9 Fleurige Clio Fidji Audi 80 V6 versus VW Passat VR6 VW Passat VR6 Audi 80 V6 Kleuren Seat Terra nu met vijfbak voor Ibiza 7UICT)OSTbv w r AUTOTEST Adr.van de Ven Tilburg BV. L. V-A-G t> fERK 1992-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 30 januari 1992 - pagina 3 snel bij geldt Juattro- VW Passat GL VR6 ssen. ij 5500 tr/min 245 Nm bij 3000 tr/min 240 Nm bij 4200 notore stellir Ï2.5 Verbruik: RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - tel. 013/321411 at leine AG AG Leharstraat 19-21, Tilburg Tel. 013/553678 met Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92d, Tilburg, 013-321405 ser en I SEAl -dealer voor de jaren '90 >ÜTÖ ^^K^Automobielbedrijf Tilburg AR ejonge Gewicht: Prestaties: de tst jk meer t iets toe. Waar haalt weer i(»l i lengte ter dan heeft in een korte plek weten te iet segment kl« Prijs: Wegenbelasting: Vermogen: tr/min Koppel: tr/min Afmetingen: Vudi, want als de icaties naast gelegd, wint de gevallen zijn de axuI te openen en --‘uurdersstoel in i kan de 6inV 2?92 cc 1?4 pk bij 5800 ogen in d geplaats ie BVB- seks start bij voor de 900 i De vloer van de bagageruimte is hierdoor hoger geworden, maar het toepassen van een neerklapbare achterbank werd zo mogelijk. De ruimte op de achterbank nam toe en is heel behoorlijk, maar haalt het niet in vergelijking met de Passat. Bovendien is bij de Passat de achterbank; instelbaar en dat is heel prettig. irder, Met een inhoud van 430 liter is de :celeratie bagageruimte van de Audi voldoende. Met 495 liter scoort de Passat duidelijk beter. Ook met neergeklapte bank is de Passat de Audi de baas. Beide auto's hebben behoorlijk wat vakjes en bakjes, maar ook hier is de Passat is royaler. De match Audi V6 en VW VR6 loopt vrijwijl constant uit op een gelijkspel. Het zal voornamelijk de persoonlijke voorkeur zijn die hier tot de beslissing zal leiden, itegenzeglijl ijl de Passat is en vooral i lengte 4,48 meter breedte 1,70 meter 1300 kg topsnelheid 220 km/u acceleratie 0-100 in 8,0 sec. bij 90 km/u 6,7 liter/100 km bij 120 km/u 8,3 liter/100 km stadsverk iir- lengte 4,58 meter breedte 1,71 meter 1305 kg 224 km/u 8,2 sec 7,4 liter/100 km bij 120 km/u 8,3 liter/100 km 9,0 liter/100 km stadsverkeer 12,5 liter/100 km 12,5 liter/100 km - f.71.885,= tot f.229,= per 3 mnd. Technische gegevens: Merk en type:Audi 80 V6 Aantal cylinders: 6 in V Cylinderinhoud: 2771 cc 174 pk bij Concurrentie De motoren geven elkaar niet veel toe. Zelfs niet op het punt van brandstofverbruik. Beide 6 cylinders verbruiken gemiddeld ongeveer 1 liter Eurosuper op 9 kilometers. De Audi zit hier net iets boven, terwijl de Passat een fractie meer drinkt. In ieder geval moeten we stellen dat beide merken uit het zelfde huis fijne auto's aan de bovenkant van de middenklasse hebben neergezet. Zoals gezegd ontlopén de Audi 80 1 en VW Passat elkaar niet veel in prijs. De Audi 80 V6 is te koop vanaf f.69.920,= en dat is vergeleken met wat de concurrentie biedt heel netjes. Echter het prijsverschil met de grotere Audi 100 V6 is relatief gezien niet zo groot. Als speciale serie brengt Pon Car, importeur van Seat via haar dealer de Ibiza Colors op de markt. Het gaat om een beperkte oplage van slechts 400 stuks. De auto heeft een 1.2 liter System Porsche injectiemotor, die gekoppeld is aan een vijfversnellingsbak. De basis Ibiza 1.2i Special kost al f.20.395,=. Toch wordt de aantrekkelijker aangeklede Colors nog voor f. 19.995,= aangeboden. De auto heeft brede 175/70 SR 13 banden, speciale wieldoppen en stootsierlijsten met de vermelding "black", "white", "red" of "blue". De nachtblauwe kleur is zelfs specifiek voor de Colors. De Ibiza Colors kan alleen als driedeurs worden geleverd. Bagageruimte Ook wat betreft rijgedrag zijn er niet al te veel verschillen. De Audi komt wat sportiever over, terwijl de Passat een rustige uitstraling op zijn bestuurder heeft. Als er om het hardst wordt gereden is het tweetal ook weer aan elkaar gewaagd. De VW gaat met 224 km/u op top 4 kilometer harder, terwijl de Audi met een accdCm1TO van 0 tot 100 in 8 seconden tweetiende sneller is. De instrumentenpanelen zijn in ieder geval compleet met klok en toerenteller. Bij de Audi worden voorportierruiten en buitenspiegels elektrisch bediend, terwijl de spiegels in combinatie met de achterruit worden verwarmd. Bij de Passat moeten ze met de hand van binnenuit versteld worden en moet ook voor de ruiten handmatig geslingerd worden. Beide auto's zijn voorzien van een keurige velours bekleding. De Passat VR6 GL heeft op de achterbank hoofdsteunen. a,-spel. nersoonlijl iMA de beslissing za Dé Audi heeft ontec uitstraling, terwijl v meer ingetogen is ruimte biedt. De Passat VR6 GL is met f.71.885,= iets duurder, terwijl de VR6 GT met f .74.315,= zich iets uit de markt prijst. De Variant-versies van beide auto's kosten respectievelijk I f.74.235,= (GL) en f.76.665,= (GT). verbruik, maar verlaagt ook het geluidsniveau. Andere wijzigingen die alle Terra- modellen ondergingen zijn een nieuwe layout van het dashboard, andere stoelbekleding, gewijzigde buitenspiegels die minder van slechts vijftien graden in twee rijen tegenover elkaar. Hierdoor kon een gemeenschappelijke cylinderkop worden gemonteerd. Deze constructie heeft als voordeel de compacte bouw, zodat gemakkelijk een 6 cylindermotor op de plaaits van een dwarsgeplaatste 4-pitter past. In het koppel zien we wel enig verschil. De Passat levert 240 Nm bij 4200 tr/min, terwijl de Audi een vergelijkbare 245 Nm levert bij 3000 tr/min. De Audi heeft dus iets meer trekkracht onderin, maar de verschillen zijn miniem. Puur op gevoel moet een kleine voorkeur voor de Passat worden gegeven. De krachtbron is iets sportiever ingesteld en maakt een wat fraaier geluid. Op basis van de Clio 1.2 RN levert Renault tijdelijk de Fidji, verkrijgbaar in vier bijzondere kleuren. Er kan worden gekozen uit wit en zwart-metallic, maar veel aparter zijn kobaltblauw of frambozenrood. Ten opzichte van de al behoorlijk complete RN-uitgave heeft de Clio Fidji kobaltblauwe strips op bumpers en stootranden, speciale bekleding, ingebouwde luidsprekers en uitklapbare zijruiten op de driedeursmodellen. De pittige 1.2 liter Energy- motor levert een vermogen van 60 pk en voldoet uiteraard aan de strengste uitlaatgasnormen. Tegen meerprijs zijn op de Clio Fidji eer. aantal opties verkrijgbaar zoals in delen neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling met afstandbediening, een 4x6 Watt Radio-Renault en elektrisch bediende portierruiten. Ten opzichte van de standaard 1.2 RN kost de Fidji slechts f.250,meer en komt als driedeurs op f .23.995,- gevoelig zijn voor trillingen en een éénsieutelsysteem voor portieren, achterdeuren en tankdop. Standaard was de Terra al voorzien van een bagagerek op de kabi’ne, hoofdsteunen, scheidingsrek tussen passagiers en laadruimte en bij de diesel ook achterruitverwarming. De Terra heeft een laadvolume van 2450 liter en een binnenhoogte van 133 meter. Dankzij deze hoogte mogen Terra zijramen worden c zonder gevolgen voor d« heffing. De Terra-reeks i f.11.795,= excl. BTW’ vierbak. Voor de vijfbak hoeft slechts vijfhonderd gulden te worden bijbetaald. De dieselreeks start bij f. 14.295,=. Seat levert naast de Terra ook bestelvarianten van de Marbella en Ibiza. Bij de Ibiza, voorzien van een laadruimte van 1300 liter, kan worden gekozen uit een 1.2 liter multipoint injectiemotor óf een zuinige 1.7 liter diesel. Tot slot is er de Marbella Van met vier- of vijfbak vanaf f.9.895,- excl. BTW. electronische sperinrichting differentieel. De Audi en VW geven elkaar dus weinig t de een op een detail uitloopt, de tweede op een ander punt in. iets wat bij Audi om een extra uitgave vraagt. Andere overeenkomsten zijn het getint glas, stuurbekrachtiging en een ABS remsysteem. De Audi heeft een completere veiligheidsuitrusting met Procon- ten, gordelspanners en extra verstevigingen in de pörtieren. De Passat is wat rijker voorzien van kleine details zoals met leer bekleed stuur en pookknop, een regelbare interval op de ruitewissers, een kleine boordcomputer en een Op één punt moet de Audi in de Passat absoluut zijn meerdere erkennen. Het gaat hier dan met name om de ruimte achterin en het bagagevolume. Een belangrijke verandering ten opzichte van de vorige Audi 80 is een gewijzigde plaatsing van de brandstoftank door het toepassen van een andere achteras. De Seat Terra 1 tijd een vaste ple veroveren in het bestelwagens. Dit naast grote concurrenten als de Renault Express en Citroen C15. De verkopen namen spectaculair toe na de toevoeging van een dieselvariant. Het tot de Volkswagen-Groep behorende Spaanse merk Seat kon hierbij terugvallen op de 1.4 liter dieselmotor die we ook kennen uit de VW Polo. Door deze zuinige en toch pittige variant namen de verkopen toe van 500 stuks in 1989 tot maar liefst 900 eenheden in 1991. Daarbij moet ook nog worden aangetekend, dat de produktie van de Terra ten gunste van de nieuwe Toledo werd ingeperkt. De dieselmotor wordt standaard geleverd met een vijfversnellingsbak, terwijl de 900 cc benzineversie het tot nu toe met een vierbak moest doen. Nieuw op de Rai is echter een Terra 900 met vijfbak. De extra versnelling zorgt niet alleen voor economischer Lengterichting Met 9 centimeter meer aan 1 is de Passat merkbaar grote: de Audi. Met zijn standaard lichtmetalen velgen en sportieve spoiler op het kofferdeksel oogt de auto in z'n geheel completer. Toch is de Passat een auto waar je van moet houden, terwijl de Audi 80 wat makkelijker mooi gevonden wordt. Voor lichtmetalen velgen moet op de 80 V6 worden bijbetaald. Vrijwel tegelijkertijd introduceerden Audi en Volkswagen hun nieuwe 6 cylindermotoren. Audi kiest voor een V-opstelling van de cylinders en plaats de 2.8 liter van 174 pk in de lengterichting voorin. Volkswagen gooit het over een heel andere boeg. Ook deze 6 cylinder heeft een inhoud van 2.8 liter en levert exact hetzelfde vermogen als de Audi. De cylinders staan onder een hoek Veiligheid Het leveringsprogramma is bij de Audi 80 V6 beperkt tot een voorwielaandrijver en de Quattro- uitvoering. Bij de Passat kan worden gekozen voor een luxueuze GL-uitgave en de sportieve GT, beiden als sedan en Variant. In ons geval ging het om een sedan GL. Het vreemde is dat de Passat in het interieur een rijkelijk aangeklede indruk maakt, terwijl de Audi wat kaler overkomt. Toch pleit dit voor het ingetogen karakter van de Audi, want uitrustingsspecific». elkaar worden Audi. In beide geva portieren centraal t sluiten, is de bestui hoogte verstelbaar en achterbank worden neergeklapt. We kunnen niet spreken van een tweeling, maar de Audi 80 en Volkswagen Passat zijn toch twee vergelijkbare welpen uit één nest. De Audi 80 werd in de tweede helft van vorig jaar grondig herzien, terwijl rond dezelfde tijd een nieuwe 6 cylinder krachtbron in de Passat werd geschoven. Prijstechnisch liggen zodoende de Audi 80 V6 en Passat VR6 op hetzelfde niveau. We waren nieuwsgierig op beide auto’s ook op andere punten eikaars evenbeeld zijn. Beide 6-pitters uit VAG-huize begeven zich in de prijsklasse van rond de zeventigduizend gulden. Voor dit geld wil de klant graag een auto moet een goede uitstraling en op dat punt scoort de vernieuwde Audi 80 uitstekend. Met het merk Audi wil VAG graag concurreren met landgenoten als Mercedes en BMW. Het nieuwe model heeft een gewijzigd front, langere wielbasis en ook een iets aangepaste achtersteven. Een fraaie carrosserielijn en zeer nauw aansluitende plaatdelen zijn positieve eigenschappen van de Audi. DW74 COLORS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19