NS O <2^ DE OPEL-DEALER BETAALBAAR BETER Wintermaanden vragen extra attentie weggebruikers VZN: voorgezette rij-opleiding niet tot slippen beperkt Zet je verstand op Skoda v.a. f I5.695,- AUTO KENNIS NOG GEEN 21 MILLE EN TOCH DRIE JAAR GARANTIE. r r 7OPELS HU G ZET - -- E 'EN BV VEN KBV 1ST IK BV I I I I I I GEBR. VULLINGS Oisterwijk T HYunoni uw DE TILBURGSE KOERIER er 1991 - pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 28 november 1991 - pagina 7 Brabant Speciaal voor lezers van BOUGIES AIRKAT Maandag t/m vrijdag 8.00 tot 20.00 uur DE OPEL-DEALER. ZEKERHEID VOOR ALLES 3l. 013-350045 Laat uw Opel voor het invallen van de winter inspekteren. Informeer bij ons naar de voordelen van het Winterplancertifikaat. NA 2 JAAR 70% INRUILW AARDE INFORMEER NAAR DE SKODA-ALLES-KAN-FINANCIERING. ZOALS BIJV HET BEKENDE 3-STAPPEN-PLAN garantie? Kom snel bij ons op bezoek en stap in de Hyundai Pony. weg 19 82680 (Oisterwijk Een snelle start. Scherp licht. Snel werkende achterruitverwarming. Aan jager en radio. Allemaal zaken waarbij de accu eén belangrijke rol speelt. Prijs? Al vanaf f134,- heeft u een onderhoudsvrije accu, inclusief montage en 3 jaar garantie. Voor iedere Opel hebben wij de beste bougies in voorraad. Zij zorgen voor een vlot te start en zijn noodzakelijk voor een schone verbranding. Zelfs van de prijs vliegen de vonken: v.a. f5,95 inclusief B.T.W. Tilburg: ELAN, Zuid Oosterstraat 22a, tel. 013-363924 Kaatsheuvel: NARONA B.V., Huygenstraat 64A, tel. 04167-74040 1984 1985 1988 1987 1989 1988 1989 1990 1991 1987 1985 demo 1988 1968 Beneluxstraat 16 - Tel. 04242-16081 Dat wordt lachen aan de pomp: als u nu een nieuwe Skoda Favorit aanschaft, tankt u de eerste 3 maanden gratis* Zo wordt een Skoda nieuwe stijl van f 15.695,- wel héél betaalbaar. Zeker voor een auto met een pittige 1.3 liter motor, een royaal interieur en zo’n eigentijds dynamisch model. Z7 l7Z7Z= -1 1988 1987 1988 1987 1989 1988 1989 1989 1987 1987 1987 1987 1987 Leharstraat 82, Tilburg, 013-554784. Occasioncenter Hoek Lannerstraat/Offenbachstraat OPENINGSTIJDEN WERKPLAATS EN MAGAZIJN >p de ereen jlbrr-- HYUNDAI PONY V.A. F 20.995,- Vogelslaan 1 2-88201 KN Oisterwijk HET NIEUWE WERELDMERK Incl. B.T.W.. excl. afl. kosten *op basis van 16.000 km per jaar. - 1 I Zaterdag 9.00 tot 12.00 uur was. De 1-daac kost incl zorgde 1 Wie< Bij Hyundai in ieder geval alles. Want de succes volle vlotgelijnde Pony heeft een standaarduitrusting die er zijn Wat kan je tegenwoordig verwachten van 'n auto onder de f 21.000,-? Puur frisse lucht! De Airkat filter) wordt geplaatst in de luchtinlaat van uw aan- 2} jager. Geen roetdeeltjes, stof etc. meer in de auto. Bovendien blijven de ruiten langer schoon. Prijs: f49,- (Kadett E, v.a. ’84). S ONDERHOUDSVRIJE ACCU'S 4- 1990 2-1990 2- 1989 6-1987 6- 1987 5- 1986 4-1989 12-1987 1-1987 7- 1987 1-1986 1-1989 7- 1984 3- 1989 8- 1987 Bij inlevering van deze bon bij VZN ontvangt u een eenmalige korting van f 30,- op het cursusgeld. Bon dient bij aanvang van de cursus te worden ingeleverd. Alleen geldig bijVZN, Pastoorsmast 5, Nuenen, tel. 040-838388. Nuenen - Op een voormalig parkeerterrein langs de autosnelweg die loopt van Eindhoven naar Helmond is het Verkeer scentrum Zuid Nederland (VZN) gevestigd. Tweeeneenhalf jaar geleden werd van de asfaltvlakte een particuliere verkeersschool gemaakt met de moge lijkheid verschillende verkeerssituaties na te bootsen zowel voor personenauto's als vrachtwagens en bus- sen. De standaardcursus die VZN in haar programma heeft opgenomen is veel meer dan de ouderwetse anti- slipcursus. We kunnen daarom beter spreken van een voorgezette rij-opleiding. Het gaat erom dat de cursisten weten wat ze met him handen en voeten moeten doen in noodsitua ties achter het stuur van een auto. De school heeft als cursusmate riaal een zestal nieuwe Opel Ka- dett's ter beschikking en een mo dem kantoorgebouw met kantine en instructielokaal. De baan zelf heeft verschillende wegdekken zoals asfalt, kinderkoppen en een speciale kunststof die nat de glad heid van aangereden sneeuw heeft. De kunststoibaan maakt het gebruik van vet en behangplaksel overbodig, zodat ook het milieu hiermee wordt gediend. Cursusonderdelen De cursus bestaat uit vier hoofd- igse standaardcursus dusief een geheel ver- lunch f.275,per persoon, echter de bon uit deze krant mee naar de cursus neemt komt in aanmerking voor een korting van f.30,op de cursusprijs. Afspra ken kunnen telefonisch gemaakt worden via telefoonnummer: 040- 838388. De VZN is gevestigd aan de Pastoorsmast 5, 5673 TC Nue nen. Vroeger werd remmer praktijk situaties En daar komt ook zoeken naar h leen maar de Een noods kan alleen gei hard rem trappen. -Achterwielslip Tot slot dan nog iets over slippen. We kennen verschillende soorten slip. De voorwielslip onstaat bij voorbeeld in plassen, maar ook bij optrekken op natte onder grond. Dit is simpel te ondervan gen door het gas los te laten en niet te remmen. Een vierwielslip kan alleen optreden bij conventio nele terreinauto's met inschakel- bare vierwielaandrijving. Deze aandrijving wordt alleen bij lage snelheden gebruikt, zodat het op treden ervan hoogst onwaar schijnlijk is. Mocht vierwielslip de kop opsteken dan is dit zeer ge vaarlijk. Mist, regen, natte wegen en ijzel zorgen de komende maanden weer voor de nodige gevaarlijke wegsitua- ties. Ongelukken die zich dan voordoen zijn voorname lijk te danken aan gebrek aan voertuigbeheersing. Overigens zijn slechts 2% van alle ongelukken in Europa direct terug te voeren op de weersomstandighe den, wat betekent dat ook onder droge wegomstandig- heden veel automobilisten nog het een en ander moe ten leren om him voertuig veilig voor zichzelf en mede weggebruikers door het verkeer te loodsen. Vroeger werd op een slipschool van de koppeling worden de een gevaarlijke, gladde situatie krachten van de versnellingsbak gesimuleerd door een gladde gehaald en wordt een goede hou- baan, gladde banden, een hoge vast verkregen om krachtig het bandenspanning en een lage wa- rempedaal in de trapper gensnelheid. Dit is echter absoluut manier van remmen is in niet reëel. Een weg is namelijk vallen ook te gebruiken op bijna nooit over de hele breedte snelweg, bijvoorbeeld als een file glad, maar slechts aan de rand, zich lijkt op te lossen en toch plots terwijl een auto onder de 40 km/u iedereen weer op de rem gaat, geen eigen-dynamiek bezit, zodat Het is zaak zo snel mogelijk snel- het slipgedrag bij hogere snelhe- heid af te bouwen. Bij blokkerend den ineens heel anders is. remmen verdwijnt de bestuur- Hard rijden baarheid van de auto, maar die Veel ongelukken zijn terug te voe ren op te hard rijden in combina tie met het feit dat mensen vaak niet durven te remmen. Vooral een bocht is hier berucht, terwijl er toch 70% van de ongelukken ge beuren. Het is fout om te denken dat er één manier van remmen is. vaak geleerd om te en tegen blokkeren aan. De jk is echter dat men in nood- hier niet aan terug denkt, it ook nog bij dat het het blokkeerpunt al- remweg verlengt. Istop op een rechte weg gemaakt worden door m en koppeling gelijk in te i. Door het direct intrappen We horen de laatste jaren veel over aquaplaning. Dit kan bij voorbeeld optreden in diepere sporen op de autosnelweg die vol water staan. De banden zijn dan niet meer in staat de enorme wa- terhoeveelheid af te voeren. De auto wordt hierdoor onbestuur baar. Er is dan maar één oplos sing: gas los en koppeling in. Over het algemeen duurt aqua planing niet langer dan vijftien tot twintig meter. Er bestaat, zelfs bij bandenleve ranciers, een misverstand over waar de beste banden bij een auto moeten worden gemonteerd. Er wordt vaak geredeneerd: "Ik heb een voorwielaandrijver, voor de beste tractie moeten de ban den met het meeste profiel voor zitten", en dat is nou juist hele maal fout. Als de banden voor en achter geen gelijke profieldiepte hebben, moeten de beste banden achter liggen. Bewegingen van de achterkant van de auto zijn moei lijk in de hand te houden, een klapband achter is vaak funest. Dat is dus al één reden. Als de voorband goed is, wordt onder natte omstandigheden een be- mag. Een zuinige 1.5 liter motor. Een veilige achterruitwisser/ sproeier. Een toerenteller. Brede banden en sportief gestylde wieldoppen. En wat dacht u van drie jaar volledige paalde hoeveelheid water afge voerd, ook als er wordt geremd. Voor een groot deel gaat dit water naar de achterwielen. Als nu de achterbanden slechter zijn, kun nen ze deze waterhoeveelheid niet aan en onstaat alleen achter aquaplaning met alle nare gevol gen van dien. ieder geval zorgt pompend rem men altijd voor een langere rem- afstand dan blokkerend remmen. Immers op de momenten dat de rem wordt losgelaten, wordt de snelheid niet afgebouwd. Wie voorzichtig zijn rempedaal op- en neerbeweegt, remt niet pompend. Ook hier zullen de achterwielen blokkeren en voor een slip zorgen. Bij pompend remmen moet hard op het pedaal gestampt worden, terwijl het loslaten volledig moet gebeuren. rij-instructeurs en ambulance chauffeurs een opleiding op multifunctionele baan. ledei die de standaardcursus volbrengt krijgt na afloop een ANWB erkend certificaat. Een cursus duurt glo baal van 8.30 tot 16.00 uur, waarna de verrichtingen individu eel kunnen worden besproken. VZN kent ook uitgebreide cursus sen bijvoorbeeld met de eigen auto, een opleiding persoonsbe veiliging voor directiechauffeurs en cursussen brandbestrijding en ehbo speciaal gericht op noodsi tuaties in het verkeer Bovendien is een herhalingscursus in voorbe reiding. Het gerenommeerde autoblad Autovisie beoordeelde recent alle "anti-slipscholen" in ons land, waarbij de beoordeling van de VZN bijzonder positief onderdelen: remmethoden, rem men en uitwijken, remmen en slip pen in een bocht en slippen op een recht stuk. Iedere groep be staat uit maximaal 12 tot 15 perso nen, zodat gemiddeld zo'n twee personen met één auto kunnen oefenen. Het programma wordt zo aan de groep aangepast, dat een onderdeel pas wordt afgesloten als iedereen het onder de knie heeft. Het VZN in Nuenen heeft een zeer diverse klantenkring. Particuliere automobilisten, afkomstig uit vrij wel het hele land, komen voorna melijk in het weekend. Daarnaast volgen met grote regelmaat poli tiemensen, ME-ers, alle rij- in structeurs uit het leger, gewone De meest voorkomende slip is die van de achterwielen. Ook hier be staan wilde verhalen over: gas geven om hem eruit te trekken, remmen etc. Er is echter maar één stelregel. Eerst het gas los, sturen in de richting waar je naar toe moet en dan de koppeling in. Stu ren is in dit geval het belangrijk ste. Een achterwielslip kent twee delen. De eerste slip is over het al gemeen wel op te vangen. Is deze voorbij, dan moet het stuur weer recht staan, de tweede slip kan dan makkelijk worden gecorri geerd. Staat het stuur te laat weer recht, dan gaat de auto tollen. Het lijkt op papier voor de één wel en de ander niet eenvoudig. Het is beter om het te zien en zelf te erva ren. Een slipcursus waarbij rem- technieken aan bod komen is daarom absoluut geen overbo dige luxe. vondel krachtei gehc vast tempee» manier Vrrn «•armman vallen ooi snelweg, bijvoorbeeld als ee„ zich lijkt op te lossen en toch plots iedereen weer op de rem ga Het is zaak zo snel mogelijk heid af te bouwen. Bij bLkk, remmen verdwijnt de bestuur baarheid van de auto, maar i hebben we op de rechte weg ook niet nodig. Bij een noodstop moet je ook blijven remmen tot volle dige stilstand. Door het gedeelte lijk loslaten van het rempedaal en het vervolgens weer volledig in trappen blokkeren de achterwie len en dan gaat de auto in een slip. Komen we niet op tijd tot stil stand en is er een mogelijkheid de voorgaande auto of een obstakel te ontwijken, dan moet de rem op het laatste moment worden losge laten, zodat weer gestuurd kan worden. Aquaplaning Daarnaast is er ook het pompend remmen. Ook hier bestaan ver schillende misverstanden over. In *n. Deze in vele ge- -3 de 1989 auw N I I I LET OP!! AUTOPRIJZEN IN 1992 FORS OMHOOG PROFITEER NU!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 35