R! VOLVO 850 F:.“- \K Geruisloos ocmgetreden ECO-VOLKSWAGENS _IN DE PRAKTIJK- SPYKER IN AUSTRALISCHE RALLY Oplage95.000 ex. A DPG 352 Wh S3 Kid Winterhanden o.a.: pag.3 pag.3 pag.5 EN Bijlage van: DeTilburgse Koerier Lees verder in dit nummer Autotest: Mazda 626 1.8LXHB Versleten schokdempers en reactietijd r—7 1992-pagina 18 .'-/J/utl Donderdag 9 januari 1992 14,66 ^eel Tony Vos l april Jaargang 4 Nummer 2 >on op 1 Enschot en NRS programma 1992 t de 10 ziji rijvin sen en t zijn raat Imotor en met Classic itiecorpss “nwacht Het gac sselm Al weer heel wat maanden geleden mochten we kennismaken met het nieuwste produkt van Volvo, de 850. De auto werd op de IAA in Frankfurt gepresenteerd aan het publiek, waarna de leveringen in Duitsland en de Skandinavische landen van start gingen. Nederland zou deze maand moeten volgen, wat op een gegeven moment weer werd uitgesteld. De dealers hebben inmiddels hun demonstratiemodel binnen, terwijl ook de publiciteitscampagne langzaam op gang komt. Heel langzaam wordt de nieuwe Volvo 850 dus werkelijkheid. De 850 GLT is volledig nieuw en betekent voor Volvo een heuse ommezwaai, zo mogen we de overgang van achter- op voorwielaandrijving zeker noemen. Er werd gekozen voor een De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Oisterwijk, Moergestel Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Prijzen De achterwielophanging werd flink onder de loep genomen. Onder de naam Delta- link brengt Volvo een constructie die het midden houdt tussen een volledig onafhankelijke ophanging en een starre as. Er is zoveel mogelijk geprobeerd de voordelen van beide systemen te combineren. Belangrijk bij de ontwikkeling was dat de achterasconstructie compact moest blijven, voor een maximale ruimte op de achterbank en in de kofferrui Voor het interieur geldt eigen hetzelfde als voor het uiterlijk. Het is een mengelmoes van bekende Volvo-details. De afwerking is dik in orde. Uiteraard is de luxueuze GLT voorzien van een toerenteller, elektrische ruiten, verwarmde stoelen, centrale vergrendeling en uitgebreide verstelmogelijkheden op de uitstekende stoelen. Volvo-rijders zullen na het egrijden met de 850 GLT even rijfelen of ze wel in een produkt van het vertrouwde merk rijden, terwijl de zogenaamde vreemde- merk-rijders blij verrast zullen zijn. Volvo, met een zeer trouwe aanhang, mikt met de 850 nu juist op die vreemde merken. De 850 GLT haalt een top van 215 km/u (205 km/u bij de automaat) en trekt in 8,9 seconden van 0 tot 100. Ondanks de relatief vierkante koets heeft de nieuweling een Cw- waarde van 0,32. Wat prijs betreft heeft Volvo Nederland woord gehouden. Met vijfbak wordt de complete 850 GLT aangeboden voor f.63.950,= en als automaat voor f.68.800,=. Verspilling Er zijn ieder jaar bepaalde data waarop we van velschillende produkten prijsverhogingen kunnen verwachten. Vooral 1 januari is hierbij zeer geliefd. De autokoper krijgt het dit jaar dubbel op zijn of haar boterham. De subsidie op katalysatorauto's is met vierhonderd gulden verlaagd, terwijl door de meeste merken ook de BVB- verhoging van 1 oktober nog moest worden doorgevoerd. Samen met de gebruikelijke prijsverhogingen van de fabrieken komt dit neer op een extra uitgave van rond de duizend gulden per auto. Auto's op grijs kenteken, die niet van een subsidie genoten, zijn veel minder in prijs gestegen en kómen nu nog gunstiger uit de bus. Overigens is niet alleen de concurrentiepositie van de geblindeerde auto verbeterd. Opk de diesel, die niets met. katalysatorsubsidies te maken heeft, komt positiever uit de bus. Maar ach, deze categorie werd onlangs door wijzigingen in de wegenbelasting gepakt. Driftig hebben de medewerkers van de verkoopafdelingen van de Nederlandse importeurs aan het einde van 1991 zitten rekenen. Er zijn inmiddels veel drukwerk- en kopieerkosten gemaakt om dealers, klanten en pers van de nieuwe bedragen op de hoogte te brengen. Soms echter worden er onnodig kosten gemaakt. Ik doel hierbij op mijn collega's van de bladen Autovisie en Auto Week. Beide tijdschriften zijn gewoon om in ieder nummer of met grote regelmaat uitgebreide prijslijsten te publiceren. Daar lang niet alle nieuwe prijzen in de loop van december bekend waren, was het voor beide periodieken beter geweest de prijslijst-traditie voor één keer te onderbreken. De lezers kregen in beide gevallen eind december/begin januari twee nutteloze pagina's voorgeschoteld met oude prijzen. Het moet toch mogelijk zijn om met een veelkoppige redaktie deze twee pagina's leuker te vullen... vijfcylinder motor, het maximale aantal bij een dwarse plaatsing. De krachtbron heeft een exacte inhoud van 2435 cc. Eigenlijk is het de nieuwe 6-pitter uit de 960 die één cylinder mist. Iedere zuiger heeft de beschikking over 2 in- en uitlaatkleppen, zodat we hier van een 20- klepper spreken. De nieuwe krachtbron is hiermee goed voor een vermogen van 170 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 220 Nm bij 3300 tr/min. Nederland zal in november dit jaar staat i in elk geval met één team De 'G« deelnemen aan de eerste editie van de 'Genevieve 500' in Australië. Het betreft hier een race voor historische automobielen van voor 1919. De vaderlandse deelnemer is een Spyker uit 1904, eigendom van het Autotron Rosmalen. Het idee voor de rally was geboren toen zakenman Paul Terry de film 'Genevieve' uit de jaren vijftig had gezien. De in deze film zegevierende Darracq kreeg de ruimte. bijnaam Genevieve. De originele inlijk auto die jn de rolprent met de eer rlijk. Het strijkt, maakt onderdeel uit van ’kende Terry's collectie. De Spyker uit x^v-. is een van de belangrijkste opponenten van de Darracq in de film. Via via kwam de Australiër erachter dat diezelfde Spyker nog altijd fier op z'n wielen in het Autotron. Jenevieve 500' wordt verreden tussen Perth en Albany, waar de deelnemers vier dagen de tijd krijgen de 500 kilometer tussen beide plaatsen af te leggen. Naast de Darracq en Spyker doen nog zo'n zestig andere auto's mee. De Spyker zal door Walther de Munnik worden bestuurd. Hij heeft de afgelopen decennia mede de totstandkoming van de Autotron- collectie bepaald. De Spyker werd twintig jaar geleden door Max Lips in Engeland gekocht. Sinds zijn restauratie in de jaren zeventig in reed de auto al weer zo'n 200.000 t 1904 kilometer. Om de Spyker in topconditie aan de start te krijgen, zullen de Autotron- mechaniekers de deelnemer, voordat deze in het vliegtuig wordt geladen, nog eens duchtig onder handen nemen. Veiligheid De 5-pitter vult de motorruimte behoorlijk, zodat er behoefte bestond aan een uiterst compacte versnellingsbak. De nieuwe 5-bak heeft slechts een breedte van 35 centimeter. Daarnaast is ook een automatische transmissie leverbaar met vier trappen en een Economy/Sport/Wirïter-schakelaar. De kofferklep gaat helemaal tot de bumper open. Een deel van de achterlichtunits scharniert mee omhoog. Met een lengte van 4,66 meter is de 850 niet eens zoveel kleiner dan de 940. Wat binnenruimte betreft vindt i achterwielaangedreven 940 zijn gelijke in de 850 met aandrijving op de voorwielen. Volvo zet ook nieuwe standaards op het gebied van veiligheid. Wie de voorportieren van de Volvo 850 opent, ziet vlak bóven de dorpel de vermelding "SIPS", wat staat voor Side Impact Protection System. Het is bedoelt om bijbeen zijdelingse botsing de vervorming van het interieur te minimaliseren. Het gaat om een coinbinatie van verstevigingen in de vloer en de B- stijl en buisvormige elementen in de voorstoelen. Andere veiligheidsverhogende constructies betreffen de extra balken aan de bovenkant van de voorspatborden. De grote bagageruimte van de 850 GLT heeft een volledig vlakke laadvloer. Dat de achterbank neerklapbaar is uitgevoerd, maar ook de rugleuning van de passagiersstoel is plat te gooien. Zodoende kunnen in de auto voorwerpen met een totale lengte van 3 meter worden vervoerd. Hybride Bij de term Citystromer moeten we denken aan elektrisch aangedreven auto's. Volkswagen geeft bij de praktijktests veel aandacht aan mogelijke nieuwe aandrijftechnieken en aan methoden om de energie op te slaan. De electro- voertuigen zijn te vinden in dicht bevolkte stedelijke gebieden, waar het ontbreken van iedere emissie bijzonder aantrekkelijk is. rail s"” Kort geleden heeft de Nationale Recreatie Stichting, organisator van onder andere de Alpen Toer Rally haar programma voor 1992 bekend gemaakt. Hierin vervult de Alpen Toer Rally (ATR) weer de rol als grootste evenement. De ATR start dit jaar op 20 juni in Aken en zal weer via de bekende smalle weggetjes voeren via Saarbrucken in de Eifel, Mulhouse in de Vogezen, Genève in de Jura naar de Col de la Madeleine op 2000 meter in de Franse Alpen. Op deze Col is voor de grote caravaan van vooral klassieke en sportieve auto's een compleet dorp voor enkele dagen afgehuurd. Zoals gebruikelijk kunnen deelnemers zich inschrijven voor de toer-, sport- en llyklasse. Bij de rallyklasse yrdt een reeks sprints, heuvelklims, regelmatigheidsetappes en slaloms voorgeschoteld. Vorig jaar werd voor het eerst de Monte Carlo Classic georganiseerd, een sportief/toeristische rit die over de routes van de bekende Monte Carlo Rally voert. Ook dit jaar zal dit evenement weer doorgang vinden van 27 juni tot 3 juli. De Monte Carlo1 start op de Col de la Madeleine, het eindpunt van de ATR. Beide evenementen kunnen weer rekenen op de volledig uitgeruste serviceteams, bewakingsteams en een uitstekende catering. Verder reizen er ook een aantal reserve-auta's met de caravaan mee. Er wordt overnacht in uitstekende hotels. De Alpen Toerrally kost per persoon inclusief hotels, diners en genoemde service f.1.245,= per persoon. Een uitgebreid informatieboekje met aanmeldingsformulier over de Alpen Toer Rally en Monte Carlo Classic is aan te vragen bij de NRS, Korenbloemweg 9,2403 GA Alphen A/D Rijn, telefoon 01720-22310 (b.g.g. 03404- 187471 of via het faxnummer 01720-34945. Ter informatie: de bekende Vogezen Classic Toerraly wordt gehouden van 30 april tot en met 3 mei en de Moezel Toerraly/Ardennen Classis vindt plaats van 23 tot en met 25 oktober. De programma- invulling van deze kortere evenement is nog in de maak. Daarnaast kent VW ook de hybride-voertuigen, een auto zowel voorzien van een verbrandingsmotor als een electromotor. Er rijden inmiddels 20 hybride-Golfs rond in Zurich onder toezicht van de Technische Universiteit. Er wordt gekeken hoe een dergelijk voertuig door de huidige automobilist wordt geaccepteerd. De electromotor geeft de mogelijkheid zonder emissies te rijden in de stad, terwijl de verbrandingsmotor de mogelijkheid biedt grote afstanden af te leggen. Vooral dat laatste vormt op dit moment een onmogelijkheid voor een electro- retzelfde start-stop-systeem voertuig. ook met directe inspuiting en In Californie vinden we 141 Golfs en Jetta's die rijden op methanol om de ozon- en smogproblematiek te verminderen. Onder deze auto's bevinden zich de zogenaamde multi-fuel voertuigen, waarbij een motor- en brandstofmanagementsysteem volautomatisch waarneemt of op methanol, benzine of een mengsel wordt gereden. Hierbij wordt de inspuiting en ontsteking naar wens aangepast. Deze voertuigen vormen vooral een oplossing voor het logistieke probleem, dat methanol lang niet overal verkrijgbaar is. Alternatieven voor de benzinemotor in auto's zijn al enige tijd geen toekomst meer. Volkswagen heeft een uitgebreide vloot demonstratie-auto's over de wereld rondrijden die nauwlettend in de gaten wordt gehouden. De ontwikkelingsafdeling van Volkswagen heeft maar liefst 335 Eco-voertuigen ingezet. Bij verschillende polit bijvoorbeeld de wegenv 65 Eco- Golfs te vinden, hier om auto's met een dies met katalysator en een zogenaamde start-stop-automaat. Als de auto stilstaat wordt de motor afgezet. Na het intrappen van de gaspedaal slaat deze weer aan, maar ook bij het gas loslaten slaat de motor af. Die zou in stadsverkeer een besparing van 20 tot 30% op de brandstof moeten opleveren. Volkswagen verwacht binnen twee jaar de Eco-Golf in haar leveringsprogramma op te kunnen nemen. In Berlijn rijden op dit moment 49 Eco-Polo's voorzien van hetzelfde st- maar c_.r-a een roetfilter.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19