Fl!
BMW 3-SERIE COUPE
\K
Niet meer als instapper
VOORRONDES
CAMEL TROPHY
VAN START
NIEUW DROPJE
VAN RENAULT
U
Oplage95.000 ex.
C.'
EN
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
4
I
1992-pagina 20
Jaargang 4
jaargang 4
Nummer 2
Donderdag 16 januari 1992
Bewust verlicht
tieren en
het
Tony Vos
Uitbreiding MX-5
lige
st
o.a.
srfecte
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Mitsubishi
Space Runner GLXI
pag. 3
Peugeot
in derde
World Cup Rally
pag. 5
50.000 Mercedes SL
uit Bremen
vergt
f.795,-
stuurbc
f.1.750,
150
t is
Ondc
het
afg<='
4C
van!
ter vi
de cc
toond. Alle
crijgen vanc
rar 1993 het
Het Salon
van Brussel
pag. 7
er
1. In
öm
1 reageren
roge vraag,
tie en
sraad
ning bereikt
a ploegen-
5 periode van
ctober 1992.
d een accoord
a inzet van
iensten voor
ie (200
worden getoond. Alle andere
modellen krijgen vanaf
modellenjaar 1993 het nieuwe
merkteken. Uiteraard zorgt een
dergelijke aanpassing voor veel
veranderingen bij de dealers. In
twee jaar tijd zal de nieuwe
huisstijl worden aangepast.
Vanaf het komende weekend gaat het er weer om
spannen. Maar liefst 1.000 mensen staan te popelen
om uiteindelijk deel te nemen aan de dertiende editie
van de Camel Trophy die dit jaar door Brazilië en
Guyana zal gaan over een afstand van 1.500 kilometer
over bestaande, maar moeilijk begaanbare paden en
wegen. Voor de eerste selectierondes is op 18, 19, 25 en
26 januari het recreatiepark de Beekse Bergen in
Hilvarenbeek afgehuurd. Al eerder werden uit 5.500
inschrijvingen de 1.000 deelnemers gekozen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Bagagevolume
Uiteraard is de bodemgroep
volledig identiek, waardoor lengte
en wielbasis gelijk bleven. Wel
werd de motorkap gewijzigd, deze
is wat langer geworden. De
voorruit helt wat verder
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Karakter
Tijdens een korte proefrit maakten
we kennis met de 320i, een auto
die inderdaad vooral geschikt is
voor lange afstanden of rustig
toeren. Tot vreselijk sportief rijden
nodigt dit type niet bepaald uit.
Vooral onderin klinkt de 6-pitter
Lees verder pagina 3
Tot voor kort was het zogenaamde 'instapmodel' van BMW een 316 met een tweedeurs carrosserie. De huidige
3-serie startte zijn carrière uitsluitend als vierdeurs sedan met naar keus verschillende motoren. Inmiddels is
ook een tweedeurs-variant aangetreden, die nadrukkelijk de toevoeging coupé heeft gekregen. De auto is
alleen verkrijgbaar met 16-kleppen 4 cylindermotor en twee pittige 6-cylinders. Van een instapmodel is hier
dus helemaal geen sprake. We reden met de BMW 320i coupé.
len ontworpen,
op dit moment
«ordt bewezen
ima ervaringen die
"S en vooral klanten
I geïntroduceerde 19
ook de milieuzorg.
Precies twintig jaar geleden
presenteerde Renault haar huidig
logo. Ieder merk moet echter met
haar tijd meegaan en om de
nieuwe identiteit van de
onderneming beter te kunnen
weergeven, moest ook een nieuw
merkteken worden
Kwaliteit staat op c
bovenaan, wat wor
door de prima ei
fabriek, dealers
met de in 1988 gi
hebben. Maar c
de successen in de Formule 1 en
de nieuwe produkten die wat
betreft styling een andere weg zijn
ingeslagen maken een logo wat bij
dit moderne, nieuwe imago past
noodzakelijk. Er is bij het ontwerp
uitgegaan van het bestaande
'dropje'. De bekende ribbels zijn
gladgestreken, terwijl het geheel
driedimensionaal is geworden.
Het nieuwe embleem zal voor het
eerst te zien zijn op de opvolger
van de Renault 25 die begin maart
op de Autosalon van Genève zal
De donkere dagen voor Kerst
zijn al lang weer voorbij, maar
toch zal het nog even duren
voordat het in de avonden weer
tot zo'n tien uur licht zal
blijven. Zeker met het mistige
en regenachtige weer van de
laatste tijd valt de avond al
aan het einde van de middag
in.
Meerkleppers
Andere uitrustingsdetails zijn de
hoogteverstelling op beide
stoelen, verstelbaar stuurwiel,
getint glas, elektrisch verstelbare
In de Mercedes-Benz fabriek
te Bremen liep onlangs de
50.000ste SL roadster van de
band. Deze tot de meest
begeerde sportwagens ter
wereld behorende Benz is
leverbaar als 300 SL, 300 SL-
24 en 500 SL. Sinds het najaar
van 1989 wordt dit model in
stijgende aantallen
gebouwd. In 1991 liepen er
26.000 stuks van de band. L
1990 waren er dit 20.800. Oi
sneller te kunnen
op de bijzonder hc
hebben de direkti
ondernemingsrc
overeenstemmii
inzake 16 extra j
diensten in de p
februari tot okto
Eveneens werd
bereikt over de i:
extra ploegendk
de Mercedes T-serh
TE/300 TE 4 Matic).
gemaakt na de internationale
voorrondes in Frankrijk van 26 tot
en met 29 maart. Dan blijven er
van de 5.500 inschrijvers twee
personen over die de tocht naar
Guyana zullen gaan maken.
De voorrondes op de Beekse
Bergen zijn gratis voor het publiek
toegankelijk. Op zaterdag 18
januari komen de kandidaten uit
Brabant, Friesland en Drenthe aan
bod, terwijl een dag later de
provincies Limburg, Utrecht en
Gelderland om de eer gaan
strijden. Volgende week komen
repectievelijk Zuid- Holland
Zeeland Flevoland en Noord-
Holland Groningen en Overijssel
aan de beurt.
De voorrondes starten iedere dag
om 9.00 uur. Tegen 17.00 uur
worden de 'overblijvers' bekend
gemaakt.
De vaste 3-serie aanhanger zal
even moeten wennen aan de
programma-indeling van zijn of
haar favoriete auto. De 316i blijft
de meeste betaalbare uit de reeks,
maar is alleen te bestellen als
sedan. De coupé wordt echt als
een onafhankelijke serie in de
markt gezet en wijkt zodoende ook
op heel wat punten van de
vierdeurs af.
Tot nu toe was het
leveringsprogramma van de
Mazda MX-5 roadster
beperkt tot één uitvoering in
de kleuren wit, rood en
blauw. Nieuw is echter de
mogelijkheid van de kleur
Silverstone, een
zilverkleurige metaallok.
Daarnaast kunnen alle MX-5
modellen tegen meerprijs
met stuurbekrachtiging
worden geleverd. Verder zijn
een aantal produkt-
verbeteringen aangebracht,
zoals de hardtop die
voortaan een beklede hemel
heeft en achterruit-
verwarming. De hardtop kan
geleverd worden in de kleur
van de auto of zwart worden
gespoten. De kofferklep is
i binnenuit te openen en
verdere versteviging van
carrosserie is een extra
dwarsverbinding
aangebracht. De huidige
catalogusprijzen blijven van
kracht. Zodoende kost een
MX-5 1.6i f.52.938,=. Met
hardtop moet voor dezelfde
auto f.55.743,= op tafel
komen. Silverstone Metallic
t een extra uitgave van
en voor de
rbekrachtiging moet
,J,= worden bijbetaald.
ligt. Het genot moet dan
voornamelijk in het hogere koppel
en de soepele loop worden
gezocht. Uiteraard heeft de 325i
meer in zijn mars. Pas bij 233 km/u
houdt deze auto het voor gezien en
trekt in precies acht seconden
vanuit stilstand naar de 100 km/u.
buitenspiegels, centrale
vergrendeling, uitstelbare
achterste zijruiten, verlichte make-
up- spiegels, dubbele
kaartenvakken in de porti
de elektrisch bediende
portierruiten. De snelste uit de
stal, de 325i, is nog wat rijker
uitgerust met bredere banden en
lederen bekleding van de
pookmanchet, handgreep en -
manchet.
Het motorenprogramma bestaat
uit sluitend uit de zogenaamde
meerkleppers. Sinds
tweeëneenhalf jaar kennen we de
16-klepper 1.8 liter motor die voor
de nieuwe coupé verder werd
verfijnd. Het koppelverloop is zo
gelijkmatig, dat minder
geschakeld hoeft te worden.
Bovendien is het
brandstofverbruik teruggebracht.
De 4 cylinder levert een vermogen
van 140 pk en is daarmee goed
voor een acceleratie van 0-100 in
10,2 seconden en een topsnelheid
van maar liefst 213 km/u.
De twee zescylinders uit de 3-serie
zijn bekend. Het gaat hier om de
2.0 en 2.5 liter met 24-kleppen en
vermogens van respectievelijk l.r
en 192 pk. Wat prestaties betreft
de 2 liter slechts tweetiende
seconde sneller dan de 1.8 16V,
terwijl de top maar 1 km/u hoger
Iedere dag komen 250 mensen aan
bod. Zij krijgen een avontuurlijk
programma voorgeschoteld en
worden daarbij beoordeeld door
ex-Camel Trophy deelnemers. Zij
weten immers precies over welke
eigenschappen een succesvolle
deelnemer moet beschikken.
Natuurlijk wordt gereden met
vierwielaangedreven Land Rovers,
maar ook zullen de 1.000 personen
aan een schriftelijke test worden
onderworpen.
Elke dag blijven er 24 mensen over
die zullen doorgaan naar de
nationale voorselectie, die op 8 en
9 februari eveneens op de Beekse
Bergen wordt gehouden. De laatste
twintig die hieruit tevoorschijn
komen gaan van 27 februari tot en
met 1 maart naar België voor de
nationale selectie. Het
uiteindelijke duo wordt bekend
Het blijkt helaas nodig veel
weggebruikers erop te wijzen
wanneer en hoe ze hun
verlichting moeten voeren. Zo
blijkt dat in een mistig
weekend als van afgelopen
zaterdag en zondag zo'n kwart
van alle weggebruikers het nut
van verlichting blijkbaar niet
inziet. Terwijl de meeste
automobilisten hun pitsen
hebben ontstoken, rijden ze
rustig zonder zich van enige
onzorgvuldigheid bewust te
zijn vrijwel onzichtbaar door de
mistbanken. Je kunt je er aan
ergeren, maar beter is het af te
vragen hoe je deze mensen op
de absolute noodzaak van de
juiste verlichting kunt wijzen.
Overigens hebben we
zondagavond weer kunnen
genieten van de vele felrode
mistlampen. De mist was
inmiddels weg, maar vrolijk
verblindend werd dit
accessoire 'voor de veiligheid'
nog maar even aangehouden.
Een andere categorie
weggebruikers die het ook niet
zo nauw nemen met de
verlichting zijn de fietsers.
Toen ik jaren terug nog
regelmatig van dit
vervoermiddel gebruik maakte,
reed ik ook liever zonder de
zoveel kracht vergende
dynamo. Als fietser rijdt je
relatief langzaam, je hoort al
het andere verkeer, maar je
vergeet dat je voor dat andere
verkeer ook herkenbaar moet
zijn. Het is allemaal nog niet zo
erg als er wordt gereden in
goed verlichte straten, maar
nou juist die stukken waar
geen lantaarns aanwezig zijn,
daar beseffen fietser vaak niet
wat voor een gevaar zij voor
zichzelf meebrengen. Iedere
automobilist maakt het wel
eens mee, vlak voordat een
manouevre is uitgevoerd,
schiet ineens die uit het niets
opdoemende fietser voor de
neus langs. Hevig geschrokken
en geergerd rijd je dan weer
door. Verlichting is nou
eenmaal niet voor niets op
onze auto's en fietsen
aangebracht. Gebruik het voor
je eigen veiligheid en die van
anderen
achterover, terwijl het dak korter
en lager werd gevormd. Om het
geheel in harmonie met elkaar te
laten zijn is ook de achtersteven
wat lager gemaakt dan de
vergelijkbare sedan. De achterste
dakstijlen (de zogenaamde C-
stijlen) zijn erg smal gehouden,
wat het coupé- karakter extra
benadrukt. Natuurlijk zijn de twee
portieren langer dan de
voorportieren van de sedan. In z'ri
geheel oogt de coupé wat lager
sportiever. De portierruiten lope’
niet in een frame. Om een perfc<_
afdichting te krijgen tegen de
rubbers werd hetzelfde systeem
gebruikt als bij de 850i. Bij het
openen van de portieren schuift de
ruit iets omlaag, om na het weer
dichtslaan volledig aan te sluiten.
Alle coupé-modellen hebben
bovendien meegespoten bumpers
en buitenspiegels.
Wat uitrusting betreft staat de
coupé op een hoog plan. Al vanaf
de 318is worden standaard
lichtmetalen velgen gemonteerd,
een lederen sportstuur en
individueel gemodelleerde
zittingen achter. Deze
achterbankrugleuning is
overigens ook neerklapbaar.
Dndanks de lagere achterkant, is
st bagagevolume weinig
ifgenomen. Met een inhoud van
105 liter en de mogelijkheid dit uit
te breiden is de kleine BMW coupé
een zeer bruikbare auto. De lagere
daklijn zorgt echter wel voor
merkbaar minder hoofdruimte
achterin. Met de beenruimte is i
redelijk gesteld, al beschikt de
coupé ook weer over voorstoelen
met een harde plastic achterkant.
Hiermee kunnen de knieën van
achterpassagiers aardig in
conflict komen.