7£7£ Première Mercedes SEC in Detroit 6HT 810 Pirelli kalender wederom meesterwerk Oplage95.000 ex. Vooruitblikken Charade sedan binnenkort beschikbaar iard Bijlage van: De Tilburgse Koerier Winsten Japanse merken onder druk i 1992-pagina 18 'n heel 'oko/boetiek erie Tony Vos \D Tilburg o.a.: Donderdag 2 januari 1992 Lees verder in dit nummer DETROIT 1992 Wijziging kentekenregistratie pag. 3 Al enige jaren bestaat er van het bij ons bekende Cha- rade-model ook een sedanvariant. In Nederland was dit model tot nog toe niet beschikbaar. Op verzoek van de dealerorganisatie en klanten heeft Daihatsu Motor Company besloten de sedan medio februari ook op de Nederlandse markt te gaan introduceren. Het segment van compacte sedans blijkt de laatste jaren duidelijk te groeien. ?e/ te lusement. fé’s, noem nnen Jaargang 4 Nummer 1 BOVAG compacte rij-opleidingen pag. 5 23 75 Autotest: Ford Escort RS 2000 pag. 3 ?en 992. BURG Op de voor de Amerikaanse markt zo belangrijke auto tentoonstelling in Detroit zal volgende week de nieuwe Mercedes SEC worden onthuld. Net als voorheen is de SEC het coupé-model op basis van de S-klasse. Het was te verwachten dat nog geen jaar na het verschij nen van de nieuwe S ook een bijbehorende coupé zou worden geintroduceerd. Mercedes zet hiermee een tra ditie voort. Met de introductie van de nieuwe SEC in Detroit onderstreept Mercedes het belang van de Ame rikaanse markt en de betreffende tentoonstelling. else oeve 1ESCENTRUM irant iapark 42 Tilburg 426982 s=-E£. on 013 670234. iar. Iedere at werkt t gastvrij ningen plaat tussen de achterlichtunits, brede 165/70R13 banden en keu rige wieldoppen. De bumpers kunnen tegen meerprijs in de zelfde lakkleur als de carrosserie gespoten worden, terwijl ook me taallok tot de mogelijkheden be hoord. In het interieur vinden we een luxe bekleding bekend uit de Charade TX, deurbekleding van stof, elektrisch bediende buiten- Uiteraard worden de krachten van de motor via een automatisch geschakelde vierbak op de ach terwielen overgebracht. De 600 SEC draagt in het vooronder de in de S-klasse geïntroduceerde 6 li ter VI2 krachtbron met een gigan tisch vermogen van 300 kW bij Mercedes kiest bij de SEC uitslui tend voor de twee krachtigste mo- wielen en bandeii van de S-klasse overgenomen. Het verwantschap is ook duidelijk aan de vormge ving af te lezen. Toch heeft de SEC een meer gedurfde lijnvoering. Heel apart zijn de hoge en vooral wat smallere koplampen en de brede grille met in het midden een groot embleem. Het profiel doet nog sterk aan de voorganger den ken, terwijl we aan de achterkant heel duidelijk de S herkennen. De geribbelde lichtunits lopen naar beide zijden schuin af en bieden zo plaats aan een diep uitgesne den kofferklep. De tijd rond kerst en oud-tot-nieuw is van oudsher een periode waarin bedrijven geschenken geven aan hun relaties. In sommige gevallen wordt een dergelijk ge schenk een traditie. Pirelli brengt ieder jaar haar eigen kalender uit. een bijzonder drukwerk wat om meerdere redenen opvalt. De uitgave van dit jaar is gebaseerd op de 3000 jaar oude Chinese horoscoop. Art-director Mar tyn Walsh en fotograaf Clive Arrowsmith hebben de twaalf dieren kleurrijk tot leven gebracht. De tekens van de Chinese dierenriem worden uitgebeeld door zeer opvallend uitgedoste dames die in alle gevallen him borstpartij duidelijk tonen. Op de achterkant van iedere 'plaat' staat een omschrijving van de eigen schappen van de verschillende tekens en een opsom ming van een aantal bekende aardbewoners die onder het betreffende teken geboren zijn. 'Antjel fa Overigens zal Mercedes binnen afzienbare tijd ook de fraaie SL cabriolet met een 12 cylinder mo tor op de markt brengen, zodat de topserie compleet is: 600 SE/SEL, 600 SEC en 600 SL. spiegels, gescheiden neerklap- bare achterbank met geinte- t in een greerde hoofdsteunen, van binne- in 11,9 se- nuit te ontgrendelen brandstof- en kofferklep, toerenteller en een di gitaal klokje. De Charade sedan SG 1.3i gaat f.24.995,= kosten, terwijl dezelfde auto met automatische transmissie voor f.27.795, in de prijslijst staat. Metaallok kost f.440, extra terwijl er voor de meegespoten bumpers f.495, op tafel moet ko men. Voor de editie 1992 werden maar liefst 2000 modellen gecast, waar uit een voorlopige selectie van 100 werd gemaakt. De dames Julienne en het aanbrengen van een glan- Davis, Judi Taylor en Alison Fitz patrick werden uiteindelijk het meest geschikt gevonden. Lang werd gezocht naar de juiste loka- tie. Verschillende afgeleger 1 van China werden bezocht, maar uiteindelijk werd gekozen voor een berglandschap in het zuiden van Spanje bij de stad Almeria. De totale sessie duurde twintig dagen, waarin 6000 foto's werden gemaakt. Uiteindelijk werden der tien foto's hiervan gebruikt. De moderne 16-klepper injectie- krachtbron is goed voor 90 pk. Bij de sedan vertaalt zich dit acceleratie van 0 tot 100 ii conden bij een wagengewicht van 847 kg. De Charade sedan wordt standaard voorzien van een handgeschakelde vijfbak, maar kan ook worden uitgerust met een automaat. De auto oogt van buiten uiterst compleet met onder andere be- schermstrips op de flanken met een chroom bies, een rode sier- Voor de nieuwe 500 en 600 SEC werden onderdelen als motoren, versnellingsbakken, aggregaten, het elektrisch systeem, assen, stuurinrichting, vering, remmen, geheimhouding gedrukt. Het drukproces nam zeven weken in beslag en betrof 7 kleurendrukken 1 -brengen van een glan zende beschermlaag. De wereld wijde oplage is slechts 50.000 ge nummerde exemplaren, waarvan er 250 voor Nederland zijn be- m delen stemd. Pirelli deelt jaarlijks deze kalenders uit aan relaties. De ka lender is dus niet te koop. Wie zich afvraagt waar op de kalen- derfoto's enige binding met het produkt van Pirelli te vinden is, moet maar eens goed kijken naar de vlaggen, waarop een deel van het profiel van een Pirelli band te Volgens het Japanse ministe rie van Handel en Industrie (MITI) hebben de Japanse autoconcerns hun investe ringsbudget voor de ko mende jaren reeds naar be neden bijgesteld. Was in het verslagjaar 1990/91 nog sprake van een gemiddelde investeringsgroei van 32 pro cent bij deze ondernemingen, voor het lopende jaar is dit groeipercentage nog slechts 3 procent en voor de periode 1992/93 wordt een percen tage van 4 voorzien. Voor de grootste Japanse autofabri kanten zijn door de Industrial Bank voor het gehele boek jaar 91/92 de volgende winst- en omzetprognoses vastgesteld: De omzet bij Toyota neemt nog toe met 5 procent tot 9.000 mrd yen (120 mrd gld) bij een verslechte ring van de nettowinst met 6 procent tot 540 mrd yen (7,5 mrd gld). 5200 tr/min en een indrukwek kend koppel van 580 Nm bij 3800 tr/min. Deze motoren zijn goed voor uitstekende prestaties, al is in beide gevallen de topsnelheid op 250 km/ucrfgeregeld. De Charade was tot nu toe ver krijgbaar met een drie- en vijf- deurs carrosserie en naar keuze met 1 liter 3 cylinder benzine en dieselmotoren en de sportieve 1.3 liter 16 Valve. De vierdeurs sedan is maar liefst 31,5 centimeter lan ger en biedt zodoende ook meer interieurruimte. De inhoud van de koffer nam met 90 procent toe van 152 naar 288 liter. Het leveringsprogramma beperkt zich tot één versie, de 4 cylinder 1.3 in een complete SG-uitvoering. De vijf belangrijkste Japanse autofabrikanten krijgen in het lopende boekjaar 1991/92 te maken met een sterke verslechtering van het bedrijfsresultaat. Oorzaak hiervan is de ongunstige ont wikkeling op de binnen landse markt en de export markten, de toegenomen loon- en materiaalkosten, de nadelige wisselkoersverhou ding van de yen en de hoge afschrijvingskosten die voort vloeien uit de bouw van nieuwe fabrieken in Europa en de Verenigde Staten. Dit blijkt uit een recente prog nose van de Industrial Bank of Japan, waarbij wordt aan getekend dat de negatieve ontwikkelingen zich ook in de verslagperiode 1992/93 zul len voortzetten. De omzet van Nissan groeit met 3 proedent tot 4.300 mrd yen bij een halvering vanhet bedrijfsresultaat tot 80 mrd yen. Mazda zal de omzet nog kunnen verbeteren met 5 pro cent tot 2.340 mrd yen, maar krijgt eveneens te maken met een halvering van de netto winst tot 26 mrd yen. De om zet bij Honda wordt geprog- notiseerd op 2.967 mrd yen (+6%), maar ook hier wordt gerekend op een verminde ring van de winst met 14 pro cent tot 73 mrd yen. Bij Mitsu bishi komt de nettowinst naar verwachting uit op het ni veau van een jaar eerder, nl. zo'n 50 mrd. yen. In de pe riode van april tot en met september dit jaar werden de Japanse autoconcerns ge confronteerd met een afname van de binnenlandse verko pen met 5 procent tot 3,7 mil joen auto's, terwijl de export met 4 procent tot 2,8 miljoen voertuigen terugliep. (Bron: Rai) torvarianten. De 5 liter V8 uit de 500 SEC levert 240 kW bij 5700 tr/ min en beschikt over een fors kop pel van 480 Nm bij 3900 tr/min. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Het begin van een nieuwjaar is al tijd weer dé tijd om vooruit te blik ken. Net als 1991 belooft 1992 een rijke oogst aan nieuwe modellen te gaan opleveren. Alfa introduceert nog voor het einde van deze maand aan de pers de nieuwe 155, een auto die de plaats van de 75 gaat innemen. De slechts op foto's getoonde Rover 800 in nieuwe ge daante zal in de loop van april aan het programma worden toege voegd. Mazda zal in de eerste helft van dit jaar nog de koper van spor tieve auto's verrassen met de RX-7 met rotatiemotor, maar daarna zal het toch even stil worden. BMW start met de verkopen van de 5-se- rie Touring, terwijl ook de 3 Coupé binnenkort werkelijkheid wordt. Ci troën introduceert later deze maand de XM Break op de Neder landse markt, terwijl we ook nog een driedeurs ZX mogen verwach ten. Bij Fiat is het even stil, terwijl we nog tot minimaal eind 1992 moeten wachten op de nieuwe Cin- quecento. Ford zal het dit jaar vooral gooien op nieuwe motoren, terwijl pas helemaal aan het einde van dit kersverse jaar de eerste in formatie over de nieuwe Sierra los zal komen. Bij Mitsubishi is het wachten op de nieuwe Colt en Lan cer, terwijl ook de Galant in prin cipe afgelost zou moeten worden. Honda presenteert in februari de nieuwe Prelude, die met een frisser ontwerp totaal niet meer aan zijn voorganger doet denken. Toyota houdt zijn nieuwe Corolla nog even vast, maar deze auto zal zeker als sedan in de loop van het jaar ver schijnen. De eerste exemplaren werden al bij de importeur gesig naleerd. Ook zal een nieuw cou- peetje in de trend van de Nissan 100 NX van Toyota verschijnen. Mercedes begint het nieuwe jaar meteen goed met de presentatie van de SEC in Detroit, maar laat het daar verder bij. De nieuwe 190 wordt niet eerder dan maart 1993 verwacht. Een belangrijke nieuwe auto voor Nissan wordt de Micra- opvolger die in Engeland gemaakt zal worden. Peugeot zal haar 106- gamma verder gaan uitbreiden, terwijl een 205/309 opvolger voor het einde van het jaar niet ondenk baar is. Volkswagen presenteert binnenkort de Vento als opvolger van de Jetta. Voor Renault wordt het een druk jaar met nog voor het einde van deze maand de eerste foto's van de 25-opvolger die wel- lièht Safrane gaat heten. De auto gaat in Frankrijk in april in de ver koop, maar zal ons land pas na de zomer bereiken. Tegen die tijd zal Renault ook een kleine auto onder de Clio presenteren. Bij Lancia nog niet de verwachte Delta-opvolger, maar wel een gewijzigde Thema, terwijl Volvo waarschijnlijk het 850- programmazal uitbreiden. Iedereen een gezond en mobiel 1992 toegewenst...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1992 | | pagina 19