CLIOS ROVER 800 SUBARU LEGACY 2.0 EN TURBO Met rally-ervaring mini A heeft sportieve ambities volgt klassieke lijnen s Blik JJi 1-3 Bijlage van: De Tilburgse Koerier M P R E S S E R J - Subsidie klassieke auto's Nieuw voorwaarden autoverkoop a RLAND! o 0 ■«Hgi >er 1991 - pagina 24 Oplage: 94.600 ex. Donderdag 14 november 1991 ieid i dat ten op ieder ai ise en 4 It tc. gelegd RENAULT ïdkoper pag. 7 o.a.: /eg it iecoraties muziek. Ford Courier en Transit pag. 11 ten /an 25 cm i diverse Lees verder in dit nummer Lepelaers Opel 60 jaar Jaargang 3 Nummer 44 s de ier ntrum tn40 Autotest: Suzuki Swift GS pag. 3 j.kAeling Koerier 5014 DA Tilburg kant is de Clio S erkennen door de wijzigingen. De 2 liter krachtbron komt ook beschikbaar als snelle turbo met 180 pk. De 2.7 liter V6 blijft vrijwel onveranderd, terwijl liter turbodiesel wordt voor zien van uitlaatgasrecirculatie voor lagere emissiewaarden. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse 1“ U.S. Plein 14, Tel. 013/36880 Fax 013/35998 Sluitingstijd: redactie en advertenties- dinsdag 22.00 uur In Nederland behoort Subaru tot de kleine Japanse merken. Het modellenprogramma bestaat uit een reeks eigenzinnige types met vaak ook afwijkende technie ken. Subaru is echter groot in vierwielaandrijving en past ook met groot succes de Nederlandse continue va riabele transmissie van Van Doorne toe. Het pro gramma is uiterst divers vanaf de kleine Subaru Mini Jumbo tot de grote Legacy. Deze laatste auto heeft voor 1992 een aantal detailwijzigingen ondergaan, maar kent bovendien een forse uitbreiding wat betreft het motorenaanbod. over- ier merk. De volle produk- jcesvol dooi de Clio 1.4 st zestien verschillende moe... Een aantal kennen we al introductie. Aan de basis 8 sedan als DL en op iale bestelling ook als com- GL. De bekende 1.8 liter bo- jppen per cylin- __s injectie goed >gen van 103 pk bij (1140 kg wegende ee tot een top ;kt in 10,8 se- i/u.DeDL ïboden met Met een prijs van £.25.975,= is Clio S slechts f.1.050,= duurde dan de vergelijkbare 1.4 RN. even en Renault zal de "Auto het Jaar"-titel moeten aan een andc eft zijn eerste i *-* nu toe succ xisisvanc deurs presenteert het Franse merk de Clio S, die met zijn sportieve uiterlijk vooral een jong publiek zal aanspreken. Mo torisch gezien wijkt de S niet af. De 1.4 liter Energy-motor levert met centrale injectie en een gere gelde katalysator 80 pk bij 5750 tr/min. De versnellingbak kreeg kortere overbrengingen, terwijl ook de wielophanging sportiever J gesteld. tan de buitenkc makkelijk te her Tijdens de Autosalon van Genève, begin maart volgend jaar, zal Rover zijn ingrijpend vernieuwde - 800-reeks voor het eerst tentöon- blijft vriji stellen. Direct valt het nieuwe front de 2.5 lit< op, waarbij de grille een moderne vertaling is van wat we op de klassieke Rover-modellen tegen kwamen. De auto is in z'n geheel ronder geworden en oogt zo voor namer. Ook het interieur is niet ongemoeid gelaten. Motorisch valt Rover terug op het bestaande gamma, echter met een aantal De prijslijst van de Subaru Le- stuurbekrachtiging, van binnenuit gacy omvat op dit moment maar te ontgrendelen kofferklep, op- Keist zestien verschillende model- bergvakken in de portieren, an- len. Een aantal kennen we al tenne en twee luidsprekers, digi- vanaf de introductie. Aan de basis taal klokje en in hoogte verstel- staat de 1.8 sedan als DL en op bare gordels. Een behoorlijk com- speciale bestelling ook als com- plete auto voor een vriendelijke plete GL. De bekende 1.8 liter bo- prijs: f.31.995,=. De 1.8 DL kan ook xermotor met 4 kleppen per cylin- als ruime stationwagon worden der is met centrale injectie goed gekozen, voor een vermogen van 103 pk bij 6000 tr/min. De 1140 kg wegende wille Legacy komt hiermee tot een top Aan de andere kant van het pro- van 186 km/u en trekt in 10,8 se- gramma staat nog steeds de conden van 0 tot 100 km/u. De DL krachtige 2.2 GX, standaard met wordt standaard aangeboden met vierwielaandrijving en een bijzon- 'Het in stand houden van his torische transportmiddelen moet in bepaalde gevallen in aanmerking kunnen komen voor rijkssubsidie'. Dit schrijft de Raad voor het Cultuurbe heer aan de minister van WVC. De Raad meent dat het dan moet gaan om voer-, vaar- of vliegtuigen met dui delijke 'museale' kwaliteiten. Dit betekent dat ze deel uit moeten maken van museum- verzamelingen of als heel bij zonder worden erkend. Daarnaast zijn er nog andere voorwaarden, zoals de oor spronkelijke staat en de vraag of het vervoermiddel in Nederland ontworpen, ge bouwd en eventueel ook ge bruikt is. De Raad meent ver der dat de vele instellingen en organisaties die zich be zighouden met de instand houding van historische transportmiddelen per cate gorie vervoermiddel tot een vorm van gezamenlijke be langenbehartiging zoude” moeten komen. Dat zoi’ subsidiebeleid kunn gemakkelijken. (P De auto blijft voor- en tegenstan ders boeien. Naast zeer auto- en autoindustrie-minnende pro gramma's als "De Heilige Koe" en "De Hoogste Versnelling" startte de NCRV deze week met "Blik Op De Weg". Hierin staat vooral het verkeer centraal en dan voornamelijk het gedrag van verschillende verkeersdeel nemers ten opzichte van elkaar. De programma-makers rijden met een in de auto verborgen camera door het land en probe ren zoveel mogelijk wangedrag te registreren. Auto's die een an der opdrukken, mensen die ten onrechte constant linksrijden, iemand die een rood stoplicht negeert, mensen die met hun hoofd uithef schuifdakin een rij dende auto staan tot zelfs iemand die met ruim 150 km/u achter twee motoragenten van de Marechaussee reed. Het aar dige van de programmaformule is dat een aantal van deze men sen naderhand wordt benaderd voor een kort commentaar, waarin ze hun gedrag kunnen toelichten. In de eerste uitzending kregen ze drie totaal verschillende auto mobilisten voor de camera. De jongeman die op korte afstand de twee motorfietsen had ge volgd, vond dit eigenlijk wel spannend. Hij dacht dat als beide agenten na een minuut of twee niet zouden ingrijpen, dat zijn gedrag toelaatbaar was. In zijn Honda Accord volgde hij het duo trouw. Ook één van de be treffende agenten kon zich na het bekijken van de video het voorval herinneren. Hij moest toegeven dat hij in werkelijkhe er minder kwaad in zag, dan c hij nu op de video zag. Een tweede voorval betrof een met zijn snelle Golf op(d)ruk- kende heer die een dame in Ford Fiesta zover kreeg snel naar rechts gaan. Zij kwam vervolgens vrijwel direct weer naar links en draaide als het ware de rollen om. De heer ver telde dat hij totaal niet geïrri teerd was, geen haast had en dit normaal gedrag vond. De dame schaamde zich een beetje, was wel gehaast en vond de uitge voerde manouvre niet zo ge slaagd. Kortom, een aardig pro gramma waarin niet alleen mensen met spijt aan het woord komen. Ook de wekelijks terug kerende bekende Nederlander, in dit geval Gerrie Kneteman, gedroeg zich niet als een model- burger die de huidige maximum snelheden goedkeurde. De NCRV heeft hiermee een be hoorlijk reëel, maar helaas veel te vluchtig programma. Pas al leen op, bij de volgende uitzen ding bent u wellicht het onder werp van discussie... TonyVos breedstralers in de voorbumper, de witte sportwielen en een groene sierstrip op flankbescher- mers en bumpers. Dit wordt ver der compleet gemaakt met een spoiler boven de achterruit en richtingaanwijzers met typever- melding op de voorschermen. De stoelen worden uit de luxe RT- variant overgenomen en voorzien van een speciale stof. Het instru mentenpaneel met toerenteller is ook uit de RT bekend. De Clio S is verder voorzien van getint glas en een sportstuur in de stijl van de Clio 16V. De Bovag heeft met de ANWB en de consumentenor ganisaties overeenstemming bereikt over nieuwe verkoop voorwaarden. Het betreft on der andere de annulerings- regeling. Tot nu toe kon de koper alleen een koopover eenkomst annuleren na over schrijding van een leverings termijn van 3 maanden. In de nieuwe regeling is het moge lijk ook binnen deze termijn te annuleren, maar het auto bedrijf heeft dan wel recht op een schadevergoeding tot een maximum van 15 procent van de aankoopprijs. Hoewel dit in de praktijk natuurlijk al gebruikelijk was, is nu ook voorgeschreven dat de koop overeenkomst schriftelijk moet zijn vastgelegd. De ANWB/Bovag-geschillen- commissie wordt omgezet in een geschillencommissie Auto die gaat vallen onder de Stichting Geschillenco- missie voor Consumentenza ken in Den Haag. Het is de bedoeling de nieuwe regeling op 1 januari te laten ingaan. (Bron: Rai) der luxueuze uitvoering. De 2.2 boxer levert met multipoint injectie 136 pk en sleurt de vanwege de extra aandrijving zwaardere auto naar de 100 km/u in 9 seconden en behaalt een top van 199 km/u. De verschillen in prestaties zijn zo doende niet erg groot, maar het verschil in souplesse is duidelijk voelbaar. De uitrusting van de GX omvat on der meer elektrisch bediende por tierruiten, centrale vergrendeling met afstandbediening, verstel baar stuur, elektrisch schuif/kan- teldak, in hoogte verstelbare be stuurdersstoel en elektrisch ver stelbare buitenspiegels. Subaru kent de 2.2 GX in vier uitgaves, se dan en wagon met 5-bak of auto maat. De prijzen variëren van 1.47.495,= tot 1.57.495,=. Tot zover weinig nieuws aan de zon. Overigens zijn de 1992 mo dellen uiterlijk herkenbaar aan een compleet gewijzigd front met nieuwe grille, motorkap, koplam pen, bumper en voorschermen. Aan de achterkant treffen we nieuwe lichtunits aan. In het inte rieur kreeg de Legacy betere stoelen en andere bekledingsstof- fen. Boxerprincipe Het belangrijkste nieuws vinden we echter in het;midden en hele maal bovenaan het programma. Tussen de bestaande 1.8 en 2.2 li ter zit voortaan een 2 liter kracht bron ook van het boxerprincipe met 4 kleppen per cylinder en og. multipoint injectie. Wat betreft ver- ^an 1 mogen en koppel zit de 2.0 precies S tussen de bestaande varianten in. tCil° tie®11 De motor levert 115 pk bij 6000 tr/ !ie )aar‘ot min en een koppel van 164 Nm bij £Pe,n'. ^.P bc 3200 tr/min. Bij de 2 liter kan wor- dnedeur den gekozen uit voorwielaandrij- ving of permanente vierwielaan- Z1^n SPC drijving. Uiteraard heeft dit zijn in- {ong PL vloed op het prestatieniveau, al- “nsen hoewel het verschil tot een mini num wordt beperkt. De tweewie- laangedreven Legacy 2.0 haalt een top van 190 kin/u en trekt in 10,3 seconden van 0 tot 100. Bo vendien moet gezegd worden dat e het verschil in souplesse met de a g£ 2.2 merkbaar is en dat de 1.8 in Ve onze gedachte ook als prettiger overkwam. Het is een mooie op vulling in het programma, maar de bestaande modellen kwamen niets te kort. De 2.0 wordt altijd als GL geleverd, een uitvoering die vrijwel overeenkomt met de GX echter zonder scjiuifdak en af standsbediening op de centrale vergrendeling. Bij de voorwie- laandrijvers zien we de sedan en wagon beide in combinatie met 5- bak of automaat. De 4x4 is er als sedan alleen met handbak en bij de wagon met beide transmissie mogelijkheden. De 2.0 GL sedan kost 1.36.995,= en als stationcar f.38.995,=. Prima bedragen en bo vendien een kleine meerprijs voor de stationcar. (lees verder pag. 3) Deze klassiek en tegelijk modern ogende Engelse 'saloon' zal moe ten concurreren met auto's als de BMW 5-serie, Volvo 900 en Audi 100 en wordt eind maart, begin april in ons land verwacht. DO'XT-34

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25