MAZDA 626 De vernieuwing zet zich voort CINQUECENTO ELETTRA ns Oplage94.835 ex. 3 s Bijlage van: DeTilburgseKoerier J Automaat wensen U prettige kerstdagen en een goed en veilig 1992 Gezamelijke automobielbedrijven en medewerkers van de Éénderde wagenpark schoon -lin-r Italië of Europa dj-gO 1991 - pagina 32 mftoDfflae'Q Tilburg Donderdag 19 december 1991 Lees verder pagina 11 I Tony Vos o.a.: RIJ-IMPRESSIE 72 Lees verder in dit nummer Garantie het sleutelwoord van de BOVAG pag. 7 Rij-impressie: Fiat Cinquecento pag. 11 Jaargang 3 Nummer 49 markt, waarvan direct een elektrisch aangedreven variant wordt zodoende een milieubewuste kleine auto die zeer bruikbaar is in ons moderne, drukke stadsverkeer. talon k Autotest: SAAB 900 S pag. 3 van d sep- bat- :van lood-gel accu kan zo'n een kopi snelhei km/i inquecento Elet die bovendie’ i vervoeren. voor de keuze van beide pro gramma's. Xerxes Zowel de 1.8 als 2.0 zijn in een ba sis LX en completere GLX-uitgave verkrijgbaar. Alle Mazda's 626 worden standaard uitgerust met stuurbekrachtiging, getint glas, ruitewissers met interval, meege spoten bumpers, portiergrepen en beschermstrips, verstelbaar stuur, toerenteller, centrale vergrende ling en radiovoorbereiding met antenne en vier speakers. De GLX voegt hieraan toe: meegespoten elektrisch bediende buitenspie gels, middenarmsteun achter, vier elektrisch bediende portierruiten Vaals - Nadat in ongeveer 2 jaar tijd het hele Mazda - programma is veranderd, vraag je je haast af waarmee het merk de komende tijd de aandacht moet gaan trek ken. Na de huidige 323 in september 1989 volgden in sneltreinvaart de MX- 5, 121, MX-3, MX-6 en dan nu de nieuwe 626. Begin volgend jaar mogen we nog de spec taculaire RX-7 verwachten, terwijl we geruisluis af scheid hebben genomen van de 929. De dure uitvoerin gen van de 626 vormen nu Mazda's top-of-the-line. We reden met de 2 liter automaat en 2.5 V6 van de nieuwe Mazda 626. De Rai-statistiek geelt verder aan dat driekwart van de 1,9 miljoen verkochte "schone" auto's is voorzien van een ka talysator. In toaal gaat het om bijna 1,4 miljoen eenheden, ofwel zo 'n 27 procent van het wagenpark. In de jaren 1986- 1988 werden ook auto's ver kocht die met aanpassingen aan het inlaatsysteem aan de regeling voldeden. Nadien zijn vrijwel uitsluitend nog auto's met zogenaamde gere gelde driewegkatalysator verkocht. 106 pk en een koppel van 157 Nm bij 4300 tr/min. De auto haalt een bijzonder hoge top van 190 km/u en trekt in 11,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De tweede motorisering in het rijtje is de 2 liter 16- klepper, die we kort geleden voor het eerst in de MX-6 tegenkwamen. Ook hier is deze krachtbron goed voor 117 pk en >ppel van 173 Nm. De top- sid komt hierdoor op 200 'u te liggen, terwijl het be kende sprintje in 10,4 seconden wordt volbracht. Beide motoren zijn uitermate stil. Dit is niet alleen bereikt door maatregelen in het blok zelf, maar ook door speciale isolatie van de carrosserie. Zo worden bijvoorbeeld in het schut bord in een aantal holle ruimtes zakjes met vloeistof aangebracht. Als de auto na het lakken in de oven komt springen deze zakjes en vormt de vloeistof zich tot een isolerend schuim. Ook in de dak- stijlen wordt deze technologie toe gepast. Beide genoemde 4-cylindermoto- ren worden geleverd met een handgeschakelde vijfbak die wat bediening betreft zijn voorganger overtreft. Tegen meerprijs is een viertraps automaat leverbaar met twee ingebouwde programma: economy en sport. Het elektro nisch brein van de bak zorgt zelf snellingsbak, maar door het afwe zig blijven van motorgeluiden, weet je eigenlijk niet wanneer je moet schakelen. De auto is echter redelijk vlot en komt onder stadse omstandigheden goed mee. Een probleempje is dat een dergelijk voertuig vrijwel volledig stil is. Als mensen op straat lopen horen ze je niet aankomen. Na een geluids signaal kijken ze dan verwonderd om. De Fiat Cinquecento Elettra is een tweezitter, die bovendien 150 kg lading kan vervoeren. De auto zal in eerste instantie niet aan ons le veringsprogramma worden toege voegd, maar is wel op speciale bestelling leverbaar. Sinds de invoering van de BVB-subsidieregeling voor "schone auto 's in april 1986 zijn er in Nederland inmid dels 1,9 miljoen personenau to's verkocht die onder deze regeling vallen. Dit betekent dat bij een totaal actief perso nenautopark van 5,2 miljoen wagens (laatste C.B.S.-telling per 1 augustus 1991) bijna 37 procent van het autopark als "schoon kan worden aange merkt. Dit blijkt uit de Rai-sta tistiek over de verkoop vi schone auto's tot en met tember 1991. Aangezien de Europese wet geving voorschrijft dat per 1 januari 1993 alle in de EG verkochte nieuwe personen auto's moeten voldoen aan het niveau van de zoge naamde US'83-norm, hetgeen in de praktijk inhoudt dat zij moeten worden uitgerust met een geregelde driewegkata lysator, zal uitgaande van een gemiddelde levensduur van 10 jaar voor een perso nenauto, nog ruim voor het jaar 2000 het gehele Neder landse wagenpark zijn ver vangen door "schone", res pectievelijk katalysatorauto's. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riei, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties- dinsdag 22.00 uur Wie ooit in Rome is geweest, zal bevestigen dat wat betreft ver keer dit één van de meest chaoti sche en drukke steden is in Euro pa. In sommige overvolle straten slaan de uitlaatgassen op je adem en op andere plaatsen moetje als voetganger rennen voor je leven. Kleine en grote auto's, bussen, vrachtwagens en vooral veel scooters rijden om het hardst. Het is vermakelijk om ge woon op een kruising te gaan staan kijken. Fiat koos er voor in deze over volle stad de nieuwe Cinque cento te introduceren. De journa listen waren ondergebracht in het centrum, terwijl de presentatie plaatsvond op het terrein van de Cine Citta filmstudio vlakbij het vliegveld. Geen probleem echter om de honderden journalisten in sneltreinvaart van de ene naar de andere plek te brengen, maal plaatsgenomen in de L kon het schouwspel beginnen. Als begeleiders van de colonne kwamen twee motoragenten aan gereden, die op geheel Ita liaanse en onnavolgbare wijze het verkeer zo wisten tegen te houden, dat de reeks bussen snel konden doorrijden. Tegen de richting in, dwars over volle kruispunten en over smalle we gen, waar de tegenliggens wer den stilgehouden. Niets was de heren politieagenten te gek. En de automobilisten die in eerste in stantie geen acht sloegen op de gegeven aanwijzingen, werd de bedoeling met vernietigende blik en bijbehorende armbewegingen nog eens extra duidelijk ge maakt. Uiterst behendig lieten de twee heren zien dat ze al veel va ker een colonne door het verkeer hadden geloodst, waarschijnlijk dat zij ook bij bezoeken van staatshoofden worden ingezet. De rit, die zo’n half uur duurde, was van begin tot eind een prachtig spektakel. Grappig om te zien hoe ineens alle verkeersregels overtreden mochten worden. Eén keer moesten de bussen aan de kant. Vlak bij het Colosseum pas seerde ons een waarde-transport, bestaande uit twee hardrijdende politieauto's, een zwaar gepant serd busje en nog eens twee poli tieauto's. Uit de laatste auto stak een man met machinegeweer uit het raam. "This is Italy, man zul len velen gedacht hebben, maar met 1992 voor de deur moeten we zeggen "Man, this is Europe...." Tijdens de grote introductie van de Cinquecento waren een vijf tiental auto's beschikbaar voor een korte proefrit. Aan de buiten kant is de Elettra exact gelijk aan zijn benzinebroeders. In het inte rieur is het verschil duidelijk merkbaar. Midden op het dash board staat een instrument wat di gitaal het stroomverbruik en de nog aanwezig hoeveelheid ener gie aangeeft. Op de plaats waar normaal de achterbank te vinden is, zijn de accu's geplaatst. Hierbij kan worden gekozen uit 12 in serie geschakelde 6 volts lood-gel ac cu's die bij elkaar een gewicht hebben van 350 kg of een zelfde configuratie nikkel-cadmium terijen met een totaalgewicht 270 kg. De lood-gel accu k 600 keer worden bijgeladen. Aan de voorzijde van de auto bevindt zich een stopcontact voor aanslui ting op het elektriciteitsnet. Een groot voordeel van de nikkel-cad mium accu's is de grotere ener- gie-capaciteit. Opladen Dit is vooral te merken aan de ac tieradius. De accu's zijn duurder, is het uitzicht zodoende vorstelijk. Als we het middendeel even over slaan komen we achter bij de se dan een diep uitgesneden koffer- deksel tegen, die toegang geeft tot een ruimte van 452 liter en dat is in deze klasse heel behoorlijk. De achterbank is in een 40/60 ver houding neerklapbaar, zodat nog meer spullen kunnen worden meegenomen. De sedan oogt heel gedistingeerd, maar biedt eigen lijk niets spannends. Die rol krijgt de hatchback echter wel toebe deeld. Door een afwijkende sty ling van de achterzijde valt dit model erg op. Achter de portieren zien we een extra ruitje en vervol gens een vloeiend aflopende ach terklep. Heel apart is hierbij de over de volledige breedte doorlo pende lichtunit. Een ander aar digheidje is de spoiler die niet als een afzonderlijk accessoire is ge monteerd, maar in het geheel is opgenomen. De hatchback is hier- Rome - Fiat introduceert met de nieuwe Cinque- door een beschaafd, spectaculair cento niet alleen een unieke Europese stadsauto, ogende auto die in deze klasse maar brengt ook de eerste nieuwe auto op de eens iets nieuws te bieden heeft. i i. i Geen wonder dat het levennqs- ---m direct een elektrisch aangedreven programma van de hatchback uit geleverd. De Cinquecento Elettra is gebreider is dan van de sedan. :i:-.In de nieuwe 626 vinden we een drietal nieuwe motoren. Aan de basis staat een 1.8 liter 16-klepper injectie. De 1.8 levert met multi point injectie een vermogen van Mazda start nog net voor het einde van het jaar met het verde len van de eerste auto's over de dealers. De prijslijst omvat maar liefst zestien verschillende uitvoe ringen en modellen. Maar voor we nader op de nieuweling ingaan, kijken we eerst naar de auto's die definitief zijn geschrapt. Al eerder hebben we verteld dat de MX-6 als opvolger gezien moet worden van de 626 coupé. In het nieuwe programma komen we dan ook alleen nog maar de sedan en hatchback tegen. Daarnaast is Mazda gestopt met het leveren van de 2 liter diesel. Gedistingeerd Wat houden we dan nog over. Mazda introduceert de vierde ge neratie 626 als gestroomlijnde se dan en als bijzonder fraai gesty- leerde hatchback. Tot en met de achterdeuren zijn beide auto's ge lijk. In lengte is de 626 flink ge groeid. Met 4,70 meter zit de auto in het segment van de Scorpio en Omega, terwijl de breedte van 1,75 neter voor een Japanse auto op z'n minst opmerkelijk is. De nieuweling heeft een zeer platte grille en dito koplampen. De neus loopt vrij recht naar de voorruit, maar blijft in z'n geheel laag. Vanuit de bestuurdersstoel gezien maar kunnen 2000 keer worden opgeladen. De Cinquecento Elet tra kan een top bereiken van 80 km/u met de lood-gel en 85 km/u met de nikkel-cadmium accu's. De actieradius bedraagt respectieve lijk 100 en 160 km. Het opladen duurt ongeveer 8 uur en kan dus 's nachts geschieden. Afhankelijk van het soort accu weegt de Elet tra 1020 tot 1110 kg. Voor het elek trisch systeem zorgt een normale 12 Volt accu die vanaf de tractie- batterijen wordt opgeladen. Het verwarmingssysteem werkt op een kleine benzinemotor. Het rijden met de Cinquecento Elettra is in het begin erg wennen. De auto heeft een normale vijfver-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 33