Fl! BMW 3-SERIE COUPE \K Niet meer als instapper VOORRONDES CAMEL TROPHY VAN START NIEUW DROPJE VAN RENAULT U Oplage95.000 ex. C.' EN Bijlage van: DeTilburgse Koerier 4 I 1992-pagina 20 Jaargang 4 jaargang 4 Nummer 2 Donderdag 16 januari 1992 Bewust verlicht tieren en het Tony Vos Uitbreiding MX-5 lige st o.a. srfecte Lees verder in dit nummer Autotest: Mitsubishi Space Runner GLXI pag. 3 Peugeot in derde World Cup Rally pag. 5 50.000 Mercedes SL uit Bremen vergt f.795,- stuurbc f.1.750, 150 t is Ondc het afg<=' 4C van! ter vi de cc toond. Alle crijgen vanc rar 1993 het Het Salon van Brussel pag. 7 er 1. In öm 1 reageren roge vraag, tie en sraad ning bereikt a ploegen- 5 periode van ctober 1992. d een accoord a inzet van iensten voor ie (200 worden getoond. Alle andere modellen krijgen vanaf modellenjaar 1993 het nieuwe merkteken. Uiteraard zorgt een dergelijke aanpassing voor veel veranderingen bij de dealers. In twee jaar tijd zal de nieuwe huisstijl worden aangepast. Vanaf het komende weekend gaat het er weer om spannen. Maar liefst 1.000 mensen staan te popelen om uiteindelijk deel te nemen aan de dertiende editie van de Camel Trophy die dit jaar door Brazilië en Guyana zal gaan over een afstand van 1.500 kilometer over bestaande, maar moeilijk begaanbare paden en wegen. Voor de eerste selectierondes is op 18, 19, 25 en 26 januari het recreatiepark de Beekse Bergen in Hilvarenbeek afgehuurd. Al eerder werden uit 5.500 inschrijvingen de 1.000 deelnemers gekozen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Bagagevolume Uiteraard is de bodemgroep volledig identiek, waardoor lengte en wielbasis gelijk bleven. Wel werd de motorkap gewijzigd, deze is wat langer geworden. De voorruit helt wat verder De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Karakter Tijdens een korte proefrit maakten we kennis met de 320i, een auto die inderdaad vooral geschikt is voor lange afstanden of rustig toeren. Tot vreselijk sportief rijden nodigt dit type niet bepaald uit. Vooral onderin klinkt de 6-pitter Lees verder pagina 3 Tot voor kort was het zogenaamde 'instapmodel' van BMW een 316 met een tweedeurs carrosserie. De huidige 3-serie startte zijn carrière uitsluitend als vierdeurs sedan met naar keus verschillende motoren. Inmiddels is ook een tweedeurs-variant aangetreden, die nadrukkelijk de toevoeging coupé heeft gekregen. De auto is alleen verkrijgbaar met 16-kleppen 4 cylindermotor en twee pittige 6-cylinders. Van een instapmodel is hier dus helemaal geen sprake. We reden met de BMW 320i coupé. len ontworpen, op dit moment «ordt bewezen ima ervaringen die "S en vooral klanten I geïntroduceerde 19 ook de milieuzorg. Precies twintig jaar geleden presenteerde Renault haar huidig logo. Ieder merk moet echter met haar tijd meegaan en om de nieuwe identiteit van de onderneming beter te kunnen weergeven, moest ook een nieuw merkteken worden Kwaliteit staat op c bovenaan, wat wor door de prima ei fabriek, dealers met de in 1988 gi hebben. Maar c de successen in de Formule 1 en de nieuwe produkten die wat betreft styling een andere weg zijn ingeslagen maken een logo wat bij dit moderne, nieuwe imago past noodzakelijk. Er is bij het ontwerp uitgegaan van het bestaande 'dropje'. De bekende ribbels zijn gladgestreken, terwijl het geheel driedimensionaal is geworden. Het nieuwe embleem zal voor het eerst te zien zijn op de opvolger van de Renault 25 die begin maart op de Autosalon van Genève zal De donkere dagen voor Kerst zijn al lang weer voorbij, maar toch zal het nog even duren voordat het in de avonden weer tot zo'n tien uur licht zal blijven. Zeker met het mistige en regenachtige weer van de laatste tijd valt de avond al aan het einde van de middag in. Meerkleppers Andere uitrustingsdetails zijn de hoogteverstelling op beide stoelen, verstelbaar stuurwiel, getint glas, elektrisch verstelbare In de Mercedes-Benz fabriek te Bremen liep onlangs de 50.000ste SL roadster van de band. Deze tot de meest begeerde sportwagens ter wereld behorende Benz is leverbaar als 300 SL, 300 SL- 24 en 500 SL. Sinds het najaar van 1989 wordt dit model in stijgende aantallen gebouwd. In 1991 liepen er 26.000 stuks van de band. L 1990 waren er dit 20.800. Oi sneller te kunnen op de bijzonder hc hebben de direkti ondernemingsrc overeenstemmii inzake 16 extra j diensten in de p februari tot okto Eveneens werd bereikt over de i: extra ploegendk de Mercedes T-serh TE/300 TE 4 Matic). gemaakt na de internationale voorrondes in Frankrijk van 26 tot en met 29 maart. Dan blijven er van de 5.500 inschrijvers twee personen over die de tocht naar Guyana zullen gaan maken. De voorrondes op de Beekse Bergen zijn gratis voor het publiek toegankelijk. Op zaterdag 18 januari komen de kandidaten uit Brabant, Friesland en Drenthe aan bod, terwijl een dag later de provincies Limburg, Utrecht en Gelderland om de eer gaan strijden. Volgende week komen repectievelijk Zuid- Holland Zeeland Flevoland en Noord- Holland Groningen en Overijssel aan de beurt. De voorrondes starten iedere dag om 9.00 uur. Tegen 17.00 uur worden de 'overblijvers' bekend gemaakt. De vaste 3-serie aanhanger zal even moeten wennen aan de programma-indeling van zijn of haar favoriete auto. De 316i blijft de meeste betaalbare uit de reeks, maar is alleen te bestellen als sedan. De coupé wordt echt als een onafhankelijke serie in de markt gezet en wijkt zodoende ook op heel wat punten van de vierdeurs af. Tot nu toe was het leveringsprogramma van de Mazda MX-5 roadster beperkt tot één uitvoering in de kleuren wit, rood en blauw. Nieuw is echter de mogelijkheid van de kleur Silverstone, een zilverkleurige metaallok. Daarnaast kunnen alle MX-5 modellen tegen meerprijs met stuurbekrachtiging worden geleverd. Verder zijn een aantal produkt- verbeteringen aangebracht, zoals de hardtop die voortaan een beklede hemel heeft en achterruit- verwarming. De hardtop kan geleverd worden in de kleur van de auto of zwart worden gespoten. De kofferklep is i binnenuit te openen en verdere versteviging van carrosserie is een extra dwarsverbinding aangebracht. De huidige catalogusprijzen blijven van kracht. Zodoende kost een MX-5 1.6i f.52.938,=. Met hardtop moet voor dezelfde auto f.55.743,= op tafel komen. Silverstone Metallic t een extra uitgave van en voor de rbekrachtiging moet ,J,= worden bijbetaald. ligt. Het genot moet dan voornamelijk in het hogere koppel en de soepele loop worden gezocht. Uiteraard heeft de 325i meer in zijn mars. Pas bij 233 km/u houdt deze auto het voor gezien en trekt in precies acht seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. buitenspiegels, centrale vergrendeling, uitstelbare achterste zijruiten, verlichte make- up- spiegels, dubbele kaartenvakken in de porti de elektrisch bediende portierruiten. De snelste uit de stal, de 325i, is nog wat rijker uitgerust met bredere banden en lederen bekleding van de pookmanchet, handgreep en - manchet. Het motorenprogramma bestaat uit sluitend uit de zogenaamde meerkleppers. Sinds tweeëneenhalf jaar kennen we de 16-klepper 1.8 liter motor die voor de nieuwe coupé verder werd verfijnd. Het koppelverloop is zo gelijkmatig, dat minder geschakeld hoeft te worden. Bovendien is het brandstofverbruik teruggebracht. De 4 cylinder levert een vermogen van 140 pk en is daarmee goed voor een acceleratie van 0-100 in 10,2 seconden en een topsnelheid van maar liefst 213 km/u. De twee zescylinders uit de 3-serie zijn bekend. Het gaat hier om de 2.0 en 2.5 liter met 24-kleppen en vermogens van respectievelijk l.r en 192 pk. Wat prestaties betreft de 2 liter slechts tweetiende seconde sneller dan de 1.8 16V, terwijl de top maar 1 km/u hoger Iedere dag komen 250 mensen aan bod. Zij krijgen een avontuurlijk programma voorgeschoteld en worden daarbij beoordeeld door ex-Camel Trophy deelnemers. Zij weten immers precies over welke eigenschappen een succesvolle deelnemer moet beschikken. Natuurlijk wordt gereden met vierwielaangedreven Land Rovers, maar ook zullen de 1.000 personen aan een schriftelijke test worden onderworpen. Elke dag blijven er 24 mensen over die zullen doorgaan naar de nationale voorselectie, die op 8 en 9 februari eveneens op de Beekse Bergen wordt gehouden. De laatste twintig die hieruit tevoorschijn komen gaan van 27 februari tot en met 1 maart naar België voor de nationale selectie. Het uiteindelijke duo wordt bekend Het blijkt helaas nodig veel weggebruikers erop te wijzen wanneer en hoe ze hun verlichting moeten voeren. Zo blijkt dat in een mistig weekend als van afgelopen zaterdag en zondag zo'n kwart van alle weggebruikers het nut van verlichting blijkbaar niet inziet. Terwijl de meeste automobilisten hun pitsen hebben ontstoken, rijden ze rustig zonder zich van enige onzorgvuldigheid bewust te zijn vrijwel onzichtbaar door de mistbanken. Je kunt je er aan ergeren, maar beter is het af te vragen hoe je deze mensen op de absolute noodzaak van de juiste verlichting kunt wijzen. Overigens hebben we zondagavond weer kunnen genieten van de vele felrode mistlampen. De mist was inmiddels weg, maar vrolijk verblindend werd dit accessoire 'voor de veiligheid' nog maar even aangehouden. Een andere categorie weggebruikers die het ook niet zo nauw nemen met de verlichting zijn de fietsers. Toen ik jaren terug nog regelmatig van dit vervoermiddel gebruik maakte, reed ik ook liever zonder de zoveel kracht vergende dynamo. Als fietser rijdt je relatief langzaam, je hoort al het andere verkeer, maar je vergeet dat je voor dat andere verkeer ook herkenbaar moet zijn. Het is allemaal nog niet zo erg als er wordt gereden in goed verlichte straten, maar nou juist die stukken waar geen lantaarns aanwezig zijn, daar beseffen fietser vaak niet wat voor een gevaar zij voor zichzelf meebrengen. Iedere automobilist maakt het wel eens mee, vlak voordat een manouevre is uitgevoerd, schiet ineens die uit het niets opdoemende fietser voor de neus langs. Hevig geschrokken en geergerd rijd je dan weer door. Verlichting is nou eenmaal niet voor niets op onze auto's en fietsen aangebracht. Gebruik het voor je eigen veiligheid en die van anderen achterover, terwijl het dak korter en lager werd gevormd. Om het geheel in harmonie met elkaar te laten zijn is ook de achtersteven wat lager gemaakt dan de vergelijkbare sedan. De achterste dakstijlen (de zogenaamde C- stijlen) zijn erg smal gehouden, wat het coupé- karakter extra benadrukt. Natuurlijk zijn de twee portieren langer dan de voorportieren van de sedan. In z'ri geheel oogt de coupé wat lager sportiever. De portierruiten lope’ niet in een frame. Om een perfc<_ afdichting te krijgen tegen de rubbers werd hetzelfde systeem gebruikt als bij de 850i. Bij het openen van de portieren schuift de ruit iets omlaag, om na het weer dichtslaan volledig aan te sluiten. Alle coupé-modellen hebben bovendien meegespoten bumpers en buitenspiegels. Wat uitrusting betreft staat de coupé op een hoog plan. Al vanaf de 318is worden standaard lichtmetalen velgen gemonteerd, een lederen sportstuur en individueel gemodelleerde zittingen achter. Deze achterbankrugleuning is overigens ook neerklapbaar. Dndanks de lagere achterkant, is st bagagevolume weinig ifgenomen. Met een inhoud van 105 liter en de mogelijkheid dit uit te breiden is de kleine BMW coupé een zeer bruikbare auto. De lagere daklijn zorgt echter wel voor merkbaar minder hoofdruimte achterin. Met de beenruimte is i redelijk gesteld, al beschikt de coupé ook weer over voorstoelen met een harde plastic achterkant. Hiermee kunnen de knieën van achterpassagiers aardig in conflict komen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21