Suzuki Swiit GS
olW
SUBARU
KORVELSEWEG 99, TILBURG.
Runner
up
DES
Wintergarantie
van Skoda
Exclusieve
Lancia Ypsilon
Subaru Legacy 2.0 en turbo
GIJSBERS TILBURG B'.V.
Nieuw onderkomen
Autoschade Service
Udenhout
RSnv
50
a
FRUM
I I I I I
Rijnlease
CE
5E
TT
fDe nieuwe Suzuki Swift GS
staat nu in de showroom van uw Suzuki dealer
SUZUKI
V
Alfa-Romeo-dealer Wouters
naar Gelrebaan
DB-FS-75
r
ir 1991 - pagina 2
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT-Donderdag 14 november 1991 - pagina 3a
jLook
skirts en
betaalde
MBITIE
hui-
BOSSCHEWEG 296, 5013 AC TILBURG - TELEFOON 013-355655
35
TELEFOON 04255-3944
^Je-am.
n Udenhc
>cwa-A-scl
Technische gegevens:
Merk en type: Suzuki Swift GS
sringen,
de
:r 1991.
an 2 jaar.
ge.
die
en
Pr<
ver-
zich
j aan de brede
ddeksels. De
□meter en dat is
klasse een
tussen de £.23.895,= (1.3 GL) en
£.27.235(1-.6 GLX) kost.
steeds als Giant
n gaat, be-
>ductie in 1988
vrijwel alle
de impor-
oral bij
jrtijden
fa-
DRIJF
burg
7
iper.
wijzigde
ten de
i. De
Het Japanse merk Suzuki heeft van compacte auto's
haar specialiteit gemaakt. Daarnaast is een prima re
putatie opgebouwd op het gebied van motorfietsen en
terreinauto's. Waar veel merken hun basismodel steeds
iets groter maken, zorgt Suzuki voor een leuke range
personenauto's in de onderste regionen van de auto
markt. Een prima basis om in Nederland ieder jaar een
respectabel aantal nieuwe auto's op de weg te zetten.
We reden met de recent vernieuwde Swift GS.
Het leveringsprogramma van de
kleine Lancia Ypsilon wordt met
twee aantrekkelijke modellen uit
gebreid. Met de 1.1 i.e. als basis
heeft de "Mia" een mengeling van
sportieve en chique eigenschap
pen, een combinatie die de
meeste Lancia's kenmerkt. De
auto kan worden besteld in een
drietal mica/metaallokken: blue
madras, verde derby en zwart.
we deze uitvoering
banden en GT wiel*
Mia is te koop voor f.21.270,=.
De exclusieve top van de Lancia
Ypsilon wordt voortaan bezet door
de LX Ego, uitsluitend leverbaar
in metallic zwart. Voorstoelen,
achterbank, stuur, versnelhngs-
pookknop, portierpanelen en
dashboard zijn bekleed met Pol-
trona Frau leer. Aan deze kost
bare uitvoering wordt bovendien
een volledig elektronisch gere
geld verwarmingssysteem gekop
peld. Tot slot maken de acht-
spaaks lichtmetalen velgen het
geheel compleet. De exclusieve
Lancia Ypsilon Ega heeft een ad
viesprijs van f.28.995,=
en kantoorruimte van 200 vier
kante meter verrijzen. Wouters
startte in 1964 het bedrijf en biedt
op dit moment werk aan 14 perso
nen. Dit zal na het betrekken van
de nieuwbouw tot ongeveer 20 uit
groeien. Als het nieuwe pand
klaar is, zal uiteraard de huidige
locatie aan de Petrus Loosjes-
straat worden verlaten.
Skoda-rijders die bij hun dealer een winter-inspectiebeurt
hebben laten uitvoeren krijgen een zogenaamde startgaran-
tie. Tijdens de inspectie worden vitale onderdelen als ban
den, accu, ontsteking, koelsysteem, V-snaar en ruitewissers
nagekeken en krijgt de klant bovendien een aantal nuttige
artikelen zoals slotspray, ruitespoeier-antivries, ruitontdooier
en een luxe ijskrabber met handschoen. Tegelijk met het af
geven van het garantiecertificaat garandeert de dealer dat
de auto de eerste drie maanden na de winterbeurt de eige
naar niet in de steek zal laten. Gebeurt dit toch, dan verleent
de Skoda-dealer gratis starthulp bij de eigenaar thuis.
De hulp wordt in principe alleen verleend tijdens de ope
ningstijden van het bedrijf binnen een straal van 15 kilome
ter.
Dit zal in de praktijk geen belemmering zijn voor het verle
nen van de gratis hulp. Een winterbeurt met startgarantie
kost f.65, en in combinatie met een normale servicebeurt
slechts f.30,
De Skoda-dealer beperkt zich bij deze actie niet alleen tot
het eigen merk. Ook eigenaren van andere merken zijn van
harte welkom.
we ook op de achterbumper.
Nieuw zijn verder de gewijzigd*
GS-striping op de flanken en de
negenspaaks wieldoppen. De
achterlichtunits vormen nu samen
met een reflectorbalk een aange
sloten geheel, waarbij vooral de
twee lange, witte zones opvallen.
Het geeft de Swift een modernere
en vooral fraaiere aanblik. De
achterklep bleef ongewijzigd, zo
dat de auto nog steeds een relatief
hoge tildrempel kent. Verder is het
vreemd dat de achterruitwisser in
ruststand verticaal op de ruit staat
en dus in de binnenspiegel goed
te zien is. Tot nu toe stond deze
nuttige voorziening altijd horizon
taal en lag zo minder in het zicht.
De sportief ogende GS heeft ver
der twee buitenspiegels die met
de hand versteld moeten worden
en beschermende strips op de
flanken. De Swift GS oogt gewoon
goed en spreekt met zijn jonge
uiterlijk veel mensen aan.
De meest zichtbare wijziging vin
den we na het openen van het
De Swift, die nog steec
Suzuki door het leven
leefde direct na introo
een enorm succes. In i
landen schreeuwden
teurs om auto's, zodat voorc
de populairste types lever
voorkwamen. Gelukkig voor
briek, importeur en dealers is
deze situatie in positieve zin ver
anderd, zonder dat de Swifts in
rijen en in alle mogelijke kleuren
en uitvoeringen bij de dealers
staan.
Tel. 35.55.75
Reflectorbalk
De meest gewilde Swift is de 1.3
GS, een auto met driedeurs car
rosserie en een sportief uiterlijk.
Net als alle Swift-modellen heeft
de GS voor 1992 enige zichtbare
detailwijzigingen ondergaan. Het
front heeft een ander aanzien ge
kregen door een gewijzigde bum
per met een aantal sleuven waar
tussen de twee mistlampen zich
bevinden. Dezelfde ribbels vinden
De Suzuki Swift is dankzij een
aantal detailwijzigingen nog aan
trekkelijker geworden. Het pro
gramma biedt een ruime keus,
waarbij de GS zondermeer de
meest aantrekkelijke is. De auto is
sportief uitgevoerd, maar biedt
ook een sportief rijplezier.
Kroon
De GL 4x4 sedan staat voor
f.43.495,= in de prijslijst, terwijl de
stationwagon f.47.495,= moet op
leveren. Het is in ieder geval dui
delijk dat ondanks het feit dat de
nieuwe 2 liter zijn nut binnen het
Subaru-programma nog moet be
wijzen, de Legacy een totaal on
derschatte auto is met comforta
bele rij-eigenschappen, een
enorm ruimte-aanbod, prima
prestaties en een complete uitrus
ting en dat alles voor meer dan
aanvaardbare prijzen.
De kroon op de Legacy-reeks is
echter de nieuwe 2.0 Turbo 4WD,
portier. Suzuki heeft haar 'Giant'
voorzien van een compleet nieuw
vormgegeven dashboard. Bij de
vorige serie was het instrumenta
rium vrij hoekig van lijn. Het
nieuwe dashboard is echter veel
moderner. De bolle overkapping
van snelheidsmeter en toerenteller
loopt vrijwel volledig gelijk met de
rand van het stuur. De GS heeft
een prettig in de hand liggend
driespaaks stuur wat ook in de
GTi te vinden is.
Kuip-achtig
De nieuwe console wordt gevuld
door twee ventilatieroosters, be
diening voor kachel en luchttoe
voer, plaats voor een radio, digi
taal klokje, blikjeshouder en as
bak. De afleesbaarheid van alle
onderdelen is goed, terwijl bedie
ningsknoppen en hendels onder
handbereik zitten. Zoals we van
een Japanse auto mogen i
wachten laat de Swift GS
uitermate makkelijk bedienen. De
Swift GS oogt niet alleen van bui
ten sportief, maar beschikt binne
nin over het complete meubilair
van de GTi. Dit betekent uiste
kend zittende kuip-achtige stoelen
met geïntegreerde hoofdsteunen
bekleed met een stevige, be
schaafd gekleurde stof. De achter
bank is in twee delen neerklap-
baar. De ruimte voorin is redelijk,
al zullen de langeren onder ons
hun rugleuning wat vlakker moe
ten instellen. De onderdanen kun
nen voorin de Swift goed worden
weggeborgen. Achterin is de GS
wat aan de krappe kant. Dit wordt
voor een deel veroorzaakt door de
sportieve stoelen. Een schande is
het echter niet. Vooral de GS
wordt veelal dooj twee mensen al
dan niet met jonge kinderen ge
bruikt. Bovendien biedt Suzuki de
mogelijkheid van een vijfdeurs
Swift die maar liefst tien centime
ter langer is en een uitstekende
vierzitter is.
Het interieur is bekleed met zacht-
helder getint Alcantara, afhanke
lijk van de kleur in ijsblauw, tur
koois of beige. Verder is de Mia
voorzien van centrale portierver-
grendeling en elektrisch bediende
portierruiten. Uiterlijk herkennen
Automobielbedrijf Wouters, dea
ler van Alfa-Romeo vóór Midden-
Brabant heeft een perceel van
5.000 vierkante meter gekocht op
het bedrijventerrein Loven in Til
burg, gelegen aan de Gelre
baan/Kapitein Hatterasstraat. Op
deze plaats zal de komende tijd
een showroom van circa 900 vier
kante meter, werkplaats van 800
Stabilisator
De Swift-reeks kent drie motoren. De Swift GS ziet er sportief uit,
van een 1 liter 3-pitter tot een 1.3 heeft een sportief uitgerust inte-
liter 16-klepper. De GS heeft het rieur en biedt een sportief rijcom-
middelste exemplaar, een 1.3 liter fort. Gelukkig is het brandstofver-
SOHC met single-point injectie en bruik bij al deze capriolen uiterst
een vermogen van 68 pk bij 6000 bescheiden. De Swift 1.3 GS nam
tr/min. Natuurlijk voldoen alle genoegen met 1 liter Eurosuper
Rond de jaarwisseling hoopt
Autoschade Service Udenhout,
zusterbedrijf van Citroën-dealer
Jan Bertens Udenhout, het nieuwe
onderkomen aan de Nijverheids-
weg te betrekken. Het explosief
gegroeide werkaanbod vroeg om
een forse uitbreiding van het be
drijf. Autoschade Service Uden
hout heeft naam gemaakt in het
vakkundig en volledig schade
herstel aan alle merken auto'ó.
heeft geleid tot een grote toe
stroom van schade-auto's zelfs
van ver buiten Udenhout. De aan
stelling tot Focwa-A-schade-be-
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1298 cc
Boring x slag: 74 x 75,5 mm
Vermogen: 68 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 99 Nm bij 3500 tr/min
Afmetingen: lengte 3,75 meter,
breedte 1,59 meter
Gewicht: 735 kg
Prestaties: topsnelheid 165 km/u
acceleratie 0-100 in 12,8 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,7 liter/100
km
bij 120 km/u 6,2 liter/100 km
stadsverkeer 6,5 liter/100 km
Prijs:: 1.22.895,=
Wegenbelasting: f.88,tot f.91,
per 3 mnd.
drijf, de hoogste norm die op dit
gebied te halen is, kwam onder
andere voort uit een brede erken
ning door tal van grote verzeke
ringsmaatschappijen. Bovendien
is het bedrijf geselecteerd als 5-
Star partner. Dit is een selecte
groep Dupont gebruikers die aan
hoge eisen voldoen voor wat be
treft vakmanschap, uitstraling en
de- management.
>'s. Dit De nieuwe vestiging heeft een op
pervlakte van 800 vierkante meter
en wordt uitgerust met de meest
moderne apparatuur voor voorbe
werking, lichtwerk en spuiten.
100 km. Tijdens een korte proefrit
over smalle Gelderse boeren
weggetjes ontpopte deze auto zich
in de eerste plaats als comfortabel
vervoermiddel. Natuurlijk rea-
geert het geheel vlot op het gas
pedaal, maar vanwege de hoge
mate aan comfort komt de auto
niet zo aggressief en snel over als
andere van rally-auto's afgeleide
modellen.
De Subaru Legacy Turbo is pittig
geprijsd met een vanafbedrag
van f.72.995,= voor de sedan en
f.79.995,= voor de stationwagon.
een auto waarin technieken uit de
racerij zijn verwerkt. Ook deze
auto wordt als sedan en station
wagon aangeboden. Het uiterlijk
is nog wat verder aangepast met
een specifieke voorbumper met
zeer kleine mistlampen, speciale
zesspaaks lichtmetalen velgen en
bij de sedan een spoiler op de
kofferklep. Deze topper wordt
vreemd genoeg als GL geleverd
en is dus wat betreft uitrusting
minder compleet dan de 2.2 GX.
Voorin zit de traktatie van Subaru
in de vorm van een geblazen 2 li
ter 4 cylinder boxermotor met 16
kleppen en intercooler. Met een
exacte inhoud van 1994 cc is de
krachtbron goed voor 200 pk bij
6000 tr/min en een fors koppel van
260 Nm bij 4800 tr/min. Hiervan
blijft tussen de 2400 en 6700 tr/min
minstens 200 Nm over. Deze motor
vraagt om hoge toerentallen voor
zeer sportieve prestaties. De Le
gacy turbo heeft een voor ons
land totaal onbruikbare top van
230 km/u en trekt in een vlotte 6,7
seconden vanuit stilstand naar de
voor iedere 14 kiloi
in deze compacte k
prima waarde.
Het Swift-programma biedt een
ruime keuze aan motoren, carros-
serievarianten en uitrustingsni-
veau's. Als we door de prijslijst
bladeren mogen we gerust con
cluderen, dat de Swift GS de
meest aantrekkelijke in de serie is.
De auto kost f.22.895,= en bevindt
zich daarmee in het midden van
het programma. De serie begint
bij de 1.0 GA voor 1.17.995,= ter
wijl de snelle GTi 16V voor
f.29.845, wordt aangeboden.
Daarnaast is er ook de sedan die
Swifts met een geregelde drieweg
katalysator aan de US-83-norm.
Natuurlijk heeft de auto standaard
een handgeschakelde vijfbak. De
GS is een ras-sprintertje en levert
mede dankzij een relatief laag ge
wicht van 735 kg goede prestaties
zoals een top van 165 km/u en het
bekende sprintje van 0 tot 100 in
nog geen dertien seconden. De
auto vraagt om flink doortrekken
in de versnellingen, waardoor het
allemaal pas echt leuk wordt.
Vlak na het instappen voel je je in
de Swift GS snel thuis. Door zijn
compacte afmetingen en goede
zicht rondom is het een echt gooi-
en-smijt wagentje. Door de voor-
wielaandrijving gaat het niet snel
mis. Alle versies met een 1.3 motor
hebben voor een stabilisatorstang
die de koets ook in bochten be
hoorlijk vlak boven de weg houdt.
De besturing gaat lekker licht, zo
dat een snelle slalom spekje voor
het bekje van auto en bestuurder
wordt.
Waarschijnlijk de meest belang
rijke verandering van de Swift ten
opzichte van de eerste exempla
ren is het aanzienlijk verminderde
geluidsniveau. Bij de eerste ken
nismaking in 1988 viel de auto in
negatieve zin op door zijn motor-
geweld. Gelukkig is dit bij de hui
dige serie volledig verleden tijd,
en is de Swift juist redelijk rustig.
Programma
De Swift GS ziet er s
heeft een sportief ui
ii jur en biedt t
lort. Gelukkig i
bruik bij al de2
e -