AUDI 100 2.3E AVANT )M Alfa 155 I Or? Voornaam uiterlijk vertoon De nieuwe Audi f00 Avant B K X: 9.950,- js s; isJa- Adr.van de Ven Tilburg B.V. 1 V-A-G K ;sel Familie-traditie Verrassende Seat Toledo :G SS TÏË*| !S' B B X: pr 992-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 januari 1992 - pagina 3 prijs lide jft 1 idi houdt e. ting: f.243,= tot RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - Tel. 013/321411 vervolg van pagina 1 at .m zond Foto: Geert van Loon ;m ;m ;m ;m ;m ;m ;m ;m ;m im ;m ;m ;m ;m ;m ;m .m m m m m m m m m m m m m m m ver„ echte; verscl elekt a het ireid De si behoorlijk. cg weet s Avant Noordhoek bewijzen met deze Toledo dat met i juiste dosis goede smaak een verrassend i bereikt. sn redelijke achtiging, dakantenne af-fabriek gei veiligheid ho< staan. De* alle andere Wagon niet uitvlakken. Audi hou in ieder geval een traditie hoog. Afgelopen vrijdag heerste er weer volop feeststemming in de Nederlandse Nissan-organisatie. Immers, Nissan was voor de 9de maal in de afgelopen 10 jaar het best verkochte Japanse automerk in Nederland en Europa. Vooral 1991 was bijzonder succesvol: met een record aantal van 31.551 personenauto- registraties nam Nissan de 5de plaats in de Nederlandse verkoop Van de tweede generatie 100 introduceerde Audi eind jaren zeventig een Avant- versie. Door de sterk aflopende achterkant leek bij dit model de benaming combi-coupé meer op z'n plaats. Het vorige model was ook vrijwel direct als Avant leverbaar, waarbij de carrosserie toch meer in de richting van een echte stationcar ging. Van de nieuwste generatie Audi 100 staat de Avant sinds kort bij de dealers. We kunnen nu met recht van een stationwagon spreken, die vanwege zijn fraaie en moderne uiterlijk sterk zal concurreren met de duurdere APV's. We reden met de 2.3E. top tien in. Alle medewerkers van de Tilburgse Nissan-dealer Denissen lieten zich de door hun importeur afgeleverde slagroomtaarten goed smaken. Met een verkoopstijging van 27% t.o.v. 1990 kan Denissen terugzien op een zeer succesvol jubileufrijaar 1991. kan vinden, maar de sportief ingestelde zakelijke automobilist die de extra mogelijkheden af en toe nodig heeft. Display Dat de Audi 100 een grote auto is merk je direct in het interieur. Voor- en achterpassagiers hebben over ruimte absoluut niet te klagen. De stoelen zijn in de 2.3 bekleed met Filanda-stof. Dit lijkt Prijzen Als we het brandstofverbruik van de verschillende Avant-modellen bekijken, dan zijn bij de benzinemotoren uiteraard de 2 liter 4 cylinders het meest zuinig. De nieuwe 6-pitter doet het ook niet onaardig, maar de al enige jaren in gebruik zijnde 5 cylinder heeft de meeste brandstof nodig. Veel mensen proberen hun auto te personaliseren met andere wielen en banden, extra lampen en spoilers. De één krijgt hiermee een wat meer geslaagd resultaat dan de ander. Seat-dealer Auto Noordhoek leverde onlangs een wel heel speciale Toledo 2.0 GT af aan Ton Vingerhoets van de reclame- ontwerpstudie met gelijkluidende naam in de Leharstraat. Ton Vingerhoets heeft van de keuze van zijn nieuwe auto een heus marktonderzoek gemaakt. Toen zijn oog op de Toledo was gevallen, werden daar testen en rij- impressies uit allerhande Nederlandse en buitenlandse bladen bij geraadpleegd. Bij de aankleding van zijn auto, uiteraard verricht door en via Auto Noordhoek, was hij zelf nauw betrokken. De auto is gespoten in zwart metallic, een kleur waarin voor de gelegenheid ook het Seat-embleem is uitgevoerd. Een extra vormen ook de stootstrips op de flanken. Zeer opvallend zijn de 15 inch lichtmetalen Borbet-velgen met brede laagprofielbanden. Bij een sportief uiterlijk hoort natuurlijk een 16V-antenne achterop het dak. Deze wel zeer aantrekkelijke Toledo wordt met een uitgebreid alarmsysteem beveiligd tegen ongewenst bezoek. Bij het inschakelen van dit alarm worden eventueel openstaande ruiten vanzelf gesloten. Vingerhoets en Auto h een fraaie auto en de j resultaat kan worden Dashboard In het interieur zijn een aantal elementen uit de Groep te vinden. De stoelen van de 155 zijn van een bekend ontwerp. De zitting is wat kort, maar de hoogteverstelling en m iddena rmsteun maken veel goed. De zitpositie is veel beter dan wat we bij de meeste Alfa's tot nu toe gewend waren. Op het dashboard van een typische Alfa-signatuur vinden we niets overdreven, maar alles wat nodig is is aanwezig. T interieurruimte is heel De achterbank is niet neerklapbaar, maar dat verdedigt Alfa met een betere plaatsing van de bank en werkelijk plaats voor drie personen. Aan de kofferruimte met een inhoud van 525 liter zal de gemiddelde automobilist niet snel te kort komen. De basis 155 1.8 heeft eer uitrusting met stuurberac elektrisch bediende voorportierruiten en centrale sterk op velours maar is wat dunner. Zowel voor- als achterin vinden we hoofdsteunen, terwijl op de achterbank ook een middenarmsteun is aangebracht. De 2.3E is compleet, maar niet overdreven rijkelijk uitgerust. Zaken als stuurbekrachtiging, getint glas, een toerenteller, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en centrale vergrendeling worden standaard geleverd. Ook een radio-voorbereiding inclusief j_ix-me en 6 speakers wordt smonteerd. Audi heef x noog in het vaandel 100 Avant heeft net als modellen Procon-ten en flankbescherming in de portieren. Midden op het dashboard vinden we een controle-display waarop vlak na het starten wordt gevraagd even het rempedaal in te trappen zodat de remlichten worden gecontroleerd. De portierruiten moeten echter met de hand geslingerd worden. De vormgeving van het dashboard is zakelijk modieus. Gelukkig is in de 2.3 geen gebruik gemaakt van hout-accenten, wat we op de V6 wel tegenkomen. De Avant heeft nogal wat opbergmogelijkheden in de deuren, tussen de stoelen en in het dashboardkastje. Het rijcomfort is dik in orde. De auto laat zich makkelijk en exact bedienen, de stoelen zitten uitstekend en bieden een goede steun, maar ook de lange wielbasis en onafhankelijke ophanging dragen hier in een belangrijke mate toe bij. Dubbele bodem De daklijn is verder doorgetrokken en is er ruimte geschapen voor een behoorlijke achterklep. Boven de achterruit is een beschaafde spoiler aangebracht, wat duidelijk maakt dat Audi oog voor detail Uitgebalanceerd heeft. Als we de bagageruimte Het programma van de Avant loopt gaan bekijken, vinden we toch nog volledig synchroon aan dat van de wat eigenschappen die een sedan. Beide carrosserievarianten stationcar niet helemaal passen, zijn in tien verschillende De tildrempel is ondanks een tot uitvoeringen te koop. Er is een de bumper openende klep fors. De ruime keus uit vier-, vijf- en Vloer ligt netjes vlak. Om bagage zeseylindermbtoren en een reeks aan het oog te onttrekken heeft de Alhoewel de meeste autokopers in de klasse van een Audi 100 zich met een klassiek gelijnde vierdeurs sedan plegen te verplaatsen, is er wel degelijk vraag naar ruime, luxueuze stationcars. Vooral Duitse merken schijnen zich in deze klasse te specialiseren (Mercedes T, BMW Touring), al moeten we auto's als de XM Break en Lancia Thema Prijzen Zo vinden we in de 155 een zogenaamde "Selar" tank. Het is voor het eerst dat een dergelijke constructie op een serie-auto wordt toegepast. De benzinedampen worden door het Technische gegevens: Merk en type: Audi 100 2.3E Avant Aantal cylinders: 5 in lijn Cylinderinhoud: 2309 cc Vermogen: 133 pk bij 5500 tr/min Koppel: 186 Nm bij 4000 tr/min Prestaties: topsnelheid 199 km/u; acceleratie 0-100 in 10,5 sec. Afmetingen: lengte 4,79 meter, breedte 1,78 meter Gewicht: 1379 kg Verbruik: bij 90 km/u 7,3 liter/100 km; bij 120 km/u 9,4 liter/100 km; stadsverkeer 13,0 liter/100 km Prijs: f.71.735,= Wegenbelasting: f.243,= tot f.255,= per 3 mnd. Toch kan er makkelijk 1 op 9 mee gereden worden, als niet constant het onderste uit de kan gehaald wordt. Zoals reeds gezegd kent de Audi 100 Avant tien verschillende uitvoeringen. De meerprijs ten opzichte van de sedan bedraagt f.8.500,=. Zodoende kost de 101 pk 2.0 Avant f.66.870,=. De 2.4 Diesel is met f.65.705,= de meest betaalbare. Onze 5 cylinder met 2.3 liter inhoud kost f.71.735,- en dat is nauwelijks meer dan de 115 pk 2.0 die f.70.005,= moet opbrengen. Gaan we naar de V6 dan zijn we ineens veel meer kwijt: f.87.540,=. Voor wie van zijn Avant supersportieve prestaties verlangd is ook de S4 met 2.2 liter 20- kleppen turbomotor verkrijgbaar voor f. 132.445,=. De nieuwe Avant op Audi 100- basis is een geslaagde auto, die wellicht door de liefhebber fraaier gevonden zal worden dan de sedan. De 2.3 motor met 5 cylinders is wat betreft trekkracht, geluid en, prestaties de meest geschikte. Alleen is het verbruik ten opzichte van de andere mogelijkheden wat hoger. De 100 Avant is echter geen pure stationcar, maar houdt nog steeds iets van het combi-coupé- achtige van de eerste 100 Avant. srgrendeling. Als eerste zal :hter een completere uitgave schijnen met ondermeer ctrisch bediende buitenspiegels, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met armsteun en een skitunnel. De 2 liter voegt daar een check-control aan toe. De V6 is als topmodel nog rijker uitgerust met ABS, automatisch verwarmingssysteem, terwijl lichtmetalen velgen helaas tegen meerprijs te bestellen zijn. Ook Italianen lijken het milieu nu serieus te gaan nemen. Er is en recyclingprogramma opgezet, maar ook bij de ontwikkeling wordt al met het milieu rekening gehouden. Avant standaard een rolhoes, die makkelijk kan worden verwijderd. De hoogte tussen laadvloer en rolhoes is echter aan de krappe kant. Ruimte is er echter voldoende. Via een fraaie constructie kan een soort dubbele bodem worden blootgelegd. Toch was het verstandiger geweest als dit deel gewoon bij de laadruimte was betrokken en de tildrempel wat lager was gemaakt. In de flanken van de bagageruimte zijn twee vakjes voor het onzichtbaar opbergen van boordgereedschap en verbandtrommel. Natuurlijk kan de achterbank worden neergeklapt voor uitbreiding van het laadvolume. De rugleuning kan in een 60/40 verhouding t en worden platgelegd, waarna een liter redelijk vlakke vloer ontstaat. Het totale volume wat beschikbaar is voor lading bedraagt dan 1266 liter. Aan dit totale volume merken we duidelijk voor welke doelgroep Audi deze auto heeft gemaakt. Niet de stationcargebruiker die bij goedkopere en iets kleinere auto's een laadruimte van zo'n 1700 liter diesels. In ons testexemplaar huist een 2.3 liter 5-pitter die bij 5500 tr/min een vermogen levert van 133 pk en een koppel van 186 Nm bij 4000 tr/min. Deze voor Audi zo karakteristieke motor maakt in de verte een wat rauw geluid, wat zeker niet onprettig klinkt. Tot zo'n 3500 tr/min is de krachtbron heerlijk rustig en onder normale omstandigheden blijf je daar ook meestal onder. Als er echter wordt doorgetrokken blijkt de 2.3 behoorlijk sportief. Bij een wagengewicht van 1379 kg de 2.3 de 4,79 meter lange nv< naar een top van 199 km/u te trekken en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,5 seconden neer te zetten. We kunnen gerust stellen dat gezien uitstraling, gewicht c~ afmetingen van de auto de 2.3 li._. de meest uitgebalanceerde keus is, ook wat betreft aanschafprijs. De Audi 100 Avant wordt haast zonder uitzondering door iedereen mooi gevonden. Dat de auto daarnaast zeer herkenbaar is, blijkt wel uit de vele omgedraai hoofden als je door een drukke straat rijdt. Lichtmetalen wielen worden alleen op het duurste model standaard geleverd. Alle andere Avants hebben vrijwel volledig gesloten wielplaten, die weinig fantasievol van vormgeving zijn. Tot en met de portieren is er weinig verschil met de sedan. De bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten en bekleed met een dikke stootstrip. materiaal vastgehouden en komen dus niet in de omgeving. Alfa Romeo verwacht in juni de 155 daadwerkelijk te kunnen gaan leveren. Dit jaar kunnen er 2000 stuks worden afgeleverd. De basis 1.8 zal rond de f.42/43.000,= gaan kosten, maar wordt pas in oktober verwacht. De completere 1.8 zal rond de f.46.000,= uitkomen en de 2 liter op ongeveer vijftig mille. Voor de V6 moet zestigduizend gulden worden uitgetrokken. Met de nieuwe 155 zal Alfa duidelijk in een behoefte voorzien. De 75 is één van de laatste 'echte' Alfa's, maar sprak lang niet iedereen aan. De 155 heeft iets van zijn ouderwetse charme ingeleverd, maar zal gezien het prijsniveau en de herkenbare uitstraling goed gaan scoren. Overigens blijft één uitvoering van de Alfa 75 nog minimaal tot het einde van het jaar leverbaar. I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21