, pilskaj
jitd
ce reorganisa-
looestuur uaardoor alvast Opgetr
/oegdheden en taken van
om van daaruit naar
Van Don Marko krijg ik
gonnen is met de verdel
deren en dat alles een goe
krijgt. Daar ben ik blij
ikken vatska, zoals zij Kroatië noemen, door
veel landen erkend wordt, is reden tot
feest. Op straat is echter niets
les is aardedonker.
Op 18 januari werd in Luxemburg aan
Eindhoven Airport de award voor de
beste ’’general aviation airport” in de Be
nelux overhandigd doormr. F. Biberich,
president AOPA-Luxemburg.
In het kader van het Europese jaar van
het toerisme heeft de AOPA-Benelux
(Aircraft Owners and Pilots Associa
tion, een internationale organisatie van
vliegtuigeigenaren en vliegers) in sa
menwerking met het Europese parle
ment, een competitie georganiseerd
voor de selectie van de ’’Best General
Aviation Airport in the Benelux”. Uit 70
regionale luchthavens is Eindhoven Air
port op grond van haar technische, ope
rationele en communicatie faciliteiten
uitgekozen tot winnaar in de IC AO-cate-
gorie.
trumstad dreigt om te slaan. Was er eerst
aan Tilburgse zijde «een constructieve
opstelling met respect voor de identiteit
van de omliggende gemeenten, nu gaan
er stemmen op om het aan provincie en
rijk over te laten. De dorpen lopen dan
het risico dat er over hen beslist gaat wor
den, bijvoorbeeld door voorstellen van
de commissie Schampers over gemeen
telijke herindeling», aldus Melis. Wat de
Tilburgse delegatie vooral heeft gesto
ken volgens Melis, is dat de Boghüdge-
meenten tijdens de onderhandelingen in
de schorsingen toegezegd zouden heb
ben voor het aangepaste DB-voorstel te
zullen stemmen. In de vergadering zelf
zei Van den Baar dat niet te doen om de
eenheid in zijn fractie te bewaren.
;r pol
raadszaal vorige1
rapeuten: een hele
ide sessie mocht echter niet baten. De kleine
ingsverband Midden-Brabant zoi
;rd werd, waaruit zou moeten I
lingen in andere reg
it van de avond: eer
schuin tegenover het N.S. en het B.B.A.
station. Naast de café-ruimte met biljart
beschikt het pand over een kleine en een
grote zaal met eigen bar. Daardoor heeft
het altijd onderdak geboden aan tal van
verenigingen en instellingen zoals de
Heemkundekring en de Tilburgse Re
vue. Veel Tilburgers kennen het café als
de plaats waar enkele geruchtmakende
openbare verkopingen en veilingen
plaatsvonden. Daarnaast heeft het za
kenleven overdag en de buurt ’s avonds
altijd zijn weg gevonden naar het Boule
vard café.
Berry en Anja zijn vast van plan het oor
spronkelijke karakter nieuw leven in te
blazen. In overleg met de eerste eigenaar
is daarom gekozen voor een eigenzinni
ge kleurstelling in bruin, okergeel en
bordeaux-rood. Daarnaast is er ruimte
voor frisse ideeën. Als primeur in Til
burg brengt het Boulevard Café bijvoor
beeld Engels bier op de tap. Verder is er
een kleine kaart met seizoensgerechten
>eper en chili-con-came. Op
;n vrijdag van 17.00 tot 19.00
orreluur, wat betekent dat er
lekkere hapjes rondgaan. Het Boulevard
Café is geopen van 10.00 uur s ochtends
tot 1.00 uur’s nachts.
zien Rondleiding
Jitligt De volgende morgen, woensdag 15 ja-
d nuari, worden de spullen opgeslagen in
het Caritas-magazijn, dat ook is getrof
fen door een granaat en provisorisch is
hersteld. Ik krijg onder leiding van vica
ris Don Marko van Caritas Dubrovnik
veel van de stad te zien, ondermeer het
Bisschopshuis, dat ook beschoten is. Ik
zie ook wat er allemaal stuk is en waar de
vluchtelingen zitten. Don Marko laat me
zien dat hij door scherven gewond was
dat geraakt en op een haar na door een gra
naat is gemist. Zeljko is op zoek geweest
naar zijn oude baas, zijn woning en zijn
vrienden. Hier blijven heeft voor hem
pak, komt Zeljko Gazi (de inwoner van
Dubrovnik die op 21 december in Til
burg was, red.) op me af en vraagt: ”How
are you, Jan?” ’’That’s right”, en ik heb
weer gezelschap. Vroeg in de morgen
van dinsdag 14 januari is de boot in Split
voor een stop. Er wordt geladen en ge
lost. Ik houd de containers en een aantal
losse dozen, c
ners konden, in de gaten. Nadat ik nog
even een ontmoeting heb gehad met de
moeder van Snezana Matijevic, een co-
mité-lid, gaat het weer verder.
Aankomst
Het is 23 uur varen naSr Dubrovnik van
uit Rijeka. De Adriatische zee is en blijft
mooi, oorlog of niet. Zeljko legt uit wat
de problemen van Dubrovnik zijn. Men
kan vanaf de boot een landtong z'_
waarop ondermeer zijn atelier is. Di*
binnen de belegering en is ’’vrij” (d.w.z.
hij kan er naar toe), maar zijn woonhuis
ligt hogerop de helling en die is bezet.
Een weg in aanleg loopt deels door bezet
gebied en is niet af te maken.
Rond 17.30 uur maak ik kennis met de
mensen van Caritas op de wal en zij be
kijken hoe het lossen van de boot het bes
te aangepakt kan worden. Voor ons
wordt alles geregeld, en we krijgen een
kamer in hotel Argentina, het enige c
nog intact is en functioneert. Tijdens de
rit door de stad zie ik dat er veel kapot is.
Honderden auto’s staan verlaten met
glas eromheen in de straten. Zowat alles geen zin hij gaat mee terug naar Rijeka
de hernia van Brokx en zijn ziekenhuis
bezoek in het Oosten kwam in elk ver
haal terug, stuitte hij bij de grens op pro
blemen en dat terwijl hij lid is van Artsen
zonder Grenzen. Rinus van Berkel als
’Staandwerker’ had er alles aan gedaan
om eens chique over te komen. Hij had
zich speciaal in golfkledij gestoken. In
zijn verhaal bekleedde hij verschillende
functies en besloot met een passend
’doei’. Peter Tuerlings had als ’Kamiel
d’n Gendarme’ een zeer goed verhaal.
Hij sprak over een overspannen cen
trum, over een NOP- passage (Niet voor
Onze Portemonnaie) en over ’vechten
in de bierkraan’. Ari van Valen
zijn creatie als ’Willem d’n Bek-
;t veel overtuiging. Zijn passage
Muppies en Tuppies ging er goed
t laatstgenoemden zijn Typisch Til-
1 glazen container waardoor de socia- burgse YuppiesDie hebbben minimaal
controle wat groter wordt. vijf glazen bier nodig willen ze weer ge-
Hernia woon Tilburgs kunnen praoten.
Na de pauze stapte CeesCoolen als’Kis- De avond werd door Joep Gimbrère
ke Bot d’n dokter’ als eerste in de ton. (grote zaal) en Jan Venmans (studio) op
Als dokter maak je heel wat mee, zeker amusante wijze aan elkaar gepr
in een stad als Tilburg. Hij had heel wat organisatie berustte bij de Car
prominente patiënten waaronder burge- stichting Tilburg en Camavalsvereni-
meester Gerrit Brokx en directeur Bra- ging De Fènpruuvers. De muzikale in
bant Pers Ed Penninx. Toen hij bij eerst- breng was van De Klutjes, De Oberelf-
genoemde op visite moest in Bangkok, pilskapelle en De Vipkus.
speek MV.
is nergens
w maar de 1
right”, en ik heb duisterd.
-1— '7—eg in de morgen Bellen naar Nederland is op zich g
mu is de boot in Split probleem, en de eerste die ik te pak*vu
wordt geladen en ge- krijg is Nera Jerkovic van het comité, ’s
I de containers en een aantal Avonds krijg ik een soort VIP- gevoel,
die niet meer in de contai- want er is voortdurend telefoon voor mij
De receptie heeft het er druk mee, want
de telefoons op de kamers werken niet,
ondanks verwoede pogingen van het
personeel. In het hotel zitten allerlei fi
guren die iets met deze oorlog van doen
hebben, en zij zijn allemaal bezig zich
met elkaar te overtuigen van weet ik
wat..., vaak erg luidruchtig.
KANT00R-
INSTALLATIES^
•volautomatisch!.
8 mm systeem 3-uurs
8x motor zoom
flexigrip met sportzoeker
dubbele sluitertijd
De negen tonpraoters zorgden zowel in
de grote zaal als in de studio voor een
heerlijke avond. Lachen was het devies
en daar was alle reden toe. Henk Kie-
boom, als Jaoneke gao fuseren’, werkte
bij de ’kraant’ en verzon heel wat argu
menten om die niet achterna te reizen
naar Den Bosch. Jan Claassen als ’Jan de
Loper’ vertelde dat zijn familie bestond
uit hardlopers, meelopers en weglopers.
’Als iedereen meelöpt hedde optocht’
was zijn uitgangspunt. Sjef Robben als
’Sjefke, dirigent van het Kwèèkmèskes-
koor’ bracht als dirigent van een meis
jeskoor een ijzersterk verhaal over actu
ele zaken. Zijn slotaccoord werd in de teger
grote zaal moeiteloos en verdiend door bracht zij
iedereen opgepikt: ’Avé, avé, we kwèè- ker’ met
ken mee Sjefke mee’Caroline Kouwen- over M;-
berg als ’Fiko Cliko’ sprak zich uit voor in. Laatstgenoen
een glazen container waardoor de socia- burgse Yuppies
Ie controle wat groter wordt. vijf glazen bier n<
woon Til'
De avond werd door Joep Gimbrère
z 1 - L„dio) op
iraat. De
imavals-
Vandaag donderdag 30 januari her
opent het Boulevard Café haar deu
ren. Het café heeft dan een compleet
nieuw interieur, ontworpen op basis
van de oorspronkelijke inrichting uit
1950. Het café kreeg in Tilburg enige
bekendheid als veiling- en vereni-
gingscafé. De nieuwe eigenaren, het
echtpaar Berry en Anja Huggers-van
Prooyen willen die oude glorie her
stellen.
Het oorspronkelijk in 1950 door Janus
en Mia van Abeelen gestarte café ligt aan
één van de drukste punten van Tilburg,
rijdt de
minuten
krijg ik het al warm en Spaans benauwd,
want er moeten nog levensmidde- want we rijden op naar de Ringbaan-
i, die bij de firma Pastoors-Van den Oost en ik zie het te lage spoorwegvia-
h geladen worden. Ook dat verloopt duet voor mijn geest opdoemen. ”Dat
n vakkundig. Hulde. Twee leden gaat niet”, denk ik. Als het in zicht komt,
rijden vast naar de grens kijkt ook Marijan bedenkelijk en veront-
te melden dat dit transport rust. Hij is echter wel iets gewend en heel
grens nog even langzaam rijden we eronderdoor. Dank-
op tijd en als het zij het gewicht van de lading levensmid-
-papieren delen achterin scheelt het net een centi-
e truck de metertje, denk ik! Verder ondervinden
we geen problemen en om 12.50 uur rij-
- den we Duitsland in. En dat betekent ook
nog echt doorrijden, want tot Rijeka is
het toch nog zo’n 1400 km.
Zondag 12 januari komen we aan bij de
Oostenrijkse-Sloveense grens. De Slo
veense douane is aanvankelijk niet zo
enthousiast, omdat de truck een beetje
verder staat dan eigenlijk mag: hij staat
al voorbij de grens. Bovendien moet de
lading verzegeld zijn, wat we zijn verge
ten. En dit verstoort hun zondagsrust da
nig, want nu moet er zo’n loodje op en de
papieren daarvoor worden geregeld.
Niettemin staat het spul toch zondag
avond in Rijeka en kan het volgende
hoofdstuk beginnen: het overladen op de
boot. Maar eerst eyen slapen.
Vertrek uit Rijeka
Maandagmorgen 13 januari begint er
een nieuw circus; dat van bellen, wach
ten, bellen, wachten, enz. Kapitein Josip
Vicelja verschijnt op het toneel en dan
zijn er ook ineens containers en mensen
om de spullen daarin te laden. Alles gaat
de boot op, en de tickets en vrachtbrief
worden afgehandeld. Ik neem afscheid
van Marijan en Vera (zijn vrouw, die ook
meereed), die ondertussen m’n vrienden
zijn geworden. Om tien over zes die
maandagavond vaart de boot weg van de
kade. ’’Dobre”: goed, dat woord kende ik
al, maar het betekent nu veel meer voor
mij.
De boot zit tjokvol met mensen die alle
maal levensgrote pakketten bij zich heb
ben. Net als ik mij een beetje eenzaam
begin te voelen en aan de bar een biertje
Op zaterdag 11 januari 1992 om 8 uur in
de morgen is Marijan Trojak met zijn
vrachtwagen present bij het centrum Til-
burg-Polen in de Goirkestraat, en het la-
den kan beginnen. Dat is eerder gezegd
dan gedaan, maar veel gaat er toch snel Om 11.45 uur zit alles vast en r.
in dankzij een zeer handige heftruckar- truck naar de grens. Na een paar mi
tiest,diehetwélzietzitten.Nietalleskan
mee, want er moeten nog levensmidde
len in, die bij de firma Pastoors-Van den Oost en ik z.»
Bergh geladen worden. Ook dat verloopt duet voor r’
snel en vakkundig. Hulde. Twee leden gaat niet”, dei
van het comité rijden vast naar de grens kijkt ook Mar
om de douane t
er aan komt en men de
openhoud. Ze zijn er net i
luikje dichtgaat, na een half uur j:
hier en daar regelen, blijkt onze I
Er is geselecteerd in twee categorieën
volgens ICAO en non-ICAO normen.
ICAO (International Civil Aviation Or
ganization) is een internationale organi
satie, die normen en richtlijnen vaststelt
ten aanzien van de luchtvaart. De uit
voering van deze richtlijnen wordt ge
controleerd door de nationale rijkslucht
vaartdiensten. Luchthavens met ICAO-
standaard beschikken o.a. over een ver
harde landingsbaan, verkeersleiding,
standaard vliegplanformulieren en vast
gestelde aanvliegroutes.
General Aviation houdt in de kleine
luchtvaart, waaronder zakenluchtvaart,
recreatieve luchtvaart en sportvliegerij.
De award krijgt een ereplaatsje in de
passagehal van het stationsgebouw van
Eindhoven Airport.
Afgelopen weekend is de tweede
vrachtwagen met hulpgoederen uit
Tilburg, deze keer ook met 20 ku
bieke meter pakketten met voedsel,
kleding en verbandmiddelen uit
Gennep, vertrokken in de richting
van Dubrovnik.
Vrijdag ontving Snezana Matij
evic van het solidariteistcomité Til
burg- Dubrovnik uit handen van
burgemeester Brokx ruim
10.000,-, het resultaat van de ver
koop van een deel van de inventaris
van het oude gebouw van de socia
le dienst aan personeelsleden van
de gemeente. Ook krijgt het comité
de inventaris van de kantinekeu-
ken van de oude sociale dienst. Het
gaat daarbij om zaken als serveer-
karren, ovens, afwasapparatuur,
soepkommen, bestek, snijmachi
nes, etc.
Het comité is nog bezig bij Neder
landse gemeenten een brandweer
wagen op te sporen, omdat die hard
nodig is in Dubrovnik. Verwacht
wordt dat een derde vrachtwagen
met hulpgoederen binnen drie we
ken naar de Kroatische havenstad
kan vertrekken.
Achteraf zegt de burgemeester van Goir-
le dat geen enkele gemeentelijke afvaar-
jjtf“g in zijn fractie unaniem was. Daar-
toch geen meerderheid te be
reiken en stemde Boghud als blok tegen,
aldus Van den Baar. Volgens hem waren
de onderhandelingen tijdens de vergade-
i niets uitgelopen, omdat het
ld aan het reserveren van het
hele kostenbedrag voor het onderzoek.
Het DB van het SMB heeft in de visie
van Van den Baar «nu de kans met een
voorstel te komen dat dichter bij de idee
van Boghud ligt. Er zit nog licht tussen,
want nogal wat mensen uit de fractie, die
eigenlijk tegen waren, aarzelden om als
nog mee te gaan. Als de stofwolken zijn
trokken, zal het DB vaststellend dat
:h een meerderheid te ma*
het «lusten en lasten»-onderzc
Peter van den Baar. Ook Jan t
wacht dat het DB er nog «om f
strategische» redenen op terug
men.
Met alleen Heusden en Moerge
stel tegen, stemde het Algemeen Bestuur
(AB) van het SMB eerst wel in met een
onderzoek naar de bevoegdheden en ta
ken van een nieüwe vorm van regiom
bestuur in de toekomst. Bij die discuss
klonk al wat vrees door voor het afstaan
van bevoegdheden door gemeenten aan
het nieuwe regiobestuur. Maar volgens
SMB-voorzitter Brokx zal het vooral de
centrumstad Tilburg zijn, die het meest
moet inleveren. X. ooioviu,
geld te moeten inleveren,
tien van twintig SMB-gemeenten uitein
delijk tegen het «lusten en lasten»-on-
derzoek. Alleen Tilburg, Waalwijk,
Dongen en Loon op Zand waren voor, zij
het dat de laatste drie de nodige reserves
toonden. De beslissende tegenstemmen
kwamen van de Boghud-fractie (Berkel-
Enschot, Oisterwijk, Goirle, Hilvaren-
beek, Udenhout en Diessen). Namens
die gemeenten kwam Goirles burge
meester Peter van de Baar met het voor
stel het «lusten en lasten»-onderzoek op
zijn vroegst in april 1993 van start te la
ten gaan, als de eerste fase van het be-
voegdheden-onderzoek is afgerond.
Ook wilde Van den Baar meer duidelijk
heid over de kosten van het «lusten en
lasten»-onderzoek. Een «destructief»
voorstel volgens Brokx, omdat het er op
gericht zou zijn niets te doen.
Vrijdag 31 januari om half vijf verricht de heer
P.J. van den Ende, wethouder economische zaken in Tilburg, de
officiële opening van onze nieuwe bedrijfsruimte. Het wordt een
feestelijke gebeurtenis, waarbij wij ai onze bestaande (en
toekomstige!) relaties van harte uitnodigen.
U bent welkom op het adres Kapitein
Rondairestraat 2. Tilburg En als de dag
ofhetuurun'etSCh'kt’ kuntude
'X volgende week maandag, dinsdag en
woensdag altijd nog langskomen op ons
Ook dan zullen wij u. tussen
m 10.00 en 19.00 uur. gastvnj
K r, ontvangen en laten wij u
kennismaken met ons complete
rf; - «^assortiment
kant00rarök8len
Verarming
Brokx probeerde namens het I
Bestuur (DB) de bezwaren weg t
door de stellen dat de uitkomster
onderzoek nog allerminst vaststaan. aeonaernanc
«Welhcht zijn sommige kosten met cij- rj ook T
fermatig te duiden», stelde hij. Ook DB vasthjei(
noemde Brokx het een «verarming», als hp|p VnQtpnh(
het onderzoek niet door zou gaan. Met
het voor Nederland unieke onderzoek
orobeert het SMB immers
g te bereiken dat de Inte-
k op Midden-Brabant van toe-
>rdt verklaard. Vooruitloper
(idelijke bestuurlijke reorganis
iet regiobestuur daa
beve
rijk en provincie ovememen.
Om te redden wat er te redden viel, for
muleerde het DB tijdens een van de
schorsingen van de vergadering een tus
senvoorstel, waardoor het «lusten en las-
ten»-onderzoek niet meteen, maar
deze zomer zou beginnen. Zowel
DB-voostel als dat van de Boghud-frac
tie werden na urenlange debatten door de
meerderheid van het AB verworpen.
Stemming
Die padstelling heeft er volgens DB-lid
Jan Melis, CDA-fractievoorzitter in de
Tilburgse gemeenteraad, toe geleid dat
de stemming in het kamp van de cen-
j