3 5 Verslag eerste goederentransport naar Dubrovnik Diepe kloof tussen SMB-gemeenten Grandioze balansopruiming KORTINGEN TOT 30% 'n Feestelijk begin,,. 'it audio-video /seuw bv._ oosterse?1tapijten Over onderzoek naar «lusten en lasten» Frans Verbunt wint sterk bezet Leuterconcours ?95 Boulevard Café heropent deuren .de 590 Vanaf heden inschrijving danslessen ZIE ONZE ETALAGES I CANON E60 VIDEO CAMERA Ss? 1.698,- of 50,- per maand Stooktabel Wijffels OPEN HUIS '92 - pagina 2 Donderdag 30 januari 1992 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER UNIEK iakt len. Jan Melis: «Stemming omgeslagen». Peter van den Baar: Stofwolken laten optrekken. )95 08 Centimetertje Jan Elissen 11 Nieuw transport op weg st. Onderscheiding Eindhoven Airport genie op te i VRIJDAG 31 JANUARI NEDERLANDS GROOTSTE ANTIEKBEURS BRABANTHALLEN DEN BOSCH Vrijdag 31 jan. 17 22 uur Zaterdag 1 febr. 11 17 uur Zondag 2 febr. 11-18 uur Org. v. Acrlc 04920-25483 (200 stands) bare □el ALLES VOOR KANTOOR (DB)< «ellen nog rijn sc laatste te Duitsland want de stad 1 electriciteit, Jemen, i is reder ts te zien: al- School: Dragonstraat 21Tilburg tel. 013-686282, b.g.g. 366034 naai rssie (ook reparaties en reinigingen) Korvelseweg 259-261, Tilburg - 013/424754 np 3 lux zoals hazepef donderdagen uur is het bor 800 1000 1200 1400 1600 1800 2000 2200 2400 2600 2800 3000 3250 3500 3750 4000 4250 4500 4750 5000 5250 5500 5750 6000 Het werkelijk streefverbruikv.^. de hand van de gemiddelde etmaahempera en enkele andere gegevens. eelt zich in het donker af, is verlicht. Er is well hele stad wordt ’s nachts ver- SS jooj Het energiebedrijf. Royaal met zuinige adviezen. TOPKWALITEIT, MAKKELIJK, ALLES EROP EN ERAAN, EN ONGELOOFLIJK LAGE PRIJS! Totaal streetverbnj* iHs13cU.tr* 413 517 620 723 827 930 1034 1137 1240 1344 1447 1550 1680 1809 1938 2067 2196 2326 2455 2584 2713 2842 2971 3101 t in kolom.3 schrijven l in kolom 5 schrijven. «wordt bepaald aan ie etmaaltemperatuur met extra videolamp zeer lichtgevoelig, S echte titelgenerator complete afstandsbediening DE GROOTSTE KEUZE EN DE BESTE SERVICE Besterdring 87 - TILBURG - Tel. 431489 Afgelopen weekend vertrok de tweede vrachtwagen met hulpgoederen naar de Kroatische stad Dubrovnik. Het eerste Tilburgse transport ging twee weken eerder. Jan Elissen reisde mee. Hieronder zijn verslag. g te nemen rpikpnpnQtpn sn van het o“ :er Itje tje zijn die voor het weekeinde in mag. r zijn ouders te gaan, ijg ik te horen dat be- ciueling van de goe- “oede bestemming j mee. Dat Hra- itstellenc taken is voor zoek, aldus Melis ver- politiek- g zal ko- KAPITEIN RONOAIRE 5015 BI TEL' TELEFAX KIJK EN VERGELIJK MET DE METERKAART ENERGIEBEDRIJVEN MIDDEN-WEST-BRABANT in samenwerking met De Tilburgse foerier Voor de week van 19/01 t.e.m. 25/01 Slredvertxufc voor algeiopen week* 44 55 65 76 87 98 109 120 131 142 153 164 177 191 205 218 232 245 259 273 286 300 314 327 i motorkaart i i motorkaart i ‘RESTRAAT 2 i BC TILBURG 013-440840 .013-441155 ’iobestuur. Maar vc r Brokx zal het voor Iburg zijn, die het meest Waarschijnlijk uit angst *!s ^ument Pr ir.Lvc.cn, stemden zes- blJ de regenng run mppntpnnitpin- fimwet ook Op N passing wor opdelanc tie zou he een aantal Hoewel er over politiek gesproken werd, had de SMB-vergadering in de Til burgse raadszaal vorige week woensdag veel weg van een bijeenkomst van psy- choterapeuten: een hele avond werden er zielen gemasseerd. De ruim vier uur durende sessie mocht echter niet baten. De kleine gemeenten van het Samen werkingsverband Midden-Brabant zorgden ervoor dat een onderzoek getor pedeerd werd, waaruit zou moeten blijken in hoeverre bewoners profiteren van voorzieningen in andere regiogemeenten en wat dat die lokale overheden kost. Resultaat van de avond: een diepe kloof van wantrouwen tussen de vertegen woordigers van Tilburg en de omliggende gemeenten. (Foto: Geert van Loon) Vakjury en publiek waren het afgelopen zaterdag roerend eens: Frans Ver bunt kreeg de titel Opperleuterèr van Tilburg en de Publieksprijs. Verbunt pakte voor de zesde keer de titel Opperleuterèr van Tilburg. Als Fraims Kraant kwam hij in de grote zaal als laatste in de ton en overtrof de stoutste verwachtingen. Hij brak het ijs met zijn opkomst op skeelers. Zijn verhaal over de moderne industriestad Tilburg was actueel, spits en boeiend. Prins Rein d’n Irste vatte het tijdens de prijsuitreiking goed samen: 'Het liep op rol letjes’. orgar stichting ging De I breng langkok, pilskaj jitd ce reorganisa- looestuur uaardoor alvast Opgetr /oegdheden en taken van om van daaruit naar Van Don Marko krijg ik gonnen is met de verdel deren en dat alles een goe krijgt. Daar ben ik blij ikken vatska, zoals zij Kroatië noemen, door veel landen erkend wordt, is reden tot feest. Op straat is echter niets les is aardedonker. Op 18 januari werd in Luxemburg aan Eindhoven Airport de award voor de beste ’’general aviation airport” in de Be nelux overhandigd doormr. F. Biberich, president AOPA-Luxemburg. In het kader van het Europese jaar van het toerisme heeft de AOPA-Benelux (Aircraft Owners and Pilots Associa tion, een internationale organisatie van vliegtuigeigenaren en vliegers) in sa menwerking met het Europese parle ment, een competitie georganiseerd voor de selectie van de ’’Best General Aviation Airport in the Benelux”. Uit 70 regionale luchthavens is Eindhoven Air port op grond van haar technische, ope rationele en communicatie faciliteiten uitgekozen tot winnaar in de IC AO-cate- gorie. trumstad dreigt om te slaan. Was er eerst aan Tilburgse zijde «een constructieve opstelling met respect voor de identiteit van de omliggende gemeenten, nu gaan er stemmen op om het aan provincie en rijk over te laten. De dorpen lopen dan het risico dat er over hen beslist gaat wor den, bijvoorbeeld door voorstellen van de commissie Schampers over gemeen telijke herindeling», aldus Melis. Wat de Tilburgse delegatie vooral heeft gesto ken volgens Melis, is dat de Boghüdge- meenten tijdens de onderhandelingen in de schorsingen toegezegd zouden heb ben voor het aangepaste DB-voorstel te zullen stemmen. In de vergadering zelf zei Van den Baar dat niet te doen om de eenheid in zijn fractie te bewaren. ;r pol raadszaal vorige1 rapeuten: een hele ide sessie mocht echter niet baten. De kleine ingsverband Midden-Brabant zoi ;rd werd, waaruit zou moeten I lingen in andere reg it van de avond: eer schuin tegenover het N.S. en het B.B.A. station. Naast de café-ruimte met biljart beschikt het pand over een kleine en een grote zaal met eigen bar. Daardoor heeft het altijd onderdak geboden aan tal van verenigingen en instellingen zoals de Heemkundekring en de Tilburgse Re vue. Veel Tilburgers kennen het café als de plaats waar enkele geruchtmakende openbare verkopingen en veilingen plaatsvonden. Daarnaast heeft het za kenleven overdag en de buurt ’s avonds altijd zijn weg gevonden naar het Boule vard café. Berry en Anja zijn vast van plan het oor spronkelijke karakter nieuw leven in te blazen. In overleg met de eerste eigenaar is daarom gekozen voor een eigenzinni ge kleurstelling in bruin, okergeel en bordeaux-rood. Daarnaast is er ruimte voor frisse ideeën. Als primeur in Til burg brengt het Boulevard Café bijvoor beeld Engels bier op de tap. Verder is er een kleine kaart met seizoensgerechten >eper en chili-con-came. Op ;n vrijdag van 17.00 tot 19.00 orreluur, wat betekent dat er lekkere hapjes rondgaan. Het Boulevard Café is geopen van 10.00 uur s ochtends tot 1.00 uur’s nachts. zien Rondleiding Jitligt De volgende morgen, woensdag 15 ja- d nuari, worden de spullen opgeslagen in het Caritas-magazijn, dat ook is getrof fen door een granaat en provisorisch is hersteld. Ik krijg onder leiding van vica ris Don Marko van Caritas Dubrovnik veel van de stad te zien, ondermeer het Bisschopshuis, dat ook beschoten is. Ik zie ook wat er allemaal stuk is en waar de vluchtelingen zitten. Don Marko laat me zien dat hij door scherven gewond was dat geraakt en op een haar na door een gra naat is gemist. Zeljko is op zoek geweest naar zijn oude baas, zijn woning en zijn vrienden. Hier blijven heeft voor hem pak, komt Zeljko Gazi (de inwoner van Dubrovnik die op 21 december in Til burg was, red.) op me af en vraagt: ”How are you, Jan?” ’’That’s right”, en ik heb weer gezelschap. Vroeg in de morgen van dinsdag 14 januari is de boot in Split voor een stop. Er wordt geladen en ge lost. Ik houd de containers en een aantal losse dozen, c ners konden, in de gaten. Nadat ik nog even een ontmoeting heb gehad met de moeder van Snezana Matijevic, een co- mité-lid, gaat het weer verder. Aankomst Het is 23 uur varen naSr Dubrovnik van uit Rijeka. De Adriatische zee is en blijft mooi, oorlog of niet. Zeljko legt uit wat de problemen van Dubrovnik zijn. Men kan vanaf de boot een landtong z'_ waarop ondermeer zijn atelier is. Di* binnen de belegering en is ’’vrij” (d.w.z. hij kan er naar toe), maar zijn woonhuis ligt hogerop de helling en die is bezet. Een weg in aanleg loopt deels door bezet gebied en is niet af te maken. Rond 17.30 uur maak ik kennis met de mensen van Caritas op de wal en zij be kijken hoe het lossen van de boot het bes te aangepakt kan worden. Voor ons wordt alles geregeld, en we krijgen een kamer in hotel Argentina, het enige c nog intact is en functioneert. Tijdens de rit door de stad zie ik dat er veel kapot is. Honderden auto’s staan verlaten met glas eromheen in de straten. Zowat alles geen zin hij gaat mee terug naar Rijeka de hernia van Brokx en zijn ziekenhuis bezoek in het Oosten kwam in elk ver haal terug, stuitte hij bij de grens op pro blemen en dat terwijl hij lid is van Artsen zonder Grenzen. Rinus van Berkel als ’Staandwerker’ had er alles aan gedaan om eens chique over te komen. Hij had zich speciaal in golfkledij gestoken. In zijn verhaal bekleedde hij verschillende functies en besloot met een passend ’doei’. Peter Tuerlings had als ’Kamiel d’n Gendarme’ een zeer goed verhaal. Hij sprak over een overspannen cen trum, over een NOP- passage (Niet voor Onze Portemonnaie) en over ’vechten in de bierkraan’. Ari van Valen zijn creatie als ’Willem d’n Bek- ;t veel overtuiging. Zijn passage Muppies en Tuppies ging er goed t laatstgenoemden zijn Typisch Til- 1 glazen container waardoor de socia- burgse YuppiesDie hebbben minimaal controle wat groter wordt. vijf glazen bier nodig willen ze weer ge- Hernia woon Tilburgs kunnen praoten. Na de pauze stapte CeesCoolen als’Kis- De avond werd door Joep Gimbrère ke Bot d’n dokter’ als eerste in de ton. (grote zaal) en Jan Venmans (studio) op Als dokter maak je heel wat mee, zeker amusante wijze aan elkaar gepr in een stad als Tilburg. Hij had heel wat organisatie berustte bij de Car prominente patiënten waaronder burge- stichting Tilburg en Camavalsvereni- meester Gerrit Brokx en directeur Bra- ging De Fènpruuvers. De muzikale in bant Pers Ed Penninx. Toen hij bij eerst- breng was van De Klutjes, De Oberelf- genoemde op visite moest in Bangkok, pilskapelle en De Vipkus. speek MV. is nergens w maar de 1 right”, en ik heb duisterd. -1— '7—eg in de morgen Bellen naar Nederland is op zich g mu is de boot in Split probleem, en de eerste die ik te pak*vu wordt geladen en ge- krijg is Nera Jerkovic van het comité, ’s I de containers en een aantal Avonds krijg ik een soort VIP- gevoel, die niet meer in de contai- want er is voortdurend telefoon voor mij De receptie heeft het er druk mee, want de telefoons op de kamers werken niet, ondanks verwoede pogingen van het personeel. In het hotel zitten allerlei fi guren die iets met deze oorlog van doen hebben, en zij zijn allemaal bezig zich met elkaar te overtuigen van weet ik wat..., vaak erg luidruchtig. KANT00R- INSTALLATIES^ •volautomatisch!. 8 mm systeem 3-uurs 8x motor zoom flexigrip met sportzoeker dubbele sluitertijd De negen tonpraoters zorgden zowel in de grote zaal als in de studio voor een heerlijke avond. Lachen was het devies en daar was alle reden toe. Henk Kie- boom, als Jaoneke gao fuseren’, werkte bij de ’kraant’ en verzon heel wat argu menten om die niet achterna te reizen naar Den Bosch. Jan Claassen als ’Jan de Loper’ vertelde dat zijn familie bestond uit hardlopers, meelopers en weglopers. ’Als iedereen meelöpt hedde optocht’ was zijn uitgangspunt. Sjef Robben als ’Sjefke, dirigent van het Kwèèkmèskes- koor’ bracht als dirigent van een meis jeskoor een ijzersterk verhaal over actu ele zaken. Zijn slotaccoord werd in de teger grote zaal moeiteloos en verdiend door bracht zij iedereen opgepikt: ’Avé, avé, we kwèè- ker’ met ken mee Sjefke mee’Caroline Kouwen- over M;- berg als ’Fiko Cliko’ sprak zich uit voor in. Laatstgenoen een glazen container waardoor de socia- burgse Yuppies Ie controle wat groter wordt. vijf glazen bier n< woon Til' De avond werd door Joep Gimbrère z 1 - L„dio) op iraat. De imavals- Vandaag donderdag 30 januari her opent het Boulevard Café haar deu ren. Het café heeft dan een compleet nieuw interieur, ontworpen op basis van de oorspronkelijke inrichting uit 1950. Het café kreeg in Tilburg enige bekendheid als veiling- en vereni- gingscafé. De nieuwe eigenaren, het echtpaar Berry en Anja Huggers-van Prooyen willen die oude glorie her stellen. Het oorspronkelijk in 1950 door Janus en Mia van Abeelen gestarte café ligt aan één van de drukste punten van Tilburg, rijdt de minuten krijg ik het al warm en Spaans benauwd, want er moeten nog levensmidde- want we rijden op naar de Ringbaan- i, die bij de firma Pastoors-Van den Oost en ik zie het te lage spoorwegvia- h geladen worden. Ook dat verloopt duet voor mijn geest opdoemen. ”Dat n vakkundig. Hulde. Twee leden gaat niet”, denk ik. Als het in zicht komt, rijden vast naar de grens kijkt ook Marijan bedenkelijk en veront- te melden dat dit transport rust. Hij is echter wel iets gewend en heel grens nog even langzaam rijden we eronderdoor. Dank- op tijd en als het zij het gewicht van de lading levensmid- -papieren delen achterin scheelt het net een centi- e truck de metertje, denk ik! Verder ondervinden we geen problemen en om 12.50 uur rij- - den we Duitsland in. En dat betekent ook nog echt doorrijden, want tot Rijeka is het toch nog zo’n 1400 km. Zondag 12 januari komen we aan bij de Oostenrijkse-Sloveense grens. De Slo veense douane is aanvankelijk niet zo enthousiast, omdat de truck een beetje verder staat dan eigenlijk mag: hij staat al voorbij de grens. Bovendien moet de lading verzegeld zijn, wat we zijn verge ten. En dit verstoort hun zondagsrust da nig, want nu moet er zo’n loodje op en de papieren daarvoor worden geregeld. Niettemin staat het spul toch zondag avond in Rijeka en kan het volgende hoofdstuk beginnen: het overladen op de boot. Maar eerst eyen slapen. Vertrek uit Rijeka Maandagmorgen 13 januari begint er een nieuw circus; dat van bellen, wach ten, bellen, wachten, enz. Kapitein Josip Vicelja verschijnt op het toneel en dan zijn er ook ineens containers en mensen om de spullen daarin te laden. Alles gaat de boot op, en de tickets en vrachtbrief worden afgehandeld. Ik neem afscheid van Marijan en Vera (zijn vrouw, die ook meereed), die ondertussen m’n vrienden zijn geworden. Om tien over zes die maandagavond vaart de boot weg van de kade. ’’Dobre”: goed, dat woord kende ik al, maar het betekent nu veel meer voor mij. De boot zit tjokvol met mensen die alle maal levensgrote pakketten bij zich heb ben. Net als ik mij een beetje eenzaam begin te voelen en aan de bar een biertje Op zaterdag 11 januari 1992 om 8 uur in de morgen is Marijan Trojak met zijn vrachtwagen present bij het centrum Til- burg-Polen in de Goirkestraat, en het la- den kan beginnen. Dat is eerder gezegd dan gedaan, maar veel gaat er toch snel Om 11.45 uur zit alles vast en r. in dankzij een zeer handige heftruckar- truck naar de grens. Na een paar mi tiest,diehetwélzietzitten.Nietalleskan mee, want er moeten nog levensmidde len in, die bij de firma Pastoors-Van den Oost en ik z.» Bergh geladen worden. Ook dat verloopt duet voor r’ snel en vakkundig. Hulde. Twee leden gaat niet”, dei van het comité rijden vast naar de grens kijkt ook Mar om de douane t er aan komt en men de openhoud. Ze zijn er net i luikje dichtgaat, na een half uur j: hier en daar regelen, blijkt onze I Er is geselecteerd in twee categorieën volgens ICAO en non-ICAO normen. ICAO (International Civil Aviation Or ganization) is een internationale organi satie, die normen en richtlijnen vaststelt ten aanzien van de luchtvaart. De uit voering van deze richtlijnen wordt ge controleerd door de nationale rijkslucht vaartdiensten. Luchthavens met ICAO- standaard beschikken o.a. over een ver harde landingsbaan, verkeersleiding, standaard vliegplanformulieren en vast gestelde aanvliegroutes. General Aviation houdt in de kleine luchtvaart, waaronder zakenluchtvaart, recreatieve luchtvaart en sportvliegerij. De award krijgt een ereplaatsje in de passagehal van het stationsgebouw van Eindhoven Airport. Afgelopen weekend is de tweede vrachtwagen met hulpgoederen uit Tilburg, deze keer ook met 20 ku bieke meter pakketten met voedsel, kleding en verbandmiddelen uit Gennep, vertrokken in de richting van Dubrovnik. Vrijdag ontving Snezana Matij evic van het solidariteistcomité Til burg- Dubrovnik uit handen van burgemeester Brokx ruim 10.000,-, het resultaat van de ver koop van een deel van de inventaris van het oude gebouw van de socia le dienst aan personeelsleden van de gemeente. Ook krijgt het comité de inventaris van de kantinekeu- ken van de oude sociale dienst. Het gaat daarbij om zaken als serveer- karren, ovens, afwasapparatuur, soepkommen, bestek, snijmachi nes, etc. Het comité is nog bezig bij Neder landse gemeenten een brandweer wagen op te sporen, omdat die hard nodig is in Dubrovnik. Verwacht wordt dat een derde vrachtwagen met hulpgoederen binnen drie we ken naar de Kroatische havenstad kan vertrekken. Achteraf zegt de burgemeester van Goir- le dat geen enkele gemeentelijke afvaar- jjtf“g in zijn fractie unaniem was. Daar- toch geen meerderheid te be reiken en stemde Boghud als blok tegen, aldus Van den Baar. Volgens hem waren de onderhandelingen tijdens de vergade- i niets uitgelopen, omdat het ld aan het reserveren van het hele kostenbedrag voor het onderzoek. Het DB van het SMB heeft in de visie van Van den Baar «nu de kans met een voorstel te komen dat dichter bij de idee van Boghud ligt. Er zit nog licht tussen, want nogal wat mensen uit de fractie, die eigenlijk tegen waren, aarzelden om als nog mee te gaan. Als de stofwolken zijn trokken, zal het DB vaststellend dat :h een meerderheid te ma* het «lusten en lasten»-onderzc Peter van den Baar. Ook Jan t wacht dat het DB er nog «om f strategische» redenen op terug men. Met alleen Heusden en Moerge stel tegen, stemde het Algemeen Bestuur (AB) van het SMB eerst wel in met een onderzoek naar de bevoegdheden en ta ken van een nieüwe vorm van regiom bestuur in de toekomst. Bij die discuss klonk al wat vrees door voor het afstaan van bevoegdheden door gemeenten aan het nieuwe regiobestuur. Maar volgens SMB-voorzitter Brokx zal het vooral de centrumstad Tilburg zijn, die het meest moet inleveren. X. ooioviu, geld te moeten inleveren, tien van twintig SMB-gemeenten uitein delijk tegen het «lusten en lasten»-on- derzoek. Alleen Tilburg, Waalwijk, Dongen en Loon op Zand waren voor, zij het dat de laatste drie de nodige reserves toonden. De beslissende tegenstemmen kwamen van de Boghud-fractie (Berkel- Enschot, Oisterwijk, Goirle, Hilvaren- beek, Udenhout en Diessen). Namens die gemeenten kwam Goirles burge meester Peter van de Baar met het voor stel het «lusten en lasten»-onderzoek op zijn vroegst in april 1993 van start te la ten gaan, als de eerste fase van het be- voegdheden-onderzoek is afgerond. Ook wilde Van den Baar meer duidelijk heid over de kosten van het «lusten en lasten»-onderzoek. Een «destructief» voorstel volgens Brokx, omdat het er op gericht zou zijn niets te doen. Vrijdag 31 januari om half vijf verricht de heer P.J. van den Ende, wethouder economische zaken in Tilburg, de officiële opening van onze nieuwe bedrijfsruimte. Het wordt een feestelijke gebeurtenis, waarbij wij ai onze bestaande (en toekomstige!) relaties van harte uitnodigen. U bent welkom op het adres Kapitein Rondairestraat 2. Tilburg En als de dag ofhetuurun'etSCh'kt’ kuntude 'X volgende week maandag, dinsdag en woensdag altijd nog langskomen op ons Ook dan zullen wij u. tussen m 10.00 en 19.00 uur. gastvnj K r, ontvangen en laten wij u kennismaken met ons complete rf; - «^assortiment kant00rarök8len Verarming Brokx probeerde namens het I Bestuur (DB) de bezwaren weg t door de stellen dat de uitkomster onderzoek nog allerminst vaststaan. aeonaernanc «Welhcht zijn sommige kosten met cij- rj ook T fermatig te duiden», stelde hij. Ook DB vasthjei( noemde Brokx het een «verarming», als hp|p VnQtpnh( het onderzoek niet door zou gaan. Met het voor Nederland unieke onderzoek orobeert het SMB immers g te bereiken dat de Inte- k op Midden-Brabant van toe- >rdt verklaard. Vooruitloper (idelijke bestuurlijke reorganis iet regiobestuur daa beve rijk en provincie ovememen. Om te redden wat er te redden viel, for muleerde het DB tijdens een van de schorsingen van de vergadering een tus senvoorstel, waardoor het «lusten en las- ten»-onderzoek niet meteen, maar deze zomer zou beginnen. Zowel DB-voostel als dat van de Boghud-frac tie werden na urenlange debatten door de meerderheid van het AB verworpen. Stemming Die padstelling heeft er volgens DB-lid Jan Melis, CDA-fractievoorzitter in de Tilburgse gemeenteraad, toe geleid dat de stemming in het kamp van de cen- j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 3