31
FIAT TIPO
HONDA
CIVIC
1.5 D
we
m?
Moderne techniek
c
Rallytop op Eurocircuit
Motorspektakel met
recordpoging in Reusel
s
u
Een Favorit van Elan
nu extra aantrekkelijk
3
OTA
f 1
E
O
HONDA
iber 1991 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 december 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
1.6 GTi
19.950,-|
.5
iruimte is aan de
f.121,tot
.(vervolg van blz. 1).
Prijzen
jege-
5S zijn
6.950, -
6.960,-
7.950, -
9.950, -
15.950,-
re-
ifeit
ar dan
beschouwers voor
OPEL-
nauw
rar in de
ereren we
Dat Honda in ons land tot de kleinere Japanse merken
behoort, zegt niets ten nadele van het geleverde pro-
dukt. Jaren geleden werd bewust gekozen voor het up
graden van het modellenprogamma, waardoor kwali
teit en techniek hoger op de ladder kwamen dan de
prijs. Honda manifesteert zich dan ook als de Japanse
top en moet om deze naam waar te maken constant
voorop lopen. Vandaar dat kort geleden de vierde ge
neratie Civic werd vervangen, zonder dat dit eigenlijk
noodzakelijk was. We reden met de 1.5 DXi.
xjcWsruin
eigen».
lauwm.
ruin
stuurbekrachtiging op zijn of haar
Civic wil, is meteen gebonden
aan de completere, maar ook zeer
prijzige LSi.
De DXi zal echter toch het meest
verkochte model op de Neder
landse markt worden. Voorin ligt
een 1.5 liter 16-kleppen motor met
Honda's PGM-FI Dual Point injec-
tiesysteem. De 4-pitter is hierme -
goed voor een vermogen van S«
pk bij 6000 tr/min en een koppel
1119 Nm bij 4700 tr/min.
is deze motor meer dan
noeg voor de 7
DXi. De auto haalt een top van 180
km/u en trekt in nog geen 10 se
conden naar de 100 km/u. Als er
flink wordt geschakeld verlopen
ook tussenspi
Vooral bij aul
Tijdelijk geldt bovendien het aan
bod van 3 maanden gratis ben
zine bij een nieuwe Favorit, terwijl
Elan u verder kan informeren
naar de Skoda-alles-kan-financie-
ring, zoals het 3-Stappen-Plan.
oplossing niet. Honda claimt mak
kelijk inladen als de auto nauw
geparkeerd staat, maa
meeste gevallen prefer
een normale derde deur.
Harmonisch
De inhoud van de kofferruimte is
met 190 liter aan de krappe kant.
Door het neerklappen van de ach
terbank kan dit tot 510 liter wor
den uitgebreid. Honda is er bij het
ontwerpen vanuit gegaan dat de
Civic driedeurs typisch een auto is
voor tweepersoons huishoudens,
die de achterbank niet echt nodig
hebben en in geval van meer ba
gage rustig de rugleuning willen
wegklappen. De ruimte op de
achterbank is redelijk, maar
vooral de hoofdruimte is aan de
krappe kant.
Honda heeft zich zeer fantasievol
getoond wat betreft de vormge
ving van het dashboard. Waar in
middels alle Japanse auto's een
ronde overkapping hebben, kiest
Honda bij de Civic voor een veel
vloeiender verlopend geheel.
Waar bij de meeste auto's het
deel aan de bijrijderskant een
soort van weeskindje is, heeft de
auto met 1.6 i.e. motor voor
f.27.150,= in de prijslijst staat. De
meerprijzen voor de completere
uitvoeringen zijn in beide geval
len gelijk: voor de S moet f.2.800,
meer worden betaald, terwijl de
SX een extra investering van
f.4.650,= vergt. De Tipo 2.0 S en
GT kosten respectievelijk
f.34.950,= en f.36.950,=. Het die-
selprogramma begint bij de 1.7 ds
voor f.30.850,= en eindigt met de
1.9 tds GT voor f.39.850,In som
mige auto's is lederen bekleding
tegen een meerprijs van f.3.800,
leverbaar.
wijl er ook in een reservemachine
is voorzien. Mocht de eerste fiets
uitvallen, dan heeft Peter 1 minuut
de tijd om over te stappen. Ieder
uur wordt 50 minuten gereden, de
rest is vrijgemaakt voor fysiothe
rapie en een sanitaire stop. Eten
en drinken gebeurt zoveel moge
lijk tijdens het rijden.
Op zondag 8 december zal de i
cordpoging rond 17.00 uur een
zijn. De feeststemming zit er dai
vast goed in. Toeschouwers
deze wereldrecordpoging zijn
dag en nacht welkom in Gemeen
schapshuis De Kei in Reusel.
Merk en type: Honda Civic 1.5 DXi
Aantal cylind4|rs: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1493 cc
Boring x slag: 75 x 84,5 mm
Vermogen: 90 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 119 Nm bij 4700 tr/min
Afmetingen: lengte 4,08 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 913 kg
Prestaties: topsnelheid 180 km/u
acceleratie 0-100 in 9,7 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,5 liter/100
km
bij 120 km/u 7,2 liter/100 km
stadsverkeer 8,8 liter/100 km
Prijs: f.29.890,=
Wegenbelasting: f.121,tot
1.126,= per 3 mnd.
mee. Honda heeft bij de driedeurs
Civic gekozen voor een typische
bagageklep-constructie. Met de
sleutel of het hendeltje naast de
stoel wordt het slot ontgrendeld.
Hierdoor kan de achterruit wor
den geopend. Bij de afwerking is
een handvat vergeten. De ruit
moet nu aan de wisserarm om
hoog worden getrokken. Het voor
ste deel van de smalle hoede-
plank is opklapbaar, zodat kleine
spullen nu in de bagageruimte
kunnen worden geladen. Moet de
doorgang groter worden, dan kan
het plaatwerk tussen de achter
lichten naar beneden geklapt
worden. Echt makkelijk is deze
Skoda-dealer Elan aan de Zuid-
oosterstraat in Tilburg wijst er op
dat de aanschaf van een nieuwe
Favorit nu extra aantrekkelijk kan
zijn. Dit heeft te maken met de ver
laging van de subsidie op auto's
met een katalysator, waardoor
alle personenauto's met ingang
van 1 januari minimaal f.800,
duurder zullen worden. Dus ook
de schone Skoda Favorit. Er is op
dit moment nog een Favorit voor
Door nieuw geluiddempend mate
riaal te gebruiken is de auto stiller
geworden, wat vooral in de door
ons gereden Turbodiesel duidelijk
merkbaar was. Verder is ook het
tussenschot dikker bekleed en zijn
de montage-toleranties van me
chanische en carrosseriedelen
verminderd. Alle Tipo's hebben
een lastafhankelijke remkracht-
verdeler en worden op de versies
satorstang voor, de kanalen van
het koelsysteem en de tandwielen
van de versnellingsbak. Het lijken
kleine details, maar alles bij el
kaar levert het een forse verbete
ring op.
Tijdens een korte rit met de 1.9
Turbodiesel SX viel het al eerder
genoemde lage geluidsniveau op.
De harde dieselklanten zijn nu op
de achtergrond gebracht. Ronduit
prachtig zijn de nieuwe bekle-
dingstoffen die het geheel een chi
que uitstraling geven.
Het Tipo-gamma start bij de 1.4
i.e. voor f.24.950, terwijl dezelfde
Aanstaande zondag 8 december
wordt op het Eurocircuit in Val-
kenswaard een rally-spektakel
gehouden. Op een speciale klas
sementsproef komen Nederlandse
en Belgische equipes tegen el
kaar uit. De proef zit vol actie door
onder andere een waterdoorwa-
ding. Uit beide landen komen zes
tien duo's die elk minstens vier
keer zullen starten. Uit Nederland
kunnen we John Bosch verwach
ten, maar ook Chiel Bos, Erwin
Doctor, Jan v.d. Marei, Ed van
Schie, Marcel van Vliet en Jan
Lammers. Aan het einde van de
dag zal moeten blijken welk land
de beste rijders in huis heeft.
"Onze jongens" rijden vervolgens
nog voor de titel "Beste All-Round
Coureur van Nederland". Aan
deze wedstrijd zullen Jan Lam
mers, John Bosch, Franc ten Wol
de, Erwin Doctor, Patrick Huisman
en Marcel van Vliet deelnemen.
Zij komen uit in een 2CV-cross,
een 4x4-trial en op een rallyproef.
De westrijden starten om 10.00 uur
en worden rond 16.00 uur beëin
digd.
Civic een dashboard wat duide
lijk één harmonisch geheel is. De
DXi is al behoorlijk compleet met
ondermeer een toerenteller, digi-
taalklokje, twee speakers, ben
zine- en temperatuurmeter, een
verstelbaar stuur en van binnenuit
instelbare koplamphoogte. In het
midden van het dashboard zitten
de bedieningsknoppen van de
verwarming en ventilatie. Met
drukknoppen wordt de richting
van de luchtstroom bepaald, ter- van
wijl temperatuur en ventilatorsnel- lijk is
heid met schuiven worden gere
geld. Het geheel bleek in de prak
tijk wat moeilijk te doseren. Je
blijft tijdens een lange rit op- en
neerschuiven om de juiste tempe
ratuur te verkrijgen.
Wislibone
De afwerking van het interieur
staat net als de buitenkant op een
hoog peil. De stoelen zijn met een
aardige stof bekleed, wat ook
geldt voor een deel van de deur
panelen. Door een groot glasop
pervlak, vooral aan de voorzijde,
is het uitzicht rondom dik in orde.
Bij manouvreersnelheden blijkt de
besturing uiterst zwaar te zijn. Wie
met trommelremmen achter
nieuwe remcylinders toegepast.
Gewijzigde dashboardinstrumen-
ten, een andere achtergrond voor
de symbolen op het instrumenten
paneel en dubbel beveiligde elek
trische aansluitingen zorgen voor
een grotere betrouwbaarheid van
instrumentarium en de elektrische
installatie.
Kleine wijzigingen hebben even
eens gezorgd voor verbetering
van de bevestiging van de stabili-^
Vandaag stapt de 26-jarige Peter
van Gompel uit Reusel op een
Yamaha 600 motorfiets om er pas
zondag 8 december weer vanaf te
stappen. Hij zal proberen het we
reldrecord motorrijden, wat nu
staat op 55 uur, met tien minuten
te verbeteren. Rond deze record
poging wordt in Reusel een motor
spektakel gehouden. Hier zijn vrij
wel alle nieuwe motorfietsen van
de bekende merken te zien, en
kan ook naar een demonstratie
steile wand-rijden gekeken wor
den. De recordfiets staat opge
steld op een podium in De Kei, ter-
We zijn het strakke modelwissel-
beleid van Honda inmiddels ge
woon. Iedere vier jaar wordt een
bestaand model afgelost. Van
daar dat nu al voor de tweede
keer een nieuwe Civic wordt geïn
troduceerd, terwijl het voor
gaande model het stadium van
rijpheid nog maar nauwelijks
heeft kunnen bereiken.
Aansluiten
De nieuwe Civic, de vijfde gene
ratie om precies te zijn, heeft een
herkenbaar, maar ook bijzonder
opvallend uiterlijk. Het front be
antwoordt aan de standaard Hon-
da-look met een doorlopende mo
torkap, het ontbreken van een
grille, brede/lage koplampunits
en een forse bumper met grote
luchtinlaatkanalen. Wat dat be
treft kan het niet mis dat we met
een echte Honda te maken heb
ben. Met een hoogte van 1,35 me
ter behoort de Civic tot de laag-
sten in zijn klasse. Hierdoor oogt
de auto langgerekt en sportief,
maar is de instap voor oudere
mensen niet al te makkelijk. Het
sportieve imago wordt nog verder
benadrukt door de mooie wielpla-
ten, keurige stootstrips, spoiler bo
ven de achterruit en meegespoten
bumpers. De afwerking is opmer
kelijk. Zeer nauw sluiten plaat
werk- en kunststof delen op elkaar
aan. Wat het profiel betreft is het
een echte Civic gebleven. De ach
terste zijruiten vertonen een oplo
pende lijn, wat we bij de Civic
nog nooit zo sterk gezien hebben.
De ruit lijkt daardoor klein, maar
dat valt van binnenuit gezien erg
lurder behoorlijk kdrg bij een bedrag wat de auto ook
het waard is. Er wordt door Honda
ook een Civic 1.3 DX geleverd met
een electronisch geregelde carbu-
i en rateur en 75 pk motorvermogen.
ple- Deze auto staat in een iets minder
complete uitvoering voor
1.27.290,= in de prijslijst. De
nieuwe Civic begint ongeveer op
hetzelfde niveau als de ruimere 5-
deurs Concerto die als 1.5i vanaf
f.29.440, te koop is. De 1.5i wordt
ook als luxueuze LSi geleverd
voor f.34.790,=. Deze auto heeft
ondermeer elektrisch portierrui
ten, stuurbekrachtiging, velours
bekleding, elektrische spiegels,
elektrisch schuif/kanteldak en
centrale vergrendeling. De top
van het programma wordt ge
vormd door de snelle ESi en VTi
(125 en 160 pk) voor respectieve
lijk £.38.590,= en f.48.490,=. De
zeer zuinige VEi komt over enkele
maanden en gaat f.36.490,= kos
ten inclusief airbag.
De Honda Civic heeft, ondanks
dat het niet nodig was, een fris
sere aanblik gekregen. De auto is
fantastisch afgewerkt en heeft een
opvallend fantasievol vormge
ven dashboard. De prestaties
bovengemiddeld. Kleine punten
van kritiek vormen de lage instap,
het wat te hoge geluidsniveau op
de snelweg en de matig doseer
bare verwarming.
Technische gegevens:
f.15.695,=, terwijl Elan een aan
trekkelijk inruilbedrag op uw hui
dige auto kan geven.
De Favorit is een modern gelijnde
vijfdeurs auto met pittige 1.3 liter
motor. Het Ecotronic brandstofsys-
teem maakt de montage van een
geregelde driewegkatalysator
mogelijk, waardoor alle Favorits
voldoen aan de strenge US'83-
norm. De Skoda-rijder zal steeds
meer gaan profiteren van de over
name door Volkswagen. Bij de
aankoop van een Skoda Favorit
mag de inruilwaardegarantie van
maar liefst 70% tot 2 jaar na de
aankoop niet vergeten worden.
-rijg je een beetje i
een skelter. Van een
’sturing is eenmaal op
meer te merken r
livic zich uiterst p
t inderdaad uit het
auto, dat ie
'.2 .jlwassen
jevuld
met maximaal 2 kleine kinderen.
Overigens biedt Honda met de
nieuwe Civic sedan een prima
doorgroeimogelijkheid.
VTEC-E
Heel benieuwd zijn we naar de
Civic VEi met een zeer zuinige l.f
liter VTEC-E motor. Toch waren
we wat verbruik betreft al heel te
vreden met de DXi die gemiddeld
12 kilometer op 1 liter Eurosuper
wist af te leggen en dat is voor
een sportieve representant uit de
lage middenklasse keurig.
Lang heeft de importeur de Civic-
liefhebber in spanning gehouden
wat betreft de prijzen. Onze 1.5
DXi staat exclusief radio in de lijst
voor f.29.890, Gezien de redelijk
complete uitvoëring en het prijsni
veau van de concurrenten is dit
als bestuurder b<
de grond zit, krijt
idee van
zware best»
snelheid niets
gedraagt de Cr
zierig. Je merkt inderdaad uit h
hele karakter van de auto, dat
gebouwd is voor 1 tot 2 volwas*
nee personen, eventueel aangevu’
90 met maximaal 2 kleine kinder
:oppel
bij 4700 tr/min. Eigen-
rotor meer dan ge
le 913 kg wegende
ohc
d in nog geen 10 se-
rar de 100 km/u. Als er
t geschakeld verlopen
printjes behoorlijk vlot.
-j autoweg- snelheden is
de Civic niet fluisterstil, waardoor
de volumeknop van de radio vaak
een paar tandjes hoger moet.
Honda ontwikkelde al heel wat ja
ren geleden de Double Wishbone
wielophanging die in wederom
verbeterde versie ook weer onder
de nieuwe Civic te vinden is. De
Civic is behoorlijk sportief ge
veerd en zal zodoende nooit gaan
overhellen in bochten. Doordat je