FIATTIPO 1992 GESLOTEN ROLAND GARROS “VENTO VOLGT JETTA 0P_ 17 Nieuwe rangschikking id Oplage: 94.835 ex. 5 Bijlage van: DeTilburgseKoerier Beperking toeristisch autoverkeer Auto tentoonstelling in Moskou s 'C?‘- Rijk rekenen entö 991 - pagina 20 ffectl Donderdag 5 december 1991 F vont deur Tony Vos Zie advertentie op pag. 5 o.a.: Lees verder in dit nummer Autotest: Honda Civic 1.5 DXi pag. 3 Midden in de middenklasse pag. 7 Jaargang 3 Nummer 47 VW Golf 29e Auto van het jaar pag. 9 1 72 tint glas en gedeeltelijk meege- spoten bumpers. ïn. Fundamen- sk de in hoogte Cv~ L- van binnenuit diverse waarmee vooral de kwaliteit en betrouwbaarheid zijn verbeterd. Lees verder pagina 3 Tussen zijn concurrenten valt de Tipo op vanwege zijn typische vormgeving. Het is een ruime vier- deurs met een grote achterklep. Het derde zijruitje is een bepalend stijlkenmerk. De Tipo is kortom re delijk fantasievol, maar helaas blijkt dat in ons behoudende land niet het grote publiek aan te spre ken, al werden er in Nederland sinds de introductie zo'n 20.000 Ti- po's aan de man/vrouw gebracht. len en die- eau's. De chil- kende en vertrouwde 1.4 liter in- jectiemotor van 75 pk uiteraard met een geregelde driewegkata lysator en gekoppeld aan een soepel schakelende vijfversnel- lingsbak. De auto haalt een top van 175 km/u en trekt van 0 tot 100 in 10,6 seconden. De Peugeot 205 XS Roland Garros is in beperkte oplage bij alle Peugeot-dealers verkrijgbaar voor f.31.795,= Overigens is nu ook de onlangs aangekondigde 205 Gentry op basis van de 1.9 GTI met een zeer luxe interieur met lederen bekle ding aan het programma toege- ”^egd. Tot de standaarduitvoe- behoren verder ABS, stuurbe- -jhtiging, houten strips op de ^ortierpanelen, lichtmetalen wie- schuifdak, getint glas en ver warmde buitenspiegels. De Gen try kost f.44.500,=. Tot de vele verworvenheden van de socialistische heilstaat behoorde ook dat de keuze van een auto slechts beperkt was tot één model als men al in de gelegenheid werd ge steld er een te kopen. Daar aan komt nu een einde met het bericht dat er ook in Mos kou - voor het eerst - een autotentoonstelling zal wor den gehouden. De expositie zal van 26 tot en met 30 augustus 1992 plaatsvinden met steun van het Russische ministerie van Vervoer en van de stad Moskou. Tot het expo- sitieprogramma behoren alle soorten wegvoertuigen, zowel tweewielige als vierwielige en ook caravans en motorho mes en voorts onderdelen, toebehoren en garage-uitrus- tingen. De expositie richt zich primair op de nieuwe organisaties die nu in de Sovjet Unie ont staan met een eigen verant woordelijkheid voor de in koop van motorvoertuigen, maar er zullen ook particulie ren worden toegelaten. In to taal verwacht men zo'n 250.000 bezoekers. (Bron: Rai) Diesel In de nieuwe SX vinden we de be kende elementen uit de oude DGT zoals stuurbekrachtiging, one- touch bediening voor de bestuur- dersruit, velours binnenbekleding, nieuwe wieldoppen en een deel baar neerklapbare achterbank. De SX kan met een groot aantal opties worden uitgerust zoals le deren bekleding, airco, schuifdak, ABS, lichtmetalen velgen, in hoogte verstelbare bestuurders stoel en centrale armsteun. Voor sportieve Tipo-rijders was er al enige tijd de GT met ondermeer lichtmetalen vierspaaks velgen met brede banden, mistlampen in de voorbumper, een sportief ana- seerd of loog dashboard, driespakig stuur- seizoen wiel en sportstoelen. langd is Tussen 1 januari en 31 december 1989 mocht de Fiat Tipo zich "Auto van het Jaar" noemen. Het was niet de eerste keer dat Fiat deze eer kreeg, al eerder was het merk met de 124, 128 en Uno succesvol. De Tipo zit in het meest bevochten segment van de automarkt en blijkt vooral in Nederland maar matig aan te slaan. Voor modellenjaar 1992 is het programma verder ver fijnd en is de Tipo vooral kwalitatief verbeterd. I - yjW? -| zijn de lijnen van de Golf III dui delijk te herkennen, echter de ho gere grille en rechte koplampen doen nog aan de Jetta denken. De Volkswagen Vento zal vanaf be gin maart volgend jaar bij onze dealers te vinden zijn. Onder de motorkap vinden we verschillende krachtbronnen be kend uit de Golf- reeks. De 1.4 van 60 pk wordt overgeslagen, zodat het gamma start bij de 1.8 Eter van 75 pk. Als topper komt er een Vento VR6 met de sterke 174 pk lijn-V6 motor. Ook de twee in de nen wc Golf verkrijgbare diesels van 64 Golf ei en 75 pk zullen een trouwe klan tenkring trekken. Alle Ventos heb ben standaard een vijfbak en stuurbekrachtiging terwijl er vol ledig vergelijkbaar met de Golf kan worden gekozen voor de CL-, GL- en GT-uitvoering. Alle in de Golf gepresenteerde veiligheids- en milieumaatregelen zijn uiteraard in de Vento terug te vinden. Vanaf model 1993 (eind 1992) zal deze nieuwe midden klasse sedan ook met airbag kun- -worden besteld net als de sn Passat. Kort na de officiële introductie van de derde generatie Golf, die met een tot Auto van het Jaar 1992 werd uitgeroepen, geeft Volkswa gen de eerste foto vrij van de op volger van de Jetta. Het merk heeft echter voor een volledig nieuwe naam gekozen, zodat de derde generatie van de sedan-versie van de Golf als Vento door het le ven zal gaan. Het gaat om een 4,40 meter lange sedan die alleen met een vierdeurs koets zal wor den aangeboden. Hierdoor vult de Vento keurig het gat tussen de Golf en Passat. Vooral in de neus "Een gezamenlijke inspan ning van overheid en be drijfsleven moet kunnen lei den tot een inperking van de groei van het toeristisch auto gebruik met 25 procent". Dit zei staatssecretaris mr. Y. van Rooy van Economische Zaken bij de instelling van de Mi lieu S Toerisme Prijs'. De staatssecretaris hoopt dit te bereiken door aantrekkelijke vervoersaltematieven voor de auto te ontwikkelen door trein-, bus- en tramvervoer, maar ook fietsen en wande len aantrekkelijker te maken voor de toerist. Hiertoe is de prijs uitgeloofd, die zal worden toegekend aan de ondernemer die op de meest inspirerende manier een koppeling weet te leggen tussen toerisme, milieu en ver voer. De wedstrijd is in eerste instantie gericht op toeristi sche ondernemers, horeca ondernemers, vervoersbedrij ven en fietsorganisaties. (Bron: Rai) Basis, S, SX Het Tipo-programma voor 1992 is op veel punten herzien, zodat we tot een nieuwe indeling kome met zes motoren (benzine en sel) en vier uitrustingsniveau prijslijst vermeldt twaalf verschil lende Tipo’s, exclusief de snelle 16V. Veel bekende typebenaming zijn nu echter verdwenen. Glo baal gesproken heet de DGT voortaan SX en maakte de AGT plaats voor de S. Bovendien kan de luxe SX, standaard met digi taal dashboard, zonder meerprijs van een analoog instrumentarium worden voorzien. De typebena- Onveranderd zijn zowel de 1.4i als 1.6i te combineren met de drie eerste uitrustingsniveaus: basis, S en SX. Ook de 2.0 GT bestond al in het oude programma, maar daar is nu een 2.0 S aan toege voegd, voor de Tipo-rijder die wel een forse motor wil, maar de s] tieve extra's van de GT kan mis sen. Bij de dieselmotoren wordt de 1.7 liter uitsluitend gelevei basis en de 1.9 zor completere S. Nati kwieke turbodiesel gramma. I ming is voortaan op de voorspat- borden te vinden, terwijl de ach terklep de motorinhoud vermeldt. Het basismodel heeft geen aparte typebenaming, maar is al behoor lijk compleet uitgerust met onder andere een analoog dashboard met snelheidsmeter, brandstof/ temperatuurmeter en klokje, voor- ïlen met open hoofdsteunen De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties- dinsdag 22.00 uur Onder de naam Roland Garros presenteerde Peugeot al eerder een speciale uitvoering geba seerd op de 205 cabriolet. Nu het i een gesloten auto ver engd is er ook een 205 XS Roland Garros, voor de autoliefhebber die exclusiviteit en sportiviteit zoekt. Natuurlijk vinden we op deze speciale uitgave de speci fieke groene metaallok. De stoe len zijn aan de randen bekleed met wit leer, terwijl de binnenba- nen van stof zijn. De Roland Gar- soor- rOS verder lichtmetalen vel- tnis- gen' een glazen schuifdak, elek- rdt de tr^sc^1 bediende voorportierruiten, voege re s'Natuurlijk Mijh de “Je Oaaken Het geheel wordt com- trbodiesel in het pro- P1®®* gemaakt een toerentel- _len, 1 U y— De keuze is inmiddels P stoelen met open hoofdsteunen, uitgebreid. De 1.9 TurboD is er als Stuur' Voonn hgt de inmlddels be- verlichting in de bagageruimte en di itale sx of sportieve GT halogeen koplampen. Fundamen teel zijn voor Fiat ook de in hoogte Over het gehele programma zijn verstelbare gordels, van binnenuit diverse wijzigingen doorgevoerd, verstelbare buitenspiegels, ruite- waarmee vooral de kwaliteit en wisser met drie intervaï-snelhe- den, achterruitverwarming/ sproeier/wisser en een verwar- mingssysteem met bi-level rege ling en vier snelheden ventilator. De standaardversie kan worden uitgebreid met een deelbaar neerklapbare achterbank, me chanisch schuifdak en getint glas. De tweede uitvoering en opvolger van de AGT, is de S, wat staat voor "Super". Deze auto heeft een verstelbaar stuur, toerenteller, elektrisch bediende voorportier ruiten, centrale vergrendeling, nieuw ontwerp deurpanelen, ge- We zijn er als Nederlanders over het algemeen goed in om onszelf rijk te rekenen. Hoe vaak hoor je in je omgeving niet zeggen "als ik een heel jaar lang niet rook of drink, dan kan ik daar volgend jaar van op vakantie", om maar eens een voorbeeld te noemen. We geven het nog niet ge spaarde of verdiende geld al van te voren uit. Ook uit jaarversla gen van bedrijven blijkt deze Hol landse eigenschap. Vaak hoor je dat de verkopen over een be paald jaar zijn ingezakt, maar dat het bedrijfsresultaat aan het einde van dat jaar nog wel posi tief is gebleven. Het kan natuur lijk dat ondanks een lagere omzet er nog steeds winst wordt ge maakt. Niet zelden echter blijkt dan uitzon verslag dat bepaalde bedrijfsonderdelen verkocht zijn. Gewin op korte termijn en dus ook een kwestie van rijk rekenen. Automobilisten rekenen zichzelf over het algemeen helemaal niet rijk. Veel autobezitters zouden hun trouwe vierwieler de deur wijzen als ze werkelijk op een rijtje zagen wat er jaarlijks voor geld in kruipt. Ook een stil staande auto kost immers geld. Als een soort van valse pleister op de wonden heeft de Universi- teit van Amsterdam in opdracht van de overheid eens gekeken naar de autokosten in de afgelo pen dertig jaar. In 1962 kocht je voor ruim onder de tienduizend gulden een leuke Kever of Re nault Dauphine, terwijl zelfs een Eend of Fiat 500 nog onder de vijf mille te verkrijgen was. Uiteraard waren ook de bedragen voor brandstolen wegenbelasting veel aangenamer. En laten we nog maar helemaal niet spreken van BVB, kenteken deel III of al lerhande milieubeslagen, want die waren destijds nog helemaal niet bekend. Aan de andere kant moeten we natuurlijk de inflatie niet vergeten. De uitslag van het onderzoek was van te voren al te voorspellen. Volgens de onder zoekers zijn de autokosten in der tig jaar relatief gelijk gebleven, kortom de overheid kan automo bilisten rustig verder uitkleden, want onderzoek heeft uitgewezen dat we nog lang niet in ons nakie staan. De verschillende ministe ries zijn zich nu al aan het rijk re kenen, uitgegeven hebben ze het immers al lang... f W8

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21