Autoschade
Service Udenhout
zet er vaart in
3
Still going strong
Nissan Denissen
sponsor van
Tilburgse
Kerstmarkt
Kluitmans,
Mitsubishi-dealer van het jaar
26
.V.
and
r O T E S 1
Uw SAAB-dealer
- r
n*
412
tuur.
z: S
7UICQOSTbv
991 - pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
SAAB 900 S
Sportief
Griffin
}636
Veiligheid
Technische gegevens:
Panoramisch
Foto’s: Geert van Loon
J-683911
>n 013-321405
oom
auto
in
a
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 december 1991 - paginal
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
srecht
Je moet van de klassieke lijnen
van de Saab 900 houden, maar
over het algemeen wordt de au
nog steeds mooi gevonden. Aai
de achterkant vinden we een gi-
t nog heel
stellen
nissen zijn lopende verkoopaktie.
In deze verkoopaktie krijgt de ko
per van 'n nieuwe Nissan o.a. 25%
meer voor zijn inruilauto dan de
ANWB/Bovag-koerslijst aangeeft.
Kopers van een gebruikte auto
kunnen gebruik maken van uitge
stelde betaling tot 1 juni 1992.
Voor meer Nissan-informatie bent
u van harte welkom bij Garage
Denissen aan de Burg. Jansen-
straat 52-56 te Tilburg (west).
Gestart als vliegtuigfa
briek, breidde Saab
(Svenska Aeroplan AB) in
de jaren vijftig zijn activi
teiten uit naar de automo
biel. Dat in de eerste mo
dellen de gestroomlijnde
vormen uit de luchtvaart
terug te vinden waren,
maakte Saab meteen tot
een auto met een volledig
eigen gezicht. Dat eigen
gezicht bleef eigenlijk tot
nu toe behouden. De mo
dellenreeks bestaat uit de
grote 9000, die als de mo
derne Saab geldt en de
oude vertrouwde 900, een
klassieker met pretenties.
Autobedrijf
Merk en type: Saab 900 S 5-deurs
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1985 cc
Boring x slag: 90 x 78 mm
Vermogen: 145 pk bij 5600 tr/min
Koppel: 205 Nm bij 3800 tr/min
Afmetingen: lengte 4,69 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1350 kg
Prestaties: topsnelheid 190 km/u
acceleratie 0-100 in 11 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,3 liter/100
km
bij 120 km/u 10,2 liter/100 km
stadsverkeer 12,3 liter/100 km
Prijs: f.57.450,=
Wegenbelasting: f.218,= tot
f.229, per 3 mnd.
Alle Saabs worden sinds enkele
maanden standaard uitgerust mei
het ABS+3 remsysteem. Dit gea-
vanceerde anti-blokkeersysteem
werkt met drie remcircuits, zodat
ook bij uitvallen van één van deze
circuits een veilige, korte remweg
wordt verkregen. De pedaalslag
is echter kort, wat ook weer even
wennen is. Alhoewel de Saab een
eigenzinnige auto is, raak je snel
gewend en is het na enkele kilo
meters puur genieten. Je vraagt je
dan af waarom Saab niet veel
meer auto's in ons land weet te
verkopen.
Het brandstofverbruik van de 2 li
ter light pressure turbo valt enorm
mee. Wordt voornamelijk op de
snelweg of doorgaande wegen
gereden dan haalt de auto mak
kelijk 1 op 11. Wordt er uitsluitend
stevig aan getrokken en rijd je met
grote regelmaat stadsritten, dan
zakt dit maximaal tot 1 op 9.
Ondanks de prijsverhoging per 1
januari blijft de Saab 900 een
aantrekkelijk geprijsde grote auto.
Onze vijfdeurs S kost f.57.450,=
terwijl dezelfde auto als driedeurs
voor f.55.450,= de Saab-dealer
verlaat. De completere Griffin is
er respectievelijk voor f.58.950,=
en 1.60.950,=. Aan de basis van
het programma staat nog een at
mosferische 900 i-16 voor
f.51.450,= ook standaard met ABS.
De Saab 900 is absoluut een ver
geten auto, die veel meer aan
dacht verdient. Ook de zoge
naamde vreemde-merk-rijder zou
bij een volgende aanschaf eens
bij Saab moeten gaan kijken. De
auto is comfortabel, ruim, com
pleet uitgerust en biedt heel be
hoorlijke prestaties. Aan enkele
details lezen we het gedateerde
ontwerp af, maar die geven 'm
nou net dat beetje extra.
delen die door Mitsubishi beoor
deeld werden. Natuurlijk zijn alle
11 medewerkers tevreden met het
behaalde succes, wat toch als een
stuk erkenning van het werk ge
zien mag worden. Bovendien weet
ook de klant zich verzekerd van
het feit dat zijn of haar auto in
handen is van vakmensen die
voor Mitsubishi tot de beste van
het land behoren. Een persoon
lijke bandering, een hoge mate
van flexibiliteit, een perfecte on
derdelenvoorziening, kortom een
totaal-pakket aan service is daar
van het beste bewijs.
Wie denkt dat een nieuwe auto al
tijd beter en fijner is dan verschil
lende bestaande modellen, komt
na het rijden met de Saab 900 S tot
de conclusie dat dit zeker geen
stelregel mag zijn. Alhoewel de
auto geïntroduceerd werd in mei
1978, is het basisontwerp afkom
stig van de 99 uit 1969. Ook anno
1992 heeft de 900 alle versierselen
die bij een echte Saab horen:
forse bumpers, koplampwissers,
de indrukwekkende chromen
grille en het stoere Zweedse uiter
lijk.
hoge eisen ten aanzien van
de milieuvriendelijkheid van
het bedrijfspand. De vloeistof
dichte vloer wordt op dit mo
ment gelegd, er komen na
tuurlijk speciale vet- en olie-
afscheiders en alle afvalstof
fen worden zoveel mogelijk
gescheiden afgevoerd. Bo
vendien kunnen de medewer
kers ook tijdens het schuren
stofvrij werken en komen zij
bij het reinigen van de spui
ten niet meer in contact met
bijvoorbeeld oplosmiddelen.
Kwaliteit staat bij Autoschade
Service Udenhout voorop, niet
alleen in het afgeleverde
werk, maar vooral ook voor
de leef- en werkomgeving.
Dat is in deze tijd wel zo be
langrijk."
Autoschade Service Uden
hout wordt gevestigd aan de
Nijverheidsweg 15 in Uden
hout.
In januari zal Kluitmans starten
met de bouw van een nieuwe ves
tiging in Tilburg, een goed voor
beeld van het constant verbeteren
en aanpassen van de service. Na
de opening heeft Mitsubishi weer
een volwaardige dealer in Til
burg. Maar ook voor de klant uit
Haaren en omstreken betekent dit
dat Kluitmans meerdere types en
uitvoeringsvarianten kan laten
zien en dat het aanbod gebruikte
auto's uitgebreider zal zijn. Auto
mobielbedrijf Kluitmans is geves
tigd aan de Haarendijk 6A in
Haaren, telefoon 04117-1360.
Hart Nibbrig Greeve, importeur
van Mitsubishi in Nederland heeft
ook dit jaar een "Dealer van het
Jaar"-verkiezing gehouden. Op
een groot aantal criteria konden
de afzonderlijke bedrijven punten
scoren. Automobielbedrijf Kluit
mans B.V. uit Haaren behoorde
voor het tweede achtereenvol
gende jaar tot de vijf genomi
neerde dealers in Nederland.
Bedrijfsorganisatie, uitstraling,
verkoopaantallen, inrichting van
magazijn en werkplaats en niet te
vergeten de tevredenheid van de
klanten, het zijn allemaal onder-
gantische vijfde deur die tot op de
bumper open gaat. De bagage
ruimte heeft in standaardopstel
ling een forse inhoud van 602 liter,
wat door het verwijderen van de
hoedeplank tot 770 liter kan wor
den uitgebreid. De vloer van de
bagageruimte is met 1,21 meter
zeer diep. Na het neerklappen
van de achterbank is iedere Saab
900 een echte bestelwagen. De
portieren worden centraal ver
grendeld net als de achterklep en
het klepje van de brandstoftank.
De smalle deuren geven toch een
behoorlijke toegang tot het inte
rieur. De dorpels van de Saab 900
liggen diep verzonken, zodat de
portieren ver naar beneden door
lopen.
De gehele inrichting is op een po
sitieve manier bedoeld klassiek.
Het dashboard is behoorlijk com
pleet met een toerenteller, ana
loog klokje, snelheidsmeter en
brandstof-/temperatuurmeter. Het
driespakig stuurwiel ligt lekker in
de hand en heeft de claxonbedie-
ning boven op het kussen zitten.
Beide buitenspiegels zijn op het
dashboard met afzonderlijke
knoppen elektrisch te verstellen.
Saab past overigens spiegels toe
die naar buiten toe panoramisch
worden. Dit is in het begin heel
erg wennen. De verwarming en
ventilatie wordt met drie draaik-
noppen ingesteld en dat een der
gelijke installatie in een auto uit
een Skandinavisch land niets te
wensen over laat, mag duidelijk
zijn.
Met een lengte van 4,69 meter valt
de Saab 900 in de klasse van de
Ford Scorpio, Opel Omega, Peu
geot 605 en Renault 25, iets wat
door de prijsstelling wordt beves
tigd. Toch is het aantal auto's wat
jaarlijks door de Nederlandse im
porteur op de weg wordt gezet ge
ring. De Saab-rijder is in de
meeste gevallen dan ook een
eigen merk-aanhanger en zou
voor geen goud in een produkt
van andere makelij willen stap
pen.
Saab heeft een veiligheidsimago.
Als de enorme motorkap wordt
geopend is dit bijvoorbeeld al te
zien aan het dikke plaatwerk. Aan
passieve veiligheid heb je als in
zittenden alleen maar iets als het
werkelijk klapt. Dan pas wordt dit
Saab-imago volledig bevestigd.
De bouw van Autoschade
Service Udenhout B.V. vor
dert zeer snel. Enkele weken
geleden viel er voor de voor
bijgangers nog slechts een
aantal funderingen te zien, nu
ligt het dak er al op. Openen
in januari lijkt dus gemakke
lijk haalbaar.
Met Autoschade Service
Udenhout krijgt het gemoede
lijke dorp er een volwaardig
en uitermate professioneel
autoschadebedrijf bij. De
kennis en de uitrusting was
daarvoor al aanwezig, maar
nu treedt het bedrijf binnen
kort naar buiten met een
pracht van een pand: "Ja, de
vaart zit er goed in", zegt be
drijfsleider Herald Verhagen.
"Als alles verder ook volgens
planning verloopt, kunnen de
deuren in de loop van januari
open. Maar er moet i
wat gebeuren. We st
De jubilerende Nissan-dealer De
nissen treedt ook dit jaar weer op
als sponsor van de Tilburgse
Kerstmarkt op de Heuvel. Als te
genprestatie voor de sponsoring
ziet Denissen zijn bedrijfsnaam af
gedrukt op zo'n vijftigtal affiches,
die op diverse plaatsen in de stad
staan opgesteld en ook op de
kerstmarkt zelf staan vier Nissan's
te pronken.
Met deze extra promotionele acti
viteiten ondersteund Nissan De-
Airconditioning is tegen meerprijs
te bestellen. In de console vinden
we de inbouwplaats voor de ra
dio, een forse opbergvak en be
dieningsknopjes voor de binnen-
verlichting en de elektrische por
tierruiten. De stoelen lijken in eer
ste instantie wat vlak, maar bie
den een prima zit. Het exemplaar
aan bestuurderszijde is in hoogte
te verstellen. Als de Saab 900 met
een schuifdak is uitgerust, beperkt
dit voor langere personen behoor
lijk de hoofdruimte. De stoelen zijn
met velours bekleed. De achter-
passagiers hebben de beschik
king over hoofdsteunen en een
middenarmsteun.
De motor brengt zijn krachten op
de voorwielen over via een hand-
geschakelde vijfbak, die exact en
behoorlijk soepel werkt. De bak
kent wel de typische Saab-eigen-
schap dat bij het verwijderen van
de contactsleutel de pook in de
achteruitstond moet staan. Na
tuurlijk hoort bij een 1350 kg we
gende kolos standaard stuurbe
krachtiging, die het manouvreren
met deze auto een fluitje van een
cent maakt. De Saab is (voor som
migen onverwacht) sportief. De
auto rijdt door de voorwielaandrij-
ving zeer voorspelbaar, maar laat
zich rustig tot een slalom of wat
stevig bochtenwerk verleiden.
Voor kent de Saab 900 onafhanke
lijke ophanging met schroefveren
en gasgevulde schokdempers, ter
wijl achter een starre as aan
schroefveren is opgehangen. Dit
geheel voldoet echter uitstekend
en we mogen de 900 zeer comfor
tabel noemen. Je merkt eigenlijk
alleen aan kleine uitrustingsde-
tails dat we met een gedateerd
concept te maken hebben. Zo ont
breken bijvoorbeeld in hoogte
verstelbare gordels.
Het Nederlandse leveringspro
gramma van de Saab 900 is be
perkt tot de 3- en 5- deurs en na
tuurlijk de zeer fraaie cabriolet. In
het verleden werden ook een 2- en
4-deurs sedan geleverd. Officieel
zijn beide uitvoeringen niet meer
te koop. Voor modellenjaar 1992
heeft de 2.1 liter 16-kleppen motor
plaatsgemaakt voor een 2 liter tur
bo. Van 2119 cc werd terugge
stapt naar de oude 1985 cc, die
zijn 16-kleppenkop behield en nu
standaard is voorzien van een zo
genaamde light pressure turbo,
die een constante lage druk geeft.
Dit heeft tot gevolg dat het maxi
male vermogen toenam van 136
tot 145 pk en dat dit vermogen bij
een iets lager toerental wordt be
reikt. Belangrijker is de winst bij
het koppel wat steeg van 175 naar
205 Nm bij 3800 tr/min. De presta
ties liggen op een keurig niveau
met een top van 190 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 11 se
conden. Door de aanwezige tur-
bodruk gaan tussensprintjes zeer
vlot, zodat zowel op de snelweg
als secundaire wegen makkelijk
kan worden ingehaald. De 4- pit-
ter maakt een vertrouwd geluid.
DBI
ÖB-FT-Q8
o T
3
dec.