FIATTIPO 1992
GESLOTEN
ROLAND GARROS
“VENTO VOLGT
JETTA 0P_
17
Nieuwe rangschikking
id
Oplage: 94.835 ex.
5
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Beperking
toeristisch
autoverkeer
Auto
tentoonstelling
in Moskou
s
'C?‘-
Rijk rekenen
entö
991 - pagina 20
ffectl
Donderdag 5 december 1991
F
vont
deur
Tony Vos
Zie advertentie op pag. 5
o.a.:
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Honda Civic 1.5 DXi
pag. 3
Midden in de
middenklasse
pag. 7
Jaargang 3
Nummer 47
VW Golf
29e Auto van het jaar
pag. 9
1
72
tint glas en gedeeltelijk meege-
spoten bumpers.
ïn. Fundamen-
sk de in hoogte Cv~ L-
van binnenuit diverse
waarmee vooral de kwaliteit en
betrouwbaarheid zijn verbeterd.
Lees verder pagina 3
Tussen zijn concurrenten valt de
Tipo op vanwege zijn typische
vormgeving. Het is een ruime vier-
deurs met een grote achterklep.
Het derde zijruitje is een bepalend
stijlkenmerk. De Tipo is kortom re
delijk fantasievol, maar helaas
blijkt dat in ons behoudende land
niet het grote publiek aan te spre
ken, al werden er in Nederland
sinds de introductie zo'n 20.000 Ti-
po's aan de man/vrouw gebracht.
len
en die-
eau's. De
chil-
kende en vertrouwde 1.4 liter in-
jectiemotor van 75 pk uiteraard
met een geregelde driewegkata
lysator en gekoppeld aan een
soepel schakelende vijfversnel-
lingsbak. De auto haalt een top
van 175 km/u en trekt van 0 tot 100
in 10,6 seconden. De Peugeot 205
XS Roland Garros is in beperkte
oplage bij alle Peugeot-dealers
verkrijgbaar voor f.31.795,=
Overigens is nu ook de onlangs
aangekondigde 205 Gentry op
basis van de 1.9 GTI met een zeer
luxe interieur met lederen bekle
ding aan het programma toege-
”^egd. Tot de standaarduitvoe-
behoren verder ABS, stuurbe-
-jhtiging, houten strips op de
^ortierpanelen, lichtmetalen wie-
schuifdak, getint glas en ver
warmde buitenspiegels. De Gen
try kost f.44.500,=.
Tot de vele verworvenheden
van de socialistische heilstaat
behoorde ook dat de keuze
van een auto slechts beperkt
was tot één model als men al
in de gelegenheid werd ge
steld er een te kopen. Daar
aan komt nu een einde met
het bericht dat er ook in Mos
kou - voor het eerst - een
autotentoonstelling zal wor
den gehouden. De expositie
zal van 26 tot en met 30
augustus 1992 plaatsvinden
met steun van het Russische
ministerie van Vervoer en van
de stad Moskou. Tot het expo-
sitieprogramma behoren alle
soorten wegvoertuigen, zowel
tweewielige als vierwielige
en ook caravans en motorho
mes en voorts onderdelen,
toebehoren en garage-uitrus-
tingen.
De expositie richt zich primair
op de nieuwe organisaties
die nu in de Sovjet Unie ont
staan met een eigen verant
woordelijkheid voor de in
koop van motorvoertuigen,
maar er zullen ook particulie
ren worden toegelaten. In to
taal verwacht men zo'n
250.000 bezoekers. (Bron: Rai)
Diesel
In de nieuwe SX vinden we de be
kende elementen uit de oude DGT
zoals stuurbekrachtiging, one-
touch bediening voor de bestuur-
dersruit, velours binnenbekleding,
nieuwe wieldoppen en een deel
baar neerklapbare achterbank.
De SX kan met een groot aantal
opties worden uitgerust zoals le
deren bekleding, airco, schuifdak,
ABS, lichtmetalen velgen, in
hoogte verstelbare bestuurders
stoel en centrale armsteun. Voor
sportieve Tipo-rijders was er al
enige tijd de GT met ondermeer
lichtmetalen vierspaaks velgen
met brede banden, mistlampen in
de voorbumper, een sportief ana- seerd of
loog dashboard, driespakig stuur- seizoen
wiel en sportstoelen. langd is
Tussen 1 januari en 31 december 1989 mocht de Fiat
Tipo zich "Auto van het Jaar" noemen. Het was niet de
eerste keer dat Fiat deze eer kreeg, al eerder was het
merk met de 124, 128 en Uno succesvol. De Tipo zit in
het meest bevochten segment van de automarkt en
blijkt vooral in Nederland maar matig aan te slaan.
Voor modellenjaar 1992 is het programma verder ver
fijnd en is de Tipo vooral kwalitatief verbeterd.
I
- yjW? -|
zijn de lijnen van de Golf III dui
delijk te herkennen, echter de ho
gere grille en rechte koplampen
doen nog aan de Jetta denken. De
Volkswagen Vento zal vanaf be
gin maart volgend jaar bij onze
dealers te vinden zijn.
Onder de motorkap vinden we
verschillende krachtbronnen be
kend uit de Golf- reeks. De 1.4 van
60 pk wordt overgeslagen, zodat
het gamma start bij de 1.8 Eter
van 75 pk. Als topper komt er een
Vento VR6 met de sterke 174 pk
lijn-V6 motor. Ook de twee in de nen wc
Golf verkrijgbare diesels van 64 Golf ei
en 75 pk zullen een trouwe klan
tenkring trekken. Alle Ventos heb
ben standaard een vijfbak en
stuurbekrachtiging terwijl er vol
ledig vergelijkbaar met de Golf
kan worden gekozen voor de CL-,
GL- en GT-uitvoering.
Alle in de Golf gepresenteerde
veiligheids- en milieumaatregelen
zijn uiteraard in de Vento terug te
vinden. Vanaf model 1993 (eind
1992) zal deze nieuwe midden
klasse sedan ook met airbag kun-
-worden besteld net als de
sn Passat.
Kort na de officiële introductie van
de derde generatie Golf, die met
een tot Auto van het Jaar 1992
werd uitgeroepen, geeft Volkswa
gen de eerste foto vrij van de op
volger van de Jetta. Het merk heeft
echter voor een volledig nieuwe
naam gekozen, zodat de derde
generatie van de sedan-versie
van de Golf als Vento door het le
ven zal gaan. Het gaat om een
4,40 meter lange sedan die alleen
met een vierdeurs koets zal wor
den aangeboden. Hierdoor vult
de Vento keurig het gat tussen de
Golf en Passat. Vooral in de neus
"Een gezamenlijke inspan
ning van overheid en be
drijfsleven moet kunnen lei
den tot een inperking van de
groei van het toeristisch auto
gebruik met 25 procent". Dit
zei staatssecretaris mr. Y. van
Rooy van Economische Zaken
bij de instelling van de Mi
lieu S Toerisme Prijs'. De
staatssecretaris hoopt dit te
bereiken door aantrekkelijke
vervoersaltematieven voor de
auto te ontwikkelen door
trein-, bus- en tramvervoer,
maar ook fietsen en wande
len aantrekkelijker te maken
voor de toerist.
Hiertoe is de prijs uitgeloofd,
die zal worden toegekend
aan de ondernemer die op de
meest inspirerende manier
een koppeling weet te leggen
tussen toerisme, milieu en ver
voer. De wedstrijd is in eerste
instantie gericht op toeristi
sche ondernemers, horeca
ondernemers, vervoersbedrij
ven en fietsorganisaties.
(Bron: Rai)
Basis, S, SX
Het Tipo-programma voor 1992 is
op veel punten herzien, zodat we
tot een nieuwe indeling kome
met zes motoren (benzine en
sel) en vier uitrustingsniveau
prijslijst vermeldt twaalf verschil
lende Tipo’s, exclusief de snelle
16V. Veel bekende typebenaming
zijn nu echter verdwenen. Glo
baal gesproken heet de DGT
voortaan SX en maakte de AGT
plaats voor de S. Bovendien kan
de luxe SX, standaard met digi
taal dashboard, zonder meerprijs
van een analoog instrumentarium
worden voorzien. De typebena-
Onveranderd zijn zowel de 1.4i als
1.6i te combineren met de drie
eerste uitrustingsniveaus: basis, S
en SX. Ook de 2.0 GT bestond al
in het oude programma, maar
daar is nu een 2.0 S aan toege
voegd, voor de Tipo-rijder die wel
een forse motor wil, maar de s]
tieve extra's van de GT kan mis
sen. Bij de dieselmotoren wordt de
1.7 liter uitsluitend gelevei
basis en de 1.9 zor
completere S. Nati
kwieke turbodiesel
gramma. I
ming is voortaan op de voorspat-
borden te vinden, terwijl de ach
terklep de motorinhoud vermeldt.
Het basismodel heeft geen aparte
typebenaming, maar is al behoor
lijk compleet uitgerust met onder
andere een analoog dashboard
met snelheidsmeter, brandstof/
temperatuurmeter en klokje, voor-
ïlen met open hoofdsteunen
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Kiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties-
dinsdag 22.00 uur
Onder de naam Roland Garros
presenteerde Peugeot al eerder
een speciale uitvoering geba
seerd op de 205 cabriolet. Nu het
i een gesloten auto ver
engd is er ook een 205 XS Roland
Garros, voor de autoliefhebber
die exclusiviteit en sportiviteit
zoekt. Natuurlijk vinden we op
deze speciale uitgave de speci
fieke groene metaallok. De stoe
len zijn aan de randen bekleed
met wit leer, terwijl de binnenba-
nen van stof zijn. De Roland Gar-
soor- rOS verder lichtmetalen vel-
tnis- gen' een glazen schuifdak, elek-
rdt de tr^sc^1 bediende voorportierruiten, voege
re s'Natuurlijk Mijh de “Je Oaaken Het geheel wordt com-
trbodiesel in het pro- P1®®* gemaakt een toerentel- _len,
1 U y— De keuze is inmiddels P
stoelen met open hoofdsteunen, uitgebreid. De 1.9 TurboD is er als Stuur' Voonn hgt de inmlddels be-
verlichting in de bagageruimte en di itale sx of sportieve GT
halogeen koplampen. Fundamen
teel zijn voor Fiat ook de in hoogte Over het gehele programma zijn
verstelbare gordels, van binnenuit diverse wijzigingen doorgevoerd,
verstelbare buitenspiegels, ruite- waarmee vooral de kwaliteit en
wisser met drie intervaï-snelhe-
den, achterruitverwarming/
sproeier/wisser en een verwar-
mingssysteem met bi-level rege
ling en vier snelheden ventilator.
De standaardversie kan worden
uitgebreid met een deelbaar
neerklapbare achterbank, me
chanisch schuifdak en getint glas.
De tweede uitvoering en opvolger
van de AGT, is de S, wat staat
voor "Super". Deze auto heeft een
verstelbaar stuur, toerenteller,
elektrisch bediende voorportier
ruiten, centrale vergrendeling,
nieuw ontwerp deurpanelen, ge-
We zijn er als Nederlanders over
het algemeen goed in om onszelf
rijk te rekenen. Hoe vaak hoor je
in je omgeving niet zeggen "als ik
een heel jaar lang niet rook of
drink, dan kan ik daar volgend
jaar van op vakantie", om maar
eens een voorbeeld te noemen.
We geven het nog niet ge
spaarde of verdiende geld al van
te voren uit. Ook uit jaarversla
gen van bedrijven blijkt deze Hol
landse eigenschap. Vaak hoor je
dat de verkopen over een be
paald jaar zijn ingezakt, maar
dat het bedrijfsresultaat aan het
einde van dat jaar nog wel posi
tief is gebleven. Het kan natuur
lijk dat ondanks een lagere omzet
er nog steeds winst wordt ge
maakt. Niet zelden echter blijkt
dan uitzon verslag dat bepaalde
bedrijfsonderdelen verkocht zijn.
Gewin op korte termijn en dus
ook een kwestie van rijk rekenen.
Automobilisten rekenen zichzelf
over het algemeen helemaal niet
rijk. Veel autobezitters zouden
hun trouwe vierwieler de deur
wijzen als ze werkelijk op een
rijtje zagen wat er jaarlijks voor
geld in kruipt. Ook een stil
staande auto kost immers geld.
Als een soort van valse pleister
op de wonden heeft de Universi-
teit van Amsterdam in opdracht
van de overheid eens gekeken
naar de autokosten in de afgelo
pen dertig jaar. In 1962 kocht je
voor ruim onder de tienduizend
gulden een leuke Kever of Re
nault Dauphine, terwijl zelfs een
Eend of Fiat 500 nog onder de vijf
mille te verkrijgen was. Uiteraard
waren ook de bedragen voor
brandstolen wegenbelasting
veel aangenamer. En laten we
nog maar helemaal niet spreken
van BVB, kenteken deel III of al
lerhande milieubeslagen, want
die waren destijds nog helemaal
niet bekend. Aan de andere kant
moeten we natuurlijk de inflatie
niet vergeten. De uitslag van het
onderzoek was van te voren al te
voorspellen. Volgens de onder
zoekers zijn de autokosten in der
tig jaar relatief gelijk gebleven,
kortom de overheid kan automo
bilisten rustig verder uitkleden,
want onderzoek heeft uitgewezen
dat we nog lang niet in ons nakie
staan. De verschillende ministe
ries zijn zich nu al aan het rijk re
kenen, uitgegeven hebben ze het
immers al lang...
f W8