FORD ESCORT RS 2000 Raspaard R I ES 1 Iveco EuroCargo, Truck van het Jaar 1992 i Gordels achterin verplicht Citroën Garantieplan Bugatti en Michelin LO rs registratie J.V. :l$ Wijziging kenteken- 1 zb«r H M oo DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 2 januari 1992 - pagina 3 392 - pagina 2 EN *9 uitstulping I !X. g drijf Opel '87 in UM AN ER resulU- zo'n sraard si ach- ling op litgerust, '84 '85 te houder vering vo stuurde door i der cc ran 150 sppel Als we Recentelijk heeft Citroën, naast de bestaande fabrieksgarantie van 1 jaar en carrosseriegarantie van 6 jaar, het Citroën Garantieplar geïntroduceerd. Hiermee wordt de gebruikelijke fabrieksgarantie van 1 jaar tot 3 jaar, met rium van 50.000 of afhankelijk van het Met 80 van de len punten is d W "Truck v'™ >zen. Het 1£> u bekrachtiging zorgt onder alle omstandigheden voor een lichte, maar gelukkig niet te sterk be krachtigde bediening. De Escort RS 2000 is een snelle auto als daar met nadruk om gevraagd wordt. Voor topprestaties moet ver in de versnellingen worden doorgetrok ken en mag best eens extra wor den teruggeschakeld. De Escort heeft een prima wegligging en is ook bij een natte ondergrond bij hoge snelheden goed op de weg ■uden. Door de strakkere af- 7 voelt de auto voor de be ider goed aan, maar kan passagiers wel eens als min- :omfortabel worden ervaren. manente integraal-transmissie een opwindende uitdaging. In de fabriek in Clermont-Ferrand wer den speciaal voor de Bugatti twee maten MXX3 banden gemaakt. Het gaat hier om de maten 245/40 ZR 18 en 325/30 ZR 18. De Bugatti werd samen met de banden getest op het "Centre d'Etudes et de Re cherches de Ladoux". De tests en metingen zijn bepalend geweest voor de afstelling van het gedrag van de MXX3 en van de techni sche opties ten aanzien van het kontakt met de weg. verlengd een maximt 100.000 km, Natuurlijk zorgt een krachtig ABS remsysteem voor een veilige ver traging. Er kan op dit moment worden gekozen uit zes kleuren: licht en donker metallic grijs, wit, rood, zwart en donker blauw. Het overschrijven kan ook door een gemachtigd persoon (bv. autodealer) gebeuren. Deze moet dan echter alle vereiste legitima tiebewijzen kunnen overleggen van zichzelf en van degene op wiens naam de auto moet worden gesteld. In de nabije toekomst wordt de re- nieuwe procedures beschreven staan. prol tor en tails w aan het hoge aangepast. 2 voor 37% veren en i stabilisatorstar koersvastheid 1 worden alle jeleverde per- *ot met gordels issagiers. Fabri- zodoendt i dit veiligheids- en, maar de ver- ook daadwerkelijk Leekt. Daar komt Wie op de bekende sportzenders zit te kijken naar ver slagen van rally's, ziet met grote regelmaat een Ford Sierra Cosworth door het beeld schuiven. Al jaren doen deze auto's in de voorste linies mee. Later dit jaar zal deze rol door de nieuwe Escort Cosworth worden over genomen, een auto die overigens op dezelfde basis zal worden gebouwd. Als een aanloopje in de goede rich ting is inmiddels de Escort RS 2000 leverbaar gewor den, Ford's telg in het GTi-segment. de in totaal 91 te beha ’s de Iveco EuroCargo tot "Truck van het Jaar 1992" ver kozen. Het is de eerste keer dat Iveco deze trofee in ontvangst mag nemen. Als tweede eindigde de Scania R 113 Streamline Turbo Sinds de introductie van de Volks wagen Golf GTi in het midden van de jaren zeventig is het in dit segment erg druk geworden. Ook Opel, Renault, Peugeot, Citroën, Nissan, Mazda, Rover en Honda doen driftig mee om de gunst van een vooral jong koperspubliek te winnen. De verrichtingen van een merk in de autosport zijn bij deze verkopen van belang. Ford is al van oudsher een merk wat bijzon der actief is in de verschillende takken van autosport. Alles waar het Amerikaans/Duits/Engelse merk de benaming RS op plakt, beschikt over de nodige spierbal len. Zo ook de nieuwe Escort RS 2000. Power Bulges De benaming RS 2000 wijst direkt naar de cylinderinhoud van de motor. Voor de sportieve Escort ging Ford uit van de uit de Sierra bekende 2 liter DOHC krachtbron, die werd voorzien van een nieuwe cylinderkop met 4 kleppen per zuiger. De 2 liter 16V is dan ook gistratie van de kenteken, APK, verzekering en bekeuringen aan elkaar gekoppeld. Zodoende kan dan makkelijk worden gezien of een autobezitter aan alle verplich- tingen heeft voldaan. Op het PTT Postkantoor is een fol- der verkrijgbaar waarin de Kort geleden werd in Parijs de Bu gatti EB 110 onthuld. Het roem ruchtige Franse prestigemerk zou hiermee weer terug van wegge weest zijn. De nieuwe Bugatti komt echter uit Italië, zodat het er meer op lijkt dat handige zakenmensen van de nog immer populaire naam van Bugatti gebruik willen maken om hun peperdure sport auto aan de man te brengen. Maar de toekomst zal het leren. Voor Michelin betekent deze voor hoge prestaties ontworpen, grand tourisme coupé voorzien van per- Sinds 1 januari is de kentekenre gistratie van auto's en motorfiet sen op details veranderd. Het gaat hier onder andere om de le gitimatie bij het overschrijven van een kenteken. Als legitimatie wordt alleen nog een geldig rijbe wijs of een paspoort geaccep teerd. Uiteraard mag dit ook een buitenlands paspoort zijn. Vanaf 1 april 1992 moet bij gebruikmaking van het paspoort door iedereen die woonachtig is in Nederland een uittreksel uit het bevolkingsre gister worden overlegd dat niet ouder is dan 6 maanden. Bij ge bruik van het rijbewijs is dit niet nodig. Op het postkantoor worden de ge gevens van rijbewijs en kenteken vergeleken met de gegevens die bij de Rijksdienst voor het Weg verkeer in Veendam bekend zijn. Komen deze gegevens niet over een, dan kan het overschrijven niet doorgaan. Zo kan bijvoor beeld een auto die als geëxpor teerd bekend staat, niet worden overgeschreven. Koopt men een auto en blijkt niet het volledige kentekenbewijs aanwezig te zijn, dan zal de oude eigenaar hier eerst voor moeten zorgdragen. Een aanvraagformulier is voor f.60, verkrijgbaar op de post kantoren en districtskantoren van de RDW. soort garantieplan dat wordt ge kozen. Het Citroën Garantieplan is bijna overal in Europa geldig. Het plan dekt de kosten van on derdelen, arbeidsloon, eventuele sleepkosten en een overnachting ter plaatse. De garantie geldt niet voor het normale onderhoud of voor onderdelen die aan normale slijtage onderhevig zijn. Recaro Met één beweging worden de portieren ontgrendeld. De grote deuren bieden een makkelijk in stap, ook voor de achterpassa- giers. Voorin vinden we zoge naamde "Recaro Design" sport stoelen die volledig met velours dels ook voor de achterpassagiers verplicht. Onderzoek heeft uitge wezen dat dit per jaar zal resulte ren in 30 minder doden en z 300 minder gewonden. Uitei is het dragen van de gordel terin alleen van toepassing auto's die hiermee zijn ui. een auto zonder deze voorziening hoeft niet te worden nagerust. Compound (54 punten). Derde werd de Mercedes LEV-serie (11 punten). De EuroCargo neemt hiermee de titel van de Renault AE, die vorig jaar de eer toe kwam, over. Sinds 1 januari 1991 worden alle in ons land nieuw geleverde per sonenauto's uitgerust met gordels voor de achterpassagiers. Fabri kanten hebben zodoende wel de verplichting om dit veiligheids- item in te bouwen, maar de ver plichting om ze o< te dragen ontbree per 1 april verandering in. Vanaf dat moment is het dragen van gor- Technische gegevens: Merk en type: Ford Escort RS 2000 Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 150 pk bij 6000 tr/min Koppel: 190 Nm bij 4500 tr/min Afmetingen: lengte 4,04 meter, breedte 1,69 meter Gewicht: 1110 kg Prestaties: topsnelheid 208 km/u; acceleratie 0-100 in 8,4 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,2 liter/100 km; bij 120 km/u 7,9 liter/100 km; stadsverkeer 11,3 liter/100 km Prijs: f.48.140,= Wegenbelasting: f.170,= tot f.177,= per 3 mnd. spektaculair aan, die iets uitge bouwde spatborden zijn niet echt opvallend. Standaard heeft de RS vier vijfspaaks lichtmetalen vel gen met 195/50R-15V banden. Verder zien we slechts de meege spoten buitenspiegels, zeer be scheiden skirts en de spoiler op de achterklep. Ook aan de acl zijde is de Escort RS 2000 weinig -- - aggressief. Op de derde deur is stemmig gnjs opgt slechts bescheiden ai te lezen dat ^wijzertjes zijn het om de RS 2000 met 16-kleppen vind®n we T motor gaat. De auto wordt overi- po° nc .7 gens wel standaard aangeboden gei?s ®en °eet)e ^os met een glazen schuif-/kanteldak wat met de hand bediend moet worden. De Truck van het Jaar wordt sinds 1976 gekozen door een jury be staande uit 13 bedrijf sautojouma- listen, uit elk Europees land één. Nederlands jurylid is P.C. Wie- man, hoofdredacteur van Truck Transport Management. De bij de titel behorende trofee wordt officieel overhandigd door Pat Kennett, voorzitter van de jury, aan Giancarlo Boschetti, Direc- teur-Generaal van Iveco, op de persdag van de komende Bedrijs auto Rai te Amsterdam, op woens dag 5 februari 1992 om 12.00 uur. m nog een extra uitstulping die de schouders aangenaam onder steund. Aan bestuurderskant is de zitting in hoogte verstelbaar. Te gen meerprijs kunnen echte Re caro sportstoelen worden besteld. Door de vrij grote stoelen is de beenruimte achterin wat beperkt. Het sportièye karakter is op nog tchter meer punten in het interieur af te iriiri lezen. Het instrumentarium is uit stemmig grijs opgetrokken, maar alle wijzertjes zijn rood. Die kleur vinden we ook op het stuur en de kknop. Deze knop zit overi- en beetje los en dat bleek alleen voor ons exemplaar te gelden. Het totale dashboard oogt wat plastic, maar is fantasievol vormgegeven. De verwarming en ventilatie laten zich met drie draaiknoppen bedienen, terwijl er op het dashboard vier afzonder lijk instelbare uitstroomopeningen te vinden zijn. In de console is plaats voor de stereo- installatie, terwijl er ook af-fabriek een CD- speler kan worden gemonteerd. De luidsprekers worden bovenin de portieren gemonteerd. GTi-segment Het brandstofverbruik van de Es cort RS 2000 valt niet op in posi tieve zin. Wordt voornamelijk op de snelweg gereden met snelhe den rond en net boven de 120 km/u dan is een nette 10,5 kilome ter per liter mogelijk. Gemiddeld moet echter al gauw worden gere kend op 1 op 9. Immers de RS 2000-rijder trapt graag wat dieper zijn gas in en zal ook wel eens een stad in rijden. Alhoewel de concurrentie in het zogenaamde GTi-segment groot is, zijn de verschillende auto's in mindere mate concurrenten van elkaar. Het belangrijkste koopar-- gument is de persoonlijke voor- keur en wat dat betreft zit Ford met zijn sportieve imago goed. De Escort RS 2000 is er in één uit voering en kost f.48.140,=Hier mee zit de auto aan de bovenkant van zijn segment, maar biedt in vergelijking met zijn medestrevers in de meeste gevallen een com pletere uitrusting. De Ford Escort RS 2000 is een auto waar je best even aan moet wen nen. Het gewijzigde front toont bij zonder krachtig, terwijl de 2 liter 16V motor dezelfde klassering krijgt. De auto presteert prima als er nadrukkelijk om gevraagd wordt. Helaas is bij de aankleding iets te veel van plastic gebruik ge maakt, terwijl de loszittende pook knop makkelijk verholpen kan worden. Wegligging Verder heeft de RS 2000 stan daard elektrisch bediende por tierruiten, een regelbare interval op de ruitewissers, getint glas, verwarmde voorruit en buiten spiegels, verwarmde ruite- sproeiers, verstelbaar stuur en een uitgebreid verlichtingspaneel tegen het dak. In de Escort vinden we de MTX 75 versnellingsbak, die door Ford nog niet eerder in een voorwie- laandrijver werd toegepast. De bak schakelt soepel en vrijwel ibleemloos. Naast de grote mo- verschillende uitrustingsde- lo werd net name het onderstel >gere prestatieniveau t. Zo kent de RS 2000 en achter 21% stijvere heeft een 15 mm dikke ing voor een betere 1 tot gevolg. De stuur- goed voor een vermogen va; pk bij 6000 tr/min en een koj van 190 Nm bij 4500 tr/min. 1 de meeste aanbieders in het 16- kleppen GTi-segment bekijken, dan lijtt 150 pk inmiddels een soort van minimale grens. Wordt de Escort flink de sporen gegeven dan liegen de prestaties er niet om. De auto haalt een top van 208 km/u en trektïn 8,4 seconden van uit stilstand naar de 100 km/u. Iemand die een Escort RS 2000 koopt, wil zijn omgeving duidelijk laten zien dat hij of zij niet zomaar in een Escortje rijdt. Vooral de neus heeft een aangenaam ogende metamorfose ondergaan. De koplampen zijn dubbel uitge voerd, terwijl een compleet nieuwe bumper richtingaanw ijzers, mistlampen en grote koel- sleuven herbergt. De grille is bij de RS 2000 afgeschermd. Heel apart zijn ook de twee bobbels op de motorkap (in het Engels aan geduid met 'Power Bulges') die het geheel lekker doen smoelen. Het profiel doet echter weinig \i- - z ll» het midden is opgefleurd ir kleurige streepjes. De stoel den een uitstekende zit en veel steun aan bovenbenei lenden. Bovendien heeft de 4- '7^* f w Li Hr

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 21