FORD ESCORT RS 2000
Raspaard
R
I
ES
1
Iveco EuroCargo,
Truck van het Jaar 1992
i
Gordels achterin
verplicht
Citroën Garantieplan
Bugatti en Michelin
LO
rs
registratie
J.V.
:l$
Wijziging
kenteken-
1
zb«r
H M
oo
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 januari 1992 - pagina 3
392 - pagina 2
EN
*9
uitstulping
I
!X.
g
drijf Opel
'87
in
UM
AN
ER
resulU-
zo'n
sraard
si ach-
ling op
litgerust,
'84
'85
te houder
vering vo
stuurde
door i
der cc
ran 150
sppel
Als we
Recentelijk heeft Citroën, naast de
bestaande fabrieksgarantie van 1
jaar en carrosseriegarantie van 6
jaar, het Citroën Garantieplar
geïntroduceerd. Hiermee wordt de
gebruikelijke fabrieksgarantie
van 1 jaar tot 3 jaar, met
rium van 50.000 of
afhankelijk van het
Met 80 van de
len punten is d
W "Truck v'™
>zen. Het 1£> u
bekrachtiging zorgt onder alle
omstandigheden voor een lichte,
maar gelukkig niet te sterk be
krachtigde bediening. De Escort
RS 2000 is een snelle auto als daar
met nadruk om gevraagd wordt.
Voor topprestaties moet ver in de
versnellingen worden doorgetrok
ken en mag best eens extra wor
den teruggeschakeld. De Escort
heeft een prima wegligging en is
ook bij een natte ondergrond bij
hoge snelheden goed op de weg
■uden. Door de strakkere af-
7 voelt de auto voor de be
ider goed aan, maar kan
passagiers wel eens als min-
:omfortabel worden ervaren.
manente integraal-transmissie
een opwindende uitdaging. In de
fabriek in Clermont-Ferrand wer
den speciaal voor de Bugatti twee
maten MXX3 banden gemaakt.
Het gaat hier om de maten 245/40
ZR 18 en 325/30 ZR 18. De Bugatti
werd samen met de banden getest
op het "Centre d'Etudes et de Re
cherches de Ladoux". De tests en
metingen zijn bepalend geweest
voor de afstelling van het gedrag
van de MXX3 en van de techni
sche opties ten aanzien van het
kontakt met de weg.
verlengd
een maximt
100.000 km,
Natuurlijk zorgt een krachtig ABS
remsysteem voor een veilige ver
traging. Er kan op dit moment
worden gekozen uit zes kleuren:
licht en donker metallic grijs, wit,
rood, zwart en donker blauw.
Het overschrijven kan ook door
een gemachtigd persoon (bv.
autodealer) gebeuren. Deze moet
dan echter alle vereiste legitima
tiebewijzen kunnen overleggen
van zichzelf en van degene op
wiens naam de auto moet worden
gesteld.
In de nabije toekomst wordt de re- nieuwe procedures beschreven
staan.
prol
tor en
tails w
aan het hoge
aangepast. 2
voor 37%
veren en i
stabilisatorstar
koersvastheid
1 worden alle
jeleverde per-
*ot met gordels
issagiers. Fabri-
zodoendt
i dit veiligheids-
en, maar de ver-
ook daadwerkelijk
Leekt. Daar komt
Wie op de bekende sportzenders zit te kijken naar ver
slagen van rally's, ziet met grote regelmaat een Ford
Sierra Cosworth door het beeld schuiven. Al jaren doen
deze auto's in de voorste linies mee. Later dit jaar zal
deze rol door de nieuwe Escort Cosworth worden over
genomen, een auto die overigens op dezelfde basis zal
worden gebouwd. Als een aanloopje in de goede rich
ting is inmiddels de Escort RS 2000 leverbaar gewor
den, Ford's telg in het GTi-segment.
de in totaal 91 te beha
’s de Iveco EuroCargo
tot "Truck van het Jaar 1992" ver
kozen. Het is de eerste keer dat
Iveco deze trofee in ontvangst
mag nemen. Als tweede eindigde
de Scania R 113 Streamline Turbo
Sinds de introductie van de Volks
wagen Golf GTi in het midden
van de jaren zeventig is het in dit
segment erg druk geworden. Ook
Opel, Renault, Peugeot, Citroën,
Nissan, Mazda, Rover en Honda
doen driftig mee om de gunst van
een vooral jong koperspubliek te
winnen. De verrichtingen van een
merk in de autosport zijn bij deze
verkopen van belang. Ford is al
van oudsher een merk wat bijzon
der actief is in de verschillende
takken van autosport. Alles waar
het Amerikaans/Duits/Engelse
merk de benaming RS op plakt,
beschikt over de nodige spierbal
len. Zo ook de nieuwe Escort RS
2000.
Power Bulges
De benaming RS 2000 wijst direkt
naar de cylinderinhoud van de
motor. Voor de sportieve Escort
ging Ford uit van de uit de Sierra
bekende 2 liter DOHC krachtbron,
die werd voorzien van een nieuwe
cylinderkop met 4 kleppen per
zuiger. De 2 liter 16V is dan ook
gistratie van de kenteken, APK,
verzekering en bekeuringen aan
elkaar gekoppeld. Zodoende kan
dan makkelijk worden gezien of
een autobezitter aan alle verplich-
tingen heeft voldaan.
Op het PTT Postkantoor is een fol-
der verkrijgbaar waarin de
Kort geleden werd in Parijs de Bu
gatti EB 110 onthuld. Het roem
ruchtige Franse prestigemerk zou
hiermee weer terug van wegge
weest zijn. De nieuwe Bugatti komt
echter uit Italië, zodat het er meer
op lijkt dat handige zakenmensen
van de nog immer populaire
naam van Bugatti gebruik willen
maken om hun peperdure sport
auto aan de man te brengen.
Maar de toekomst zal het leren.
Voor Michelin betekent deze voor
hoge prestaties ontworpen, grand
tourisme coupé voorzien van per-
Sinds 1 januari is de kentekenre
gistratie van auto's en motorfiet
sen op details veranderd. Het
gaat hier onder andere om de le
gitimatie bij het overschrijven van
een kenteken. Als legitimatie
wordt alleen nog een geldig rijbe
wijs of een paspoort geaccep
teerd. Uiteraard mag dit ook een
buitenlands paspoort zijn. Vanaf 1
april 1992 moet bij gebruikmaking
van het paspoort door iedereen
die woonachtig is in Nederland
een uittreksel uit het bevolkingsre
gister worden overlegd dat niet
ouder is dan 6 maanden. Bij ge
bruik van het rijbewijs is dit niet
nodig.
Op het postkantoor worden de ge
gevens van rijbewijs en kenteken
vergeleken met de gegevens die
bij de Rijksdienst voor het Weg
verkeer in Veendam bekend zijn.
Komen deze gegevens niet over
een, dan kan het overschrijven
niet doorgaan. Zo kan bijvoor
beeld een auto die als geëxpor
teerd bekend staat, niet worden
overgeschreven. Koopt men een
auto en blijkt niet het volledige
kentekenbewijs aanwezig te zijn,
dan zal de oude eigenaar hier
eerst voor moeten zorgdragen.
Een aanvraagformulier is voor
f.60, verkrijgbaar op de post
kantoren en districtskantoren van
de RDW.
soort garantieplan dat wordt ge
kozen. Het Citroën Garantieplan
is bijna overal in Europa geldig.
Het plan dekt de kosten van on
derdelen, arbeidsloon, eventuele
sleepkosten en een overnachting
ter plaatse. De garantie geldt niet
voor het normale onderhoud of
voor onderdelen die aan normale
slijtage onderhevig zijn.
Recaro
Met één beweging worden de
portieren ontgrendeld. De grote
deuren bieden een makkelijk in
stap, ook voor de achterpassa-
giers. Voorin vinden we zoge
naamde "Recaro Design" sport
stoelen die volledig met velours
dels ook voor de achterpassagiers
verplicht.
Onderzoek heeft uitge
wezen dat dit per jaar zal resulte
ren in 30 minder doden en z
300 minder gewonden. Uitei
is het dragen van de gordel
terin alleen van toepassing
auto's die hiermee zijn ui.
een auto zonder deze voorziening
hoeft niet te worden nagerust.
Compound (54 punten). Derde
werd de Mercedes LEV-serie (11
punten). De EuroCargo neemt
hiermee de titel van de Renault
AE, die vorig jaar de eer toe
kwam, over.
Sinds 1 januari 1991 worden alle
in ons land nieuw geleverde per
sonenauto's uitgerust met gordels
voor de achterpassagiers. Fabri
kanten hebben zodoende wel de
verplichting om dit veiligheids-
item in te bouwen, maar de ver
plichting om ze o<
te dragen ontbree
per 1 april verandering in. Vanaf
dat moment is het dragen van gor-
Technische gegevens:
Merk en type: Ford Escort RS 2000
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 150 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 190 Nm bij 4500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,04 meter,
breedte 1,69 meter
Gewicht: 1110 kg
Prestaties: topsnelheid 208 km/u;
acceleratie 0-100 in 8,4 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,2 liter/100
km; bij 120 km/u 7,9 liter/100 km;
stadsverkeer 11,3 liter/100 km
Prijs: f.48.140,=
Wegenbelasting: f.170,= tot
f.177,= per 3 mnd.
spektaculair aan, die iets uitge
bouwde spatborden zijn niet echt
opvallend. Standaard heeft de RS
vier vijfspaaks lichtmetalen vel
gen met 195/50R-15V banden.
Verder zien we slechts de meege
spoten buitenspiegels, zeer be
scheiden skirts en de spoiler op
de achterklep. Ook aan de acl
zijde is de Escort RS 2000 weinig -- -
aggressief. Op de derde deur is stemmig gnjs opgt
slechts bescheiden ai te lezen dat ^wijzertjes zijn
het om de RS 2000 met 16-kleppen vind®n we T
motor gaat. De auto wordt overi- po° nc .7
gens wel standaard aangeboden gei?s ®en °eet)e ^os
met een glazen schuif-/kanteldak
wat met de hand bediend moet
worden.
De Truck van het Jaar wordt sinds
1976 gekozen door een jury be
staande uit 13 bedrijf sautojouma-
listen, uit elk Europees land één.
Nederlands jurylid is P.C. Wie-
man, hoofdredacteur van Truck
Transport Management.
De bij de titel behorende trofee
wordt officieel overhandigd door
Pat Kennett, voorzitter van de jury,
aan Giancarlo Boschetti, Direc-
teur-Generaal van Iveco, op de
persdag van de komende Bedrijs
auto Rai te Amsterdam, op woens
dag 5 februari 1992 om 12.00 uur.
m
nog een extra uitstulping die de
schouders aangenaam onder
steund. Aan bestuurderskant is de
zitting in hoogte verstelbaar. Te
gen meerprijs kunnen echte Re
caro sportstoelen worden besteld.
Door de vrij grote stoelen is de
beenruimte achterin wat beperkt.
Het sportièye karakter is op nog
tchter meer punten in het interieur af te
iriiri lezen. Het instrumentarium is uit
stemmig grijs opgetrokken, maar
alle wijzertjes zijn rood. Die kleur
vinden we ook op het stuur en de
kknop. Deze knop zit overi-
en beetje los en dat bleek
alleen voor ons exemplaar te
gelden. Het totale dashboard oogt
wat plastic, maar is fantasievol
vormgegeven. De verwarming en
ventilatie laten zich met drie
draaiknoppen bedienen, terwijl er
op het dashboard vier afzonder
lijk instelbare uitstroomopeningen
te vinden zijn. In de console is
plaats voor de stereo- installatie,
terwijl er ook af-fabriek een CD-
speler kan worden gemonteerd.
De luidsprekers worden bovenin
de portieren gemonteerd.
GTi-segment
Het brandstofverbruik van de Es
cort RS 2000 valt niet op in posi
tieve zin. Wordt voornamelijk op
de snelweg gereden met snelhe
den rond en net boven de 120
km/u dan is een nette 10,5 kilome
ter per liter mogelijk. Gemiddeld
moet echter al gauw worden gere
kend op 1 op 9. Immers de RS
2000-rijder trapt graag wat dieper
zijn gas in en zal ook wel eens een
stad in rijden.
Alhoewel de concurrentie in het
zogenaamde GTi-segment groot
is, zijn de verschillende auto's in
mindere mate concurrenten van
elkaar. Het belangrijkste koopar--
gument is de persoonlijke voor-
keur en wat dat betreft zit Ford
met zijn sportieve imago goed.
De Escort RS 2000 is er in één uit
voering en kost f.48.140,=Hier
mee zit de auto aan de bovenkant
van zijn segment, maar biedt in
vergelijking met zijn medestrevers
in de meeste gevallen een com
pletere uitrusting.
De Ford Escort RS 2000 is een auto
waar je best even aan moet wen
nen. Het gewijzigde front toont bij
zonder krachtig, terwijl de 2 liter
16V motor dezelfde klassering
krijgt. De auto presteert prima als
er nadrukkelijk om gevraagd
wordt. Helaas is bij de aankleding
iets te veel van plastic gebruik ge
maakt, terwijl de loszittende pook
knop makkelijk verholpen kan
worden.
Wegligging
Verder heeft de RS 2000 stan
daard elektrisch bediende por
tierruiten, een regelbare interval
op de ruitewissers, getint glas,
verwarmde voorruit en buiten
spiegels, verwarmde ruite-
sproeiers, verstelbaar stuur en
een uitgebreid verlichtingspaneel
tegen het dak.
In de Escort vinden we de MTX 75
versnellingsbak, die door Ford
nog niet eerder in een voorwie-
laandrijver werd toegepast. De
bak schakelt soepel en vrijwel
ibleemloos. Naast de grote mo-
verschillende uitrustingsde-
lo werd net name het onderstel
>gere prestatieniveau
t. Zo kent de RS 2000
en achter 21% stijvere
heeft een 15 mm dikke
ing voor een betere
1 tot gevolg. De stuur-
goed voor een vermogen va;
pk bij 6000 tr/min en een koj
van 190 Nm bij 4500 tr/min. 1
de meeste aanbieders in het 16-
kleppen GTi-segment bekijken,
dan lijtt 150 pk inmiddels een
soort van minimale grens. Wordt
de Escort flink de sporen gegeven
dan liegen de prestaties er niet
om. De auto haalt een top van 208
km/u en trektïn 8,4 seconden van
uit stilstand naar de 100 km/u.
Iemand die een Escort RS 2000
koopt, wil zijn omgeving duidelijk
laten zien dat hij of zij niet zomaar
in een Escortje rijdt. Vooral de
neus heeft een aangenaam
ogende metamorfose ondergaan.
De koplampen zijn dubbel uitge
voerd, terwijl een compleet
nieuwe bumper richtingaanw
ijzers, mistlampen en grote koel-
sleuven herbergt. De grille is bij
de RS 2000 afgeschermd. Heel
apart zijn ook de twee bobbels op
de motorkap (in het Engels aan
geduid met 'Power Bulges') die
het geheel lekker doen smoelen.
Het profiel doet echter weinig
\i- -
z ll»
het midden is opgefleurd ir
kleurige streepjes. De stoel
den een uitstekende zit en
veel steun aan bovenbenei
lenden. Bovendien heeft de
4-
'7^*
f w
Li
Hr