7£7£
Première Mercedes SEC
in Detroit
6HT
810
Pirelli kalender
wederom meesterwerk
Oplage95.000 ex.
Vooruitblikken
Charade sedan binnenkort beschikbaar
iard
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Winsten
Japanse
merken
onder druk
i 1992-pagina 18
'n heel
'oko/boetiek
erie
Tony Vos
\D Tilburg
o.a.:
Donderdag 2 januari 1992
Lees verder
in dit nummer
DETROIT
1992
Wijziging
kentekenregistratie
pag. 3
Al enige jaren bestaat er van het bij ons bekende Cha-
rade-model ook een sedanvariant. In Nederland was
dit model tot nog toe niet beschikbaar. Op verzoek van
de dealerorganisatie en klanten heeft Daihatsu Motor
Company besloten de sedan medio februari ook op de
Nederlandse markt te gaan introduceren. Het segment
van compacte sedans blijkt de laatste jaren duidelijk te
groeien.
?e/ te
lusement.
fé’s,
noem
nnen
Jaargang 4
Nummer 1
BOVAG
compacte rij-opleidingen
pag. 5
23
75
Autotest:
Ford Escort RS 2000
pag. 3
?en
992.
BURG
Op de voor de Amerikaanse markt zo belangrijke auto
tentoonstelling in Detroit zal volgende week de nieuwe
Mercedes SEC worden onthuld. Net als voorheen is de
SEC het coupé-model op basis van de S-klasse. Het
was te verwachten dat nog geen jaar na het verschij
nen van de nieuwe S ook een bijbehorende coupé zou
worden geintroduceerd. Mercedes zet hiermee een tra
ditie voort. Met de introductie van de nieuwe SEC in
Detroit onderstreept Mercedes het belang van de Ame
rikaanse markt en de betreffende tentoonstelling.
else
oeve
1ESCENTRUM
irant
iapark 42
Tilburg
426982
s=-E£.
on 013 670234.
iar. Iedere
at werkt
t gastvrij
ningen
plaat tussen de achterlichtunits,
brede 165/70R13 banden en keu
rige wieldoppen. De bumpers
kunnen tegen meerprijs in de
zelfde lakkleur als de carrosserie
gespoten worden, terwijl ook me
taallok tot de mogelijkheden be
hoord.
In het interieur vinden we een
luxe bekleding bekend uit de
Charade TX, deurbekleding van
stof, elektrisch bediende buiten-
Uiteraard worden de krachten
van de motor via een automatisch
geschakelde vierbak op de ach
terwielen overgebracht. De 600
SEC draagt in het vooronder de in
de S-klasse geïntroduceerde 6 li
ter VI2 krachtbron met een gigan
tisch vermogen van 300 kW bij
Mercedes kiest bij de SEC uitslui
tend voor de twee krachtigste mo-
wielen en bandeii van de S-klasse
overgenomen. Het verwantschap
is ook duidelijk aan de vormge
ving af te lezen. Toch heeft de SEC
een meer gedurfde lijnvoering.
Heel apart zijn de hoge en vooral
wat smallere koplampen en de
brede grille met in het midden een
groot embleem. Het profiel doet
nog sterk aan de voorganger den
ken, terwijl we aan de achterkant
heel duidelijk de S herkennen. De
geribbelde lichtunits lopen naar
beide zijden schuin af en bieden
zo plaats aan een diep uitgesne
den kofferklep.
De tijd rond kerst en oud-tot-nieuw is van oudsher een
periode waarin bedrijven geschenken geven aan hun
relaties. In sommige gevallen wordt een dergelijk ge
schenk een traditie. Pirelli brengt ieder jaar haar eigen
kalender uit. een bijzonder drukwerk wat om meerdere
redenen opvalt. De uitgave van dit jaar is gebaseerd op
de 3000 jaar oude Chinese horoscoop. Art-director Mar
tyn Walsh en fotograaf Clive Arrowsmith hebben de
twaalf dieren kleurrijk tot leven gebracht. De tekens
van de Chinese dierenriem worden uitgebeeld door
zeer opvallend uitgedoste dames die in alle gevallen
him borstpartij duidelijk tonen. Op de achterkant van
iedere 'plaat' staat een omschrijving van de eigen
schappen van de verschillende tekens en een opsom
ming van een aantal bekende aardbewoners die onder
het betreffende teken geboren zijn.
'Antjel
fa
Overigens zal Mercedes binnen
afzienbare tijd ook de fraaie SL
cabriolet met een 12 cylinder mo
tor op de markt brengen, zodat de
topserie compleet is: 600 SE/SEL,
600 SEC en 600 SL.
spiegels, gescheiden neerklap-
bare achterbank met geinte-
t in een greerde hoofdsteunen, van binne-
in 11,9 se- nuit te ontgrendelen brandstof- en
kofferklep, toerenteller en een di
gitaal klokje.
De Charade sedan SG 1.3i gaat
f.24.995,= kosten, terwijl dezelfde
auto met automatische transmissie
voor f.27.795, in de prijslijst
staat. Metaallok kost f.440, extra
terwijl er voor de meegespoten
bumpers f.495, op tafel moet ko
men.
Voor de editie 1992 werden maar
liefst 2000 modellen gecast, waar
uit een voorlopige selectie van 100
werd gemaakt. De dames Julienne en het aanbrengen van een glan-
Davis, Judi Taylor en Alison Fitz
patrick werden uiteindelijk het
meest geschikt gevonden. Lang
werd gezocht naar de juiste loka-
tie. Verschillende afgeleger 1
van China werden bezocht, maar
uiteindelijk werd gekozen voor
een berglandschap in het zuiden
van Spanje bij de stad Almeria.
De totale sessie duurde twintig
dagen, waarin 6000 foto's werden
gemaakt. Uiteindelijk werden der
tien foto's hiervan gebruikt.
De moderne 16-klepper injectie-
krachtbron is goed voor 90 pk. Bij
de sedan vertaalt zich dit
acceleratie van 0 tot 100 ii
conden bij een wagengewicht van
847 kg. De Charade sedan wordt
standaard voorzien van een
handgeschakelde vijfbak, maar
kan ook worden uitgerust met een
automaat.
De auto oogt van buiten uiterst
compleet met onder andere be-
schermstrips op de flanken met
een chroom bies, een rode sier-
Voor de nieuwe 500 en 600 SEC
werden onderdelen als motoren,
versnellingsbakken, aggregaten,
het elektrisch systeem, assen,
stuurinrichting, vering, remmen,
geheimhouding gedrukt. Het
drukproces nam zeven weken in
beslag en betrof 7 kleurendrukken
1 -brengen van een glan
zende beschermlaag. De wereld
wijde oplage is slechts 50.000 ge
nummerde exemplaren, waarvan
er 250 voor Nederland zijn be-
m delen stemd. Pirelli deelt jaarlijks deze
kalenders uit aan relaties. De ka
lender is dus niet te koop. Wie
zich afvraagt waar op de kalen-
derfoto's enige binding met het
produkt van Pirelli te vinden is,
moet maar eens goed kijken naar
de vlaggen, waarop een deel van
het profiel van een Pirelli band te
Volgens het Japanse ministe
rie van Handel en Industrie
(MITI) hebben de Japanse
autoconcerns hun investe
ringsbudget voor de ko
mende jaren reeds naar be
neden bijgesteld. Was in het
verslagjaar 1990/91 nog
sprake van een gemiddelde
investeringsgroei van 32 pro
cent bij deze ondernemingen,
voor het lopende jaar is dit
groeipercentage nog slechts
3 procent en voor de periode
1992/93 wordt een percen
tage van 4 voorzien. Voor de
grootste Japanse autofabri
kanten zijn door de Industrial
Bank voor het gehele boek
jaar 91/92 de volgende
winst- en omzetprognoses
vastgesteld: De omzet bij
Toyota neemt nog toe met 5
procent tot 9.000 mrd yen (120
mrd gld) bij een verslechte
ring van de nettowinst met 6
procent tot 540 mrd yen (7,5
mrd gld).
5200 tr/min en een indrukwek
kend koppel van 580 Nm bij 3800
tr/min. Deze motoren zijn goed
voor uitstekende prestaties, al is in
beide gevallen de topsnelheid op
250 km/ucrfgeregeld.
De Charade was tot nu toe ver
krijgbaar met een drie- en vijf-
deurs carrosserie en naar keuze
met 1 liter 3 cylinder benzine en
dieselmotoren en de sportieve 1.3
liter 16 Valve. De vierdeurs sedan
is maar liefst 31,5 centimeter lan
ger en biedt zodoende ook meer
interieurruimte. De inhoud van de
koffer nam met 90 procent toe van
152 naar 288 liter.
Het leveringsprogramma beperkt
zich tot één versie, de 4 cylinder
1.3 in een complete SG-uitvoering.
De vijf belangrijkste Japanse
autofabrikanten krijgen in
het lopende boekjaar
1991/92 te maken met een
sterke verslechtering van het
bedrijfsresultaat. Oorzaak
hiervan is de ongunstige ont
wikkeling op de binnen
landse markt en de export
markten, de toegenomen
loon- en materiaalkosten, de
nadelige wisselkoersverhou
ding van de yen en de hoge
afschrijvingskosten die voort
vloeien uit de bouw van
nieuwe fabrieken in Europa
en de Verenigde Staten. Dit
blijkt uit een recente prog
nose van de Industrial Bank
of Japan, waarbij wordt aan
getekend dat de negatieve
ontwikkelingen zich ook in de
verslagperiode 1992/93 zul
len voortzetten.
De omzet van Nissan groeit
met 3 proedent tot 4.300 mrd
yen bij een halvering vanhet
bedrijfsresultaat tot 80 mrd
yen. Mazda zal de omzet nog
kunnen verbeteren met 5 pro
cent tot 2.340 mrd yen, maar
krijgt eveneens te maken met
een halvering van de netto
winst tot 26 mrd yen. De om
zet bij Honda wordt geprog-
notiseerd op 2.967 mrd yen
(+6%), maar ook hier wordt
gerekend op een verminde
ring van de winst met 14 pro
cent tot 73 mrd yen. Bij Mitsu
bishi komt de nettowinst naar
verwachting uit op het ni
veau van een jaar eerder, nl.
zo'n 50 mrd. yen. In de pe
riode van april tot en met
september dit jaar werden
de Japanse autoconcerns ge
confronteerd met een afname
van de binnenlandse verko
pen met 5 procent tot 3,7 mil
joen auto's, terwijl de export
met 4 procent tot 2,8 miljoen
voertuigen terugliep. (Bron:
Rai)
torvarianten. De 5 liter V8 uit de
500 SEC levert 240 kW bij 5700 tr/
min en beschikt over een fors kop
pel van 480 Nm bij 3900 tr/min.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Het begin van een nieuwjaar is al
tijd weer dé tijd om vooruit te blik
ken. Net als 1991 belooft 1992 een
rijke oogst aan nieuwe modellen te
gaan opleveren. Alfa introduceert
nog voor het einde van deze
maand aan de pers de nieuwe 155,
een auto die de plaats van de 75
gaat innemen. De slechts op foto's
getoonde Rover 800 in nieuwe ge
daante zal in de loop van april aan
het programma worden toege
voegd. Mazda zal in de eerste helft
van dit jaar nog de koper van spor
tieve auto's verrassen met de RX-7
met rotatiemotor, maar daarna zal
het toch even stil worden. BMW
start met de verkopen van de 5-se-
rie Touring, terwijl ook de 3 Coupé
binnenkort werkelijkheid wordt. Ci
troën introduceert later deze
maand de XM Break op de Neder
landse markt, terwijl we ook nog
een driedeurs ZX mogen verwach
ten. Bij Fiat is het even stil, terwijl
we nog tot minimaal eind 1992
moeten wachten op de nieuwe Cin-
quecento. Ford zal het dit jaar
vooral gooien op nieuwe motoren,
terwijl pas helemaal aan het einde
van dit kersverse jaar de eerste in
formatie over de nieuwe Sierra los
zal komen. Bij Mitsubishi is het
wachten op de nieuwe Colt en Lan
cer, terwijl ook de Galant in prin
cipe afgelost zou moeten worden.
Honda presenteert in februari de
nieuwe Prelude, die met een frisser
ontwerp totaal niet meer aan zijn
voorganger doet denken. Toyota
houdt zijn nieuwe Corolla nog even
vast, maar deze auto zal zeker als
sedan in de loop van het jaar ver
schijnen. De eerste exemplaren
werden al bij de importeur gesig
naleerd. Ook zal een nieuw cou-
peetje in de trend van de Nissan
100 NX van Toyota verschijnen.
Mercedes begint het nieuwe jaar
meteen goed met de presentatie
van de SEC in Detroit, maar laat
het daar verder bij. De nieuwe 190
wordt niet eerder dan maart 1993
verwacht. Een belangrijke nieuwe
auto voor Nissan wordt de Micra-
opvolger die in Engeland gemaakt
zal worden. Peugeot zal haar 106-
gamma verder gaan uitbreiden,
terwijl een 205/309 opvolger voor
het einde van het jaar niet ondenk
baar is. Volkswagen presenteert
binnenkort de Vento als opvolger
van de Jetta. Voor Renault wordt
het een druk jaar met nog voor het
einde van deze maand de eerste
foto's van de 25-opvolger die wel-
lièht Safrane gaat heten. De auto
gaat in Frankrijk in april in de ver
koop, maar zal ons land pas na de
zomer bereiken. Tegen die tijd zal
Renault ook een kleine auto onder
de Clio presenteren. Bij Lancia nog
niet de verwachte Delta-opvolger,
maar wel een gewijzigde Thema,
terwijl Volvo waarschijnlijk het 850-
programmazal uitbreiden.
Iedereen een gezond en mobiel
1992 toegewenst...