I 'G n Honda gaat bumpers recycleren Klassieke auto's in Europa Boekennieuws 333.333 km Frivole Mitsubishi HSR III 1ST vag garantie Uitbreiding Toyota Celica Teruggave BVB gebruikte auto's in 1993 ^ÊI^ROUWER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 december 1991 - pagina 13 ir 1991 - pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER accessoires VOORBEHOUDEN. >34355 iping, 5.000 HT I. 04255-4500 sel, 4-drs Md, Kwaliteit! nel. 1.800,- oires of: nu inclusief voorportier- nbiedingen. 5 extra: een tanschaf van member. tegen aan de r.a. 32.500- iom en cen- Dat de decembermaand er is. merken we aan het aanbod nieuwe autoboe- ken. Het 416 pagina's tel lende Auto '92 meldt de technische gegevens van meer dan 300 belangrijke auto's op de Nederlandse markt, maar is hiermee niet compleet. Het formaat is handzaam en de prijs met 19,95 sympathiek. ssie. voor de 1989 1987 1980 1987 1985 1985 1984 1984 1987 1985 1984 1984 1987 1989 1986 1985 1982 1984 1986 1983 1986 tie van netjes warm rijden, oliepeil bijhouden en op tijd nieuwe ban den monteren". Tot 160.000 km werden een paar voor de hand liggende onderdelen vervangen zoals de voorremschijven en de einddemper van de uitlaat. Bij het passeren van 250.000 km werden een paar grotere reparaties uitge voerd. De gedenkwaardige Alfa 33 rijdt op LPG. De meeste kilome ters worden zakelijk afgelegd. Vooral Volkswagen, Opel en Peu geot lopen hierin voorop. Honda Motor Co. Ltd Japan start vanaf nu met het inzamelen van plastic bumpers, afkomstig van schade- of sloopauto's via het distributie systeem voor originele onderde- Als opvolger van de verschillen de, sportieve concept-auto's die Mitsubishi de afgelopen jaren op autotentoonstelling het zien, pre senteert het merk nu de HSR III, een redelijk realistisch ogende tweezits roadster. Het autootje is maar 4,14 mester lang, 1,75 meter breed en slechts 1,13 meter hoog. Voorin ligt een experimentele 1.6 Eter V6 met uiteraard vier kleppen per cylinder. Het maximale ver mogen van 180j>k wordt bij 8500 tr/min bereikt. De vier wielen wor den via een electronische con- trole-unit aangedreven via een 4- Van uitgeverij Elmar is onlangs het boek "Klassieke auto's in Europa" verschenen, geschreven door Frank van der Heul. Het 208 pagina's tellende drukwerk heeft als ondertitel "Automuseumgids". Er komt een vijftal musea aan bod, waaronder het Autotron in Rosmalen, het Centre Historique de l'automobile Franciase in Reims en het kersverse Victory Memorial Museum in het Belgi sche Massancy. De auteur heeft deze autoverzamelingen bezocht met fototoestel en een fors aantal rolletjes. In het boek zijn zo'n 350 afbeeldingen opgenomen met een kort bijschrift. Er komen veel be- Heel grappig is dat zowel het gas als rempedaal ontbreekt. Beide functies zijn op het stuur aange bracht, zodat de Mitsubishi HSR III als een soort motorfiets kan worden gereden. In het interieur vinden we verder twee airbags, Alle grote autofabrikanten heb ben inmiddels programma's ont wikkeld om zoveel mogelijk mate rialen te gaan hergebruiken. kende, maar zeker ook zoveel on bekende automerken aan bod. Kris-kras door het boek lopend, blijken veel onderschriften kleine detailfouten te bevatten, waardoor het werk veel eerder een aardige plaatjesverzameling is, dan dat we met een historisch verant woord drukwerk te maken hebben. len. Er is inmiddels een bedrijf gecontracteerd, Honda de eerste Jaj kant is die daadwei gebruikprogramma realiseert. De bumpers worden schoonge maakt en vermalen tot korrels. In vier jaar tijd wist dhr. Gijsbert- sen uit Ede de teller van zijn Alfa 33 1.3 S op het gedenkwaardige getal 333.333 te zetten. De kous is hiermee voor de Alfist niet af, hij gaat rustig verder richting het halfmiljoen. De auto ziet er nog uitstekend uit, bevalt goed, zodat de eigenaar weinig noodzaak ziet naar een ander uit te kijken. Tech nisch is het volgens Gijsbertsen geen probleem: "Het is een kwes- Toyota-importeur Louwman Parqui breidt haar Celica- programma maar liefst met twee modellen uit. Net na het begin van de herfst wordt de cabriolet in ons land lever baar. De auto is gebaseerd op de 2 liter GTi met een 156 pk sterke 16-kleppenmotor. Deze configuratie zorgt voor een top van 210 km/u. en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,9 seconden. Standaard wordt de cabriolet voorzien van elektrisch bediende ramen, verwarmde spiegels, centrale vergrendeling, sportstoelen en een radiocombinatie met RDS en een elektrische anten ne. Als extra's vermeldt de prijslijst lederen bekleding en ABS. De auto kost f 84.475,-. len verzamelen en de Camel Tr ophy, daarnaast een vijftig-tal tes ten en natuurlijk het bekende ka- talogusgedeelte. Met 556 pagina's is dit jaarboek exact even dik als vorig jaar, terwijl de prijs met f.29,95 ook gelijk bleef. Het Autovi sie Jaarboek en Autotest lagen al tijd nek aan nek wat betreft de no tering "beste autojaarboek". Door de minder succesvolle wijzigingen die Kluwer in haar boek doorvoer de, mag de constant van kwaliteit gebleven 'pil' van Autovisie wat ons betreft dit jaar als beste door het leven gaan. Een boek waar de echte autofreak in zal wegdromen is "De onschat bare klassieker" waarin de re- daktie een groot aantal klassieke auto's kort de revue laat passeren. Per model vinden we een summier Het boek sluit af met een lange lijst auto- en transportmusea in Europa met adressen en telefoon nummers. "Klassieke auto's in Europa" heeft een harde kaft en is bij de boekhandel te koop voor f.39,50 (ISBN 90 6120 8548). met een redelijke autotechnische kennis die geïnteresseerd is in deze onderwerpen. Autotechniek in woord en beeld is goed geïllu streerd en kost f.34,50. Als laatste in de rij een boekje wat uit een samenwerking tussen Klu wer en de ANWB ontstond: het Caravan Handboek. In 336 pagi na's wordt infomatie gegeven rond de aanschaf, onderhoud, het rijden en gebruik van een cara van. Zeer uitgebreid en met dui delijke illustraties worden alle as pecten van de caravan en alles wat er omheen voorkomt toege licht. Voor de caravanbezitter haast een verplicht standaard werk. Het is overigens de tweede druk van dit handboek. Het boek is voor f.27,50 te koop bij de boek handel en ANWB-kantoren. staat in een brief die de staatssecretaris van Finan ciën aan de Vaste Kamer commissie voor Financiën heeft gezonden. In de bijgaande notitie is ook een regeling opgenomen voor de teruggave van, wat dan dus registratiebelasting heet, bij export van gebruikte auto's. Geconstateerd kan worden dat het jarenlange ij- verei>van de RAI op termijn toch succes heeft gehad. Als de export van gebruikte auto's behoorlijke vorm zou aannemen, kan dit leiden tot hogere inruilprijzen voor de Nederlandse autokoper. Dit effect is echter pas na 1993 te verwachten omdat dan de eerste gebruikte auto's onder de nieuwe regeling beschik baar komen. In verband met de nieuwe structuur van de EG per 1 ja nuari 1993 zal het dan niet meer mogelijk zijn om bijzon dere verbruiksbelasting op personenauto's te heffen. Deze belasting wordt omgezet in een registratiebelasting. Anders dan thans het geval is, zal over de registratiebe lasting geen BTW worden ge heven. Het systeem werkt juist andersom. Eerst wordt BTW geheven op de catalogusprijs van een auto en daarna wordt daarover de registra tiebelasting berekend. Naar mag worden aangeno men, zal dit voor de eindprijs voor de verbruiker geen ver schil maken. Wel is uiteraard het BTW-gedeelte dat een za kelijke eigenaar kan terug vorderen wat kleiner. Dit LPG 1986 1986 Irs., LPG 1986 1987 1987 1987 1988 1988 1988 1988 1988 1989 1989 1989 1990 1990 (-gekeurde auto’s aantal technische gegevens, een lang niet altijd kloppend produc- tie-aantal en een drietal richtprij zen naar oplopende staat. Prijzen voor klassiekers en oldtimers moe ten echter altijd met een flinke kor rel zout genomen worden. Voor f. 17,50 is dit 400 pagina dikke drukwerk beslist de moeite waard. Voor de techneuten heeft Kluwer het boek "Autotechniek in Woord en Beeld" uitgegeven. Auteur Paul Klaver heeft een aantal arti kelen van zijn hand uit het blad Auto en Motortechniek in het boek gebundeld. De verschillende hoofdstukken gaan over bougies, ontsteking, verbranding, katalysa toren, meerkleppentechniek, die- seltechniek, olie en dergelijke. Het boek is bestemd voor iedereen ;m en de selee automaat op het portierpaneel. De nieuwste HSR kent weer het zo genaamde All Wheel Control met vierwielaandrijving, vierwielbe- sturing, elektronisch geregelde demping op vier wielen en vier- wiel ABS. Uiteraard is dit concept op het huidige model weer verder verfijnd. Een grappig detail wat iedere keer weer bij sportieve pro totypes opduikt zijn de vleugel deuren. Maar hoe realistisch de HSR III er ook uitziet, deze auto blijft toekomstmuziek. tien Lefhebbers in ons land zich binnenkort eigenaar noe men van de Celica Turbo 4WD Carlos Sainz Limited Edition. In totaal zullen er voor de homologatie 5.000 ex emplaren worden gebouwd. Carlos Sainz werd vorig jaar wereldkampioen in een vier- wielaangedreven Celica. De auto is te herkennen aan de nieuw gestyleerde lichtge wicht frontpartij en de gewij zigde achterbumper. Daar naast werd de motorkapdoor- laat vergroot. Verder is met name de koeling verbeterd. De Celica 4WD Turbo haalt een top van 230 km/u. en kost in deze speciale uitgave 95.585,-. Liefhebbers zullen echter snel moeten zijn, tien Gesmolten kunnen ze worden ge bruikt voor plastic dozen en krat ten die Honda gaat gebruiken bij de onderdelendistributie. Als de Voor net geen tien gulden meer (f.29,90) koopt de autoliefhebber Autotest 92 met 548 pagina's van het formaat telefoonboek. Autotest geldt al jaren als het beste auto- boek wat er te koop is, op de voet gevolgd door het Autovisie jaar boek, wat binnenkort zal verschij nen. De Autotest-redactie is dit jaar flink gewijzigd en dat is te merken. Het boek is wat luchtiger van vormgeving, terwijl de techni sche gegevens in een merkbaar kleiner lettertje worden weergege ven dan de rest van de tekst. He laas zijn ook de testen minder uit gebreid, zodat het boek in z'n ge heel iets aan waarde heeft ingele verd, al blijft het een waardevol naslagwerk. Aan de buitenkant is het Autovisie Jaarboek '92 makkelijk te herken nen aan het Autovisie-logo dit keer in geel uitgevoerd. Als auto zien we een in dezelfde kleur ge spoten Alpine A610. Het boek be staat uit een aantal algemene ver halen onder andere over model traps automatische transmissie. een centrale informatie-unit met De ontwerpafdeling heeft voor de onder andere een navigatie-sys- HSRIII twee verschillende wielen teem en de selecteurhendel van. in gedachte. Een 18 inch lichtme- de automaat op het portiei talen velg is voorzien van 215/ 45ZR18 banden, terwijl ook aan een 16 inch exemplaar wordt ge dacht met twee 125/90VR16 rub bers op één velg. recycling- materiaalopbrengst over enige waardoor tijd groot genoeg is, zullen ook ipanse fabri- autoonderdelen als bumpers wor- srkelijk een her- den gemaakt. Honda zorgde er in het verleden echter al voor dat in het produktieproces beschadigde of afgekeurde bumpers werden gerecycleerd. In augustus werd een proefproject in en rond Tokyo gestart, terwijl de inzameling bin nen een jaar in heel Japan moet gaan plaatsvinden. stuks is niet veel Daarnaast Kunnen slechts

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 39