MILIEUKEURING
INGEVOERD
Ford Courier en Transit
N
IJS
NS
1
Sterke positie behouden
de France
Fiat blijft
in Tour
Iets hogere autoverkopen
in Europa
en een marktaandeel van 12,7
procent. Daarna volgden General
Motors (1,31 mln; +6,1%), Ford
(1,30 mln; +7,3%), Peugeot/Ci-
troën (1,24 mln; - 7,0%) en Renault
Camperopbouw voor
Campo Crew-cab
1 I
11
ïTiTi
I
r
j
Nissan's
profijt^
plan g
50,-
NL
os
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 november 1991 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
er 1991-pagina 10
9
CO-gehalte
r
i met
030.
ige Denissen BV I
0 maanden
3-garantie
52-56
83911
en medeweggebrui
ops
ver
dem en
traging en t
de voorwiel
bekeken.
een sen-
spe-
tmo-
^NISSAN^fc
Bk
s gesloten
1.26.005
88 pk benzi-
Nissan Sunny 1.4 L
v.a. 23.345,-incl. BTW
f Meer informatie in onze showroom.
Burg. Jansenstraat 52 56, Tilburg, Tel.: 013-663911
iten van de
:?op
Ir ge-
het al)
Heftruck
Het interieur is aangepast aan de
eisen van deze tijd. Alle Transits
1-W.. M
Als op 4 juli volgend jaar de 79ste
Tour de France van start gaat, zal
het grootste deel van de begelei-
(1,05 mln, +3,5%). De Japanse
merken zagen hun afzet in Europa
met ruim 9 procent groeien en be
reikten daarmee een marktaan
deel van 12,6 procent. (Bron: Rai)
Sinds 1 september wordt een groot aantal auto's dat
wordt aangeboden voor de jaarlijkse Algemene Perio
dieke Keuring (APK) meteen gecontroleerd volgens de
richtlijnen van de zogenaamde milieukeuring. In eerste
instantie zou deze keuring worden uitgevoerd door een
onafhankelijke instantie. Toen dat niet te verwezenlij
ken viel, werd besloten de milieukeuring aan de APK te
plakken. Wat wordt er nu tijdens keuring gedaan en
voor welke auto's geldt het.
Boedapest - Als een van de grootste aanbieders in het
segment lichte bedrijfswagens is het voor Ford van
groot belang bij de tijd te blijven en bovendien de klant
een ruime keuze te bieden. Daarom presenteert het
merk nu een zowel aan de buitenkant als onder de mo
torkap vernieuwde Transit. Daarnaast is Ford met een
nieuw model bedrijfswagen op de markt gekomen, de
Courier. Dit is een kleine bestelwagen, gebaseerd op de
Fiesta. Deze auto wordt echter afzonderlijk in de markt
gezet zodat we met nadruk moeten spreken van de
Ford Courier en niet de Fiesta Courier.
'rance zal in 1992 ook
tandoen. Op zaterdag
«e etappe Brussel-
"ereden, op zondag
ijactie
cessoires
14000 km
f40.595,-
60 x 342,38,-)
De Tour de Fr"”
Nederland aanc
11 juli wordt de
Valkenburg gereden, op zondag
12 juli gevolgd door Valkenburg-
Koblenz.
waar de Opel absoluut geen
moeite mee heeft. De Opel Campo
is te koop bij alle Opel-dealers en
is er in verschillende uitvoeringen
et 2- en 4- wielaandrijving en
snzine- en dieselmotoren. De
Opel Campo Crew-Cab kost
f.25.688, exclusief BTW en uiter
aard exclusief de opbouw.
Vorig jaar introduceerde firma
Polar een camperopbouw voor de
Isuzu Campo Sportscab. De in
middels tot Opel omgedoopte auto
kan nu ook met dubbele cabine met
(crew-cab) van zo'n opbouw wor- ben
den voorzien. Een groot voordeel Op<
van de dubbele cabine is dat vier
personen mee op vakantie kun
nen. De opbouw weegt 390 kg,
van een gaskabel, maar een s<
sor meet de stand van het gasj
daal en geeft dit door aan het l
tormanagement systeem. Het ver
mogen van deze turbo-diesel mo
tor is ruim voldoende. Het maxi
male koppel bedraagt 224 Nm bij
2100 tpm, terwijl 80% van dit kop
pel reeds bij 1500 toeren per mi
nuut beschikbaar is. Dit garan
deert een vlotte acceleratie, ook
tijdens inhaalmanouvres. De
nieuwe turbodiesel, die uiteraard
is voorzien van directe inspuiting,
wordt op dit moment alleen als
optie in een aantal grijs kenteken-
versies geleverd.
De benzinemotoren ondergingen
ook enige veranderingen. Er is
een keuze uit een 2 liter voorzien
van een dubbele venturi Weber
carburateur en een motor met de
zelfde inhoud, maar dan uitgerust
met een electronisch geregelde
multi-point injectie. De motoren le
veren respectievelijk 88 en 97 pk.
Beide motoren zijn voorzien van
een bovenliggende nokkenas. De
injectiekrachtbron voldoet met een
geregelde driewegkatalysator
aan de US'83-norm.
Voor auto's met en geregelde
driewegkatalysator geldt een eis
van 0,5% ongeacht het type. Ove
rigens duurt het opmeten van het
CO-gehalte slechts 30 seconden,
terwijl het instellen van het juiste
toerental vaak meer werk is.
Zodoende is het tarief voor een
APK-keuring aangepast. De keu
ring kost sinds 1 september f.92,40
inclusief BTW. Wordt de APK-keu-
ring inclusief milieukeuring uitge
voerd samen met een grote beurt,
dan betaalt de klant alleen het af-
meldtarief van f.8,90.
Niet alle auto's hoeven aan de
nieuwe eisen te voldoen. Voor
auto's met een bouwjaar tussen 1
januari 1974 en 31 december 1979
veranderd er niets. Zij moeten aan
de bekende 4,5% blijven voldoen.
Voor auto's die voor 1 januari 1974
in gebruik zijn genomen, dus ook
auto's die na deze datum pas in
Nederland zijn geimporteerd
(klassiekers en oldtimers) geldt
helemaal geen uitlaatemissie-eis.
Niemand hoeft dus te schrikken
van de milieukeuring. In veel ge-
v, vallen zullen auto's aan de vast-
krachtbron geen goede meetme- gestelde norm voldoen, de
thode bestaat. De motor moet eerst waarde is immers door de fabri-
stationair het in het boek aange- kant opgegeven.
dende auto's weer het Fiat-em-
bleem dragen. Het Italiaanse con
cern heeft met de Tour-organisatie
weer een contract voor de vol
gende drie jaar afgesloten. Tij
dens de 3.830 km lange Tour van
1992 zullen meer dan 300 auto's
van Fiat aanwezig zijn, terwijl ook
een flinke cifvaardiging Fiat-me-
dewerkers ruim drie weken assis
tentie zullen verlenen. Het gaat
voor het meerendeel om de Cro-
ma, maar ook de Tempra, Tipo,
Uno, Panda en Iveco Daily wor
den voor specifieke taken ingezet.
Fiat is ook aanwezig tijdens een
aantal belangrijke andere wieler
rondes zoals Parijs-Roubaix, Tour
de l'Avenir, Paris-Tours en niet te
vergeten de Giro d'Italia.
De Ford Transit is gemoderni
seerd. Aan de buitenkant is dat te
zien aan de nieuwe grille, de ge
wijzigde koplampen en richting
aanwijzers en de aan het geheel
aangepaste voorbumper. Het
grootste nieuws vinden we echter
onder de motorkap. Naast de
reeds bekende 2.5 liter dieselmo
tor zijn er nu twee nieuwe diesel
varianten leverbaar. De be
staande direct ingespoten diesel
van 70 pk wordt nu ter zijde ge
staan door een eveneens onge
blazen versie van 80 pk. Het kop
pel nam toe van 143 naar 170 Nm
en wordt in beide gevallen bij
2500 tr/min bereikt. De 80 pk va
riant is voorzien van uitlaatgasre
circulatie en heeft zodoende la
gere emissiewaarden en is vrien
delijker voor het milieu. Beide die
sel zijn zowel in de gesloten Tran
sit als in de bus-versies verkrijg
baar. De 70 pk diesel is tegen
meerprijs milieuvriendelijk te le
veren.
Turbodiesel
Volledig nieuw is een 2,5 liter tur
bo-diesel motor met een vermogen
van 100 pk. Deze motor is voorzien
van het EPIC motormanagement
systeem met electronisch gaspe
daal: er is dus geen sprake meer
weg komt ie goed tot zijn recht. In
halen is -zeker met de turbo-diesel
motor- een fluitje van een cent.
Ook het geluidsniveau in de ca
bine blijft door de toepassing van
geluidabsorberende materialen
ruim binnen de perken.
Oplopend dak
Met de geheel nieuwe Courier be
treedt Ford een deel van de be-
stelwagenmarkt waar ze eerder
nog nauwelijks vertegenwoordigd
waren. Het segment werd gedomi
neerd door concurrenten als de
Renault Express en de Citroen
Cl5. Het is een segment waarin
de binnen-afmetingen van door
slaggevende betekenis zijn. De
Ford Courier is dan ook voorzien
van de grootste laadruimte en
laadbreedte in zijn klasse. Het
laadvolume is maar liefst 2,8 ku
bieke meter groot, ruim tweemaal
zo groot als bij de Ford Fiesta
Van. Dat de Courier gebaseerd is Prijzen
op de Fiesta is duidelijk te zien. Het noemen van alle Transit-prij-
Tot en met de voorportieren is het zen zou te ver gaan. De gesloten
model gelijk met uitzondering van bestelwagen begint bij
het hoger oplopende dak. De Ford exclusief BTW met de 8 r
Courier is leverbaar met twee ver- nemotor. De langere variant kost
f.29.590,= excl. BTW met dezelfde
motor. De lange versie met 80 pk
diesel staat voor f.33.370, in de
prijslijst. De nieuwe turbodiesel
vormt hierop een optie met een
meerprijs van f.2.800,= exclusief
BTW. Deze turbodiesel is verder
alleen nog verkrijgbaar bij de
chassis-cabine versies.
De afzet van nieuwe personenau
to's is in de eerste 9 maanden van
dit jaar met 2,5 procent tot 10,7
miljoen eenheden toegenomen, zo
blijkt uit de voorlopige cijfers die
vorige week in de Financial Times
werden gepubliceerd.
Motor achter de groei blijft Duits
land, waar de autoverkopen met
maar liefst 44,4 procent tot 3,4 mil
joen exemplaren toenamen. Zon
der deze belangrijke afzetmarkt
zou in Europa echter sprake zijn
geweest van een verkoopvermin-
dering met bijna 11 procent tot 7,3
miljoen stuks.
In totaal werden in 11 Europese
landen lagere afzetcijfers geno
teerd. Op slechts 6 markten kon
den meer auto's worden afgele
verd. Marktleider in Europa bleef
de Volkswagen Groep met 1,76
miljoen voertuigen (+9,7%) en een
marktaandeel van 16,5%. Op de
tweede plaats kwam het Fiat-con-
cem met 1,36 mln wagens (-8,8%)
zijn standaard voorzien van stoe
len met hoge rugleuningen en in
hoogte verstelbare hoofdsteunen.
Ook de zitting is verlengd, waar
door een nog beter zitcomfort is
verkregen. Optioneel zijn daar
naast hoogteverstelling, verstel
bare lendesteunen en stoelver-
warming. Het verwarmings- en
ventilatiesysteem werkt goed.
Ford levert als optie een electrisch
verwarmde voorruit.
Door het toepassen van enkel-
lucht-achterwielen is de breedte
van de laadvloer tussen de wiel
kasten vergroot tot 1376 mm. Hier
door kan met een heftruck een
pallet worden geladen. Bij de ge
sloten bestelwagens heeft men de
keuze uit een laadruimte varië
rend van 6 tot 10 kubieke meter en
een vloeroppervlak van 4,2 dan
wel 5,5 vierkante meter.
De Transit is voorzien van onaf
hankelijke voorwielophanging
van het MacPherson-type en van
tandheugelbesturing. Dit laatste
zorgt voor een goede handelbaar
heid. Desgewenst is stuurbekrach
tiging leverbaar. Ook het remsys-
teem is verbeterd. Bij de voorwie
len worden grote geventileerde
schijven toegepast, terwijl de rem-
trommels achter forser zijn gewor
den. Alle Transit-modellen zijn te
gen meerprijs leverbaar met ABS.
Door de lichte besturing, de kleine
draaicirkel en de vlotte accelera
tie is de Transit zeer geschikt voor
in de stad, maar ook op de snel-
Het meten van het CO-gehalte
van de uitlaatgassen werd ook al
direct bij invoering in de keurings
eisen opgenomen. Voor alle auto's
op benzine of LPG bestond een
CO-percentage van 4,5 procent,
gemeten bij een voorgeschreven
stationair toerental. Vooral sinds
de vrijwel algehele invoering van
de katalysator, is deze waarde
volledig achterhaald, terwijl ook
auto's zonde” hatalyator veel be
ter uit kunnen komen.
De Rijksdienst voor het Wegver
keer heeft samen mt de auto-im-
porteurs een boek samengesteld
waarin de niewue CO-percenta-
ges worden vermeld voor iedere
auto en motortype. Het hier voor
lopig alleen om auto's met een
benzinemotor, terwijl voor LPG de
oude eis van 4,5% gehandhaafd
blijft. Personenauto's met een die
selmotor hoeven nog nergens aan
te voldoen, daar voor dit type
koeriersdiensten en andere be
drijven die zich snel in de stad
moeten kunnen bewegen. Daar
naast is er de Combi voorzien van
grote zijruiten en een achterbank.
Een prima auto voor de particulier
die veel ruimte wenst, maar ook
voor de kleine ondernemer die
werk en privé in één auto wil com
bineren.
De Combi op geel kenteken kent
een injectiesysteem en geregelde
katalysator op de 1.3 benzinemo
tor en een oxydatiekat op de 1.8
diesel terwijl deze voorzieningen
tegen meerprijs ook op de bestel-
variant worden aangeboden. De
gesloten Courier kost als 1.3
f. 17.923, inclusief BTW en met in
jectie 1.20.518,=De 'vuile' en
'schone' diesel staan voor respec
tievelijk f.20.115,= en f.20.862,= in
de prijslijst.
De APK werd in 1985 ingevoerd. geven toerental draaien, voordat
Het controlen van verschillende hei CO-gehalte in de uitlaatgas
onderdelen met in het achterhoofd sen met een sonde kan worden
de veiligheid van auto, inzittenden opgemeten. Bij de meeste auto's
medeweggebruikers is hier de zal hef gehalte tussen de 1 en 2
□zet. De juiste werking van de procent uitkomen,
srlichting, de conditie van bo-
chassisbalken, de remver- Geregelde kat
eventuele spelingen in
slophanging worden
fan. L
ip de
t en met de voorportiei-
>del gelijk met uitzondering van
t hoger oplopende dak. De Ford
>urier is leverbaar met twee ver
schillende motoren. Zowel de 1,3
liter benzinemotor als de 1,8 liter
dieselmotor levert 60 pk en ken
nen beide een topsnelheid van
140 km/u.
Er zijn twee varianten vcüi d
Courier. De gesloten versie
grijs kenteken is bij uitstek c
schikt voor (de naam zegt h<
varras