MIDDEN IN DE MIDDENKLASSE s N 1 szsS L Fiat's nu-of-nooit show Rijnlease 1 Dr.Car I I I I I 1991 - pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 5 december 1991 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER L Ford Sierra Mitsubishi Galant I Opel Vectra B. ard n. Toyota Carina Citroen BX ng- irin- .ROI jjd een elen km km km km cm cm cm cm cm cm cm cm cm cm -1 I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I TELEFOON 04255-3944 FAX 042554020 HILVARENBEEK cm cm cm cm cm Tijdei zoek wijl naar een Ujwk wedstrijd kan w Verder bestaat Cfl nn O4t/V ijfjf Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg ;n terrein te een face- reeks 1.6 GL jrgaande rishi Ga st aan het hui- aan i. De auto heeft 21 is back vada geem macl 12-kl Op de Nederlandse markt is het seg ment waarin zich de Golf, Astra en Escort bevinden van het grootste be lang, echter op de voet gevolgd door auto's als de Ford Sierra en Opel Vectra. Het betreft hier voornamelijk zakelijk gebruikte auto's, zodat dit segment vrijwel constant groeit. Er zijn veel drie-, vier- en vijfdeurs auto's verkrijgbaar tussen de f.30.000,= en f.50.000,=. Alle Fiat-dealers in Nederland or ganiseren tot en met maandag 30 december de Nu-of-Nooit Show waarbij een gloednieuwe Fiat Uno gewonnen kan worden. Tij dens de show kan de klant een nieuwe Fiat kopen voor de hui dige prijzen, terwijl deze pas vol gend jaar op kenteken wordt ge zet wat dankzij de aangekon- digde verlaging van de BVB-sub- sidie een slok op een borrel scheelt. De prijsverhoging treft alle Fiat-modellen omdat ze alle maal zijn uitgerust met een gere gelde driewegkatalysator. In het middelpunt van de belang stelling staan de Society-uitvoeri,,- gen van de Tipo en Tempra. Tot Seat Toledo Hagelnieuw is de Seat Toledo. Het gaat hier niet alleen om een nieuw model, maar voor de fabri kant ook een totaal nieuw seg ment. Seat richtte zich in het verle- den-met de Fura, Marbella en Ibiza voornamelijk op de markt van compacte auto's. De Toledo is een volwassen middenklasser die voor een groot deel is gebaseerd op de techniek van de tweede ge neratie Volkswagen Golf. Als dochter van het VAG-concem kon bij de ontwikkeling op het moe derbedrijf worden teruggevallen. De Toledo is een modem vormge geven auto met een gigantische kofferruimte en een ruime keus aan motoren (1.6, 1.8, 2.0 en die sel) en verschillende aantrekke- lijke uitrustingsniveaus. De To ledo is een nieuwkomer die nu al een goede toekomst te voorspellen is, daar staat immers het kwali- van de Volkswagen- r. De Toledo 1.6 CL kost Volvo 440 Een volledig Nederlandse auto is de Volvo 440 met zijn tijdloze vijf deurs carrosserie. De auto werd in Helmond ontworpen en wordt in Born gebouwd. De 440 maakt deel uit van de 400-serie met de 460 als sedan en de 480 als sportieve cou pé. Motorisch valt Volvo met deze auto terug op de 1.7 liter van Re nault die kan worden voorzien van een carburateur, injectie of turbo. Onlangs werd een tot 1.8 li ter opgewaardeerde variant aan het programma toegevoegd. De 440 is een ruime, comfortabele auto met verschillende leuke uit- rustingsniveau's. We bewijzen dat we als Nederland ook een rol in de grote autowereld kunnen spe len. De 440 reeks start bij een ba sismodel voor f.28.750,=. dit optiepakket behoren lichtmeta len velgen met bredere banden, elektrische antenne, Philips ste reoradio met CD-speler, striping, lederen stuurwiel met houtinleg en een houten pookknop. De totale waarde van het pakket bedraagt bijna vijfduizend gulden, terwijl de klant slechts f.950, op zijn re kening terugvindt. geot zal echter om geer verliezen binnenkort met lift moeten komen. De 405- start bij f.31.900,= voor de De Break kost f.3.010, meer. Renault 21 De verhouding op de automarkt verschillen van land tot land. Waar de Renault 21 bij ons slechts een (te) bescheiden rol speelt, is deze auto in eigen land al jaren de 405 van Peugeot de baas. Voor een groot deel is dit te danken -n het ruimere modelaanbod. De is er namelijk als sedan, hatch- rck en zeer aantrekkelijk Ne- stationcar. Aan motoren gebrek: verschillende 1.7 machines, 2,2 liter injectie, 2 liter 12-klepper, 1.9 en 2.1 liter diesel en een turbodiesel. Hierbij verge ten we even de snelle 2 liter turbo met permanente vierwielaandrij- ving. De Renault 21 is een ruime, comfortabele auto met een heel behoorlijke standaarduitvoering. Ook hier is de stationcar wellicht de meest aantrekkelijke. De Re nault 21 TL kost f.30.275, als se dan, f.31.150,= als hatchback en f.33.400,= als Nevada. j io een goede 1 laar staat imme teitsimago i groep voor. 1.28.495,=. Toyota Carina We weten inmiddels dat onopval lende auto's goed kunnen scoren. Vooral in de behoudende zake lijke markt zijn representativiteit en betrouwbaarheid erg belang rijk. Zonder veel ophef doet dan ook de Toyota Carina heel be hoorlijk in zijn segment mee. De klant kan kiezen uit een sedan, hatchback en stationcar voorzien van verschillende motoren. De Carina overtuigt pas als je achter het stuur hebt plaatsgenomen, dan vergeet je de weinig fantasie volle vormgeving en leer je het comfortniveau en de makkelijke bediening snel waarderen. De Carina-reeks start bij 1.29.695,= voor de 1.6DLi 16V vierdeurs. De Carina kan ook met een 2 liter benzine- of dieselmotor worden besteld. In dit vergelijk beperken we ons tot modellen waarbij het belang rijkste deel van het programma onder de veertigduizend gulden blijft. Zodoende moeten auto's als de Audi 80, BMW 3-serie, Honda Accord, Lancia Dedra, Volkswa gen Passat en Volvo 460 als een aparte klasse worden gezien. In dat geval blijven er twaalf auto's over, die het grootste deel van dit segment voor hun rekening ne men. Een model wat we even on besproken laten is de Volkswagen Jetta. Deze auto zal in maart vol gend jaar door de Vento worden opgevolgd. Bovenaan de verkooplijsten staan in dit geval de Ford Sierra, Opel Vectra en Peugeot 405, terwijl ook de Citroën BX na een lange staat van dienst goed mee blijft doen. Nog relatief nieuwkomers zijn de Fiat Tempra, Seat Toledo en Nis san Primera. In ieder geval is het voor de koper in dit segment een bonte kermis van merken, types en carrosserievarianten. We lo pen ze even langs. dens de show maakt iedere be- ;ker kans op een Fiat Uno, ter- ,1 daarnaast een lang weekeind r,r oen Grand Prix Formule 1 worden verdiend, it het prijzenpakket uit vijf sportfietsen en vijfentwintig horloges. Citroën BX De grote doorbraak voor Citroën werd bewerkstelligd door de BX die eind 1982 werd gepresentee op de autotentoonstelling in Parijs. Het aanvankelijke programma met 1.4 en 1.6 liter motoren werd snel uitgebreid zodat de klant nu kan kiezen voor verschillende krachtige 1.9 benzinekrachtbron- nen en natuurlijk de grensverleg gende 1.9 liter diesel en turbodie sel. Aan de vijfdeurs koets is door de jaren heen weinig veranderd, terwijl het modellenaanbod werd uitgebreid met een ruime station car, of om het in het Frans te hou den, een break. Het grote succes van de BX is vooral te danken aan het aangename prijsniveau ge koppeld aan een typisch Frans comfortniveau. De modellen met 1.4 en 1.6 titer motoren worden nu overlapt door de ZX, en de toe komst zal uitwijzen of beide gezus terlijk naast elkaar kunnen blijven bestaan. De basis BX kost op dit moment slechts f.25.750,=. Fiat Tempra Op basis van de vijfdeurs Tipo bracht Fiat vorig jaar een sedan- model onder de naam Tempra. De auto dient als opvolger van de Re- gata. Het gaat hier om een ruime sedan met een redelijke keus aan benzine- en dieselmotoren. Ook op de Tempra vinden we de mo gelijkheid van een digitaal dash board. Zeer aantrekkelijk is vooral de turbodiesel met 1.9 liter inhoud. Dit jaar werd het pro gramma uitgebreid met de sta tionwagon (S.W.) die eigenlijk nog aantrekkelijker is dan het sedan- model. Alle Tempra's worden standaard uitgerust met stuurbe krachtiging en daarmee heeft de auto al minimaal één troef in huis. De serie start bij f.28.750, voor de 1.6 i.e. met een meerprijs van slechts f. 1.700,= voor de S.W. Ford Sierra Ondanks is de Ford Sierra nog steeds één van de best verkopende auto's in zijn segment. De achterwielaan- gedreven Sierra is leverbaar in veel uitvoeringen zoals de drie- en vijfdeurs hatchback, vierdeurs se dan en ruime stationcar. Ook het motorenaanbod is redelijk divers met 1.6 en 2.0 liter benzinestokers en de prettige 1.8 liter diesel. Sterke punten van de Sierra zijn de forse binnenafmetingen, de nog steeds moderne vormgeving en de prima eigenschappen als caravantrekker. De Sierra 1.6i CL 3- deurs kost f.31.640,= Mazda 626 Over de Mazda 626 kunnen we heel kort zijn. Deze auto heeft door zijn enorme betrouwbaarheid een vaste plaats in de klasse zakenau to's gekregen, voor een deel dankzij het ruime modellenaan bod: sedan, hatchback, coupé en wagon. Over twee weken echter wordt de nieuwe 626 in Nederland geïntroduceerd, waarbij ook weer een keuze kan worden gemaakt uit verschillende uitvoeringen, mo toren en koetswerken. De coupé echter komt niet meer terug, deze is vervangen door de MX-6. Mitsubishi Galant Wie de strak gelijnde voor generaties van de Mitsubi lant gewend is, moet dige model wennen echter een volledig eigen gezicht, wat tegenwoordig lang niet altijd het geval is. De Galant is zowel verkrijgbaar als vierdeurs sedan en als vijfdeurs hatchback. De kwieke 1.8 en 2.0 liter benzinemo toren en een 1.8 liter turbodiesel zorgen voor goede prestaties. Net als alle Japanse mededingers in dit segment blinkt de Galant uit wat betreft betrouwbaarheid en afwerking. Voor de echte liefheb ber biedt Mitsubishi aan de bo venkant van het gamma een va riant met vierwielbesturing, vier- wielaandrijving en ABS met de snelle GTi-motor. De serie start 3X echter al bij de 1.8i EL voor jerdz f.30.745,=. De rneerprijs voor de hatchback is slechts vijfhonderd gulden. Nissan Primera Een introductie van belang was vorig jaar de presentatie van de nieuwe Nissan Primera. Een auto van een Japans merk echter ont wikkeld voor de Europese markt en gebouwd in Engeland. Iedere drie minuten loopt daar een nieuwe Primera sedan of hatch back van de band. Bovendien be staat er een stationcar die echter vanuit Japan wordt overgevaren. De aantrekkelijke Primera heeft uitstekende eigenschappen op het gebied van interieurruimte, afwer king, prestaties en comfort. Het benzineprogramma bestaat uit de basis 1.6 en twee verschillende 2 liters, terwijl ook een 2 liter diesel motor tot de mogelijkheden be hoort. De Primera is in het zake lijke segment een klimmer met stip en dat is volledig terecht. Er is al een Primera vanaf f.30.995, Opel Vectra Samen met de Ford Sierra en Peu geot 405 voert de Opel Vectra dit segment aan. Opel doet dit met een populair model wat we ken nen als vierdeurs sedan en vijf deurs hatchback. In ons land is vooral de sedan populair, terwijl ook de vijfdeurs beslist de moeite waard is. De leveringslijst van de Vectra is lang. Tussen de 1.6 GL en 2000 4WD zit een keur aan mo toren en uitrustingsvarianten. Opel heeft bij de introductie geko zen voor een compleet basismo del, de huidige GL. Uiteraard bie den de GLS, GT en CD een nog completere specificatie. Het moto renprogramma loopt van de 1.6 via 1.8 naar de 2 liter en 16 klep per, terwijl de dieselrijder de keuze heeft uit een 1.7 liter met of anks zijn negenjarig bestaan zonder turbo. De Opel Vectra 1.6i Ford Sierra nog steeds één GL kost als sedan f.33.100, en kent een meerprijs van duizend gulden voor de vijfdeurs. Peugeot 405 Een hardloper in de verkopen vormt de door Pininfarina ontwor pen Peugeot 405. Na enige jaren op de markt is deze Franse sedan een vertrouwd gezicht geworden op onze wegen. De 405 heeft zich inmiddels bewezen, wat leidde tot de titel "Zakenauto van het Jaar". Het programma is opgebouwd aan de hand van de verschillende motorversies: 1.6,1.9 en 1.9 diesel en 1.8 turbodiesel, terwijl aan de top de snelle MI 16 met 16-kleppen krachtbron te vinden is. Bijzonder aantrekkelijk is ook de vijfdeurs stationcar. De 405 heeft een ge slaagd ontwerp en verveelt na en kele jaren nog steeds niet. Peu- Seat Toledo Volvo 440 Peugeot 405 ZJC33-GH I Nissan Primera

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27