XM BREAK LEVERBAAR BMW i GROOT NIEUWS BIJ RMW-DEALER RENOVA SPORTIEVE MICRA MARCH VAN NISSAN MITSUBISHI SPACE RUNNER GLXI Hay mobiel I2f I i' iiii 1 1SE i iWi i «r< 1 AUTOTEST k •;s 3-serie coupé Ml - :k! -JÜr DE AUTOMAAT - Donderdag 16 januari 1992-pagina 3 iri 1992 - pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER ook steld. ng, ele trmde ik Runner melijk Technische gegevens: imel een )kken. De ilgewi goed isch him rmen .995,= XLER 318i IE^nissan^M GARAGE PENISSEN BV^ idle 3ud van een ten zeer Multi] Motoris ink die i is voor vervolg van pag. 1 edrijf UBISHI lende ijkheden. De dikte .bakken is gering, Vanaf aanstaande januari is er bij de Tilburgse BMW-dealer Renova veel nieuws stellen we v coupévatiai voor Nee uitgebrei^ Touring en turbodiesel 525 tds. Enige tijd terug Functioneel Met als uitgangspunt de Space Wagon ontstond bij Mitsubishi de compacte Space Runner, een auto met een lengte van 4,29 meter en een wielbasis van 2,52 meter. Tot opgehangen en zijn soepel, maar zeker niet te slap geveerd. Het overhellen in bochten wordt zo tot een zeer aanvaardbaar niveau beperkt. Bovendien draagt de prettige stuurbekrachtiging tot het comfort bij. iace Runner heeft vanwet chuifdeur zijde is vc snalit-!* - s zaterdag 18 luari is er bij de Tilburgs MW-dealer Renova veel n bewonderen. In dit nummer uitgebreid de nieuwe ant van de 3-serie voor. Rolhoes De bagageruimte heeft in norma opstelling een gigantische inhot Nissan Micra ».a. 19.995,-Ind. BTW Burg. Jansenstraat 52-56. Tilburg, Tel.: 013-683911 II worden meegenomen. Is de auto helemaal 'uitgekleed' dan wordt het een besteller met 1216 liter aan ruimte. We kunnen gerust stellen dat Mitsubishi in 1991 slachtoffer is geworden van het eigen succes. In het tweede deel van vorig jaar werden door Japan en de EG maximale invoeraantallen vastgesteld voor Japanse auto's. Daar Mitsubishi in de eerste maanden duidelijk in de lift zat, mocht in de tweede helft van het jaar maar een gering aantal auto's worden verkocht. Hierdoor kwam ook de introductie van de Space Runner en Space Wagon in de knel. De Nederlandse dealers hopen deze types de komende maanden te kunnen gaan leveren. We reden met de Space Runner GLXi automaat. IT IS Merk en type: Mitsubishi Space Runner GLXi (Automaat) Aantal Cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1834 cc Boring x slag: 81 x 89 mm Vermogen: 122 pk bij 6000 tr/min Koppel: 161 Nm bij 4500 tr/min Afmetingen: lengte 4,29 meter, breedte 1,695 meter Gewicht: 1190 kg (automaat 1210 kg) Prestaties: topsnelheid 180 km/u (170 km/u) acceleratie 0-100 in 10,5 (12,3) sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,5 (6,7) liter/100 km bij 120 km/u 8,7 (9.0) liter/100 km stadsverkeer 10,2 (10,9) liter/100 km Prijs: f.45.595,= (f .48.595,-) Wegenbelasting: f.194,- tot f.203,- per 3 mnd. R ruitewissers, dagteller, achterruitwisser/sproeier en een waarschuwingssignaal voor vergeten verlichting. Aan de buitenkant is de March te herkennen aan de brede beschermstrips op de flanken, achterspoiler, sportieve striping en de aërodynamische wielcovers. De Micra March staat voor f.19.1 in de prijslijst, wat betekent dat voor alle genoemde extra's voor slechts f.200,= meer in rekening wordt gebracht. Uiteraard is de March als iedere Nissan voorzien van 3 jaar of 100.000 km fabrieksgarantie. ziet er in de eerste plaats leuk uit. Het aardige profiel wordt benadrukt door de tweekleurige lak. De Space Runner is in een veelheid van opvallende tinten te koop, waarmee vooral een jong publiek moet worden aangetrokken. Al vanaf de basis GLi is de uitrusting zeer compleet met een achterspoiler, vijfspaaks lichtmetalen velgen, roofrack, Daarnaast wordt het programma iderland definitief :eid met de prachtige 5-serie en de nieuwe 2.5 liter icselmotor in de 325 td en hebt u met Opgetrokken Het interieur ziet er origineel uit. Op dit punt onderscheiden de GL en GLX zich voornamelijk. Zo heeft de GLX fleurige stoelbekleding die ook op de portierpanelen terug te vinden is. De stoelen bieden een goede, rechte zit, al zou het exemplaar aan bijrijderskant wat verder naar achter verstelbaar mogen zijn. Om een goede zitpositie te verkrijgen kan overigens ook het stuurwiel in hoogte worden versteld. Heel grappig is dat de wijzerplaten van de toerenteller, snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter in wit zijn uitgevoerd. Verder omvat de standaarduitvoering onder andere elektrisch bediende voorportierruiten, getint glas, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en extra 12-kleppen Natuurlijk brengt Citroen ook de inmiddels bekende 12- kleppen diesels in de XM Break. Er kan hierbij worden gekozen voor de ongeblazen versie of de turbo- variant die respectievelijk 83 en 110 pk leveren. De XM D12 haalt altijd nog een top van 168 km/u en heeft voor het bekende sprintje 16,9 seconden nodig. De Turbo D12 scoort met 184 km/u en 12,7 seconden nog wat beter. De verschillende motoren worden vast gekoppeld aan één uitrustingsvariant. Zo worden de 2 liter en diesel als Comfort geleverd, terwijl de V6 en Turbo D12 zich uitsluitend als Ambiance presenteren. De Comfort biedt standaard stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektris bediende voorportierruiten, verstelbaar stuur, hoofdsteunen achter, toerenteller, metaallok, velours bekleding, elektrisch verwarming voor de achterpassagiers. De bank achterin kent overigens ook een aantal grappige mogelijkheden. De rugleuning is in twee gelijke delen neerklapbaar, maar kan ook afzonderlijk worden versteld. De hoogte van de zittin g boven de vloer is te gering, zodat je constant met enigszins opgetrokken benen zit. Dit zal voor kinderen minder bezwaarlijk zijn. Het interieur biedt verschillende opbergmogelijk van de portierbe maar erg handig is het bakje tussen de voorstoelen. Bovendien kent de GLXi twee bekerhouders in de console. Het dashboardkastje is met het lijvige instruktieboek en een doosje reservelampjes al behoorlijk gevuld. spatlappen voor en achter en een van binnenuit te openen tankklepje. De duurdere GLXi voegt daar alleen een reflectorstrook tussen de lichtunits aan toe. De Space Runner heeft vanwege zijn schuifdeur twee gezichten. De linkerzijde is volledig gesloten. De functionaliteit staat bij de Space Runner voorop. Voordeuren, schuifdeur en achterklep gaan ver open zodat instappen en beladen uiterst gemakkelijk gaat. In een handomdraai is de achterbank te verwijderen, waarna een vlakke en netjes beklede laadvloer ontstaat. In brai Eurc beteken makkeli,r moet komen. Zoals gezegd begint het programma van de Space Runner bij de GLi die zich voornamelijk van het testexemplaar onderscheidt door zijn iets minder luxueuze interieur. Deze auto kost f.42.995,= en dat is heel netjes. De completere GLXi kost met vijfbak f.45.595,= en f.48.595,- als automaat. De grotere Space Wagon is er uitsluitend in een GLXi-uitgave vanaf f.46.995,=. De Space Runner is er in alle uitvoeringen ook op grijs kenteken vanaf f.36.292,- (GLi). De opfrissing van de Space Wagon was bij Mitsubishi hard nodig. Het resultaat leverde niet alleen een leukere auto op, maar bracht ook de kleinere Space Runner. Het is absoluut een auto om in op te vallen, die veel gebruiksmogelijkheden kent. Als enige minpunten noteerden we de niet opvallend kwieke motor en de achterbank die wat minder geschikt is voor volwassenen. van 720 liter. Bovendien zijn er in de flanken nog twee afsluitbare opbergvakken verwerkt voor bijvoorbeeld een verbandtrommel of een blik olie. De bagage kan worden vastgezet, hiertoe zijn zes ogen aangebracht. De laaddrempel is zoals je Citroen mag verwachte laag. De spullen in de bagageruimte wordt door een rolhoes aan het oog onttrokken, achterbank is uiteraard neerklapbaar, in dit geval in een 2/3 -1/3 verdeling. In totaal kan de bagageruimte van de XM Break worden uitgebreid tot 1960 liter, menig bestelwagen kan hier nog niet aan tippen. Het Break-programma start bij de 2 liter. Deze multipoint injectiemotor levert bij 5600 tr/min een vermogen van 122 pk. Met een totaalgewicht van 1380 kg is deze auto goed voor een top van 192 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,1 seconden. De tweede benzinemotor is de soepele V6 van 170 pk. Door deze grotere motor en de bijbehorende ruimere uitrusting weegt de XM V6 Break 1505 kg: topsnelheid 217 km/u, acceleratie 0 tot 100 in 10,1 seconden. Naast de handgeschakelde vijfbak is bij de V6 ook een moderne viertraps automaat mogelijk. Prijzen Ondanks de automatische transmissie en het behoorlijke wagengewicht kwam de Space Runner tot een gemiddeld mdstofverbruik van 1 liter rosuper op 10,3 kilometer. Dat l"1_3nt dat de versie met vijfbal Lkk=lijk boven de 1 op 11 uit ipoint isch biedt het Space- programma van Mitsubishi weinig keuze. De turbodiesel blijft voor de Wagon gereserveerd, terwijl beide auto's een 1.8 liter 4-pitter kennen met vier kleppen per cylinder en een electronisch geregelde multipoint brandstofinspuiting. De krachtbron is goed voor een heel behoorlijk vermogen van 122 pk bij 6000 tr/min. Het koppel van 161 Nm wordt al bij 4500 tr/min gehaald. In het geval van onze versie met automaat komt het totaalgewicht op 1210 kg. De auto is daardoor niet opmerkelijk vlot te noemen. Hij haalt een top van 170 km/u en trekt in 12,3 seconden van nul tot honderd. In de praktijk zal vooral die acceleratie niet worden gehaald, daar de motor bij hoge toeren rumoerig wordt. Naast de handgeschakelde vijfbak kent de Space Runner een 3-traps automaat met uitschakelbare overdrive. Deze bak voldoet goed als er maar niet te snel wordt gereden. Wordt maximale acceleratiekracht gevraagd, dan gaat het overschakelen zeker niet schokloos en gedraagd de bak zich onrustig. Het is de vraag of de extra uitgave van drieduizend gulden wel de moeite waard is. Ondanks de kleinere wielbasis ten opzichte van de Space Wagon is de Space Runner beslist comfortabel. De voor- en achterwielen zijn onafhankelijk verstelbare en verwarmde buitenspiegels, getint glas en in hoogte verstelbare gordels. De Ambiance is nog completer met ABS, afstandbediening op de portiervergrendeling, elektrisch in hoogte te verstellen bestuurdersstoel, kantelbare hoofdsteunen, lichtmetalen velgen en breedstralers. De prijzen van de XM Break zijn als volgt vastgesteld. De 2 liter Comfort kost f.59.900,=. Dezelfde auto met de 12-kleppen dieselmotor moet f.64.900,= opleveren. De turbodiesel vergt een investering van f.79.990,- en de V6 is er vanaf f.87.000,= met vijfbak. Van de totale jaarproduktie van slechts 7000 exemplaren, zijn er 350 voor Nederland bedoeld. Mitsubishi was een van de eerste aanbieders in het zogenaamde APV-segment oftewel de ruimte- auto's. De eerste generatie Space Wagon hield het maar liefst achteneenhalf jaar vol en dat is voor een Japanse auto heel lang. Met de introductie van de tweede serie heeft Mitsubishi meteen een extra variant aan de reeks toegevoegd. Wie veel ruimte wenst en minimaal zes tot zeven volwassenen makkelijk wil vervoeren kan weer prima bij de Space Wagon terecht. Een automobilist die een APV- uiterlijk zeer aanspreekt, maar aan een compacte stationcar wat ruimte betreft genoeg zou hebben, kan nu kiezen voor de Space Runner. deze auto's uitgebreid in de Automaat kennis kunnen maken. De 5-serie Touring is verkrijgbaar als 520i, 525i en met de nieuwe turbodieselmotor. De 520i Touring start bij f.80.975,=. De snellere 525i tevens met 6 cylinder 24- kleppenmotor kost f.95.575,-. Dezelfde auto is ook met permanente vierwielaandrijving in het programma opgenomen voor 1.109.025,=. Tot slot die uiterst fijne Turbodiesel S die voor f.86.475,= in de prijslijst staat. Overigens levert BMW vanaf 1 januari al haar modellen standaard met ABS, waarmee het veiligheidsimago van het Beierse merk nog eens wordt benadrukt. Bij een groot aantal auto's was ABS al in het standaardpaket opgenomen, maar vanaf nu is dit veiligheidsverhogende systeem al vanaf de 316i af-fabriek standaard. De basisprijs is hierdoor hoger geworden. De prijs van de 316i eind 1991 met daarbij opgeteld de meerprijs voor ABS kwam uit op f.49.391,=. De 316i met ABS wordt anno 1992 echter aangeboden voor f.48.850,=. Hierin is bovendien de verlaging van de BVB-subsidie verwerkt, zodat de prijsverhoging voor het ABS-systeem zeer gering is. Op de IAA in Frankh september was ie al onze zuiderburen koop, en vanaf 29 janu Citroen XM Break ook daadwerkelijk in ons land aan het leveringsprogramma worden toegevoegd. Hiermee komt dan tevens een definitief einde aan vele jaren CX. Met zijn lengte van bijna 5 meter (op 4 centimeter na) is het een waardige opvolger, die verkrijgbaar is in een viertal uitvoeringen. Alle motorvarianten zijn slechts in één versie te koop. De Citroen XM Break is maar liefst 25 centimeter langer dan de bestaande vijfdeurs en dat terwijl de wielbasis gelijk is gebleven. Het dak is achter met 5 centimeter verhoogd en is standaard voorzien van een roofrack. Natuurlijk wordt ook de volume-variant van de XM standaard aangeboden met het geavanceerde hydractieve veersysteem. De hydropneumatisch vering zorgt er ook bij een flinke belading voor dat de carrosserie te allen tijde recht boven de weg blijft hangen. Dit heeft weer zijn voordelen wat betreft prestaties en verbruik. De flink stijgende verkopen van 1991 zullen als het aan Nissan ligt dit jaar worden voortgezet. Aan de basis van het programma staat nog steeds de succesvolle Micra, een compacte, sportieve auto die zich bewezen heeft als betrouwbaar en zuinig vervoermiddel. Op basis van de Micra L brengt Nissan nu de March-uitvoering die beduidend completer is uitgerust. Natuurlijk is de March uitgerust met een lichtmetalen 1.2 liter motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Het spreekt voorzich dat de March met zijn driewegkatalysator volledig aan de US-83-norm voldoet. Ten opzichte van de L heeft de March de volgende extra's: luxe tweede bekleding, intervalstand op de de coupé vroeg eigenlijk geen belangrijke aanpassingen van dit concept. Om het rijden zowel comfortabel als sportief te maken zijn alle drie de modellen standaard voorzien van stuurbekrachtiging. Natuurlijk wordt ook standaard ABS geleverd, wat sinds 1 januari op alle BMW's hét geval is. Aanvankelijk werd door BMW de indruk gewekt dat de 3-serie coupé aanzienlijk prijziger zou uitvallen dan de vierdeurs auto's. Dat is gelukkig niet het geval. Nemen we bijvoorbeeld een 320i coupé die voor f.69.900,= in de prijslijst staat. Dit betekent een meerprijs ten opzichte van de sedan van slechts f.450,Bij de 325i coupé van f.79.900,= is het verschil tot f. 1.400, beperkt gebleven. De 318is uiteraard duurder dan de I sedan vanwege de 16- kleppenmotor. Dit 'basismodel' kost dan ook f.64.900,=. BMW zal het wat betreft verkopen toch vooral moeten hebben van de sedan, maar de coupé is zonder meer een waardevolle aanvulling die zeker aftrek zal vinden. furt in 1 te zien, bij was ie al te mari zal de indrukwekkend en dat weerhoudt de bestuurder om veel harder te gaan rijden. Driftig doortrekken in de versnellingen wordt zonder protest toegelaten en levert dan de genoemde prestatiecijfers op. Standaard worden alle coupés met een handgeschakelde vijfbak geleverd, maar de 6 cylinders zijn tegen een meerprijs van f.5.800,= ook met de nieuwe 5-traps automaat te verkrijgen. Deze bak werd eerder in de 5-serie voorgesteld. Het onderstel van de 3-serie was al behoorlijk op sportiviteit ingesteld. Niet voor niets vinden we onder dit model de achteras van de spectaculaire 21. Het karakter van en met de voordeuren komen Wagon en Runner volledig met elkaar overeen. De Runner heeft aan de rechterzijde een schuifdeur, terwijl de Wagon twee gewone deuren kent. Een belangrijk verschil is dat bij de Space Runner de derde zitrij ontbreekt. De auto I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 23