Suzuki Swiit GS olW SUBARU KORVELSEWEG 99, TILBURG. Runner up DES Wintergarantie van Skoda Exclusieve Lancia Ypsilon Subaru Legacy 2.0 en turbo GIJSBERS TILBURG B'.V. Nieuw onderkomen Autoschade Service Udenhout RSnv 50 a FRUM I I I I I Rijnlease CE 5E TT fDe nieuwe Suzuki Swift GS staat nu in de showroom van uw Suzuki dealer SUZUKI V Alfa-Romeo-dealer Wouters naar Gelrebaan DB-FS-75 r ir 1991 - pagina 2 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT-Donderdag 14 november 1991 - pagina 3a jLook skirts en betaalde MBITIE hui- BOSSCHEWEG 296, 5013 AC TILBURG - TELEFOON 013-355655 35 TELEFOON 04255-3944 ^Je-am. n Udenhc >cwa-A-scl Technische gegevens: Merk en type: Suzuki Swift GS sringen, de :r 1991. an 2 jaar. ge. die en Pr< ver- zich j aan de brede ddeksels. De □meter en dat is klasse een tussen de £.23.895,= (1.3 GL) en £.27.235(1-.6 GLX) kost. steeds als Giant n gaat, be- >ductie in 1988 vrijwel alle de impor- oral bij jrtijden fa- DRIJF burg 7 iper. wijzigde ten de i. De Het Japanse merk Suzuki heeft van compacte auto's haar specialiteit gemaakt. Daarnaast is een prima re putatie opgebouwd op het gebied van motorfietsen en terreinauto's. Waar veel merken hun basismodel steeds iets groter maken, zorgt Suzuki voor een leuke range personenauto's in de onderste regionen van de auto markt. Een prima basis om in Nederland ieder jaar een respectabel aantal nieuwe auto's op de weg te zetten. We reden met de recent vernieuwde Swift GS. Het leveringsprogramma van de kleine Lancia Ypsilon wordt met twee aantrekkelijke modellen uit gebreid. Met de 1.1 i.e. als basis heeft de "Mia" een mengeling van sportieve en chique eigenschap pen, een combinatie die de meeste Lancia's kenmerkt. De auto kan worden besteld in een drietal mica/metaallokken: blue madras, verde derby en zwart. we deze uitvoering banden en GT wiel* Mia is te koop voor f.21.270,=. De exclusieve top van de Lancia Ypsilon wordt voortaan bezet door de LX Ego, uitsluitend leverbaar in metallic zwart. Voorstoelen, achterbank, stuur, versnelhngs- pookknop, portierpanelen en dashboard zijn bekleed met Pol- trona Frau leer. Aan deze kost bare uitvoering wordt bovendien een volledig elektronisch gere geld verwarmingssysteem gekop peld. Tot slot maken de acht- spaaks lichtmetalen velgen het geheel compleet. De exclusieve Lancia Ypsilon Ega heeft een ad viesprijs van f.28.995,= en kantoorruimte van 200 vier kante meter verrijzen. Wouters startte in 1964 het bedrijf en biedt op dit moment werk aan 14 perso nen. Dit zal na het betrekken van de nieuwbouw tot ongeveer 20 uit groeien. Als het nieuwe pand klaar is, zal uiteraard de huidige locatie aan de Petrus Loosjes- straat worden verlaten. Skoda-rijders die bij hun dealer een winter-inspectiebeurt hebben laten uitvoeren krijgen een zogenaamde startgaran- tie. Tijdens de inspectie worden vitale onderdelen als ban den, accu, ontsteking, koelsysteem, V-snaar en ruitewissers nagekeken en krijgt de klant bovendien een aantal nuttige artikelen zoals slotspray, ruitespoeier-antivries, ruitontdooier en een luxe ijskrabber met handschoen. Tegelijk met het af geven van het garantiecertificaat garandeert de dealer dat de auto de eerste drie maanden na de winterbeurt de eige naar niet in de steek zal laten. Gebeurt dit toch, dan verleent de Skoda-dealer gratis starthulp bij de eigenaar thuis. De hulp wordt in principe alleen verleend tijdens de ope ningstijden van het bedrijf binnen een straal van 15 kilome ter. Dit zal in de praktijk geen belemmering zijn voor het verle nen van de gratis hulp. Een winterbeurt met startgarantie kost f.65, en in combinatie met een normale servicebeurt slechts f.30, De Skoda-dealer beperkt zich bij deze actie niet alleen tot het eigen merk. Ook eigenaren van andere merken zijn van harte welkom. we ook op de achterbumper. Nieuw zijn verder de gewijzigd* GS-striping op de flanken en de negenspaaks wieldoppen. De achterlichtunits vormen nu samen met een reflectorbalk een aange sloten geheel, waarbij vooral de twee lange, witte zones opvallen. Het geeft de Swift een modernere en vooral fraaiere aanblik. De achterklep bleef ongewijzigd, zo dat de auto nog steeds een relatief hoge tildrempel kent. Verder is het vreemd dat de achterruitwisser in ruststand verticaal op de ruit staat en dus in de binnenspiegel goed te zien is. Tot nu toe stond deze nuttige voorziening altijd horizon taal en lag zo minder in het zicht. De sportief ogende GS heeft ver der twee buitenspiegels die met de hand versteld moeten worden en beschermende strips op de flanken. De Swift GS oogt gewoon goed en spreekt met zijn jonge uiterlijk veel mensen aan. De meest zichtbare wijziging vin den we na het openen van het De Swift, die nog steec Suzuki door het leven leefde direct na introo een enorm succes. In i landen schreeuwden teurs om auto's, zodat voorc de populairste types lever voorkwamen. Gelukkig voor briek, importeur en dealers is deze situatie in positieve zin ver anderd, zonder dat de Swifts in rijen en in alle mogelijke kleuren en uitvoeringen bij de dealers staan. Tel. 35.55.75 Reflectorbalk De meest gewilde Swift is de 1.3 GS, een auto met driedeurs car rosserie en een sportief uiterlijk. Net als alle Swift-modellen heeft de GS voor 1992 enige zichtbare detailwijzigingen ondergaan. Het front heeft een ander aanzien ge kregen door een gewijzigde bum per met een aantal sleuven waar tussen de twee mistlampen zich bevinden. Dezelfde ribbels vinden De Suzuki Swift is dankzij een aantal detailwijzigingen nog aan trekkelijker geworden. Het pro gramma biedt een ruime keus, waarbij de GS zondermeer de meest aantrekkelijke is. De auto is sportief uitgevoerd, maar biedt ook een sportief rijplezier. Kroon De GL 4x4 sedan staat voor f.43.495,= in de prijslijst, terwijl de stationwagon f.47.495,= moet op leveren. Het is in ieder geval dui delijk dat ondanks het feit dat de nieuwe 2 liter zijn nut binnen het Subaru-programma nog moet be wijzen, de Legacy een totaal on derschatte auto is met comforta bele rij-eigenschappen, een enorm ruimte-aanbod, prima prestaties en een complete uitrus ting en dat alles voor meer dan aanvaardbare prijzen. De kroon op de Legacy-reeks is echter de nieuwe 2.0 Turbo 4WD, portier. Suzuki heeft haar 'Giant' voorzien van een compleet nieuw vormgegeven dashboard. Bij de vorige serie was het instrumenta rium vrij hoekig van lijn. Het nieuwe dashboard is echter veel moderner. De bolle overkapping van snelheidsmeter en toerenteller loopt vrijwel volledig gelijk met de rand van het stuur. De GS heeft een prettig in de hand liggend driespaaks stuur wat ook in de GTi te vinden is. Kuip-achtig De nieuwe console wordt gevuld door twee ventilatieroosters, be diening voor kachel en luchttoe voer, plaats voor een radio, digi taal klokje, blikjeshouder en as bak. De afleesbaarheid van alle onderdelen is goed, terwijl bedie ningsknoppen en hendels onder handbereik zitten. Zoals we van een Japanse auto mogen i wachten laat de Swift GS uitermate makkelijk bedienen. De Swift GS oogt niet alleen van bui ten sportief, maar beschikt binne nin over het complete meubilair van de GTi. Dit betekent uiste kend zittende kuip-achtige stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen bekleed met een stevige, be schaafd gekleurde stof. De achter bank is in twee delen neerklap- baar. De ruimte voorin is redelijk, al zullen de langeren onder ons hun rugleuning wat vlakker moe ten instellen. De onderdanen kun nen voorin de Swift goed worden weggeborgen. Achterin is de GS wat aan de krappe kant. Dit wordt voor een deel veroorzaakt door de sportieve stoelen. Een schande is het echter niet. Vooral de GS wordt veelal dooj twee mensen al dan niet met jonge kinderen ge bruikt. Bovendien biedt Suzuki de mogelijkheid van een vijfdeurs Swift die maar liefst tien centime ter langer is en een uitstekende vierzitter is. Het interieur is bekleed met zacht- helder getint Alcantara, afhanke lijk van de kleur in ijsblauw, tur koois of beige. Verder is de Mia voorzien van centrale portierver- grendeling en elektrisch bediende portierruiten. Uiterlijk herkennen Automobielbedrijf Wouters, dea ler van Alfa-Romeo vóór Midden- Brabant heeft een perceel van 5.000 vierkante meter gekocht op het bedrijventerrein Loven in Til burg, gelegen aan de Gelre baan/Kapitein Hatterasstraat. Op deze plaats zal de komende tijd een showroom van circa 900 vier kante meter, werkplaats van 800 Stabilisator De Swift-reeks kent drie motoren. De Swift GS ziet er sportief uit, van een 1 liter 3-pitter tot een 1.3 heeft een sportief uitgerust inte- liter 16-klepper. De GS heeft het rieur en biedt een sportief rijcom- middelste exemplaar, een 1.3 liter fort. Gelukkig is het brandstofver- SOHC met single-point injectie en bruik bij al deze capriolen uiterst een vermogen van 68 pk bij 6000 bescheiden. De Swift 1.3 GS nam tr/min. Natuurlijk voldoen alle genoegen met 1 liter Eurosuper Rond de jaarwisseling hoopt Autoschade Service Udenhout, zusterbedrijf van Citroën-dealer Jan Bertens Udenhout, het nieuwe onderkomen aan de Nijverheids- weg te betrekken. Het explosief gegroeide werkaanbod vroeg om een forse uitbreiding van het be drijf. Autoschade Service Uden hout heeft naam gemaakt in het vakkundig en volledig schade herstel aan alle merken auto'ó. heeft geleid tot een grote toe stroom van schade-auto's zelfs van ver buiten Udenhout. De aan stelling tot Focwa-A-schade-be- Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1298 cc Boring x slag: 74 x 75,5 mm Vermogen: 68 pk bij 6000 tr/min Koppel: 99 Nm bij 3500 tr/min Afmetingen: lengte 3,75 meter, breedte 1,59 meter Gewicht: 735 kg Prestaties: topsnelheid 165 km/u acceleratie 0-100 in 12,8 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,7 liter/100 km bij 120 km/u 6,2 liter/100 km stadsverkeer 6,5 liter/100 km Prijs:: 1.22.895,= Wegenbelasting: f.88,tot f.91, per 3 mnd. drijf, de hoogste norm die op dit gebied te halen is, kwam onder andere voort uit een brede erken ning door tal van grote verzeke ringsmaatschappijen. Bovendien is het bedrijf geselecteerd als 5- Star partner. Dit is een selecte groep Dupont gebruikers die aan hoge eisen voldoen voor wat be treft vakmanschap, uitstraling en de- management. >'s. Dit De nieuwe vestiging heeft een op pervlakte van 800 vierkante meter en wordt uitgerust met de meest moderne apparatuur voor voorbe werking, lichtwerk en spuiten. 100 km. Tijdens een korte proefrit over smalle Gelderse boeren weggetjes ontpopte deze auto zich in de eerste plaats als comfortabel vervoermiddel. Natuurlijk rea- geert het geheel vlot op het gas pedaal, maar vanwege de hoge mate aan comfort komt de auto niet zo aggressief en snel over als andere van rally-auto's afgeleide modellen. De Subaru Legacy Turbo is pittig geprijsd met een vanafbedrag van f.72.995,= voor de sedan en f.79.995,= voor de stationwagon. een auto waarin technieken uit de racerij zijn verwerkt. Ook deze auto wordt als sedan en station wagon aangeboden. Het uiterlijk is nog wat verder aangepast met een specifieke voorbumper met zeer kleine mistlampen, speciale zesspaaks lichtmetalen velgen en bij de sedan een spoiler op de kofferklep. Deze topper wordt vreemd genoeg als GL geleverd en is dus wat betreft uitrusting minder compleet dan de 2.2 GX. Voorin zit de traktatie van Subaru in de vorm van een geblazen 2 li ter 4 cylinder boxermotor met 16 kleppen en intercooler. Met een exacte inhoud van 1994 cc is de krachtbron goed voor 200 pk bij 6000 tr/min en een fors koppel van 260 Nm bij 4800 tr/min. Hiervan blijft tussen de 2400 en 6700 tr/min minstens 200 Nm over. Deze motor vraagt om hoge toerentallen voor zeer sportieve prestaties. De Le gacy turbo heeft een voor ons land totaal onbruikbare top van 230 km/u en trekt in een vlotte 6,7 seconden vanuit stilstand naar de voor iedere 14 kiloi in deze compacte k prima waarde. Het Swift-programma biedt een ruime keuze aan motoren, carros- serievarianten en uitrustingsni- veau's. Als we door de prijslijst bladeren mogen we gerust con cluderen, dat de Swift GS de meest aantrekkelijke in de serie is. De auto kost f.22.895,= en bevindt zich daarmee in het midden van het programma. De serie begint bij de 1.0 GA voor 1.17.995,= ter wijl de snelle GTi 16V voor f.29.845, wordt aangeboden. Daarnaast is er ook de sedan die Swifts met een geregelde drieweg katalysator aan de US-83-norm. Natuurlijk heeft de auto standaard een handgeschakelde vijfbak. De GS is een ras-sprintertje en levert mede dankzij een relatief laag ge wicht van 735 kg goede prestaties zoals een top van 165 km/u en het bekende sprintje van 0 tot 100 in nog geen dertien seconden. De auto vraagt om flink doortrekken in de versnellingen, waardoor het allemaal pas echt leuk wordt. Vlak na het instappen voel je je in de Swift GS snel thuis. Door zijn compacte afmetingen en goede zicht rondom is het een echt gooi- en-smijt wagentje. Door de voor- wielaandrijving gaat het niet snel mis. Alle versies met een 1.3 motor hebben voor een stabilisatorstang die de koets ook in bochten be hoorlijk vlak boven de weg houdt. De besturing gaat lekker licht, zo dat een snelle slalom spekje voor het bekje van auto en bestuurder wordt. Waarschijnlijk de meest belang rijke verandering van de Swift ten opzichte van de eerste exempla ren is het aanzienlijk verminderde geluidsniveau. Bij de eerste ken nismaking in 1988 viel de auto in negatieve zin op door zijn motor- geweld. Gelukkig is dit bij de hui dige serie volledig verleden tijd, en is de Swift juist redelijk rustig. Programma De Swift GS ziet er s heeft een sportief ui ii jur en biedt t lort. Gelukkig i bruik bij al de2 e -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27