MAZDA 626
De vernieuwing zet zich voort
CINQUECENTO ELETTRA
ns
Oplage94.835 ex.
3
s
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
J
Automaat wensen U
prettige kerstdagen en
een goed en veilig 1992
Gezamelijke
automobielbedrijven en
medewerkers van de
Éénderde
wagenpark
schoon
-lin-r
Italië of
Europa
dj-gO
1991 - pagina 32
mftoDfflae'Q
Tilburg
Donderdag 19 december 1991
Lees verder pagina 11
I
Tony Vos
o.a.:
RIJ-IMPRESSIE
72
Lees verder
in dit nummer
Garantie
het sleutelwoord
van de BOVAG
pag. 7
Rij-impressie:
Fiat Cinquecento
pag. 11
Jaargang 3
Nummer 49
markt, waarvan direct een elektrisch aangedreven
variant wordt
zodoende een milieubewuste kleine auto die zeer
bruikbaar is in ons moderne, drukke stadsverkeer.
talon
k
Autotest:
SAAB 900 S
pag. 3
van
d sep-
bat-
:van
lood-gel accu kan zo'n
een kopi
snelhei
km/i
inquecento Elet
die bovendie’
i vervoeren.
voor de keuze van beide pro
gramma's.
Xerxes
Zowel de 1.8 als 2.0 zijn in een ba
sis LX en completere GLX-uitgave
verkrijgbaar. Alle Mazda's 626
worden standaard uitgerust met
stuurbekrachtiging, getint glas,
ruitewissers met interval, meege
spoten bumpers, portiergrepen en
beschermstrips, verstelbaar stuur,
toerenteller, centrale vergrende
ling en radiovoorbereiding met
antenne en vier speakers. De GLX
voegt hieraan toe: meegespoten
elektrisch bediende buitenspie
gels, middenarmsteun achter, vier
elektrisch bediende portierruiten
Vaals - Nadat in ongeveer 2 jaar tijd het hele Mazda -
programma is veranderd, vraag je je haast af waarmee
het merk de komende tijd de aandacht moet gaan trek
ken. Na de huidige 323 in september 1989 volgden in
sneltreinvaart de MX- 5, 121, MX-3, MX-6 en dan nu de
nieuwe 626. Begin volgend jaar mogen we nog de spec
taculaire RX-7 verwachten, terwijl we geruisluis af
scheid hebben genomen van de 929. De dure uitvoerin
gen van de 626 vormen nu Mazda's top-of-the-line. We
reden met de 2 liter automaat en 2.5 V6 van de nieuwe
Mazda 626.
De Rai-statistiek geelt verder
aan dat driekwart van de 1,9
miljoen verkochte "schone"
auto's is voorzien van een ka
talysator. In toaal gaat het om
bijna 1,4 miljoen eenheden,
ofwel zo 'n 27 procent van het
wagenpark. In de jaren 1986-
1988 werden ook auto's ver
kocht die met aanpassingen
aan het inlaatsysteem aan de
regeling voldeden. Nadien
zijn vrijwel uitsluitend nog
auto's met zogenaamde gere
gelde driewegkatalysator
verkocht.
106 pk en een koppel van 157 Nm
bij 4300 tr/min. De auto haalt een
bijzonder hoge top van 190 km/u
en trekt in 11,9 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. De
tweede motorisering in het rijtje is
de 2 liter 16- klepper, die we kort
geleden voor het eerst in de MX-6
tegenkwamen. Ook hier is deze
krachtbron goed voor 117 pk en
>ppel van 173 Nm. De top-
sid komt hierdoor op 200
'u te liggen, terwijl het be
kende sprintje in 10,4 seconden
wordt volbracht. Beide motoren
zijn uitermate stil. Dit is niet alleen
bereikt door maatregelen in het
blok zelf, maar ook door speciale
isolatie van de carrosserie. Zo
worden bijvoorbeeld in het schut
bord in een aantal holle ruimtes
zakjes met vloeistof aangebracht.
Als de auto na het lakken in de
oven komt springen deze zakjes
en vormt de vloeistof zich tot een
isolerend schuim. Ook in de dak-
stijlen wordt deze technologie toe
gepast.
Beide genoemde 4-cylindermoto-
ren worden geleverd met een
handgeschakelde vijfbak die wat
bediening betreft zijn voorganger
overtreft. Tegen meerprijs is een
viertraps automaat leverbaar met
twee ingebouwde programma:
economy en sport. Het elektro
nisch brein van de bak zorgt zelf
snellingsbak, maar door het afwe
zig blijven van motorgeluiden,
weet je eigenlijk niet wanneer je
moet schakelen. De auto is echter
redelijk vlot en komt onder stadse
omstandigheden goed mee. Een
probleempje is dat een dergelijk
voertuig vrijwel volledig stil is. Als
mensen op straat lopen horen ze
je niet aankomen. Na een geluids
signaal kijken ze dan verwonderd
om.
De Fiat Cinquecento Elettra is een
tweezitter, die bovendien 150 kg
lading kan vervoeren. De auto zal
in eerste instantie niet aan ons le
veringsprogramma worden toege
voegd, maar is wel op speciale
bestelling leverbaar.
Sinds de invoering van de
BVB-subsidieregeling voor
"schone auto 's in april 1986
zijn er in Nederland inmid
dels 1,9 miljoen personenau
to's verkocht die onder deze
regeling vallen. Dit betekent
dat bij een totaal actief perso
nenautopark van 5,2 miljoen
wagens (laatste C.B.S.-telling
per 1 augustus 1991) bijna 37
procent van het autopark als
"schoon kan worden aange
merkt. Dit blijkt uit de Rai-sta
tistiek over de verkoop vi
schone auto's tot en met
tember 1991.
Aangezien de Europese wet
geving voorschrijft dat per 1
januari 1993 alle in de EG
verkochte nieuwe personen
auto's moeten voldoen aan
het niveau van de zoge
naamde US'83-norm, hetgeen
in de praktijk inhoudt dat zij
moeten worden uitgerust met
een geregelde driewegkata
lysator, zal uitgaande van
een gemiddelde levensduur
van 10 jaar voor een perso
nenauto, nog ruim voor het
jaar 2000 het gehele Neder
landse wagenpark zijn ver
vangen door "schone", res
pectievelijk katalysatorauto's.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riei, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties-
dinsdag 22.00 uur
Wie ooit in Rome is geweest, zal
bevestigen dat wat betreft ver
keer dit één van de meest chaoti
sche en drukke steden is in Euro
pa. In sommige overvolle straten
slaan de uitlaatgassen op je
adem en op andere plaatsen
moetje als voetganger rennen
voor je leven. Kleine en grote
auto's, bussen, vrachtwagens en
vooral veel scooters rijden om het
hardst. Het is vermakelijk om ge
woon op een kruising te gaan
staan kijken.
Fiat koos er voor in deze over
volle stad de nieuwe Cinque
cento te introduceren. De journa
listen waren ondergebracht in het
centrum, terwijl de presentatie
plaatsvond op het terrein van de
Cine Citta filmstudio vlakbij het
vliegveld. Geen probleem echter
om de honderden journalisten in
sneltreinvaart van de ene naar
de andere plek te brengen,
maal plaatsgenomen in de L
kon het schouwspel beginnen.
Als begeleiders van de colonne
kwamen twee motoragenten aan
gereden, die op geheel Ita
liaanse en onnavolgbare wijze
het verkeer zo wisten tegen te
houden, dat de reeks bussen snel
konden doorrijden. Tegen de
richting in, dwars over volle
kruispunten en over smalle we
gen, waar de tegenliggens wer
den stilgehouden. Niets was de
heren politieagenten te gek. En
de automobilisten die in eerste in
stantie geen acht sloegen op de
gegeven aanwijzingen, werd de
bedoeling met vernietigende blik
en bijbehorende armbewegingen
nog eens extra duidelijk ge
maakt. Uiterst behendig lieten de
twee heren zien dat ze al veel va
ker een colonne door het verkeer
hadden geloodst, waarschijnlijk
dat zij ook bij bezoeken van
staatshoofden worden ingezet. De
rit, die zo’n half uur duurde, was
van begin tot eind een prachtig
spektakel. Grappig om te zien
hoe ineens alle verkeersregels
overtreden mochten worden. Eén
keer moesten de bussen aan de
kant. Vlak bij het Colosseum pas
seerde ons een waarde-transport,
bestaande uit twee hardrijdende
politieauto's, een zwaar gepant
serd busje en nog eens twee poli
tieauto's. Uit de laatste auto stak
een man met machinegeweer uit
het raam. "This is Italy, man zul
len velen gedacht hebben, maar
met 1992 voor de deur moeten we
zeggen "Man, this is Europe...."
Tijdens de grote introductie van
de Cinquecento waren een vijf
tiental auto's beschikbaar voor
een korte proefrit. Aan de buiten
kant is de Elettra exact gelijk aan
zijn benzinebroeders. In het inte
rieur is het verschil duidelijk
merkbaar. Midden op het dash
board staat een instrument wat di
gitaal het stroomverbruik en de
nog aanwezig hoeveelheid ener
gie aangeeft. Op de plaats waar
normaal de achterbank te vinden
is, zijn de accu's geplaatst. Hierbij
kan worden gekozen uit 12 in serie
geschakelde 6 volts lood-gel ac
cu's die bij elkaar een gewicht
hebben van 350 kg of een zelfde
configuratie nikkel-cadmium
terijen met een totaalgewicht
270 kg. De lood-gel accu k
600 keer worden bijgeladen. Aan
de voorzijde van de auto bevindt
zich een stopcontact voor aanslui
ting op het elektriciteitsnet. Een
groot voordeel van de nikkel-cad
mium accu's is de grotere ener-
gie-capaciteit.
Opladen
Dit is vooral te merken aan de ac
tieradius. De accu's zijn duurder,
is het uitzicht zodoende vorstelijk.
Als we het middendeel even over
slaan komen we achter bij de se
dan een diep uitgesneden koffer-
deksel tegen, die toegang geeft tot
een ruimte van 452 liter en dat is
in deze klasse heel behoorlijk. De
achterbank is in een 40/60 ver
houding neerklapbaar, zodat nog
meer spullen kunnen worden
meegenomen. De sedan oogt heel
gedistingeerd, maar biedt eigen
lijk niets spannends. Die rol krijgt
de hatchback echter wel toebe
deeld. Door een afwijkende sty
ling van de achterzijde valt dit
model erg op. Achter de portieren
zien we een extra ruitje en vervol
gens een vloeiend aflopende ach
terklep. Heel apart is hierbij de
over de volledige breedte doorlo
pende lichtunit. Een ander aar
digheidje is de spoiler die niet als
een afzonderlijk accessoire is ge
monteerd, maar in het geheel is
opgenomen. De hatchback is hier-
Rome - Fiat introduceert met de nieuwe Cinque- door een beschaafd, spectaculair
cento niet alleen een unieke Europese stadsauto, ogende auto die in deze klasse
maar brengt ook de eerste nieuwe auto op de eens iets nieuws te bieden heeft.
i i. i Geen wonder dat het levennqs-
---m direct een elektrisch aangedreven programma van de hatchback uit
geleverd. De Cinquecento Elettra is gebreider is dan van de sedan.
:i:-.In de nieuwe 626 vinden we een
drietal nieuwe motoren. Aan de
basis staat een 1.8 liter 16-klepper
injectie. De 1.8 levert met multi
point injectie een vermogen van
Mazda start nog net voor het
einde van het jaar met het verde
len van de eerste auto's over de
dealers. De prijslijst omvat maar
liefst zestien verschillende uitvoe
ringen en modellen. Maar voor we
nader op de nieuweling ingaan,
kijken we eerst naar de auto's die
definitief zijn geschrapt. Al eerder
hebben we verteld dat de MX-6
als opvolger gezien moet worden
van de 626 coupé. In het nieuwe
programma komen we dan ook
alleen nog maar de sedan en
hatchback tegen. Daarnaast is
Mazda gestopt met het leveren
van de 2 liter diesel.
Gedistingeerd
Wat houden we dan nog over.
Mazda introduceert de vierde ge
neratie 626 als gestroomlijnde se
dan en als bijzonder fraai gesty-
leerde hatchback. Tot en met de
achterdeuren zijn beide auto's ge
lijk. In lengte is de 626 flink ge
groeid. Met 4,70 meter zit de auto
in het segment van de Scorpio en
Omega, terwijl de breedte van
1,75 neter voor een Japanse auto
op z'n minst opmerkelijk is. De
nieuweling heeft een zeer platte
grille en dito koplampen. De neus
loopt vrij recht naar de voorruit,
maar blijft in z'n geheel laag.
Vanuit de bestuurdersstoel gezien
maar kunnen 2000 keer worden
opgeladen. De Cinquecento Elet
tra kan een top bereiken van 80
km/u met de lood-gel en 85 km/u
met de nikkel-cadmium accu's. De
actieradius bedraagt respectieve
lijk 100 en 160 km. Het opladen
duurt ongeveer 8 uur en kan dus
's nachts geschieden. Afhankelijk
van het soort accu weegt de Elet
tra 1020 tot 1110 kg. Voor het elek
trisch systeem zorgt een normale
12 Volt accu die vanaf de tractie-
batterijen wordt opgeladen. Het
verwarmingssysteem werkt op
een kleine benzinemotor.
Het rijden met de Cinquecento
Elettra is in het begin erg wennen.
De auto heeft een normale vijfver-