Lepelaers
60 jaar Opel-dealer
60 jaar Opel
als volksauto
Hoe het allemaal begon
Occasions
Tankstation
Masterfit
Business Car Lease
Magazijn/
accessoires
Werkplaats
Verkoop
J|RV
Dr. Car
gw
ar 1991 - pagina 6
DE AUTOMAAT-Donderdag 14 november 1991 - pagina?
DETILBURGSE KOERIER
Foto's: Geert van Loon
route
1400
dit
n zeer
)peen
de van
antzij
t mag
over
i bestaat
Vooruitgang
De maar liefst zestig jaar jongere
Astra kent vele verschijningsvor
men en beperkt zich niet tot één
motorvariant. Het programma be
staat uit een drie- en vijfdeurs
hatchback en de prachtige sta
in 1931 introduceerde Opel een van de eerste auto's
voor het volk, naast de gebruikelijke reeks luxueuze
modellen. Eigenlijk is het zestig jaar later nauwelijks
anders. Alleen heeft Opel sinds de jaren dertig een
ijzersterke reputatie op het gebied van betaalbare,
compacte auto's opgebouwd. Precies zestig jaar na de
introductie van de 1,2 liter (juli 1931) komt Opel met de
Astra, een 'volksauto' voor de jaren negentig. In zestig
jaar tijd heeft de technische ontwikkeling niet stilge
staan, al blijven er paralellen.
Masterfit is bij Lepelaers Opel een
aparte afdeling waar zonder af
spraak uitlaten, banden, olie en
accu's worden vervangen, APK
keuringen worden uitgevoerd en
eventueel accessoires kunnen
worden gemonteerd. Bij al deze
werkzaamheden wordt vooraf met
de klant een prijs afgesproken.
Met Masterfit speelt Lepelaers
Opel duidelijk ook in op de auto
mobilist die tijdens kantooruren
zijn auto niet kan missen. Masterfit
is namelijk geopend van 8.00 tot
De universele lease-firma Busi
ness Car Lease is een onderdeel
van de Lepelaers Groep. Dat het
bedrijf universeel is, houdt in dat
buiten Opel alle andere merken
auto's geleased kunnen worden.
De lease-tak van Lepelaers richt
zich vooral op het midden- en
kleinbedrijf, de grote groeisecto
ren op de leasemarkt. Dit soort be
drijven eist een individuele aan
pak en snelle, persoonlijke servi
ce: de zogenaamde leasing op
maat. Business Car Lease is een
nationaal operende firma. De lea-
se-adviseurs Ineke Knegtel en
Arno Meijer verstrekken alle ge
wenste informatie en maken voor
ieder bedrijf een passende calcu
latie.
Twee jaar geleden verhuisde de
occasion-afdeling van Lepelaers
naar een pand recht tegenover de
bestaande vestiging aan de Ring
baan Oost. Het assortiment ge
bruikte auto's omvat zo'n honderd
wagens, waarvan de helft in de
showroom te vinden is. Daarnaast
staan er nog zo'n vijftig buiten ge
isha, als parkeerd. Heel toepasselijk wordt
e Kadett, dit een Amerikaanse buitenshow
room genoemd, geheel in GM-
stijl. Uiteraard vindt de klant hier
niet alleen een aanbod gebruikte
Opeis, maar ook een aantrekke
lijke collectie andere merken, al
len met een volledige garantie
tussen de 3 en 24 maanden. Zeker
door de enorme belangstelling
voor de Astra is de keuze in goe
de, gebruikte auto's bij Lepelaers
op dit moment groot. De drie ge
specialiseerde verkopers vertellen
er graag meer over.
nier kundig gerepareerd, maar
daarnaast wordt ook voor derden
gewerkt. De tien medewerkers
weten iedere keer weer wonderen
te verrichten. Met speciaal ge
reedschap, richtbanken, een mo
derne spuitcabine en veel deskun-
h digheid wordt iedere deuk weer
rratarfit recht gemaakt. Iedere auto die het
bedrijf verlaat krijgt de Bovag
Schade Waarde Garantie, waar
door de waarde bij inruil ondanks
de schade wordt gegarandeerd.
Dr. Car is lid van de Focwa, een
overkoepelende organisatie van
auto-schadebedrijven die hoge
kwaliteitseisen stelt. Natuurlijk
zorgt Dr. Car in het geval van
schade voor vervangend vervoer.
De 1,2 liter was in al zijn facetten
een kleine uitvoering van de 6 cy
linder 1,8. De Amerikaanse 1.8
motor werd tot vier cylinders te
ruggebracht, waardoor de 1,2 liter
werd verkregen. Met een vermo
gen van 22 pk was een topsnel
heid van 75 tot 80 km/u mogelijk.
De motor was op vier punten aan
rubber blokken opgehangen en
had een drie maal gelagerde kru
kas. Volgens het blad "Auto- und
Motorradmarkt” was de Opel 1,2
goed voor een sprintje van 0 tot 60
km/u in 26 seconden. De motor-
krachten werden via een driever-
snellingsbak op de achterwielen
overgebracht.
20.00 uur en op zaterdag
tot 16.00 uur. Zo kan iedereen wel
even een gaatje vinden om het no
dige onderhoud aan zijn of 1
Opel te laten verrichten. Masterfit
heeft een aparte receptie en een
eigen telefoonnummer. Lepelaers
is de eerste Nederlandse Opel-
dealer die het Masterfit-pro-
gramma voert. In Engeland is het
al langer in gebruik. Masterfit
werkt uiteraard met originele
Opel-onderdelen en speciaal op
Opel getrainde monteurs.
uitgebreide Opel-accessoire-lijn
is uitgestald. Het betreft hier uit
sluitend door Opel geselecteerde
artikelen die pas klaar zijn voor
iedere Opel.
In het magazijn van Lepelaers zijn
zo'n 35.000 tot 40.000 onderdelen
permanent in voorraad. Uiteraard
is de administratie volledig geau
tomatiseerd, waardoor ook bestel
lingen bij de fabrikant in Duits
land snel kunnen worden verricht.
Onderdelen worden binnen 24
uur vanuit het grote onderdelen
centrum afgeleverd. Opel kent
wat betreft zijn originele onderde
len het "Betrouwbaar Beter Plan".
Hiermee wil de dealerorganisatie
duidelijk maken dat de originele
Opel- onderdelen concurrerend
geprijsd zijn en kwalitatief op een
hoog niveau staan.
schillende tweedeurs koetsen, een
cabriolet- limousine en de op de
foto getoonde vierdeurs met extra
zijruitjes.
De auto is inderdaad van binnt
erg smal. Heel grappig is Gu.
motor met de voet moet worden
gestart. Naast het gaspedaal zit
een extra pedaaltje waarmee de
krans van de startmotor op het
vliegwiel wordt gedrukt. De Opel
12 kosten in het begin van de ja
ren dertig in Duitsland tussen de
1890,= en 2690,= Duitse marken.
Als negentienjarige vestigde
Edouard Lepelaers zich in april
1920 als zelfstandig ondernemer.
De eerste bedrijfsactiviteiten, het
repareren van fietsen en motor
fietsen, vonden plaats in het was
hok van het ouderlijk huis. Al vrij
snel leverde Texaco de eerste
blikken benzine af. Op dat mo
ment werd een relatie opge
bouwd, die nu nog steeds bestaat.
In 1924 werd het eerste echte be
drijfspand betrokken, een houten
schuur aan de Bosscheweg. De
groei zat er flink in. Het perso
neelsbestand van 3 monteurs in
1924 groeide in vijf jaar tot 9 me
dewerkers. In mei 1929 werd de
nieuwbouw aan de huidige Tivoli-
straat in gebruik genomen. Een
garagebedrijf met woonhuis.
In 1931 is het zover. Dhr. E. Lepe
laers wordt in aanwezigheid van
Fritz von Opel benoemd tot Opel-
dealer voor Tilburg en omstreken.
Een relatie die nu al zestig jaar
onveranderd bestaat. De groei zat
er flink in. Het bedrijfspand werd
fors uitgebreid in 1937, waarna de
oorlogsjaren een flinke rem op de
auto-activiteiten betekende. Na de
oorlog werd met frisse moed de
Vorig jaar mei opende Lepelaers
een volledig nieuw tankstation. Dit
Texaco station is geopend van
7.00 tot 23.00 uur en biedt de klant
een compleet dienstenpakket. Na
tuurlijk zijn er pompen met diesel,
gelode superbenzine, Eurosuper
en Super Plus. Daarnaast is het
haast uniek dat het tankstation
van Lepelaers een LPG-tank
heeft. Hiermee zijn ze één van de
weinige in de stad. Daarnaast is
de shop zeer uitgebreid met alle
denkbare artikelen die de auto
mobilist nodig heeft, waarbij
vooral het winterassortiment op dil
moment op peil is. Natuurlijk vol
doet het station volledig aan de
laatste milieu- eisen. De grond
van het vorige kleine station is vol
ledig gesanneerd en het nieuwe
complex heeft een vloeistofdichte
bestrating. Tot slot zorgt de wasse
rette ervoor dat iedere auto zo nu
en dan eens kan worden ver
wend.
Cabriolet-limousine
De bouw van de auto kwam ook
behoorlijk met die van de 1.8 over
een. De achteras was via bladve-
ren aan het chassis verbonden,
terwijl voor hydraulische schok
dempers werden toegepast. Het
genoemde blad was iets minder te
spreken over de wegligging. De
auto was behoorlijk smal en be
schikte over een relatief korte
wielbasis. Uiteraard kon de Opel
1,2 Eter, die als 12B door het leven
ging, in verschillende carrosserie-
varianten worden besteld. Tot de
mogelijkheden behoorden ver-
tionwagon. Volgend jaar komt
daar nog een sedan en cabriolet
bij. Het motorenprogramma strekt
zich uit van een 1.4 liter van 60 pk
binnen tot en met de potente 2 hter 16-
dat de klepper. Daarnaast kan er ook
worden gekozen uit een tweetal
diesels. De Astra heeft een com
fortabel weggedrag vanwege een
grotere wielbasis en breder spoor
in vergeEjking met zijn voorvader.
Ook de wielophanging is in al die
jaren flink veranderd. Wat geble
ven is, zijn de goede gebruiksmo
gelijkheden, die door de komst
van de achterklep nog eens ver
der werden uitgebreid. Overigens
is het duidelijk dat als we over
zesüg jaar een Astra met een op
dat moment nieuw Opel-model fo
tograferen, de technische vooruit
gang minstens zo snel is gegaan.
Het goed geoutilleerde onderde
lenmagazijn van Lepelaers Opel
voorziet niet alleen de eigen werk
plaats van onderdelen, maar
heeft ook een streekfunctie. Dage-
Ejks rijdt een besteUDUs een vaste
route en levert bij garagebedrij
ven in de omgeving en de sub-
dealers onderdelen af.
Natuurlijk kan de particulier ook
bij het magazijn terecht voor on
derdelen, terwijl een deel van de
Wat is een autobedrijf zonder
goede werkplaats. Ook hier heb
ben veel investering plaatsgevon
den met name op het gebied van
een computer-motortester en mi-
Eeu. Door het enorm toegenomen
gebruik van electronica is de
werkplaats eigenlijk niet meer te
vergelijken met de situatie van 5
tot 6 jaar terug. Lepelaers kent
een intern kwahteitsprogramma
waarin geprobeerd wordt de ser
ie te optimaliseren. Tijdens bij-
nkomsten worden klachten be
roken, die naar boven zijn ge
nten uit enquetes die regelma
tig onder klanten worden gehou
den.
Natuurlijk speelt het miheu een
belangrijke rol. De werkplaats
van Lepelaers voldoet aan alle
moderne eisen en heeft een vloei
stofdichte vloer en olie/vetafschei-
ders. Belangrijk is ook dat de
monteurs constant worden bijge
schoold zowel intern als bij Opel-
importeur General Motors Neder
land. In de toekomst zal een auto
monteur vooral computerdeskun
dige zijn.
zaak weer opgepakt. In 1952 werd
de grond onder het huidige be
drijfspand aan de Ringbaan Oost
aangekocht, waar in november
van dat jaar de werkzaamheden
voor nieuwbouw werden gestart.
Op 3 apfil 1954 werd het gebouw
met een grondoppervlak van
vierkante meter geopend. Uiter
aard werd direct een tankstation
in het servicepakket van Lepe
laers opgenomen. Het groeiende
autoverkeer vroeg zelfs om nog
meer, zodat in 1958 een tweede
station aan de overkant in gebruik
werd genomen. Weer vijf jaar la
ter werd de tweede hal, de hui
dige werkplaats geopend.
De laatste vijfentwintig jaar zijn
de activiteiten van Lepelaers Opel
alleen maar toegenomen, een ont
wikkeling die ook voor de ko
mende jaren niet tegen te houden
is.
Een boekje wat in 1970 over het op
dat moment vijftig jarige bedrijf
werd uitgegeven sluit met een ali
nea die ook nu nog van toepas
sing is: "Zeer bescheiden van op
zet, doch gedreven door grote
energie en kunde met daarnaast
ook het zo nodige zakelijke fortuin,
geeft het geheel aanleiding om op
het bedrijf Lepelaers de histori
sche woorden 'SIE WAT COURA-
GIE VERMAGH' van toepassing
te brengen."
Na een forse investering in het
pand aan de Ringbaan Oost en
een gedaanteverwisseling van de
showroom is de afdeling verkoop
van Lepelaers Opel klaar voor de
jaren negentig. Op jaarbasis ver
koopt het bedrijf zo'n 1200 nieuwe
Opeis aan een nog steeds
groeiende groep tevreden en te
rugkerende klanten. Vooral door
de komst van de nieuwe As" 1
opvolger van de populaire
verwacht Lepelaers een vermeer
dering van de verkopen
1992. Het verkoopscorps
op dit moment uit zeven mensen
die aUes weten te verteEen over
de nieuwe Opel-modeEen. Uiter
aard is altijd een ruime collectie
Corsa, Astra, Vectra, Omega, Ca-
libra en Senator in de showroom
aanwezig en beschikt de afdeling
verkoop over verschillende de
monstratiemodellen. AfhankeEjk
van het type kan Lepelaers Opel
snel een nieuwe auto leveren door
van 9.00
en w
het
Onder de naam Dr. Car is de Le
pelaers Groep ook een universeel
schadebedrijf rijk. NatuurEjk wor
den aUe schade-auto's van Lepe
laers Opel en Business Car Lease