MAZDA 626 1.8 LX HB
Winterhanden
-I
1!
3PPERMANS
Opvallend elegant
DE NIEUWE MAZDA 626
staat in onze showroom
nst
Populaire
uitbreiding
bij Michelin
Boekennieuws
--|S
-IK
.dl?
IK
--S
’“■K
--IK
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 9 januari 1992 - pagina 3
iari 1992-pagina2
inste
oor 1c
de juiste
's kar
lay-c
tot si
ïlijk)
t
armen
sn
nkele
ALER
edrijf
SUBISKI
mazoa
a en motoren.
imma is
tot de sedan en
t bediend
en een
met
dus
ed gedr
ten opzit
>r het
in
’1988
1988
ER
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
Showroom: Mascagn 1st raat 531 (Tilburg-Noord), tel. 013-563956
l kortgeleden
g. Het geheel
:ig aaneenges
>t linker deur
breedte van
«I
t mooi
r. De
dien de
rat
MT
1ill
"i
Zelfs de meest vindingrijke personen kennen het
einde van hun fantasie. Mazda lijkt op dit punt
voorlopig nog niet uitgeput te zijn. Het was te
verwachten dat na een reeks opvallende modellen,
de opvolger van de zakelijk succesvolle 626 in een
'grijs' jasje zou worden gepresenteerd. Dit is
overigens wat betreft de vierdeurs sedan ook het
geval. De nieuwe hatchback heeft echter een
zeldzaam elegante carrosserievorm en verdient
zodoende de meeste aandacht. We reden met de 1.8
liter in LX-uitvoering.
Wie winterhanden gebruikt kan deze het best zo snel
mogelijk monteren.
Winterhanden hebben namelijk een konditie-training
nodig. Wanneer men de banden vroegtijdig gaat
gebruiken zetten deze zich beter en wordt de
oppervlakte ruwer, zodat zij de juiste 'grip' krijgen
om in sneeuw en ijs te worden ingezet. In de praktijk
worden winterhanden meestal gespaard en gaan
zodoende pas bij het vallen van de eerste
sneeuwvlok onder de auto.
Ten eerste gaan moderne banden erg lang mee dus is
deze zuingheid onterecht, maar juist door de
gewenste opruwing van de band is het aan te
bevelen de winterhanden vroeg te monteren.
ML
km/u is uitgerust. Voertuigen
banden voor hoge prestaties,
met een toegelaten maximum
snelheid van 210, 240 km/u of meer,
voorzien van een rubbermengsel
Drukknop
De buitenspiegels zijn met de
hand van binnenuit verstelbaar.
Het verwarmings- en
ventilatiesysteem wordt
met een tweetal schuif- e
reeks drukknoppen. Een
dijjitaalklokje en toerenteller zijn
standaard. Alle modellen uit de
Naar mening van de experts moet
men in gebieden waar veel
sneeuw ligt winterhanden
inzetten. Wie daarentegen in de
winter niet elke dag moet rijden of
alleen op vlakke wegen rijdt, kan
zonder winterhanden uit de voeten
als de auto goede
wintereigenschappen heeft en met
S of T banden tot maximaal 190
We hebben inmiddels te maken
met de vierde generatie van de
Mazda 626. Om wat voor reden dan
ook is deze kloeke Mazda in de
middenklasse de eerste Japanse
auto die in de drukke zakenklasse
werd geaccepteerd. Dat was niet
in de laatste plaats te danken aan
het uitgebreide
leveringsprogramma met een
ruime keus aan
carrosserievarianten,
uitrustingsniveaus en motoren.
Het huidige prograi
voorlopig beperkt tc
hatchback en drie
benzinemotoren. De diesel is
voorgoed verdwenen, terwijl we op
een nieuwe Wagon nog even
moeten wachten.
speciaal gericht op goede
kwaliteiten in natte
omstandigheden kunnen voor
koude jaargetijde nauwelijks aai
speciale banden ontkomen. De
keus van de juiste winterband
hangt sterk af van het gebied
waarin men rijdt en het doel
waarvoor men hem nodig heeft.
De M S (Modder en Sneeuw)
banden kunnen volledig
verschillende eigenschappen
hebben.
Banden met een Q markering
hebben een maximale
snelheidsgrens van 160 km/u en
worden bij Michelin op grond van
hun compromisloze grip.in sneeuw
en ijs met name voorbehouden aan
zeer sneeuwrijke gebieden. De T
markering geeft aan dat de band
toegelaten is tot 190 km/u en dit is
het beste compromis voor inzet op
sneeuw en op droge en natte
Banden met een H markering
kunnen tot 210 km/u maximale
snelheid gereden worden en
bieden een zeer goed gedrag op de
weg en daarnaast ten opzichte van
zomerbanden een merkbaar
vergrote zekerheid in de winter.
De automobilist dje een
winterband zoekt, wil geen
compromis, dat in geen enkele
situatie optimaal kan zijn. Zij
willen echte winterhanden met
een sterke grip in ijs en sneeuw.
Daarvoor hebben
Michelin banden gepatenteerde
lamellen, die enerzijds het
zelfslijpen van de tanden van de
lamellen en anderzijds een
optimaal rijgedrag tot aan het eind
verzekeren.
nieuwe 626-reeks kennen
bovendien stuurbekrachtiging, een
prettige installatie die gezien het
wagengewicht niet overbodig is.
Mazda gebruikt sinds kort in haar
Europese modellen
bekledingsstoffen die specifiek
voor onze markten zijn ontworpen.
Dat leidde bijvoorbeeld bij de 121
tot een bijzonder fantasievol stofje.
De 626 toont zich op dit punt zeker
bij de LX-versie uiterst behouden.
Opbergruimte is er in de 626
voldoende: portierbakken, een
redelijk dashboardkastje, een
afsluitbaar bakje tussen de
voorstoelen en een handige
bekerhouder.
Nog niet genoemde
uitrustingsdetails zijn getint glas,
een intervalsiand op de
ruitewissers, een verlicht
portierslot, van binnenuit te
openen brandstofklepje,
stuurverstelling, in hoogte
verstelbare veiligheidsgordels
voor, centrale
portiervergrendeling, antenne en
vier speakers. Mazda heeft een
goede zet gedaan wat betreft de
ontgrendeling van de vijfde deur.
Bij veel Japanse auto's kan deze
uitsluitend van binnenuit of met
prestaties uitstekend. Naast een
wielophanging zorgt met name het
lage geruisniveau voor veel
comfort. Door een ingenieus
systeem is het schutbord
uitstekend geisoleerd. Bij een stille
auto als de nieuwe 626 zijn echter
wel wat meer windgeruis en
afrolgeluiden van de banden
waarneembaar.
Mazda stelt met klem dat de
m van de nieuwe 626 slechts
I maart geldig zijn. De door
ereden 1.8i LX hatchback kost
,3.995,- en dat is ronduit
Dezelfde auto als sedan is
--.erd gulden goedkoper.
Vorig jaar bracht de Franse bandenfabrikant Michelin de nieuw
MXT-serie op de markt. Dit type band kenmerkt zich door een
grote grip, verhoogde remcapaciteit bij nat wegdek, een
kleinere kans op aquaplaning en minder afrolgeluiden. De MXT
was tot nu toe verkrijgbaar in de 65- en 70- reeks. Alhoewel deze
beide series wat betreft nieuwe auto's de overhand hebben, zijn
er nog zo'n 50 miljoen Europese automobilisten die het met de
wat gedateerde 80- serie band doen. Om deze grote groep de
voordelen van de nieuwe MXT te kunnen bieden is er vanaf nu
de MXT 80 voorlopig in vier maten, variërend van 135/80 R13 tot
165/80 R 13. Voor de maten waarin de MXT 80 niet wordt
geleverd, blijft de MX-reeks beschikbaar.
Een andere nieuwe band die later in dit jaar beschikbaar zal
komen, is de XGT V, een band in de hoogte/breedte verhouding
55 tot 40 vooral bedoeld voor sportieve auto's, waarbij de koper
zeer gevoelig is voor het uiterlijk van de band. De XGT V zit in
de snelheidscategorie tot 240 km/u en heeft verder als
kenmerken een goede handling op droog en nat, een sportief
uiterlijk, geruisloos en hoge kilometer prestaties. De nieuwe
XGT V zal worden geleverd voor 15,16 en 17 inch wielen in
verschillende breedtes.
Toch verdient de hatchback
vanwege zijn fraaie lijn en grotere
gebruiksmogelijkheden de
voorkeur. De genoemde prijzen
zullen per 20 maart en 20 juni
worden verhoogd, zodat de
hatchback 1.8 uiteindelijk f.38.185,=
moet opleveren en ook dat is nog
behoorlijk concurrerend.
De Mazda 626 is als hatchback een
leuk gelijnde nieuwkomer in de
zakenklasse. De auto biedt door
zijn toegenomen lengte behoorlijk
veel ruimte aan bagage en
passagiers, al is de hoofdruimte
achterin krap. De basis 1.8 motor is
meer dan voldoende, terwijl ook
het geluidsniveau in de auto
geroemd moet worden.
Trillingsvrij
Aan de basis van de nieuwe 626-
reeks staat de 1.8 motor, die
eigenlijk niet meer aan zijn
voorganger doet denken. Iedere
zuiger beschikt over vier kleppen
(was 3) terwijl de brandstoftoevoer
wordt verzorgd door een
elektronisch geregelde multipoint
injectie, gekoppeld aan een Motor
Management Systeem. Deze
machine is zodoende veel
verfijnder uit de bus gekomen.
.Bovendien heeft Mazda veel
’aandacht besteed aan geruisloze
en trillingsvrije
De meest actieve uitgever in
ons land op het gebied van
autoboeken is Elmar uit
Rijswijk. Ieder jaar weer
verschijnen bij deze firma
tientallen boeken over oude en
nieuwe auto's, maar ook over
vrachtwagens en natuurlijk de
inmiddels bekende reisgidsen.
Eén van de jaarlijkse uitgaven
is Auto Sportief, dit jaar onder
eindredactie van Rob de la Rive
Box. De presentatie is gelijk aan
die van de voorgaande jaren.
Het boek begint met een
opsomming van de sportieve(re)
modellen van de verschillende
merken. Daarna volgt een reeks
rij-impressies van bijvoorbeeld
de Aston Martin Virage, Audi
Cabriolet, BMW 850,
Lamborghini Diablo, Lotus
Omega, maar ook de Mini
Cooper. Achterin het boek
vinden we nog wat bijdragen
van de eindredacteur zelf over
rally's voor klassieke auto's,
vierwielbesturing en een aantal
opvallende nieuwe en klassieke
sportauto's. De prijs van f.24,50
is niet overdreven, maar
eigenlijk biedt het boek niets
nieuws. Bovendien zou het
aanmerkelijk aan waarde
winnen als de lay-out iets
nauwkeuriger tot stand kwam
en in plaats van de vele
persfoto's gebruik werd
gemaakt van 'eigen' materiaal.
"De mooiste oldtimers ter
wereld" is een vertaling van het
boek van Hans Georg Isenberg.
Op 200 pagina's wordt in kleur
ingegaan op een reeks zeer
bijzondere klassieke auto's.
Veel pagina's kunnen worden
uitgeklapt. Het is vooral een
kijk-boek met iets te veel studio-
opnames en een iets te grote
nadruk op Amerikaanse
slagschepen. Voor de liefhebber
van klassieke auto's in het
algemeen een hebbedingetje
voor een bescheiden prijs (het
boek heeft een harde kaft) van
f.44,50.
De bijbehorende tekst moeten
we helaas als niemendalletje
afdoen.
de sleutel worden geopend. De 626
hatchback heeft gelukkig weer een
normale drukknop. Het slot is in de
centrale vergrendeling
opgenomen. Het enige onderdeel
wat een beetje afbreuk doet aan
het fraaie uiterlijk, zijn de weinig
sn. flitsende wieldoppen, maar er zijn
natuurlijk voldoende fraaie wielen
in de accessoireshop verkrijgbaar.
Windgeruis prijzer
De Mazda 626 1.8 blijkt een tot 20 i..
behoorlijk spaarzaam type te zijn. ons gereden
Een gemiddeld brandstofverbruik nu f.35.925,
van 1 liter op 11 kilometer is gezien scherp. Dezelf
zijn gewicht, afmetingen vijftienhondei
Spoiler
De daklijn loopt vanaf de voorruit
bol naar achteren en vloeit r
over in de grote vijfde deur. I
lichtunits en reflectoren vuil
volle breedte achter. De klep gaat
tot op de bumper open. Een heel
aardig detail is de spoiler die
volledig is geïntegreerd. Via de
achteruitkijkspiegel kijk je er als
bestuurder zelfs onderdoor. Als je
echter over een witte stippellijn op
de weg rijdt, spiegelt deze
hinderlijk tegen de onderkant van
de spoiler.De kofferruimte heeft
een forse inhoud van 455 liter. De
lengte-, breedte en
diepteverhouding is uitstekend. De
achterbank is bij alle varianten in
een 40/60 verdeling neerklapbaar.
Nadelig is echter wel dat de
wielkasten behoorlijk ver de
bagageruimte insteken en zo de
laadbreedte voor langere
voorwerpen beperken.
Door de toegenomen lengte is
vooral ook het interieur ruimer
geworden. De beenruimte achterin
is zeer royaal, maar door de
afgenomen hoogte van de auto en
aflopende daklijn houdt de
hoofdruimte niet over. Voorin kun
je geen klachten hebben. De
bestuurdersstoel is in hoogte
verstelbaar en biedt een goede
steun in de lenden. De instap is
wat laag, maar eenmaal genesteld
biedt de 626 een prima zitcomfort.
Wat betreft vormgeving van het
dashboard borduurt Mazda
(onbewust) voort op de lijn die
Honda kortgeleden met de Civic
insloeg. Het geheel vormt een
prachtig aaneengesloten eenheid
van het linker deurpaneel via de
totale breedte van het
instrumentenbord naar het rechter
portier. De afleesbaarheid is goed,
terwijl de meeste
bedieningselementen op
plaatsen zijn weggezet.
loopeigenschappen. De 1.8 levert
een vermogen van 106 pk bij 5500
tr/min en een koppel van 157 Nm
bij 4300 tr/min. De basismotor
voldoet uitstekend in de 1170 kg
wegende hatchback. Er kan een
top worden behaald van 191 km/u,
terwijl het bekende sprintje slechts
11,9 seconden in beslag neemt. De
117 pk leverende 2 liter kost
vijfentwintighonderd gulden extra,
een bedrag wat zodoende beter in
de portemonnee kan blijven.
De voorwielen worden
aangedreven via een
handgeschakelde
vijfversnellingsbak. Zolang de
auto vooruit rijdt, gaat de
bediening licht en precies. De
achteruitversnelling echter toont
een grote bereidheid tot weigeren.
De nieuwe 626 is op een halve
centimeter na 4,70 meter lang. De
auto is ten opzichte van zijn
voorganger maar liefst 18
centimeter gegroeid en dat is op
verschillende punten goed te
merken. De grotere lengte gaf de
ontwerpafdeling de kans een
bijzonder elegante hatchback te
tekenen. De auto kenmerkt zich
door de lage, maar toch zeer
overzichtelijke neus met platte
dubbele koplampen en een smalle
grille. De bumpers en
beschermstrips worden in de
carrosseriekleur meegespoten.
Technische gegevens:
Merk en type: Mazda 626 1.8i LX
hatchback
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1840 cc
Boring x slag: 83 x 85 mm
Vermogen: 106 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 157 Nm bij 4300 tr/min
Afmetingen: lengte 4,695 meter,
lengte 1,75 meter
Gewicht: 1170 kg
Prestaties: topsnelheid 191
km/u; acceleratie 0-100 in 11,9
Verbruik: bij 90 km/u 5.8 liter/100
km; bij 120 km/u 7,2 liter/100 km;
stadsverkeer 9,1 liter/100 km
Prijs: f.35.995,-
Wegenbelasting: f. 194,= tot
f.203,« per 3 mnd.
PJ-GN-Oj
■MN'09