I
'G
n
Honda gaat bumpers recycleren
Klassieke auto's
in Europa
Boekennieuws
333.333 km
Frivole
Mitsubishi
HSR III
1ST
vag garantie
Uitbreiding
Toyota Celica
Teruggave BVB gebruikte
auto's in 1993
^ÊI^ROUWER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 december 1991 - pagina 13
ir 1991 - pagina 12
DE TILBURGSE KOERIER
accessoires
VOORBEHOUDEN.
>34355
iping, 5.000
HT
I. 04255-4500
sel, 4-drs
Md, Kwaliteit!
nel. 1.800,-
oires of: nu
inclusief
voorportier-
nbiedingen.
5 extra: een
tanschaf van
member.
tegen aan de
r.a. 32.500-
iom en cen-
Dat de decembermaand er
is. merken we aan het
aanbod nieuwe autoboe-
ken. Het 416 pagina's tel
lende Auto '92 meldt de
technische gegevens van
meer dan 300 belangrijke
auto's op de Nederlandse
markt, maar is hiermee
niet compleet. Het formaat
is handzaam en de prijs
met 19,95 sympathiek.
ssie.
voor de
1989
1987
1980
1987
1985
1985
1984
1984
1987
1985
1984
1984
1987
1989
1986
1985
1982
1984
1986
1983
1986
tie van netjes warm rijden, oliepeil
bijhouden en op tijd nieuwe ban
den monteren". Tot 160.000 km
werden een paar voor de hand
liggende onderdelen vervangen
zoals de voorremschijven en de
einddemper van de uitlaat. Bij het
passeren van 250.000 km werden
een paar grotere reparaties uitge
voerd. De gedenkwaardige Alfa
33 rijdt op LPG. De meeste kilome
ters worden zakelijk afgelegd.
Vooral Volkswagen, Opel en Peu
geot lopen hierin voorop. Honda
Motor Co. Ltd Japan start vanaf nu
met het inzamelen van plastic
bumpers, afkomstig van schade-
of sloopauto's via het distributie
systeem voor originele onderde-
Als opvolger van de verschillen
de, sportieve concept-auto's die
Mitsubishi de afgelopen jaren op
autotentoonstelling het zien, pre
senteert het merk nu de HSR III,
een redelijk realistisch ogende
tweezits roadster. Het autootje is
maar 4,14 mester lang, 1,75 meter
breed en slechts 1,13 meter hoog.
Voorin ligt een experimentele 1.6
Eter V6 met uiteraard vier kleppen
per cylinder. Het maximale ver
mogen van 180j>k wordt bij 8500
tr/min bereikt. De vier wielen wor
den via een electronische con-
trole-unit aangedreven via een 4-
Van uitgeverij Elmar is onlangs
het boek "Klassieke auto's in
Europa" verschenen, geschreven
door Frank van der Heul. Het 208
pagina's tellende drukwerk heeft
als ondertitel "Automuseumgids".
Er komt een vijftal musea aan
bod, waaronder het Autotron in
Rosmalen, het Centre Historique
de l'automobile Franciase in
Reims en het kersverse Victory
Memorial Museum in het Belgi
sche Massancy. De auteur heeft
deze autoverzamelingen bezocht
met fototoestel en een fors aantal
rolletjes. In het boek zijn zo'n 350
afbeeldingen opgenomen met een
kort bijschrift. Er komen veel be-
Heel grappig is dat zowel het gas
als rempedaal ontbreekt. Beide
functies zijn op het stuur aange
bracht, zodat de Mitsubishi HSR
III als een soort motorfiets kan
worden gereden. In het interieur
vinden we verder twee airbags,
Alle grote autofabrikanten heb
ben inmiddels programma's ont
wikkeld om zoveel mogelijk mate
rialen te gaan hergebruiken.
kende, maar zeker ook zoveel on
bekende automerken aan bod.
Kris-kras door het boek lopend,
blijken veel onderschriften kleine
detailfouten te bevatten, waardoor
het werk veel eerder een aardige
plaatjesverzameling is, dan dat
we met een historisch verant
woord drukwerk te maken
hebben.
len. Er is inmiddels een
bedrijf gecontracteerd,
Honda de eerste Jaj
kant is die daadwei
gebruikprogramma realiseert.
De bumpers worden schoonge
maakt en vermalen tot korrels.
In vier jaar tijd wist dhr. Gijsbert-
sen uit Ede de teller van zijn Alfa
33 1.3 S op het gedenkwaardige
getal 333.333 te zetten. De kous is
hiermee voor de Alfist niet af, hij
gaat rustig verder richting het
halfmiljoen. De auto ziet er nog
uitstekend uit, bevalt goed, zodat
de eigenaar weinig noodzaak ziet
naar een ander uit te kijken. Tech
nisch is het volgens Gijsbertsen
geen probleem: "Het is een kwes-
Toyota-importeur Louwman
Parqui breidt haar Celica-
programma maar liefst met
twee modellen uit. Net na het
begin van de herfst wordt de
cabriolet in ons land lever
baar. De auto is gebaseerd
op de 2 liter GTi met een 156
pk sterke 16-kleppenmotor.
Deze configuratie zorgt voor
een top van 210 km/u. en een
acceleratie van 0 tot 100 in 8,9
seconden. Standaard wordt
de cabriolet voorzien van
elektrisch bediende ramen,
verwarmde spiegels, centrale
vergrendeling, sportstoelen
en een radiocombinatie met
RDS en een elektrische anten
ne. Als extra's vermeldt de
prijslijst lederen bekleding en
ABS. De auto kost f 84.475,-.
len verzamelen en de Camel Tr
ophy, daarnaast een vijftig-tal tes
ten en natuurlijk het bekende ka-
talogusgedeelte. Met 556 pagina's
is dit jaarboek exact even dik als
vorig jaar, terwijl de prijs met
f.29,95 ook gelijk bleef. Het Autovi
sie Jaarboek en Autotest lagen al
tijd nek aan nek wat betreft de no
tering "beste autojaarboek". Door
de minder succesvolle wijzigingen
die Kluwer in haar boek doorvoer
de, mag de constant van kwaliteit
gebleven 'pil' van Autovisie wat
ons betreft dit jaar als beste door
het leven gaan.
Een boek waar de echte autofreak
in zal wegdromen is "De onschat
bare klassieker" waarin de re-
daktie een groot aantal klassieke
auto's kort de revue laat passeren.
Per model vinden we een summier
Het boek sluit af met een lange
lijst auto- en transportmusea in
Europa met adressen en telefoon
nummers. "Klassieke auto's in
Europa" heeft een harde kaft en is
bij de boekhandel te koop voor
f.39,50 (ISBN 90 6120 8548).
met een redelijke autotechnische
kennis die geïnteresseerd is in
deze onderwerpen. Autotechniek
in woord en beeld is goed geïllu
streerd en kost f.34,50.
Als laatste in de rij een boekje wat
uit een samenwerking tussen Klu
wer en de ANWB ontstond: het
Caravan Handboek. In 336 pagi
na's wordt infomatie gegeven
rond de aanschaf, onderhoud, het
rijden en gebruik van een cara
van. Zeer uitgebreid en met dui
delijke illustraties worden alle as
pecten van de caravan en alles
wat er omheen voorkomt toege
licht. Voor de caravanbezitter
haast een verplicht standaard
werk. Het is overigens de tweede
druk van dit handboek. Het boek
is voor f.27,50 te koop bij de boek
handel en ANWB-kantoren.
staat in een brief die de
staatssecretaris van Finan
ciën aan de Vaste Kamer
commissie voor Financiën
heeft gezonden.
In de bijgaande notitie is ook
een regeling opgenomen voor
de teruggave van, wat dan
dus registratiebelasting heet,
bij export van gebruikte
auto's. Geconstateerd kan
worden dat het jarenlange ij-
verei>van de RAI op termijn
toch succes heeft gehad. Als
de export van gebruikte
auto's behoorlijke vorm zou
aannemen, kan dit leiden tot
hogere inruilprijzen voor de
Nederlandse autokoper. Dit
effect is echter pas na 1993 te
verwachten omdat dan de
eerste gebruikte auto's onder
de nieuwe regeling beschik
baar komen.
In verband met de nieuwe
structuur van de EG per 1 ja
nuari 1993 zal het dan niet
meer mogelijk zijn om bijzon
dere verbruiksbelasting op
personenauto's te heffen.
Deze belasting wordt omgezet
in een registratiebelasting.
Anders dan thans het geval
is, zal over de registratiebe
lasting geen BTW worden ge
heven. Het systeem werkt juist
andersom. Eerst wordt BTW
geheven op de catalogusprijs
van een auto en daarna
wordt daarover de registra
tiebelasting berekend.
Naar mag worden aangeno
men, zal dit voor de eindprijs
voor de verbruiker geen ver
schil maken. Wel is uiteraard
het BTW-gedeelte dat een za
kelijke eigenaar kan terug
vorderen wat kleiner. Dit
LPG 1986
1986
Irs., LPG 1986
1987
1987
1987
1988
1988
1988
1988
1988
1989
1989
1989
1990
1990
(-gekeurde auto’s
aantal technische gegevens, een
lang niet altijd kloppend produc-
tie-aantal en een drietal richtprij
zen naar oplopende staat. Prijzen
voor klassiekers en oldtimers moe
ten echter altijd met een flinke kor
rel zout genomen worden. Voor
f. 17,50 is dit 400 pagina dikke
drukwerk beslist de moeite
waard.
Voor de techneuten heeft Kluwer
het boek "Autotechniek in Woord
en Beeld" uitgegeven. Auteur
Paul Klaver heeft een aantal arti
kelen van zijn hand uit het blad
Auto en Motortechniek in het boek
gebundeld. De verschillende
hoofdstukken gaan over bougies,
ontsteking, verbranding, katalysa
toren, meerkleppentechniek, die-
seltechniek, olie en dergelijke. Het
boek is bestemd voor iedereen
;m en de selee
automaat op het portierpaneel.
De nieuwste HSR kent weer het zo
genaamde All Wheel Control met
vierwielaandrijving, vierwielbe-
sturing, elektronisch geregelde
demping op vier wielen en vier-
wiel ABS. Uiteraard is dit concept
op het huidige model weer verder
verfijnd. Een grappig detail wat
iedere keer weer bij sportieve pro
totypes opduikt zijn de vleugel
deuren. Maar hoe realistisch de
HSR III er ook uitziet, deze auto
blijft toekomstmuziek.
tien Lefhebbers in ons land
zich binnenkort eigenaar noe
men van de Celica Turbo
4WD Carlos Sainz Limited
Edition. In totaal zullen er
voor de homologatie 5.000 ex
emplaren worden gebouwd.
Carlos Sainz werd vorig jaar
wereldkampioen in een vier-
wielaangedreven Celica. De
auto is te herkennen aan de
nieuw gestyleerde lichtge
wicht frontpartij en de gewij
zigde achterbumper. Daar
naast werd de motorkapdoor-
laat vergroot. Verder is met
name de koeling verbeterd.
De Celica 4WD Turbo haalt
een top van 230 km/u. en kost
in deze speciale uitgave
95.585,-. Liefhebbers zullen
echter snel moeten zijn, tien
Gesmolten kunnen ze worden ge
bruikt voor plastic dozen en krat
ten die Honda gaat gebruiken bij
de onderdelendistributie. Als de
Voor net geen tien gulden meer
(f.29,90) koopt de autoliefhebber
Autotest 92 met 548 pagina's van
het formaat telefoonboek. Autotest
geldt al jaren als het beste auto-
boek wat er te koop is, op de voet
gevolgd door het Autovisie jaar
boek, wat binnenkort zal verschij
nen. De Autotest-redactie is dit
jaar flink gewijzigd en dat is te
merken. Het boek is wat luchtiger
van vormgeving, terwijl de techni
sche gegevens in een merkbaar
kleiner lettertje worden weergege
ven dan de rest van de tekst. He
laas zijn ook de testen minder uit
gebreid, zodat het boek in z'n ge
heel iets aan waarde heeft ingele
verd, al blijft het een waardevol
naslagwerk.
Aan de buitenkant is het Autovisie
Jaarboek '92 makkelijk te herken
nen aan het Autovisie-logo dit
keer in geel uitgevoerd. Als auto
zien we een in dezelfde kleur ge
spoten Alpine A610. Het boek be
staat uit een aantal algemene ver
halen onder andere over model
traps automatische transmissie. een centrale informatie-unit met
De ontwerpafdeling heeft voor de onder andere een navigatie-sys-
HSRIII twee verschillende wielen teem en de selecteurhendel van.
in gedachte. Een 18 inch lichtme- de automaat op het portiei
talen velg is voorzien van 215/
45ZR18 banden, terwijl ook aan
een 16 inch exemplaar wordt ge
dacht met twee 125/90VR16 rub
bers op één velg.
recycling- materiaalopbrengst over enige
waardoor tijd groot genoeg is, zullen ook
ipanse fabri- autoonderdelen als bumpers wor-
srkelijk een her- den gemaakt. Honda zorgde er in
het verleden echter al voor dat in
het produktieproces beschadigde
of afgekeurde bumpers werden
gerecycleerd. In augustus werd
een proefproject in en rond Tokyo
gestart, terwijl de inzameling bin
nen een jaar in heel Japan moet
gaan plaatsvinden.
stuks is niet veel
Daarnaast Kunnen slechts