9
Fleurige Clio Fidji
Audi 80 V6 versus VW Passat VR6
VW Passat VR6 Audi 80 V6
Kleuren
Seat Terra nu met vijfbak
voor Ibiza
7UICT)OSTbv
w
r
AUTOTEST
Adr.van de Ven Tilburg BV.
L.
V-A-G
t>
fERK
1992-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 januari 1992 - pagina 3
snel bij
geldt
Juattro-
VW Passat GL VR6
ssen.
ij 5500 tr/min
245 Nm bij 3000 tr/min
240 Nm bij 4200
notore
stellir
Ï2.5
Verbruik:
RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - tel. 013/321411
at
leine
AG
AG
Leharstraat 19-21, Tilburg
Tel. 013/553678
met
Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken
Hoevenseweg 92d, Tilburg, 013-321405
ser en
I
SEAl -dealer voor de jaren '90
>ÜTÖ
^^K^Automobielbedrijf Tilburg
AR
ejonge
Gewicht:
Prestaties:
de
tst
jk meer
t iets
toe. Waar
haalt
weer
i(»l
i lengte
ter dan
heeft in een korte
plek weten te
iet segment kl«
Prijs:
Wegenbelasting:
Vermogen:
tr/min
Koppel:
tr/min
Afmetingen:
Vudi, want als de
icaties naast
gelegd, wint de
gevallen zijn de
axuI te openen en
--‘uurdersstoel in
i kan de
6inV
2?92 cc
1?4 pk bij 5800
ogen in d
geplaats
ie BVB-
seks start bij
voor de 900 i
De vloer van de bagageruimte is
hierdoor hoger geworden, maar
het toepassen van een
neerklapbare achterbank werd zo
mogelijk. De ruimte op de
achterbank nam toe en is heel
behoorlijk, maar haalt het niet in
vergelijking met de Passat.
Bovendien is bij de Passat de
achterbank; instelbaar en dat is
heel prettig.
irder, Met een inhoud van 430 liter is de
:celeratie bagageruimte van de Audi
voldoende. Met 495 liter scoort de
Passat duidelijk beter. Ook met
neergeklapte bank is de Passat de
Audi de baas. Beide auto's hebben
behoorlijk wat vakjes en bakjes,
maar ook hier is de Passat is
royaler.
De match Audi V6 en VW VR6
loopt vrijwijl constant uit op een
gelijkspel. Het zal voornamelijk de
persoonlijke voorkeur zijn die hier
tot de beslissing zal leiden,
itegenzeglijl
ijl de Passat
is en vooral i
lengte 4,48 meter
breedte 1,70 meter
1300 kg
topsnelheid 220 km/u
acceleratie 0-100 in 8,0 sec.
bij 90 km/u 6,7 liter/100 km
bij 120 km/u 8,3 liter/100 km
stadsverk
iir-
lengte 4,58 meter
breedte 1,71 meter
1305 kg
224 km/u
8,2 sec
7,4 liter/100 km
bij 120 km/u 8,3 liter/100 km 9,0 liter/100 km
stadsverkeer 12,5 liter/100 km 12,5 liter/100 km
- f.71.885,=
tot f.229,= per 3 mnd.
Technische gegevens:
Merk en type:Audi 80 V6
Aantal cylinders: 6 in V
Cylinderinhoud: 2771 cc
174 pk bij
Concurrentie
De motoren geven elkaar niet veel
toe. Zelfs niet op het punt van
brandstofverbruik. Beide 6
cylinders verbruiken gemiddeld
ongeveer 1 liter Eurosuper op 9
kilometers. De Audi zit hier net iets
boven, terwijl de Passat een fractie
meer drinkt.
In ieder geval moeten we stellen
dat beide merken uit het zelfde
huis fijne auto's aan de bovenkant
van de middenklasse hebben
neergezet.
Zoals gezegd ontlopén de Audi 80 1
en VW Passat elkaar niet veel in
prijs. De Audi 80 V6 is te koop
vanaf f.69.920,= en dat is
vergeleken met wat de
concurrentie biedt heel netjes.
Echter het prijsverschil met de
grotere Audi 100 V6 is relatief
gezien niet zo groot.
Als speciale serie brengt Pon Car, importeur van Seat via haar dealer de
Ibiza Colors op de markt. Het gaat om een beperkte oplage van slechts
400 stuks. De auto heeft een 1.2 liter System Porsche injectiemotor, die
gekoppeld is aan een vijfversnellingsbak. De basis Ibiza 1.2i Special
kost al f.20.395,=. Toch wordt de aantrekkelijker aangeklede Colors nog
voor f. 19.995,= aangeboden. De auto heeft brede 175/70 SR 13 banden,
speciale wieldoppen en stootsierlijsten met de vermelding "black",
"white", "red" of "blue". De nachtblauwe kleur is zelfs specifiek voor de
Colors. De Ibiza Colors kan alleen als driedeurs worden geleverd.
Bagageruimte
Ook wat betreft rijgedrag zijn er
niet al te veel verschillen. De Audi
komt wat sportiever over, terwijl
de Passat een rustige uitstraling
op zijn bestuurder heeft. Als er om
het hardst wordt gereden is het
tweetal ook weer aan elkaar
gewaagd. De VW gaat met 224
km/u op top 4 kilometer harder,
terwijl de Audi met een accdCm1TO
van 0 tot 100 in 8 seconden
tweetiende sneller is.
De instrumentenpanelen zijn in
ieder geval compleet met klok en
toerenteller. Bij de Audi worden
voorportierruiten en
buitenspiegels elektrisch bediend,
terwijl de spiegels in combinatie
met de achterruit worden
verwarmd. Bij de Passat moeten ze
met de hand van binnenuit
versteld worden en moet ook voor
de ruiten handmatig geslingerd
worden. Beide auto's zijn voorzien
van een keurige velours
bekleding. De Passat VR6 GL heeft
op de achterbank hoofdsteunen.
a,-spel.
nersoonlijl
iMA de beslissing za
Dé Audi heeft ontec
uitstraling, terwijl v
meer ingetogen is
ruimte biedt.
De Passat VR6 GL is met f.71.885,=
iets duurder, terwijl de VR6 GT met
f .74.315,= zich iets uit de markt
prijst. De Variant-versies van
beide auto's kosten respectievelijk I
f.74.235,= (GL) en f.76.665,= (GT).
verbruik, maar verlaagt ook het
geluidsniveau.
Andere wijzigingen die alle Terra-
modellen ondergingen zijn een
nieuwe layout van het dashboard,
andere stoelbekleding, gewijzigde
buitenspiegels die minder
van slechts vijftien graden in twee
rijen tegenover elkaar. Hierdoor
kon een gemeenschappelijke
cylinderkop worden gemonteerd.
Deze constructie heeft als voordeel
de compacte bouw, zodat
gemakkelijk een 6 cylindermotor
op de plaaits van een
dwarsgeplaatste 4-pitter past. In
het koppel zien we wel enig
verschil. De Passat levert 240 Nm
bij 4200 tr/min, terwijl de Audi een
vergelijkbare 245 Nm levert bij
3000 tr/min. De Audi heeft dus iets
meer trekkracht onderin, maar de
verschillen zijn miniem. Puur op
gevoel moet een kleine voorkeur
voor de Passat worden gegeven.
De krachtbron is iets sportiever
ingesteld en maakt een wat fraaier
geluid.
Op basis van de Clio 1.2 RN levert
Renault tijdelijk de Fidji,
verkrijgbaar in vier bijzondere
kleuren.
Er kan worden gekozen uit wit en
zwart-metallic, maar veel aparter
zijn kobaltblauw of
frambozenrood.
Ten opzichte van de al behoorlijk
complete RN-uitgave heeft de Clio
Fidji kobaltblauwe strips op
bumpers en stootranden, speciale
bekleding, ingebouwde
luidsprekers en uitklapbare
zijruiten op de driedeursmodellen.
De pittige 1.2 liter Energy- motor
levert een vermogen van 60 pk en
voldoet uiteraard aan de strengste
uitlaatgasnormen. Tegen
meerprijs zijn op de Clio Fidji eer.
aantal opties verkrijgbaar zoals in
delen neerklapbare achterbank,
centrale vergrendeling met
afstandbediening, een 4x6 Watt
Radio-Renault en elektrisch
bediende portierruiten. Ten
opzichte van de standaard 1.2 RN
kost de Fidji slechts f.250,meer en
komt als driedeurs op f .23.995,-
gevoelig zijn voor trillingen en een
éénsieutelsysteem voor portieren,
achterdeuren en tankdop.
Standaard was de Terra al
voorzien van een bagagerek op de
kabi’ne, hoofdsteunen,
scheidingsrek tussen passagiers
en laadruimte en bij de diesel ook
achterruitverwarming. De Terra
heeft een laadvolume van 2450
liter en een binnenhoogte van 133
meter.
Dankzij deze hoogte mogen
Terra zijramen worden c
zonder gevolgen voor d«
heffing. De Terra-reeks i
f.11.795,= excl. BTW’
vierbak.
Voor de vijfbak hoeft slechts
vijfhonderd gulden te worden
bijbetaald. De dieselreeks start bij
f. 14.295,=.
Seat levert naast de Terra ook
bestelvarianten van de Marbella
en Ibiza. Bij de Ibiza, voorzien van
een laadruimte van 1300 liter, kan
worden gekozen uit een 1.2 liter
multipoint injectiemotor óf een
zuinige 1.7 liter diesel. Tot slot is er
de Marbella Van met vier- of
vijfbak vanaf f.9.895,- excl. BTW.
electronische sperinrichting
differentieel. De Audi en VW
geven elkaar dus weinig t
de een op een detail uitloopt,
de tweede op een ander punt
in.
iets wat bij Audi om een extra
uitgave vraagt.
Andere overeenkomsten zijn het
getint glas, stuurbekrachtiging en
een ABS remsysteem. De Audi
heeft een completere
veiligheidsuitrusting met Procon-
ten, gordelspanners en extra
verstevigingen in de pörtieren. De
Passat is wat rijker voorzien van
kleine details zoals met leer
bekleed stuur en pookknop, een
regelbare interval op de
ruitewissers, een kleine
boordcomputer en een
Op één punt moet de Audi in de
Passat absoluut zijn meerdere
erkennen. Het gaat hier dan met
name om de ruimte achterin en het
bagagevolume. Een belangrijke
verandering ten opzichte van de
vorige Audi 80 is een gewijzigde
plaatsing van de brandstoftank
door het toepassen van een andere
achteras.
De Seat Terra 1
tijd een vaste ple
veroveren in het
bestelwagens.
Dit naast grote concurrenten als de
Renault Express en Citroen C15.
De verkopen namen spectaculair
toe na de toevoeging van een
dieselvariant. Het tot de
Volkswagen-Groep behorende
Spaanse merk Seat kon hierbij
terugvallen op de 1.4 liter
dieselmotor die we ook kennen uit
de VW Polo.
Door deze zuinige en toch pittige
variant namen de verkopen toe
van 500 stuks in 1989 tot maar liefst
900 eenheden in 1991. Daarbij moet
ook nog worden aangetekend, dat
de produktie van de Terra ten
gunste van de nieuwe Toledo werd
ingeperkt.
De dieselmotor wordt standaard
geleverd met een
vijfversnellingsbak, terwijl de 900
cc benzineversie het tot nu toe met
een vierbak moest doen. Nieuw op
de Rai is echter een Terra 900 met
vijfbak.
De extra versnelling zorgt niet
alleen voor economischer
Lengterichting
Met 9 centimeter meer aan 1
is de Passat merkbaar grote:
de Audi. Met zijn standaard
lichtmetalen velgen en sportieve
spoiler op het kofferdeksel oogt de
auto in z'n geheel completer. Toch
is de Passat een auto waar je van
moet houden, terwijl de Audi 80
wat makkelijker mooi gevonden
wordt. Voor lichtmetalen velgen
moet op de 80 V6 worden
bijbetaald.
Vrijwel tegelijkertijd
introduceerden Audi en
Volkswagen hun nieuwe 6
cylindermotoren. Audi kiest voor
een V-opstelling van de cylinders
en plaats de 2.8 liter van 174 pk in
de lengterichting voorin.
Volkswagen gooit het over een
heel andere boeg. Ook deze 6
cylinder heeft een inhoud van 2.8
liter en levert exact hetzelfde
vermogen als de Audi. De
cylinders staan onder een hoek
Veiligheid
Het leveringsprogramma is bij de
Audi 80 V6 beperkt tot een
voorwielaandrijver en de Quattro-
uitvoering. Bij de Passat kan
worden gekozen voor een luxueuze
GL-uitgave en de sportieve GT,
beiden als sedan en Variant. In
ons geval ging het om een sedan
GL. Het vreemde is dat de Passat
in het interieur een rijkelijk
aangeklede indruk maakt, terwijl
de Audi wat kaler overkomt. Toch
pleit dit voor het ingetogen
karakter van de Audi, want
uitrustingsspecific».
elkaar worden
Audi. In beide geva
portieren centraal t
sluiten, is de bestui
hoogte verstelbaar en
achterbank worden neergeklapt.
We kunnen niet spreken van een
tweeling, maar de Audi 80 en
Volkswagen Passat zijn toch
twee vergelijkbare welpen uit één
nest. De Audi 80 werd in de
tweede helft van vorig jaar
grondig herzien, terwijl rond
dezelfde tijd een nieuwe 6
cylinder krachtbron in de Passat
werd geschoven. Prijstechnisch
liggen zodoende de Audi 80 V6
en Passat VR6 op hetzelfde
niveau. We waren nieuwsgierig
op beide auto’s ook op andere
punten eikaars evenbeeld zijn.
Beide 6-pitters uit VAG-huize
begeven zich in de prijsklasse van
rond de zeventigduizend gulden.
Voor dit geld wil de klant graag
een auto moet een goede
uitstraling en op dat punt scoort de
vernieuwde Audi 80 uitstekend.
Met het merk Audi wil VAG graag
concurreren met landgenoten als
Mercedes en BMW. Het nieuwe
model heeft een gewijzigd front,
langere wielbasis en ook een iets
aangepaste achtersteven. Een
fraaie carrosserielijn en zeer nauw
aansluitende plaatdelen zijn
positieve eigenschappen van de
Audi.
DW74
COLORS