MERCEDES 500E
Fiat bestelwagens vernieuwd
Accu met reserve
LOM
iitie.
Ford Scorpio
als stationwagon
Nissan Sunny GTI-R uit Harderwijk
Detailwijzigingen Seat Marbella
ïlïïï
Rijnlease
IP
IN
tp
NTIE*|
EEK
i
a
I I I I I
,3LS
n
i
i
i
i.
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
M
jer 1991 - pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 november 1991 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
vervolg van pagina 1
tie.
in de 500E uitstekende zetels met
D WAARD!
TELEFOON 04255-3944
altijd een
irdelen
J km
seerd
als
rsen.
^3 NISSAN
ML u™
Rollbar
Met betrekking tot de vrije tijd
breidt Fiat het programma van de
Fiorino verder uit. De Fiorino Pa-
M Pril»
13.950, -
22.950, -
7.950, -
11.950, -
14.950, -
18.950, -
18.950, -
21.950, -
12.950, -
15.950, -
17.950, -
14.950, -
*1.950,-
1.950,-
12.950, -
9.950
13.950, -
14.950, -
7.950, -
16.950, -
9.950, -
11.950, -
18.950, -
17.950, -
15.950, -
Nissan Sunny 1.4 L
l v.a. 23.345,-ind. BTW
f Meer informatie in onze showroom.
Burg Jansenstraat 52-56, Tllbarg, Tel.: 013-613911
luxe stationcars
auto nog een
kan worden.
1989 13.9
1990 22.9
I985
I987
I987
I989
I989
I989
I986
I987
I988
I987
1987 23.9
1988 29.9
I987
I986
I988
I988
I986
I988
I996
I987
I990
990
988 15.950,-
Het feit echter dat op de IAA in
Frankfurt twee exemplaren te zien
waren, geeft al aan dat seriepro-
duktie niet lang meer op zich laat
wachten.
Het gebruik is heel eenvoudig. Is
de hoofdaccu leeg, dan kan een
gele schakelaar bovenop de accu
worden omgezet. Hierdoor wordt
het hulp-deel in werking gesteld.
De auto kan nu normaal worden
gestart. Als de motor loopt, wordt
de schakelaar teruggezet en kan
de hoofdaccu weer worden opge
laden tijdens het rijden. Uit testen
is gebleken dat een dieselmotor
(Land Rover TD) maar liefst vijf
tien keer op de noodaccu gestart
kon worden, terwijl dat aantal bij
Het is nog steeds de vraag of de in liter. De maximum laadlengte be-
1984 gepresenteerde Ford Scorpio drac
gaat verschijnen als ruime station- oogt
wagon. Ford toonde onlangs een
3uze studiemodel wat behoorlijk pro-
ir de duktie-rijp lijkt. De Scorpio Tur-
nier, zoals ie in Duitsland ge
noemd wordt, biedt met de achter
bank in normale positie al een
laadvolume van 1130 liter, terwijl
dit kan worden uitgebreid tot 2180
De mobiliteit in stedelijk gebied, de toename van vrije
tijd en de strenger wordende milieu-eisen hebben bij
Fiat de aandacht. Fiat komt met de Ducato Elettra spe
ciaal voor gebruik in de stad en beperkt daarmee de
uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en het geluidsni
veau. Na de Panda is dit de tweede elektrisch aange
dreven Fiat die in Italië gewoon bij de dealer te koop is.
Nieuw zijn verder de Fiorino Pick-up LX en Panorama,
terwijl de Fiat Talento aan het Nederlandse leverings
programma is toegevoegd.
De elektromotor van de Ducato
Elettra wordt gevoed door een
grote accu met 28 cellen van 6
Volt. Deze is in een houten contai
ner voorin de laadruimte ge
plaatst. De remmen, koppeling en
versnellingsbak komen uit de Du
cato met benzinemotor, terwijl
voor de ophanging van de Ducato
14 is gebruik en achter de as van
de Ducato 18 te vinden is. Een me
lijk, maar gezien het kleine be
lang van grote en lux
is het de vraag of de
commercieel succes 1
Het brandstofverbruik valt, gezien
het enorme krachtspotentieel, nog
wel mee. Waren we met de 12 cy
linder 600 SEL bij rustig rijden 1
op 5 gewend, dan klinkt 1 op 7 bij
een fors gereden rit met 500E niet
omsympathiek.
De Mercedes-koper heeft in het
500-segment voor hetzelfde be
drag de keuze uit de sportieve
500E of de statische 500 SE. De
500E staat namelijk voor
f.239.300,= in de prijst. De grotere
broer kost f.650, meer. De keuz*
zal in de meeste gevallen naar d»
SE uitgaan, zodat de 500E als een
echte hefhebbersauto uit de bus
komt. Overigens kwam de auto in
clusief accessoires op een totaal
bedrag van f.261.290,=.
steeds professioneler opererende
bedrijf BMW's M3 opgebouwd en
onderhouden voor John Bosch en -
in 1990 - ook voor de circuitcou-
reurs van het Marlboro BMW
Dealerteam. Dat '91 het laatste
BMW-jaar voor Bosch zou wor
den, stond vorig jaar al vast.
BMW stelde de preparateur
vroegtijdig in de gelegenheid een
andere partner te zoeken.
De samenwerkingsovereenkomst
met Nissan houdt onder andere in
dat Barron Sports ten dele de ont
wikkeling verzorgt van de Nissan
Sunny GTi-R in Groep N rally-uit-
voering. Dit gebeurt in opdracht
van en in nauwe samenwerking
met Nissan Motorsports Europe in
Milton Keynes. Tevens brengt Bar
ron exclusief voor Nederland spe
ciale autosportonderdelen op de
markt.
Barron Sports Development in
Harderwijk heeft onlangs een ex
clusieve samenwerkingsovereen
komst gesloten met Nissan voor de
ontwikkeling en commercialise
ring van Nissan autosportonder
delen, evenals de opbouw en het
onderhoud van wedstrijdwagens.
Ofschoon naast de preparatie van
John Bosch' nieuwe Sunny GTI-R
rallywagen nog geen concrete
deals bestaan, zijn in Harderwijk
al verscheidene aanvragen bin
nen van andere teams en rijders.
Barron Sports Development is vijf
jaar geleden opgericht door John
Bosch en zijn eerste monteur Er
win Severijns. Aanvankelijk wer
den in het Harderwijkse atelier de
Audi's Quattrp en Volkswagen
Golf GTi 16V geprepareerd waar
mee Bosch tot 1988 wedstrijden
reed. Sindsdien werden door het
de benzine-variant (Range Rover
V8) zelfs dertig bedroeg.
De Pulsar accu is overigens ook
milieuvriendelijk. Meer dan 98%
van de gebruikte materialen is op
nieuw te gebruiken, terwijl de
accu zelf al voor zo'n 65% uit her
gebruikte materialen is gemaakt.
De Pulsar Ready Reserve accu
heeft een adviesprijs van f.298,
Informatie over verkoopadressen:
Pulsar Benelux, Postbus 7018, 4800
GA Breda, telefoon 076-203869.
norama is een auto op geel kente
ken met zijruiten en een achter
bank. Deze auto kan dus makke
lijk worden gebruikt als personen
auto, maar is ook in een handom-
Het komt maar al te vaak voor dat
automobilisten per ongeluk hun
lichten laten branden. Komen ze
een halve dag later terug bij hun
auto, dan is de accu volledig uit
geput en kan een garage worden
gebeld. Pulsar komt echter met
een nieuwe ontwikkeling op accu-
gebied. De Pulsar Ready Reserve
accu heeft namelijk een inge
bouwde noodaccu voor dit soort
onvoorziene omstandigheden. De
bouw van het apparaat is ook af
wijkend. In tegenstelling tot het af
wisselen van de positieve en ne
gatieve platen in een conventio
nele accu, wisselt Pulsar deze pla
ten drie aan drie af. In totaal zijn
26 platen aanwezig en nog eens
tien in de hulpaccu.
500-segment
Dat betekent dat alle andere za
ken standaard zijn: vier elektri
sche portierruiten, centrale ver
grendeling, prima Becker audio-
installatie, houten afwerking van
dashboard en portierpanelen,
buitentemperatuurmeter, tempo-
mat, niveauregeling, spiegelver-
warming, airconditioning, getint
is, koplampsproeiers, metaal
lok en een tot 90 liter vergrootte
brandstoftank.
e maximum laadlengte be-
lagt 2 meter. Van achter gezien
gt de Scorpio Tumier als de
Sierra Stationwagon. De ombouw
is in ieder geval goed gelukt, de
extra ruimte is er niet simpelweg
aangeplakt. Het is echter de
vraag of het nog zin heeft na ze
ven jaar Scorpio de wagon uit te
brengen. De vijfdeurs en sedan
verkopen nog steeds heel behoor-
draai tot bestelwagen om te vor
men. Er kan worden gekozen voor
een 1.3 en 1.5 liter benzinemotor
met katalysator of de 1.7 liter die
sel. Heel grappig is de Fiat Fio
rino Pick-up LX die te herkennen
is aan zwarte lak, getint glas, ver-
stralers in de voorbumper, houten
strips op de laadvloer, rubber be-
schermstrips op de flanken en ex
tra haken en ogen om de lading
vast te zetten. Binnenin vinden we
elektrische raambediening,
nieuwe stoel- en portierbekleding
en een sportief stuurwiel. Voorts
zijn er nog een aantal extra's ver
krijgbaar zoals een beklede roll
bar en dubbele bergvakken ach
terin. Beide auto's zijn nog niet in
ons land leverbaar. Waarschijn
lijk wil de importeur eerst de reac
ties uit de markt afwachten.
Een aardige aanvulling van de
Ducato-reeks betreft de Talento
die zich onderscheidt door de
korte wielbasis van 2,31 meter en
een lengte van slechts 4,16 meter.
Hierdoor is de Talento zeer ge
schikt voor bezorgwerk in steden
en als 'intercity'. In ons land wordt
de Talento gelevert met een 70 pk
1930 cc dieselmotor die goed is
voor een top van 123 km/u.
Volbloed
Grote bewondering ook voor de
techniek onder de motorkap. Daar
ligt namelijk de 5 liter V8 bekend
uit de 500 SL en 500 SE/SEL. Met
een exacte inhoud van 4973 cc en
4 kleppen per cylinder is deze
beul goed voor 326 pk bij 5700 tr/
min en een gigantisch koppel van
480 Nm bij 3900 tr/min. Hiervan is
minimaal 400 Nm beschikbaar
tussen ongeveer 2000 en 5500 tr/
min. Dit betekent dat de V8 al
vanaf stationair toerental soepel
loopt. Het gaspedaal hoeft maar
licht ingeduwd te worden voor
een vlotte acceleratie. Natuurlijk
is volgens Duits gebruik de top
snelheid afgeregeld op 250 km/u
terwijl het sprintje van 0 tot 100 in
6,1 seconden wordt volbracht. Een
echte volbloed, die ook met lage
snelheden prima te handhaven is. 9^
Overigens geeft het snelle accele-
reren bij dit soort auto's een gro
tere kick dan de hoge topsnelheid.
De Mercedes 500E wordt altijd
aangeboden met een viertraps
automaat met een sport/economy
mogelijkheid.
Na het openen van de zware por
tieren zien we een rijkelijk uitge
dost interieur. De Mercedes 500E
is opmerkelijk compleet uitgerust.
Wie normaal bij Mercedes een
vrij vlakke stoel gewend is, vindt
in rlö ^flAP niiciolronrla *7oiolc mot
terende actieradius aan. De Du
cato Elettra haalt een top van 90
km/u en heeft bij een ledig ge
wicht van 2390 kg, een laadver
mogen van 800 kg en een actiera
dius van slechts 70 km. De op-
laadtijd bedraagt 8 uur.
goede steun voor lenden en bo
venbenen. De elektrische verstel-
mogelijkheden zorgen voor een
prima zit. De testauto was voor
zien van een bescheiden optielijst
met schuif-Zkanteldak, elektrisch
verstelbare stuurkolom, een air
bag voor de bestuurder, rolgor
dijn voor de achterruit, voorstoe
len met verwarming en lederen
bekleding.
Ook een succesnummer moet re
gelmatig worden gewijzigd en
verbeterd, dat bewijst Seat met de
Marbella, die als 1992-model en- ae uucai° 10 ie vinaen is. ten me-
kele detailveranderingen heeft ,er °P het dashboard geeft de res-
ondergaan. Zo zien we aan de
buitenkant dikke kunststof banden
langs de dakranden. Aan de ba
sis van het programma staat de
Marbella Special die al is voor
zien van dikke stootranden en
fraaie wieldoppen. De meeste no
viteiten vinden we echter in het in
terieur. De enkele jaren terug
grondig gewijzigde stoelen heb
ben voortaan een ander bekle-
dingsstofje wat duidelijk moder
ner en vrolijker aandoet. Daar
naast werd het dashboard onder
handen genomen. Het is niet zo
zeer de indeling die is gewijzigd,
maar door gebruik te maken van
groene lijnen heeft het geheel een
totaal andere aanblik.
.ar--