Autoschade Service Udenhout zet er vaart in 3 Still going strong Nissan Denissen sponsor van Tilburgse Kerstmarkt Kluitmans, Mitsubishi-dealer van het jaar 26 .V. and r O T E S 1 Uw SAAB-dealer - r n* 412 tuur. z: S 7UICQOSTbv 991 - pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER SAAB 900 S Sportief Griffin }636 Veiligheid Technische gegevens: Panoramisch Foto’s: Geert van Loon J-683911 >n 013-321405 oom auto in a DE AUTOMAAT - Donderdag 19 december 1991 - paginal Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor srecht Je moet van de klassieke lijnen van de Saab 900 houden, maar over het algemeen wordt de au nog steeds mooi gevonden. Aai de achterkant vinden we een gi- t nog heel stellen nissen zijn lopende verkoopaktie. In deze verkoopaktie krijgt de ko per van 'n nieuwe Nissan o.a. 25% meer voor zijn inruilauto dan de ANWB/Bovag-koerslijst aangeeft. Kopers van een gebruikte auto kunnen gebruik maken van uitge stelde betaling tot 1 juni 1992. Voor meer Nissan-informatie bent u van harte welkom bij Garage Denissen aan de Burg. Jansen- straat 52-56 te Tilburg (west). Gestart als vliegtuigfa briek, breidde Saab (Svenska Aeroplan AB) in de jaren vijftig zijn activi teiten uit naar de automo biel. Dat in de eerste mo dellen de gestroomlijnde vormen uit de luchtvaart terug te vinden waren, maakte Saab meteen tot een auto met een volledig eigen gezicht. Dat eigen gezicht bleef eigenlijk tot nu toe behouden. De mo dellenreeks bestaat uit de grote 9000, die als de mo derne Saab geldt en de oude vertrouwde 900, een klassieker met pretenties. Autobedrijf Merk en type: Saab 900 S 5-deurs Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1985 cc Boring x slag: 90 x 78 mm Vermogen: 145 pk bij 5600 tr/min Koppel: 205 Nm bij 3800 tr/min Afmetingen: lengte 4,69 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1350 kg Prestaties: topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 11 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,3 liter/100 km bij 120 km/u 10,2 liter/100 km stadsverkeer 12,3 liter/100 km Prijs: f.57.450,= Wegenbelasting: f.218,= tot f.229, per 3 mnd. Alle Saabs worden sinds enkele maanden standaard uitgerust mei het ABS+3 remsysteem. Dit gea- vanceerde anti-blokkeersysteem werkt met drie remcircuits, zodat ook bij uitvallen van één van deze circuits een veilige, korte remweg wordt verkregen. De pedaalslag is echter kort, wat ook weer even wennen is. Alhoewel de Saab een eigenzinnige auto is, raak je snel gewend en is het na enkele kilo meters puur genieten. Je vraagt je dan af waarom Saab niet veel meer auto's in ons land weet te verkopen. Het brandstofverbruik van de 2 li ter light pressure turbo valt enorm mee. Wordt voornamelijk op de snelweg of doorgaande wegen gereden dan haalt de auto mak kelijk 1 op 11. Wordt er uitsluitend stevig aan getrokken en rijd je met grote regelmaat stadsritten, dan zakt dit maximaal tot 1 op 9. Ondanks de prijsverhoging per 1 januari blijft de Saab 900 een aantrekkelijk geprijsde grote auto. Onze vijfdeurs S kost f.57.450,= terwijl dezelfde auto als driedeurs voor f.55.450,= de Saab-dealer verlaat. De completere Griffin is er respectievelijk voor f.58.950,= en 1.60.950,=. Aan de basis van het programma staat nog een at mosferische 900 i-16 voor f.51.450,= ook standaard met ABS. De Saab 900 is absoluut een ver geten auto, die veel meer aan dacht verdient. Ook de zoge naamde vreemde-merk-rijder zou bij een volgende aanschaf eens bij Saab moeten gaan kijken. De auto is comfortabel, ruim, com pleet uitgerust en biedt heel be hoorlijke prestaties. Aan enkele details lezen we het gedateerde ontwerp af, maar die geven 'm nou net dat beetje extra. delen die door Mitsubishi beoor deeld werden. Natuurlijk zijn alle 11 medewerkers tevreden met het behaalde succes, wat toch als een stuk erkenning van het werk ge zien mag worden. Bovendien weet ook de klant zich verzekerd van het feit dat zijn of haar auto in handen is van vakmensen die voor Mitsubishi tot de beste van het land behoren. Een persoon lijke bandering, een hoge mate van flexibiliteit, een perfecte on derdelenvoorziening, kortom een totaal-pakket aan service is daar van het beste bewijs. Wie denkt dat een nieuwe auto al tijd beter en fijner is dan verschil lende bestaande modellen, komt na het rijden met de Saab 900 S tot de conclusie dat dit zeker geen stelregel mag zijn. Alhoewel de auto geïntroduceerd werd in mei 1978, is het basisontwerp afkom stig van de 99 uit 1969. Ook anno 1992 heeft de 900 alle versierselen die bij een echte Saab horen: forse bumpers, koplampwissers, de indrukwekkende chromen grille en het stoere Zweedse uiter lijk. hoge eisen ten aanzien van de milieuvriendelijkheid van het bedrijfspand. De vloeistof dichte vloer wordt op dit mo ment gelegd, er komen na tuurlijk speciale vet- en olie- afscheiders en alle afvalstof fen worden zoveel mogelijk gescheiden afgevoerd. Bo vendien kunnen de medewer kers ook tijdens het schuren stofvrij werken en komen zij bij het reinigen van de spui ten niet meer in contact met bijvoorbeeld oplosmiddelen. Kwaliteit staat bij Autoschade Service Udenhout voorop, niet alleen in het afgeleverde werk, maar vooral ook voor de leef- en werkomgeving. Dat is in deze tijd wel zo be langrijk." Autoschade Service Uden hout wordt gevestigd aan de Nijverheidsweg 15 in Uden hout. In januari zal Kluitmans starten met de bouw van een nieuwe ves tiging in Tilburg, een goed voor beeld van het constant verbeteren en aanpassen van de service. Na de opening heeft Mitsubishi weer een volwaardige dealer in Til burg. Maar ook voor de klant uit Haaren en omstreken betekent dit dat Kluitmans meerdere types en uitvoeringsvarianten kan laten zien en dat het aanbod gebruikte auto's uitgebreider zal zijn. Auto mobielbedrijf Kluitmans is geves tigd aan de Haarendijk 6A in Haaren, telefoon 04117-1360. Hart Nibbrig Greeve, importeur van Mitsubishi in Nederland heeft ook dit jaar een "Dealer van het Jaar"-verkiezing gehouden. Op een groot aantal criteria konden de afzonderlijke bedrijven punten scoren. Automobielbedrijf Kluit mans B.V. uit Haaren behoorde voor het tweede achtereenvol gende jaar tot de vijf genomi neerde dealers in Nederland. Bedrijfsorganisatie, uitstraling, verkoopaantallen, inrichting van magazijn en werkplaats en niet te vergeten de tevredenheid van de klanten, het zijn allemaal onder- gantische vijfde deur die tot op de bumper open gaat. De bagage ruimte heeft in standaardopstel ling een forse inhoud van 602 liter, wat door het verwijderen van de hoedeplank tot 770 liter kan wor den uitgebreid. De vloer van de bagageruimte is met 1,21 meter zeer diep. Na het neerklappen van de achterbank is iedere Saab 900 een echte bestelwagen. De portieren worden centraal ver grendeld net als de achterklep en het klepje van de brandstoftank. De smalle deuren geven toch een behoorlijke toegang tot het inte rieur. De dorpels van de Saab 900 liggen diep verzonken, zodat de portieren ver naar beneden door lopen. De gehele inrichting is op een po sitieve manier bedoeld klassiek. Het dashboard is behoorlijk com pleet met een toerenteller, ana loog klokje, snelheidsmeter en brandstof-/temperatuurmeter. Het driespakig stuurwiel ligt lekker in de hand en heeft de claxonbedie- ning boven op het kussen zitten. Beide buitenspiegels zijn op het dashboard met afzonderlijke knoppen elektrisch te verstellen. Saab past overigens spiegels toe die naar buiten toe panoramisch worden. Dit is in het begin heel erg wennen. De verwarming en ventilatie wordt met drie draaik- noppen ingesteld en dat een der gelijke installatie in een auto uit een Skandinavisch land niets te wensen over laat, mag duidelijk zijn. Met een lengte van 4,69 meter valt de Saab 900 in de klasse van de Ford Scorpio, Opel Omega, Peu geot 605 en Renault 25, iets wat door de prijsstelling wordt beves tigd. Toch is het aantal auto's wat jaarlijks door de Nederlandse im porteur op de weg wordt gezet ge ring. De Saab-rijder is in de meeste gevallen dan ook een eigen merk-aanhanger en zou voor geen goud in een produkt van andere makelij willen stap pen. Saab heeft een veiligheidsimago. Als de enorme motorkap wordt geopend is dit bijvoorbeeld al te zien aan het dikke plaatwerk. Aan passieve veiligheid heb je als in zittenden alleen maar iets als het werkelijk klapt. Dan pas wordt dit Saab-imago volledig bevestigd. De bouw van Autoschade Service Udenhout B.V. vor dert zeer snel. Enkele weken geleden viel er voor de voor bijgangers nog slechts een aantal funderingen te zien, nu ligt het dak er al op. Openen in januari lijkt dus gemakke lijk haalbaar. Met Autoschade Service Udenhout krijgt het gemoede lijke dorp er een volwaardig en uitermate professioneel autoschadebedrijf bij. De kennis en de uitrusting was daarvoor al aanwezig, maar nu treedt het bedrijf binnen kort naar buiten met een pracht van een pand: "Ja, de vaart zit er goed in", zegt be drijfsleider Herald Verhagen. "Als alles verder ook volgens planning verloopt, kunnen de deuren in de loop van januari open. Maar er moet i wat gebeuren. We st De jubilerende Nissan-dealer De nissen treedt ook dit jaar weer op als sponsor van de Tilburgse Kerstmarkt op de Heuvel. Als te genprestatie voor de sponsoring ziet Denissen zijn bedrijfsnaam af gedrukt op zo'n vijftigtal affiches, die op diverse plaatsen in de stad staan opgesteld en ook op de kerstmarkt zelf staan vier Nissan's te pronken. Met deze extra promotionele acti viteiten ondersteund Nissan De- Airconditioning is tegen meerprijs te bestellen. In de console vinden we de inbouwplaats voor de ra dio, een forse opbergvak en be dieningsknopjes voor de binnen- verlichting en de elektrische por tierruiten. De stoelen lijken in eer ste instantie wat vlak, maar bie den een prima zit. Het exemplaar aan bestuurderszijde is in hoogte te verstellen. Als de Saab 900 met een schuifdak is uitgerust, beperkt dit voor langere personen behoor lijk de hoofdruimte. De stoelen zijn met velours bekleed. De achter- passagiers hebben de beschik king over hoofdsteunen en een middenarmsteun. De motor brengt zijn krachten op de voorwielen over via een hand- geschakelde vijfbak, die exact en behoorlijk soepel werkt. De bak kent wel de typische Saab-eigen- schap dat bij het verwijderen van de contactsleutel de pook in de achteruitstond moet staan. Na tuurlijk hoort bij een 1350 kg we gende kolos standaard stuurbe krachtiging, die het manouvreren met deze auto een fluitje van een cent maakt. De Saab is (voor som migen onverwacht) sportief. De auto rijdt door de voorwielaandrij- ving zeer voorspelbaar, maar laat zich rustig tot een slalom of wat stevig bochtenwerk verleiden. Voor kent de Saab 900 onafhanke lijke ophanging met schroefveren en gasgevulde schokdempers, ter wijl achter een starre as aan schroefveren is opgehangen. Dit geheel voldoet echter uitstekend en we mogen de 900 zeer comfor tabel noemen. Je merkt eigenlijk alleen aan kleine uitrustingsde- tails dat we met een gedateerd concept te maken hebben. Zo ont breken bijvoorbeeld in hoogte verstelbare gordels. Het Nederlandse leveringspro gramma van de Saab 900 is be perkt tot de 3- en 5- deurs en na tuurlijk de zeer fraaie cabriolet. In het verleden werden ook een 2- en 4-deurs sedan geleverd. Officieel zijn beide uitvoeringen niet meer te koop. Voor modellenjaar 1992 heeft de 2.1 liter 16-kleppen motor plaatsgemaakt voor een 2 liter tur bo. Van 2119 cc werd terugge stapt naar de oude 1985 cc, die zijn 16-kleppenkop behield en nu standaard is voorzien van een zo genaamde light pressure turbo, die een constante lage druk geeft. Dit heeft tot gevolg dat het maxi male vermogen toenam van 136 tot 145 pk en dat dit vermogen bij een iets lager toerental wordt be reikt. Belangrijker is de winst bij het koppel wat steeg van 175 naar 205 Nm bij 3800 tr/min. De presta ties liggen op een keurig niveau met een top van 190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11 se conden. Door de aanwezige tur- bodruk gaan tussensprintjes zeer vlot, zodat zowel op de snelweg als secundaire wegen makkelijk kan worden ingehaald. De 4- pit- ter maakt een vertrouwd geluid. DBI ÖB-FT-Q8 o T 3 dec.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 35