NISSAN SUNNY GTI-R
The Beauty
and the Beast
s
Completere uitvoering Mercedes
T
Dames 1 van Jong Brabant in het nieuw
Suzuki met
kurken dak
Ml
I
991 - pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 december 1991 - pagina tP
sch model.
lec.
3
dec.
!4 dagi
f.194 tot
Ü5 dai
3-683911
rarhe
i de eerste
^eker voor
Snelheid en kracht hebben de mens altijd al gefassi-
neerd. Zo heeft vanaf de ontwikkeling van de eerste
auto het sportieve element nooit ontbroken. In de onge
veer honderdjarige autogeschiedenis boxen de ver
schillende fabrikanten tegen elkaar op. Wie wel eens
film gezien heeft over autoraces in het begin van deze
eeuw, zal vrijwel niets daarvan terugherkennen in het
moderne rallycircus. Nissan lanceerde eerder dit jaar
de Sunny GTI-R die inmiddels in verschillende rally's
zijn veelzijdigheid heeft bewezen. We reden met deze
wolf in wolfskleren.
wijl c
den
lucht
cool
Of jt
estaties: topsnelheid 220 km/u
iceleratie 0-100 in 5,2 sec.
jrbruik: bij 90 km/u 8,1 liter/100
Technische gegevens:
k en type: Nissan Sunny
en. vjp
links
>er, Mi-
Pijnen-
Mercedes gemiddeld met 1,9% in
prijs verhoogd. De 190 1.8 E, de in
stapper van het merk kost nu
f.50.800,De 200/300-reeks start
met de 200 D voor f.73.850,= en de
200 E voor f.75.600,Aan de top
staat de 600 SEL die na de prijs
verhoging uitkomt op f.343.750,
enorme sou
in de vijfde
problemen i
wijst de Sur
niet noodzc
gaan, maar
De wegligging van dezi
siaste jongeling neigt n<
solute perfectionisme. C
forse vermogen op een
nier op de weg te brenc
Men neme een driedeurs Sunny,
lepelen daar een grote motor in
en klaar is Kees. Als het zo mak
kelijk was kon iedereen zelf wel
een ras-sportauto maken. De ken
ner ziet de GRI-R al van ver aan
komen met zijn extra luchtinlaat
bovenop de motorkap, grote voor
bumper en forse taartschep ach
terop. Kijken we even verder dan
j x slag: 86 x 86 mm
jgen: 220 pk bij 6400 tr/min
»1: 267 Nm bij 4800 tr/min
ingen: lengte 3,98 meter,
te 1,69 meter
Dat de huidige Mercedes 200/300-
reeks bijzonder succesvol is, blijkt
uit het feit dat in 6 jaar tijd maar
liefst 1,8 miljoen exemplaren een
gelukkige eigenaar hebben ge
vonden. Deze auto's zijn stan
daard voorzien van actieve veilig
heidsvoorzieningen zoals stuurbe-
adsverkeer 13,2 liter/100 km
ijs: f.71.850,=
regenbelasting: f.194,= tot
103,= per 3 mnd.
Wie denkt dat een dak van een
auto uitsluitend gemaakt kan zijn
van metaal of kanvas heeft het
volledig mis. Atelier Kreatief aan
de Korvelseweg 86 fabriceerde
een kurken dak, een ontwerp van
Naturo Kurk aan de Besterdring
85. Het eerste exemplaar van dit
kurken dak is op maat gemaakt
voor een Suzuki LJ80 terreinauto,
ter beschikking gesteld door Auto
bedrijf Gijsbers. Vanwege de fes
tiviteiten op de Korvelse weg is
Atelier Kreatief aanstaande zon
dag geopend van 11.00 tot 17.00
uur. De Suzuki Jeep met kurken
dak is daar die dag te bewonde
ren. Ook toont het atelier kurken
kleding en accessoires. Wie meer
informatie wil over de toepassin
gen van kurk kan ook op zondag
terecht bij Naturo Kurk.
krachtiging, ABS, verwarmde bui
tenspiegels en passieve veilighe
den als gordelspanners. Per 1
september zijn echter de stan
daarduitrustingen verder uitge
breid met standaard voor de 4-
deurs en T-modellen warmtewe
rend glas, centrale vergrendeling
Turbodruk
Het interieur is ineens veel rustie-
ker dan de buitenkant doet ver
moeden. Het geheel is in stemmig
zwart en donker grijs uitgevoerd.
Het dashboard is identiek aan dat
van de andere Sunny-modellen,
met uitzondering van het extra pa
neel in de console met oliedruk-,
olietemperatuur- en turbodrukme-
ter. Pookknop en stuurwiel zijn met
leer overtrokken, terwijl in het
hard van het stootkussen voor de
bestuurder nog eens wordt beves
tigd dat hij of zij werkelijk met de
GTI-R op stap is. De stoelen zien
er behoorlijk sportief uit en vol-
Het Dames 1 elftal van voetbalver
eniging Jong Brabant uit Berkel
Enschot wordt gesponsord door
Seat-dealer Zuid-Oost. De ploeg
speelt in de hoofdklasse en zijn zo
doende veel op het veld te zien.
Reden voor dhr. van Zon van
Zuid-Oost om deze dames te steu
nen. Vol trots dragen ze dan ook
de naam van het bedrijf op hun
shirts.
Op de foto zien we geheel links de
trainer Bas Aarts en vlagger Piet
Leyten. De bovenste rij dames
start met Chantal Hij stek, gevolgd
door Kristel van Zon, Ans Pijnen
burg, Jolanda van Rijswijk, Li-
dewy Ranters, Lisette van Spaan-
donk en Corina van de Ven. Op
de onderste rij staan van link
naar rechts Barbara de Beei
randa van Hees, Adriënne I
burg, Ardie Bax, Zarea Plaisier,
Judith Boogers, Katinka Schrau-
wen en Nicolette van der Hul. Vol
ledig rechts achter de nieuwe
Seat Toledo staat Dhr. van Zon.
nauwkeurig te sturen. Het is zeer
afhankelijk van de rijstijl. Worden
bij wijze van spreke alleen maar
demonstratieritjes gereden over
bochtige boeren weggetjes, dan 4
mag rustig gerekend worden op 1
liter op 6 kilometer. Rustig over del
snelweg, niet harder dan zo'n 140
km/u levert al snel 1 op 8 op,
maar meer zit er zeker niet in.
Wie een dergelijke bom vol supe- 1
rieure techniek wil aanschaffen,
zal diep in de portemonnee moe- I
ten tasten, dat is wel te verwach-
ten. De Sunny GTI-R is in drie va-1
rianten te verkrijgen. De Basic,
Luxe en Luxe met ABS. De basis-
variant is bij de dealer te bestel-
len voor f.71.850, Voor de echte I
liefhebbers die dit bedrag niet in
de beurs hebben, is er ook een uitl
voering op grijs kenteken voor
f.51.900,= en dat maakt het ineensii
veel aantrekkelijker. Voor weinig 1
meer wordt de luxe-variant aan-
geboden: f.74.350,= terwijl deze '1
auto ABS f.77.850,= moet opbren-
gen.
De Nissan Sunny GTI-R is ronduit
een indrukwekkende auto met een
bewonderenswaardige brok tech-
niek, superieure prestaties en een>
voor de liefhebber zeer aantrek- I
kelijk uiterlijk met grote luchthap-
pers en spoilers. Door de vierwie-
laandrijving en de strakke vering
is de wegligging haast perfect. Al=.
leen de prijs en het benzinever
bruik zijn aan de stevige kant,
maar wie had dat anders ver
wacht.
Krachtverdeling
De GTI-R is bij een dergelijke
vlotte acceleratie een heuse raket.
De toerenteller slaat vliegens’
van links naar rechts. Natuur
moet er flink in de toeren wor
doorgetrokken om echt toppn
ties te verkrijgen. Opvallend j
echter dat waar veel compac
snelle auto's bij lage snelhed
nogal horterig en stoterig lop<
r GTI-R opvalt door 2
ouplesse. Zelfs 50 kn
cie versnelling levert
=>n op. In ieder geval
Sunny daarmee dat 1
Izakelijk hard hoeft ti
je bij een stoplicht de moed te ont
nemen een wedstrijdje te doen.
Wie de strijd met de Sunny GTI-R
aangaat, moet meer in huis heb
ben dan een goed onder controle
staande rechter voet.
De meeste uiterlijke elementen
van de GTI-R hebben wel degelijk
nut. Bij hogere snelheden zorgt de
enorme spoiler voor meer druk op
zien we nog wat kleinere details
zoals de skirts, 7-spaaks lichtme
talen velgen en de louvres op de
motorkap.
Huidje
De GTI-R oogt enorm aggressief,
maar tegelijk imposant. Dit uiter
lijk vertoon moet in ieder geval
genoeg zijn om iedere auto naast
doen inderdaad onder wegom-
standigheden goed. De open
hoofdsteunen zijn voor een klein
deel in de rugleuning verzonken.
Steun aan lenden en bovenbenen
is voldoende, zonder dat je echt
wordt klemgezet. Aan bestuur-
derskant is de stoel in hoogte ver
stelbaar. De door ons gereden
Sunny beschikte over de meest
complete uitrusting. Dat wil zeg
gen dat zaken als elektrisch be
diende portierruiten, centrale ver
grendeling, elektrisch bediende
buitenspiegels, twee speakers en
een stoffen deurbekleding stan
daard worden geleverd. Boven
dien was de auto voorzien van
een ABS-remsysteem, een veilig-
heidselement wat onder rally-om-
standigheden liever gemist kan
worden. Stuurbekrachtiging wordt
op alle GTI-R's aangeboden.
Deze installatie helpt bij manou-
vreersnelheden redelijk mee,
maar is bij hogere snelheden ab
soluut niet irritant aanwezig.
Iets wat de rally-liefhebber mis
schien zal tegen vallen is het mo
torgeluid. Vooral bij lagere toeren
is de GTI-R behoorlijk rustig en
laat geenszins het brullende ge
luid van een rally-auto horen.
Toch draait de 2 liter 16V Turbo in
de vijfde versnelling bij legale
snelheden al behoorlijk wat toe
ren, zodat de auto in z'n geheel
niet opvallend stil genoemd mag
worden.
Basic
Het brandstofverbruik van deze
Sunny is door de bestuurder haast
en een vijfversnellingsbak (uiter
aard niet voor de types met stan
daard een automaat). Deze uit
breiding van de standaarduitrus
ting gaat bepaard met een verho
ging van de prijs met maximaal
1,5% afhankelijk van het type. Bo
vendien worden alle series van
de achterwielen. De grote slew
in de voorbumper zorgen voor
hoognodige extra koellucht, ter
wijl de kenmerkende bobbel mid-
op de motorkap zorgt voor de
ittoevoer naar de grote inter-
>ler.
je deze super-Sunny nu wel of
niet mooi vindt, voor de techniek
die we onder het sportieve huidje
vinden, moeten we de pet afne
men. Als basis voor al het geweld
diende de 2 Eter 4 cylinder injec-
tiekrachtbron, die als bij de "ge
wone" Sunny GTI is voorzien van
vier kleppen per cylinder. De GTI
haalt hiermee al een respectabele
143 pk, maar dat is voor een rally-
auto niet voldoende. Een turbo
compressor verhoogt de feest
vreugde aanzienlijk, terwijl een
intercooler van maar liefst 35 bij
29,5 centimeter voor het laatste
beetje zorgt. In totaal komen we
door al dit soort toevoegingen aan
220 pk bij 6400 tr/min en een kop
pel van 267 Nm bij 4800 tr/min. De
krachtbron is een juweel. Natuur
lijk zorgt ie voor fantastische pres
taties. Óndanks het feit dat een
rally-auto niet echt een hoge top
snelheid nodig heeft, haalt de
GTI-R altijd nog 223 km/u. Be-
langrijker is de acceleratie van 0
tot 100 die in 5,2 seconden wordt
volbracht en dat is korter dan een
Porsche 911 Carrera 2, Ferrari
Testarossa en de eigen 300 ZX, om
er maar een paar te noemen.
iven niet met voorwielaandrijving wor-
r de den volstaan. De Sunny GTI-R
heeft permanente vierwielaandrij-
ving. De achterwielen worden als
dat nodig is via een viscose kop
peling bijgeschakeld. In samen
werking met het automatisch wer
kende gelimiteerde slipdifferen-
tieel zorgt dit systeem voor de
juiste krachtverdeling naar de
wielen onder alle denkbare om
standigheden. De grote lol met de
Sunny GTI-R is daarom niet hard
rijden op de snelweg, nee, het zo
snel mogelijk nemen van scherpe
bochten geeft pas een echte kick.
Enorm strak volgt de bolide zijn
voorwielen. Gelukkig laat ie dui
delijk merken waar zijn grenzen
liggen. Zeker bij een nat of voch
tig wegdek wil de achterkant nog
wel iets uitbreken. Alles bij elkaar
is het een indrukwekkend stuk
techniek.