ALFA 33 1.4 LE. MAKKELIJKE SNEEUWKETTING 10 a> O VOLGENDE WEEK: MAZDA 626 sm- prijsverhouding auto/openbaar vervoer niet veranderd Wat een stijl IO 9 wj Oplage94.835 ex. Motor af Bijlage van: De Tilburgse Koerier IO O" 10 'S s s (Q Of “Sïe. >r 1991 - pagina 26 Donderdag 12 december 1991 Lees verder pagina 7 kopi o.a.: RIJ-IMPRESSIE lanente zon- ;ps 1. Lees verder in dit nummer Autotest: Nissan Sunny GTI-R pag. 3 Rij-impressie: Yue Loong Feeling pag. 7 Jaargang 3 Nummer 48 zinemotor waren tot voor kort op één uitzondering na voorzien van brandstofinspuiting en een geregelde driewegkatalysator. Die ene uitzondering, de 33 1.3 is nu vervangen door de schone 1.4 i.e. We reden hem door Nederland, Duitsland en België. sportieve styling met een heel eigen motorengamma maakt alle Alfa- series zeer de moeite waard. De kleine 33 doet al heel wat jaren mee, maar werd vorig jaar Frivole Mitsubishi HSR III pag. 13 jave van CZ5 vorming aan et raam i de sigaret- Er zijn maar1 juvu yeieueu vveiu wpyeuuxiieu ui nei x xui-uuxxuexxx, heeft het merk zijn eigen stijl behouden. Een opvallend kan terugttjkei X--1 1 1 1 x achf Dat Nu de tijd van wintersportvakan ties weer voor de deur staat, wor den alle benodigde spullen weer van de zolder gehaald. De skies worden nagekeken, de box wor~. op het dak gemonteerd en de '’"““uwkettingen worden weer uit De Europese auto oogt echter op details anders. Mazda lichtte be gin deze week een flinke tip van sluier op door bijgaande foto rond te sturen. Volgende week leest u een uitgebreide rij-indruk. Aanstaande vrijdag (morgen) in troduceert Mazda aan de Neder landse pers haar nieuweling in de zakelijke klasse, de opvolger van de huidige 626. Zoals gebruikelijk wordt de naam gehandhaafd. Het nieuwe programma zal bestaan uit een vierdeurs sedan en vijf- Naast bekende 4 cylinder motoren, komt de 626 ook als 2.5 liter V6. Deze kracht bron werd kort geleden in de MX- M.iderin< “ijl zelfs met een hand- bij het monteren een blijft De Weissenfels Magnetik V27 wordt geïmporteerd door Conti nental Rubber B.V. Voor informa tie over verkoopadressen: 04320- 97911. De Automaat is een uitga De Tilburgse Koerier i.s.r_. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier U.S. Plein .14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties' dinsdag 22.00 uur automobilist de ontwikkeling voorop. Hoe eer- tste lastpak- der je weer achter het stuur in de i. Het omleg- warme auto zit, hoe beter. Iedere set kettingen wordt bovendien ge leverd met twee extra lange hand- choenen, die de mouwen van een jack schoon houden. weinig merken met storie als Alfa Romeo. t stammende merk óp een sportieve achtergrond met vele successen. Dat sportieve imago heeft Alfa al- uu uuei ax xxvex wui juxexx xxitre, muux weiu vuny juux huidige - uiterst succesvol gefacelift. Alle Alfa-modellen met ben- j^n van de oude-stijl. De 75 en Spi der hebben nog de typische con structie van de versnellingsbak tussen de achterwielen met de remschijven er direct tegenaan. De 164 vertegenwoordigt de nieuwste generatie, die weldra door 155 zal worden aangevuld. De 155 vervangt de 75, al blijven een aantal varianten van deze 'echte' Alfa nog enige tijd in pro- duktie. Prijzen De stoelen zijn in verschillende Al fa's iedere keer een punt van dis cussie. Als de juiste zitpositie op het koppelingspedaal is ingesteld, zit je met een opgetrokken been op het gaspedaal. Zet je de stoel dan vervolgens naar achter, dan kan de koppeling niet volledig worden ingesteld. Al eerder werd door Alfa Romeo Nederland ge wezen op de mogelijkheid de stoel aan de voorkant omhoog te bren gen. In ons testexemplaar was dat inderdaad gebeurd en het verbe terde de ondersteuning van het rechter bovenbeen enorm. Alleen bleken de stoelen na zo'n 300 km wat extra vermoeidheid onder in de rug achter te laten, maar dat is meestal persoonlijk. Alles bij elkaar is en blijft de Alfa 33 een aantrekkelijke auto voor de koper uit de lage middenklasse die wat anders wil rijden dan zijn buurman. Weber De 33 werd begin jaren tachtig geïntroduceerd als opvolger van de Alfa Sud. Uit deze voorloper stammen dan ook de verschil lende 4 cylinder boxermotoren en de aandrijving op de voorwielen. Met een lengte van 4,08 meter valt de 33 precies in de klasse van bij voorbeeld de VW Golf en Opel Astra. Door zijn uitgesproken fan tasievolle vormgeving spreekt hij echter een specifiek deel van het koperspubliek aan. Het gaat hier bij vooral om jonge, dynamische mensen die iets anders willen dan de massa. Alfa biedt met de 33 een zeer ruime keuze. Aan de top staat de 1.7 liter 16-klepper even tueel te leveren met permanente vierwielaandrijving. Een bijzon der prettige motor is de 8-kleps 1.7 liter boxer, terwijl ook de krach tige 1.5 injectie krachtbron weinig te wensen overlaat. Aan de basis stond de Alfa 33 1.3. Er werd bij deze auto ten onrechte van een 1.3 uit een j r j 4 cylinder motorer wijze naar 1.4 zou moeten worden nnl/ s liter VR afgerond. De 1.3 motor werd ge voed via twee dubbele Weber carburateurs die tezamen goed waren voor een vermogen van 86 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 122 Nm bij 4000 tr/min. Voor een bescheiden 1.3 motor zijn dit bijzonder goede waarden. Als laatste binnen de Alfa-reeks is deze krachtbron nu voorzien van brandstofinspuiting. Ook deze multi-point installatie wordt door Weber geleverd en zorgt nu voor een tot 90 pk gestegen vermogen, en een iets lager koppel van 113* Nm. Hiermee is de 970 kg we gende 33 een rappe auto. Hij zet een top van 178 km/u op de teller en weet het sprintje van 0 tot 100 in slechts 11,5 seconden te vol brengen. De Weissenfels Magnetik V27 maakt het de automobilist veel ge makkelijker. Via de zelfzoekende bs magnetische snelslüiting klikt de >rdt ketting automatisch vast, terwijl de handige kleurcodering ook het sneeuwkettingen worden weer uit opspannen kinderspel maakt. De de knoop gehaald. Maar als het gebruiksvriendelijkheid stond bij aan de gemiddelde automobilist de ontwikkeling voorop. Hoe eer- lag, zou hij deze laats ken liever thuis laten. Het omleg gen van de kettingen gebeurt im mers onder koude en natte om- standigheden op smalle wegen en schc met spetterend, langsrijdend ver- skijc keer. En dat veelal na een lange rit. De kettingen liggen niet zelden helemaal onder in de bagage ruimte, terwijl zelfs met een h< leiding erbij 1 flinke klus’ - De ontwikkeling van de reële kosten van de auto en het openbaar vervoer hebben de afgelopen 30 jaar niet tot de groei van de automobiliteit bijgedragen. Automobiliteit is de afgelopen drie decen nia tamelijk constant, twee tot tweeënhalf maal duurder ge weest dan de verplaatsing per openbaar vervoer. Dit blijkt uit een vorige week ver schenen studie door de Stich ting voor Economisch Onder zoek (SEO) van de Universi- teit van Amsterdam. De publikatie, getiteld "De kosten van de auto en het openbaar vervoer vergele ken, 1962-1990", werd ver vaardigd in opdracht van het Projectbureau Integrale Ver- keers- en Vervoersstudies van het ministerie van Ver keer en Waterstaat. Volgens de onderzoekers kostte een reizigerskilometer met de auto in 1962 gecorrigeerd voor inflatie 29 cent. Dit was toen 2,2 maal zo veel als een reizigerskilometer met het openbaar vervoer. In 1989 was dit verhoudingsgetal ten nadele van de auto licht ge wijzigd in 2,5. Bij deze bere kening is de SEO uitgegaan van een Opel Kadett met benzinemotor in drie leef tijdsklassen die respectieve lijk 16.000, 13.000 en 10.000 km per jaar reden en een ge middelde bezetting van 1,8 reizigers per auto. De onderzoekers conclude ren dat de kostenbeweging niet kan hebben bijgedragen tot de grote groei van de mo biliteit en evenmin tot het feit dat die geheel bij het autoverkeer plaatsvond en vrijwel aan het openbaar vervoer voorbij ging. Het overheidsstreven om de mobiliteit terug te dringen vindt dan ook in de historie geen bewijs voor de stelling dat dit het beste kan gebeu ren via het verhogen van de prijs van mobiliteit. Er zijn daarentegen aanwijzigingen dat de reiziger gevoeliger is voor omgevingsvariabelen (comfort, privacy, filevor ming) dan voor de prijsstel ling. Heel anders ligt het bij de kwaliteit van auto en openbaar vervoer, ook al ontbreken de gegevens om een volledig, goed gedocu menteerd en kwantitatief beeld van de ontwikkeling te schetsen. Dit is alleen moge lijk voor de technische kwali teit van de auto, die sterk toe neemt met wel 60 procent over de hele periode. Over de kwaliteit van het open baar vervoer is de Stichting voor Economisch Onderzoek kort: "voor zover wij enkele indicatoren konden achter halen is deze in de afgelopen dertig jaar niet veranderd". (Bron: Rai) eigenlijk niets. Het geheel ziet er fantasievol uit. De rugleuning van de achterbank is in de L-versie in twee delen neerklapbaar. Het dashboard is overzichtelijk en het uitzicht rondom is behoorlijk, met uitzondering van de grote dode hoeken achterin. Katalysatoren, loodvrije benzi ne, asbestvrije remvoeringen en CFK-vrije aircovloeistoffen ten spijt, de gemiddelde consument blijkt absoluut niet, of juist hier door niet milieubewust te zijn. Zaterdagnacht kwam ik uit de richting Rotterdam. Vlak voor de Drechttunnel hangen stop lichten die ineens op rood sprongen. Daar sta je dan als eerste auto, vier rijen dik mid den in de nacht. Er gebeurde verder helemaal niets. Geen politie, geen ziekenauto's of reddingsvoertuigen. Alleen werd met twee rode kruizen aangegeven dat de linker tun nelbuis was afgesloten. Deze ceremonie duurde ongeveer een kwartier. In die tijd zie je mensen vreemde capriolen uit halen. Een aantal auto's had het na tien minuten wel gezien en nam de gok. Kris-kris reden ze tussen de auto's in de file door en gingen vervolgens in volle gang de tunnel in. Een an der stel automobilisten kreeg het idee aan de linker kant de file te passeren, te draaien en vervolgens via de vluchtstrook tegen de richting in terug te rij den naar de eerste afslag. Maar voor het meerendeel van de wachtenden restte maar één mogelijkheid: geduldig af wachten. Als je in zo'n situatie denkt dat het gros op het idee komt hun motor af te zetten, dan heb je het mis. Er is haast geen een voudigere manier om het milieu te dienen .’Een af getrapte diesel stond de volle vijftien minuten naast me te stomen. Mijn rech ter buurman kwam na heel wat tijd op het idee zijn motor uit te zetten (voor het milieu of om brandstolen dus zijn portemon nee te sparen?). Een auto ver der bleef de uitlaat verdacht lang walmen. Misschien dat de bestuurster de verwarming aan wilde laten: MIS!, het raam stond flink open om terook de wereld in te sturen. Een chique geklede dame en heer achter me in een dure Duitse limousine lieten ook voor het gemak de cylinders maar op en neer gaan. Ik vraag me in zo'n situatie af: MENSEN WAAR ZIJN WE MEE BEZIG. Er zijn overigens al landen waar bij rood stoplicht de motor ver plicht moet worden afgezet. Het nieuwe RW laat meer aan de eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker over, zodat dit soort maatregelen bij ons niet nodig lijkt. Toch blijkt in de praktijk die verantwoordelijk heid ver te zoeken te zijn... Tony Vos 6 voorgesteld. Deze MX-6 geldt overigens als opvolger van de 626 coupé. De nieuwe 626 werd en kele weken gelden voor het eerst getoond op de Tokyo Motorshow. De motor is behoorlijk soepel. 'ies moet re gelmatig extra worden terugc schakeld, maar ook vanuit la rar o 1.4 i.e. zeer gewillig. blijft ook bij de in- typis uid v baar dat de auto in^ngel Ier is geworden. Het motor Hasselt - Ondanks het feit dat Alfa Romeo een aantal jaar geleden werd opgenomen in het Fiat-concern, Stadstrajecten De motor is behoo.lljl Voor snelle acceleratie - 'order tig extra worden terugge- sld, maar ook vanuit lagere toeren is de 1.4 l.< Heel in de verte blijft oc_ jectiemotor het typisch knette rende Alfa-geluid waarneem baar. Het is echter direct hoor- ïheel stil- irmana- gementsysteem zorgt niet alleen voor het op de juiste manier aan sturen van ontsteking en injectie, maar bewerkstelligt hiermee een gunstiger brandstofverbruik. Dit uit zich met name bij stadstrajec- ten. lige pro- pe vernieuwde motor vinden we model- alleen in de Vijfdeurs Aha 33 die an echter in twee luxe-varianten kan worden aarigeschaft. De basisver sie is al behoorlijk compleet met getint glas, van binnenuit verstel bare spiegels, elektrische voor portierruiten, een digitaal klokje en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. We maakten tijdens een forse rit echter kennis met de 33 1.4 i.e. L die tegen een geringe meerprijs standaard is voorzien van centrale portiervergrendeling en stuurbekrachtiging. Vooral deze laatste installatie werkt bij zonder comfortverhogend. Aan het interieur veranderde

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27