WA
SAFR
ALFA 155
nieuw
Henau
Familie-traditie
i=„.
Oplage95.000 ex.
i
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
i
a 18
Donderdag 23 januari 1992
leerde
wc
>7 aut
dan
jretat
m
Tony Vos
Sb
pag 3
o.a.:
pag- 5
Lees verder op pagina 3
Lees verder
in dit nummer
Lancia Delta
Volvo 400
Yue Loong
Jeep Cherokee
Peugeot 309 XS en SX
pag. 7
Jaargang 4
Nummer 2
68.318 (73.176)
59.217 (64.251)
49.540 (47.547)
43.829 (50.601)
31.551 (29.337)
28.964 (27.310)
28.278 (27.025)
25.080 (27.254)
24.812 (23.131)
21.019 (24.255)
15.839 (16.066)
11.969 9.562)
10.426 (12.009)
9.731 (10.339)
9.383 8.127)
8.900 6.895)
8.330 9.030)
7.862 8.625)
5.935 4.270)
5.296 4.935)
teer in
-‘ijl
sche
Autotest:
Audi 100 2.3 E
Avant
MIRT
e 155 ook
schte
zoals vet
stoelen,
lampjes
sprekenc
aansluiting^
voor de acht
Afhankelijl
gewicht
ierkt voor
thema te geven, maar dat zijn ze
ook aan zichzelf verplicht.
Twin Spark
Het front van de nieuweling oogt
ronduit sterk. De fors aflopende
neus eindigt in zeer platte
koplampen met daar tussenin een
normale grille en uiteraard het
bekende Alfa-hart. Ook het profiel
laat de kenner niet in het
ongewisse. Door de kegelvorm
(lage neus, hoge kont), bekende
lichtmetalen velgen en
portiergrepen a la 164 is de
van deze kant bezien een ec
Alfa. Dan blijft noc J-
achtersteven over.
er ineens overdreven
met achterlichten d*«
verbindende reflect:
het nummerbord, erg
aan de Dedra. Met die
iéts mis, maar eci.
og de
»r. Daar ziet de 155
even vierkant uit
i die, ondanks een
cCtorstrook boven
Brg doen denken
ci die vormgeving
is niéts mis, maar echt
kenmerkend is het niet.
Het motorenprogramma biedt een
In de acht jaar van zijn bestaan is de Renault 25
een steeds rijpere auto geworden, die anno 1992
nog niet verouderd is. Ondanks de sterk
toegenomen Franse concurrentie (XM en 605) heeft
de 25 zich opmerkzaam lang staande kunnen
houden in zijn segment. Renault vindt het echter
tijd haar 'haute de gamme' af te lossen. Op de
Autosalon van Genève zal begin maart de nieuwe
Safrane worden onthuld. De Nederlandse dealers
zullen de auto de maand mei kunnen tonen.
Barcelona - Alfa Romeo heeft eigenlijk altijd
eigenzinnige auto's gemaakt, die een trouwe groep
aanhangers bijzonder aanspraken. Vanaf het moment
dat Fiat het voor het zeggen kreeg in Milaan, bestond
de vrees voor een volledige identiteitsverandering
van het historisch zo belangrijke merk. Na de 164 is de
155 de tweede Alfa die onder verantwoording van Fiat
Auto wordt geïntroduceerd. De opvolger van de 75 is
een mengelmoes van nieuwe technieken en oude
waarden en normen.
3.ra,d:
4.VW/Audi:
7. Renault:
8. Toyota:
14. Meicedes-Be
15. Daihatsu:
16. Al fa Romeo:
17. Honda:
18.Seat:
Ondanks zijn behoorlijke lengte
van 4,44 meter oogt de 155 erg
compact. Het is het vierde lid uit
de Tipo/Tempra/Dedra-familie. Het
is Alfa echter gelukt een volledig
eigen interpretatie op het zelfde
Quadra
De voorlopige topversie bedient
zich van een tot 3 liter opgeboorde
V6 eventueel in combinatie met
permanente Quadra-
vierwielaandrijving. Deze V6
levert 170 pk en kan uiteraard
tegen meerprijs gekoppeld worden
aan de moderne electronisch
gestuurde viertraps automaat. Er
vordt overigens voor het einde
van het jaar een absoluut
topmodel verwacht met een V6
Natuurlijk kan Renault terugvallen motor en twee turbo's, wac
op een uitgebreid Renault binnenkomt in de
motorenprogramma. Het gamma
begint met de oude vertrouwde 2,2
liter injectie van 110 pk, die
voortaan als alle andere motoren
dwars voorin te vinden is.
Daarboven vinden we de nog
recente 12-kleppenmotor, die voor
de gelegenheid is vergroot tot 2,2
liter. Deze middelste
benzinekrachtbron levert 140 pk.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
larmee
nnenkomt in de
allerhoogste klasse van de
automarkt. Deze super-Safrane
levert maar liefst 260 pk.
Een Frans merk als Renault biedt
uiteraard een fors aanbod aan
dieselvarianten. De inmiddels
vertrouwde 2.1 liter turbodiesel
van 90 pk zet zijn carrière voort,
maar zal in de loop van dit jaar
worden bijgestaan door een
vergrootte versie met 2.5 liter
inhoud en 115 pk.
De Renault Safrane kent een
uitrustingsopbouw vergelijbaar
aan de Espace, zodat we te mc
krijgen met de uitvoeringen RL,
en RXE, waarbij ook de RN al
behoorlijk compleet zal worden
aangekleed. Later dit jaar komt er
ook weer een Baccara met veel
leer en hout in het exclusieve
interieur. We komen in de meeste
Safrane-varianten bekende en
nuttige interieurdetails tegen
HYBRIDE
Het milieu is vaak het
onderwerp van gesprek,
vooral ook als nieuwe auto's
worden geïntroduceerd. Je
merk dat wanneer serieus over
een dergelijk onderwerp wordt
nagedacht, ineens een aantal
eenvoudige, maar zeer
bruikbare ideeën naar boven
komen. Het ziet er naar uit dat
we tot in de verre toekomst
nog met verbrandingsmotoren
zullen blijven werken. De
electromotor voor aandrijving
vormt een aardig alternatie!
voor auto's die uitsluitend in
de stad worden gebruikt, maar
hebben een te kleine
actieradius voor gebruik op de
snelweg. Volkswagen toonde
vorig jaar haar plannen met
zogenaamde hybride
voertuigen. Zowel de Golf van
VW als 100 van Audi zijn
voorzien van een
verbrandings- en een
elektromotor die beiden
afzonderlijk van elkaar de
wielen kunnen aandrijven. In
de stad en als er weinig
vermogen wordt gevraagd
doet de electromotor haar
werk en op buitenwegen
wordt de diesel- of
benzinekrach tbron
aangesproken. Een aardige
oplossing, die echter veel
verfijnder en
milieuvriendelijker kan. Dat
werd onlangs bewezen door
de twee grote Franse
fabrikanten. De Franse auto-
industrie heeft lang als milieu
onvriendelijk bekend gestaan,
maar blijkt achter de
schermen flink haar best
gedaan te hebben. Het idee
achter hun hybride auto is
eenvoudig. Een electromotor
zorgt voor de aandrijving van
de wielen. In plaats van deze
motor te voeden door een forse
reeks accu's die veel plaats
innemen, is er een dieselmotor
geïnstalleerd. Deze krachtbron
draait bij stilstaande auto
bijvoorbeeld 1000 tr/min.
Wordt er gereden dan wordt
overgeschakeld op een
constant toerental van 3000,
terwijl op de snelweg
eventueel 4500 tr/min gedraaid
kan worden. De hele afstelling
van deze motor kan worden
geoptimaliseerd voor deze drie
toerentallen, waardoor een
zeer efficiënte verbranding
wordt gerealiseerd. Deze auto
heeft dus een elektrische
aandrijving, maar kent niet de
tekortkomingen op het vlak
van actieradius en prestaties.
Het lijkt dé oplossing, maar we
wachten rustig af...
De overige merken verkochten minder dan vijfduizend auto's: Rover
4.513, Lada 2.991, Chrysler 2.604, Lancia 2.111, Saab 1.555, Skoda 1.314,
Jaguar 303, FSO 131, Porsche 98, Yugo 78, Maserati 32 en Ferrari 27.
heeft de nieuweling uiteraard een
vijfde deur. Renault bewijst
hiermee voor de zoveelste k«
haar historie dat klasse en stijl
goed samengaan met praktische
bruikbaarheid.
Uiteraard is ook aandacht besteed
aan het milieu. Alle uitvoeringen
voldoen aan de strengste normen
wat betreft uitlaatemissies.
Bovendien worden alle
kunststofdelen met een
boven de 100 gram gemerk.
recycling.
De Safrane wordt de eerste
Renault die vol trots het nieuwe
merkteken zal gaan voeren, vanaf
modellenjaar 1993 wordt het hele
programma aan de nieuwe stijl
aangepast.
selzijdig verstelbare
een verstelbaar stuur,
3 in de portieren, een
ide boordcomputer en
gen voor koptelefoons
^chterpassagiers.
afhankelijk van het type kan de
uitrusting nog worden uitgebreid
met airconditioning, verwarmde
voorstoelen, een nieuwe 4 x 20
Watt stereo-installatie met
compaptdiskspeler, maar ook
elektrisch verwarmde en
verstelbare buitenspiegels en
voorruitverwarming.
Memosysteem
Geheel nieuw voor Renault is een
memosysteem waarin de
instelling van spiegels, stoelen en
stuurwiel kan worden opgeslagen.
De versies RT en RXE hebben
standaard ABS en kunnen op korte
termijn ook worden geleverd met
airbag en gordelspanners.
Alle Safrane's krijgen een nieuwe,
zeer stijve bodemplaat en een
volledig gewijzigd
schakelsysteem. De Safrane 3.0 V6i
RXE heeft een multi-link
achtertrein met geprogrammeerde
wieluitslag. Deze versie heèft
bovendien een elektronisch
gestuurd veersysteem met
variabele schokdemping.
Ondanks het typische sedan
uiterlijk van de Renault Safrane
ruime keuze. Van de 75 werd de 2.0
liter Twin Spark overgenomen. Bij
6000 tr/min wordt een vermogen
bereikt van 143 pk. Het heel
behoorlijke koppel van 187 Nm
moet ook in de hogere
toerenregionen worden opgezocht
(5000 tr/min). Het prestatieniveau is
bij een Alfa altijd erg belangrijk.
De 2 liter haalt een top van 205
km/u en zet een sprintje van 0 tot
100 neer in 9,3 seconden. Een
nieuwe mogelijkheid is een 1.8
liter Twin Spark motor die 129 pk
levert en een maximaal koppel
produceert van 165 Nm bij een
toerental gelijk aan de 2.0. De 1.8
Twin Spark was de eerste auto die
voor een rit ter beschikking stond.
Direkt na het starten kom je tot de
prettige ontdekking dat het
bekende Alfa-knettertje in de
uitlaat behouden is gebleven.
De krachtbron is niet echt stil, daar
er over het algemeen behoorlijk
wat toeren worden gedraaid.
Boven waren de door ons gereder
exemplaren uit de voorserie ook
niet vrij van windgeruis. Vooral
het linker portier viel wat dit
betreft in negatieve zin op. De 1.8
is in de lagere versnellingen
behoorlijk vlot. Echter vooral bij
licht klimmen in de vijfde
overbrenging is de fut eruit. Voor
sportief rijden moet er behoorlijk
met de pook geroerd worden. Het
raspende geluid wat de
versnellingsbak af en toe maakt,
doet de Fiat-afkomst verraden.
De 2.5 liter V6 van 166 pk maakt
van de 155 een volledig andere
auto. Door de bijzonder krachtige
6-pitter komt de auto meer dan vlot
van zijn plaats. Zo is een top
mogelijk van 215 km/u en wordt
het sprintje getrokken in 8,4
seconden. In snel genomen
bochten kan de auto zijn vermogen
niet goed op de voorwielen kwijt.
Een vierde mogelijkheid is voor de
Nederlandse markt van
ondergeschikt belang. Het gaat om
een 2 liter 16-klepper afkomstig uit
de Lancia Thema voorzien van een
turbocompressor. Met zijn 190 pk is
deze topsporter goed voor 225 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in
slechts 7 seconden. Om het forse
vermogen goed op de weg te
brengen heeft de 2 liter turbo
permanente vierwielaandrijving.
Later in het jaar zullen we ook nog
een turbodiesel mogen begroeten.
AUTOVERKOPEN 1991 SUCCESVOL
De Rai heeft zojuist de officiële verkoopcijfers van personenauto's in
1991 bekend gemaakt. In totaal werden er 490.407 auto's verhandeld en
in Nederland op kenteken gezet. Dit lijkt minder dan het aantal van
502.671 die vorig jaar van de hand gingen. De Rai heeft echter in 1991
een gewijzigde manier van administreren ingevoerd. Auto's die na het
op kenteken zetten weer worden geexporteerd tellen niet meer mee.
Dit zijn er per jaar zo'n 15 tot 20.000 zodat er gesproken kan worden van
een lichte stijging van de personenautomarkt in ons land. Nederland
toont zich hierbij zeer stabiel, terwijl er in de meeste Europese landen
een forse terugval te noteren viel. De Rai verwacht voor 1992 een
verdere lichte stijging.
Natuurlijk verschillen de resultaten per merk sterk. Achter de
verkoopaantallen over 1991 zijn tussen haakjes de aantallen van 1990
vermeld.
S