NISSAN SUNNY GTI-R The Beauty and the Beast s Completere uitvoering Mercedes T Dames 1 van Jong Brabant in het nieuw Suzuki met kurken dak Ml I 991 - pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 december 1991 - pagina tP sch model. lec. 3 dec. !4 dagi f.194 tot Ü5 dai 3-683911 rarhe i de eerste ^eker voor Snelheid en kracht hebben de mens altijd al gefassi- neerd. Zo heeft vanaf de ontwikkeling van de eerste auto het sportieve element nooit ontbroken. In de onge veer honderdjarige autogeschiedenis boxen de ver schillende fabrikanten tegen elkaar op. Wie wel eens film gezien heeft over autoraces in het begin van deze eeuw, zal vrijwel niets daarvan terugherkennen in het moderne rallycircus. Nissan lanceerde eerder dit jaar de Sunny GTI-R die inmiddels in verschillende rally's zijn veelzijdigheid heeft bewezen. We reden met deze wolf in wolfskleren. wijl c den lucht cool Of jt estaties: topsnelheid 220 km/u iceleratie 0-100 in 5,2 sec. jrbruik: bij 90 km/u 8,1 liter/100 Technische gegevens: k en type: Nissan Sunny en. vjp links >er, Mi- Pijnen- Mercedes gemiddeld met 1,9% in prijs verhoogd. De 190 1.8 E, de in stapper van het merk kost nu f.50.800,De 200/300-reeks start met de 200 D voor f.73.850,= en de 200 E voor f.75.600,Aan de top staat de 600 SEL die na de prijs verhoging uitkomt op f.343.750, enorme sou in de vijfde problemen i wijst de Sur niet noodzc gaan, maar De wegligging van dezi siaste jongeling neigt n< solute perfectionisme. C forse vermogen op een nier op de weg te brenc Men neme een driedeurs Sunny, lepelen daar een grote motor in en klaar is Kees. Als het zo mak kelijk was kon iedereen zelf wel een ras-sportauto maken. De ken ner ziet de GRI-R al van ver aan komen met zijn extra luchtinlaat bovenop de motorkap, grote voor bumper en forse taartschep ach terop. Kijken we even verder dan j x slag: 86 x 86 mm jgen: 220 pk bij 6400 tr/min »1: 267 Nm bij 4800 tr/min ingen: lengte 3,98 meter, te 1,69 meter Dat de huidige Mercedes 200/300- reeks bijzonder succesvol is, blijkt uit het feit dat in 6 jaar tijd maar liefst 1,8 miljoen exemplaren een gelukkige eigenaar hebben ge vonden. Deze auto's zijn stan daard voorzien van actieve veilig heidsvoorzieningen zoals stuurbe- adsverkeer 13,2 liter/100 km ijs: f.71.850,= regenbelasting: f.194,= tot 103,= per 3 mnd. Wie denkt dat een dak van een auto uitsluitend gemaakt kan zijn van metaal of kanvas heeft het volledig mis. Atelier Kreatief aan de Korvelseweg 86 fabriceerde een kurken dak, een ontwerp van Naturo Kurk aan de Besterdring 85. Het eerste exemplaar van dit kurken dak is op maat gemaakt voor een Suzuki LJ80 terreinauto, ter beschikking gesteld door Auto bedrijf Gijsbers. Vanwege de fes tiviteiten op de Korvelse weg is Atelier Kreatief aanstaande zon dag geopend van 11.00 tot 17.00 uur. De Suzuki Jeep met kurken dak is daar die dag te bewonde ren. Ook toont het atelier kurken kleding en accessoires. Wie meer informatie wil over de toepassin gen van kurk kan ook op zondag terecht bij Naturo Kurk. krachtiging, ABS, verwarmde bui tenspiegels en passieve veilighe den als gordelspanners. Per 1 september zijn echter de stan daarduitrustingen verder uitge breid met standaard voor de 4- deurs en T-modellen warmtewe rend glas, centrale vergrendeling Turbodruk Het interieur is ineens veel rustie- ker dan de buitenkant doet ver moeden. Het geheel is in stemmig zwart en donker grijs uitgevoerd. Het dashboard is identiek aan dat van de andere Sunny-modellen, met uitzondering van het extra pa neel in de console met oliedruk-, olietemperatuur- en turbodrukme- ter. Pookknop en stuurwiel zijn met leer overtrokken, terwijl in het hard van het stootkussen voor de bestuurder nog eens wordt beves tigd dat hij of zij werkelijk met de GTI-R op stap is. De stoelen zien er behoorlijk sportief uit en vol- Het Dames 1 elftal van voetbalver eniging Jong Brabant uit Berkel Enschot wordt gesponsord door Seat-dealer Zuid-Oost. De ploeg speelt in de hoofdklasse en zijn zo doende veel op het veld te zien. Reden voor dhr. van Zon van Zuid-Oost om deze dames te steu nen. Vol trots dragen ze dan ook de naam van het bedrijf op hun shirts. Op de foto zien we geheel links de trainer Bas Aarts en vlagger Piet Leyten. De bovenste rij dames start met Chantal Hij stek, gevolgd door Kristel van Zon, Ans Pijnen burg, Jolanda van Rijswijk, Li- dewy Ranters, Lisette van Spaan- donk en Corina van de Ven. Op de onderste rij staan van link naar rechts Barbara de Beei randa van Hees, Adriënne I burg, Ardie Bax, Zarea Plaisier, Judith Boogers, Katinka Schrau- wen en Nicolette van der Hul. Vol ledig rechts achter de nieuwe Seat Toledo staat Dhr. van Zon. nauwkeurig te sturen. Het is zeer afhankelijk van de rijstijl. Worden bij wijze van spreke alleen maar demonstratieritjes gereden over bochtige boeren weggetjes, dan 4 mag rustig gerekend worden op 1 liter op 6 kilometer. Rustig over del snelweg, niet harder dan zo'n 140 km/u levert al snel 1 op 8 op, maar meer zit er zeker niet in. Wie een dergelijke bom vol supe- 1 rieure techniek wil aanschaffen, zal diep in de portemonnee moe- I ten tasten, dat is wel te verwach- ten. De Sunny GTI-R is in drie va-1 rianten te verkrijgen. De Basic, Luxe en Luxe met ABS. De basis- variant is bij de dealer te bestel- len voor f.71.850, Voor de echte I liefhebbers die dit bedrag niet in de beurs hebben, is er ook een uitl voering op grijs kenteken voor f.51.900,= en dat maakt het ineensii veel aantrekkelijker. Voor weinig 1 meer wordt de luxe-variant aan- geboden: f.74.350,= terwijl deze '1 auto ABS f.77.850,= moet opbren- gen. De Nissan Sunny GTI-R is ronduit een indrukwekkende auto met een bewonderenswaardige brok tech- niek, superieure prestaties en een> voor de liefhebber zeer aantrek- I kelijk uiterlijk met grote luchthap- pers en spoilers. Door de vierwie- laandrijving en de strakke vering is de wegligging haast perfect. Al=. leen de prijs en het benzinever bruik zijn aan de stevige kant, maar wie had dat anders ver wacht. Krachtverdeling De GTI-R is bij een dergelijke vlotte acceleratie een heuse raket. De toerenteller slaat vliegens’ van links naar rechts. Natuur moet er flink in de toeren wor doorgetrokken om echt toppn ties te verkrijgen. Opvallend j echter dat waar veel compac snelle auto's bij lage snelhed nogal horterig en stoterig lop< r GTI-R opvalt door 2 ouplesse. Zelfs 50 kn cie versnelling levert =>n op. In ieder geval Sunny daarmee dat 1 Izakelijk hard hoeft ti je bij een stoplicht de moed te ont nemen een wedstrijdje te doen. Wie de strijd met de Sunny GTI-R aangaat, moet meer in huis heb ben dan een goed onder controle staande rechter voet. De meeste uiterlijke elementen van de GTI-R hebben wel degelijk nut. Bij hogere snelheden zorgt de enorme spoiler voor meer druk op zien we nog wat kleinere details zoals de skirts, 7-spaaks lichtme talen velgen en de louvres op de motorkap. Huidje De GTI-R oogt enorm aggressief, maar tegelijk imposant. Dit uiter lijk vertoon moet in ieder geval genoeg zijn om iedere auto naast doen inderdaad onder wegom- standigheden goed. De open hoofdsteunen zijn voor een klein deel in de rugleuning verzonken. Steun aan lenden en bovenbenen is voldoende, zonder dat je echt wordt klemgezet. Aan bestuur- derskant is de stoel in hoogte ver stelbaar. De door ons gereden Sunny beschikte over de meest complete uitrusting. Dat wil zeg gen dat zaken als elektrisch be diende portierruiten, centrale ver grendeling, elektrisch bediende buitenspiegels, twee speakers en een stoffen deurbekleding stan daard worden geleverd. Boven dien was de auto voorzien van een ABS-remsysteem, een veilig- heidselement wat onder rally-om- standigheden liever gemist kan worden. Stuurbekrachtiging wordt op alle GTI-R's aangeboden. Deze installatie helpt bij manou- vreersnelheden redelijk mee, maar is bij hogere snelheden ab soluut niet irritant aanwezig. Iets wat de rally-liefhebber mis schien zal tegen vallen is het mo torgeluid. Vooral bij lagere toeren is de GTI-R behoorlijk rustig en laat geenszins het brullende ge luid van een rally-auto horen. Toch draait de 2 liter 16V Turbo in de vijfde versnelling bij legale snelheden al behoorlijk wat toe ren, zodat de auto in z'n geheel niet opvallend stil genoemd mag worden. Basic Het brandstofverbruik van deze Sunny is door de bestuurder haast en een vijfversnellingsbak (uiter aard niet voor de types met stan daard een automaat). Deze uit breiding van de standaarduitrus ting gaat bepaard met een verho ging van de prijs met maximaal 1,5% afhankelijk van het type. Bo vendien worden alle series van de achterwielen. De grote slew in de voorbumper zorgen voor hoognodige extra koellucht, ter wijl de kenmerkende bobbel mid- op de motorkap zorgt voor de ittoevoer naar de grote inter- >ler. je deze super-Sunny nu wel of niet mooi vindt, voor de techniek die we onder het sportieve huidje vinden, moeten we de pet afne men. Als basis voor al het geweld diende de 2 Eter 4 cylinder injec- tiekrachtbron, die als bij de "ge wone" Sunny GTI is voorzien van vier kleppen per cylinder. De GTI haalt hiermee al een respectabele 143 pk, maar dat is voor een rally- auto niet voldoende. Een turbo compressor verhoogt de feest vreugde aanzienlijk, terwijl een intercooler van maar liefst 35 bij 29,5 centimeter voor het laatste beetje zorgt. In totaal komen we door al dit soort toevoegingen aan 220 pk bij 6400 tr/min en een kop pel van 267 Nm bij 4800 tr/min. De krachtbron is een juweel. Natuur lijk zorgt ie voor fantastische pres taties. Óndanks het feit dat een rally-auto niet echt een hoge top snelheid nodig heeft, haalt de GTI-R altijd nog 223 km/u. Be- langrijker is de acceleratie van 0 tot 100 die in 5,2 seconden wordt volbracht en dat is korter dan een Porsche 911 Carrera 2, Ferrari Testarossa en de eigen 300 ZX, om er maar een paar te noemen. iven niet met voorwielaandrijving wor- r de den volstaan. De Sunny GTI-R heeft permanente vierwielaandrij- ving. De achterwielen worden als dat nodig is via een viscose kop peling bijgeschakeld. In samen werking met het automatisch wer kende gelimiteerde slipdifferen- tieel zorgt dit systeem voor de juiste krachtverdeling naar de wielen onder alle denkbare om standigheden. De grote lol met de Sunny GTI-R is daarom niet hard rijden op de snelweg, nee, het zo snel mogelijk nemen van scherpe bochten geeft pas een echte kick. Enorm strak volgt de bolide zijn voorwielen. Gelukkig laat ie dui delijk merken waar zijn grenzen liggen. Zeker bij een nat of voch tig wegdek wil de achterkant nog wel iets uitbreken. Alles bij elkaar is het een indrukwekkend stuk techniek.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 29