JJ
I
NEDERLAND
MET
PEUGEOT
IN DE AANVAL
SKODA-CLUB
OPEL VECTRA
FRISCO
UNIEK RETOURTJE
PARIJS
9
Volvorijders
opgelet
11
3RD WORLD CUP
K4
IR
JAPAN 40%
WERELD-
AUTO-
PRODUKTIE
HAPPEL AUTOBEDRIJF B.V.
COEHORST
Automobielen
Radiostraat 26-28, TILBURG
Telefoon 013-426341
w
992 - pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 januari 1992 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
.1989
1989
EBEDRIJF
>41-1437
g
rtgaai
de Ja
>port
den
beter.
APK VVN Verkoop nieuw en gebruikt
“Wie in'
van vijf
won'
Clul
Volvo 440 DL, LPG, wit1990
Volvo 460 GLE, groen met1990
Volvo 740 GL, 2300, d.-blauw1989
Volvo 340 GL, automaat, wit1988
Volvo 360 Injection, LPG, wit1988
Volvo 360 Sedan, LPG, wit1987
Volvo 240 DL, LPG, blauw1985
Volvo 340 DL, 5-drs„ rood1984
assant,
ctype
1 ge-
:huif-
i^ant
rable,
)aar-
Trouwlaan 23, Tilburg
1987
1x2,1
1989
.1989
.1988
.1988
1989
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
1987
of the
Industry"
ia's in
an de jaren dertig
De Peugeot 203 was in de jaren
'50 een populaire rallywagen;
Coronation Safari van 1958.
Voor informatie: Skoda Oldtimer
CLub Nederland, Meentweg 96,
9626 BK Schildwolde, telefoon
05982-2913.
vijf keer de ‘rouw
ri; hier de Ar9el
Cliff uit -
De Peugeot 404 won v
East African Safari;
winnaars Novicki en
1968.
ic .n het bezit is van een Skoda
van vijftien jaar of ouder kan lid
worden van de Skoda Oldtimer
Club Nederland. Daarnaast staat
de vereniging ook open voor
aspirantleden met Skoda's van
jongere bouwjaren of zelfs mensen
zonder een auto van dit merk.
Iedereen die enthousiast is over
ada hoort dus in deze club thuis,
wordt het derde lustrum
waarbij de grens van 100
aarschijnlijk zal worden
Het is in de eerste plaats
dligsheidsclub. Vijf keer
schijnt het clubblad,
irlijks twee tot drie
Op 4 en 5 september zal vanuit
Nederland de Grand Prix de Paris
plaatsvinden. Het evenement is
bedoeld om in een bijzondere
ambiance te genieten van puur
sportief autorijden. De route tussen
Amsterdam en Parijs en terug
wordt bepaald via eenvoudig
kaartlezen. Na een ontbijt bij het
1101/1102 die tussen 1946 en 1951
werden geproduceerd, terwijl de
oudste Skoda's in Nederland uit
het begin vai
stammen.
In november dit jaar gaat de derde World Cup Rally
voor klassieke auto's in Londen van start. In 25 dagen
tijd moet een afstand van 18.000 km worden overbrugd.
Onder de deelnemende auto's bevinden zich onder
meer de Mercedes 220, Triumph 2000, Ford Escort, Ci
troen 2CV, Saab 96, Sumbeam Rapier en Alfa Romeo
Gulia. Er mogen 75 equipes uiteindelijk meedoen,
waarvan inmiddels al zestig plaatsen zijn toegewezen.
Drie Nederlandse auto's zullen aan de start verschijnen.
Het Peugeot Classic Rally Team Nederland zal met een
203, 403 en 404 proberen hoge ogen te gooien. Aardig
om in dit stadium de sportieve historie van deze auto's
te belichten.
lede
Skoc
Dit jaar y
gevierd,
leden wac
behaald.
een gezel’
per jaar verschijnt het clubblad,
terwijl er jaarlijks twee tot drie
evementen te bezoeken zijn. Verder
beschikt de club over een
onderdelen- en
documentatiecentn
lidmaatschap kost i
per jaar, wat geen enl
enthousiaste Skoda-rij
weerhouden lid te worden.
Als lustrumevenement is een
ontmoeting georganiseerd met de
Skoda-club in Tsjecho-Slowakije
inclusief een bezoek aan de Skoda-
fabriek. Het gaat hier om een
veertiendaagse trip van eind juni
tot begin juli.
Bij de historische Skoda-modellen
ligt de nadruk in de club op de
iwbaarheid bijvoorbeeld in de
antijnse 'Gran Permio Interna-
cional', een wedstrijd over 4500
km vanuit Buenos-Aires naar de
Andes en terug. De race werd
non-stop gereden en behoorde
daardoor tot de zwaarste ter we
reld. Van de 255 in 1962 gestartte
deelnemers behaalden slechts 43
Deux-cents-trois
Op de Autosalon van Parijs werd
in 1948 de Peugeot 203 geïntrodu
ceerd. De auto kenmerkte zich
door zijn bolle, vierd eurs ze Ifdra-
gende koets. Voorin huisde een
1290 cc 4-pitter die een vermogen
van 43 pk ontwikkelde. De voor
wielen waren onafhankelijk opge
hangen, terwijl achter gebruik ge
maakt werd van een starre aan
gedreven as. Met een totaalge-
wicht van 920 kg was de Peugeot
203 goed voor een topsnelheid
van 116 km/u en dat was in die
tijd aanzienlijk. In de 203 paste
Peugeot voor het eerst tandheu-
gelbesturing en hydraulische
remmen toe.
Ook voor:
- A.P.K.-keuring
- Reparatie en onderhoud
- 3 maanden volledige garantie
Peugeot is op sportief vlak de
laatste jaren vooral bekend van
wege de Paris- Dakar overwinnin
gen met de 205 en 405 Turbo 16.
Toch gaat de sporthistorie van dit
Franse merk veel verder terug.
tei..=-
nitief in 1975. In Arger
de trouwe 404 nog tot
van de band rollen.
Een opmerkelijke sportief wapen
feit was de overwinning in 1963
van de 5000 km lange East Afri
can Safari. In de periode 1966 t/m
1968 werd dezelfde rally drie keer
achter elkaar door de 404 injectie
gewonnen. De 404 bleek snellere
wagens te slim af te zijn vanwege
zijn degelijkheid en betrouwbaar
heid op modderige en stoffige we
gen. Geen wonder dat in veel
Afrikaanse landen de Peugeot 404
voorlopig nog niet weg te denken
is in het normale straatbeeld.
Geen wonder ook dat het Classic
Peugeot Rally Team Nederland
met veel vertrouwen de World
Cup Rally tegemoet ziet.
arug, maar het doek viel pas defi-
itief in 1975. In Argentinië bleef
e trouwe 404 nog tot en met 1981
inde
Audi 80, diesel, 1.9, d.glas, c.v., stuurbekr., schuifdak 3T90
Mercedes 230E, aut., c.v., schuifdak, trekhaak 11/86
Citroën BX19 GTi, 16 valve, 13.000 ken, ABS 8/89
Citroen XM comfort 2.0I, 40.000 km, c.v., d.glas 5T9O
Citroën BX 1.9 RD, 80.000 km 8/89
Citroën BX 1.9 Break dies., trekhaak, d.glas'87
Ford Escort 1.4i, 11.000 km 5/91
Mitsubishi Station, turbo intercooler 11/86
Ford Escort 1.4 Bravo, 60.000 km'88
Audi 80 1.8, 80.000 km ’87
Mercedes 190D, d.glas, trekhaak '89
Citroën 2CV6 '86-'87
Honda Civic LPG '84
Citroën BX 14 LPG '89
Citroën BX 14 '85
Citroën BX 16 RS '83
VW Polo C 8/86
Opel Kadett 1.2 stat'83
Honda Accord 2.0 EX, stuurbekr., c.v., trekhaak'87
Opel Kadett 1.3,4 drs., Club, 60.000 km '87
Nissan Stanza 1.8,5 drs'84
de finish. Onder de overwinnaars
maar liefst acht in Argentinië
geassembleerde Peugeots 403.
Quatre-cents-quatre
De Peugeot 404 ligt bij velen nog
het meest vers in het geheugen.
Met de vertrouwde technieken uit
de 403 als basis ontstond een rui-
Onder de naam Frisco brengt Opel
een nieuwe aktiemodel op basis
van de Vectra 1.6i op de markt. Er
kan worden gekozen voor de
vierdeurs sedan of vijfdeurs
hatchback in de GL-uitvoering. Het
Frisco-pakket bestaat onder
andere uit meegespoten
buitenspiegels, een in ongelijke
delen neerklapbare achterbank
met armsteun, centrale
vergrendeling, stalen sportvelgen
en specieke bekleding en striping.
De Opel-dealer brengt voor dit
alles slechts f.450,= in rekening
zodat de Vectra Friscoün de
showroom staat vanaf f.34.370,=.
Tegen meerprijs kan ook de 1.8i en
2.0i motor geleverd, alsmede een
automatische versnellingsbak en
Minilite lichtmetalen sportvelgen.
Algiers naar Parijs. Als speciale
voorzieningen werd een grotere
radiateur gemonteerd, een extra
benzinetank en zwaardere veer-
pakketten. Over de totale afstand
van 15.020 km deed het tweetal
slechts 17 dagen, 9 uur en 28 mi
nuten. In hetzelfde jaar werd door
Dubois/De Cortanze de rally Luik-
Rome-Luik succesvol beëindigd,
terwijl de 203 in 1951 goed was
voor de damesbeker in de Rally
van Monte Carlo.
Quatre-cents-trois
Als belangrijke aanvulling in het
programma bracht Peugeot in
april 1955 de 403 op de markt. Met
een aan de 203 vergelijkbaar on
derstel was de 403 toch een com
pleet andere auto. Het was boven
dien de eerste Peugeot die volle
dig door Pininfarina werd ontwor
pen. De auto had een gebogen
voorruit. Opmerkelijk was de aan
dacht die aan de veiligheid was
besteed. De 403 beschikte name
lijk al over kreukelzones die bij
een botsing de energie moesten
opvangen. De bekende 1.3 motor
uit de 203 werd vergroot tot 1468
cc, zodat nu 58 pk geproduceerd
kon worden. Met een topsnelheid
van 135 km/u was de 403 soepe
ler, gewilliger en levendiger dan
de 203. De 403 kreeg al snel een
imago van degelijkheid en be
trouwbaarheid. Door de jaren
heen werd de modelserie uitge
breid met een Indenor dieselmotor
Charles de Cortanze met een 203 en de uit de 203 afkomstige 1.3
Commerciale vanuit Kaapstad via motor. De 403 kende ook een aan
tal afwijkende carrosserievarian-
ten zoals de cabriolet, stationcar
en bestelwagens. Tot maart 1967
werden er maar liefst 1.285.000 ex
emplaren van de Peugeot 403 ge
bouwd. De 403 bewees zijn be-
Naast de Berline, die in veel i
vallen standaard met een scL.
dak werd geleverd, kon de klant
ook kiezen voor een decouvrable,
cabriolet en de stationcar. Daar
naast waren er ook nog een aan
tal specifieke bedrijfswagenuit
voeringen. De modernere 403 nam
voor een groot deel het roer van
de 203 over. Als sedan bleef de
auto nog tot februari 1960 in pro-
duktie, nadat er 521.000 stuks wa
ren geproduceerd.
In 1950 reden André Mercier en
Charles de Cortanze met een 203
Olympisch Stadion
gezet over fraaie bii
naar Parijs. Na de finish in het
centrum van de lichtstad, wordt er
gedineerd in het sfeei
Chateau de Chantilly
waar maandelijks
auto's bijeenkom*
overnachting
dag enkele klc
op het nabij gelegei
Mortefontaine. De fi
avond in Amsterdam bij h«
Mirandabad. Van hieruit g
deelnemers p
Amstelhotel,
een galac'
De inscl
sportiei
jaar. De
Nog voor het eind van deze eeuw
zal het aandeel van de Japanse
autoconcerns in de totale
autoproduktie in de wereld tot
tenminste 40 procent zijn
toegenomen. Dit staat in het
zojuist verschenen management
rapport van de Financial Times
dat onder de titel
"Internationalisation c
Japanese Automotive Ir
werd gepubliceerd. De
samenstellers van het rapport
tekenen daarbij aan dat met het
bereiken van dit aandeel nog
zeker geen einde aan de
voortgaande internationalisering
van de Japanse auto-industrie is
gekomen. Volgens de studie zou
het Japanse aandeel de 40 procent
in het jaar 2000 nog makkelijk
kunnen overschrijden indien de
groei van de autoproduktie het
komende decennium op de
belangrijkste traditionele markten
beneden de 15 tot 20 procent blijft.
rum. Het
t slechts f.40,=
ikele
ijder zal
mere vierdeurs sedan die dankzij
de McPherson-voorwielophan-
ging minder stug was dan zijn
voorgangers. Vanwege de soe
pele vering hing de carrosserie
wel behoorlijk over in bochten,
wat de sportieve Peugeot-rijder
niet kon bekoren. De 1618 cc 4 cy
linder leverde 42 pk en bereikte
daarmee een top van 142 km/u.
Het blok werd onder een hoek van
45 graden ingebouwd, zodat de
motorkap lager geplaatst kon
worden. Na de introductie van de
Berline eind 1959, volgden in 1961
de veel sportiever getinte 404 cou
pé en cabriolet, auto's die tevens
door Pininfarina werden ontwor
pen. De op de cabriolet voor het
eerst toegepaste injectiemotor ver
scheen korte tijd later ook in de
sedan. Door het injectiesysteem
werd het motorvermogen opge-
pept tot 96 pk, waardoor de top
snelheid op 160 km/u kwam te lig
gen. Het programma werd snel
compleet gemaakt met de break,
commerciale en dieselversies. Het
aandeel 404 liep na de introductie
van de Peugeot 504 in 1968 flink
In ieder geval voorziet het rapport
dat de Japanse merken over 10
jaar ongeveer 3 miljoen voertuigen
per jaar in Europa zullen
produceren. Het afgelopen jaar
bedroeg dit aantal nog slechts
260.000 exemplaren. Voor de
Verenigde Staten en Canada
wordt eveneens op een produktie
van circa 3 miljoen auto's in het
jaar 2000 gerekend.
Tenslotte menen de onderzoekers
dat de Japanse fabrikanten in de
nabije toekomst ook de sterk
groeiende markten in Azië zullen
gaan domineren door middel van
lokale produktie, joint-ventures en
exporten van CKD-pakketten.
(Bron: Rai)
i wordt koers
innenwegen
ish in het
arvolle
illy, een plaats
jks vele klassieke
„ren. Na de
volgen de tweede
lassementsproeven
an circuit van la
finish is die
im bij het
iwud. Van hieruit gaan de
per salonboot naar het
waar ter afsluiting
jdiner wordt aangeboden,
ahrijving staat open voor
ave auto's ouder dan vijftien
)e organisatie wil een sterk
gevarieerd gezelschap liefhebbers
samenstellen, zonder overheersing
van bepaalde merken of types.
Snel reageren is de beste garantie
voor deelname, maar elke
inschrijving is slechts geldig na
goedkeuring van de organisatie. Er
zullen naar verwachting ook
deelnemers uit België, Engeland
en Frankrijk meedoen. De
organistie van de Grand Prix de
Paris wordt mogelijk gemaakt door
sponsoring van RoadAdvertising
en de Nederlandse
vertegenwoordigers van Citroën,
Peugeot, Lancia, Valeo, Michelin
en Gauloises en staat onder
auspiciën van de Chambre
Franciase de Commerce et
d'Industrie aux Pays-Bas. Het
inschrijfgeld bedraagt f.250,= per
persoon en f.50,= per auto,
exclusief overnachtingen.
Voor meer informatie en
inschrijving: Stichting Reclame-
auto. Postbus 220, 1270 AE Huizen.
1