TOKYO MOTORS SHOW LAAT COMPACTE TREND ZIEN ING 5 uur Reacties L s Bijlage van: DeTilburgseKoerier Eerste autojaarboek: Auto '92 Hoger verlies door accijns verhoging 1991 - pagina 20 rter Donderdag 7 november 1991 Oplage: 94.600 ex. ïURG ISUZU COMO MITSUBISHI LA 301 MAZDA RX.7 wet den iten SUBARU AMADEUS ;rie NISSAN DUAD Tony Vos 5000 AK Tilburg MITSUBISHI MS. 1000 is Jaargang 3 Nummer 43 Audi: AVUS Quattro pag. 7 Uitbreiding Ford Escort RS 2000 pag- 11 t van den 300 stuks Autotest VW Golf 1.8 CL pag. 3 Lees verder in dit nummer o.a.: mde acht jropese ‘genheid maken voor op verschillende plaatsen op de stand zoeken. Bovendien komt een Japanse uitgave nooit met de Europese specificaties overeen. Wankelmotor Zeer spectaculair oogt de Mazda RX-7 die volledig in een nieuwe jas is gestoken, maar het principe van de wankelmotor trouw is ge bleven. De prachtige sportauto zal in de loop van 1992 naar Europa komen. Subaru is alleen sterk in Zwitser land en Oostenrijk vanwege het ruime aanbod vierwielaangedre- ven auto's. De ontwikkeling staat in Japan echter niet stil. De fraai SCX sportauto zal binnen afzien bare tijd ook hier worden geïntro duceerd. Het gebeurt niet vaak dat een auto na getoond te zijn als prototype, vrijwel ongewijzigd in produktie gaat. Een bijzonder mooie auto is de Subaru Ama deus, een conceptauto op basis van de Legacy stationwagon. De auto heeft echter een totaal ander koetswerk, waarin alle moderne snufjes zijn verwerkt. Er lijkt een markt te zijn voor kleine open sportautootjes. Al thans zeker in Japan. De verschil lende merken hebben vrijwel alle maal een roadster op de leverlijst, of tonen de intentie deze in pro duktie te gaan nemen. De Nissan Duad is welliswaar en prototype, maar ziet er serieus uit. Grappig is dat de bijrijdersstoel zo'n 40 centimeter verder naar achter staat dan van de bestuurder. De komende maanden zullen ver schillende nieuwe Japanse auto's ook in Europa worden geïntrodu ceerd. Zo verwachten we binnen niet al te lange tijd een nieuwe Toyota Corolla, waarover zeer binnenkort meer. De EG is met Japan een importbeperking over eengekomen. Gedurei 1 jaar krijgt de eigen Euroj auto-industrie de gelegt. zich definitief klaar te nu. een heuse Japanse invasie. Eens in de twee jaar wordt de Tokyo Motor Show ge houden, een groots spektakel waarbij vooral de vele Japanse fabrikanten laten zien wat ze in de komende tijd voor ons in petto hebben. Een groot deel van de ge toonde produktiemodellen zijn niet eens bij ons te koop en zullen dat ook nooit worden. Een gemiddelde Japanse producent heeft meerdere verkoopkanalen on der verschillende merknamen. De trend over de gehele linie lijkt zich te gaan richten op comfortabele kleine auto's. Toch is dit wellicht een typisch Japanse trend, daar grote steden in het land van de rijzende zon een nog dichter verkeersbeeld kennen dan bij ons. Het is eigenlijk al jaren een traditie dat tegen het einde van het jaar verschillende autoboeken verschijnen. Auto '92, een boek wat onderte kend wordt door Fred van der Vlugt, is eigenlijk ook traditio neel de eerste in het rijtje. Het compacte boek meldt de ge gevens van meer dan drie honderd in ons land verkrijg baar modellen, inclusief ver schillende varianten. Ieder merk wordt vooraf gegaan door een stukje historie met foto's uit de 'oude doos'. De prijlijst die in het boek te vin den is dateert van 15 oktober 1991. Een vast onderdeel is de rubriek 'Altijd Nieuws' waar bij van ieder merk verteld wordt wat we de komende tijd kunnen verwachten aan nieuwe modellen. Het eerste hoofdstuk behan delt een aantal flops in auto- land. Volledig in kleur wor den hier onder andere ge noemd de Edsel, Lancia Beta Trevi, DeLorean, Reliant Sci mitar, Panther Kallista, Volvo 480 Cabrio, NSUR08O, Volvo 780 en Citroen Axel. Voor een deel betreft het hier auto's die vanwege hun vooruitstre vendheid of hoge aanschaf prijs niet in grote aantallen werden verkocht. Maar er zijn ook auto's die voor een groot publiek bedoeld waren en toch een flop werden. Auto '92 telt 416 pagina's en voor f.19,95 te koop in boek handel en kiosk. Het verlies als gevolg van de accijnsverhoging van juli jongstleden wordt waar schijnlijk veel groter dan de deskundigen toen voorspel den. Dit concludeert de BOVAG-afdeling vul- en ser vicestations na analyse van de omzetontwikkeling van een aantal benzinestations in de grensstreek met België. De stations die maximaal 30 km van de grens liggen, consta teerden sinds de accijnsver hoging een gemiddelde ben- zine-omzetverlies van 30%. Dit betekent dat, als deze trend zich doorzet, de ca. 750 pomphouders die in de grensstreek hun geld moeten verdienen, samen zo'n 195 miljoen liter omzet aan hun Belgische collega's moeten prijsgeven. In april van dit jaar becijferde de BOVAG op basis van de toenmalige ac- cijnsverhogingsvoorstellen nog 'slechts' een omzetder- ving van 133 miljoen liter. Het Nederlands Economisch Insti tuut kwam, in opdracht van het ministerie van Financiën, aan een omzetverlies van slechts 64 miljoen liters. De BOVAG tekent wel aan dat het nog te vroeg is om nu al definitieve conclusies te trekken voor de werkgelegen- aluminium 1 liter motor. Een aar dig nieuwtje is het dak wat afhan kelijk van de buitentemperatuur van kleur veranderd. Mitsubishi houdt zich uiteraard bezig met elektrische voertuigen. Als resul taat van een samenwerking met het Engelse International Automo tive Design en het Zweedse Clean Air zal de LA301 zeer binnenkort leverbaar worden in Californië, waar de emissie-eisen bijzonder streng zijn en de verkoop van elektrisch aangedreven auto's na drukkelijk wordt bevorderd. Een wat kleiner Japans merk is Isuzu. Wij kennen deze aan GM gelieerde firma vooral vanwege de terreinauto's, pick-ups en be stelwagens. Maar Isuzu heeft in verschillende landen ook een aantal personenwagens. De Isuzu Como is een prototype van een Het gebeurt niet vaak, maar soms komen er reacties op verhalen die ik heb geschre ven. Een goed voorbeeld was onlangs het verhaal over de nieuwe verkeersregels. De mensen die de vernieuwin gen hebben moeten opstellen snappen het al nauwelijks, zodat een fout van mijn kant begrijpelijk, maar niet goed te praten is. Gelukkig werd ik snel op de vingers getikt. Een ander verhaaltje wat nogal wat vragen opriep, be trof de wijzigingen op het ge bied van de motorrijtuigenbe lasting (wegenbelasting). Door twee tarielsaanpassin- gen binnen drie maanden weten veel gas- en dieselrij ders niet meer wat ze moeten betalen. Eén persoon gaf me de tip om voortaan bij de technische gegevens van een test de wegenbelasting te ver melden. Een prima tip, waar aan ik me zal proberen te houden. Na jarenlang ongeveer het zelfde staatje technische ge gevens bij de wekelijks test te hebben afgedrukt, kwam iemand met de mededeling dat verschillende aanduidin gen niet juist zijn. Ik mag niet spreken over gewicht, maar moet het over massa hebben. Natuurlijk is het uit den boze dat er nog steeds over pk's wordt gesproken. Dé realiteit is echter nog steeds dat de gemiddelde automobilist die zich hierin verdiept en ook echte autofreaks altijd nog vragen naar een vermogen in pk's. Een kilowatt, met alle respect voor het SI- stelsel, zegt maar weinig mensen iets. Helemaal fout is vervol gens de vermelding "km/u", want internationaal moet er eigenlijk "km/h"staan af komstig van het Franse "heu- re Alhoewel ik zeer franco- fiel ben, blijven we Nederlan ders, zodat de "u" voor uur bïijft staan. Je kunt je inder daad afvragen of je moet spreken over kW, km/h en massa of dat je het moet laten bij wat het is. Er moet voorop blijven staan dat de mensen het begrijpen en in dat geval zal spreektaal misschien wel voor de wetenschappelijk verantwoorde term moeten gaan... Europese merken spelen in Japan een bijrol. Toch kozen een tweetal fabrikanten voor de onthulling van een nieuw model ver van huis. Audi liet er de AVUS Quattro zien, een sportieve tweezitter met lijnen die doen terugdenken aan de Auto Union circuitauto's van net voor de Tweede Wereldoor log. Maar ook Jaguar liet er de prestigieuze XJ 220 in definitieve versie zien. Wellicht zit het groot ste aantal klanten wel in Japan. Elektrisch Mitsubishi bracht veel nieuws al lereerst in de vorm van de nieuwe driedeurs Colt, die begin volgend jaar de oversteek naar Europa zal maken. Als experimenteel model werd de bolle mS.1000 getoond, een autootje in vrolijke rood/witte tinten. Ter voortstuwing dient een sportwagen met middenmotor. Óndanks zijn typische vormge ving biedt de auto plaats aan vier personen en heeft een behoorlijk bagagevolume. Mazda zorgde wellicht voor de meeste primeurs die ook naar ons land zullen komen. Allereerst werd er de nieuwe 626 ten doop gehouden. Daar Mazda deze auto in zijn vele verschijningsvormen (sedan, hatchback, coupé, wa gon) onder verschillende namen op de Japanse markt brengt, moesten bezoekers de 626-sei De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-aideling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21