FIAT CINQUECENTO Back to the roots MAZDA 626 ►el XII Winnaars Lepelaers- jubileum actie Rijnl ease AUTOCENTRUIM RIJ-IMPRESSIE 11 i i ion DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 19 december 1991 - pagina 11 1991 - pagina 10 Vervolg van pagina 1 7 \aler TELEFOON 04255-3944 Foto: Geert van Loon GB.V. )13 - 43 00 05 u kunt Society een e per- be- 1 Ito I ine auto orden. De maar s 3,23 meter >reed en 1,44 me- itoin i Cuo- ini- ver_. De top wordt c back n, 24-klep van 16' We kunnen gerust stellen dat Mazda in de roos schiet met de nieuwe 626. De auto is groter ge worden en is vooral als hatchback aantrekkelijker van lijn. Iedere huidige 626-rijder ver- hogere prij- Op 14,15 en 16 november vierde Lepelaers Opel het feit dat 60 jaar geleden het Opel- dealerschap werd verkregen. Iedereen die in dat weekend een nieuwe of gebruikte auto kocht, maakte kans op een vliegvakantie voor twee per sonen naar een zonnige be- stepiming naar keuze ter waarde van f.2.500,=. De heer en mevrouw Boomaars uit Goirle vielen hierbij in de prijzen. Zij mogen dit bedrag besteden bij Star Travel op de Paleisring in Tilburg. Óp de foto nemen zij de reische- que in ontvangst uit handen van Arno Meijers, verkooplei der van Lepelaers Opel. Rome - Op 11 december opende het grote Fiat-con- cern een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis. Met het juiste gevoel voor his torie ging op die dag voor de volledige Europese pers de Cinquecento in de openbaarheid. In 1936 vestigde Fiat haar naam als producent van betaal bare auto's voor 'het volk'. Het succes van de eerste Fiat 500, ook wel Topolino genaamd, was enorm. In 1957 verscheen de Nuova 500, de Fiat 500 die bij ons het meest bekend raakte en nog steeds vele enthou siaste aanhangers kent. In Italië is dit model haast op iedere straathoek te vin den. Het is echter al weer ruim zestien jaar geleden dat de laatste 500 van de band liep, hoog tijd voor een echte opvolger, de Cinquecento. We reden maar liefst drie nieuwe versies. en ook de langeren onder ons eel behoorlijk de ruimte. De be- leding heeft de hoofdkleur grijs laar is verder opgevrolijkt door 3de en blauw/groene banen. De ortieren zijn slechts voor een eel bekleed, maar dat is in dit larktsegment geen schande. De Cinquecento beschikt over forse ortierbakken. De ruimte achterin i aan de krappe kant, maar dat lag bij een dergelijk klein iet vreemd gevonden won oofdruimte gaat nog wel, e beenruimte is voor volwasse- en echt te krap. Twee tot drie kin- eren zullen zich achterin echter oed vermaken. De bagageruimte i in de standaardopstelling met oedeplank 170 liter groot, maar an door het neerklappen van de chterbank makkelijk worden uit- ebreid. Fiat heeft op bijzonder nappe wijze veel ruimte weten te prima kwaliteiten heeft voor in de stad, maar ook op de snelweg re delijk mee kan. Tot zo'n 100 km/u zit er voldoende pit in het motortje. De acceleratie van 0 tot 100 km/u geschiedt in 18 seconden. In Italië levert Fiat ook een 704 cc 2 cylinder, afkomstig uit de 126 en eigenlijk nog uit de oude 500. Deze krachtbron is goed voor 31 pk en is standaard gekoppeld aan een vierversnellingsbak. On danks het feit dat er van de 2 cy linder in september een schone variant verschijnt, is Fiat Auto Ne derland niet van plan deze goed kopere versie te gaan voeren. Vrijwel alle journalisten die de moeite namen even met de 2-pitter te sturen, waren blij verrast. Die 2 cylinder is namelijk precies de krachtbron die bij het knusse ka rakter van de Cinquecento past. De Nederlandse importeur doet er verstandig aan de beslissing te heroverwegen. Digitaal In het interieur waren we het dashboard vergeten. De auto wordt in Polen bij FSM geprodu ceerd, maar van een slechte Oost- europese kwaliteit is niets te mer ken. Uiteraard is het autootje in Italië ontwikkeld en wordt bij de produktie gebruik gemaakt van Italiaanse technologie. Het instru mentenpaneel is in ieder geval erg compleet en speels. Links zien we een rij controlelampjes, in het midden de kilometerteller met dagteller en rechts de informatie zen en dat klopt. Mazda werkt tot 20 maart met zogenaamde intro ductieprijzen, om de huidige klant de kans te bieden voor een aan trekkelijk bedrag een nieuwe 626 te kopen. Op de genoemde 20 maart en ook nog eens op 20 juni worden de prijzen verhoogd. Nu kost de 626 1.8i LX sedan f.34.495,= en dezelfde auto als hatchback f.35.995,=. Deze auto's zullen per 20 juni respectievelijk f.36.595, en f.38.185,= gaan kos ten. Het 2 liter programma begint met de sedan LX voor f.37.995,=. De 6-pitter start bij de versie met vijfbak voor f.56.495,= en eindigt bij de automaat met optiepakket voor f.63.995, Het hele verhaal rond de nu al aangekondigde prijsverhoging klinkt erg vaag. Mazda kent geen prijsbescher- ming. Dus als een auto precies op 20 maart of 20 juni wordt afgele verd, betaald de klant de hogere prijs. Overigens gelden de ge noemde bedragen per 1 januari. De verlaging van de katalysator- subsidie is in de prijzen meegeno men. rondom. Alhoewel de produktie al in volle gang is, zullen we in Nederland nog een hele tijd moeten wachten op de Cinquecento. In 1992 zullen in Polen zo'n 160.000 auto's wor den gemaakt, waarvan er al 30.000 voor de Poolse markt gere serveerd zijn. Italië zorgt zelf ook voor een flinke afzet, zodat voor export niet al te veel auto's be schikbaar zijn. In 1993 moet de produktie op het maximale niveau van 240.000 eenheden per jaar gebracht zijn en kunnen ook de verschillende exportlanden over Cinquecento's gaan beschikken. In ons land zal de auto tussen sep tember 1992 en februari 1993 le verbaar worden. Over de prijzen kan gezegd worden dat de auto ongeveer evenveel gaat kosten als het basismodel uit de Panda- reeks, wat op dit moment zou bete kenen zo'n f,15.000,= en een elektrische antenne. Zowel de LX als GLX hebben wieldop pen, die wat ontwerp betreft saai genoemd moeten worden. Beide motor- en uitrustingsvarianten zijn zowel als sedan en als hatchback verkrijgbaar. van de Mazda 626-reeks t gevormd door de hatch- met 2.5 liter V6 motor. Deze jpper levert een vermogen 67 pk en een koppel van 221 Nm. De auto haalt een top van 220 km/u en trekt in 8,5 seconden van 0 tot 100. De V6 maakt van de 626 een soepele, snelle en zeer com fortabele reiswagen. Het topmo del wordt geleverd in een spe ciale uitvoering die luistert naar de naam Xerxes en is standaard ten opzichte van de GLX voorzien van een elektrisch bediend stalen schuif/kanteldak, dubbele uitlaat met chromen sierstukken, prach tige lichtmetalen velgen, cruise control, ABS en een elektrisch ver stelbare bestuurdersstoel. In het interieur wordt bovendien een af wijkende bekledingssoort ge bruikt om het geheel een nog fraaiere aanblik te geven de Cinquecento wil de ene of an dere versnelling nog wel eens weigeren. De voor Nederland bedoelde uit voering is voor een dergelijk kleine auto zeer compleet met achterruitverwarming, achterruit- wisser, afsluitbare tankdop, van binnenuit te ontgrendelen ach- V6 is tegen meerprijs met een op tiepakket leverbaar bestaande uit verwarmde buitenspiegels, airco, zes speakers en een glazen schuifdak. Prijzen Het interieur valt op door de enorme ruimte, wat uiteraard te danken is aan de toename van de lengte. Vier tot vijf volwassenen kunnen er makkelijk in plaatsne men. Dat de auto in z'n geheel la ger is geworden, is nauwelijks aan de hoofdruimte te merken. Al vanaf het basismodel oogt de 626 erg compleet. Het instrumenta rium is zakelijk van vormgeving en uitstekend afgewerkt. Er zijn meer dan voldoende uitstroom- openingen voor de verwarming en ventilatie aanwezig. De stoelen geven een prima zit. veel is gewonnen door de com pacte opstelling van de motor. over motortemperatuur en brand- Voor ons land komt een 4 cylinder stofvoorraad. De bediening van 903 cc krachtbron beschikbaar die dwars voorin is geplaatst en uiteraard de voorwielen aandrijft. Het gaat hier om een oude be kende die voorheen in de Panda en 127 te vinden was. Veel logi scher zou de keuze voor de mo derne FIRE-motor geweest zijn, maar door capaciteitsproblemen ••orden teruggegrepen op liter. Met injectiesysteem en side driewegkatalysator terklep en getint glas terwijl tegen meerprijs zelfs zaken als centrale vergrendeling, een glazen schuif dak, bredere banden en elek trisch bediende portierruiten kun nen worden besteld. Export De Cinquecento is een echte stadsauto anno 1992. Door de zeer comapcte buitenafmetingen is er altijd wel een gaatje te vinden om 'm te parkeren of om grotere auto's even de pas af te snijden. Vooral in het chaotische Ita liaanse verkeer een uitkomst. Vanwege de vier onafhankelijk opgehangen wielen met schoefve- ren is de Cinquecento ondanks de kleine wielbasis behoorlijk com fortabel. Ook wat betreft rijgedrag is dit kleintje zeer volwassen. De besturing gaat uiteraard gemak kelijk en het behoorlijke ruitopper- vlak zorgt voor een goed zicht Waar veel merken hun hoofd bre ken over nieuwe namen voor nieuwe auto's, koos Fiat bij haar nieuwe kleintje voor een bekende naam en geeft daarmee precies aan wat de plaats van de auto is in het programma. Zoals de Topo lino en Nuova 500 altijd aan de basis van de modellenreeks heb ben gestaan, gaat ook de Cinque cento als instapmodel de markt op. Overigens vermeldt de achter kant van de auto voluit de naam Cinquecento, wat we dus niet zo maar in "Vijfhonderd" mogen ver talen. Volwassen De Cinquecento is lang, 1,49 meter brc ter hoog. Hierdoor valt de aut het segment van de Daihatsu re, Suzuki Alto en Subaru Min Jumbo, een segment waar de Ja panse merken de dienst uitmaken. Dat gaat, als het aan Fiat ligt, vol ledig veranderen. Het uiterlijk van de Cinquecento oogt heel sympathiek: grote por tieren, uitstelbare zijruiten, een derde deur, smalle achterlicht- units en een kleine grille. Opmer kelijk zijn de volwassen 13 inch wielen, waardoor de auto nog kleiner lijkt dan ie al is. Onwille keurig zie je wat gelijkenis met de Lancia Ypsilon, maar buiten de portiergrepen hebben beide mo dellen niets met elkaar gemeen. Na het openen van de portieren valt direkt op hoe volwassen de Cinquecento is. De volwaardige stoelen hebben standaard hoofd- i en zijn traploos verstel- )ndanks de behoorlijk naar verwarming, achterruitwisser en achterruitverwarming plus een di gitaal klokje zitten in het midden boven twee uistroomopeningen, de plaats voor de radio en de as bak. Een afsluitbaar vakje kent de Cinquecento niet, terwijl Fiat ook bij deze auto weer heeft gekozen voor twee dicht op elkaar ge- moest worden teruggegrepen op plaatste hendels voor de bedie- de 0,9 liter. Met injectiesysteem en ning van richtingaanwijzers en geregelde driewegkatalysator verlichting. Ondanks de Poolse voldoet deze krachtbron volledig produktie komt de versnelhngs- aan de US-83-norm. De 4- pitter is bak merkbaar uit Italië. Ook bij gekoppeld aan een handgescha- J kelde vijfbak. Het is niet ondenk baar dat een stadsauto als de Cinquecento later met een FIRE- motor en een automatische ECVT versnellingsbak zal worden gele verd. De Cinquecento weegt 710 kg en haalt een topsnelheid van 140 km/u. Dit betekent dat de auto iesys rtalyi [Fï* 169833] wacht bij dit

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 43