NS
O
<2^
DE OPEL-DEALER
BETAALBAAR BETER
Wintermaanden vragen
extra attentie weggebruikers
VZN: voorgezette rij-opleiding
niet tot slippen beperkt
Zet je verstand op Skoda v.a. f I5.695,-
AUTO KENNIS
NOG GEEN 21 MILLE EN
TOCH DRIE JAAR GARANTIE.
r
r
7OPELS
HU
G
ZET
- --
E
'EN BV
VEN
KBV
1ST
IK BV
I
I
I
I
I
I
GEBR. VULLINGS Oisterwijk
T
HYunoni
uw
DE TILBURGSE KOERIER
er 1991 - pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 november 1991 - pagina 7
Brabant
Speciaal voor lezers van
BOUGIES
AIRKAT
Maandag t/m vrijdag
8.00 tot 20.00 uur
DE OPEL-DEALER.
ZEKERHEID
VOOR ALLES
3l. 013-350045
Laat uw Opel voor
het invallen van de
winter inspekteren.
Informeer bij ons
naar de voordelen
van het
Winterplancertifikaat.
NA 2 JAAR 70% INRUILW AARDE
INFORMEER NAAR DE SKODA-ALLES-KAN-FINANCIERING. ZOALS BIJV HET BEKENDE 3-STAPPEN-PLAN
garantie? Kom snel bij ons op bezoek en
stap in de Hyundai Pony.
weg 19
82680
(Oisterwijk
Een snelle start. Scherp licht. Snel
werkende achterruitverwarming. Aan
jager en radio. Allemaal zaken waarbij
de accu eén belangrijke rol speelt.
Prijs? Al vanaf f134,- heeft u een
onderhoudsvrije accu, inclusief montage en 3 jaar garantie.
Voor iedere Opel hebben wij de beste
bougies in voorraad. Zij zorgen voor een vlot
te start en zijn noodzakelijk voor een schone
verbranding. Zelfs van de prijs vliegen de
vonken: v.a. f5,95 inclusief B.T.W.
Tilburg: ELAN, Zuid Oosterstraat 22a, tel. 013-363924
Kaatsheuvel: NARONA B.V., Huygenstraat 64A, tel. 04167-74040
1984
1985
1988
1987
1989
1988
1989
1990
1991
1987
1985
demo
1988
1968
Beneluxstraat 16 - Tel. 04242-16081
Dat wordt lachen aan de pomp: als u nu een nieuwe Skoda Favorit aanschaft, tankt u de eerste
3 maanden gratis* Zo wordt een Skoda nieuwe stijl van f 15.695,- wel héél betaalbaar. Zeker voor
een auto met een pittige 1.3 liter motor, een royaal interieur en zo’n eigentijds dynamisch model.
Z7
l7Z7Z= -1
1988
1987
1988
1987
1989
1988
1989
1989
1987
1987
1987
1987
1987
Leharstraat 82, Tilburg, 013-554784. Occasioncenter Hoek Lannerstraat/Offenbachstraat
OPENINGSTIJDEN
WERKPLAATS
EN MAGAZIJN
>p de
ereen
jlbrr--
HYUNDAI
PONY
V.A. F 20.995,-
Vogelslaan 1
2-88201
KN Oisterwijk
HET NIEUWE WERELDMERK
Incl. B.T.W.. excl. afl. kosten
*op basis van 16.000 km per jaar.
- 1 I
Zaterdag
9.00 tot 12.00 uur
was.
De 1-daac
kost incl
zorgde 1
Wie<
Bij Hyundai in ieder
geval alles. Want de succes
volle vlotgelijnde Pony
heeft een standaarduitrusting die er zijn
Wat kan je tegenwoordig verwachten van
'n auto onder de f 21.000,-?
Puur frisse lucht! De Airkat filter)
wordt geplaatst in de luchtinlaat van uw aan-
2} jager. Geen roetdeeltjes, stof etc. meer
in de auto. Bovendien blijven de
ruiten langer schoon. Prijs: f49,- (Kadett E, v.a. ’84).
S
ONDERHOUDSVRIJE ACCU'S
4- 1990
2-1990
2- 1989
6-1987
6- 1987
5- 1986
4-1989
12-1987
1-1987
7- 1987
1-1986
1-1989
7- 1984
3- 1989
8- 1987
Bij inlevering van deze bon bij VZN ontvangt u een eenmalige
korting van f 30,- op het cursusgeld. Bon dient bij aanvang van de
cursus te worden ingeleverd.
Alleen geldig bijVZN, Pastoorsmast 5, Nuenen, tel. 040-838388.
Nuenen - Op een voormalig parkeerterrein langs de
autosnelweg die loopt van Eindhoven naar Helmond is
het Verkeer scentrum Zuid Nederland (VZN) gevestigd.
Tweeeneenhalf jaar geleden werd van de asfaltvlakte
een particuliere verkeersschool gemaakt met de moge
lijkheid verschillende verkeerssituaties na te bootsen
zowel voor personenauto's als vrachtwagens en bus-
sen. De standaardcursus die VZN in haar programma
heeft opgenomen is veel meer dan de ouderwetse anti-
slipcursus. We kunnen daarom beter spreken van een
voorgezette rij-opleiding.
Het gaat erom dat de cursisten
weten wat ze met him handen en
voeten moeten doen in noodsitua
ties achter het stuur van een auto.
De school heeft als cursusmate
riaal een zestal nieuwe Opel Ka-
dett's ter beschikking en een mo
dem kantoorgebouw met kantine
en instructielokaal. De baan zelf
heeft verschillende wegdekken
zoals asfalt, kinderkoppen en een
speciale kunststof die nat de glad
heid van aangereden sneeuw
heeft. De kunststoibaan maakt het
gebruik van vet en behangplaksel
overbodig, zodat ook het milieu
hiermee wordt gediend.
Cursusonderdelen
De cursus bestaat uit vier hoofd-
igse standaardcursus
dusief een geheel ver-
lunch f.275,per persoon,
echter de bon uit deze krant
mee naar de cursus neemt komt in
aanmerking voor een korting van
f.30,op de cursusprijs. Afspra
ken kunnen telefonisch gemaakt
worden via telefoonnummer: 040-
838388. De VZN is gevestigd aan
de Pastoorsmast 5, 5673 TC Nue
nen.
Vroeger werd
remmer
praktijk
situaties
En daar komt ook
zoeken naar h
leen maar de
Een noods
kan alleen gei
hard rem
trappen.
-Achterwielslip
Tot slot dan nog iets over slippen.
We kennen verschillende soorten
slip. De voorwielslip onstaat bij
voorbeeld in plassen, maar ook
bij optrekken op natte onder
grond. Dit is simpel te ondervan
gen door het gas los te laten en
niet te remmen. Een vierwielslip
kan alleen optreden bij conventio
nele terreinauto's met inschakel-
bare vierwielaandrijving. Deze
aandrijving wordt alleen bij lage
snelheden gebruikt, zodat het op
treden ervan hoogst onwaar
schijnlijk is. Mocht vierwielslip de
kop opsteken dan is dit zeer ge
vaarlijk.
Mist, regen, natte wegen en ijzel zorgen de komende
maanden weer voor de nodige gevaarlijke wegsitua-
ties. Ongelukken die zich dan voordoen zijn voorname
lijk te danken aan gebrek aan voertuigbeheersing.
Overigens zijn slechts 2% van alle ongelukken in
Europa direct terug te voeren op de weersomstandighe
den, wat betekent dat ook onder droge wegomstandig-
heden veel automobilisten nog het een en ander moe
ten leren om him voertuig veilig voor zichzelf en mede
weggebruikers door het verkeer te loodsen.
Vroeger werd op een slipschool van de koppeling worden de
een gevaarlijke, gladde situatie krachten van de versnellingsbak
gesimuleerd door een gladde gehaald en wordt een goede hou-
baan, gladde banden, een hoge vast verkregen om krachtig het
bandenspanning en een lage wa- rempedaal in de trapper
gensnelheid. Dit is echter absoluut manier van remmen is in
niet reëel. Een weg is namelijk vallen ook te gebruiken op
bijna nooit over de hele breedte snelweg, bijvoorbeeld als een file
glad, maar slechts aan de rand, zich lijkt op te lossen en toch plots
terwijl een auto onder de 40 km/u iedereen weer op de rem gaat,
geen eigen-dynamiek bezit, zodat Het is zaak zo snel mogelijk snel-
het slipgedrag bij hogere snelhe- heid af te bouwen. Bij blokkerend
den ineens heel anders is. remmen verdwijnt de bestuur-
Hard rijden baarheid van de auto, maar die
Veel ongelukken zijn terug te voe
ren op te hard rijden in combina
tie met het feit dat mensen vaak
niet durven te remmen. Vooral een
bocht is hier berucht, terwijl er
toch 70% van de ongelukken ge
beuren. Het is fout om te denken
dat er één manier van remmen is.
vaak geleerd om te
en tegen blokkeren aan. De
jk is echter dat men in nood-
hier niet aan terug denkt,
it ook nog bij dat het
het blokkeerpunt al-
remweg verlengt.
Istop op een rechte weg
gemaakt worden door
m en koppeling gelijk in te
i. Door het direct intrappen
We horen de laatste jaren veel
over aquaplaning. Dit kan bij
voorbeeld optreden in diepere
sporen op de autosnelweg die vol
water staan. De banden zijn dan
niet meer in staat de enorme wa-
terhoeveelheid af te voeren. De
auto wordt hierdoor onbestuur
baar. Er is dan maar één oplos
sing: gas los en koppeling in.
Over het algemeen duurt aqua
planing niet langer dan vijftien tot
twintig meter.
Er bestaat, zelfs bij bandenleve
ranciers, een misverstand over
waar de beste banden bij een
auto moeten worden gemonteerd.
Er wordt vaak geredeneerd: "Ik
heb een voorwielaandrijver, voor
de beste tractie moeten de ban
den met het meeste profiel voor
zitten", en dat is nou juist hele
maal fout. Als de banden voor en
achter geen gelijke profieldiepte
hebben, moeten de beste banden
achter liggen. Bewegingen van de
achterkant van de auto zijn moei
lijk in de hand te houden, een
klapband achter is vaak funest.
Dat is dus al één reden. Als de
voorband goed is, wordt onder
natte omstandigheden een be-
mag. Een zuinige 1.5 liter motor. Een
veilige achterruitwisser/
sproeier. Een toerenteller.
Brede banden en sportief
gestylde wieldoppen.
En wat dacht u van drie jaar volledige
paalde hoeveelheid water afge
voerd, ook als er wordt geremd.
Voor een groot deel gaat dit water
naar de achterwielen. Als nu de
achterbanden slechter zijn, kun
nen ze deze waterhoeveelheid niet
aan en onstaat alleen achter
aquaplaning met alle nare gevol
gen van dien.
ieder geval zorgt pompend rem
men altijd voor een langere rem-
afstand dan blokkerend remmen.
Immers op de momenten dat de
rem wordt losgelaten, wordt de
snelheid niet afgebouwd. Wie
voorzichtig zijn rempedaal op- en
neerbeweegt, remt niet pompend.
Ook hier zullen de achterwielen
blokkeren en voor een slip zorgen.
Bij pompend remmen moet hard
op het pedaal gestampt worden,
terwijl het loslaten volledig moet
gebeuren.
rij-instructeurs en ambulance
chauffeurs een opleiding op
multifunctionele baan. ledei
die de standaardcursus volbrengt
krijgt na afloop een ANWB erkend
certificaat. Een cursus duurt glo
baal van 8.30 tot 16.00 uur,
waarna de verrichtingen individu
eel kunnen worden besproken.
VZN kent ook uitgebreide cursus
sen bijvoorbeeld met de eigen
auto, een opleiding persoonsbe
veiliging voor directiechauffeurs
en cursussen brandbestrijding en
ehbo speciaal gericht op noodsi
tuaties in het verkeer Bovendien
is een herhalingscursus in voorbe
reiding. Het gerenommeerde
autoblad Autovisie beoordeelde
recent alle "anti-slipscholen" in
ons land, waarbij de beoordeling
van de VZN bijzonder positief
onderdelen: remmethoden, rem
men en uitwijken, remmen en slip
pen in een bocht en slippen op
een recht stuk. Iedere groep be
staat uit maximaal 12 tot 15 perso
nen, zodat gemiddeld zo'n twee
personen met één auto kunnen
oefenen. Het programma wordt zo
aan de groep aangepast, dat een
onderdeel pas wordt afgesloten
als iedereen het onder de knie
heeft.
Het VZN in Nuenen heeft een zeer
diverse klantenkring. Particuliere
automobilisten, afkomstig uit vrij
wel het hele land, komen voorna
melijk in het weekend. Daarnaast
volgen met grote regelmaat poli
tiemensen, ME-ers, alle rij- in
structeurs uit het leger, gewone
De meest voorkomende slip is die
van de achterwielen. Ook hier be
staan wilde verhalen over: gas
geven om hem eruit te trekken,
remmen etc. Er is echter maar één
stelregel. Eerst het gas los, sturen
in de richting waar je naar toe
moet en dan de koppeling in. Stu
ren is in dit geval het belangrijk
ste. Een achterwielslip kent twee
delen. De eerste slip is over het al
gemeen wel op te vangen. Is deze
voorbij, dan moet het stuur weer
recht staan, de tweede slip kan
dan makkelijk worden gecorri
geerd. Staat het stuur te laat weer
recht, dan gaat de auto tollen.
Het lijkt op papier voor de één wel
en de ander niet eenvoudig. Het is
beter om het te zien en zelf te erva
ren. Een slipcursus waarbij rem-
technieken aan bod komen is
daarom absoluut geen overbo
dige luxe.
vondel
krachtei
gehc
vast
tempee»
manier Vrrn «•armman
vallen ooi
snelweg, bijvoorbeeld als ee„
zich lijkt op te lossen en toch plots
iedereen weer op de rem ga
Het is zaak zo snel mogelijk
heid af te bouwen. Bij bLkk,
remmen verdwijnt de bestuur
baarheid van de auto, maar i
hebben we op de rechte weg ook
niet nodig. Bij een noodstop moet
je ook blijven remmen tot volle
dige stilstand. Door het gedeelte
lijk loslaten van het rempedaal en
het vervolgens weer volledig in
trappen blokkeren de achterwie
len en dan gaat de auto in een
slip. Komen we niet op tijd tot stil
stand en is er een mogelijkheid de
voorgaande auto of een obstakel
te ontwijken, dan moet de rem op
het laatste moment worden losge
laten, zodat weer gestuurd kan
worden.
Aquaplaning
Daarnaast is er ook het pompend
remmen. Ook hier bestaan ver
schillende misverstanden over. In
*n. Deze
in vele ge-
-3 de
1989
auw
N I I I
LET OP!!
AUTOPRIJZEN
IN 1992
FORS OMHOOG
PROFITEER NU!