RENAULT 19 TURBO D EN CER. Prijzen Honda Civic Snelle rak(ketak)ker EL*. Toekomst Mini veilig gesteld Opnieuw: BX Progress Q VAN DER BOOM DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 28 november 1991 - pagina 3 mber1991 - pagina? Renaultdealer in het Hart van Brabant. beeld: de Vectra GLS? Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011 Dakantenne Technische gegevens: id SING.; .000 km ;.000 km .000 km ;.000 km !.000 km i.OOO km .000 km .000 km .000 km 1.000 km 1.000 km i.OOO km '.000 km i.000 km i.000 km 1.000 km 1.000 km >.000 km 1.000 km 1.000 km i.000 km i.OOO km .000 km .000 km .000 km nagt hierme wat gc km/i ;pt is de toevoe- jcompressor. De m fors ver- tr/min 175 Nm r? f37.150,-. En binnenkort in :n metallic- of let met o.a.: in eller, in delen ddenarmsteun Rover heeft daar een stokje voor gestoken. In de showroom van de Rover-dealers staat vanaf nu een Mini met injectiemotor luisterend naar de naam Sprite. De 1275 cc krachtbron is voorzien van een in- jectiesysteem gekoppeld aan een electronisch geregeld motorma- jement. De kleine 4-pitter levert nee een vermogen van 53 pk goed is voor een top van 143 'u. De injectie maakt het mon teren van een geregelde drieweg- In tegenstelling tot Nederland wordt in Frankrijk de die selmotor positief gediscrimineerd. Iedere auto kent daar een fiscaal vermogen, wat de hoogte van de mo torrijtuigenbelasting aangeeft. In veel gevallen is deze lager voor een dieselmotor, terwijl ook nog eens de brandstof goedkoper is dan benzine. Een Fransman die een diesel koopt hoeft alleen de extra aanschaf te beta len, maar gaat vanaf de eerste kilometer 'verdienen'. Geen wonder dat alle Franse automerken een uitge breid dieselgamma bieden. De Renault 19 met turbodie sel krachtbron is hierbij nieuw. Er wordt een serie van slechts 600 exemplaren gemaakt. De BX Pro gress kost f.30.950,=De auto on derscheidt zich door zaken als ge tint glas, lichtmetalen velgen, me taallok met vernislaag (donker groen of grijs), specifieke striping, velours bekleding uit de BX GTi en een zwart dashboard. Merk en type: Renault 19 Turbo-D Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1870 cc Boring x slag: 80 x 93 mm Vermogen: 93 pk bij 4200 tr/min Koppel: 175 Nm bij 2250 tr/min Het succes van de Citroën BX gaat ook na de introductie van de nieuwe ZX rustig door. Citroën Nederland brengt opnieuw de BX Progress op de markt, die eerder dit voorjaar ook al verkrijgbaar was. De BX 16 TGi diende we derom als basis, die door een aantal aantrekkelijke opties een sportief chique uitstraling krijgt. AUTOBEDRIJF Vakmanschap en service als traditie. De handgeschakelde vijfbak is van het betere soort. De pook laat de verschillende gangwissels be hoorlijk exact inzetten. De bak is afgeleid van het bestaande con cept, maar op verschillende pun ten op het hoge vermogen aange past. De 1992-modellen van de Renault 19 zijn uiterlijk aan een klein de tail te herkennen. De motorkap loopt namelijks iets minder ver door en biedt zo plaats aan een bij 2250 tr/min. In combinatie met de 1040 kg wegende auto zorgt deze vlotte diesel voor een top van 183 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden. Hiermee behoort de Renault 19 absoluut tot de snelsten in zijn klasse en pres teert duidelijk beter dan de gro tere 2.1 liter turbodiesel uit het zelfde huis. Het is overigens mak kelijk te vóórspellen dat dezelfde 1.9 liter turbodiesel binnen afzien bare tijd in ieder geval in Frank rijk ook in de Clio een plaats zal krijgen. De 19 Turbo-D is een vlotte auto die ook tussenacceleraties snel laat verlopen, al moet er dan even geschakeld worden. Het moment dat de turbo gaat assisteren is duidelijk waarneembaar, zonder dat de klap in de rug overdreven groot is. De 1.9 Turbo-D is een za lige krachtbron echter met één punt van kritiek. Door isolatie- maatregelen zou het geluidsni veau wat verder naar beneden gebracht mogen worden. wat hogere grille. Ook werden de sleuven in de voorbumper aange past. Het front oogt zodoende bre der en dat had de Renault 19 nou net nodig. De auto heeft verder stootstrips op de flanken en bum pers, een in de achterklep geïnte greerde spoiler, wisser achterop en radiovoorbereiding met da kantenne. De op onze auto aan wezige lichtmetalen velgen vor men een optie. Overigens kan de Renault 19 Turbo-D met nog meer extra's worden uitgerust zoals een comfort- pakket met elektrische bediening van portierruiten in combinatie met centrale vergren deling, een ergonomie-pakket met beter verstelbare stoelen en een in hoogte te variëren stuurkolom, ABS, airco, een autoradio met be diening aan het stuur, getint glas, een elektrisch zonnedak en een deelbaar neerklapbare achter bank. In Frankrijk kent Renault bovendien de Turbo-DX die stan daard op het niveau zit van de TXE. f.36.490, De sportieve top wordt bij de driedeurs gevormd door de 125 pk ESi en 160 pk VTi die te koop zijn respectievelijk f.38.590,= en f.48.490,=. Honda brengt verder vier uitvoe ringen van de sedan, te beginnen bij de 1.5 DXi voor f.31.790,=. Daarnaast zijn er volledig verge lijkbaar met de driedeurs de types 1.5 LSi, 1.6 ESi en 1.6 VTi voor res pectievelijk f.37.090,=, f.41.390,= en f.51.590,=. Honda deelt mee dat deze prijzen per 1 januari 1992, ondanks een verlaging van de BVB subsidie voor katalysator- auto's, niet zullen worden gewij zigd. De nieuwe Honda Civic is inmid dels bij de Nederlandse dealers gearriveerd. Deze compleet nieuwe auto is verkrijgbaar als vlot gelijnde driedeurs hatchback en als grotere vierdeurs sedan. De driedeurs modellen zullen nog deze maand leverbaar worden, terwijl de sedan rond de jaarwis seling wordt verwacht. Enkele maanden later volgt de Civic drie deurs VEi met een unieke, zuinige VTEC arm-mengsel motor. De reeks start bij de driedeurs 1.3 DX voor f.27.290,=. Dezelfde auto met 1.5 injectiemotor kost f.29.890,Vervolgens is er de luxe uitgedoste 1.5 LSi voor f.34.790,= en de zuinige VEi voor minuten zijn werk blijft doen om overvloedige slijtage van dit blaasapparaat te voorkomen. Het is overigens voor het eerst dat Re nault op een dieselmotor een der gelijke voorziening toepast. De nieuwe 1.9 liter turbodieselmo- tor kan worden besteld in de drie bekende carrosserievarianten van de Renault 19: drie- en vijf- deurs hatchback en de vierdeurs Chamade. In Nederland wordt slechts één uitrustingsvariant ge leverd, die overeenkomt met de GTR, GTS en GTX. Het dashboard is standaard voorzien van een toe- renteller, een analoog klokje, af- dekbare ruimte voor de radio en een aantal afzonderlijk regelbare uitstroomopeningen van de ver warming en ventilatie. De stoelen en deurpanelen zijn met een grijs- gestreepte stof bekleed, hier en daar opgefrist met een rood en groene lijn. Hoofd- en beenruimte biedt de Renault 19 zowel voor- als achterin in flinke mate. Het comfort mag typisch Frans ge- Almetingen: lengte 4,15 meter, breedte 1,69 meter Gewicht: 1040 kg Prestaties: topsnelheid 183 km/u acceleratie 0-100 in 11,3 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,4 liter/100 km bij 120 km/u 6,1 liter/100 km stadsverkeer 7,2 liter/100 km Prijs: f.37.650,= Wegenbelasting: f.365,tot f.371,= per 3 mnd. De dieselmotor kent in ons land een specifieke toepassing voor zo genaamde 'veelrijders'. Je moet een behoorlijk aantal kilometers per jaar rijden, wil een auto met dieselmotor interessant worden. Het Franse systeem zorgt echter voor een grotere dieselpopulari- teit. Het is daarom niet vreemd dat bijvoorbeeld een Citroën BX en XM voor ruim de helft met ruwolie- gestookte motoren worden ver kocht in het eigen land. Niet vreemd ook dat bijvoorbeeld een Peugeot 205 turbodiesel levens vatbaar is. Garrett Renault heeft de ontwikkeling van personenautodiesels een tijdje aangekeken. Alhoewel het merk zijn eerste dieselmotor al in de ja- ren twintig in een vrachtwagen in troduceerde, duurde het nog tot modellenjaar 1979 dat de 2.1 liter diesel in de Renault 20 verscheen. Deze krachtbron treffen we nog steeds met of zonder turbocom pressor in de 21, 25 en Espace. De Renault 9 en 11 werden voor het eerst geleverd met een kleine 1.6 diesel, die bij de introductie van de Renault 19 in 1988 tot 1.9 liter werd vergroot. De laatste ontwik- verte nog wat ruisend geluid on- keling op dit concept is de toevoe- der te kap te horen. ging van een turbocompressor. De hier de vloeistofkc Garrett T2 zorgt voor een fors ver- turbocompressor i mogen van 93 pk bij 4200 en een prima koppel van noemd worden. De stoelen bieden een goede zijdelingse steun en zit ten niet te hard of te zacht. Het ge heel maakt een verzorgde, doch weinig spannende indruk, terwijl de afwerking op een hoog niveau staat. Standaard zijn verder de in hoek verstelbare hoofdsteunen voorin, twee met de hand van bin nenuit verstelbare buitenspiegels en een fijne stuurbekrachtiging. De nieuwe 1.9 liter turbomotor is in het middenklasse segment één van de fijnste aieselkrachtbron- nen die op dit moment worden ge maakt. De prestaties liggen op een hoog niveau, terwijl het uitrus tingsniveau voldoende is met standaard een toerenteller en stuurbekrachtiging. Helaas is het geluidsniveau van de motor wat aan de hoge kant. katalysator mogelijk. Met de Spri te- uitvoering valt de Mini terug in het chroom-tijdperk en oogt weer als vanouds. De motor maakt de auto stiller en pittiger voor een prijs van f.!7.495,=. De automaat met vuile motor is voorlopig nog even op speciale bestelling te le veren. Daarnaast is ook de Cooper-toe- komst verzekerd. De Cooper-mo tor levert met injectie 63 pk en kost inclusief auto f.21.495,=. Er gingen al langer geruchten, maar Rover heeft de toekomst van de nog immer populaire Mini vei lig gesteld. Als namelijk vanaf 1993 alleen auto's met een gere gelde driewegkatalysator mogen worden verkocht, vervallen alle modellen die hieraan niet kunnen voldoen. Dat gaat meestal om de kleinere, wat verouderde auto's. Er zou zo op die manier een einde aan de legendarische Mini ko men. No-nonsense De Renault 19 kan eigenlijk het beste als een no-nonsense auto worden omschreven. Het uiterlijk is zakelijk en spreekt een groot ko- perspubliek aan. De auto onder scheidt zich daarom voornamelijk door de comfortabele wegligging en het ruime interieur, terwijl de nieuwe turbodieselmotor wat be treft levendigheid uniek genoemd mag worden. De 1.9 liter 4 cylinder geblazen dieselmotor levert goede presta ties, maar houdt daarnaast het brandstofverbruik zeer binnen de perken. Gemiddeld mag met een stevige rijstijl gerekend worden op 1 liter dieselolie op 14,5 kilome ter. Het dieselaanbod van de Renault 19 is bijzonder ruim. De gewone 1.9 diesel is er in drie koetsvarian- ten en twee uitrustingsniveaus, terwijl de Turbo-D het aanbod tot 9 modellen uitbreidt. Als driedeurs kost de snelle diesel f.37.650, ter wijl er voor de 5-deurs en Cha made f.38.650,= op tafel moet ko men. De TD driedeurs kost f.29.750, terwijl de completere GTD vanaf f.31.625,= wordt aan geboden. De Turbo-D is zodoende gemaakt voor de verwende kilo metervreter. Chamade Op het moment dat de motor wordt afgezet, is er heel in de nd ge Het betreft roeling van de r die nog enkele fl ii W T I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31