ALFA 33 1.4 LE.
MAKKELIJKE
SNEEUWKETTING
10
a>
O
VOLGENDE WEEK:
MAZDA 626
sm-
prijsverhouding
auto/openbaar
vervoer niet
veranderd
Wat
een
stijl
IO
9
wj
Oplage94.835 ex.
Motor af
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
IO
O"
10
'S
s
s
(Q Of
“Sïe.
>r 1991 - pagina 26
Donderdag 12 december 1991
Lees verder pagina 7
kopi
o.a.:
RIJ-IMPRESSIE
lanente
zon-
;ps 1.
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Nissan Sunny GTI-R
pag. 3
Rij-impressie:
Yue Loong Feeling
pag. 7
Jaargang 3
Nummer 48
zinemotor waren tot voor kort op één uitzondering na
voorzien van brandstofinspuiting en een geregelde
driewegkatalysator. Die ene uitzondering, de 33 1.3 is
nu vervangen door de schone 1.4 i.e. We reden hem
door Nederland, Duitsland en België.
sportieve styling met een heel eigen motorengamma
maakt alle Alfa- series zeer de moeite waard. De kleine
33 doet al heel wat jaren mee, maar werd vorig jaar
Frivole
Mitsubishi HSR III
pag. 13
jave van
CZ5
vorming aan
et raam
i de sigaret-
Er zijn maar1
juvu yeieueu vveiu wpyeuuxiieu ui nei x xui-uuxxuexxx,
heeft het merk zijn eigen stijl behouden. Een opvallend kan terugttjkei
X--1 1 1 1 x achf
Dat
Nu de tijd van wintersportvakan
ties weer voor de deur staat, wor
den alle benodigde spullen weer
van de zolder gehaald. De skies
worden nagekeken, de box wor~.
op het dak gemonteerd en de
'’"““uwkettingen worden weer uit
De Europese auto oogt echter op
details anders. Mazda lichtte be
gin deze week een flinke tip van
sluier op door bijgaande foto rond
te sturen. Volgende week leest u
een uitgebreide rij-indruk.
Aanstaande vrijdag (morgen) in
troduceert Mazda aan de Neder
landse pers haar nieuweling in de
zakelijke klasse, de opvolger van
de huidige 626. Zoals gebruikelijk
wordt de naam gehandhaafd. Het
nieuwe programma zal bestaan
uit een vierdeurs sedan en vijf-
Naast bekende
4 cylinder motoren, komt de 626
ook als 2.5 liter V6. Deze kracht
bron werd kort geleden in de MX-
M.iderin<
“ijl zelfs met een hand-
bij het monteren een
blijft
De Weissenfels Magnetik V27
wordt geïmporteerd door Conti
nental Rubber B.V. Voor informa
tie over verkoopadressen: 04320-
97911.
De Automaat is een uitga
De Tilburgse Koerier i.s.r_.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
U.S. Plein .14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties'
dinsdag 22.00 uur
automobilist de ontwikkeling voorop. Hoe eer-
tste lastpak- der je weer achter het stuur in de
i. Het omleg- warme auto zit, hoe beter. Iedere
set kettingen wordt bovendien ge
leverd met twee extra lange hand-
choenen, die de mouwen van een
jack schoon houden.
weinig merken met
storie als Alfa Romeo.
t stammende merk
óp een sportieve
achtergrond met vele successen.
Dat sportieve imago heeft Alfa al-
uu uuei ax xxvex wui juxexx xxitre, muux weiu vuny juux huidige -
uiterst succesvol gefacelift. Alle Alfa-modellen met ben- j^n van de oude-stijl. De 75 en Spi
der hebben nog de typische con
structie van de versnellingsbak
tussen de achterwielen met de
remschijven er direct tegenaan.
De 164 vertegenwoordigt de
nieuwste generatie, die weldra
door 155 zal worden aangevuld.
De 155 vervangt de 75, al blijven
een aantal varianten van deze
'echte' Alfa nog enige tijd in pro-
duktie.
Prijzen
De stoelen zijn in verschillende Al
fa's iedere keer een punt van dis
cussie. Als de juiste zitpositie op
het koppelingspedaal is ingesteld,
zit je met een opgetrokken been
op het gaspedaal. Zet je de stoel
dan vervolgens naar achter, dan
kan de koppeling niet volledig
worden ingesteld. Al eerder werd
door Alfa Romeo Nederland ge
wezen op de mogelijkheid de stoel
aan de voorkant omhoog te bren
gen. In ons testexemplaar was dat
inderdaad gebeurd en het verbe
terde de ondersteuning van het
rechter bovenbeen enorm. Alleen
bleken de stoelen na zo'n 300 km
wat extra vermoeidheid onder in
de rug achter te laten, maar dat is
meestal persoonlijk.
Alles bij elkaar is en blijft de Alfa
33 een aantrekkelijke auto voor de
koper uit de lage middenklasse
die wat anders wil rijden dan zijn
buurman.
Weber
De 33 werd begin jaren tachtig
geïntroduceerd als opvolger van
de Alfa Sud. Uit deze voorloper
stammen dan ook de verschil
lende 4 cylinder boxermotoren en
de aandrijving op de voorwielen.
Met een lengte van 4,08 meter valt
de 33 precies in de klasse van bij
voorbeeld de VW Golf en Opel
Astra. Door zijn uitgesproken fan
tasievolle vormgeving spreekt hij
echter een specifiek deel van het
koperspubliek aan. Het gaat hier
bij vooral om jonge, dynamische
mensen die iets anders willen dan
de massa. Alfa biedt met de 33
een zeer ruime keuze. Aan de top
staat de 1.7 liter 16-klepper even
tueel te leveren met permanente
vierwielaandrijving. Een bijzon
der prettige motor is de 8-kleps 1.7
liter boxer, terwijl ook de krach
tige 1.5 injectie krachtbron weinig
te wensen overlaat. Aan de basis
stond de Alfa 33 1.3. Er werd bij
deze auto ten onrechte van een 1.3 uit een
j r j 4 cylinder motorer
wijze naar 1.4 zou moeten worden nnl/ s liter VR
afgerond. De 1.3 motor werd ge
voed via twee dubbele Weber
carburateurs die tezamen goed
waren voor een vermogen van 86
pk bij 6000 tr/min en een koppel
van 122 Nm bij 4000 tr/min. Voor
een bescheiden 1.3 motor zijn dit
bijzonder goede waarden. Als
laatste binnen de Alfa-reeks is
deze krachtbron nu voorzien van
brandstofinspuiting. Ook deze
multi-point installatie wordt door
Weber geleverd en zorgt nu voor
een tot 90 pk gestegen vermogen,
en een iets lager koppel van 113*
Nm. Hiermee is de 970 kg we
gende 33 een rappe auto. Hij zet
een top van 178 km/u op de teller
en weet het sprintje van 0 tot 100
in slechts 11,5 seconden te vol
brengen.
De Weissenfels Magnetik V27
maakt het de automobilist veel ge
makkelijker. Via de zelfzoekende
bs magnetische snelslüiting klikt de
>rdt ketting automatisch vast, terwijl
de handige kleurcodering ook het
sneeuwkettingen worden weer uit opspannen kinderspel maakt. De
de knoop gehaald. Maar als het gebruiksvriendelijkheid stond bij
aan de gemiddelde automobilist de ontwikkeling voorop. Hoe eer-
lag, zou hij deze laats
ken liever thuis laten. Het omleg
gen van de kettingen gebeurt im
mers onder koude en natte om-
standigheden op smalle wegen en schc
met spetterend, langsrijdend ver- skijc
keer. En dat veelal na een lange
rit. De kettingen liggen niet zelden
helemaal onder in de bagage
ruimte, terwijl zelfs met een h<
leiding erbij 1
flinke klus’ -
De ontwikkeling van de reële
kosten van de auto en het
openbaar vervoer hebben de
afgelopen 30 jaar niet tot de
groei van de automobiliteit
bijgedragen. Automobiliteit
is de afgelopen drie decen
nia tamelijk constant, twee tot
tweeënhalf maal duurder ge
weest dan de verplaatsing
per openbaar vervoer. Dit
blijkt uit een vorige week ver
schenen studie door de Stich
ting voor Economisch Onder
zoek (SEO) van de Universi-
teit van Amsterdam.
De publikatie, getiteld "De
kosten van de auto en het
openbaar vervoer vergele
ken, 1962-1990", werd ver
vaardigd in opdracht van het
Projectbureau Integrale Ver-
keers- en Vervoersstudies
van het ministerie van Ver
keer en Waterstaat. Volgens
de onderzoekers kostte een
reizigerskilometer met de
auto in 1962 gecorrigeerd
voor inflatie 29 cent. Dit was
toen 2,2 maal zo veel als een
reizigerskilometer met het
openbaar vervoer. In 1989
was dit verhoudingsgetal ten
nadele van de auto licht ge
wijzigd in 2,5. Bij deze bere
kening is de SEO uitgegaan
van een Opel Kadett met
benzinemotor in drie leef
tijdsklassen die respectieve
lijk 16.000, 13.000 en 10.000
km per jaar reden en een ge
middelde bezetting van 1,8
reizigers per auto.
De onderzoekers conclude
ren dat de kostenbeweging
niet kan hebben bijgedragen
tot de grote groei van de mo
biliteit en evenmin tot het feit
dat die geheel bij het
autoverkeer plaatsvond en
vrijwel aan het openbaar
vervoer voorbij ging.
Het overheidsstreven om de
mobiliteit terug te dringen
vindt dan ook in de historie
geen bewijs voor de stelling
dat dit het beste kan gebeu
ren via het verhogen van de
prijs van mobiliteit. Er zijn
daarentegen aanwijzigingen
dat de reiziger gevoeliger is
voor omgevingsvariabelen
(comfort, privacy, filevor
ming) dan voor de prijsstel
ling. Heel anders ligt het bij
de kwaliteit van auto en
openbaar vervoer, ook al
ontbreken de gegevens om
een volledig, goed gedocu
menteerd en kwantitatief
beeld van de ontwikkeling te
schetsen. Dit is alleen moge
lijk voor de technische kwali
teit van de auto, die sterk toe
neemt met wel 60 procent
over de hele periode. Over
de kwaliteit van het open
baar vervoer is de Stichting
voor Economisch Onderzoek
kort: "voor zover wij enkele
indicatoren konden achter
halen is deze in de afgelopen
dertig jaar niet veranderd".
(Bron: Rai)
eigenlijk niets. Het geheel ziet er
fantasievol uit. De rugleuning van
de achterbank is in de L-versie in
twee delen neerklapbaar. Het
dashboard is overzichtelijk en het
uitzicht rondom is behoorlijk, met
uitzondering van de grote dode
hoeken achterin.
Katalysatoren, loodvrije benzi
ne, asbestvrije remvoeringen en
CFK-vrije aircovloeistoffen ten
spijt, de gemiddelde consument
blijkt absoluut niet, of juist hier
door niet milieubewust te zijn.
Zaterdagnacht kwam ik uit de
richting Rotterdam. Vlak voor
de Drechttunnel hangen stop
lichten die ineens op rood
sprongen. Daar sta je dan als
eerste auto, vier rijen dik mid
den in de nacht. Er gebeurde
verder helemaal niets. Geen
politie, geen ziekenauto's of
reddingsvoertuigen. Alleen
werd met twee rode kruizen
aangegeven dat de linker tun
nelbuis was afgesloten. Deze
ceremonie duurde ongeveer
een kwartier. In die tijd zie je
mensen vreemde capriolen uit
halen. Een aantal auto's had
het na tien minuten wel gezien
en nam de gok. Kris-kris reden
ze tussen de auto's in de file
door en gingen vervolgens in
volle gang de tunnel in. Een an
der stel automobilisten kreeg
het idee aan de linker kant de
file te passeren, te draaien en
vervolgens via de vluchtstrook
tegen de richting in terug te rij
den naar de eerste afslag.
Maar voor het meerendeel van
de wachtenden restte maar één
mogelijkheid: geduldig af
wachten.
Als je in zo'n situatie denkt dat
het gros op het idee komt hun
motor af te zetten, dan heb je
het mis. Er is haast geen een
voudigere manier om het milieu
te dienen .’Een af getrapte diesel
stond de volle vijftien minuten
naast me te stomen. Mijn rech
ter buurman kwam na heel wat
tijd op het idee zijn motor uit te
zetten (voor het milieu of om
brandstolen dus zijn portemon
nee te sparen?). Een auto ver
der bleef de uitlaat verdacht
lang walmen. Misschien dat de
bestuurster de verwarming aan
wilde laten: MIS!, het raam
stond flink open om
terook de wereld in te sturen.
Een chique geklede dame en
heer achter me in een dure
Duitse limousine lieten ook voor
het gemak de cylinders maar
op en neer gaan. Ik vraag me
in zo'n situatie af: MENSEN
WAAR ZIJN WE MEE BEZIG. Er
zijn overigens al landen waar
bij rood stoplicht de motor ver
plicht moet worden afgezet. Het
nieuwe RW laat meer aan de
eigen verantwoordelijkheid van
de weggebruiker over, zodat dit
soort maatregelen bij ons niet
nodig lijkt. Toch blijkt in de
praktijk die verantwoordelijk
heid ver te zoeken te zijn...
Tony Vos
6 voorgesteld. Deze MX-6 geldt
overigens als opvolger van de 626
coupé. De nieuwe 626 werd en
kele weken gelden voor het eerst
getoond op de Tokyo Motorshow.
De motor is behoorlijk soepel.
'ies moet re
gelmatig extra worden terugc
schakeld, maar ook vanuit la
rar o
1.4 i.e. zeer gewillig.
blijft ook bij de in-
typis
uid v
baar dat de auto in^ngel
Ier is geworden. Het motor
Hasselt - Ondanks het feit dat Alfa Romeo een aantal
jaar geleden werd opgenomen in het Fiat-concern,
Stadstrajecten
De motor is behoo.lljl
Voor snelle acceleratie
- 'order
tig extra worden terugge-
sld, maar ook vanuit lagere
toeren is de 1.4 l.<
Heel in de verte blijft oc_
jectiemotor het typisch knette
rende Alfa-geluid waarneem
baar. Het is echter direct hoor-
ïheel stil-
irmana-
gementsysteem zorgt niet alleen
voor het op de juiste manier aan
sturen van ontsteking en injectie,
maar bewerkstelligt hiermee een
gunstiger brandstofverbruik. Dit
uit zich met name bij stadstrajec-
ten.
lige pro- pe vernieuwde motor vinden we
model- alleen in de Vijfdeurs Aha 33 die
an echter in twee luxe-varianten kan
worden aarigeschaft. De basisver
sie is al behoorlijk compleet met
getint glas, van binnenuit verstel
bare spiegels, elektrische voor
portierruiten, een digitaal klokje
en een in hoogte verstelbaar
stuurwiel. We maakten tijdens een
forse rit echter kennis met de 33
1.4 i.e. L die tegen een geringe
meerprijs standaard is voorzien
van centrale portiervergrendeling
en stuurbekrachtiging. Vooral
deze laatste installatie werkt bij
zonder comfortverhogend.
Aan het interieur veranderde