AUDI 100 2.3E AVANT
)M
Alfa 155
I
Or?
Voornaam uiterlijk vertoon
De nieuwe Audi f00 Avant
B
K
X:
9.950,-
js
s;
isJa-
Adr.van de Ven Tilburg B.V. 1 V-A-G
K
;sel
Familie-traditie
Verrassende Seat Toledo
:G
SS
TÏË*|
!S'
B
B
X:
pr
992-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 januari 1992 - pagina 3
prijs
lide
jft
1
idi houdt
e.
ting: f.243,= tot
RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - Tel. 013/321411
vervolg van pagina 1
at
.m
zond
Foto: Geert van Loon
;m
;m
;m
;m
;m
;m
;m
;m
;m
im
;m
;m
;m
;m
;m
;m
.m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
ver„
echte;
verscl
elekt
a het
ireid
De
si behoorlijk.
cg weet
s Avant
Noordhoek bewijzen met deze Toledo dat met
i juiste dosis goede smaak een verrassend
i bereikt.
sn redelijke
achtiging,
dakantenne
af-fabriek gei
veiligheid ho<
staan. De*
alle andere
Wagon niet uitvlakken. Audi hou
in ieder geval een traditie hoog.
Afgelopen vrijdag heerste er weer
volop feeststemming in de
Nederlandse Nissan-organisatie.
Immers, Nissan was voor de 9de
maal in de afgelopen 10 jaar het
best verkochte Japanse automerk
in Nederland en Europa.
Vooral 1991 was bijzonder
succesvol: met een record aantal
van 31.551 personenauto-
registraties nam Nissan de 5de
plaats in de Nederlandse verkoop
Van de tweede generatie 100 introduceerde
Audi eind jaren zeventig een Avant- versie.
Door de sterk aflopende achterkant leek bij
dit model de benaming combi-coupé meer
op z'n plaats. Het vorige model was ook
vrijwel direct als Avant leverbaar, waarbij
de carrosserie toch meer in de richting van
een echte stationcar ging. Van de nieuwste
generatie Audi 100 staat de Avant sinds kort
bij de dealers. We kunnen nu met recht van
een stationwagon spreken, die vanwege zijn
fraaie en moderne uiterlijk sterk zal
concurreren met de duurdere APV's.
We reden met de 2.3E.
top tien in.
Alle medewerkers van de
Tilburgse Nissan-dealer Denissen
lieten zich de door hun importeur
afgeleverde slagroomtaarten goed
smaken.
Met een verkoopstijging van 27%
t.o.v. 1990 kan Denissen terugzien
op een zeer succesvol jubileufrijaar
1991.
kan vinden, maar de sportief
ingestelde zakelijke automobilist
die de extra mogelijkheden af en
toe nodig heeft.
Display
Dat de Audi 100 een grote auto is
merk je direct in het interieur.
Voor- en achterpassagiers hebben
over ruimte absoluut niet te
klagen. De stoelen zijn in de 2.3
bekleed met Filanda-stof. Dit lijkt
Prijzen
Als we het brandstofverbruik van
de verschillende Avant-modellen
bekijken, dan zijn bij de
benzinemotoren uiteraard de 2
liter 4 cylinders het meest zuinig.
De nieuwe 6-pitter doet het ook
niet onaardig, maar de al enige
jaren in gebruik zijnde 5 cylinder
heeft de meeste brandstof nodig.
Veel mensen proberen hun auto te personaliseren met andere
wielen en banden, extra lampen en spoilers. De één krijgt hiermee
een wat meer geslaagd resultaat dan de ander. Seat-dealer Auto
Noordhoek leverde onlangs een wel heel speciale Toledo 2.0 GT af
aan Ton Vingerhoets van de reclame- ontwerpstudie met
gelijkluidende naam in de Leharstraat. Ton Vingerhoets heeft van
de keuze van zijn nieuwe auto een heus marktonderzoek gemaakt.
Toen zijn oog op de Toledo was gevallen, werden daar testen en rij-
impressies uit allerhande Nederlandse en buitenlandse bladen bij
geraadpleegd. Bij de aankleding van zijn auto, uiteraard verricht
door en via Auto Noordhoek, was hij zelf nauw betrokken. De auto
is gespoten in zwart metallic, een kleur waarin voor de
gelegenheid ook het Seat-embleem is uitgevoerd. Een extra
vormen ook de stootstrips op de flanken. Zeer opvallend zijn de 15
inch lichtmetalen Borbet-velgen met brede laagprofielbanden. Bij
een sportief uiterlijk hoort natuurlijk een 16V-antenne achterop het
dak. Deze wel zeer aantrekkelijke Toledo wordt met een uitgebreid
alarmsysteem beveiligd tegen ongewenst bezoek. Bij het
inschakelen van dit alarm worden eventueel openstaande ruiten
vanzelf gesloten.
Vingerhoets en Auto h
een fraaie auto en de j
resultaat kan worden
Dashboard
In het interieur zijn een aantal
elementen uit de Groep te vinden.
De stoelen van de 155 zijn van een
bekend ontwerp. De zitting is wat
kort, maar de hoogteverstelling en
m iddena rmsteun maken veel
goed. De zitpositie is veel beter
dan wat we bij de meeste Alfa's tot
nu toe gewend waren.
Op het dashboard van een
typische Alfa-signatuur vinden we
niets overdreven, maar alles wat
nodig is is aanwezig. T
interieurruimte is heel
De achterbank is niet
neerklapbaar, maar dat verdedigt
Alfa met een betere plaatsing van
de bank en werkelijk plaats voor
drie personen. Aan de kofferruimte
met een inhoud van 525 liter zal de
gemiddelde automobilist niet snel
te kort komen.
De basis 155 1.8 heeft eer
uitrusting met stuurberac
elektrisch bediende
voorportierruiten en centrale
sterk op velours maar is wat
dunner. Zowel voor- als achterin
vinden we hoofdsteunen, terwijl op
de achterbank ook een
middenarmsteun is aangebracht.
De 2.3E is compleet, maar niet
overdreven rijkelijk uitgerust.
Zaken als stuurbekrachtiging,
getint glas, een toerenteller,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels en
centrale vergrendeling worden
standaard geleverd. Ook een
radio-voorbereiding inclusief
j_ix-me en 6 speakers wordt
smonteerd. Audi heef
x noog in het vaandel
100 Avant heeft net als
modellen Procon-ten
en flankbescherming in de
portieren.
Midden op het dashboard vinden
we een controle-display waarop
vlak na het starten wordt
gevraagd even het rempedaal in te
trappen zodat de remlichten
worden gecontroleerd. De
portierruiten moeten echter met de
hand geslingerd worden. De
vormgeving van het dashboard is
zakelijk modieus. Gelukkig is in de
2.3 geen gebruik gemaakt van
hout-accenten, wat we op de V6
wel tegenkomen. De Avant heeft
nogal wat opbergmogelijkheden in
de deuren, tussen de stoelen en in
het dashboardkastje.
Het rijcomfort is dik in orde. De
auto laat zich makkelijk en exact
bedienen, de stoelen zitten
uitstekend en bieden een goede
steun, maar ook de lange
wielbasis en onafhankelijke
ophanging dragen hier in een
belangrijke mate toe bij.
Dubbele bodem
De daklijn is verder doorgetrokken
en is er ruimte geschapen voor een
behoorlijke achterklep. Boven de
achterruit is een beschaafde
spoiler aangebracht, wat duidelijk
maakt dat Audi oog voor detail
Uitgebalanceerd heeft. Als we de bagageruimte
Het programma van de Avant loopt gaan bekijken, vinden we toch nog
volledig synchroon aan dat van de wat eigenschappen die een
sedan. Beide carrosserievarianten stationcar niet helemaal passen,
zijn in tien verschillende De tildrempel is ondanks een tot
uitvoeringen te koop. Er is een de bumper openende klep fors. De
ruime keus uit vier-, vijf- en Vloer ligt netjes vlak. Om bagage
zeseylindermbtoren en een reeks aan het oog te onttrekken heeft de
Alhoewel de meeste autokopers in
de klasse van een Audi 100 zich
met een klassiek gelijnde
vierdeurs sedan plegen te
verplaatsen, is er wel degelijk
vraag naar ruime, luxueuze
stationcars. Vooral Duitse merken
schijnen zich in deze klasse te
specialiseren (Mercedes T, BMW
Touring), al moeten we auto's als
de XM Break en Lancia Thema
Prijzen
Zo vinden we in de 155 een
zogenaamde "Selar" tank. Het is
voor het eerst dat een dergelijke
constructie op een serie-auto
wordt toegepast. De
benzinedampen worden door het
Technische gegevens:
Merk en type: Audi 100 2.3E
Avant
Aantal cylinders: 5 in lijn
Cylinderinhoud: 2309 cc
Vermogen: 133 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 186 Nm bij 4000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 199
km/u; acceleratie 0-100
in 10,5 sec.
Afmetingen: lengte 4,79 meter,
breedte 1,78 meter
Gewicht: 1379 kg
Verbruik: bij 90 km/u 7,3 liter/100
km; bij 120 km/u 9,4 liter/100 km;
stadsverkeer 13,0 liter/100 km
Prijs: f.71.735,=
Wegenbelasting: f.243,= tot
f.255,= per 3 mnd.
Toch kan er makkelijk 1 op 9 mee
gereden worden, als niet constant
het onderste uit de kan gehaald
wordt.
Zoals reeds gezegd kent de Audi
100 Avant tien verschillende
uitvoeringen. De meerprijs ten
opzichte van de sedan bedraagt
f.8.500,=. Zodoende kost de 101 pk
2.0 Avant f.66.870,=. De 2.4 Diesel is
met f.65.705,= de meest betaalbare.
Onze 5 cylinder met 2.3 liter
inhoud kost f.71.735,- en dat is
nauwelijks meer dan de 115 pk 2.0
die f.70.005,= moet opbrengen.
Gaan we naar de V6 dan zijn we
ineens veel meer kwijt: f.87.540,=.
Voor wie van zijn Avant
supersportieve prestaties verlangd
is ook de S4 met 2.2 liter 20-
kleppen turbomotor verkrijgbaar
voor f. 132.445,=.
De nieuwe Avant op Audi 100-
basis is een geslaagde auto, die
wellicht door de liefhebber fraaier
gevonden zal worden dan de
sedan. De 2.3 motor met 5 cylinders
is wat betreft trekkracht, geluid en,
prestaties de meest geschikte.
Alleen is het verbruik ten opzichte
van de andere mogelijkheden wat
hoger. De 100 Avant is echter geen
pure stationcar, maar houdt nog
steeds iets van het combi-coupé-
achtige van de eerste 100 Avant.
srgrendeling. Als eerste zal
:hter een completere uitgave
schijnen met ondermeer
ctrisch bediende
buitenspiegels, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel met
armsteun en een skitunnel. De 2
liter voegt daar een check-control
aan toe. De V6 is als topmodel nog
rijker uitgerust met ABS,
automatisch verwarmingssysteem,
terwijl lichtmetalen velgen helaas
tegen meerprijs te bestellen zijn.
Ook Italianen lijken het milieu nu
serieus te gaan nemen. Er is en
recyclingprogramma opgezet,
maar ook bij de ontwikkeling
wordt al met het milieu rekening
gehouden.
Avant standaard een rolhoes, die
makkelijk kan worden verwijderd.
De hoogte tussen laadvloer en
rolhoes is echter aan de krappe
kant. Ruimte is er echter
voldoende. Via een fraaie
constructie kan een soort dubbele
bodem worden blootgelegd. Toch
was het verstandiger geweest als
dit deel gewoon bij de laadruimte
was betrokken en de tildrempel
wat lager was gemaakt. In de
flanken van de bagageruimte zijn
twee vakjes voor het onzichtbaar
opbergen van boordgereedschap
en verbandtrommel. Natuurlijk
kan de achterbank worden
neergeklapt voor uitbreiding van
het laadvolume. De rugleuning
kan in een 60/40 verhouding
t en worden platgelegd, waarna een
liter redelijk vlakke vloer ontstaat. Het
totale volume wat beschikbaar is
voor lading bedraagt dan 1266
liter. Aan dit totale volume merken
we duidelijk voor welke doelgroep
Audi deze auto heeft gemaakt. Niet
de stationcargebruiker die bij
goedkopere en iets kleinere auto's
een laadruimte van zo'n 1700 liter
diesels. In ons testexemplaar huist
een 2.3 liter 5-pitter die bij 5500
tr/min een vermogen levert van 133
pk en een koppel van 186 Nm bij
4000 tr/min. Deze voor Audi zo
karakteristieke motor maakt in de
verte een wat rauw geluid, wat
zeker niet onprettig klinkt. Tot zo'n
3500 tr/min is de krachtbron
heerlijk rustig en onder normale
omstandigheden blijf je daar ook
meestal onder. Als er echter wordt
doorgetrokken blijkt de 2.3
behoorlijk sportief. Bij een
wagengewicht van 1379 kg
de 2.3 de 4,79 meter lange nv<
naar een top van 199 km/u te
trekken en een acceleratie van 0
tot 100 in 10,5 seconden neer te
zetten. We kunnen gerust stellen
dat gezien uitstraling, gewicht c~
afmetingen van de auto de 2.3 li._.
de meest uitgebalanceerde keus
is, ook wat betreft aanschafprijs.
De Audi 100 Avant wordt haast
zonder uitzondering door iedereen
mooi gevonden. Dat de auto
daarnaast zeer herkenbaar is,
blijkt wel uit de vele omgedraai
hoofden als je door een drukke
straat rijdt. Lichtmetalen wielen
worden alleen op het duurste
model standaard geleverd. Alle
andere Avants hebben vrijwel
volledig gesloten wielplaten, die
weinig fantasievol van
vormgeving zijn.
Tot en met de portieren is er
weinig verschil met de sedan. De
bumpers zijn in de
carrosseriekleur gespoten en
bekleed met een dikke stootstrip.
materiaal vastgehouden en komen
dus niet in de omgeving.
Alfa Romeo verwacht in juni de 155
daadwerkelijk te kunnen gaan
leveren. Dit jaar kunnen er 2000
stuks worden afgeleverd. De basis
1.8 zal rond de f.42/43.000,= gaan
kosten, maar wordt pas in oktober
verwacht.
De completere 1.8 zal rond de
f.46.000,= uitkomen en de 2 liter op
ongeveer vijftig mille. Voor de V6
moet zestigduizend gulden worden
uitgetrokken.
Met de nieuwe 155 zal Alfa
duidelijk in een behoefte voorzien.
De 75 is één van de laatste 'echte'
Alfa's, maar sprak lang niet
iedereen aan. De 155 heeft iets van
zijn ouderwetse charme
ingeleverd, maar zal gezien het
prijsniveau en de herkenbare
uitstraling goed gaan scoren.
Overigens blijft één uitvoering van
de Alfa 75 nog minimaal tot het
einde van het jaar leverbaar.
I