RENAULT 19
TURBO D
EN
CER.
Prijzen Honda Civic
Snelle rak(ketak)ker
EL*.
Toekomst Mini veilig gesteld
Opnieuw:
BX Progress
Q VAN DER BOOM
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 november 1991 - pagina 3
mber1991 - pagina?
Renaultdealer in het Hart van Brabant.
beeld: de Vectra GLS?
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011
Dakantenne
Technische gegevens:
id
SING.;
.000 km
;.000 km
.000 km
;.000 km
!.000 km
i.OOO km
.000 km
.000 km
.000 km
1.000 km
1.000 km
i.OOO km
'.000 km
i.000 km
i.000 km
1.000 km
1.000 km
>.000 km
1.000 km
1.000 km
i.000 km
i.OOO km
.000 km
.000 km
.000 km
nagt
hierme
wat gc
km/i
;pt is de toevoe-
jcompressor. De
m fors ver-
tr/min
175 Nm
r?
f37.150,-. En
binnenkort in
:n metallic- of
let met o.a.: in
eller, in delen
ddenarmsteun
Rover heeft daar een stokje voor
gestoken. In de showroom van de
Rover-dealers staat vanaf nu een
Mini met injectiemotor luisterend
naar de naam Sprite. De 1275 cc
krachtbron is voorzien van een in-
jectiesysteem gekoppeld aan een
electronisch geregeld motorma-
jement. De kleine 4-pitter levert
nee een vermogen van 53 pk
goed is voor een top van 143
'u. De injectie maakt het mon
teren van een geregelde drieweg-
In tegenstelling tot Nederland wordt in Frankrijk de die
selmotor positief gediscrimineerd. Iedere auto kent
daar een fiscaal vermogen, wat de hoogte van de mo
torrijtuigenbelasting aangeeft. In veel gevallen is deze
lager voor een dieselmotor, terwijl ook nog eens de
brandstof goedkoper is dan benzine. Een Fransman die
een diesel koopt hoeft alleen de extra aanschaf te beta
len, maar gaat vanaf de eerste kilometer 'verdienen'.
Geen wonder dat alle Franse automerken een uitge
breid dieselgamma bieden. De Renault 19 met turbodie
sel krachtbron is hierbij nieuw.
Er wordt een serie van slechts 600
exemplaren gemaakt. De BX Pro
gress kost f.30.950,=De auto on
derscheidt zich door zaken als ge
tint glas, lichtmetalen velgen, me
taallok met vernislaag (donker
groen of grijs), specifieke striping,
velours bekleding uit de BX GTi
en een zwart dashboard.
Merk en type: Renault 19 Turbo-D
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1870 cc
Boring x slag: 80 x 93 mm
Vermogen: 93 pk bij 4200 tr/min
Koppel: 175 Nm bij 2250 tr/min
Het succes van de Citroën BX
gaat ook na de introductie van de
nieuwe ZX rustig door. Citroën
Nederland brengt opnieuw de BX
Progress op de markt, die eerder
dit voorjaar ook al verkrijgbaar
was. De BX 16 TGi diende we
derom als basis, die door een
aantal aantrekkelijke opties een
sportief chique uitstraling krijgt.
AUTOBEDRIJF
Vakmanschap en service als traditie.
De handgeschakelde vijfbak is
van het betere soort. De pook laat
de verschillende gangwissels be
hoorlijk exact inzetten. De bak is
afgeleid van het bestaande con
cept, maar op verschillende pun
ten op het hoge vermogen aange
past.
De 1992-modellen van de Renault
19 zijn uiterlijk aan een klein de
tail te herkennen. De motorkap
loopt namelijks iets minder ver
door en biedt zo plaats aan een
bij 2250 tr/min. In combinatie met
de 1040 kg wegende auto zorgt
deze vlotte diesel voor een top van
183 km/u en een acceleratie van 0
tot 100 in 11,3 seconden. Hiermee
behoort de Renault 19 absoluut tot
de snelsten in zijn klasse en pres
teert duidelijk beter dan de gro
tere 2.1 liter turbodiesel uit het
zelfde huis. Het is overigens mak
kelijk te vóórspellen dat dezelfde
1.9 liter turbodiesel binnen afzien
bare tijd in ieder geval in Frank
rijk ook in de Clio een plaats zal
krijgen.
De 19 Turbo-D is een vlotte auto
die ook tussenacceleraties snel
laat verlopen, al moet er dan even
geschakeld worden. Het moment
dat de turbo gaat assisteren is
duidelijk waarneembaar, zonder
dat de klap in de rug overdreven
groot is. De 1.9 Turbo-D is een za
lige krachtbron echter met één
punt van kritiek. Door isolatie-
maatregelen zou het geluidsni
veau wat verder naar beneden
gebracht mogen worden.
wat hogere grille. Ook werden de
sleuven in de voorbumper aange
past. Het front oogt zodoende bre
der en dat had de Renault 19 nou
net nodig. De auto heeft verder
stootstrips op de flanken en bum
pers, een in de achterklep geïnte
greerde spoiler, wisser achterop
en radiovoorbereiding met da
kantenne. De op onze auto aan
wezige lichtmetalen velgen vor
men een optie. Overigens kan de
Renault 19 Turbo-D met nog meer
extra's worden uitgerust zoals een
comfort- pakket met elektrische
bediening van portierruiten in
combinatie met centrale vergren
deling, een ergonomie-pakket met
beter verstelbare stoelen en een in
hoogte te variëren stuurkolom,
ABS, airco, een autoradio met be
diening aan het stuur, getint glas,
een elektrisch zonnedak en een
deelbaar neerklapbare achter
bank. In Frankrijk kent Renault
bovendien de Turbo-DX die stan
daard op het niveau zit van de
TXE.
f.36.490, De sportieve top wordt
bij de driedeurs gevormd door de
125 pk ESi en 160 pk VTi die te
koop zijn respectievelijk f.38.590,=
en f.48.490,=.
Honda brengt verder vier uitvoe
ringen van de sedan, te beginnen
bij de 1.5 DXi voor f.31.790,=.
Daarnaast zijn er volledig verge
lijkbaar met de driedeurs de types
1.5 LSi, 1.6 ESi en 1.6 VTi voor res
pectievelijk f.37.090,=, f.41.390,=
en f.51.590,=. Honda deelt mee
dat deze prijzen per 1 januari
1992, ondanks een verlaging van
de BVB subsidie voor katalysator-
auto's, niet zullen worden gewij
zigd.
De nieuwe Honda Civic is inmid
dels bij de Nederlandse dealers
gearriveerd. Deze compleet
nieuwe auto is verkrijgbaar als
vlot gelijnde driedeurs hatchback
en als grotere vierdeurs sedan. De
driedeurs modellen zullen nog
deze maand leverbaar worden,
terwijl de sedan rond de jaarwis
seling wordt verwacht. Enkele
maanden later volgt de Civic drie
deurs VEi met een unieke, zuinige
VTEC arm-mengsel motor.
De reeks start bij de driedeurs 1.3
DX voor f.27.290,=. Dezelfde auto
met 1.5 injectiemotor kost
f.29.890,Vervolgens is er de
luxe uitgedoste 1.5 LSi voor
f.34.790,= en de zuinige VEi voor
minuten zijn werk blijft doen om
overvloedige slijtage van dit
blaasapparaat te voorkomen. Het
is overigens voor het eerst dat Re
nault op een dieselmotor een der
gelijke voorziening toepast.
De nieuwe 1.9 liter turbodieselmo-
tor kan worden besteld in de drie
bekende carrosserievarianten
van de Renault 19: drie- en vijf-
deurs hatchback en de vierdeurs
Chamade. In Nederland wordt
slechts één uitrustingsvariant ge
leverd, die overeenkomt met de
GTR, GTS en GTX. Het dashboard
is standaard voorzien van een toe-
renteller, een analoog klokje, af-
dekbare ruimte voor de radio en
een aantal afzonderlijk regelbare
uitstroomopeningen van de ver
warming en ventilatie. De stoelen
en deurpanelen zijn met een grijs-
gestreepte stof bekleed, hier en
daar opgefrist met een rood en
groene lijn. Hoofd- en beenruimte
biedt de Renault 19 zowel voor-
als achterin in flinke mate. Het
comfort mag typisch Frans ge-
Almetingen: lengte 4,15 meter,
breedte 1,69 meter
Gewicht: 1040 kg
Prestaties: topsnelheid 183 km/u
acceleratie 0-100 in 11,3 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,4 liter/100
km
bij 120 km/u 6,1 liter/100 km
stadsverkeer 7,2 liter/100 km
Prijs: f.37.650,=
Wegenbelasting: f.365,tot
f.371,= per 3 mnd.
De dieselmotor kent in ons land
een specifieke toepassing voor zo
genaamde 'veelrijders'. Je moet
een behoorlijk aantal kilometers
per jaar rijden, wil een auto met
dieselmotor interessant worden.
Het Franse systeem zorgt echter
voor een grotere dieselpopulari-
teit. Het is daarom niet vreemd dat
bijvoorbeeld een Citroën BX en
XM voor ruim de helft met ruwolie-
gestookte motoren worden ver
kocht in het eigen land. Niet
vreemd ook dat bijvoorbeeld een
Peugeot 205 turbodiesel levens
vatbaar is.
Garrett
Renault heeft de ontwikkeling van
personenautodiesels een tijdje
aangekeken. Alhoewel het merk
zijn eerste dieselmotor al in de ja-
ren twintig in een vrachtwagen in
troduceerde, duurde het nog tot
modellenjaar 1979 dat de 2.1 liter
diesel in de Renault 20 verscheen.
Deze krachtbron treffen we nog
steeds met of zonder turbocom
pressor in de 21, 25 en Espace. De
Renault 9 en 11 werden voor het
eerst geleverd met een kleine 1.6
diesel, die bij de introductie van
de Renault 19 in 1988 tot 1.9 liter
werd vergroot. De laatste ontwik- verte nog wat ruisend geluid on-
keling op dit concept is de toevoe- der te kap te horen.
ging van een turbocompressor. De hier de vloeistofkc
Garrett T2 zorgt voor een fors ver- turbocompressor i
mogen van 93 pk bij 4200
en een prima koppel van
noemd worden. De stoelen bieden
een goede zijdelingse steun en zit
ten niet te hard of te zacht. Het ge
heel maakt een verzorgde, doch
weinig spannende indruk, terwijl
de afwerking op een hoog niveau
staat. Standaard zijn verder de in
hoek verstelbare hoofdsteunen
voorin, twee met de hand van bin
nenuit verstelbare buitenspiegels
en een fijne stuurbekrachtiging.
De nieuwe 1.9 liter turbomotor is in
het middenklasse segment één
van de fijnste aieselkrachtbron-
nen die op dit moment worden ge
maakt. De prestaties liggen op
een hoog niveau, terwijl het uitrus
tingsniveau voldoende is met
standaard een toerenteller en
stuurbekrachtiging. Helaas is het
geluidsniveau van de motor wat
aan de hoge kant.
katalysator mogelijk. Met de Spri
te- uitvoering valt de Mini terug in
het chroom-tijdperk en oogt weer
als vanouds. De motor maakt de
auto stiller en pittiger voor een
prijs van f.!7.495,=. De automaat
met vuile motor is voorlopig nog
even op speciale bestelling te le
veren.
Daarnaast is ook de Cooper-toe-
komst verzekerd. De Cooper-mo
tor levert met injectie 63 pk en kost
inclusief auto f.21.495,=.
Er gingen al langer geruchten,
maar Rover heeft de toekomst van
de nog immer populaire Mini vei
lig gesteld. Als namelijk vanaf
1993 alleen auto's met een gere
gelde driewegkatalysator mogen
worden verkocht, vervallen alle
modellen die hieraan niet kunnen
voldoen. Dat gaat meestal om de
kleinere, wat verouderde auto's.
Er zou zo op die manier een einde
aan de legendarische Mini ko
men.
No-nonsense
De Renault 19 kan eigenlijk het
beste als een no-nonsense auto
worden omschreven. Het uiterlijk
is zakelijk en spreekt een groot ko-
perspubliek aan. De auto onder
scheidt zich daarom voornamelijk
door de comfortabele wegligging
en het ruime interieur, terwijl de
nieuwe turbodieselmotor wat be
treft levendigheid uniek genoemd
mag worden.
De 1.9 liter 4 cylinder geblazen
dieselmotor levert goede presta
ties, maar houdt daarnaast het
brandstofverbruik zeer binnen de
perken. Gemiddeld mag met een
stevige rijstijl gerekend worden
op 1 liter dieselolie op 14,5 kilome
ter.
Het dieselaanbod van de Renault
19 is bijzonder ruim. De gewone
1.9 diesel is er in drie koetsvarian-
ten en twee uitrustingsniveaus,
terwijl de Turbo-D het aanbod tot
9 modellen uitbreidt. Als driedeurs
kost de snelle diesel f.37.650, ter
wijl er voor de 5-deurs en Cha
made f.38.650,= op tafel moet ko
men. De TD driedeurs kost
f.29.750, terwijl de completere
GTD vanaf f.31.625,= wordt aan
geboden. De Turbo-D is zodoende
gemaakt voor de verwende kilo
metervreter.
Chamade
Op het moment dat de motor
wordt afgezet, is er heel in de
nd ge
Het betreft
roeling van de
r die nog enkele
fl ii W
T I