WA SAFR ALFA 155 nieuw Henau Familie-traditie i=„. Oplage95.000 ex. i Bijlage van: DeTilburgseKoerier i a 18 Donderdag 23 januari 1992 leerde wc >7 aut dan jretat m Tony Vos Sb pag 3 o.a.: pag- 5 Lees verder op pagina 3 Lees verder in dit nummer Lancia Delta Volvo 400 Yue Loong Jeep Cherokee Peugeot 309 XS en SX pag. 7 Jaargang 4 Nummer 2 68.318 (73.176) 59.217 (64.251) 49.540 (47.547) 43.829 (50.601) 31.551 (29.337) 28.964 (27.310) 28.278 (27.025) 25.080 (27.254) 24.812 (23.131) 21.019 (24.255) 15.839 (16.066) 11.969 9.562) 10.426 (12.009) 9.731 (10.339) 9.383 8.127) 8.900 6.895) 8.330 9.030) 7.862 8.625) 5.935 4.270) 5.296 4.935) teer in -‘ijl sche Autotest: Audi 100 2.3 E Avant MIRT e 155 ook schte zoals vet stoelen, lampjes sprekenc aansluiting^ voor de acht Afhankelijl gewicht ierkt voor thema te geven, maar dat zijn ze ook aan zichzelf verplicht. Twin Spark Het front van de nieuweling oogt ronduit sterk. De fors aflopende neus eindigt in zeer platte koplampen met daar tussenin een normale grille en uiteraard het bekende Alfa-hart. Ook het profiel laat de kenner niet in het ongewisse. Door de kegelvorm (lage neus, hoge kont), bekende lichtmetalen velgen en portiergrepen a la 164 is de van deze kant bezien een ec Alfa. Dan blijft noc J- achtersteven over. er ineens overdreven met achterlichten d*« verbindende reflect: het nummerbord, erg aan de Dedra. Met die iéts mis, maar eci. og de »r. Daar ziet de 155 even vierkant uit i die, ondanks een cCtorstrook boven Brg doen denken ci die vormgeving is niéts mis, maar echt kenmerkend is het niet. Het motorenprogramma biedt een In de acht jaar van zijn bestaan is de Renault 25 een steeds rijpere auto geworden, die anno 1992 nog niet verouderd is. Ondanks de sterk toegenomen Franse concurrentie (XM en 605) heeft de 25 zich opmerkzaam lang staande kunnen houden in zijn segment. Renault vindt het echter tijd haar 'haute de gamme' af te lossen. Op de Autosalon van Genève zal begin maart de nieuwe Safrane worden onthuld. De Nederlandse dealers zullen de auto de maand mei kunnen tonen. Barcelona - Alfa Romeo heeft eigenlijk altijd eigenzinnige auto's gemaakt, die een trouwe groep aanhangers bijzonder aanspraken. Vanaf het moment dat Fiat het voor het zeggen kreeg in Milaan, bestond de vrees voor een volledige identiteitsverandering van het historisch zo belangrijke merk. Na de 164 is de 155 de tweede Alfa die onder verantwoording van Fiat Auto wordt geïntroduceerd. De opvolger van de 75 is een mengelmoes van nieuwe technieken en oude waarden en normen. 3.ra,d: 4.VW/Audi: 7. Renault: 8. Toyota: 14. Meicedes-Be 15. Daihatsu: 16. Al fa Romeo: 17. Honda: 18.Seat: Ondanks zijn behoorlijke lengte van 4,44 meter oogt de 155 erg compact. Het is het vierde lid uit de Tipo/Tempra/Dedra-familie. Het is Alfa echter gelukt een volledig eigen interpretatie op het zelfde Quadra De voorlopige topversie bedient zich van een tot 3 liter opgeboorde V6 eventueel in combinatie met permanente Quadra- vierwielaandrijving. Deze V6 levert 170 pk en kan uiteraard tegen meerprijs gekoppeld worden aan de moderne electronisch gestuurde viertraps automaat. Er vordt overigens voor het einde van het jaar een absoluut topmodel verwacht met een V6 Natuurlijk kan Renault terugvallen motor en twee turbo's, wac op een uitgebreid Renault binnenkomt in de motorenprogramma. Het gamma begint met de oude vertrouwde 2,2 liter injectie van 110 pk, die voortaan als alle andere motoren dwars voorin te vinden is. Daarboven vinden we de nog recente 12-kleppenmotor, die voor de gelegenheid is vergroot tot 2,2 liter. Deze middelste benzinekrachtbron levert 140 pk. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. larmee nnenkomt in de allerhoogste klasse van de automarkt. Deze super-Safrane levert maar liefst 260 pk. Een Frans merk als Renault biedt uiteraard een fors aanbod aan dieselvarianten. De inmiddels vertrouwde 2.1 liter turbodiesel van 90 pk zet zijn carrière voort, maar zal in de loop van dit jaar worden bijgestaan door een vergrootte versie met 2.5 liter inhoud en 115 pk. De Renault Safrane kent een uitrustingsopbouw vergelijbaar aan de Espace, zodat we te mc krijgen met de uitvoeringen RL, en RXE, waarbij ook de RN al behoorlijk compleet zal worden aangekleed. Later dit jaar komt er ook weer een Baccara met veel leer en hout in het exclusieve interieur. We komen in de meeste Safrane-varianten bekende en nuttige interieurdetails tegen HYBRIDE Het milieu is vaak het onderwerp van gesprek, vooral ook als nieuwe auto's worden geïntroduceerd. Je merk dat wanneer serieus over een dergelijk onderwerp wordt nagedacht, ineens een aantal eenvoudige, maar zeer bruikbare ideeën naar boven komen. Het ziet er naar uit dat we tot in de verre toekomst nog met verbrandingsmotoren zullen blijven werken. De electromotor voor aandrijving vormt een aardig alternatie! voor auto's die uitsluitend in de stad worden gebruikt, maar hebben een te kleine actieradius voor gebruik op de snelweg. Volkswagen toonde vorig jaar haar plannen met zogenaamde hybride voertuigen. Zowel de Golf van VW als 100 van Audi zijn voorzien van een verbrandings- en een elektromotor die beiden afzonderlijk van elkaar de wielen kunnen aandrijven. In de stad en als er weinig vermogen wordt gevraagd doet de electromotor haar werk en op buitenwegen wordt de diesel- of benzinekrach tbron aangesproken. Een aardige oplossing, die echter veel verfijnder en milieuvriendelijker kan. Dat werd onlangs bewezen door de twee grote Franse fabrikanten. De Franse auto- industrie heeft lang als milieu onvriendelijk bekend gestaan, maar blijkt achter de schermen flink haar best gedaan te hebben. Het idee achter hun hybride auto is eenvoudig. Een electromotor zorgt voor de aandrijving van de wielen. In plaats van deze motor te voeden door een forse reeks accu's die veel plaats innemen, is er een dieselmotor geïnstalleerd. Deze krachtbron draait bij stilstaande auto bijvoorbeeld 1000 tr/min. Wordt er gereden dan wordt overgeschakeld op een constant toerental van 3000, terwijl op de snelweg eventueel 4500 tr/min gedraaid kan worden. De hele afstelling van deze motor kan worden geoptimaliseerd voor deze drie toerentallen, waardoor een zeer efficiënte verbranding wordt gerealiseerd. Deze auto heeft dus een elektrische aandrijving, maar kent niet de tekortkomingen op het vlak van actieradius en prestaties. Het lijkt dé oplossing, maar we wachten rustig af... De overige merken verkochten minder dan vijfduizend auto's: Rover 4.513, Lada 2.991, Chrysler 2.604, Lancia 2.111, Saab 1.555, Skoda 1.314, Jaguar 303, FSO 131, Porsche 98, Yugo 78, Maserati 32 en Ferrari 27. heeft de nieuweling uiteraard een vijfde deur. Renault bewijst hiermee voor de zoveelste k« haar historie dat klasse en stijl goed samengaan met praktische bruikbaarheid. Uiteraard is ook aandacht besteed aan het milieu. Alle uitvoeringen voldoen aan de strengste normen wat betreft uitlaatemissies. Bovendien worden alle kunststofdelen met een boven de 100 gram gemerk. recycling. De Safrane wordt de eerste Renault die vol trots het nieuwe merkteken zal gaan voeren, vanaf modellenjaar 1993 wordt het hele programma aan de nieuwe stijl aangepast. selzijdig verstelbare een verstelbaar stuur, 3 in de portieren, een ide boordcomputer en gen voor koptelefoons ^chterpassagiers. afhankelijk van het type kan de uitrusting nog worden uitgebreid met airconditioning, verwarmde voorstoelen, een nieuwe 4 x 20 Watt stereo-installatie met compaptdiskspeler, maar ook elektrisch verwarmde en verstelbare buitenspiegels en voorruitverwarming. Memosysteem Geheel nieuw voor Renault is een memosysteem waarin de instelling van spiegels, stoelen en stuurwiel kan worden opgeslagen. De versies RT en RXE hebben standaard ABS en kunnen op korte termijn ook worden geleverd met airbag en gordelspanners. Alle Safrane's krijgen een nieuwe, zeer stijve bodemplaat en een volledig gewijzigd schakelsysteem. De Safrane 3.0 V6i RXE heeft een multi-link achtertrein met geprogrammeerde wieluitslag. Deze versie heèft bovendien een elektronisch gestuurd veersysteem met variabele schokdemping. Ondanks het typische sedan uiterlijk van de Renault Safrane ruime keuze. Van de 75 werd de 2.0 liter Twin Spark overgenomen. Bij 6000 tr/min wordt een vermogen bereikt van 143 pk. Het heel behoorlijke koppel van 187 Nm moet ook in de hogere toerenregionen worden opgezocht (5000 tr/min). Het prestatieniveau is bij een Alfa altijd erg belangrijk. De 2 liter haalt een top van 205 km/u en zet een sprintje van 0 tot 100 neer in 9,3 seconden. Een nieuwe mogelijkheid is een 1.8 liter Twin Spark motor die 129 pk levert en een maximaal koppel produceert van 165 Nm bij een toerental gelijk aan de 2.0. De 1.8 Twin Spark was de eerste auto die voor een rit ter beschikking stond. Direkt na het starten kom je tot de prettige ontdekking dat het bekende Alfa-knettertje in de uitlaat behouden is gebleven. De krachtbron is niet echt stil, daar er over het algemeen behoorlijk wat toeren worden gedraaid. Boven waren de door ons gereder exemplaren uit de voorserie ook niet vrij van windgeruis. Vooral het linker portier viel wat dit betreft in negatieve zin op. De 1.8 is in de lagere versnellingen behoorlijk vlot. Echter vooral bij licht klimmen in de vijfde overbrenging is de fut eruit. Voor sportief rijden moet er behoorlijk met de pook geroerd worden. Het raspende geluid wat de versnellingsbak af en toe maakt, doet de Fiat-afkomst verraden. De 2.5 liter V6 van 166 pk maakt van de 155 een volledig andere auto. Door de bijzonder krachtige 6-pitter komt de auto meer dan vlot van zijn plaats. Zo is een top mogelijk van 215 km/u en wordt het sprintje getrokken in 8,4 seconden. In snel genomen bochten kan de auto zijn vermogen niet goed op de voorwielen kwijt. Een vierde mogelijkheid is voor de Nederlandse markt van ondergeschikt belang. Het gaat om een 2 liter 16-klepper afkomstig uit de Lancia Thema voorzien van een turbocompressor. Met zijn 190 pk is deze topsporter goed voor 225 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 7 seconden. Om het forse vermogen goed op de weg te brengen heeft de 2 liter turbo permanente vierwielaandrijving. Later in het jaar zullen we ook nog een turbodiesel mogen begroeten. AUTOVERKOPEN 1991 SUCCESVOL De Rai heeft zojuist de officiële verkoopcijfers van personenauto's in 1991 bekend gemaakt. In totaal werden er 490.407 auto's verhandeld en in Nederland op kenteken gezet. Dit lijkt minder dan het aantal van 502.671 die vorig jaar van de hand gingen. De Rai heeft echter in 1991 een gewijzigde manier van administreren ingevoerd. Auto's die na het op kenteken zetten weer worden geexporteerd tellen niet meer mee. Dit zijn er per jaar zo'n 15 tot 20.000 zodat er gesproken kan worden van een lichte stijging van de personenautomarkt in ons land. Nederland toont zich hierbij zeer stabiel, terwijl er in de meeste Europese landen een forse terugval te noteren viel. De Rai verwacht voor 1992 een verdere lichte stijging. Natuurlijk verschillen de resultaten per merk sterk. Achter de verkoopaantallen over 1991 zijn tussen haakjes de aantallen van 1990 vermeld. S

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19