MILIEUKEURING INGEVOERD Ford Courier en Transit N IJS NS 1 Sterke positie behouden de France Fiat blijft in Tour Iets hogere autoverkopen in Europa en een marktaandeel van 12,7 procent. Daarna volgden General Motors (1,31 mln; +6,1%), Ford (1,30 mln; +7,3%), Peugeot/Ci- troën (1,24 mln; - 7,0%) en Renault Camperopbouw voor Campo Crew-cab 1 I 11 ïTiTi I r j Nissan's profijt^ plan g 50,- NL os DE AUTOMAAT - Donderdag 14 november 1991 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER er 1991-pagina 10 9 CO-gehalte r i met 030. ige Denissen BV I 0 maanden 3-garantie 52-56 83911 en medeweggebrui ops ver dem en traging en t de voorwiel bekeken. een sen- spe- tmo- ^NISSAN^fc Bk s gesloten 1.26.005 88 pk benzi- Nissan Sunny 1.4 L v.a. 23.345,-incl. BTW f Meer informatie in onze showroom. Burg. Jansenstraat 52 56, Tilburg, Tel.: 013-663911 iten van de :?op Ir ge- het al) Heftruck Het interieur is aangepast aan de eisen van deze tijd. Alle Transits 1-W.. M Als op 4 juli volgend jaar de 79ste Tour de France van start gaat, zal het grootste deel van de begelei- (1,05 mln, +3,5%). De Japanse merken zagen hun afzet in Europa met ruim 9 procent groeien en be reikten daarmee een marktaan deel van 12,6 procent. (Bron: Rai) Sinds 1 september wordt een groot aantal auto's dat wordt aangeboden voor de jaarlijkse Algemene Perio dieke Keuring (APK) meteen gecontroleerd volgens de richtlijnen van de zogenaamde milieukeuring. In eerste instantie zou deze keuring worden uitgevoerd door een onafhankelijke instantie. Toen dat niet te verwezenlij ken viel, werd besloten de milieukeuring aan de APK te plakken. Wat wordt er nu tijdens keuring gedaan en voor welke auto's geldt het. Boedapest - Als een van de grootste aanbieders in het segment lichte bedrijfswagens is het voor Ford van groot belang bij de tijd te blijven en bovendien de klant een ruime keuze te bieden. Daarom presenteert het merk nu een zowel aan de buitenkant als onder de mo torkap vernieuwde Transit. Daarnaast is Ford met een nieuw model bedrijfswagen op de markt gekomen, de Courier. Dit is een kleine bestelwagen, gebaseerd op de Fiesta. Deze auto wordt echter afzonderlijk in de markt gezet zodat we met nadruk moeten spreken van de Ford Courier en niet de Fiesta Courier. 'rance zal in 1992 ook tandoen. Op zaterdag «e etappe Brussel- "ereden, op zondag ijactie cessoires 14000 km f40.595,- 60 x 342,38,-) De Tour de Fr"” Nederland aanc 11 juli wordt de Valkenburg gereden, op zondag 12 juli gevolgd door Valkenburg- Koblenz. waar de Opel absoluut geen moeite mee heeft. De Opel Campo is te koop bij alle Opel-dealers en is er in verschillende uitvoeringen et 2- en 4- wielaandrijving en snzine- en dieselmotoren. De Opel Campo Crew-Cab kost f.25.688, exclusief BTW en uiter aard exclusief de opbouw. Vorig jaar introduceerde firma Polar een camperopbouw voor de Isuzu Campo Sportscab. De in middels tot Opel omgedoopte auto kan nu ook met dubbele cabine met (crew-cab) van zo'n opbouw wor- ben den voorzien. Een groot voordeel Op< van de dubbele cabine is dat vier personen mee op vakantie kun nen. De opbouw weegt 390 kg, van een gaskabel, maar een s< sor meet de stand van het gasj daal en geeft dit door aan het l tormanagement systeem. Het ver mogen van deze turbo-diesel mo tor is ruim voldoende. Het maxi male koppel bedraagt 224 Nm bij 2100 tpm, terwijl 80% van dit kop pel reeds bij 1500 toeren per mi nuut beschikbaar is. Dit garan deert een vlotte acceleratie, ook tijdens inhaalmanouvres. De nieuwe turbodiesel, die uiteraard is voorzien van directe inspuiting, wordt op dit moment alleen als optie in een aantal grijs kenteken- versies geleverd. De benzinemotoren ondergingen ook enige veranderingen. Er is een keuze uit een 2 liter voorzien van een dubbele venturi Weber carburateur en een motor met de zelfde inhoud, maar dan uitgerust met een electronisch geregelde multi-point injectie. De motoren le veren respectievelijk 88 en 97 pk. Beide motoren zijn voorzien van een bovenliggende nokkenas. De injectiekrachtbron voldoet met een geregelde driewegkatalysator aan de US'83-norm. Voor auto's met en geregelde driewegkatalysator geldt een eis van 0,5% ongeacht het type. Ove rigens duurt het opmeten van het CO-gehalte slechts 30 seconden, terwijl het instellen van het juiste toerental vaak meer werk is. Zodoende is het tarief voor een APK-keuring aangepast. De keu ring kost sinds 1 september f.92,40 inclusief BTW. Wordt de APK-keu- ring inclusief milieukeuring uitge voerd samen met een grote beurt, dan betaalt de klant alleen het af- meldtarief van f.8,90. Niet alle auto's hoeven aan de nieuwe eisen te voldoen. Voor auto's met een bouwjaar tussen 1 januari 1974 en 31 december 1979 veranderd er niets. Zij moeten aan de bekende 4,5% blijven voldoen. Voor auto's die voor 1 januari 1974 in gebruik zijn genomen, dus ook auto's die na deze datum pas in Nederland zijn geimporteerd (klassiekers en oldtimers) geldt helemaal geen uitlaatemissie-eis. Niemand hoeft dus te schrikken van de milieukeuring. In veel ge- v, vallen zullen auto's aan de vast- krachtbron geen goede meetme- gestelde norm voldoen, de thode bestaat. De motor moet eerst waarde is immers door de fabri- stationair het in het boek aange- kant opgegeven. dende auto's weer het Fiat-em- bleem dragen. Het Italiaanse con cern heeft met de Tour-organisatie weer een contract voor de vol gende drie jaar afgesloten. Tij dens de 3.830 km lange Tour van 1992 zullen meer dan 300 auto's van Fiat aanwezig zijn, terwijl ook een flinke cifvaardiging Fiat-me- dewerkers ruim drie weken assis tentie zullen verlenen. Het gaat voor het meerendeel om de Cro- ma, maar ook de Tempra, Tipo, Uno, Panda en Iveco Daily wor den voor specifieke taken ingezet. Fiat is ook aanwezig tijdens een aantal belangrijke andere wieler rondes zoals Parijs-Roubaix, Tour de l'Avenir, Paris-Tours en niet te vergeten de Giro d'Italia. De Ford Transit is gemoderni seerd. Aan de buitenkant is dat te zien aan de nieuwe grille, de ge wijzigde koplampen en richting aanwijzers en de aan het geheel aangepaste voorbumper. Het grootste nieuws vinden we echter onder de motorkap. Naast de reeds bekende 2.5 liter dieselmo tor zijn er nu twee nieuwe diesel varianten leverbaar. De be staande direct ingespoten diesel van 70 pk wordt nu ter zijde ge staan door een eveneens onge blazen versie van 80 pk. Het kop pel nam toe van 143 naar 170 Nm en wordt in beide gevallen bij 2500 tr/min bereikt. De 80 pk va riant is voorzien van uitlaatgasre circulatie en heeft zodoende la gere emissiewaarden en is vrien delijker voor het milieu. Beide die sel zijn zowel in de gesloten Tran sit als in de bus-versies verkrijg baar. De 70 pk diesel is tegen meerprijs milieuvriendelijk te le veren. Turbodiesel Volledig nieuw is een 2,5 liter tur bo-diesel motor met een vermogen van 100 pk. Deze motor is voorzien van het EPIC motormanagement systeem met electronisch gaspe daal: er is dus geen sprake meer weg komt ie goed tot zijn recht. In halen is -zeker met de turbo-diesel motor- een fluitje van een cent. Ook het geluidsniveau in de ca bine blijft door de toepassing van geluidabsorberende materialen ruim binnen de perken. Oplopend dak Met de geheel nieuwe Courier be treedt Ford een deel van de be- stelwagenmarkt waar ze eerder nog nauwelijks vertegenwoordigd waren. Het segment werd gedomi neerd door concurrenten als de Renault Express en de Citroen Cl5. Het is een segment waarin de binnen-afmetingen van door slaggevende betekenis zijn. De Ford Courier is dan ook voorzien van de grootste laadruimte en laadbreedte in zijn klasse. Het laadvolume is maar liefst 2,8 ku bieke meter groot, ruim tweemaal zo groot als bij de Ford Fiesta Van. Dat de Courier gebaseerd is Prijzen op de Fiesta is duidelijk te zien. Het noemen van alle Transit-prij- Tot en met de voorportieren is het zen zou te ver gaan. De gesloten model gelijk met uitzondering van bestelwagen begint bij het hoger oplopende dak. De Ford exclusief BTW met de 8 r Courier is leverbaar met twee ver- nemotor. De langere variant kost f.29.590,= excl. BTW met dezelfde motor. De lange versie met 80 pk diesel staat voor f.33.370, in de prijslijst. De nieuwe turbodiesel vormt hierop een optie met een meerprijs van f.2.800,= exclusief BTW. Deze turbodiesel is verder alleen nog verkrijgbaar bij de chassis-cabine versies. De afzet van nieuwe personenau to's is in de eerste 9 maanden van dit jaar met 2,5 procent tot 10,7 miljoen eenheden toegenomen, zo blijkt uit de voorlopige cijfers die vorige week in de Financial Times werden gepubliceerd. Motor achter de groei blijft Duits land, waar de autoverkopen met maar liefst 44,4 procent tot 3,4 mil joen exemplaren toenamen. Zon der deze belangrijke afzetmarkt zou in Europa echter sprake zijn geweest van een verkoopvermin- dering met bijna 11 procent tot 7,3 miljoen stuks. In totaal werden in 11 Europese landen lagere afzetcijfers geno teerd. Op slechts 6 markten kon den meer auto's worden afgele verd. Marktleider in Europa bleef de Volkswagen Groep met 1,76 miljoen voertuigen (+9,7%) en een marktaandeel van 16,5%. Op de tweede plaats kwam het Fiat-con- cem met 1,36 mln wagens (-8,8%) zijn standaard voorzien van stoe len met hoge rugleuningen en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Ook de zitting is verlengd, waar door een nog beter zitcomfort is verkregen. Optioneel zijn daar naast hoogteverstelling, verstel bare lendesteunen en stoelver- warming. Het verwarmings- en ventilatiesysteem werkt goed. Ford levert als optie een electrisch verwarmde voorruit. Door het toepassen van enkel- lucht-achterwielen is de breedte van de laadvloer tussen de wiel kasten vergroot tot 1376 mm. Hier door kan met een heftruck een pallet worden geladen. Bij de ge sloten bestelwagens heeft men de keuze uit een laadruimte varië rend van 6 tot 10 kubieke meter en een vloeroppervlak van 4,2 dan wel 5,5 vierkante meter. De Transit is voorzien van onaf hankelijke voorwielophanging van het MacPherson-type en van tandheugelbesturing. Dit laatste zorgt voor een goede handelbaar heid. Desgewenst is stuurbekrach tiging leverbaar. Ook het remsys- teem is verbeterd. Bij de voorwie len worden grote geventileerde schijven toegepast, terwijl de rem- trommels achter forser zijn gewor den. Alle Transit-modellen zijn te gen meerprijs leverbaar met ABS. Door de lichte besturing, de kleine draaicirkel en de vlotte accelera tie is de Transit zeer geschikt voor in de stad, maar ook op de snel- Het meten van het CO-gehalte van de uitlaatgassen werd ook al direct bij invoering in de keurings eisen opgenomen. Voor alle auto's op benzine of LPG bestond een CO-percentage van 4,5 procent, gemeten bij een voorgeschreven stationair toerental. Vooral sinds de vrijwel algehele invoering van de katalysator, is deze waarde volledig achterhaald, terwijl ook auto's zonde” hatalyator veel be ter uit kunnen komen. De Rijksdienst voor het Wegver keer heeft samen mt de auto-im- porteurs een boek samengesteld waarin de niewue CO-percenta- ges worden vermeld voor iedere auto en motortype. Het hier voor lopig alleen om auto's met een benzinemotor, terwijl voor LPG de oude eis van 4,5% gehandhaafd blijft. Personenauto's met een die selmotor hoeven nog nergens aan te voldoen, daar voor dit type koeriersdiensten en andere be drijven die zich snel in de stad moeten kunnen bewegen. Daar naast is er de Combi voorzien van grote zijruiten en een achterbank. Een prima auto voor de particulier die veel ruimte wenst, maar ook voor de kleine ondernemer die werk en privé in één auto wil com bineren. De Combi op geel kenteken kent een injectiesysteem en geregelde katalysator op de 1.3 benzinemo tor en een oxydatiekat op de 1.8 diesel terwijl deze voorzieningen tegen meerprijs ook op de bestel- variant worden aangeboden. De gesloten Courier kost als 1.3 f. 17.923, inclusief BTW en met in jectie 1.20.518,=De 'vuile' en 'schone' diesel staan voor respec tievelijk f.20.115,= en f.20.862,= in de prijslijst. De APK werd in 1985 ingevoerd. geven toerental draaien, voordat Het controlen van verschillende hei CO-gehalte in de uitlaatgas onderdelen met in het achterhoofd sen met een sonde kan worden de veiligheid van auto, inzittenden opgemeten. Bij de meeste auto's medeweggebruikers is hier de zal hef gehalte tussen de 1 en 2 □zet. De juiste werking van de procent uitkomen, srlichting, de conditie van bo- chassisbalken, de remver- Geregelde kat eventuele spelingen in slophanging worden fan. L ip de t en met de voorportiei- >del gelijk met uitzondering van t hoger oplopende dak. De Ford >urier is leverbaar met twee ver schillende motoren. Zowel de 1,3 liter benzinemotor als de 1,8 liter dieselmotor levert 60 pk en ken nen beide een topsnelheid van 140 km/u. Er zijn twee varianten vcüi d Courier. De gesloten versie grijs kenteken is bij uitstek c schikt voor (de naam zegt h< varras

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 35