CLIOS
ROVER 800
SUBARU LEGACY
2.0 EN TURBO
Met rally-ervaring
mini
A
heeft sportieve ambities
volgt klassieke lijnen
s
Blik
JJi
1-3
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
M P R E S S
E
R
J -
Subsidie
klassieke
auto's
Nieuw
voorwaarden
autoverkoop
a
RLAND!
o 0
■«Hgi
>er 1991 - pagina 24
Oplage: 94.600 ex.
Donderdag 14 november 1991
ieid
i dat
ten op
ieder
ai
ise en
4
It
tc.
gelegd
RENAULT
ïdkoper
pag. 7
o.a.:
/eg
it
iecoraties
muziek.
Ford Courier
en Transit
pag. 11
ten
/an 25 cm
i diverse
Lees verder
in dit nummer
Lepelaers Opel
60 jaar
Jaargang 3
Nummer 44
s de
ier
ntrum
tn40
Autotest:
Suzuki Swift GS
pag. 3
j.kAeling
Koerier
5014 DA Tilburg
kant is de Clio S
erkennen door de
wijzigingen. De 2 liter krachtbron
komt ook beschikbaar als snelle
turbo met 180 pk. De 2.7 liter V6
blijft vrijwel onveranderd, terwijl
liter turbodiesel wordt voor
zien van uitlaatgasrecirculatie
voor lagere emissiewaarden.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse 1“
U.S. Plein 14,
Tel. 013/36880
Fax 013/35998
Sluitingstijd:
redactie en advertenties-
dinsdag 22.00 uur
In Nederland behoort Subaru tot de kleine Japanse
merken. Het modellenprogramma bestaat uit een reeks
eigenzinnige types met vaak ook afwijkende technie
ken. Subaru is echter groot in vierwielaandrijving en
past ook met groot succes de Nederlandse continue va
riabele transmissie van Van Doorne toe. Het pro
gramma is uiterst divers vanaf de kleine Subaru Mini
Jumbo tot de grote Legacy. Deze laatste auto heeft voor
1992 een aantal detailwijzigingen ondergaan, maar
kent bovendien een forse uitbreiding wat betreft het
motorenaanbod.
over-
ier merk. De
volle produk-
jcesvol dooi
de Clio 1.4
st zestien verschillende moe...
Een aantal kennen we al
introductie. Aan de basis
8 sedan als DL en op
iale bestelling ook als com-
GL. De bekende 1.8 liter bo-
jppen per cylin-
__s injectie goed
>gen van 103 pk bij
(1140 kg wegende
ee tot een top
;kt in 10,8 se-
i/u.DeDL
ïboden met
Met een prijs van £.25.975,= is
Clio S slechts f.1.050,= duurde
dan de vergelijkbare 1.4 RN.
even en Renault zal de "Auto
het Jaar"-titel moeten
aan een andc
eft zijn eerste i
*-* nu toe succ
xisisvanc
deurs presenteert het
Franse merk de Clio S, die met
zijn sportieve uiterlijk vooral een
jong publiek zal aanspreken. Mo
torisch gezien wijkt de S niet af.
De 1.4 liter Energy-motor levert
met centrale injectie en een gere
gelde katalysator 80 pk bij 5750
tr/min. De versnellingbak kreeg
kortere overbrengingen, terwijl
ook de wielophanging sportiever
J gesteld.
tan de buitenkc
makkelijk te her
Tijdens de Autosalon van Genève,
begin maart volgend jaar, zal
Rover zijn ingrijpend vernieuwde -
800-reeks voor het eerst tentöon- blijft vriji
stellen. Direct valt het nieuwe front de 2.5 lit<
op, waarbij de grille een moderne
vertaling is van wat we op de
klassieke Rover-modellen tegen
kwamen. De auto is in z'n geheel
ronder geworden en oogt zo voor
namer. Ook het interieur is niet
ongemoeid gelaten. Motorisch
valt Rover terug op het bestaande
gamma, echter met een aantal
De prijslijst van de Subaru Le- stuurbekrachtiging, van binnenuit
gacy omvat op dit moment maar te ontgrendelen kofferklep, op-
Keist zestien verschillende model- bergvakken in de portieren, an-
len. Een aantal kennen we al tenne en twee luidsprekers, digi-
vanaf de introductie. Aan de basis taal klokje en in hoogte verstel-
staat de 1.8 sedan als DL en op bare gordels. Een behoorlijk com-
speciale bestelling ook als com- plete auto voor een vriendelijke
plete GL. De bekende 1.8 liter bo- prijs: f.31.995,=. De 1.8 DL kan ook
xermotor met 4 kleppen per cylin- als ruime stationwagon worden
der is met centrale injectie goed gekozen,
voor een vermogen van 103 pk bij
6000 tr/min. De 1140 kg wegende wille
Legacy komt hiermee tot een top Aan de andere kant van het pro-
van 186 km/u en trekt in 10,8 se- gramma staat nog steeds de
conden van 0 tot 100 km/u. De DL krachtige 2.2 GX, standaard met
wordt standaard aangeboden met vierwielaandrijving en een bijzon-
'Het in stand houden van his
torische transportmiddelen
moet in bepaalde gevallen in
aanmerking kunnen komen
voor rijkssubsidie'. Dit schrijft
de Raad voor het Cultuurbe
heer aan de minister van
WVC. De Raad meent dat het
dan moet gaan om voer-,
vaar- of vliegtuigen met dui
delijke 'museale' kwaliteiten.
Dit betekent dat ze deel uit
moeten maken van museum-
verzamelingen of als heel bij
zonder worden erkend.
Daarnaast zijn er nog andere
voorwaarden, zoals de oor
spronkelijke staat en de
vraag of het vervoermiddel
in Nederland ontworpen, ge
bouwd en eventueel ook ge
bruikt is. De Raad meent ver
der dat de vele instellingen
en organisaties die zich be
zighouden met de instand
houding van historische
transportmiddelen per cate
gorie vervoermiddel tot een
vorm van gezamenlijke be
langenbehartiging zoude”
moeten komen. Dat zoi’
subsidiebeleid kunn
gemakkelijken. (P
De auto blijft voor- en tegenstan
ders boeien. Naast zeer auto- en
autoindustrie-minnende pro
gramma's als "De Heilige Koe"
en "De Hoogste Versnelling"
startte de NCRV deze week met
"Blik Op De Weg". Hierin staat
vooral het verkeer centraal en
dan voornamelijk het gedrag
van verschillende verkeersdeel
nemers ten opzichte van elkaar.
De programma-makers rijden
met een in de auto verborgen
camera door het land en probe
ren zoveel mogelijk wangedrag
te registreren. Auto's die een an
der opdrukken, mensen die ten
onrechte constant linksrijden,
iemand die een rood stoplicht
negeert, mensen die met hun
hoofd uithef schuifdakin een rij
dende auto staan tot zelfs
iemand die met ruim 150 km/u
achter twee motoragenten van
de Marechaussee reed. Het aar
dige van de programmaformule
is dat een aantal van deze men
sen naderhand wordt benaderd
voor een kort commentaar,
waarin ze hun gedrag kunnen
toelichten.
In de eerste uitzending kregen
ze drie totaal verschillende auto
mobilisten voor de camera. De
jongeman die op korte afstand
de twee motorfietsen had ge
volgd, vond dit eigenlijk wel
spannend. Hij dacht dat als
beide agenten na een minuut of
twee niet zouden ingrijpen, dat
zijn gedrag toelaatbaar was. In
zijn Honda Accord volgde hij het
duo trouw. Ook één van de be
treffende agenten kon zich na
het bekijken van de video het
voorval herinneren. Hij moest
toegeven dat hij in werkelijkhe
er minder kwaad in zag, dan c
hij nu op de video zag.
Een tweede voorval betrof een
met zijn snelle Golf op(d)ruk-
kende heer die een dame in
Ford Fiesta zover kreeg snel
naar rechts gaan. Zij kwam
vervolgens vrijwel direct weer
naar links en draaide als het
ware de rollen om. De heer ver
telde dat hij totaal niet geïrri
teerd was, geen haast had en dit
normaal gedrag vond. De dame
schaamde zich een beetje, was
wel gehaast en vond de uitge
voerde manouvre niet zo ge
slaagd. Kortom, een aardig pro
gramma waarin niet alleen
mensen met spijt aan het woord
komen. Ook de wekelijks terug
kerende bekende Nederlander,
in dit geval Gerrie Kneteman,
gedroeg zich niet als een model-
burger die de huidige maximum
snelheden goedkeurde. De
NCRV heeft hiermee een be
hoorlijk reëel, maar helaas veel
te vluchtig programma. Pas al
leen op, bij de volgende uitzen
ding bent u wellicht het onder
werp van discussie... TonyVos
breedstralers in de voorbumper,
de witte sportwielen en een
groene sierstrip op flankbescher-
mers en bumpers. Dit wordt ver
der compleet gemaakt met een
spoiler boven de achterruit en
richtingaanwijzers met typever-
melding op de voorschermen.
De stoelen worden uit de luxe RT-
variant overgenomen en voorzien
van een speciale stof. Het instru
mentenpaneel met toerenteller is
ook uit de RT bekend. De Clio S is
verder voorzien van getint glas en
een sportstuur in de stijl van de
Clio 16V.
De Bovag heeft met de
ANWB en de consumentenor
ganisaties overeenstemming
bereikt over nieuwe verkoop
voorwaarden. Het betreft on
der andere de annulerings-
regeling. Tot nu toe kon de
koper alleen een koopover
eenkomst annuleren na over
schrijding van een leverings
termijn van 3 maanden. In de
nieuwe regeling is het moge
lijk ook binnen deze termijn
te annuleren, maar het auto
bedrijf heeft dan wel recht op
een schadevergoeding tot
een maximum van 15 procent
van de aankoopprijs. Hoewel
dit in de praktijk natuurlijk al
gebruikelijk was, is nu ook
voorgeschreven dat de koop
overeenkomst schriftelijk
moet zijn vastgelegd.
De ANWB/Bovag-geschillen-
commissie wordt omgezet in
een geschillencommissie
Auto die gaat vallen onder
de Stichting Geschillenco-
missie voor Consumentenza
ken in Den Haag.
Het is de bedoeling de
nieuwe regeling op 1 januari
te laten ingaan. (Bron: Rai)
der luxueuze uitvoering. De 2.2
boxer levert met multipoint injectie
136 pk en sleurt de vanwege de
extra aandrijving zwaardere auto
naar de 100 km/u in 9 seconden
en behaalt een top van 199 km/u.
De verschillen in prestaties zijn zo
doende niet erg groot, maar het
verschil in souplesse is duidelijk
voelbaar.
De uitrusting van de GX omvat on
der meer elektrisch bediende por
tierruiten, centrale vergrendeling
met afstandbediening, verstel
baar stuur, elektrisch schuif/kan-
teldak, in hoogte verstelbare be
stuurdersstoel en elektrisch ver
stelbare buitenspiegels. Subaru
kent de 2.2 GX in vier uitgaves, se
dan en wagon met 5-bak of auto
maat. De prijzen variëren van
1.47.495,= tot 1.57.495,=.
Tot zover weinig nieuws aan de
zon. Overigens zijn de 1992 mo
dellen uiterlijk herkenbaar aan
een compleet gewijzigd front met
nieuwe grille, motorkap, koplam
pen, bumper en voorschermen.
Aan de achterkant treffen we
nieuwe lichtunits aan. In het inte
rieur kreeg de Legacy betere
stoelen en andere bekledingsstof-
fen.
Boxerprincipe
Het belangrijkste nieuws vinden
we echter in het;midden en hele
maal bovenaan het programma.
Tussen de bestaande 1.8 en 2.2 li
ter zit voortaan een 2 liter kracht
bron ook van het boxerprincipe
met 4 kleppen per cylinder en og.
multipoint injectie. Wat betreft ver- ^an 1
mogen en koppel zit de 2.0 precies S
tussen de bestaande varianten in. tCil° tie®11
De motor levert 115 pk bij 6000 tr/ !ie )aar‘ot
min en een koppel van 164 Nm bij £Pe,n'. ^.P bc
3200 tr/min. Bij de 2 liter kan wor- dnedeur
den gekozen uit voorwielaandrij-
ving of permanente vierwielaan- Z1^n SPC
drijving. Uiteraard heeft dit zijn in- {ong PL
vloed op het prestatieniveau, al- “nsen
hoewel het verschil tot een mini
num wordt beperkt. De tweewie-
laangedreven Legacy 2.0 haalt
een top van 190 kin/u en trekt in
10,3 seconden van 0 tot 100. Bo
vendien moet gezegd worden dat e
het verschil in souplesse met de a g£
2.2 merkbaar is en dat de 1.8 in Ve
onze gedachte ook als prettiger
overkwam. Het is een mooie op
vulling in het programma, maar
de bestaande modellen kwamen
niets te kort. De 2.0 wordt altijd als
GL geleverd, een uitvoering die
vrijwel overeenkomt met de GX
echter zonder scjiuifdak en af
standsbediening op de centrale
vergrendeling. Bij de voorwie-
laandrijvers zien we de sedan en
wagon beide in combinatie met 5-
bak of automaat. De 4x4 is er als
sedan alleen met handbak en bij
de wagon met beide transmissie
mogelijkheden. De 2.0 GL sedan
kost 1.36.995,= en als stationcar
f.38.995,=. Prima bedragen en bo
vendien een kleine meerprijs voor
de stationcar.
(lees verder pag. 3)
Deze klassiek en tegelijk modern
ogende Engelse 'saloon' zal moe
ten concurreren met auto's als de
BMW 5-serie, Volvo 900 en Audi
100 en wordt eind maart, begin
april in ons land verwacht.
DO'XT-34