JJ I NEDERLAND MET PEUGEOT IN DE AANVAL SKODA-CLUB OPEL VECTRA FRISCO UNIEK RETOURTJE PARIJS 9 Volvorijders opgelet 11 3RD WORLD CUP K4 IR JAPAN 40% WERELD- AUTO- PRODUKTIE HAPPEL AUTOBEDRIJF B.V. COEHORST Automobielen Radiostraat 26-28, TILBURG Telefoon 013-426341 w 992 - pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 16 januari 1992 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER .1989 1989 EBEDRIJF >41-1437 g rtgaai de Ja >port den beter. APK VVN Verkoop nieuw en gebruikt “Wie in' van vijf won' Clul Volvo 440 DL, LPG, wit1990 Volvo 460 GLE, groen met1990 Volvo 740 GL, 2300, d.-blauw1989 Volvo 340 GL, automaat, wit1988 Volvo 360 Injection, LPG, wit1988 Volvo 360 Sedan, LPG, wit1987 Volvo 240 DL, LPG, blauw1985 Volvo 340 DL, 5-drs„ rood1984 assant, ctype 1 ge- :huif- i^ant rable, )aar- Trouwlaan 23, Tilburg 1987 1x2,1 1989 .1989 .1988 .1988 1989 keurings- bedrijf APK Lid BOVAG AUTO 1987 of the Industry" ia's in an de jaren dertig De Peugeot 203 was in de jaren '50 een populaire rallywagen; Coronation Safari van 1958. Voor informatie: Skoda Oldtimer CLub Nederland, Meentweg 96, 9626 BK Schildwolde, telefoon 05982-2913. vijf keer de ‘rouw ri; hier de Ar9el Cliff uit - De Peugeot 404 won v East African Safari; winnaars Novicki en 1968. ic .n het bezit is van een Skoda van vijftien jaar of ouder kan lid worden van de Skoda Oldtimer Club Nederland. Daarnaast staat de vereniging ook open voor aspirantleden met Skoda's van jongere bouwjaren of zelfs mensen zonder een auto van dit merk. Iedereen die enthousiast is over ada hoort dus in deze club thuis, wordt het derde lustrum waarbij de grens van 100 aarschijnlijk zal worden Het is in de eerste plaats dligsheidsclub. Vijf keer schijnt het clubblad, irlijks twee tot drie Op 4 en 5 september zal vanuit Nederland de Grand Prix de Paris plaatsvinden. Het evenement is bedoeld om in een bijzondere ambiance te genieten van puur sportief autorijden. De route tussen Amsterdam en Parijs en terug wordt bepaald via eenvoudig kaartlezen. Na een ontbijt bij het 1101/1102 die tussen 1946 en 1951 werden geproduceerd, terwijl de oudste Skoda's in Nederland uit het begin vai stammen. In november dit jaar gaat de derde World Cup Rally voor klassieke auto's in Londen van start. In 25 dagen tijd moet een afstand van 18.000 km worden overbrugd. Onder de deelnemende auto's bevinden zich onder meer de Mercedes 220, Triumph 2000, Ford Escort, Ci troen 2CV, Saab 96, Sumbeam Rapier en Alfa Romeo Gulia. Er mogen 75 equipes uiteindelijk meedoen, waarvan inmiddels al zestig plaatsen zijn toegewezen. Drie Nederlandse auto's zullen aan de start verschijnen. Het Peugeot Classic Rally Team Nederland zal met een 203, 403 en 404 proberen hoge ogen te gooien. Aardig om in dit stadium de sportieve historie van deze auto's te belichten. lede Skoc Dit jaar y gevierd, leden wac behaald. een gezel’ per jaar verschijnt het clubblad, terwijl er jaarlijks twee tot drie evementen te bezoeken zijn. Verder beschikt de club over een onderdelen- en documentatiecentn lidmaatschap kost i per jaar, wat geen enl enthousiaste Skoda-rij weerhouden lid te worden. Als lustrumevenement is een ontmoeting georganiseerd met de Skoda-club in Tsjecho-Slowakije inclusief een bezoek aan de Skoda- fabriek. Het gaat hier om een veertiendaagse trip van eind juni tot begin juli. Bij de historische Skoda-modellen ligt de nadruk in de club op de iwbaarheid bijvoorbeeld in de antijnse 'Gran Permio Interna- cional', een wedstrijd over 4500 km vanuit Buenos-Aires naar de Andes en terug. De race werd non-stop gereden en behoorde daardoor tot de zwaarste ter we reld. Van de 255 in 1962 gestartte deelnemers behaalden slechts 43 Deux-cents-trois Op de Autosalon van Parijs werd in 1948 de Peugeot 203 geïntrodu ceerd. De auto kenmerkte zich door zijn bolle, vierd eurs ze Ifdra- gende koets. Voorin huisde een 1290 cc 4-pitter die een vermogen van 43 pk ontwikkelde. De voor wielen waren onafhankelijk opge hangen, terwijl achter gebruik ge maakt werd van een starre aan gedreven as. Met een totaalge- wicht van 920 kg was de Peugeot 203 goed voor een topsnelheid van 116 km/u en dat was in die tijd aanzienlijk. In de 203 paste Peugeot voor het eerst tandheu- gelbesturing en hydraulische remmen toe. Ook voor: - A.P.K.-keuring - Reparatie en onderhoud - 3 maanden volledige garantie Peugeot is op sportief vlak de laatste jaren vooral bekend van wege de Paris- Dakar overwinnin gen met de 205 en 405 Turbo 16. Toch gaat de sporthistorie van dit Franse merk veel verder terug. tei..=- nitief in 1975. In Arger de trouwe 404 nog tot van de band rollen. Een opmerkelijke sportief wapen feit was de overwinning in 1963 van de 5000 km lange East Afri can Safari. In de periode 1966 t/m 1968 werd dezelfde rally drie keer achter elkaar door de 404 injectie gewonnen. De 404 bleek snellere wagens te slim af te zijn vanwege zijn degelijkheid en betrouwbaar heid op modderige en stoffige we gen. Geen wonder dat in veel Afrikaanse landen de Peugeot 404 voorlopig nog niet weg te denken is in het normale straatbeeld. Geen wonder ook dat het Classic Peugeot Rally Team Nederland met veel vertrouwen de World Cup Rally tegemoet ziet. arug, maar het doek viel pas defi- itief in 1975. In Argentinië bleef e trouwe 404 nog tot en met 1981 inde Audi 80, diesel, 1.9, d.glas, c.v., stuurbekr., schuifdak 3T90 Mercedes 230E, aut., c.v., schuifdak, trekhaak 11/86 Citroën BX19 GTi, 16 valve, 13.000 ken, ABS 8/89 Citroen XM comfort 2.0I, 40.000 km, c.v., d.glas 5T9O Citroën BX 1.9 RD, 80.000 km 8/89 Citroën BX 1.9 Break dies., trekhaak, d.glas'87 Ford Escort 1.4i, 11.000 km 5/91 Mitsubishi Station, turbo intercooler 11/86 Ford Escort 1.4 Bravo, 60.000 km'88 Audi 80 1.8, 80.000 km ’87 Mercedes 190D, d.glas, trekhaak '89 Citroën 2CV6 '86-'87 Honda Civic LPG '84 Citroën BX 14 LPG '89 Citroën BX 14 '85 Citroën BX 16 RS '83 VW Polo C 8/86 Opel Kadett 1.2 stat'83 Honda Accord 2.0 EX, stuurbekr., c.v., trekhaak'87 Opel Kadett 1.3,4 drs., Club, 60.000 km '87 Nissan Stanza 1.8,5 drs'84 de finish. Onder de overwinnaars maar liefst acht in Argentinië geassembleerde Peugeots 403. Quatre-cents-quatre De Peugeot 404 ligt bij velen nog het meest vers in het geheugen. Met de vertrouwde technieken uit de 403 als basis ontstond een rui- Onder de naam Frisco brengt Opel een nieuwe aktiemodel op basis van de Vectra 1.6i op de markt. Er kan worden gekozen voor de vierdeurs sedan of vijfdeurs hatchback in de GL-uitvoering. Het Frisco-pakket bestaat onder andere uit meegespoten buitenspiegels, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank met armsteun, centrale vergrendeling, stalen sportvelgen en specieke bekleding en striping. De Opel-dealer brengt voor dit alles slechts f.450,= in rekening zodat de Vectra Friscoün de showroom staat vanaf f.34.370,=. Tegen meerprijs kan ook de 1.8i en 2.0i motor geleverd, alsmede een automatische versnellingsbak en Minilite lichtmetalen sportvelgen. Algiers naar Parijs. Als speciale voorzieningen werd een grotere radiateur gemonteerd, een extra benzinetank en zwaardere veer- pakketten. Over de totale afstand van 15.020 km deed het tweetal slechts 17 dagen, 9 uur en 28 mi nuten. In hetzelfde jaar werd door Dubois/De Cortanze de rally Luik- Rome-Luik succesvol beëindigd, terwijl de 203 in 1951 goed was voor de damesbeker in de Rally van Monte Carlo. Quatre-cents-trois Als belangrijke aanvulling in het programma bracht Peugeot in april 1955 de 403 op de markt. Met een aan de 203 vergelijkbaar on derstel was de 403 toch een com pleet andere auto. Het was boven dien de eerste Peugeot die volle dig door Pininfarina werd ontwor pen. De auto had een gebogen voorruit. Opmerkelijk was de aan dacht die aan de veiligheid was besteed. De 403 beschikte name lijk al over kreukelzones die bij een botsing de energie moesten opvangen. De bekende 1.3 motor uit de 203 werd vergroot tot 1468 cc, zodat nu 58 pk geproduceerd kon worden. Met een topsnelheid van 135 km/u was de 403 soepe ler, gewilliger en levendiger dan de 203. De 403 kreeg al snel een imago van degelijkheid en be trouwbaarheid. Door de jaren heen werd de modelserie uitge breid met een Indenor dieselmotor Charles de Cortanze met een 203 en de uit de 203 afkomstige 1.3 Commerciale vanuit Kaapstad via motor. De 403 kende ook een aan tal afwijkende carrosserievarian- ten zoals de cabriolet, stationcar en bestelwagens. Tot maart 1967 werden er maar liefst 1.285.000 ex emplaren van de Peugeot 403 ge bouwd. De 403 bewees zijn be- Naast de Berline, die in veel i vallen standaard met een scL. dak werd geleverd, kon de klant ook kiezen voor een decouvrable, cabriolet en de stationcar. Daar naast waren er ook nog een aan tal specifieke bedrijfswagenuit voeringen. De modernere 403 nam voor een groot deel het roer van de 203 over. Als sedan bleef de auto nog tot februari 1960 in pro- duktie, nadat er 521.000 stuks wa ren geproduceerd. In 1950 reden André Mercier en Charles de Cortanze met een 203 Olympisch Stadion gezet over fraaie bii naar Parijs. Na de finish in het centrum van de lichtstad, wordt er gedineerd in het sfeei Chateau de Chantilly waar maandelijks auto's bijeenkom* overnachting dag enkele klc op het nabij gelegei Mortefontaine. De fi avond in Amsterdam bij h« Mirandabad. Van hieruit g deelnemers p Amstelhotel, een galac' De inscl sportiei jaar. De Nog voor het eind van deze eeuw zal het aandeel van de Japanse autoconcerns in de totale autoproduktie in de wereld tot tenminste 40 procent zijn toegenomen. Dit staat in het zojuist verschenen management rapport van de Financial Times dat onder de titel "Internationalisation c Japanese Automotive Ir werd gepubliceerd. De samenstellers van het rapport tekenen daarbij aan dat met het bereiken van dit aandeel nog zeker geen einde aan de voortgaande internationalisering van de Japanse auto-industrie is gekomen. Volgens de studie zou het Japanse aandeel de 40 procent in het jaar 2000 nog makkelijk kunnen overschrijden indien de groei van de autoproduktie het komende decennium op de belangrijkste traditionele markten beneden de 15 tot 20 procent blijft. rum. Het t slechts f.40,= ikele ijder zal mere vierdeurs sedan die dankzij de McPherson-voorwielophan- ging minder stug was dan zijn voorgangers. Vanwege de soe pele vering hing de carrosserie wel behoorlijk over in bochten, wat de sportieve Peugeot-rijder niet kon bekoren. De 1618 cc 4 cy linder leverde 42 pk en bereikte daarmee een top van 142 km/u. Het blok werd onder een hoek van 45 graden ingebouwd, zodat de motorkap lager geplaatst kon worden. Na de introductie van de Berline eind 1959, volgden in 1961 de veel sportiever getinte 404 cou pé en cabriolet, auto's die tevens door Pininfarina werden ontwor pen. De op de cabriolet voor het eerst toegepaste injectiemotor ver scheen korte tijd later ook in de sedan. Door het injectiesysteem werd het motorvermogen opge- pept tot 96 pk, waardoor de top snelheid op 160 km/u kwam te lig gen. Het programma werd snel compleet gemaakt met de break, commerciale en dieselversies. Het aandeel 404 liep na de introductie van de Peugeot 504 in 1968 flink In ieder geval voorziet het rapport dat de Japanse merken over 10 jaar ongeveer 3 miljoen voertuigen per jaar in Europa zullen produceren. Het afgelopen jaar bedroeg dit aantal nog slechts 260.000 exemplaren. Voor de Verenigde Staten en Canada wordt eveneens op een produktie van circa 3 miljoen auto's in het jaar 2000 gerekend. Tenslotte menen de onderzoekers dat de Japanse fabrikanten in de nabije toekomst ook de sterk groeiende markten in Azië zullen gaan domineren door middel van lokale produktie, joint-ventures en exporten van CKD-pakketten. (Bron: Rai) i wordt koers innenwegen ish in het arvolle illy, een plaats jks vele klassieke „ren. Na de volgen de tweede lassementsproeven an circuit van la finish is die im bij het iwud. Van hieruit gaan de per salonboot naar het waar ter afsluiting jdiner wordt aangeboden, ahrijving staat open voor ave auto's ouder dan vijftien )e organisatie wil een sterk gevarieerd gezelschap liefhebbers samenstellen, zonder overheersing van bepaalde merken of types. Snel reageren is de beste garantie voor deelname, maar elke inschrijving is slechts geldig na goedkeuring van de organisatie. Er zullen naar verwachting ook deelnemers uit België, Engeland en Frankrijk meedoen. De organistie van de Grand Prix de Paris wordt mogelijk gemaakt door sponsoring van RoadAdvertising en de Nederlandse vertegenwoordigers van Citroën, Peugeot, Lancia, Valeo, Michelin en Gauloises en staat onder auspiciën van de Chambre Franciase de Commerce et d'Industrie aux Pays-Bas. Het inschrijfgeld bedraagt f.250,= per persoon en f.50,= per auto, exclusief overnachtingen. Voor meer informatie en inschrijving: Stichting Reclame- auto. Postbus 220, 1270 AE Huizen. 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 25