R!
VOLVO 850
F:.“-
\K
Geruisloos ocmgetreden
ECO-VOLKSWAGENS
_IN DE PRAKTIJK-
SPYKER IN
AUSTRALISCHE RALLY
Oplage95.000 ex.
A
DPG 352
Wh
S3
Kid
Winterhanden
o.a.:
pag.3
pag.3
pag.5
EN
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Mazda 626
1.8LXHB
Versleten
schokdempers
en reactietijd
r—7
1992-pagina 18
.'-/J/utl
Donderdag 9 januari 1992
14,66
^eel
Tony Vos
l april
Jaargang 4
Nummer 2
>on op
1 Enschot
en
NRS
programma 1992
t de
10 ziji
rijvin
sen en
t zijn
raat
Imotor
en met
Classic
itiecorpss
“nwacht
Het gac
sselm
Al weer heel wat maanden geleden mochten we
kennismaken met het nieuwste produkt van Volvo, de
850. De auto werd op de IAA in Frankfurt
gepresenteerd aan het publiek, waarna de
leveringen in Duitsland en de Skandinavische
landen van start gingen. Nederland zou deze maand
moeten volgen, wat op een gegeven moment weer
werd uitgesteld. De dealers hebben inmiddels hun
demonstratiemodel binnen, terwijl ook de
publiciteitscampagne langzaam op gang komt. Heel
langzaam wordt de nieuwe Volvo 850 dus
werkelijkheid.
De 850 GLT is volledig nieuw en
betekent voor Volvo een heuse
ommezwaai, zo mogen we de
overgang van achter- op
voorwielaandrijving zeker
noemen. Er werd gekozen voor een
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel
Oisterwijk, Moergestel
Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Prijzen
De achterwielophanging werd
flink onder de loep genomen.
Onder de naam Delta- link brengt
Volvo een constructie die het
midden houdt tussen een volledig
onafhankelijke ophanging en een
starre as. Er is zoveel mogelijk
geprobeerd de voordelen van
beide systemen te combineren.
Belangrijk bij de ontwikkeling was
dat de achterasconstructie
compact moest blijven, voor een
maximale ruimte op de
achterbank en in de kofferrui
Voor het interieur geldt eigen
hetzelfde als voor het uiterlijk. Het
is een mengelmoes van bekende
Volvo-details. De afwerking is dik
in orde. Uiteraard is de luxueuze
GLT voorzien van een toerenteller,
elektrische ruiten, verwarmde
stoelen, centrale vergrendeling en
uitgebreide verstelmogelijkheden
op de uitstekende stoelen.
Volvo-rijders zullen na het
egrijden met de 850 GLT even
rijfelen of ze wel in een produkt
van het vertrouwde merk rijden,
terwijl de zogenaamde vreemde-
merk-rijders blij verrast zullen zijn.
Volvo, met een zeer trouwe
aanhang, mikt met de 850 nu juist
op die vreemde merken. De 850
GLT haalt een top van 215 km/u
(205 km/u bij de automaat) en trekt
in 8,9 seconden van 0 tot 100.
Ondanks de relatief vierkante
koets heeft de nieuweling een Cw-
waarde van 0,32.
Wat prijs betreft heeft Volvo
Nederland woord gehouden. Met
vijfbak wordt de complete 850 GLT
aangeboden voor f.63.950,= en als
automaat voor f.68.800,=.
Verspilling
Er zijn ieder jaar bepaalde
data waarop we van
velschillende produkten
prijsverhogingen kunnen
verwachten. Vooral 1 januari
is hierbij zeer geliefd. De
autokoper krijgt het dit jaar
dubbel op zijn of haar
boterham. De subsidie op
katalysatorauto's is met
vierhonderd gulden
verlaagd, terwijl door de
meeste merken ook de BVB-
verhoging van 1 oktober nog
moest worden doorgevoerd.
Samen met de gebruikelijke
prijsverhogingen van de
fabrieken komt dit neer op
een extra uitgave van rond
de duizend gulden per auto.
Auto's op grijs kenteken, die
niet van een subsidie
genoten, zijn veel minder in
prijs gestegen en kómen nu
nog gunstiger uit de bus.
Overigens is niet alleen de
concurrentiepositie van de
geblindeerde auto verbeterd.
Opk de diesel, die niets met.
katalysatorsubsidies te
maken heeft, komt positiever
uit de bus. Maar ach, deze
categorie werd onlangs door
wijzigingen in de
wegenbelasting gepakt.
Driftig hebben de
medewerkers van de
verkoopafdelingen van de
Nederlandse importeurs aan
het einde van 1991 zitten
rekenen. Er zijn inmiddels
veel drukwerk- en
kopieerkosten gemaakt om
dealers, klanten en pers van
de nieuwe bedragen op de
hoogte te brengen. Soms
echter worden er onnodig
kosten gemaakt. Ik doel
hierbij op mijn collega's van
de bladen Autovisie en Auto
Week. Beide tijdschriften zijn
gewoon om in ieder nummer
of met grote regelmaat
uitgebreide prijslijsten te
publiceren. Daar lang niet
alle nieuwe prijzen in de
loop van december bekend
waren, was het voor beide
periodieken beter geweest
de prijslijst-traditie voor één
keer te onderbreken. De
lezers kregen in beide
gevallen eind
december/begin januari
twee nutteloze pagina's
voorgeschoteld met oude
prijzen. Het moet toch
mogelijk zijn om met een
veelkoppige redaktie deze
twee pagina's leuker te
vullen...
vijfcylinder motor, het maximale
aantal bij een dwarse plaatsing.
De krachtbron heeft een exacte
inhoud van 2435 cc. Eigenlijk is het
de nieuwe 6-pitter uit de 960 die
één cylinder mist. Iedere zuiger
heeft de beschikking over 2 in- en
uitlaatkleppen, zodat we hier van
een 20- klepper spreken. De
nieuwe krachtbron is hiermee
goed voor een vermogen van 170
pk bij 6000 tr/min en een koppel
van 220 Nm bij 3300 tr/min.
Nederland zal in november dit jaar staat i
in elk geval met één team De 'G«
deelnemen aan de eerste editie
van de 'Genevieve 500' in
Australië. Het betreft hier een race
voor historische automobielen van
voor 1919. De vaderlandse
deelnemer is een Spyker uit 1904,
eigendom van het Autotron
Rosmalen.
Het idee voor de rally was geboren
toen zakenman Paul Terry de film
'Genevieve' uit de jaren vijftig had
gezien. De in deze film
zegevierende Darracq kreeg de
ruimte. bijnaam Genevieve. De originele
inlijk auto die jn de rolprent met de eer
rlijk. Het strijkt, maakt onderdeel uit van
’kende Terry's collectie. De Spyker uit x^v-.
is een van de belangrijkste
opponenten van de Darracq in de
film. Via via kwam de Australiër
erachter dat diezelfde Spyker nog
altijd fier op z'n wielen
in het Autotron.
Jenevieve 500' wordt verreden
tussen Perth en Albany, waar de
deelnemers vier dagen de tijd
krijgen de 500 kilometer tussen
beide plaatsen af te leggen. Naast
de Darracq en Spyker doen nog
zo'n zestig andere auto's mee. De
Spyker zal door Walther de
Munnik worden bestuurd. Hij heeft
de afgelopen decennia mede de
totstandkoming van de Autotron-
collectie bepaald.
De Spyker werd twintig jaar
geleden door Max Lips in
Engeland gekocht. Sinds zijn
restauratie in de jaren zeventig
in reed de auto al weer zo'n 200.000
t 1904 kilometer. Om de Spyker in
topconditie aan de start te krijgen,
zullen de Autotron- mechaniekers
de deelnemer, voordat deze in het
vliegtuig wordt geladen, nog eens
duchtig onder handen nemen.
Veiligheid
De 5-pitter vult de motorruimte
behoorlijk, zodat er behoefte
bestond aan een uiterst compacte
versnellingsbak. De nieuwe 5-bak
heeft slechts een breedte van 35
centimeter. Daarnaast is ook een
automatische transmissie
leverbaar met vier trappen en een
Economy/Sport/Wirïter-schakelaar.
De kofferklep gaat helemaal tot de
bumper open. Een deel van de
achterlichtunits scharniert mee
omhoog. Met een lengte van 4,66
meter is de 850 niet eens zoveel
kleiner dan de 940. Wat
binnenruimte betreft vindt i
achterwielaangedreven 940 zijn
gelijke in de 850 met aandrijving
op de voorwielen.
Volvo zet ook nieuwe standaards
op het gebied van veiligheid. Wie
de voorportieren van de Volvo 850
opent, ziet vlak bóven de dorpel de
vermelding "SIPS", wat staat voor
Side Impact Protection System. Het
is bedoelt om bijbeen zijdelingse
botsing de vervorming van het
interieur te minimaliseren. Het
gaat om een coinbinatie van
verstevigingen in de vloer en de B-
stijl en buisvormige elementen in
de voorstoelen. Andere
veiligheidsverhogende
constructies betreffen de extra
balken aan de bovenkant van de
voorspatborden.
De grote bagageruimte van de 850
GLT heeft een volledig vlakke
laadvloer. Dat de achterbank
neerklapbaar is uitgevoerd, maar
ook de rugleuning van de
passagiersstoel is plat te gooien.
Zodoende kunnen in de auto
voorwerpen met een totale lengte
van 3 meter worden vervoerd.
Hybride
Bij de term Citystromer moeten we
denken aan elektrisch
aangedreven auto's. Volkswagen
geeft bij de praktijktests veel
aandacht aan mogelijke nieuwe
aandrijftechnieken en aan
methoden om de energie op te
slaan. De electro- voertuigen zijn
te vinden in dicht bevolkte
stedelijke gebieden, waar het
ontbreken van iedere emissie
bijzonder aantrekkelijk is.
rail
s"”
Kort geleden heeft de
Nationale Recreatie
Stichting, organisator van
onder andere de Alpen Toer
Rally haar programma voor
1992 bekend gemaakt. Hierin
vervult de Alpen Toer Rally
(ATR) weer de rol als grootste
evenement. De ATR start dit
jaar op 20 juni in Aken en zal
weer via de bekende smalle
weggetjes voeren via
Saarbrucken in de Eifel,
Mulhouse in de Vogezen,
Genève in de Jura naar de
Col de la Madeleine op 2000
meter in de Franse Alpen.
Op deze Col is voor de grote
caravaan van vooral
klassieke en sportieve auto's
een compleet dorp voor
enkele dagen afgehuurd.
Zoals gebruikelijk kunnen
deelnemers zich inschrijven
voor de toer-, sport- en
llyklasse. Bij de rallyklasse
yrdt een reeks sprints,
heuvelklims,
regelmatigheidsetappes en
slaloms voorgeschoteld.
Vorig jaar werd voor het
eerst de Monte Carlo Classic
georganiseerd, een
sportief/toeristische rit die
over de routes van de
bekende Monte Carlo Rally
voert. Ook dit jaar zal dit
evenement weer doorgang
vinden van 27 juni tot
3 juli. De Monte Carlo1
start op de Col de la
Madeleine, het eindpunt van
de ATR.
Beide evenementen kunnen
weer rekenen op de volledig
uitgeruste serviceteams,
bewakingsteams en een
uitstekende catering. Verder
reizen er ook een aantal
reserve-auta's met de
caravaan mee. Er wordt
overnacht in uitstekende
hotels. De Alpen Toerrally
kost per persoon inclusief
hotels, diners en genoemde
service f.1.245,= per persoon.
Een uitgebreid
informatieboekje met
aanmeldingsformulier over
de Alpen Toer Rally en
Monte Carlo Classic is aan te
vragen bij de NRS,
Korenbloemweg 9,2403 GA
Alphen A/D Rijn, telefoon
01720-22310 (b.g.g. 03404-
187471 of via het faxnummer
01720-34945.
Ter informatie: de bekende
Vogezen Classic Toerraly
wordt gehouden van 30 april
tot en met 3 mei en de
Moezel Toerraly/Ardennen
Classis vindt plaats van 23
tot en met 25 oktober. De
programma- invulling van
deze kortere evenement is
nog in de maak.
Daarnaast kent VW ook de
hybride-voertuigen, een auto
zowel voorzien van een
verbrandingsmotor als een
electromotor. Er rijden inmiddels
20 hybride-Golfs rond in Zurich
onder toezicht van de Technische
Universiteit. Er wordt gekeken hoe
een dergelijk voertuig door de
huidige automobilist wordt
geaccepteerd. De electromotor
geeft de mogelijkheid zonder
emissies te rijden in de stad,
terwijl de verbrandingsmotor de
mogelijkheid biedt grote
afstanden af te leggen. Vooral dat
laatste vormt op dit moment een
onmogelijkheid voor een electro-
retzelfde start-stop-systeem voertuig.
ook met directe inspuiting en In Californie vinden we 141 Golfs
en Jetta's die rijden op methanol
om de ozon- en smogproblematiek
te verminderen. Onder deze auto's
bevinden zich de zogenaamde
multi-fuel voertuigen, waarbij een
motor- en
brandstofmanagementsysteem
volautomatisch waarneemt of op
methanol, benzine of een mengsel
wordt gereden. Hierbij wordt de
inspuiting en ontsteking naar
wens aangepast. Deze voertuigen
vormen vooral een oplossing voor
het logistieke probleem, dat
methanol lang niet overal
verkrijgbaar is.
Alternatieven voor de benzinemotor in auto's zijn al
enige tijd geen toekomst meer. Volkswagen heeft een
uitgebreide vloot demonstratie-auto's over de wereld
rondrijden die nauwlettend in de gaten wordt
gehouden. De ontwikkelingsafdeling van
Volkswagen heeft maar liefst 335 Eco-voertuigen
ingezet.
Bij verschillende polit
bijvoorbeeld de wegenv
65 Eco- Golfs te vinden,
hier om auto's met een dies
met katalysator en een
zogenaamde start-stop-automaat.
Als de auto stilstaat wordt de
motor afgezet. Na het intrappen
van de gaspedaal slaat deze weer
aan, maar ook bij het gas loslaten
slaat de motor af. Die zou in
stadsverkeer een besparing van 20
tot 30% op de brandstof moeten
opleveren. Volkswagen verwacht
binnen twee jaar de Eco-Golf in
haar leveringsprogramma op te
kunnen nemen. In Berlijn rijden op
dit moment 49 Eco-Polo's voorzien
van hetzelfde st-
maar c_.r-a
een roetfilter.