Yue Loong Feeling NS I ALFA 33 1.41.E. De Caravanvakman Rij-impressie Calibra Turbo als Nationale Auto Pas opvolger Kadett GSi maakt korte metten met sjoemelaars Het grote avontuur 8 jaar plaatwerk- garantie Fiat Fantastisch initiatief van BOVAG, RAI en ANWB E 'EN BV VEN 'KBV AST JKBV r ntie^ inden) rft sr 1991 - pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 12 december 1991 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER Vervolg van pagina 1 Technische gegevens: Brabant :ic. i in ach- .4-90 .2-89 .6-87 .6-87 .9-86 .5-86 .1-86 .4-89 .1-87 .7-87 .1-86 ..1-89 „3-89 „8-87 1991 1989 1989 1988 1988 1988 1987 1986 1986 1989 1989 1987 1982 1987 1987 1984 1985 1988 1989 1988 .1989 1990 .1991 .1991 1987 1985 demo .1988 1988 1986 'erzicht ime- ijdens gehad om te bou- >metei iputer wei die autos joen kilomr ter wen wondei jeiige 5-bak. Het geheel V— Het exterieur van opt met zijn opval- loekige vormen een ge- ‘ï'r op de huidige 'hor de basis 1.6 met zijn „Idoppen en zwarte '*rat 'gewoontjes' uit. Het lijkt een behoorlijke sprong in het diepe. Yue Loong Motors werd aanvankelijk opgeri. werd in het begin tachtig een assemble van Nissan en later personenauto's. De t van een eigen model werd in gang gezet ten tijde van het ge reedkomen van de nieuwe fabriek in 1984. Omdat de caravan een vitaal onderdeel is van de grote vakantietocht, moet hij in de beste conditie verkeren om de vaak lange reis tot een goed einde te brengen. Nu zijn veel caravanbezitters handige knutselaars, maar het gaat bij onderhoud niet om een beetje vet op de kogel, wèl om remmen, koppeling, gasinstalatie en elektrisch circuit. Het is daarom met klem aan te raden om het technische on derhoud van de caravan over te laten aan de specialisten van het BOVAG- caravanbedrijf. Zij hebben het juiste ge reedschap en de ervaring. Zij maken dit na controle van uw caravan duidelijk met de bekende caravansticker. ing, a de t de stapt eenvoudig in. In waar de NAP-sti weet dat u dan - het volle pond Benelux moet de rest van Europa dan volgen. Moeilijk Alle BOVAG-garagebedrijven, die meedoen met NAP (dit aantal neemt iedere dag toe en bedraagt thans 3500) zijn gekoppeld aan een centrale computer waarin de «eg 19 J2680 iOistmwijk Bosch en Duin - Het gebeurt niet vaak meer dat een im- portbedrijf de kans krijgt met een nieuw merk te star ten. De huidige Abemij Groep introduceerde al eerder merken als Mitsubishi, Hyundai en Nissan op de Ne derlandse markt en ging nog niet zolang geleden een verbintenis met het Poolse FSO aan. De laatste nieuw komer binnen de Abemij is Yue Loong, een automerk uit Taiwan wat medio januari zijn debuut zal maken bij een veertigtal Nederlandse dealers. Ruim een jaar geleden werd in de regio Eindho ven proefgedraaid met de Nationale Auto Pas, kort weg NAP. Met dit systeem wordt nauwkeurig de kilo- meter-historie van een auto vastgelegd. Hierdoor hebben kopers van een gebruikte auto nog meer zekerheid omtrent de kilo meterstand van de auto. Een belangrijk gegeven waar in het recente verle den nogal eens de hand mee werd gelicht. Vogelslaan 1 KN8O?sterwi|k enkele decennia nodig een ijzersterk imago op wen. In één ding verschilt de Yue Loong als we hem vergelijken met bijvoorbeeld de marktintroductie van Hyundai. Japanse en Kore aanse auto's waren in de begin periode uiterst betaalbaar en bo den een complete uitvoering. De Yue Loong Feeling begint echter al direct op een volwassen prijsni veau. De 1.6 LS zal nog net onder de dertigduizend gulden worden aangeboden, terwijl de wellis waar zeer complete 1.8 GTX zo'n veertig mille moet gaan opbren gen. Eigenlijk had het programma rond de 1.23.000,= moeten begin nen en voorin de dertigduizend moeten eindigen. Daarom moeten we Yue Loong helaas een moeilij ke, maar niet kansloze start voor spellen. k! =^38 'iï. aan een goeiige >ong Motors werd voldoet redelijk. 1 jericht in 1953 en de Feeling looj begin van de jaren lend rechthoek ^semblagebedrijf neratie achter later ook Mitsubishi menVooral a ontwikkeling De nieuwe Opel Calibra Turbo 4x4 volgt in de Groep A de Kadett GSi op. In januari 1993 hoopt GM deze nieuweling te presenteren. De auto wordt op dit moment ont wikkeld bij Motor Sports Develop ment (MSD) in Engeland en zal volgend jaar een uitgebreid test programma doorlopen. De Cali bra is primair bedoeld voor de di verse, nationale Opel Dealer Teams in Europa. Het MSD heeft Merk en type: Alfa 33 1.4 i.e. Aantal cylinders: 4, boxer Cylinderinhoud: 1351 cc Boring x slag: 80 x 67,2 mm Vermogen: 90 pk bijj 6000 tr/min Koppel: 113 Nm bij 4500 tr/min Afmetingen: lengte 4,08 meter, breedte 1,61 meter Gewicht: 970 kg Prestaties: topsnelheid 178 km/u acceleratie 0-100 in 11,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,8 liter/100 km bij 120 km/u 7,8 liter/100 km stadsverkeer 9,5 liter/100 km Prijs: f.27.390,= Wegenbelasting: f.145,tot f.152,= per 3 mnd. al ervaring opgedaan met de Vectra 4x4, die over hetzelfde on derstel beschikt als de Calibra. Komend jaar zullen ook al enige voorwielaangedreven Calibra's worden ingezet. Het debuut is waarschijnlijk weggelegd voor Bruno Thiry tijdens het Belgische Kampioenschap. David Metcalfe zal het volgende seizoen ook en kele keren met de experimentele 4x4 aan de start verschijnen. In de eerste jaren zal een beperkt servicenet ook een struikelblok vormen, al kan de Yue Loong-rij- der technisch gezien bij de Nis- san-dealer terecht. Bij de fabriek in Taiwan zijn er echter grootste plannen en wel licht zal het realiseren daarvan de keuze van de Abemij Groep voor Yue Loong wat duidelijker maken. Rond 1995 zal er een compleet programma staan met een com pacte auto, de opvolger van de Feeling en een groter model. We moeten het merk in ieder geval het voordeel van de twijfel geven, immers merken als Datsun, Hyun dai en Mitsubishi zijn in Europa ook klein begonnen en hebben De 33 is met zijn vijf deuren zeer bruikbaar en biedt binnenin ruimte aan vier perso nen. Het rijgedrag is sportief/ comfortabel, eigenlijk kun je met de 33 beide kanten uit. Dat het ontwerp al wat ouder is merk je eigenlijk alleen aan details zoals het ontbreken van een hoogtever- stelling op stoel en gordels voorin. De basis Alfa 33 1.3 stond tot nu toe in de prijslijst voor f.25.860,= De nieuweling met injectiemotor kost nu f.27.390,=. Dat lijkt fors meer, maar hierin is de prijsver hoging als gevolg van het gedeel telijk wegvallen van de katalysa- torsubsidie per 1 januari inbegre pen. De complete L-serie staat voor f.29.160,= in de prijslijst en dat betekent dat het instapmodel van de Alfa 33-serie nog steeds zeer concurrerent is. Tegen meer prijs kan een schuifdak worden besteld (f.1.600,=), lichtmetalen wielen (f.1.230,=) en metaallok met een vernislaag (f.920, Doos Het dashboard bestaat uit een grote doos waarin alle instrumen ten zijn verwerkt. Rover paste dit idee al in de jaren zeventig op de 3500 toe. De meeste bedienings knopjes zijn als tiptoetsen uitge voerd en laten bij inschakelen een pieptoontje horen. Wat aankle ding betreft is er nogal wat ver schil tussen de basis 1.6 LS, de 1.8 LSX en de GTX. Deze laatste is bijzonder compleet uitgerust met ondermeer lichtmetalen velgen, meegespoten bumpers en grille, mistlampen in de voorbumper, cruise- con- „trisch bediende por tierruiten, centrale vergrendeling en aparte verwarming voor de achterpassagiers. In plaats van binnenuit en één jaar Euro pas in geval van pech of on geval. De verlenging van de garantieduur op plaatwerk is vooral te danken aan het ge bruik van verzinkt plaatstaal en het vergaand geroboti seerde produktieproces. De Fiat-koper verplicht zich niet tot speciale nabehandelingen of jaarlijkse controlebeurten. Hij kan volstaan met controles op eventuele uitwendige schade in het derde en vijfde jaar na aflevering van de auto. de behoorlijk vlakke en weinig steun gevende stoelen van de LS, vinden we in de GTX een meer geprofileerd type. Vreemd is dat in een dergelijke uitvoering kleine details als handgrepen achterin ontbreken. De hoofdruimte is alle gevallen zowel voor- als i term beperkt. De rij-eigenschappen zijn overi gens heel behoorlijk. Verwacht van de Feeling geen sportiviteit, maar wegligging en afvering zijn redelijk in orde. Slecht kunnen we de auto dan ook in geen geval noemen, het is alleen geen up-to- date produkt. Eurimpo zal waarschijnlijk met de Feeling naamsbekendheid probe ren te verwerven, wat in korte tijd moet gaan gebeuren via een zes tigtal dealers. Vanaf begin 1993 zal de Yue Loong ook naar België worden geexporteerd. Vanuit de Enthousiast Er werd uitgegaan van de Nissan Stanza, een model wat op dat mo ment in Taiwan werd geassem bleerd. Dit eigen model werd de Yue Loong Feeling zoals we hem binnenkort ook hier kunnen ver wachten. Nederland wordt overi gens voor het bedrijf de eerste ex portmarkt. Het zal echter een lange weg worden, die zal moeten leiden tot een goed imago en prima verkoopcijfers. Het zal niet meevallen om de geplande 1000 tot 1200 stuks volgend jaar aan de man te brengen. De enthousiaste club van impor teur Eurimpo ziet de Feeling als concurrent voor gerenommeerde modellen als de Peugeot 405 en Opel Astra, maar dan grijpen ze meteen erg hoog. Er kan bij de Feeling worden gekozen uit twee motoren: een 1.6 van 88 pk en de 97 paardekrachten leverende 1.8, - - beiden voorzien van een carbura- stuurbekrachtiging, teur en katalysator. In het tijdperk trol, vier elektrisch b van 16-kleppers en geavanceerde injectiesystemen absoluut geen verfijnde machines, gekoppeld doorgeseinde gegevens komen vast te liggen. Alleen bevoegde handen kunnen eraan komen, zo dat frauderen met de opgegeven kilometerstanden is uitgesloten. Bovendien is de computer dag en nacht bereikbaar, wat in be- jvallen ook erg handig evens is een prettige koppeling te maken met de ver plichte A.P.K.-keuring. Automa tisch worden bij deze keuring de kilometerstanden doorgegeven aan de NAP-computer. Alle betrokken BOVAG-garage bedrijven en ANWB-technosta- tions, die aan het systeem met de NAP meedoen, zijn eenvoudig te herkennen aan een speciaal em bleem. Om een echt "historisch" ovei van het aantal verreden kiloir ters op te bouwen, worden tij de hele levensloop van de auto nauwkeurig de standen geno teerd. Dus bij elke APK-keurir'’ bij de onderhoudsbeurten, na a. herstelbeurt, enzovoort, gaat de kilometerstand de computer L*. feite krijgt de auto hiermee een eigen identiteit. De Eindhovense proef was zo'n doorslaggevend succes dat eind mei 1991 NAP in het hele land werd ingevoerd. Een half jaar la ter waren maar liefst 3 miljoen autos jonger dan 10 jaar (ruim de helft van het Nederlandse auto- nacm Dereu park) met de kilometerstand m de Daalde aev< centrale computer werden geregi- ?an streerd. Van die autos zijn inmid- if.r>r>r,A]inrr dels 4,5 miljoen kilometerstanden genoteerd. Invoering van de NAP betekent een ferme oppoetsbeurt voor het imago van de handel in (speciaal) occasions. Immers: de bonafide bedrijven en hun klanten lijden onder de handel en wandel van dubieuze heren handelaars. En de consument heeft gewoon het recht om te weten wat een auto heeft gereden. Centrale registratie Zwart op wit Wilt u de gegevens in een docu ment, dan wordt daar soms een vergoeding voor gevraagd. Maar u heeft de gegevens dan wel zwart op wit. Dit is zeker van be lang indien u uw auto particulier gaat verkopen. In de pas staan de in de computer vastgelegde gege vens in schrift genoteerd, samen met bouwjaar, merk, type en uit- giftedatum kenteken deel 1, maar zonder naam, adres of woon plaats van de eigenaar. Want het is de auto die op de voet wordt gevolgd en niet de eige naar. Door dit gescheiden houden van eigenaar en auto ontstaat een objectief beeld over de auto, zodat bij verwisseling van eigenaar geen van de partijen ooit beticht kan worden van gesjoemel met de kilometerstand. Men verkoopt en koopt de echte, spatzuivere kilo meters. Dit komt de betrouwbaar heid ten goede. Met de NAP wordt het zoeken naar een degelijke oc casion een stuk makkelijker. U mvoudig naar een bedrijf sticker voorkomt en i vrijwel zeker voor zal slagen. Alle nieuwe Fiat-automobie- len die zijn geleverd vanaf 1 september dit jaar krijgen een verlengde garantie periode tegen doorroesten van binnenuit van maar liefst 8 jaar. Dit betekent dat auto's die nu worden gekocht tot het jaar 2000 absoluut probleem loos moeten zijn wat betreft plaatwerk. Het garantiepak- ket op een nieuwe Fiat be staat nu uit vier onderdelen: één jaar volledige garantie, drie jaar lakgarantie, acht jaar tegen doorroesten van We willen natuurlijk altijd graag weten wanneer een merk met de opvolger van een huidig model gaat komen. Alfa houdt zich wat betreft de 33 wijselijk stil. In ieder geval lijkt deze kenmerkende auto nog een behoorlijk toekomst voor zich te hebben. lend reel neratie men'. V goedkope wieldoppen en 2 grille ziet er wat 'gewoontjt Aan de achterkant zien we wat vreemd gevormde grote lichtunits, die zo breed zijn, dat de auto een behoorlijk hoge tildrempel heeft. Ondanks het typische sedan-ka- rakter heeft de Feeling wel dege lijk een vijfde deur. Slecht afge werkt kunnen we de Yue Loong niet noemen, maar de gebruikte materialen komen wat ouderwets over. Dat vinden we heel sterk in het interieur. organisatie als de BOVAG nodig is om deze vloot van vouwwagens, caravans, enzovoort in een zo goed mogelijke conditie te hou den? Geen wonder dan ook dat het overgrote deel van de vader landse caravanliefhebbers het liefst naar een BOVAG-caravan- bedrijf gaat. Want de BOVAG heeft nu eenmaal een wijdvertakt net van specialisten en het garan tiesysteem biedt de caravanhou- der volop zekerheid. Ga dus nooit op vakantie zonder een BOVAG- reparatiegarantie. Waarom zou u uw zuur verdiende vrije dagen in het water laten vallen als er een kant-en-klare mogelijkheid wordt aangereikt om zelfs de kleinste te leurstelling te voorkomen? Ga dus naar uw BOVAG-caravanbedrijf voor informatie of om alvast een afspraak te maken. Caravanbezitters, die bij een BO VAG-caravanbedrijf een gega randeerde winterstalling hebben gevonden, zijn het beste af. De ca ravan wordt vertroeteld en (indien overeengekomen) geheel voorbe reid op de zomer. Dat is al een hele zorg minder. Bovendien kent de BOVAG afde ling caravan al jaren een uitge breid garantiepakket, waaraan u na de onderhoudsbeurt de nodige zekerheid kunt ontlenen. Zo is er garantie op reparaties, op ge bruikte caravans, voorwaarden voor de winterstalling, enzovoort. Caravandichtheid Weet u trouwens dat Nederland de grootste "caravandichtheid" ïreld heeft? Is het dan ver erlijk dat een betrouwbare 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 33