MAZDA 626 1.8 LX HB Winterhanden -I 1! 3PPERMANS Opvallend elegant DE NIEUWE MAZDA 626 staat in onze showroom nst Populaire uitbreiding bij Michelin Boekennieuws --|S -IK .dl? IK --S ’“■K --IK DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 9 januari 1992 - pagina 3 iari 1992-pagina2 inste oor 1c de juiste 's kar lay-c tot si ïlijk) t armen sn nkele ALER edrijf SUBISKI mazoa a en motoren. imma is tot de sedan en t bediend en een met dus ed gedr ten opzit >r het in ’1988 1988 ER Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. Showroom: Mascagn 1st raat 531 (Tilburg-Noord), tel. 013-563956 l kortgeleden g. Het geheel :ig aaneenges >t linker deur breedte van «I t mooi r. De dien de rat MT 1ill "i Zelfs de meest vindingrijke personen kennen het einde van hun fantasie. Mazda lijkt op dit punt voorlopig nog niet uitgeput te zijn. Het was te verwachten dat na een reeks opvallende modellen, de opvolger van de zakelijk succesvolle 626 in een 'grijs' jasje zou worden gepresenteerd. Dit is overigens wat betreft de vierdeurs sedan ook het geval. De nieuwe hatchback heeft echter een zeldzaam elegante carrosserievorm en verdient zodoende de meeste aandacht. We reden met de 1.8 liter in LX-uitvoering. Wie winterhanden gebruikt kan deze het best zo snel mogelijk monteren. Winterhanden hebben namelijk een konditie-training nodig. Wanneer men de banden vroegtijdig gaat gebruiken zetten deze zich beter en wordt de oppervlakte ruwer, zodat zij de juiste 'grip' krijgen om in sneeuw en ijs te worden ingezet. In de praktijk worden winterhanden meestal gespaard en gaan zodoende pas bij het vallen van de eerste sneeuwvlok onder de auto. Ten eerste gaan moderne banden erg lang mee dus is deze zuingheid onterecht, maar juist door de gewenste opruwing van de band is het aan te bevelen de winterhanden vroeg te monteren. ML km/u is uitgerust. Voertuigen banden voor hoge prestaties, met een toegelaten maximum snelheid van 210, 240 km/u of meer, voorzien van een rubbermengsel Drukknop De buitenspiegels zijn met de hand van binnenuit verstelbaar. Het verwarmings- en ventilatiesysteem wordt met een tweetal schuif- e reeks drukknoppen. Een dijjitaalklokje en toerenteller zijn standaard. Alle modellen uit de Naar mening van de experts moet men in gebieden waar veel sneeuw ligt winterhanden inzetten. Wie daarentegen in de winter niet elke dag moet rijden of alleen op vlakke wegen rijdt, kan zonder winterhanden uit de voeten als de auto goede wintereigenschappen heeft en met S of T banden tot maximaal 190 We hebben inmiddels te maken met de vierde generatie van de Mazda 626. Om wat voor reden dan ook is deze kloeke Mazda in de middenklasse de eerste Japanse auto die in de drukke zakenklasse werd geaccepteerd. Dat was niet in de laatste plaats te danken aan het uitgebreide leveringsprogramma met een ruime keus aan carrosserievarianten, uitrustingsniveaus en motoren. Het huidige prograi voorlopig beperkt tc hatchback en drie benzinemotoren. De diesel is voorgoed verdwenen, terwijl we op een nieuwe Wagon nog even moeten wachten. speciaal gericht op goede kwaliteiten in natte omstandigheden kunnen voor koude jaargetijde nauwelijks aai speciale banden ontkomen. De keus van de juiste winterband hangt sterk af van het gebied waarin men rijdt en het doel waarvoor men hem nodig heeft. De M S (Modder en Sneeuw) banden kunnen volledig verschillende eigenschappen hebben. Banden met een Q markering hebben een maximale snelheidsgrens van 160 km/u en worden bij Michelin op grond van hun compromisloze grip.in sneeuw en ijs met name voorbehouden aan zeer sneeuwrijke gebieden. De T markering geeft aan dat de band toegelaten is tot 190 km/u en dit is het beste compromis voor inzet op sneeuw en op droge en natte Banden met een H markering kunnen tot 210 km/u maximale snelheid gereden worden en bieden een zeer goed gedrag op de weg en daarnaast ten opzichte van zomerbanden een merkbaar vergrote zekerheid in de winter. De automobilist dje een winterband zoekt, wil geen compromis, dat in geen enkele situatie optimaal kan zijn. Zij willen echte winterhanden met een sterke grip in ijs en sneeuw. Daarvoor hebben Michelin banden gepatenteerde lamellen, die enerzijds het zelfslijpen van de tanden van de lamellen en anderzijds een optimaal rijgedrag tot aan het eind verzekeren. nieuwe 626-reeks kennen bovendien stuurbekrachtiging, een prettige installatie die gezien het wagengewicht niet overbodig is. Mazda gebruikt sinds kort in haar Europese modellen bekledingsstoffen die specifiek voor onze markten zijn ontworpen. Dat leidde bijvoorbeeld bij de 121 tot een bijzonder fantasievol stofje. De 626 toont zich op dit punt zeker bij de LX-versie uiterst behouden. Opbergruimte is er in de 626 voldoende: portierbakken, een redelijk dashboardkastje, een afsluitbaar bakje tussen de voorstoelen en een handige bekerhouder. Nog niet genoemde uitrustingsdetails zijn getint glas, een intervalsiand op de ruitewissers, een verlicht portierslot, van binnenuit te openen brandstofklepje, stuurverstelling, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels voor, centrale portiervergrendeling, antenne en vier speakers. Mazda heeft een goede zet gedaan wat betreft de ontgrendeling van de vijfde deur. Bij veel Japanse auto's kan deze uitsluitend van binnenuit of met prestaties uitstekend. Naast een wielophanging zorgt met name het lage geruisniveau voor veel comfort. Door een ingenieus systeem is het schutbord uitstekend geisoleerd. Bij een stille auto als de nieuwe 626 zijn echter wel wat meer windgeruis en afrolgeluiden van de banden waarneembaar. Mazda stelt met klem dat de m van de nieuwe 626 slechts I maart geldig zijn. De door ereden 1.8i LX hatchback kost ,3.995,- en dat is ronduit Dezelfde auto als sedan is --.erd gulden goedkoper. Vorig jaar bracht de Franse bandenfabrikant Michelin de nieuw MXT-serie op de markt. Dit type band kenmerkt zich door een grote grip, verhoogde remcapaciteit bij nat wegdek, een kleinere kans op aquaplaning en minder afrolgeluiden. De MXT was tot nu toe verkrijgbaar in de 65- en 70- reeks. Alhoewel deze beide series wat betreft nieuwe auto's de overhand hebben, zijn er nog zo'n 50 miljoen Europese automobilisten die het met de wat gedateerde 80- serie band doen. Om deze grote groep de voordelen van de nieuwe MXT te kunnen bieden is er vanaf nu de MXT 80 voorlopig in vier maten, variërend van 135/80 R13 tot 165/80 R 13. Voor de maten waarin de MXT 80 niet wordt geleverd, blijft de MX-reeks beschikbaar. Een andere nieuwe band die later in dit jaar beschikbaar zal komen, is de XGT V, een band in de hoogte/breedte verhouding 55 tot 40 vooral bedoeld voor sportieve auto's, waarbij de koper zeer gevoelig is voor het uiterlijk van de band. De XGT V zit in de snelheidscategorie tot 240 km/u en heeft verder als kenmerken een goede handling op droog en nat, een sportief uiterlijk, geruisloos en hoge kilometer prestaties. De nieuwe XGT V zal worden geleverd voor 15,16 en 17 inch wielen in verschillende breedtes. Toch verdient de hatchback vanwege zijn fraaie lijn en grotere gebruiksmogelijkheden de voorkeur. De genoemde prijzen zullen per 20 maart en 20 juni worden verhoogd, zodat de hatchback 1.8 uiteindelijk f.38.185,= moet opleveren en ook dat is nog behoorlijk concurrerend. De Mazda 626 is als hatchback een leuk gelijnde nieuwkomer in de zakenklasse. De auto biedt door zijn toegenomen lengte behoorlijk veel ruimte aan bagage en passagiers, al is de hoofdruimte achterin krap. De basis 1.8 motor is meer dan voldoende, terwijl ook het geluidsniveau in de auto geroemd moet worden. Trillingsvrij Aan de basis van de nieuwe 626- reeks staat de 1.8 motor, die eigenlijk niet meer aan zijn voorganger doet denken. Iedere zuiger beschikt over vier kleppen (was 3) terwijl de brandstoftoevoer wordt verzorgd door een elektronisch geregelde multipoint injectie, gekoppeld aan een Motor Management Systeem. Deze machine is zodoende veel verfijnder uit de bus gekomen. .Bovendien heeft Mazda veel ’aandacht besteed aan geruisloze en trillingsvrije De meest actieve uitgever in ons land op het gebied van autoboeken is Elmar uit Rijswijk. Ieder jaar weer verschijnen bij deze firma tientallen boeken over oude en nieuwe auto's, maar ook over vrachtwagens en natuurlijk de inmiddels bekende reisgidsen. Eén van de jaarlijkse uitgaven is Auto Sportief, dit jaar onder eindredactie van Rob de la Rive Box. De presentatie is gelijk aan die van de voorgaande jaren. Het boek begint met een opsomming van de sportieve(re) modellen van de verschillende merken. Daarna volgt een reeks rij-impressies van bijvoorbeeld de Aston Martin Virage, Audi Cabriolet, BMW 850, Lamborghini Diablo, Lotus Omega, maar ook de Mini Cooper. Achterin het boek vinden we nog wat bijdragen van de eindredacteur zelf over rally's voor klassieke auto's, vierwielbesturing en een aantal opvallende nieuwe en klassieke sportauto's. De prijs van f.24,50 is niet overdreven, maar eigenlijk biedt het boek niets nieuws. Bovendien zou het aanmerkelijk aan waarde winnen als de lay-out iets nauwkeuriger tot stand kwam en in plaats van de vele persfoto's gebruik werd gemaakt van 'eigen' materiaal. "De mooiste oldtimers ter wereld" is een vertaling van het boek van Hans Georg Isenberg. Op 200 pagina's wordt in kleur ingegaan op een reeks zeer bijzondere klassieke auto's. Veel pagina's kunnen worden uitgeklapt. Het is vooral een kijk-boek met iets te veel studio- opnames en een iets te grote nadruk op Amerikaanse slagschepen. Voor de liefhebber van klassieke auto's in het algemeen een hebbedingetje voor een bescheiden prijs (het boek heeft een harde kaft) van f.44,50. De bijbehorende tekst moeten we helaas als niemendalletje afdoen. de sleutel worden geopend. De 626 hatchback heeft gelukkig weer een normale drukknop. Het slot is in de centrale vergrendeling opgenomen. Het enige onderdeel wat een beetje afbreuk doet aan het fraaie uiterlijk, zijn de weinig sn. flitsende wieldoppen, maar er zijn natuurlijk voldoende fraaie wielen in de accessoireshop verkrijgbaar. Windgeruis prijzer De Mazda 626 1.8 blijkt een tot 20 i.. behoorlijk spaarzaam type te zijn. ons gereden Een gemiddeld brandstofverbruik nu f.35.925, van 1 liter op 11 kilometer is gezien scherp. Dezelf zijn gewicht, afmetingen vijftienhondei Spoiler De daklijn loopt vanaf de voorruit bol naar achteren en vloeit r over in de grote vijfde deur. I lichtunits en reflectoren vuil volle breedte achter. De klep gaat tot op de bumper open. Een heel aardig detail is de spoiler die volledig is geïntegreerd. Via de achteruitkijkspiegel kijk je er als bestuurder zelfs onderdoor. Als je echter over een witte stippellijn op de weg rijdt, spiegelt deze hinderlijk tegen de onderkant van de spoiler.De kofferruimte heeft een forse inhoud van 455 liter. De lengte-, breedte en diepteverhouding is uitstekend. De achterbank is bij alle varianten in een 40/60 verdeling neerklapbaar. Nadelig is echter wel dat de wielkasten behoorlijk ver de bagageruimte insteken en zo de laadbreedte voor langere voorwerpen beperken. Door de toegenomen lengte is vooral ook het interieur ruimer geworden. De beenruimte achterin is zeer royaal, maar door de afgenomen hoogte van de auto en aflopende daklijn houdt de hoofdruimte niet over. Voorin kun je geen klachten hebben. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en biedt een goede steun in de lenden. De instap is wat laag, maar eenmaal genesteld biedt de 626 een prima zitcomfort. Wat betreft vormgeving van het dashboard borduurt Mazda (onbewust) voort op de lijn die Honda kortgeleden met de Civic insloeg. Het geheel vormt een prachtig aaneengesloten eenheid van het linker deurpaneel via de totale breedte van het instrumentenbord naar het rechter portier. De afleesbaarheid is goed, terwijl de meeste bedieningselementen op plaatsen zijn weggezet. loopeigenschappen. De 1.8 levert een vermogen van 106 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 157 Nm bij 4300 tr/min. De basismotor voldoet uitstekend in de 1170 kg wegende hatchback. Er kan een top worden behaald van 191 km/u, terwijl het bekende sprintje slechts 11,9 seconden in beslag neemt. De 117 pk leverende 2 liter kost vijfentwintighonderd gulden extra, een bedrag wat zodoende beter in de portemonnee kan blijven. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Zolang de auto vooruit rijdt, gaat de bediening licht en precies. De achteruitversnelling echter toont een grote bereidheid tot weigeren. De nieuwe 626 is op een halve centimeter na 4,70 meter lang. De auto is ten opzichte van zijn voorganger maar liefst 18 centimeter gegroeid en dat is op verschillende punten goed te merken. De grotere lengte gaf de ontwerpafdeling de kans een bijzonder elegante hatchback te tekenen. De auto kenmerkt zich door de lage, maar toch zeer overzichtelijke neus met platte dubbele koplampen en een smalle grille. De bumpers en beschermstrips worden in de carrosseriekleur meegespoten. Technische gegevens: Merk en type: Mazda 626 1.8i LX hatchback Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1840 cc Boring x slag: 83 x 85 mm Vermogen: 106 pk bij 5500 tr/min Koppel: 157 Nm bij 4300 tr/min Afmetingen: lengte 4,695 meter, lengte 1,75 meter Gewicht: 1170 kg Prestaties: topsnelheid 191 km/u; acceleratie 0-100 in 11,9 Verbruik: bij 90 km/u 5.8 liter/100 km; bij 120 km/u 7,2 liter/100 km; stadsverkeer 9,1 liter/100 km Prijs: f.35.995,- Wegenbelasting: f. 194,= tot f.203,« per 3 mnd. PJ-GN-Oj ■MN'09

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21