FIAT CINQUECENTO
Back to the roots
MAZDA 626
►el
XII
Winnaars Lepelaers- jubileum actie
Rijnl
ease
AUTOCENTRUIM
RIJ-IMPRESSIE
11 i i
ion
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 december 1991 - pagina 11
1991 - pagina 10
Vervolg van pagina 1
7
\aler
TELEFOON 04255-3944
Foto:
Geert van Loon
GB.V.
)13 - 43 00 05
u kunt
Society
een
e per-
be-
1
Ito I
ine auto
orden. De
maar
s 3,23 meter
>reed en 1,44 me-
itoin
i Cuo-
ini-
ver_.
De top
wordt c
back n,
24-klep
van 16'
We kunnen gerust stellen dat
Mazda in de roos schiet met de
nieuwe 626. De auto is groter ge
worden en is vooral als hatchback
aantrekkelijker van lijn.
Iedere huidige 626-rijder ver-
hogere prij-
Op 14,15 en 16 november
vierde Lepelaers Opel het feit
dat 60 jaar geleden het Opel-
dealerschap werd verkregen.
Iedereen die in dat weekend
een nieuwe of gebruikte auto
kocht, maakte kans op een
vliegvakantie voor twee per
sonen naar een zonnige be-
stepiming naar keuze ter
waarde van f.2.500,=. De
heer en mevrouw Boomaars
uit Goirle vielen hierbij in de
prijzen. Zij mogen dit bedrag
besteden bij Star Travel op
de Paleisring in Tilburg. Óp
de foto nemen zij de reische-
que in ontvangst uit handen
van Arno Meijers, verkooplei
der van Lepelaers Opel.
Rome - Op 11 december
opende het grote Fiat-con-
cern een nieuw hoofdstuk
in haar geschiedenis. Met
het juiste gevoel voor his
torie ging op die dag voor
de volledige Europese
pers de Cinquecento in de
openbaarheid. In 1936
vestigde Fiat haar naam
als producent van betaal
bare auto's voor 'het volk'.
Het succes van de eerste
Fiat 500, ook wel Topolino
genaamd, was enorm. In
1957 verscheen de Nuova
500, de Fiat 500 die bij ons
het meest bekend raakte
en nog steeds vele enthou
siaste aanhangers kent. In
Italië is dit model haast op
iedere straathoek te vin
den. Het is echter al weer
ruim zestien jaar geleden
dat de laatste 500 van de
band liep, hoog tijd voor
een echte opvolger, de
Cinquecento. We reden
maar liefst drie nieuwe
versies.
en ook de langeren onder ons
eel behoorlijk de ruimte. De be-
leding heeft de hoofdkleur grijs
laar is verder opgevrolijkt door
3de en blauw/groene banen. De
ortieren zijn slechts voor een
eel bekleed, maar dat is in dit
larktsegment geen schande. De
Cinquecento beschikt over forse
ortierbakken. De ruimte achterin
i aan de krappe kant, maar dat
lag bij een dergelijk klein
iet vreemd gevonden won
oofdruimte gaat nog wel,
e beenruimte is voor volwasse-
en echt te krap. Twee tot drie kin-
eren zullen zich achterin echter
oed vermaken. De bagageruimte
i in de standaardopstelling met
oedeplank 170 liter groot, maar
an door het neerklappen van de
chterbank makkelijk worden uit-
ebreid. Fiat heeft op bijzonder
nappe wijze veel ruimte weten te
prima kwaliteiten heeft voor in de
stad, maar ook op de snelweg re
delijk mee kan. Tot zo'n 100 km/u
zit er voldoende pit in het motortje.
De acceleratie van 0 tot 100 km/u
geschiedt in 18 seconden.
In Italië levert Fiat ook een 704 cc
2 cylinder, afkomstig uit de 126 en
eigenlijk nog uit de oude 500.
Deze krachtbron is goed voor 31
pk en is standaard gekoppeld
aan een vierversnellingsbak. On
danks het feit dat er van de 2 cy
linder in september een schone
variant verschijnt, is Fiat Auto Ne
derland niet van plan deze goed
kopere versie te gaan voeren.
Vrijwel alle journalisten die de
moeite namen even met de 2-pitter
te sturen, waren blij verrast. Die 2
cylinder is namelijk precies de
krachtbron die bij het knusse ka
rakter van de Cinquecento past.
De Nederlandse importeur doet er
verstandig aan de beslissing te
heroverwegen.
Digitaal
In het interieur waren we het
dashboard vergeten. De auto
wordt in Polen bij FSM geprodu
ceerd, maar van een slechte Oost-
europese kwaliteit is niets te mer
ken. Uiteraard is het autootje in
Italië ontwikkeld en wordt bij de
produktie gebruik gemaakt van
Italiaanse technologie. Het instru
mentenpaneel is in ieder geval
erg compleet en speels. Links zien
we een rij controlelampjes, in het
midden de kilometerteller met
dagteller en rechts de informatie
zen en dat klopt. Mazda werkt tot
20 maart met zogenaamde intro
ductieprijzen, om de huidige klant
de kans te bieden voor een aan
trekkelijk bedrag een nieuwe 626
te kopen. Op de genoemde 20
maart en ook nog eens op 20 juni
worden de prijzen verhoogd. Nu
kost de 626 1.8i LX sedan
f.34.495,= en dezelfde auto als
hatchback f.35.995,=. Deze auto's
zullen per 20 juni respectievelijk
f.36.595, en f.38.185,= gaan kos
ten. Het 2 liter programma begint
met de sedan LX voor f.37.995,=.
De 6-pitter start bij de versie met
vijfbak voor f.56.495,= en eindigt
bij de automaat met optiepakket
voor f.63.995, Het hele verhaal
rond de nu al aangekondigde
prijsverhoging klinkt erg vaag.
Mazda kent geen prijsbescher-
ming. Dus als een auto precies op
20 maart of 20 juni wordt afgele
verd, betaald de klant de hogere
prijs. Overigens gelden de ge
noemde bedragen per 1 januari.
De verlaging van de katalysator-
subsidie is in de prijzen meegeno
men.
rondom.
Alhoewel de produktie al in volle
gang is, zullen we in Nederland
nog een hele tijd moeten wachten
op de Cinquecento. In 1992 zullen
in Polen zo'n 160.000 auto's wor
den gemaakt, waarvan er al
30.000 voor de Poolse markt gere
serveerd zijn. Italië zorgt zelf ook
voor een flinke afzet, zodat voor
export niet al te veel auto's be
schikbaar zijn. In 1993 moet de
produktie op het maximale niveau
van 240.000 eenheden per jaar
gebracht zijn en kunnen ook de
verschillende exportlanden over
Cinquecento's gaan beschikken.
In ons land zal de auto tussen sep
tember 1992 en februari 1993 le
verbaar worden. Over de prijzen
kan gezegd worden dat de auto
ongeveer evenveel gaat kosten
als het basismodel uit de Panda-
reeks, wat op dit moment zou bete
kenen zo'n f,15.000,=
en een elektrische antenne. Zowel
de LX als GLX hebben wieldop
pen, die wat ontwerp betreft saai
genoemd moeten worden. Beide
motor- en uitrustingsvarianten zijn
zowel als sedan en als hatchback
verkrijgbaar.
van de Mazda 626-reeks
t gevormd door de hatch-
met 2.5 liter V6 motor. Deze
jpper levert een vermogen
67 pk en een koppel van 221
Nm. De auto haalt een top van 220
km/u en trekt in 8,5 seconden van
0 tot 100. De V6 maakt van de 626
een soepele, snelle en zeer com
fortabele reiswagen. Het topmo
del wordt geleverd in een spe
ciale uitvoering die luistert naar
de naam Xerxes en is standaard
ten opzichte van de GLX voorzien
van een elektrisch bediend stalen
schuif/kanteldak, dubbele uitlaat
met chromen sierstukken, prach
tige lichtmetalen velgen, cruise
control, ABS en een elektrisch ver
stelbare bestuurdersstoel. In het
interieur wordt bovendien een af
wijkende bekledingssoort ge
bruikt om het geheel een nog
fraaiere aanblik te geven
de Cinquecento wil de ene of an
dere versnelling nog wel eens
weigeren.
De voor Nederland bedoelde uit
voering is voor een dergelijk
kleine auto zeer compleet met
achterruitverwarming, achterruit-
wisser, afsluitbare tankdop, van
binnenuit te ontgrendelen ach-
V6 is tegen meerprijs met een op
tiepakket leverbaar bestaande uit
verwarmde buitenspiegels, airco,
zes speakers en een glazen
schuifdak.
Prijzen
Het interieur valt op door de
enorme ruimte, wat uiteraard te
danken is aan de toename van de
lengte. Vier tot vijf volwassenen
kunnen er makkelijk in plaatsne
men. Dat de auto in z'n geheel la
ger is geworden, is nauwelijks
aan de hoofdruimte te merken. Al
vanaf het basismodel oogt de 626
erg compleet. Het instrumenta
rium is zakelijk van vormgeving
en uitstekend afgewerkt. Er zijn
meer dan voldoende uitstroom-
openingen voor de verwarming
en ventilatie aanwezig. De stoelen
geven een prima zit.
veel is gewonnen door de com
pacte opstelling van de motor. over motortemperatuur en brand-
Voor ons land komt een 4 cylinder stofvoorraad. De bediening van
903 cc krachtbron beschikbaar
die dwars voorin is geplaatst en
uiteraard de voorwielen aandrijft.
Het gaat hier om een oude be
kende die voorheen in de Panda
en 127 te vinden was. Veel logi
scher zou de keuze voor de mo
derne FIRE-motor geweest zijn,
maar door capaciteitsproblemen
••orden teruggegrepen op
liter. Met injectiesysteem en
side driewegkatalysator
terklep en getint glas terwijl tegen
meerprijs zelfs zaken als centrale
vergrendeling, een glazen schuif
dak, bredere banden en elek
trisch bediende portierruiten kun
nen worden besteld.
Export
De Cinquecento is een echte
stadsauto anno 1992. Door de zeer
comapcte buitenafmetingen is er
altijd wel een gaatje te vinden om
'm te parkeren of om grotere
auto's even de pas af te snijden.
Vooral in het chaotische Ita
liaanse verkeer een uitkomst.
Vanwege de vier onafhankelijk
opgehangen wielen met schoefve-
ren is de Cinquecento ondanks de
kleine wielbasis behoorlijk com
fortabel. Ook wat betreft rijgedrag
is dit kleintje zeer volwassen. De
besturing gaat uiteraard gemak
kelijk en het behoorlijke ruitopper-
vlak zorgt voor een goed zicht
Waar veel merken hun hoofd bre
ken over nieuwe namen voor
nieuwe auto's, koos Fiat bij haar
nieuwe kleintje voor een bekende
naam en geeft daarmee precies
aan wat de plaats van de auto is
in het programma. Zoals de Topo
lino en Nuova 500 altijd aan de
basis van de modellenreeks heb
ben gestaan, gaat ook de Cinque
cento als instapmodel de markt
op. Overigens vermeldt de achter
kant van de auto voluit de naam
Cinquecento, wat we dus niet zo
maar in "Vijfhonderd" mogen ver
talen.
Volwassen
De Cinquecento is
lang, 1,49 meter brc
ter hoog. Hierdoor valt de aut
het segment van de Daihatsu
re, Suzuki Alto en Subaru Min
Jumbo, een segment waar de Ja
panse merken de dienst uitmaken.
Dat gaat, als het aan Fiat ligt, vol
ledig veranderen.
Het uiterlijk van de Cinquecento
oogt heel sympathiek: grote por
tieren, uitstelbare zijruiten, een
derde deur, smalle achterlicht-
units en een kleine grille. Opmer
kelijk zijn de volwassen 13 inch
wielen, waardoor de auto nog
kleiner lijkt dan ie al is. Onwille
keurig zie je wat gelijkenis met de
Lancia Ypsilon, maar buiten de
portiergrepen hebben beide mo
dellen niets met elkaar gemeen.
Na het openen van de portieren
valt direkt op hoe volwassen de
Cinquecento is. De volwaardige
stoelen hebben standaard hoofd-
i en zijn traploos verstel-
)ndanks de behoorlijk naar
verwarming, achterruitwisser en
achterruitverwarming plus een di
gitaal klokje zitten in het midden
boven twee uistroomopeningen,
de plaats voor de radio en de as
bak. Een afsluitbaar vakje kent de
Cinquecento niet, terwijl Fiat ook
bij deze auto weer heeft gekozen
voor twee dicht op elkaar ge-
moest worden teruggegrepen op plaatste hendels voor de bedie-
de 0,9 liter. Met injectiesysteem en ning van richtingaanwijzers en
geregelde driewegkatalysator verlichting. Ondanks de Poolse
voldoet deze krachtbron volledig produktie komt de versnelhngs-
aan de US-83-norm. De 4- pitter is bak merkbaar uit Italië. Ook bij
gekoppeld aan een handgescha- J
kelde vijfbak. Het is niet ondenk
baar dat een stadsauto als de
Cinquecento later met een FIRE-
motor en een automatische ECVT
versnellingsbak zal worden gele
verd. De Cinquecento weegt 710
kg en haalt een topsnelheid van
140 km/u. Dit betekent dat de auto
iesys
rtalyi
[Fï* 169833]
wacht bij dit