Lepelaers 60 jaar Opel-dealer 60 jaar Opel als volksauto Hoe het allemaal begon Occasions Tankstation Masterfit Business Car Lease Magazijn/ accessoires Werkplaats Verkoop J|RV Dr. Car gw ar 1991 - pagina 6 DE AUTOMAAT-Donderdag 14 november 1991 - pagina? DETILBURGSE KOERIER Foto's: Geert van Loon route 1400 dit n zeer )peen de van antzij t mag over i bestaat Vooruitgang De maar liefst zestig jaar jongere Astra kent vele verschijningsvor men en beperkt zich niet tot één motorvariant. Het programma be staat uit een drie- en vijfdeurs hatchback en de prachtige sta in 1931 introduceerde Opel een van de eerste auto's voor het volk, naast de gebruikelijke reeks luxueuze modellen. Eigenlijk is het zestig jaar later nauwelijks anders. Alleen heeft Opel sinds de jaren dertig een ijzersterke reputatie op het gebied van betaalbare, compacte auto's opgebouwd. Precies zestig jaar na de introductie van de 1,2 liter (juli 1931) komt Opel met de Astra, een 'volksauto' voor de jaren negentig. In zestig jaar tijd heeft de technische ontwikkeling niet stilge staan, al blijven er paralellen. Masterfit is bij Lepelaers Opel een aparte afdeling waar zonder af spraak uitlaten, banden, olie en accu's worden vervangen, APK keuringen worden uitgevoerd en eventueel accessoires kunnen worden gemonteerd. Bij al deze werkzaamheden wordt vooraf met de klant een prijs afgesproken. Met Masterfit speelt Lepelaers Opel duidelijk ook in op de auto mobilist die tijdens kantooruren zijn auto niet kan missen. Masterfit is namelijk geopend van 8.00 tot De universele lease-firma Busi ness Car Lease is een onderdeel van de Lepelaers Groep. Dat het bedrijf universeel is, houdt in dat buiten Opel alle andere merken auto's geleased kunnen worden. De lease-tak van Lepelaers richt zich vooral op het midden- en kleinbedrijf, de grote groeisecto ren op de leasemarkt. Dit soort be drijven eist een individuele aan pak en snelle, persoonlijke servi ce: de zogenaamde leasing op maat. Business Car Lease is een nationaal operende firma. De lea- se-adviseurs Ineke Knegtel en Arno Meijer verstrekken alle ge wenste informatie en maken voor ieder bedrijf een passende calcu latie. Twee jaar geleden verhuisde de occasion-afdeling van Lepelaers naar een pand recht tegenover de bestaande vestiging aan de Ring baan Oost. Het assortiment ge bruikte auto's omvat zo'n honderd wagens, waarvan de helft in de showroom te vinden is. Daarnaast staan er nog zo'n vijftig buiten ge isha, als parkeerd. Heel toepasselijk wordt e Kadett, dit een Amerikaanse buitenshow room genoemd, geheel in GM- stijl. Uiteraard vindt de klant hier niet alleen een aanbod gebruikte Opeis, maar ook een aantrekke lijke collectie andere merken, al len met een volledige garantie tussen de 3 en 24 maanden. Zeker door de enorme belangstelling voor de Astra is de keuze in goe de, gebruikte auto's bij Lepelaers op dit moment groot. De drie ge specialiseerde verkopers vertellen er graag meer over. nier kundig gerepareerd, maar daarnaast wordt ook voor derden gewerkt. De tien medewerkers weten iedere keer weer wonderen te verrichten. Met speciaal ge reedschap, richtbanken, een mo derne spuitcabine en veel deskun- h digheid wordt iedere deuk weer rratarfit recht gemaakt. Iedere auto die het bedrijf verlaat krijgt de Bovag Schade Waarde Garantie, waar door de waarde bij inruil ondanks de schade wordt gegarandeerd. Dr. Car is lid van de Focwa, een overkoepelende organisatie van auto-schadebedrijven die hoge kwaliteitseisen stelt. Natuurlijk zorgt Dr. Car in het geval van schade voor vervangend vervoer. De 1,2 liter was in al zijn facetten een kleine uitvoering van de 6 cy linder 1,8. De Amerikaanse 1.8 motor werd tot vier cylinders te ruggebracht, waardoor de 1,2 liter werd verkregen. Met een vermo gen van 22 pk was een topsnel heid van 75 tot 80 km/u mogelijk. De motor was op vier punten aan rubber blokken opgehangen en had een drie maal gelagerde kru kas. Volgens het blad "Auto- und Motorradmarkt” was de Opel 1,2 goed voor een sprintje van 0 tot 60 km/u in 26 seconden. De motor- krachten werden via een driever- snellingsbak op de achterwielen overgebracht. 20.00 uur en op zaterdag tot 16.00 uur. Zo kan iedereen wel even een gaatje vinden om het no dige onderhoud aan zijn of 1 Opel te laten verrichten. Masterfit heeft een aparte receptie en een eigen telefoonnummer. Lepelaers is de eerste Nederlandse Opel- dealer die het Masterfit-pro- gramma voert. In Engeland is het al langer in gebruik. Masterfit werkt uiteraard met originele Opel-onderdelen en speciaal op Opel getrainde monteurs. uitgebreide Opel-accessoire-lijn is uitgestald. Het betreft hier uit sluitend door Opel geselecteerde artikelen die pas klaar zijn voor iedere Opel. In het magazijn van Lepelaers zijn zo'n 35.000 tot 40.000 onderdelen permanent in voorraad. Uiteraard is de administratie volledig geau tomatiseerd, waardoor ook bestel lingen bij de fabrikant in Duits land snel kunnen worden verricht. Onderdelen worden binnen 24 uur vanuit het grote onderdelen centrum afgeleverd. Opel kent wat betreft zijn originele onderde len het "Betrouwbaar Beter Plan". Hiermee wil de dealerorganisatie duidelijk maken dat de originele Opel- onderdelen concurrerend geprijsd zijn en kwalitatief op een hoog niveau staan. schillende tweedeurs koetsen, een cabriolet- limousine en de op de foto getoonde vierdeurs met extra zijruitjes. De auto is inderdaad van binnt erg smal. Heel grappig is Gu. motor met de voet moet worden gestart. Naast het gaspedaal zit een extra pedaaltje waarmee de krans van de startmotor op het vliegwiel wordt gedrukt. De Opel 12 kosten in het begin van de ja ren dertig in Duitsland tussen de 1890,= en 2690,= Duitse marken. Als negentienjarige vestigde Edouard Lepelaers zich in april 1920 als zelfstandig ondernemer. De eerste bedrijfsactiviteiten, het repareren van fietsen en motor fietsen, vonden plaats in het was hok van het ouderlijk huis. Al vrij snel leverde Texaco de eerste blikken benzine af. Op dat mo ment werd een relatie opge bouwd, die nu nog steeds bestaat. In 1924 werd het eerste echte be drijfspand betrokken, een houten schuur aan de Bosscheweg. De groei zat er flink in. Het perso neelsbestand van 3 monteurs in 1924 groeide in vijf jaar tot 9 me dewerkers. In mei 1929 werd de nieuwbouw aan de huidige Tivoli- straat in gebruik genomen. Een garagebedrijf met woonhuis. In 1931 is het zover. Dhr. E. Lepe laers wordt in aanwezigheid van Fritz von Opel benoemd tot Opel- dealer voor Tilburg en omstreken. Een relatie die nu al zestig jaar onveranderd bestaat. De groei zat er flink in. Het bedrijfspand werd fors uitgebreid in 1937, waarna de oorlogsjaren een flinke rem op de auto-activiteiten betekende. Na de oorlog werd met frisse moed de Vorig jaar mei opende Lepelaers een volledig nieuw tankstation. Dit Texaco station is geopend van 7.00 tot 23.00 uur en biedt de klant een compleet dienstenpakket. Na tuurlijk zijn er pompen met diesel, gelode superbenzine, Eurosuper en Super Plus. Daarnaast is het haast uniek dat het tankstation van Lepelaers een LPG-tank heeft. Hiermee zijn ze één van de weinige in de stad. Daarnaast is de shop zeer uitgebreid met alle denkbare artikelen die de auto mobilist nodig heeft, waarbij vooral het winterassortiment op dil moment op peil is. Natuurlijk vol doet het station volledig aan de laatste milieu- eisen. De grond van het vorige kleine station is vol ledig gesanneerd en het nieuwe complex heeft een vloeistofdichte bestrating. Tot slot zorgt de wasse rette ervoor dat iedere auto zo nu en dan eens kan worden ver wend. Cabriolet-limousine De bouw van de auto kwam ook behoorlijk met die van de 1.8 over een. De achteras was via bladve- ren aan het chassis verbonden, terwijl voor hydraulische schok dempers werden toegepast. Het genoemde blad was iets minder te spreken over de wegligging. De auto was behoorlijk smal en be schikte over een relatief korte wielbasis. Uiteraard kon de Opel 1,2 Eter, die als 12B door het leven ging, in verschillende carrosserie- varianten worden besteld. Tot de mogelijkheden behoorden ver- tionwagon. Volgend jaar komt daar nog een sedan en cabriolet bij. Het motorenprogramma strekt zich uit van een 1.4 liter van 60 pk binnen tot en met de potente 2 hter 16- dat de klepper. Daarnaast kan er ook worden gekozen uit een tweetal diesels. De Astra heeft een com fortabel weggedrag vanwege een grotere wielbasis en breder spoor in vergeEjking met zijn voorvader. Ook de wielophanging is in al die jaren flink veranderd. Wat geble ven is, zijn de goede gebruiksmo gelijkheden, die door de komst van de achterklep nog eens ver der werden uitgebreid. Overigens is het duidelijk dat als we over zesüg jaar een Astra met een op dat moment nieuw Opel-model fo tograferen, de technische vooruit gang minstens zo snel is gegaan. Het goed geoutilleerde onderde lenmagazijn van Lepelaers Opel voorziet niet alleen de eigen werk plaats van onderdelen, maar heeft ook een streekfunctie. Dage- Ejks rijdt een besteUDUs een vaste route en levert bij garagebedrij ven in de omgeving en de sub- dealers onderdelen af. Natuurlijk kan de particulier ook bij het magazijn terecht voor on derdelen, terwijl een deel van de Wat is een autobedrijf zonder goede werkplaats. Ook hier heb ben veel investering plaatsgevon den met name op het gebied van een computer-motortester en mi- Eeu. Door het enorm toegenomen gebruik van electronica is de werkplaats eigenlijk niet meer te vergelijken met de situatie van 5 tot 6 jaar terug. Lepelaers kent een intern kwahteitsprogramma waarin geprobeerd wordt de ser ie te optimaliseren. Tijdens bij- nkomsten worden klachten be roken, die naar boven zijn ge nten uit enquetes die regelma tig onder klanten worden gehou den. Natuurlijk speelt het miheu een belangrijke rol. De werkplaats van Lepelaers voldoet aan alle moderne eisen en heeft een vloei stofdichte vloer en olie/vetafschei- ders. Belangrijk is ook dat de monteurs constant worden bijge schoold zowel intern als bij Opel- importeur General Motors Neder land. In de toekomst zal een auto monteur vooral computerdeskun dige zijn. zaak weer opgepakt. In 1952 werd de grond onder het huidige be drijfspand aan de Ringbaan Oost aangekocht, waar in november van dat jaar de werkzaamheden voor nieuwbouw werden gestart. Op 3 apfil 1954 werd het gebouw met een grondoppervlak van vierkante meter geopend. Uiter aard werd direct een tankstation in het servicepakket van Lepe laers opgenomen. Het groeiende autoverkeer vroeg zelfs om nog meer, zodat in 1958 een tweede station aan de overkant in gebruik werd genomen. Weer vijf jaar la ter werd de tweede hal, de hui dige werkplaats geopend. De laatste vijfentwintig jaar zijn de activiteiten van Lepelaers Opel alleen maar toegenomen, een ont wikkeling die ook voor de ko mende jaren niet tegen te houden is. Een boekje wat in 1970 over het op dat moment vijftig jarige bedrijf werd uitgegeven sluit met een ali nea die ook nu nog van toepas sing is: "Zeer bescheiden van op zet, doch gedreven door grote energie en kunde met daarnaast ook het zo nodige zakelijke fortuin, geeft het geheel aanleiding om op het bedrijf Lepelaers de histori sche woorden 'SIE WAT COURA- GIE VERMAGH' van toepassing te brengen." Na een forse investering in het pand aan de Ringbaan Oost en een gedaanteverwisseling van de showroom is de afdeling verkoop van Lepelaers Opel klaar voor de jaren negentig. Op jaarbasis ver koopt het bedrijf zo'n 1200 nieuwe Opeis aan een nog steeds groeiende groep tevreden en te rugkerende klanten. Vooral door de komst van de nieuwe As" 1 opvolger van de populaire verwacht Lepelaers een vermeer dering van de verkopen 1992. Het verkoopscorps op dit moment uit zeven mensen die aUes weten te verteEen over de nieuwe Opel-modeEen. Uiter aard is altijd een ruime collectie Corsa, Astra, Vectra, Omega, Ca- libra en Senator in de showroom aanwezig en beschikt de afdeling verkoop over verschillende de monstratiemodellen. AfhankeEjk van het type kan Lepelaers Opel snel een nieuwe auto leveren door van 9.00 en w het Onder de naam Dr. Car is de Le pelaers Groep ook een universeel schadebedrijf rijk. NatuurEjk wor den aUe schade-auto's van Lepe laers Opel en Business Car Lease

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31