MERCEDES 500E Fiat bestelwagens vernieuwd Accu met reserve LOM iitie. Ford Scorpio als stationwagon Nissan Sunny GTI-R uit Harderwijk Detailwijzigingen Seat Marbella ïlïïï Rijnlease IP IN tp NTIE*| EEK i a I I I I I ,3LS n i i i i. i i i i i i i i i i i i i i i i i i i M jer 1991 - pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 21 november 1991 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER vervolg van pagina 1 tie. in de 500E uitstekende zetels met D WAARD! TELEFOON 04255-3944 altijd een irdelen J km seerd als rsen. ^3 NISSAN ML u™ Rollbar Met betrekking tot de vrije tijd breidt Fiat het programma van de Fiorino verder uit. De Fiorino Pa- M Pril» 13.950, - 22.950, - 7.950, - 11.950, - 14.950, - 18.950, - 18.950, - 21.950, - 12.950, - 15.950, - 17.950, - 14.950, - *1.950,- 1.950,- 12.950, - 9.950 13.950, - 14.950, - 7.950, - 16.950, - 9.950, - 11.950, - 18.950, - 17.950, - 15.950, - Nissan Sunny 1.4 L l v.a. 23.345,-ind. BTW f Meer informatie in onze showroom. Burg Jansenstraat 52-56, Tllbarg, Tel.: 013-613911 luxe stationcars auto nog een kan worden. 1989 13.9 1990 22.9 I985 I987 I987 I989 I989 I989 I986 I987 I988 I987 1987 23.9 1988 29.9 I987 I986 I988 I988 I986 I988 I996 I987 I990 990 988 15.950,- Het feit echter dat op de IAA in Frankfurt twee exemplaren te zien waren, geeft al aan dat seriepro- duktie niet lang meer op zich laat wachten. Het gebruik is heel eenvoudig. Is de hoofdaccu leeg, dan kan een gele schakelaar bovenop de accu worden omgezet. Hierdoor wordt het hulp-deel in werking gesteld. De auto kan nu normaal worden gestart. Als de motor loopt, wordt de schakelaar teruggezet en kan de hoofdaccu weer worden opge laden tijdens het rijden. Uit testen is gebleken dat een dieselmotor (Land Rover TD) maar liefst vijf tien keer op de noodaccu gestart kon worden, terwijl dat aantal bij Het is nog steeds de vraag of de in liter. De maximum laadlengte be- 1984 gepresenteerde Ford Scorpio drac gaat verschijnen als ruime station- oogt wagon. Ford toonde onlangs een 3uze studiemodel wat behoorlijk pro- ir de duktie-rijp lijkt. De Scorpio Tur- nier, zoals ie in Duitsland ge noemd wordt, biedt met de achter bank in normale positie al een laadvolume van 1130 liter, terwijl dit kan worden uitgebreid tot 2180 De mobiliteit in stedelijk gebied, de toename van vrije tijd en de strenger wordende milieu-eisen hebben bij Fiat de aandacht. Fiat komt met de Ducato Elettra spe ciaal voor gebruik in de stad en beperkt daarmee de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en het geluidsni veau. Na de Panda is dit de tweede elektrisch aange dreven Fiat die in Italië gewoon bij de dealer te koop is. Nieuw zijn verder de Fiorino Pick-up LX en Panorama, terwijl de Fiat Talento aan het Nederlandse leverings programma is toegevoegd. De elektromotor van de Ducato Elettra wordt gevoed door een grote accu met 28 cellen van 6 Volt. Deze is in een houten contai ner voorin de laadruimte ge plaatst. De remmen, koppeling en versnellingsbak komen uit de Du cato met benzinemotor, terwijl voor de ophanging van de Ducato 14 is gebruik en achter de as van de Ducato 18 te vinden is. Een me lijk, maar gezien het kleine be lang van grote en lux is het de vraag of de commercieel succes 1 Het brandstofverbruik valt, gezien het enorme krachtspotentieel, nog wel mee. Waren we met de 12 cy linder 600 SEL bij rustig rijden 1 op 5 gewend, dan klinkt 1 op 7 bij een fors gereden rit met 500E niet omsympathiek. De Mercedes-koper heeft in het 500-segment voor hetzelfde be drag de keuze uit de sportieve 500E of de statische 500 SE. De 500E staat namelijk voor f.239.300,= in de prijst. De grotere broer kost f.650, meer. De keuz* zal in de meeste gevallen naar d» SE uitgaan, zodat de 500E als een echte hefhebbersauto uit de bus komt. Overigens kwam de auto in clusief accessoires op een totaal bedrag van f.261.290,=. steeds professioneler opererende bedrijf BMW's M3 opgebouwd en onderhouden voor John Bosch en - in 1990 - ook voor de circuitcou- reurs van het Marlboro BMW Dealerteam. Dat '91 het laatste BMW-jaar voor Bosch zou wor den, stond vorig jaar al vast. BMW stelde de preparateur vroegtijdig in de gelegenheid een andere partner te zoeken. De samenwerkingsovereenkomst met Nissan houdt onder andere in dat Barron Sports ten dele de ont wikkeling verzorgt van de Nissan Sunny GTi-R in Groep N rally-uit- voering. Dit gebeurt in opdracht van en in nauwe samenwerking met Nissan Motorsports Europe in Milton Keynes. Tevens brengt Bar ron exclusief voor Nederland spe ciale autosportonderdelen op de markt. Barron Sports Development in Harderwijk heeft onlangs een ex clusieve samenwerkingsovereen komst gesloten met Nissan voor de ontwikkeling en commercialise ring van Nissan autosportonder delen, evenals de opbouw en het onderhoud van wedstrijdwagens. Ofschoon naast de preparatie van John Bosch' nieuwe Sunny GTI-R rallywagen nog geen concrete deals bestaan, zijn in Harderwijk al verscheidene aanvragen bin nen van andere teams en rijders. Barron Sports Development is vijf jaar geleden opgericht door John Bosch en zijn eerste monteur Er win Severijns. Aanvankelijk wer den in het Harderwijkse atelier de Audi's Quattrp en Volkswagen Golf GTi 16V geprepareerd waar mee Bosch tot 1988 wedstrijden reed. Sindsdien werden door het de benzine-variant (Range Rover V8) zelfs dertig bedroeg. De Pulsar accu is overigens ook milieuvriendelijk. Meer dan 98% van de gebruikte materialen is op nieuw te gebruiken, terwijl de accu zelf al voor zo'n 65% uit her gebruikte materialen is gemaakt. De Pulsar Ready Reserve accu heeft een adviesprijs van f.298, Informatie over verkoopadressen: Pulsar Benelux, Postbus 7018, 4800 GA Breda, telefoon 076-203869. norama is een auto op geel kente ken met zijruiten en een achter bank. Deze auto kan dus makke lijk worden gebruikt als personen auto, maar is ook in een handom- Het komt maar al te vaak voor dat automobilisten per ongeluk hun lichten laten branden. Komen ze een halve dag later terug bij hun auto, dan is de accu volledig uit geput en kan een garage worden gebeld. Pulsar komt echter met een nieuwe ontwikkeling op accu- gebied. De Pulsar Ready Reserve accu heeft namelijk een inge bouwde noodaccu voor dit soort onvoorziene omstandigheden. De bouw van het apparaat is ook af wijkend. In tegenstelling tot het af wisselen van de positieve en ne gatieve platen in een conventio nele accu, wisselt Pulsar deze pla ten drie aan drie af. In totaal zijn 26 platen aanwezig en nog eens tien in de hulpaccu. 500-segment Dat betekent dat alle andere za ken standaard zijn: vier elektri sche portierruiten, centrale ver grendeling, prima Becker audio- installatie, houten afwerking van dashboard en portierpanelen, buitentemperatuurmeter, tempo- mat, niveauregeling, spiegelver- warming, airconditioning, getint is, koplampsproeiers, metaal lok en een tot 90 liter vergrootte brandstoftank. e maximum laadlengte be- lagt 2 meter. Van achter gezien gt de Scorpio Tumier als de Sierra Stationwagon. De ombouw is in ieder geval goed gelukt, de extra ruimte is er niet simpelweg aangeplakt. Het is echter de vraag of het nog zin heeft na ze ven jaar Scorpio de wagon uit te brengen. De vijfdeurs en sedan verkopen nog steeds heel behoor- draai tot bestelwagen om te vor men. Er kan worden gekozen voor een 1.3 en 1.5 liter benzinemotor met katalysator of de 1.7 liter die sel. Heel grappig is de Fiat Fio rino Pick-up LX die te herkennen is aan zwarte lak, getint glas, ver- stralers in de voorbumper, houten strips op de laadvloer, rubber be- schermstrips op de flanken en ex tra haken en ogen om de lading vast te zetten. Binnenin vinden we elektrische raambediening, nieuwe stoel- en portierbekleding en een sportief stuurwiel. Voorts zijn er nog een aantal extra's ver krijgbaar zoals een beklede roll bar en dubbele bergvakken ach terin. Beide auto's zijn nog niet in ons land leverbaar. Waarschijn lijk wil de importeur eerst de reac ties uit de markt afwachten. Een aardige aanvulling van de Ducato-reeks betreft de Talento die zich onderscheidt door de korte wielbasis van 2,31 meter en een lengte van slechts 4,16 meter. Hierdoor is de Talento zeer ge schikt voor bezorgwerk in steden en als 'intercity'. In ons land wordt de Talento gelevert met een 70 pk 1930 cc dieselmotor die goed is voor een top van 123 km/u. Volbloed Grote bewondering ook voor de techniek onder de motorkap. Daar ligt namelijk de 5 liter V8 bekend uit de 500 SL en 500 SE/SEL. Met een exacte inhoud van 4973 cc en 4 kleppen per cylinder is deze beul goed voor 326 pk bij 5700 tr/ min en een gigantisch koppel van 480 Nm bij 3900 tr/min. Hiervan is minimaal 400 Nm beschikbaar tussen ongeveer 2000 en 5500 tr/ min. Dit betekent dat de V8 al vanaf stationair toerental soepel loopt. Het gaspedaal hoeft maar licht ingeduwd te worden voor een vlotte acceleratie. Natuurlijk is volgens Duits gebruik de top snelheid afgeregeld op 250 km/u terwijl het sprintje van 0 tot 100 in 6,1 seconden wordt volbracht. Een echte volbloed, die ook met lage snelheden prima te handhaven is. 9^ Overigens geeft het snelle accele- reren bij dit soort auto's een gro tere kick dan de hoge topsnelheid. De Mercedes 500E wordt altijd aangeboden met een viertraps automaat met een sport/economy mogelijkheid. Na het openen van de zware por tieren zien we een rijkelijk uitge dost interieur. De Mercedes 500E is opmerkelijk compleet uitgerust. Wie normaal bij Mercedes een vrij vlakke stoel gewend is, vindt in rlö ^flAP niiciolronrla *7oiolc mot terende actieradius aan. De Du cato Elettra haalt een top van 90 km/u en heeft bij een ledig ge wicht van 2390 kg, een laadver mogen van 800 kg en een actiera dius van slechts 70 km. De op- laadtijd bedraagt 8 uur. goede steun voor lenden en bo venbenen. De elektrische verstel- mogelijkheden zorgen voor een prima zit. De testauto was voor zien van een bescheiden optielijst met schuif-Zkanteldak, elektrisch verstelbare stuurkolom, een air bag voor de bestuurder, rolgor dijn voor de achterruit, voorstoe len met verwarming en lederen bekleding. Ook een succesnummer moet re gelmatig worden gewijzigd en verbeterd, dat bewijst Seat met de Marbella, die als 1992-model en- ae uucai° 10 ie vinaen is. ten me- kele detailveranderingen heeft ,er °P het dashboard geeft de res- ondergaan. Zo zien we aan de buitenkant dikke kunststof banden langs de dakranden. Aan de ba sis van het programma staat de Marbella Special die al is voor zien van dikke stootranden en fraaie wieldoppen. De meeste no viteiten vinden we echter in het in terieur. De enkele jaren terug grondig gewijzigde stoelen heb ben voortaan een ander bekle- dingsstofje wat duidelijk moder ner en vrolijker aandoet. Daar naast werd het dashboard onder handen genomen. Het is niet zo zeer de indeling die is gewijzigd, maar door gebruik te maken van groene lijnen heeft het geheel een totaal andere aanblik. .ar--

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 35