TOKYO MOTORS SHOW
LAAT COMPACTE TREND ZIEN
ING
5 uur
Reacties
L
s
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Eerste
autojaarboek:
Auto '92
Hoger verlies
door accijns
verhoging
1991 - pagina 20
rter
Donderdag 7 november 1991
Oplage: 94.600 ex.
ïURG
ISUZU COMO
MITSUBISHI LA 301
MAZDA RX.7
wet
den
iten
SUBARU AMADEUS
;rie
NISSAN DUAD
Tony Vos
5000 AK Tilburg
MITSUBISHI MS. 1000
is
Jaargang 3
Nummer 43
Audi:
AVUS Quattro
pag. 7
Uitbreiding Ford
Escort RS 2000
pag- 11
t van
den
300 stuks
Autotest
VW Golf 1.8 CL
pag. 3
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
mde acht
jropese
‘genheid
maken voor
op verschillende plaatsen op de
stand zoeken. Bovendien komt een
Japanse uitgave nooit met de
Europese specificaties overeen.
Wankelmotor
Zeer spectaculair oogt de Mazda
RX-7 die volledig in een nieuwe
jas is gestoken, maar het principe
van de wankelmotor trouw is ge
bleven. De prachtige sportauto zal
in de loop van 1992 naar Europa
komen.
Subaru is alleen sterk in Zwitser
land en Oostenrijk vanwege het
ruime aanbod vierwielaangedre-
ven auto's. De ontwikkeling staat
in Japan echter niet stil. De fraai
SCX sportauto zal binnen afzien
bare tijd ook hier worden geïntro
duceerd. Het gebeurt niet vaak
dat een auto na getoond te zijn als
prototype, vrijwel ongewijzigd in
produktie gaat. Een bijzonder
mooie auto is de Subaru Ama
deus, een conceptauto op basis
van de Legacy stationwagon. De
auto heeft echter een totaal ander
koetswerk, waarin alle moderne
snufjes zijn verwerkt.
Er lijkt een markt te zijn voor
kleine open sportautootjes. Al
thans zeker in Japan. De verschil
lende merken hebben vrijwel alle
maal een roadster op de leverlijst,
of tonen de intentie deze in pro
duktie te gaan nemen. De Nissan
Duad is welliswaar en prototype,
maar ziet er serieus uit. Grappig
is dat de bijrijdersstoel zo'n 40
centimeter verder naar achter
staat dan van de bestuurder.
De komende maanden zullen ver
schillende nieuwe Japanse auto's
ook in Europa worden geïntrodu
ceerd. Zo verwachten we binnen
niet al te lange tijd een nieuwe
Toyota Corolla, waarover zeer
binnenkort meer. De EG is met
Japan een importbeperking over
eengekomen. Gedurei 1
jaar krijgt de eigen Euroj
auto-industrie de gelegt.
zich definitief klaar te nu.
een heuse Japanse invasie.
Eens in de twee jaar wordt de Tokyo Motor Show ge
houden, een groots spektakel waarbij vooral de vele
Japanse fabrikanten laten zien wat ze in de komende
tijd voor ons in petto hebben. Een groot deel van de ge
toonde produktiemodellen zijn niet eens bij ons te koop
en zullen dat ook nooit worden. Een gemiddelde
Japanse producent heeft meerdere verkoopkanalen on
der verschillende merknamen. De trend over de gehele
linie lijkt zich te gaan richten op comfortabele kleine
auto's. Toch is dit wellicht een typisch Japanse trend,
daar grote steden in het land van de rijzende zon een
nog dichter verkeersbeeld kennen dan bij ons.
Het is eigenlijk al jaren een
traditie dat tegen het einde
van het jaar verschillende
autoboeken verschijnen. Auto
'92, een boek wat onderte
kend wordt door Fred van der
Vlugt, is eigenlijk ook traditio
neel de eerste in het rijtje. Het
compacte boek meldt de ge
gevens van meer dan drie
honderd in ons land verkrijg
baar modellen, inclusief ver
schillende varianten. Ieder
merk wordt vooraf gegaan
door een stukje historie met
foto's uit de 'oude doos'. De
prijlijst die in het boek te vin
den is dateert van 15 oktober
1991. Een vast onderdeel is de
rubriek 'Altijd Nieuws' waar
bij van ieder merk verteld
wordt wat we de komende tijd
kunnen verwachten aan
nieuwe modellen.
Het eerste hoofdstuk behan
delt een aantal flops in auto-
land. Volledig in kleur wor
den hier onder andere ge
noemd de Edsel, Lancia Beta
Trevi, DeLorean, Reliant Sci
mitar, Panther Kallista, Volvo
480 Cabrio, NSUR08O, Volvo
780 en Citroen Axel. Voor een
deel betreft het hier auto's die
vanwege hun vooruitstre
vendheid of hoge aanschaf
prijs niet in grote aantallen
werden verkocht. Maar er zijn
ook auto's die voor een groot
publiek bedoeld waren en
toch een flop werden.
Auto '92 telt 416 pagina's en
voor f.19,95 te koop in boek
handel en kiosk.
Het verlies als gevolg van de
accijnsverhoging van juli
jongstleden wordt waar
schijnlijk veel groter dan de
deskundigen toen voorspel
den. Dit concludeert de
BOVAG-afdeling vul- en ser
vicestations na analyse van
de omzetontwikkeling van
een aantal benzinestations in
de grensstreek met België. De
stations die maximaal 30 km
van de grens liggen, consta
teerden sinds de accijnsver
hoging een gemiddelde ben-
zine-omzetverlies van 30%. Dit
betekent dat, als deze trend
zich doorzet, de ca. 750
pomphouders die in de
grensstreek hun geld moeten
verdienen, samen zo'n 195
miljoen liter omzet aan hun
Belgische collega's moeten
prijsgeven. In april van dit
jaar becijferde de BOVAG op
basis van de toenmalige ac-
cijnsverhogingsvoorstellen
nog 'slechts' een omzetder-
ving van 133 miljoen liter. Het
Nederlands Economisch Insti
tuut kwam, in opdracht van
het ministerie van Financiën,
aan een omzetverlies van
slechts 64 miljoen liters.
De BOVAG tekent wel aan
dat het nog te vroeg is om nu
al definitieve conclusies te
trekken voor de werkgelegen-
aluminium 1 liter motor. Een aar
dig nieuwtje is het dak wat afhan
kelijk van de buitentemperatuur
van kleur veranderd. Mitsubishi
houdt zich uiteraard bezig met
elektrische voertuigen. Als resul
taat van een samenwerking met
het Engelse International Automo
tive Design en het Zweedse Clean
Air zal de LA301 zeer binnenkort
leverbaar worden in Californië,
waar de emissie-eisen bijzonder
streng zijn en de verkoop van
elektrisch aangedreven auto's na
drukkelijk wordt bevorderd.
Een wat kleiner Japans merk is
Isuzu. Wij kennen deze aan GM
gelieerde firma vooral vanwege
de terreinauto's, pick-ups en be
stelwagens. Maar Isuzu heeft in
verschillende landen ook een
aantal personenwagens. De Isuzu
Como is een prototype van een
Het gebeurt niet vaak, maar
soms komen er reacties op
verhalen die ik heb geschre
ven. Een goed voorbeeld was
onlangs het verhaal over de
nieuwe verkeersregels. De
mensen die de vernieuwin
gen hebben moeten opstellen
snappen het al nauwelijks,
zodat een fout van mijn kant
begrijpelijk, maar niet goed
te praten is. Gelukkig werd ik
snel op de vingers getikt.
Een ander verhaaltje wat
nogal wat vragen opriep, be
trof de wijzigingen op het ge
bied van de motorrijtuigenbe
lasting (wegenbelasting).
Door twee tarielsaanpassin-
gen binnen drie maanden
weten veel gas- en dieselrij
ders niet meer wat ze moeten
betalen. Eén persoon gaf me
de tip om voortaan bij de
technische gegevens van een
test de wegenbelasting te ver
melden. Een prima tip, waar
aan ik me zal proberen te
houden.
Na jarenlang ongeveer het
zelfde staatje technische ge
gevens bij de wekelijks test te
hebben afgedrukt, kwam
iemand met de mededeling
dat verschillende aanduidin
gen niet juist zijn. Ik mag niet
spreken over gewicht, maar
moet het over massa hebben.
Natuurlijk is het uit den boze
dat er nog steeds over pk's
wordt gesproken. Dé realiteit
is echter nog steeds dat de
gemiddelde automobilist die
zich hierin verdiept en ook
echte autofreaks altijd nog
vragen naar een vermogen in
pk's. Een kilowatt, met alle
respect voor het SI- stelsel,
zegt maar weinig mensen
iets. Helemaal fout is vervol
gens de vermelding "km/u",
want internationaal moet er
eigenlijk "km/h"staan af
komstig van het Franse "heu-
re Alhoewel ik zeer franco-
fiel ben, blijven we Nederlan
ders, zodat de "u" voor uur
bïijft staan. Je kunt je inder
daad afvragen of je moet
spreken over kW, km/h en
massa of dat je het moet laten
bij wat het is. Er moet voorop
blijven staan dat de mensen
het begrijpen en in dat geval
zal spreektaal misschien wel
voor de wetenschappelijk
verantwoorde term moeten
gaan...
Europese merken spelen in Japan
een bijrol. Toch kozen een tweetal
fabrikanten voor de onthulling
van een nieuw model ver van
huis. Audi liet er de AVUS Quattro
zien, een sportieve tweezitter met
lijnen die doen terugdenken aan
de Auto Union circuitauto's van
net voor de Tweede Wereldoor
log. Maar ook Jaguar liet er de
prestigieuze XJ 220 in definitieve
versie zien. Wellicht zit het groot
ste aantal klanten wel in Japan.
Elektrisch
Mitsubishi bracht veel nieuws al
lereerst in de vorm van de nieuwe
driedeurs Colt, die begin volgend
jaar de oversteek naar Europa zal
maken. Als experimenteel model
werd de bolle mS.1000 getoond,
een autootje in vrolijke rood/witte
tinten. Ter voortstuwing dient een
sportwagen met middenmotor.
Óndanks zijn typische vormge
ving biedt de auto plaats aan vier
personen en heeft een behoorlijk
bagagevolume.
Mazda zorgde wellicht voor de
meeste primeurs die ook naar ons
land zullen komen. Allereerst
werd er de nieuwe 626 ten doop
gehouden. Daar Mazda deze auto
in zijn vele verschijningsvormen
(sedan, hatchback, coupé, wa
gon) onder verschillende namen
op de Japanse markt brengt,
moesten bezoekers de 626-sei
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-aideling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur