XM BREAK LEVERBAAR
BMW
i
GROOT NIEUWS
BIJ RMW-DEALER
RENOVA
SPORTIEVE
MICRA MARCH VAN NISSAN
MITSUBISHI
SPACE RUNNER GLXI Hay mobiel
I2f
I
i'
iiii
1
1SE
i
iWi
i
«r<
1
AUTOTEST
k
•;s
3-serie coupé
Ml -
:k!
-JÜr
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 januari 1992-pagina 3
iri 1992 - pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
ook
steld.
ng, ele
trmde
ik
Runner
melijk
Technische gegevens:
imel
een
)kken. De
ilgewi
goed
isch
him
rmen
.995,=
XLER
318i
IE^nissan^M
GARAGE
PENISSEN BV^
idle
3ud
van een
ten zeer
Multi]
Motoris
ink die i
is voor
vervolg van pag. 1
edrijf
UBISHI
lende
ijkheden. De dikte
.bakken is gering,
Vanaf aanstaande
januari is er bij de Tilburgse
BMW-dealer Renova veel nieuws
stellen we v
coupévatiai
voor Nee
uitgebrei^
Touring en
turbodiesel
525 tds. Enige tijd terug
Functioneel
Met als uitgangspunt de Space
Wagon ontstond bij Mitsubishi de
compacte Space Runner, een auto
met een lengte van 4,29 meter en
een wielbasis van 2,52 meter. Tot
opgehangen en zijn soepel, maar
zeker niet te slap geveerd. Het
overhellen in bochten wordt zo tot
een zeer aanvaardbaar niveau
beperkt. Bovendien draagt de
prettige stuurbekrachtiging tot het
comfort bij.
iace Runner heeft vanwet
chuifdeur
zijde is vc
snalit-!* -
s zaterdag 18
luari is er bij de Tilburgs
MW-dealer Renova veel n
bewonderen. In dit nummer
uitgebreid de nieuwe
ant van de 3-serie voor.
Rolhoes
De bagageruimte heeft in norma
opstelling een gigantische inhot
Nissan Micra
».a. 19.995,-Ind. BTW
Burg. Jansenstraat 52-56. Tilburg, Tel.: 013-683911
II
worden meegenomen. Is de auto
helemaal 'uitgekleed' dan wordt
het een besteller met 1216 liter aan
ruimte.
We kunnen gerust stellen dat Mitsubishi in 1991 slachtoffer is geworden van het eigen succes. In het tweede
deel van vorig jaar werden door Japan en de EG maximale invoeraantallen vastgesteld voor Japanse auto's.
Daar Mitsubishi in de eerste maanden duidelijk in de lift zat, mocht in de tweede helft van het jaar maar een
gering aantal auto's worden verkocht. Hierdoor kwam ook de introductie van de Space Runner en Space Wagon
in de knel. De Nederlandse dealers hopen deze types de komende maanden te kunnen gaan leveren. We reden
met de Space Runner GLXi automaat.
IT
IS
Merk en type: Mitsubishi Space Runner GLXi (Automaat)
Aantal Cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1834 cc
Boring x slag: 81 x 89 mm
Vermogen: 122 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 161 Nm bij 4500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,29 meter, breedte 1,695 meter
Gewicht: 1190 kg (automaat 1210 kg)
Prestaties: topsnelheid 180 km/u (170 km/u)
acceleratie 0-100 in 10,5 (12,3) sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,5 (6,7) liter/100 km
bij 120 km/u 8,7 (9.0) liter/100 km
stadsverkeer 10,2 (10,9) liter/100 km
Prijs: f.45.595,= (f .48.595,-)
Wegenbelasting: f.194,- tot f.203,- per 3 mnd.
R
ruitewissers, dagteller,
achterruitwisser/sproeier
en een
waarschuwingssignaal
voor vergeten verlichting.
Aan de buitenkant is de
March te herkennen aan de
brede beschermstrips op
de flanken, achterspoiler,
sportieve striping en de
aërodynamische
wielcovers. De Micra
March staat voor f.19.1
in de prijslijst, wat
betekent dat voor alle
genoemde extra's voor
slechts f.200,= meer in
rekening wordt gebracht.
Uiteraard is de March als
iedere Nissan voorzien van
3 jaar of 100.000 km
fabrieksgarantie.
ziet er in de eerste plaats leuk uit.
Het aardige profiel wordt
benadrukt door de tweekleurige
lak. De Space Runner is in een
veelheid van opvallende tinten te
koop, waarmee vooral een jong
publiek moet worden
aangetrokken. Al vanaf de basis
GLi is de uitrusting zeer compleet
met een achterspoiler, vijfspaaks
lichtmetalen velgen, roofrack,
Daarnaast wordt het programma
iderland definitief
:eid met de prachtige 5-serie
en de nieuwe 2.5 liter
icselmotor in de 325 td en
hebt u met
Opgetrokken
Het interieur ziet er origineel uit.
Op dit punt onderscheiden de GL
en GLX zich voornamelijk. Zo heeft
de GLX fleurige stoelbekleding die
ook op de portierpanelen terug te
vinden is. De stoelen bieden een
goede, rechte zit, al zou het
exemplaar aan bijrijderskant wat
verder naar achter verstelbaar
mogen zijn. Om een goede
zitpositie te verkrijgen kan
overigens ook het stuurwiel in
hoogte worden versteld. Heel
grappig is dat de wijzerplaten van
de toerenteller, snelheidsmeter,
brandstof- en temperatuurmeter in
wit zijn uitgevoerd. Verder omvat
de standaarduitvoering onder
andere elektrisch bediende
voorportierruiten, getint glas,
centrale vergrendeling, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels en extra
12-kleppen
Natuurlijk
brengt Citroen
ook de
inmiddels
bekende 12-
kleppen
diesels in de
XM Break. Er
kan hierbij
worden
gekozen voor
de ongeblazen
versie of de turbo- variant die
respectievelijk 83 en 110 pk
leveren. De XM D12 haalt altijd
nog een top van 168 km/u en heeft
voor het bekende sprintje 16,9
seconden nodig. De Turbo D12
scoort met 184 km/u en 12,7
seconden nog wat beter.
De verschillende motoren worden
vast gekoppeld aan één
uitrustingsvariant. Zo worden de 2
liter en diesel als Comfort
geleverd, terwijl de V6 en Turbo
D12 zich uitsluitend als Ambiance
presenteren. De Comfort biedt
standaard stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling, elektris
bediende voorportierruiten,
verstelbaar stuur, hoofdsteunen
achter, toerenteller, metaallok,
velours bekleding, elektrisch
verwarming voor de
achterpassagiers.
De bank achterin kent overigens
ook een aantal grappige
mogelijkheden. De rugleuning is
in twee gelijke delen
neerklapbaar, maar kan ook
afzonderlijk worden versteld. De
hoogte van de zittin g boven de
vloer is te gering, zodat je constant
met enigszins opgetrokken benen
zit. Dit zal voor kinderen minder
bezwaarlijk zijn. Het interieur
biedt verschillende
opbergmogelijk
van de portierbe
maar erg handig is het bakje
tussen de voorstoelen. Bovendien
kent de GLXi twee bekerhouders in
de console. Het dashboardkastje is
met het lijvige instruktieboek en
een doosje reservelampjes al
behoorlijk gevuld.
spatlappen voor en achter en een
van binnenuit te openen
tankklepje. De duurdere GLXi
voegt daar alleen een
reflectorstrook tussen de lichtunits
aan toe.
De Space Runner heeft vanwege
zijn schuifdeur twee gezichten. De
linkerzijde is volledig gesloten. De
functionaliteit staat bij de Space
Runner voorop. Voordeuren,
schuifdeur en
achterklep gaan ver
open zodat
instappen en
beladen uiterst
gemakkelijk gaat.
In een
handomdraai is de
achterbank te
verwijderen,
waarna een vlakke
en netjes beklede
laadvloer ontstaat.
In
brai
Eurc
beteken
makkeli,r
moet komen.
Zoals gezegd begint het
programma van de Space Runner
bij de GLi die zich voornamelijk
van het testexemplaar
onderscheidt door zijn iets minder
luxueuze interieur. Deze auto kost
f.42.995,= en dat is heel netjes. De
completere GLXi kost met vijfbak
f.45.595,= en f.48.595,- als
automaat. De grotere Space
Wagon is er uitsluitend in een
GLXi-uitgave vanaf f.46.995,=. De
Space Runner is er in alle
uitvoeringen ook op grijs kenteken
vanaf f.36.292,- (GLi).
De opfrissing van de Space
Wagon was bij Mitsubishi hard
nodig. Het resultaat leverde niet
alleen een leukere auto op, maar
bracht ook de kleinere Space
Runner. Het is absoluut een auto
om in op te vallen, die veel
gebruiksmogelijkheden kent. Als
enige minpunten noteerden we de
niet opvallend kwieke motor en de
achterbank die wat minder
geschikt is voor volwassenen.
van 720 liter. Bovendien zijn er in
de flanken nog twee afsluitbare
opbergvakken verwerkt voor
bijvoorbeeld een verbandtrommel
of een blik olie. De bagage kan
worden vastgezet, hiertoe zijn zes
ogen aangebracht. De
laaddrempel is zoals je
Citroen mag verwachte
laag. De spullen in de
bagageruimte wordt door een
rolhoes aan het oog onttrokken,
achterbank is uiteraard
neerklapbaar, in dit geval in een
2/3 -1/3 verdeling. In totaal kan de
bagageruimte van de XM Break
worden uitgebreid tot 1960 liter,
menig bestelwagen kan hier nog
niet aan tippen.
Het Break-programma start bij de
2 liter. Deze multipoint
injectiemotor levert bij 5600 tr/min
een vermogen van 122 pk. Met een
totaalgewicht van 1380 kg is deze
auto goed voor een top van 192
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 12,1 seconden. De tweede
benzinemotor is de soepele V6 van
170 pk. Door deze grotere motor en
de bijbehorende ruimere
uitrusting weegt de XM V6 Break
1505 kg: topsnelheid 217 km/u,
acceleratie 0 tot 100 in 10,1
seconden. Naast de
handgeschakelde vijfbak is bij de
V6 ook een moderne viertraps
automaat mogelijk.
Prijzen
Ondanks de automatische
transmissie en het behoorlijke
wagengewicht kwam de Space
Runner tot een gemiddeld
mdstofverbruik van 1 liter
rosuper op 10,3 kilometer. Dat
l"1_3nt dat de versie met vijfbal
Lkk=lijk boven de 1 op 11 uit
ipoint
isch biedt het Space-
programma van Mitsubishi weinig
keuze. De turbodiesel blijft voor de
Wagon gereserveerd, terwijl beide
auto's een 1.8 liter 4-pitter kennen
met vier kleppen per cylinder en
een electronisch geregelde
multipoint brandstofinspuiting. De
krachtbron is goed voor een heel
behoorlijk vermogen van 122 pk bij
6000 tr/min. Het koppel van 161 Nm
wordt al bij 4500 tr/min gehaald. In
het geval van onze versie met
automaat komt het totaalgewicht
op 1210 kg. De auto is daardoor
niet opmerkelijk vlot te noemen.
Hij haalt een top van 170 km/u en
trekt in 12,3 seconden van nul tot
honderd. In de praktijk zal vooral
die acceleratie niet worden
gehaald, daar de motor bij hoge
toeren rumoerig wordt. Naast de
handgeschakelde vijfbak kent de
Space Runner een 3-traps
automaat met uitschakelbare
overdrive. Deze bak voldoet goed
als er maar niet te snel wordt
gereden. Wordt maximale
acceleratiekracht gevraagd, dan
gaat het overschakelen zeker niet
schokloos en gedraagd de bak zich
onrustig. Het is de vraag of de
extra uitgave van drieduizend
gulden wel de moeite waard is.
Ondanks de kleinere wielbasis
ten opzichte van de Space Wagon
is de Space Runner beslist
comfortabel. De voor- en
achterwielen zijn onafhankelijk
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, getint glas en in
hoogte verstelbare gordels. De
Ambiance is nog completer met
ABS, afstandbediening op de
portiervergrendeling, elektrisch in
hoogte te verstellen
bestuurdersstoel, kantelbare
hoofdsteunen, lichtmetalen velgen
en breedstralers.
De prijzen van de XM Break zijn
als volgt vastgesteld. De 2 liter
Comfort kost f.59.900,=. Dezelfde
auto met de 12-kleppen
dieselmotor moet f.64.900,=
opleveren. De turbodiesel vergt
een investering van f.79.990,- en
de V6 is er vanaf f.87.000,= met
vijfbak. Van de totale
jaarproduktie van slechts 7000
exemplaren, zijn er 350 voor
Nederland bedoeld.
Mitsubishi was een van de eerste
aanbieders in het zogenaamde
APV-segment oftewel de ruimte-
auto's. De eerste generatie Space
Wagon hield het maar liefst
achteneenhalf jaar vol en dat is
voor een Japanse auto heel lang.
Met de introductie van de tweede
serie heeft
Mitsubishi
meteen een
extra variant
aan de reeks
toegevoegd.
Wie veel ruimte
wenst en
minimaal zes
tot zeven
volwassenen
makkelijk wil
vervoeren kan
weer prima bij
de Space
Wagon terecht.
Een
automobilist
die een APV-
uiterlijk zeer
aanspreekt,
maar aan een
compacte
stationcar wat ruimte betreft
genoeg zou hebben, kan nu kiezen
voor de Space Runner.
deze auto's uitgebreid in de
Automaat kennis kunnen maken.
De 5-serie Touring is verkrijgbaar
als 520i, 525i en met de nieuwe
turbodieselmotor. De 520i Touring
start bij f.80.975,=. De snellere 525i
tevens met 6 cylinder 24-
kleppenmotor kost f.95.575,-.
Dezelfde auto is ook met
permanente vierwielaandrijving
in het programma opgenomen
voor 1.109.025,=. Tot slot die uiterst
fijne Turbodiesel S die voor
f.86.475,= in de prijslijst staat.
Overigens levert BMW vanaf 1
januari al haar modellen
standaard met ABS, waarmee het
veiligheidsimago van het Beierse
merk nog eens wordt benadrukt.
Bij een groot aantal auto's was
ABS al in het standaardpaket
opgenomen, maar vanaf nu is dit
veiligheidsverhogende systeem al
vanaf de 316i af-fabriek standaard.
De basisprijs is hierdoor hoger
geworden. De prijs van de 316i
eind 1991 met daarbij opgeteld de
meerprijs voor ABS kwam uit op
f.49.391,=. De 316i met ABS wordt
anno 1992 echter aangeboden
voor f.48.850,=. Hierin is bovendien
de verlaging van de BVB-subsidie
verwerkt, zodat de prijsverhoging
voor het ABS-systeem zeer gering is.
Op de IAA in Frankh
september was ie al
onze zuiderburen
koop, en vanaf 29 janu
Citroen XM Break ook
daadwerkelijk in ons land aan het
leveringsprogramma worden
toegevoegd. Hiermee komt dan
tevens een definitief einde aan
vele jaren CX. Met zijn lengte van
bijna 5 meter (op 4 centimeter na)
is het een waardige opvolger, die
verkrijgbaar is in een viertal
uitvoeringen. Alle motorvarianten
zijn slechts in één versie te koop.
De Citroen XM Break is maar liefst
25 centimeter langer dan de
bestaande vijfdeurs en dat terwijl
de wielbasis gelijk is gebleven.
Het dak is achter met 5 centimeter
verhoogd en is standaard voorzien
van een roofrack. Natuurlijk wordt
ook de volume-variant van de XM
standaard aangeboden met het
geavanceerde hydractieve
veersysteem. De
hydropneumatisch vering zorgt er
ook bij een flinke belading voor
dat de carrosserie te allen tijde
recht boven de weg blijft hangen.
Dit heeft weer zijn voordelen wat
betreft prestaties en verbruik.
De flink stijgende verkopen van
1991 zullen als het aan Nissan ligt
dit jaar worden voortgezet. Aan de
basis van het programma staat
nog steeds de succesvolle Micra,
een compacte, sportieve auto die
zich bewezen heeft als
betrouwbaar en zuinig
vervoermiddel. Op basis van de
Micra L brengt Nissan nu de
March-uitvoering die beduidend
completer is uitgerust.
Natuurlijk is de March uitgerust
met een lichtmetalen 1.2 liter
motor gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak. Het
spreekt voorzich dat de March met
zijn driewegkatalysator volledig
aan de US-83-norm voldoet. Ten
opzichte van de L heeft de March
de volgende extra's: luxe tweede
bekleding, intervalstand op de
de coupé vroeg eigenlijk geen
belangrijke aanpassingen van dit
concept. Om het rijden zowel
comfortabel als sportief te maken
zijn alle drie de modellen
standaard voorzien van
stuurbekrachtiging. Natuurlijk
wordt ook standaard ABS
geleverd, wat sinds 1 januari op
alle BMW's hét geval is.
Aanvankelijk werd door BMW de
indruk gewekt dat de 3-serie coupé
aanzienlijk prijziger zou uitvallen
dan de vierdeurs auto's. Dat is
gelukkig niet het geval. Nemen we
bijvoorbeeld een 320i coupé die
voor f.69.900,= in de prijslijst staat.
Dit betekent een meerprijs ten
opzichte van de sedan van slechts
f.450,Bij de 325i coupé van
f.79.900,= is het verschil tot f. 1.400,
beperkt gebleven. De 318is
uiteraard duurder dan de I
sedan vanwege de 16-
kleppenmotor. Dit 'basismodel'
kost dan ook f.64.900,=. BMW zal
het wat betreft verkopen toch
vooral moeten hebben van de
sedan, maar de coupé is zonder
meer een waardevolle aanvulling
die zeker aftrek zal vinden.
furt in
1 te zien, bij
was ie al te
mari zal de
indrukwekkend en dat weerhoudt
de bestuurder om veel harder te
gaan rijden. Driftig doortrekken in
de versnellingen wordt zonder
protest toegelaten en levert dan de
genoemde prestatiecijfers op.
Standaard worden alle coupés met
een handgeschakelde vijfbak
geleverd, maar de 6 cylinders zijn
tegen een meerprijs van f.5.800,=
ook met de nieuwe 5-traps
automaat te verkrijgen. Deze bak
werd eerder in de 5-serie
voorgesteld.
Het onderstel van de 3-serie was al
behoorlijk op sportiviteit ingesteld.
Niet voor niets vinden we onder dit
model de achteras van de
spectaculaire 21. Het karakter van
en met de voordeuren komen
Wagon en Runner volledig met
elkaar overeen. De Runner heeft
aan de rechterzijde een schuifdeur,
terwijl de Wagon twee gewone
deuren kent. Een belangrijk
verschil is dat bij de Space Runner
de derde zitrij ontbreekt. De auto
I