Yue Loong Feeling
NS
I
ALFA 33 1.41.E.
De Caravanvakman
Rij-impressie
Calibra Turbo als
Nationale Auto Pas
opvolger Kadett GSi
maakt korte metten
met sjoemelaars
Het grote avontuur
8 jaar plaatwerk-
garantie Fiat
Fantastisch initiatief van BOVAG, RAI en ANWB
E
'EN BV
VEN
'KBV
AST
JKBV
r
ntie^
inden)
rft
sr 1991 - pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 december 1991 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
Vervolg van pagina 1
Technische gegevens:
Brabant
:ic.
i in
ach-
.4-90
.2-89
.6-87
.6-87
.9-86
.5-86
.1-86
.4-89
.1-87
.7-87
.1-86
..1-89
„3-89
„8-87
1991
1989
1989
1988
1988
1988
1987
1986
1986
1989
1989
1987
1982
1987
1987
1984
1985
1988
1989
1988
.1989
1990
.1991
.1991
1987
1985
demo
.1988
1988
1986
'erzicht
ime-
ijdens
gehad om
te bou-
>metei
iputer wei
die autos
joen kilomr
ter wen
wondei
jeiige 5-bak. Het geheel
V— Het exterieur van
opt met zijn opval-
loekige vormen een ge-
‘ï'r op de huidige 'hor
de basis 1.6 met zijn
„Idoppen en zwarte
'*rat 'gewoontjes' uit.
Het lijkt een behoorlijke sprong in
het diepe. Yue Loong Motors werd
aanvankelijk opgeri.
werd in het begin
tachtig een assemble
van Nissan en later
personenauto's. De t
van een eigen model werd in
gang gezet ten tijde van het ge
reedkomen van de nieuwe fabriek
in 1984.
Omdat de caravan een vitaal onderdeel is van de grote
vakantietocht, moet hij in de beste conditie verkeren om
de vaak lange reis tot een goed einde te brengen. Nu zijn
veel caravanbezitters handige knutselaars, maar het gaat
bij onderhoud niet om een beetje vet op de kogel, wèl om
remmen, koppeling, gasinstalatie en elektrisch circuit. Het
is daarom met klem aan te raden om het technische on
derhoud van de caravan over te laten aan de specialisten
van het BOVAG- caravanbedrijf. Zij hebben het juiste ge
reedschap en de ervaring. Zij maken dit na controle van
uw caravan duidelijk met de bekende caravansticker.
ing,
a de
t de stapt eenvoudig
in. In waar de NAP-sti
weet dat u dan -
het volle pond
Benelux moet de rest van Europa
dan volgen.
Moeilijk
Alle BOVAG-garagebedrijven,
die meedoen met NAP (dit aantal
neemt iedere dag toe en bedraagt
thans 3500) zijn gekoppeld aan
een centrale computer waarin de
«eg 19
J2680
iOistmwijk
Bosch en Duin - Het gebeurt niet vaak meer dat een im-
portbedrijf de kans krijgt met een nieuw merk te star
ten. De huidige Abemij Groep introduceerde al eerder
merken als Mitsubishi, Hyundai en Nissan op de Ne
derlandse markt en ging nog niet zolang geleden een
verbintenis met het Poolse FSO aan. De laatste nieuw
komer binnen de Abemij is Yue Loong, een automerk
uit Taiwan wat medio januari zijn debuut zal maken bij
een veertigtal Nederlandse dealers.
Ruim een jaar geleden
werd in de regio Eindho
ven proefgedraaid met de
Nationale Auto Pas, kort
weg NAP. Met dit systeem
wordt nauwkeurig de kilo-
meter-historie van een
auto vastgelegd. Hierdoor
hebben kopers van een
gebruikte auto nog meer
zekerheid omtrent de kilo
meterstand van de auto.
Een belangrijk gegeven
waar in het recente verle
den nogal eens de hand
mee werd gelicht.
Vogelslaan 1
KN8O?sterwi|k
enkele decennia nodig
een ijzersterk imago op
wen.
In één ding verschilt de Yue
Loong als we hem vergelijken met
bijvoorbeeld de marktintroductie
van Hyundai. Japanse en Kore
aanse auto's waren in de begin
periode uiterst betaalbaar en bo
den een complete uitvoering. De
Yue Loong Feeling begint echter
al direct op een volwassen prijsni
veau. De 1.6 LS zal nog net onder
de dertigduizend gulden worden
aangeboden, terwijl de wellis
waar zeer complete 1.8 GTX zo'n
veertig mille moet gaan opbren
gen. Eigenlijk had het programma
rond de 1.23.000,= moeten begin
nen en voorin de dertigduizend
moeten eindigen. Daarom moeten
we Yue Loong helaas een moeilij
ke, maar niet kansloze start voor
spellen.
k!
=^38
'iï.
aan een goeiige
>ong Motors werd voldoet redelijk. 1
jericht in 1953 en de Feeling looj
begin van de jaren lend rechthoek
^semblagebedrijf neratie achter
later ook Mitsubishi menVooral a
ontwikkeling
De nieuwe Opel Calibra Turbo
4x4 volgt in de Groep A de Kadett
GSi op. In januari 1993 hoopt GM
deze nieuweling te presenteren.
De auto wordt op dit moment ont
wikkeld bij Motor Sports Develop
ment (MSD) in Engeland en zal
volgend jaar een uitgebreid test
programma doorlopen. De Cali
bra is primair bedoeld voor de di
verse, nationale Opel Dealer
Teams in Europa. Het MSD heeft
Merk en type: Alfa 33 1.4 i.e.
Aantal cylinders: 4, boxer
Cylinderinhoud: 1351 cc
Boring x slag: 80 x 67,2 mm
Vermogen: 90 pk bijj 6000 tr/min
Koppel: 113 Nm bij 4500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,08 meter,
breedte 1,61 meter
Gewicht: 970 kg
Prestaties: topsnelheid 178 km/u
acceleratie 0-100 in 11,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,8 liter/100
km
bij 120 km/u 7,8 liter/100 km
stadsverkeer 9,5 liter/100 km
Prijs: f.27.390,=
Wegenbelasting: f.145,tot
f.152,= per 3 mnd.
al ervaring opgedaan met de
Vectra 4x4, die over hetzelfde on
derstel beschikt als de Calibra.
Komend jaar zullen ook al enige
voorwielaangedreven Calibra's
worden ingezet. Het debuut is
waarschijnlijk weggelegd voor
Bruno Thiry tijdens het Belgische
Kampioenschap. David Metcalfe
zal het volgende seizoen ook en
kele keren met de experimentele
4x4 aan de start verschijnen.
In de eerste jaren zal een beperkt
servicenet ook een struikelblok
vormen, al kan de Yue Loong-rij-
der technisch gezien bij de Nis-
san-dealer terecht.
Bij de fabriek in Taiwan zijn er
echter grootste plannen en wel
licht zal het realiseren daarvan de
keuze van de Abemij Groep voor
Yue Loong wat duidelijker maken.
Rond 1995 zal er een compleet
programma staan met een com
pacte auto, de opvolger van de
Feeling en een groter model. We
moeten het merk in ieder geval
het voordeel van de twijfel geven,
immers merken als Datsun, Hyun
dai en Mitsubishi zijn in Europa
ook klein begonnen en hebben
De 33 is met zijn vijf
deuren zeer bruikbaar en biedt
binnenin ruimte aan vier perso
nen. Het rijgedrag is sportief/
comfortabel, eigenlijk kun je met
de 33 beide kanten uit. Dat het
ontwerp al wat ouder is merk je
eigenlijk alleen aan details zoals
het ontbreken van een hoogtever-
stelling op stoel en gordels voorin.
De basis Alfa 33 1.3 stond tot nu
toe in de prijslijst voor f.25.860,=
De nieuweling met injectiemotor
kost nu f.27.390,=. Dat lijkt fors
meer, maar hierin is de prijsver
hoging als gevolg van het gedeel
telijk wegvallen van de katalysa-
torsubsidie per 1 januari inbegre
pen. De complete L-serie staat
voor f.29.160,= in de prijslijst en
dat betekent dat het instapmodel
van de Alfa 33-serie nog steeds
zeer concurrerent is. Tegen meer
prijs kan een schuifdak worden
besteld (f.1.600,=), lichtmetalen
wielen (f.1.230,=) en metaallok
met een vernislaag (f.920,
Doos
Het dashboard bestaat uit een
grote doos waarin alle instrumen
ten zijn verwerkt. Rover paste dit
idee al in de jaren zeventig op de
3500 toe. De meeste bedienings
knopjes zijn als tiptoetsen uitge
voerd en laten bij inschakelen een
pieptoontje horen. Wat aankle
ding betreft is er nogal wat ver
schil tussen de basis 1.6 LS, de 1.8
LSX en de GTX. Deze laatste is
bijzonder compleet uitgerust met
ondermeer lichtmetalen velgen,
meegespoten bumpers en grille,
mistlampen in de voorbumper,
cruise- con-
„trisch bediende por
tierruiten, centrale vergrendeling
en aparte verwarming voor de
achterpassagiers. In plaats van
binnenuit en één jaar Euro
pas in geval van pech of on
geval. De verlenging van de
garantieduur op plaatwerk is
vooral te danken aan het ge
bruik van verzinkt plaatstaal
en het vergaand geroboti
seerde produktieproces. De
Fiat-koper verplicht zich niet
tot speciale nabehandelingen
of jaarlijkse controlebeurten.
Hij kan volstaan met controles
op eventuele uitwendige
schade in het derde en vijfde
jaar na aflevering van de
auto.
de behoorlijk vlakke en weinig
steun gevende stoelen van de LS,
vinden we in de GTX een meer
geprofileerd type. Vreemd is dat
in een dergelijke uitvoering kleine
details als handgrepen achterin
ontbreken. De hoofdruimte is
alle gevallen zowel voor- als i
term beperkt.
De rij-eigenschappen zijn overi
gens heel behoorlijk. Verwacht
van de Feeling geen sportiviteit,
maar wegligging en afvering zijn
redelijk in orde. Slecht kunnen we
de auto dan ook in geen geval
noemen, het is alleen geen up-to-
date produkt.
Eurimpo zal waarschijnlijk met de
Feeling naamsbekendheid probe
ren te verwerven, wat in korte tijd
moet gaan gebeuren via een zes
tigtal dealers. Vanaf begin 1993
zal de Yue Loong ook naar België
worden geexporteerd. Vanuit de
Enthousiast
Er werd uitgegaan van de Nissan
Stanza, een model wat op dat mo
ment in Taiwan werd geassem
bleerd. Dit eigen model werd de
Yue Loong Feeling zoals we hem
binnenkort ook hier kunnen ver
wachten. Nederland wordt overi
gens voor het bedrijf de eerste ex
portmarkt. Het zal echter een
lange weg worden, die zal moeten
leiden tot een goed imago en
prima verkoopcijfers. Het zal niet
meevallen om de geplande 1000
tot 1200 stuks volgend jaar aan de
man te brengen.
De enthousiaste club van impor
teur Eurimpo ziet de Feeling als
concurrent voor gerenommeerde
modellen als de Peugeot 405 en
Opel Astra, maar dan grijpen ze
meteen erg hoog. Er kan bij de
Feeling worden gekozen uit twee
motoren: een 1.6 van 88 pk en de
97 paardekrachten leverende 1.8, - -
beiden voorzien van een carbura- stuurbekrachtiging,
teur en katalysator. In het tijdperk trol, vier elektrisch b
van 16-kleppers en geavanceerde
injectiesystemen absoluut geen
verfijnde machines, gekoppeld
doorgeseinde gegevens komen
vast te liggen. Alleen bevoegde
handen kunnen eraan komen, zo
dat frauderen met de opgegeven
kilometerstanden is uitgesloten.
Bovendien is de computer dag en
nacht bereikbaar, wat in be-
jvallen ook erg handig
evens is een prettige
koppeling te maken met de ver
plichte A.P.K.-keuring. Automa
tisch worden bij deze keuring de
kilometerstanden doorgegeven
aan de NAP-computer.
Alle betrokken BOVAG-garage
bedrijven en ANWB-technosta-
tions, die aan het systeem met de
NAP meedoen, zijn eenvoudig te
herkennen aan een speciaal em
bleem.
Om een echt "historisch" ovei
van het aantal verreden kiloir
ters op te bouwen, worden tij
de hele levensloop van de auto
nauwkeurig de standen geno
teerd. Dus bij elke APK-keurir'’
bij de onderhoudsbeurten, na a.
herstelbeurt, enzovoort, gaat de
kilometerstand de computer L*.
feite krijgt de auto hiermee een
eigen identiteit.
De Eindhovense proef was zo'n
doorslaggevend succes dat eind
mei 1991 NAP in het hele land
werd ingevoerd. Een half jaar la
ter waren maar liefst 3 miljoen
autos jonger dan 10 jaar (ruim de
helft van het Nederlandse auto- nacm Dereu
park) met de kilometerstand m de Daalde aev<
centrale computer werden geregi- ?an
streerd. Van die autos zijn inmid- if.r>r>r,A]inrr
dels 4,5 miljoen kilometerstanden
genoteerd.
Invoering van de NAP betekent
een ferme oppoetsbeurt voor het
imago van de handel in (speciaal)
occasions. Immers: de bonafide
bedrijven en hun klanten lijden
onder de handel en wandel van
dubieuze heren handelaars. En
de consument heeft gewoon het
recht om te weten wat een auto
heeft gereden.
Centrale
registratie
Zwart op wit
Wilt u de gegevens in een docu
ment, dan wordt daar soms een
vergoeding voor gevraagd. Maar
u heeft de gegevens dan wel
zwart op wit. Dit is zeker van be
lang indien u uw auto particulier
gaat verkopen. In de pas staan de
in de computer vastgelegde gege
vens in schrift genoteerd, samen
met bouwjaar, merk, type en uit-
giftedatum kenteken deel 1, maar
zonder naam, adres of woon
plaats van de eigenaar.
Want het is de auto die op de voet
wordt gevolgd en niet de eige
naar. Door dit gescheiden houden
van eigenaar en auto ontstaat een
objectief beeld over de auto, zodat
bij verwisseling van eigenaar
geen van de partijen ooit beticht
kan worden van gesjoemel met de
kilometerstand. Men verkoopt en
koopt de echte, spatzuivere kilo
meters. Dit komt de betrouwbaar
heid ten goede. Met de NAP wordt
het zoeken naar een degelijke oc
casion een stuk makkelijker. U
mvoudig naar een bedrijf
sticker voorkomt en
i vrijwel zeker voor
zal slagen.
Alle nieuwe Fiat-automobie-
len die zijn geleverd vanaf 1
september dit jaar krijgen
een verlengde garantie
periode tegen doorroesten
van binnenuit van maar liefst
8 jaar. Dit betekent dat auto's
die nu worden gekocht tot het
jaar 2000 absoluut probleem
loos moeten zijn wat betreft
plaatwerk. Het garantiepak-
ket op een nieuwe Fiat be
staat nu uit vier onderdelen:
één jaar volledige garantie,
drie jaar lakgarantie, acht
jaar tegen doorroesten van
We willen natuurlijk altijd graag
weten wanneer een merk met de
opvolger van een huidig model
gaat komen. Alfa houdt zich wat
betreft de 33 wijselijk stil. In ieder
geval lijkt deze kenmerkende auto
nog een behoorlijk toekomst voor
zich te hebben.
lend reel
neratie
men'. V
goedkope wieldoppen en 2
grille ziet er wat 'gewoontjt
Aan de achterkant zien we wat
vreemd gevormde grote lichtunits,
die zo breed zijn, dat de auto een
behoorlijk hoge tildrempel heeft.
Ondanks het typische sedan-ka-
rakter heeft de Feeling wel dege
lijk een vijfde deur. Slecht afge
werkt kunnen we de Yue Loong
niet noemen, maar de gebruikte
materialen komen wat ouderwets
over. Dat vinden we heel sterk in
het interieur.
organisatie als de BOVAG nodig
is om deze vloot van vouwwagens,
caravans, enzovoort in een zo
goed mogelijke conditie te hou
den? Geen wonder dan ook dat
het overgrote deel van de vader
landse caravanliefhebbers het
liefst naar een BOVAG-caravan-
bedrijf gaat. Want de BOVAG
heeft nu eenmaal een wijdvertakt
net van specialisten en het garan
tiesysteem biedt de caravanhou-
der volop zekerheid. Ga dus nooit
op vakantie zonder een BOVAG-
reparatiegarantie. Waarom zou u
uw zuur verdiende vrije dagen in
het water laten vallen als er een
kant-en-klare mogelijkheid wordt
aangereikt om zelfs de kleinste te
leurstelling te voorkomen? Ga dus
naar uw BOVAG-caravanbedrijf
voor informatie of om alvast een
afspraak te maken.
Caravanbezitters, die bij een BO
VAG-caravanbedrijf een gega
randeerde winterstalling hebben
gevonden, zijn het beste af. De ca
ravan wordt vertroeteld en (indien
overeengekomen) geheel voorbe
reid op de zomer. Dat is al een
hele zorg minder.
Bovendien kent de BOVAG afde
ling caravan al jaren een uitge
breid garantiepakket, waaraan u
na de onderhoudsbeurt de nodige
zekerheid kunt ontlenen. Zo is er
garantie op reparaties, op ge
bruikte caravans, voorwaarden
voor de winterstalling, enzovoort.
Caravandichtheid
Weet u trouwens dat Nederland
de grootste "caravandichtheid"
ïreld heeft? Is het dan ver
erlijk dat een betrouwbare
1