31 FIAT TIPO HONDA CIVIC 1.5 D we m? Moderne techniek c Rallytop op Eurocircuit Motorspektakel met recordpoging in Reusel s u Een Favorit van Elan nu extra aantrekkelijk 3 OTA f 1 E O HONDA iber 1991 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 5 december 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 1.6 GTi 19.950,-| .5 iruimte is aan de f.121,tot .(vervolg van blz. 1). Prijzen jege- 5S zijn 6.950, - 6.960,- 7.950, - 9.950, - 15.950,- re- ifeit ar dan beschouwers voor OPEL- nauw rar in de ereren we Dat Honda in ons land tot de kleinere Japanse merken behoort, zegt niets ten nadele van het geleverde pro- dukt. Jaren geleden werd bewust gekozen voor het up graden van het modellenprogamma, waardoor kwali teit en techniek hoger op de ladder kwamen dan de prijs. Honda manifesteert zich dan ook als de Japanse top en moet om deze naam waar te maken constant voorop lopen. Vandaar dat kort geleden de vierde ge neratie Civic werd vervangen, zonder dat dit eigenlijk noodzakelijk was. We reden met de 1.5 DXi. xjcWsruin eigen». lauwm. ruin stuurbekrachtiging op zijn of haar Civic wil, is meteen gebonden aan de completere, maar ook zeer prijzige LSi. De DXi zal echter toch het meest verkochte model op de Neder landse markt worden. Voorin ligt een 1.5 liter 16-kleppen motor met Honda's PGM-FI Dual Point injec- tiesysteem. De 4-pitter is hierme - goed voor een vermogen van S« pk bij 6000 tr/min en een koppel 1119 Nm bij 4700 tr/min. is deze motor meer dan noeg voor de 7 DXi. De auto haalt een top van 180 km/u en trekt in nog geen 10 se conden naar de 100 km/u. Als er flink wordt geschakeld verlopen ook tussenspi Vooral bij aul Tijdelijk geldt bovendien het aan bod van 3 maanden gratis ben zine bij een nieuwe Favorit, terwijl Elan u verder kan informeren naar de Skoda-alles-kan-financie- ring, zoals het 3-Stappen-Plan. oplossing niet. Honda claimt mak kelijk inladen als de auto nauw geparkeerd staat, maa meeste gevallen prefer een normale derde deur. Harmonisch De inhoud van de kofferruimte is met 190 liter aan de krappe kant. Door het neerklappen van de ach terbank kan dit tot 510 liter wor den uitgebreid. Honda is er bij het ontwerpen vanuit gegaan dat de Civic driedeurs typisch een auto is voor tweepersoons huishoudens, die de achterbank niet echt nodig hebben en in geval van meer ba gage rustig de rugleuning willen wegklappen. De ruimte op de achterbank is redelijk, maar vooral de hoofdruimte is aan de krappe kant. Honda heeft zich zeer fantasievol getoond wat betreft de vormge ving van het dashboard. Waar in middels alle Japanse auto's een ronde overkapping hebben, kiest Honda bij de Civic voor een veel vloeiender verlopend geheel. Waar bij de meeste auto's het deel aan de bijrijderskant een soort van weeskindje is, heeft de auto met 1.6 i.e. motor voor f.27.150,= in de prijslijst staat. De meerprijzen voor de completere uitvoeringen zijn in beide geval len gelijk: voor de S moet f.2.800, meer worden betaald, terwijl de SX een extra investering van f.4.650,= vergt. De Tipo 2.0 S en GT kosten respectievelijk f.34.950,= en f.36.950,=. Het die- selprogramma begint bij de 1.7 ds voor f.30.850,= en eindigt met de 1.9 tds GT voor f.39.850,In som mige auto's is lederen bekleding tegen een meerprijs van f.3.800, leverbaar. wijl er ook in een reservemachine is voorzien. Mocht de eerste fiets uitvallen, dan heeft Peter 1 minuut de tijd om over te stappen. Ieder uur wordt 50 minuten gereden, de rest is vrijgemaakt voor fysiothe rapie en een sanitaire stop. Eten en drinken gebeurt zoveel moge lijk tijdens het rijden. Op zondag 8 december zal de i cordpoging rond 17.00 uur een zijn. De feeststemming zit er dai vast goed in. Toeschouwers deze wereldrecordpoging zijn dag en nacht welkom in Gemeen schapshuis De Kei in Reusel. Merk en type: Honda Civic 1.5 DXi Aantal cylind4|rs: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1493 cc Boring x slag: 75 x 84,5 mm Vermogen: 90 pk bij 6000 tr/min Koppel: 119 Nm bij 4700 tr/min Afmetingen: lengte 4,08 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 913 kg Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 9,7 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,5 liter/100 km bij 120 km/u 7,2 liter/100 km stadsverkeer 8,8 liter/100 km Prijs: f.29.890,= Wegenbelasting: f.121,tot 1.126,= per 3 mnd. mee. Honda heeft bij de driedeurs Civic gekozen voor een typische bagageklep-constructie. Met de sleutel of het hendeltje naast de stoel wordt het slot ontgrendeld. Hierdoor kan de achterruit wor den geopend. Bij de afwerking is een handvat vergeten. De ruit moet nu aan de wisserarm om hoog worden getrokken. Het voor ste deel van de smalle hoede- plank is opklapbaar, zodat kleine spullen nu in de bagageruimte kunnen worden geladen. Moet de doorgang groter worden, dan kan het plaatwerk tussen de achter lichten naar beneden geklapt worden. Echt makkelijk is deze Skoda-dealer Elan aan de Zuid- oosterstraat in Tilburg wijst er op dat de aanschaf van een nieuwe Favorit nu extra aantrekkelijk kan zijn. Dit heeft te maken met de ver laging van de subsidie op auto's met een katalysator, waardoor alle personenauto's met ingang van 1 januari minimaal f.800, duurder zullen worden. Dus ook de schone Skoda Favorit. Er is op dit moment nog een Favorit voor Door nieuw geluiddempend mate riaal te gebruiken is de auto stiller geworden, wat vooral in de door ons gereden Turbodiesel duidelijk merkbaar was. Verder is ook het tussenschot dikker bekleed en zijn de montage-toleranties van me chanische en carrosseriedelen verminderd. Alle Tipo's hebben een lastafhankelijke remkracht- verdeler en worden op de versies satorstang voor, de kanalen van het koelsysteem en de tandwielen van de versnellingsbak. Het lijken kleine details, maar alles bij el kaar levert het een forse verbete ring op. Tijdens een korte rit met de 1.9 Turbodiesel SX viel het al eerder genoemde lage geluidsniveau op. De harde dieselklanten zijn nu op de achtergrond gebracht. Ronduit prachtig zijn de nieuwe bekle- dingstoffen die het geheel een chi que uitstraling geven. Het Tipo-gamma start bij de 1.4 i.e. voor f.24.950, terwijl dezelfde Aanstaande zondag 8 december wordt op het Eurocircuit in Val- kenswaard een rally-spektakel gehouden. Op een speciale klas sementsproef komen Nederlandse en Belgische equipes tegen el kaar uit. De proef zit vol actie door onder andere een waterdoorwa- ding. Uit beide landen komen zes tien duo's die elk minstens vier keer zullen starten. Uit Nederland kunnen we John Bosch verwach ten, maar ook Chiel Bos, Erwin Doctor, Jan v.d. Marei, Ed van Schie, Marcel van Vliet en Jan Lammers. Aan het einde van de dag zal moeten blijken welk land de beste rijders in huis heeft. "Onze jongens" rijden vervolgens nog voor de titel "Beste All-Round Coureur van Nederland". Aan deze wedstrijd zullen Jan Lam mers, John Bosch, Franc ten Wol de, Erwin Doctor, Patrick Huisman en Marcel van Vliet deelnemen. Zij komen uit in een 2CV-cross, een 4x4-trial en op een rallyproef. De westrijden starten om 10.00 uur en worden rond 16.00 uur beëin digd. Civic een dashboard wat duide lijk één harmonisch geheel is. De DXi is al behoorlijk compleet met ondermeer een toerenteller, digi- taalklokje, twee speakers, ben zine- en temperatuurmeter, een verstelbaar stuur en van binnenuit instelbare koplamphoogte. In het midden van het dashboard zitten de bedieningsknoppen van de verwarming en ventilatie. Met drukknoppen wordt de richting van de luchtstroom bepaald, ter- van wijl temperatuur en ventilatorsnel- lijk is heid met schuiven worden gere geld. Het geheel bleek in de prak tijk wat moeilijk te doseren. Je blijft tijdens een lange rit op- en neerschuiven om de juiste tempe ratuur te verkrijgen. Wislibone De afwerking van het interieur staat net als de buitenkant op een hoog peil. De stoelen zijn met een aardige stof bekleed, wat ook geldt voor een deel van de deur panelen. Door een groot glasop pervlak, vooral aan de voorzijde, is het uitzicht rondom dik in orde. Bij manouvreersnelheden blijkt de besturing uiterst zwaar te zijn. Wie met trommelremmen achter nieuwe remcylinders toegepast. Gewijzigde dashboardinstrumen- ten, een andere achtergrond voor de symbolen op het instrumenten paneel en dubbel beveiligde elek trische aansluitingen zorgen voor een grotere betrouwbaarheid van instrumentarium en de elektrische installatie. Kleine wijzigingen hebben even eens gezorgd voor verbetering van de bevestiging van de stabili-^ Vandaag stapt de 26-jarige Peter van Gompel uit Reusel op een Yamaha 600 motorfiets om er pas zondag 8 december weer vanaf te stappen. Hij zal proberen het we reldrecord motorrijden, wat nu staat op 55 uur, met tien minuten te verbeteren. Rond deze record poging wordt in Reusel een motor spektakel gehouden. Hier zijn vrij wel alle nieuwe motorfietsen van de bekende merken te zien, en kan ook naar een demonstratie steile wand-rijden gekeken wor den. De recordfiets staat opge steld op een podium in De Kei, ter- We zijn het strakke modelwissel- beleid van Honda inmiddels ge woon. Iedere vier jaar wordt een bestaand model afgelost. Van daar dat nu al voor de tweede keer een nieuwe Civic wordt geïn troduceerd, terwijl het voor gaande model het stadium van rijpheid nog maar nauwelijks heeft kunnen bereiken. Aansluiten De nieuwe Civic, de vijfde gene ratie om precies te zijn, heeft een herkenbaar, maar ook bijzonder opvallend uiterlijk. Het front be antwoordt aan de standaard Hon- da-look met een doorlopende mo torkap, het ontbreken van een grille, brede/lage koplampunits en een forse bumper met grote luchtinlaatkanalen. Wat dat be treft kan het niet mis dat we met een echte Honda te maken heb ben. Met een hoogte van 1,35 me ter behoort de Civic tot de laag- sten in zijn klasse. Hierdoor oogt de auto langgerekt en sportief, maar is de instap voor oudere mensen niet al te makkelijk. Het sportieve imago wordt nog verder benadrukt door de mooie wielpla- ten, keurige stootstrips, spoiler bo ven de achterruit en meegespoten bumpers. De afwerking is opmer kelijk. Zeer nauw sluiten plaat werk- en kunststof delen op elkaar aan. Wat het profiel betreft is het een echte Civic gebleven. De ach terste zijruiten vertonen een oplo pende lijn, wat we bij de Civic nog nooit zo sterk gezien hebben. De ruit lijkt daardoor klein, maar dat valt van binnenuit gezien erg lurder behoorlijk kdrg bij een bedrag wat de auto ook het waard is. Er wordt door Honda ook een Civic 1.3 DX geleverd met een electronisch geregelde carbu- i en rateur en 75 pk motorvermogen. ple- Deze auto staat in een iets minder complete uitvoering voor 1.27.290,= in de prijslijst. De nieuwe Civic begint ongeveer op hetzelfde niveau als de ruimere 5- deurs Concerto die als 1.5i vanaf f.29.440, te koop is. De 1.5i wordt ook als luxueuze LSi geleverd voor f.34.790,=. Deze auto heeft ondermeer elektrisch portierrui ten, stuurbekrachtiging, velours bekleding, elektrische spiegels, elektrisch schuif/kanteldak en centrale vergrendeling. De top van het programma wordt ge vormd door de snelle ESi en VTi (125 en 160 pk) voor respectieve lijk £.38.590,= en f.48.490,=. De zeer zuinige VEi komt over enkele maanden en gaat f.36.490,= kos ten inclusief airbag. De Honda Civic heeft, ondanks dat het niet nodig was, een fris sere aanblik gekregen. De auto is fantastisch afgewerkt en heeft een opvallend fantasievol vormge ven dashboard. De prestaties bovengemiddeld. Kleine punten van kritiek vormen de lage instap, het wat te hoge geluidsniveau op de snelweg en de matig doseer bare verwarming. Technische gegevens: f.15.695,=, terwijl Elan een aan trekkelijk inruilbedrag op uw hui dige auto kan geven. De Favorit is een modern gelijnde vijfdeurs auto met pittige 1.3 liter motor. Het Ecotronic brandstofsys- teem maakt de montage van een geregelde driewegkatalysator mogelijk, waardoor alle Favorits voldoen aan de strenge US'83- norm. De Skoda-rijder zal steeds meer gaan profiteren van de over name door Volkswagen. Bij de aankoop van een Skoda Favorit mag de inruilwaardegarantie van maar liefst 70% tot 2 jaar na de aankoop niet vergeten worden. -rijg je een beetje i een skelter. Van een ’sturing is eenmaal op meer te merken r livic zich uiterst p t inderdaad uit het auto, dat ie '.2 .jlwassen jevuld met maximaal 2 kleine kinderen. Overigens biedt Honda met de nieuwe Civic sedan een prima doorgroeimogelijkheid. VTEC-E Heel benieuwd zijn we naar de Civic VEi met een zeer zuinige l.f liter VTEC-E motor. Toch waren we wat verbruik betreft al heel te vreden met de DXi die gemiddeld 12 kilometer op 1 liter Eurosuper wist af te leggen en dat is voor een sportieve representant uit de lage middenklasse keurig. Lang heeft de importeur de Civic- liefhebber in spanning gehouden wat betreft de prijzen. Onze 1.5 DXi staat exclusief radio in de lijst voor f.29.890, Gezien de redelijk complete uitvoëring en het prijsni veau van de concurrenten is dit als bestuurder b< de grond zit, krijt idee van zware best» snelheid niets gedraagt de Cr zierig. Je merkt inderdaad uit h hele karakter van de auto, dat gebouwd is voor 1 tot 2 volwas* nee personen, eventueel aangevu’ 90 met maximaal 2 kleine kinder :oppel bij 4700 tr/min. Eigen- rotor meer dan ge le 913 kg wegende ohc d in nog geen 10 se- rar de 100 km/u. Als er t geschakeld verlopen printjes behoorlijk vlot. -j autoweg- snelheden is de Civic niet fluisterstil, waardoor de volumeknop van de radio vaak een paar tandjes hoger moet. Honda ontwikkelde al heel wat ja ren geleden de Double Wishbone wielophanging die in wederom verbeterde versie ook weer onder de nieuwe Civic te vinden is. De Civic is behoorlijk sportief ge veerd en zal zodoende nooit gaan overhellen in bochten. Doordat je

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23