MIDDEN IN DE
MIDDENKLASSE
s
N
1
szsS
L
Fiat's
nu-of-nooit show
Rijnlease
1
Dr.Car
I I I I I
1991 - pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 december 1991 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
L
Ford Sierra
Mitsubishi Galant I
Opel Vectra
B.
ard
n.
Toyota Carina
Citroen BX
ng-
irin-
.ROI
jjd een
elen
km
km
km
km
cm
cm
cm
cm
cm
cm
cm
cm
cm
cm
-1
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
TELEFOON 04255-3944
FAX 042554020 HILVARENBEEK
cm
cm
cm
cm
cm
Tijdei
zoek
wijl
naar een Ujwk
wedstrijd kan w
Verder bestaat
Cfl nn O4t/V ijfjf
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
;n terrein te
een face-
reeks
1.6 GL
jrgaande
rishi Ga
st aan het hui- aan
i. De auto heeft 21 is
back
vada
geem
macl
12-kl
Op de Nederlandse markt is het seg
ment waarin zich de Golf, Astra en
Escort bevinden van het grootste be
lang, echter op de voet gevolgd door
auto's als de Ford Sierra en Opel
Vectra. Het betreft hier voornamelijk
zakelijk gebruikte auto's, zodat dit
segment vrijwel constant groeit. Er
zijn veel drie-, vier- en vijfdeurs
auto's verkrijgbaar tussen de
f.30.000,= en f.50.000,=.
Alle Fiat-dealers in Nederland or
ganiseren tot en met maandag 30
december de Nu-of-Nooit Show
waarbij een gloednieuwe Fiat
Uno gewonnen kan worden. Tij
dens de show kan de klant een
nieuwe Fiat kopen voor de hui
dige prijzen, terwijl deze pas vol
gend jaar op kenteken wordt ge
zet wat dankzij de aangekon-
digde verlaging van de BVB-sub-
sidie een slok op een borrel
scheelt. De prijsverhoging treft
alle Fiat-modellen omdat ze alle
maal zijn uitgerust met een gere
gelde driewegkatalysator.
In het middelpunt van de belang
stelling staan de Society-uitvoeri,,-
gen van de Tipo en Tempra. Tot
Seat Toledo
Hagelnieuw is de Seat Toledo. Het
gaat hier niet alleen om een
nieuw model, maar voor de fabri
kant ook een totaal nieuw seg
ment. Seat richtte zich in het verle-
den-met de Fura, Marbella en
Ibiza voornamelijk op de markt
van compacte auto's. De Toledo is
een volwassen middenklasser die
voor een groot deel is gebaseerd
op de techniek van de tweede ge
neratie Volkswagen Golf. Als
dochter van het VAG-concem kon
bij de ontwikkeling op het moe
derbedrijf worden teruggevallen.
De Toledo is een modem vormge
geven auto met een gigantische
kofferruimte en een ruime keus
aan motoren (1.6, 1.8, 2.0 en die
sel) en verschillende aantrekke-
lijke uitrustingsniveaus. De To
ledo is een nieuwkomer die nu al
een goede toekomst te voorspellen
is, daar staat immers het kwali-
van de Volkswagen-
r. De Toledo 1.6 CL kost
Volvo 440
Een volledig Nederlandse auto is
de Volvo 440 met zijn tijdloze vijf
deurs carrosserie. De auto werd in
Helmond ontworpen en wordt in
Born gebouwd. De 440 maakt deel
uit van de 400-serie met de 460 als
sedan en de 480 als sportieve cou
pé. Motorisch valt Volvo met deze
auto terug op de 1.7 liter van Re
nault die kan worden voorzien
van een carburateur, injectie of
turbo. Onlangs werd een tot 1.8 li
ter opgewaardeerde variant aan
het programma toegevoegd. De
440 is een ruime, comfortabele
auto met verschillende leuke uit-
rustingsniveau's. We bewijzen dat
we als Nederland ook een rol in
de grote autowereld kunnen spe
len. De 440 reeks start bij een ba
sismodel voor f.28.750,=.
dit optiepakket behoren lichtmeta
len velgen met bredere banden,
elektrische antenne, Philips ste
reoradio met CD-speler, striping,
lederen stuurwiel met houtinleg en
een houten pookknop. De totale
waarde van het pakket bedraagt
bijna vijfduizend gulden, terwijl
de klant slechts f.950, op zijn re
kening terugvindt.
geot zal echter om geer
verliezen binnenkort met
lift moeten komen. De 405-
start bij f.31.900,= voor de
De Break kost f.3.010, meer.
Renault 21
De verhouding op de automarkt
verschillen van land tot land.
Waar de Renault 21 bij ons slechts
een (te) bescheiden rol speelt, is
deze auto in eigen land al jaren
de 405 van Peugeot de baas. Voor
een groot deel is dit te danken
-n het ruimere modelaanbod. De
is er namelijk als sedan, hatch-
rck en zeer aantrekkelijk Ne-
stationcar. Aan motoren
gebrek: verschillende 1.7
machines, 2,2 liter injectie, 2 liter
12-klepper, 1.9 en 2.1 liter diesel
en een turbodiesel. Hierbij verge
ten we even de snelle 2 liter turbo
met permanente vierwielaandrij-
ving. De Renault 21 is een ruime,
comfortabele auto met een heel
behoorlijke standaarduitvoering.
Ook hier is de stationcar wellicht
de meest aantrekkelijke. De Re
nault 21 TL kost f.30.275, als se
dan, f.31.150,= als hatchback en
f.33.400,= als Nevada.
j io een
goede 1
laar staat imme
teitsimago i
groep voor.
1.28.495,=.
Toyota Carina
We weten inmiddels dat onopval
lende auto's goed kunnen scoren.
Vooral in de behoudende zake
lijke markt zijn representativiteit
en betrouwbaarheid erg belang
rijk. Zonder veel ophef doet dan
ook de Toyota Carina heel be
hoorlijk in zijn segment mee. De
klant kan kiezen uit een sedan,
hatchback en stationcar voorzien
van verschillende motoren. De
Carina overtuigt pas als je achter
het stuur hebt plaatsgenomen,
dan vergeet je de weinig fantasie
volle vormgeving en leer je het
comfortniveau en de makkelijke
bediening snel waarderen. De
Carina-reeks start bij 1.29.695,=
voor de 1.6DLi 16V vierdeurs. De
Carina kan ook met een 2 liter
benzine- of dieselmotor worden
besteld.
In dit vergelijk beperken we ons
tot modellen waarbij het belang
rijkste deel van het programma
onder de veertigduizend gulden
blijft. Zodoende moeten auto's als
de Audi 80, BMW 3-serie, Honda
Accord, Lancia Dedra, Volkswa
gen Passat en Volvo 460 als een
aparte klasse worden gezien. In
dat geval blijven er twaalf auto's
over, die het grootste deel van dit
segment voor hun rekening ne
men. Een model wat we even on
besproken laten is de Volkswagen
Jetta. Deze auto zal in maart vol
gend jaar door de Vento worden
opgevolgd.
Bovenaan de verkooplijsten staan
in dit geval de Ford Sierra, Opel
Vectra en Peugeot 405, terwijl ook
de Citroën BX na een lange staat
van dienst goed mee blijft doen.
Nog relatief nieuwkomers zijn de
Fiat Tempra, Seat Toledo en Nis
san Primera. In ieder geval is het
voor de koper in dit segment een
bonte kermis van merken, types
en carrosserievarianten. We lo
pen ze even langs.
dens de show maakt iedere be-
;ker kans op een Fiat Uno, ter-
,1 daarnaast een lang weekeind
r,r oen Grand Prix Formule 1
worden verdiend,
it het prijzenpakket
uit vijf sportfietsen en vijfentwintig
horloges.
Citroën BX
De grote doorbraak voor Citroën
werd bewerkstelligd door de BX
die eind 1982 werd gepresentee
op de autotentoonstelling in Parijs.
Het aanvankelijke programma
met 1.4 en 1.6 liter motoren werd
snel uitgebreid zodat de klant nu
kan kiezen voor verschillende
krachtige 1.9 benzinekrachtbron-
nen en natuurlijk de grensverleg
gende 1.9 liter diesel en turbodie
sel. Aan de vijfdeurs koets is door
de jaren heen weinig veranderd,
terwijl het modellenaanbod werd
uitgebreid met een ruime station
car, of om het in het Frans te hou
den, een break. Het grote succes
van de BX is vooral te danken aan
het aangename prijsniveau ge
koppeld aan een typisch Frans
comfortniveau. De modellen met
1.4 en 1.6 titer motoren worden nu
overlapt door de ZX, en de toe
komst zal uitwijzen of beide gezus
terlijk naast elkaar kunnen blijven
bestaan. De basis BX kost op dit
moment slechts f.25.750,=.
Fiat Tempra
Op basis van de vijfdeurs Tipo
bracht Fiat vorig jaar een sedan-
model onder de naam Tempra. De
auto dient als opvolger van de Re-
gata. Het gaat hier om een ruime
sedan met een redelijke keus aan
benzine- en dieselmotoren. Ook
op de Tempra vinden we de mo
gelijkheid van een digitaal dash
board. Zeer aantrekkelijk is
vooral de turbodiesel met 1.9 liter
inhoud. Dit jaar werd het pro
gramma uitgebreid met de sta
tionwagon (S.W.) die eigenlijk nog
aantrekkelijker is dan het sedan-
model. Alle Tempra's worden
standaard uitgerust met stuurbe
krachtiging en daarmee heeft de
auto al minimaal één troef in huis.
De serie start bij f.28.750, voor
de 1.6 i.e. met een meerprijs van
slechts f. 1.700,= voor de S.W.
Ford Sierra
Ondanks
is de Ford Sierra nog steeds één
van de best verkopende auto's in
zijn segment. De achterwielaan-
gedreven Sierra is leverbaar in
veel uitvoeringen zoals de drie- en
vijfdeurs hatchback, vierdeurs se
dan en ruime stationcar. Ook het
motorenaanbod is redelijk divers
met 1.6 en 2.0 liter benzinestokers
en de prettige 1.8 liter diesel.
Sterke punten van de Sierra zijn
de forse binnenafmetingen, de
nog steeds moderne vormgeving
en de prima eigenschappen als
caravantrekker. De Sierra 1.6i CL
3- deurs kost f.31.640,=
Mazda 626
Over de Mazda 626 kunnen we
heel kort zijn. Deze auto heeft door
zijn enorme betrouwbaarheid een
vaste plaats in de klasse zakenau
to's gekregen, voor een deel
dankzij het ruime modellenaan
bod: sedan, hatchback, coupé en
wagon. Over twee weken echter
wordt de nieuwe 626 in Nederland
geïntroduceerd, waarbij ook weer
een keuze kan worden gemaakt
uit verschillende uitvoeringen, mo
toren en koetswerken. De coupé
echter komt niet meer terug, deze
is vervangen door de MX-6.
Mitsubishi Galant
Wie de strak gelijnde voor
generaties van de Mitsubi
lant gewend is, moet
dige model wennen
echter een volledig eigen gezicht,
wat tegenwoordig lang niet altijd
het geval is. De Galant is zowel
verkrijgbaar als vierdeurs sedan
en als vijfdeurs hatchback. De
kwieke 1.8 en 2.0 liter benzinemo
toren en een 1.8 liter turbodiesel
zorgen voor goede prestaties. Net
als alle Japanse mededingers in
dit segment blinkt de Galant uit
wat betreft betrouwbaarheid en
afwerking. Voor de echte liefheb
ber biedt Mitsubishi aan de bo
venkant van het gamma een va
riant met vierwielbesturing, vier-
wielaandrijving en ABS met de
snelle GTi-motor. De serie start
3X echter al bij de 1.8i EL voor
jerdz f.30.745,=. De rneerprijs voor de
hatchback is slechts vijfhonderd
gulden.
Nissan Primera
Een introductie van belang was
vorig jaar de presentatie van de
nieuwe Nissan Primera. Een auto
van een Japans merk echter ont
wikkeld voor de Europese markt
en gebouwd in Engeland. Iedere
drie minuten loopt daar een
nieuwe Primera sedan of hatch
back van de band. Bovendien be
staat er een stationcar die echter
vanuit Japan wordt overgevaren.
De aantrekkelijke Primera heeft
uitstekende eigenschappen op het
gebied van interieurruimte, afwer
king, prestaties en comfort. Het
benzineprogramma bestaat uit de
basis 1.6 en twee verschillende 2
liters, terwijl ook een 2 liter diesel
motor tot de mogelijkheden be
hoort. De Primera is in het zake
lijke segment een klimmer met stip
en dat is volledig terecht. Er is al
een Primera vanaf f.30.995,
Opel Vectra
Samen met de Ford Sierra en Peu
geot 405 voert de Opel Vectra dit
segment aan. Opel doet dit met
een populair model wat we ken
nen als vierdeurs sedan en vijf
deurs hatchback. In ons land is
vooral de sedan populair, terwijl
ook de vijfdeurs beslist de moeite
waard is. De leveringslijst van de
Vectra is lang. Tussen de 1.6 GL
en 2000 4WD zit een keur aan mo
toren en uitrustingsvarianten.
Opel heeft bij de introductie geko
zen voor een compleet basismo
del, de huidige GL. Uiteraard bie
den de GLS, GT en CD een nog
completere specificatie. Het moto
renprogramma loopt van de 1.6
via 1.8 naar de 2 liter en 16 klep
per, terwijl de dieselrijder de
keuze heeft uit een 1.7 liter met of
anks zijn negenjarig bestaan zonder turbo. De Opel Vectra 1.6i
Ford Sierra nog steeds één GL kost als sedan f.33.100, en
kent een meerprijs van duizend
gulden voor de vijfdeurs.
Peugeot 405
Een hardloper in de verkopen
vormt de door Pininfarina ontwor
pen Peugeot 405. Na enige jaren
op de markt is deze Franse sedan
een vertrouwd gezicht geworden
op onze wegen. De 405 heeft zich
inmiddels bewezen, wat leidde tot
de titel "Zakenauto van het Jaar".
Het programma is opgebouwd
aan de hand van de verschillende
motorversies: 1.6,1.9 en 1.9 diesel
en 1.8 turbodiesel, terwijl aan de
top de snelle MI 16 met 16-kleppen
krachtbron te vinden is. Bijzonder
aantrekkelijk is ook de vijfdeurs
stationcar. De 405 heeft een ge
slaagd ontwerp en verveelt na en
kele jaren nog steeds niet. Peu-
Seat Toledo
Volvo 440
Peugeot 405
ZJC33-GH
I Nissan Primera