EUROPEES OVERWICHT npr AUTO VAN HET JAAR 1992 SE I fcll I ■1 Omega Limousine Autoverkopen vertonen lichte daling Even regelen in een verloren uurtje. Rijnlease VEAS Milieuzorgsysteem van Renault ook bij V.d. Boom I I I I I ilburg 995,- Ijwroj mE DE AUTOMAAT-Donderdag 31 oktober 1991 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER er 1991 - pagina 6 dstot Bouwjaar ote beurt 400,- doen )laat TELEFOON 04255-3944 1988 1984 1990 1987 1989 1988 1987 1989 1988 1989 1987 1989 1989 1987 1988 1988 1989 1989 1990 1987 1986 Brabantsehoek 4, 5071 NM Udenhout, tel. 04241-1532. s een rij- B 1 B 1 G 1 G 1 D 1 B 1 B 1 B 1 G 1 G 1 B D B D G D D G B D D EREPARATIES ITLATEN, KORTINGEN 4299 niet uw VOLVO. G-NOORD jlevisie, vidt Op motoris irden voor 2.6 liter z- rbodiesel d van het i 5-deurs. ?95,- verkoopci vermelder gewijzic,_ heeft c 9.141 (10.212) 8.697 8.949) 7.908 6.060) 7.556 6.684) 7.086 8.031) 6.224 7.068) 4.811 3.428) 4.341 4.219) 3.981 3.343) 2.530 5.025) 2.327 1.958) 1.787 2.223) 1.283 1.065) 997 919) 274 424) 1. Volvo 850 GLT 2. Citroen ZX 3. VW Golf 4. Opel Astra 5. Seat Toledo 6. Peugeot 106 7. Honda Civic 8. BMW 3-serie 9. Mazda 121 10. Toyota Camry GM/Opel: Ford: VW/Audi: Peugeot: Nissan: Mazda: Renault: Fiat: Toyota: Citroën: Volvo: Suzuki: BMW: 55.680(62.595) Ht 42.574(41.070) 36.939 (43.377) tische en et 2-liter en 2-liter moet blijven, de nieuwe 5 tra korte vei ciale achter ten op het Ik houd het wat dat betreft op mijn eigen volgorde: schappen. Helaas zal de Toledo punten verliezen op het punt van de techniek, waarbij vooral op be staande VW-onderdelen is terug gevallen. Mitsubishi- Mercedes: Alfa Romeo: Daihatsu: Honda: Seat: Hyundai: -Subaru: 36.939 (43.377) Rover: 29.818(33.389) Lada: 26.588(21.936) Chrysler: 24.746(23.337) Lancia: 23.578(23.145) Saab: 20.874 (19.793) Skoda: 19.840(20.273) Jaguar: Typisch iets voor Jan Bertens Udenhout. Mark van Dijk weet daar alles van. "Natuurlijk" zegt 'ie steeds als een van onze klanten vraagt of hij even dit of even dat wil regelen. Moet ook kunnen vinden wij, in een j autobedrijf waar service I bovenin het vaandel staat. Betekent overigens wel dat u van dat verloren uurtje een faktuurtje krijgt. Jean Lommers heet hij, onze admini strateur die er voor zc geen cent te veel bete geen cent te kort komen. ^-7 - Aatf Alhoewel afhankelijk van de na tionaliteit, is een Europeaan chau vinistisch. De zeven Japanse en één Koreaanse auto die op de lijst vermeld staan zullen daarom wei nig kans maken op een overwin ning. Ook het bereiken van één van de eerste drie plaatsen lijkt niet voor ze weggelegd, daar Europa met een reeks troeven op tafel komt. Japan Mazda doet mee met twee zeer eigenzinnige types. De kleine 121 zal best een aantal punten scoren vanwege zijn volledig nieuwe vormgeving, terwijl technisch van bekende zaken gebruik wordt ge maakt. Daarnaast doet ook de MX-3 mee. Eveneens met een op vallende carrosserie, biedt de MX-3 ook nog de aardigheid van een kleine V6 motor. Dat een merk twee kandidaten voor de titel heeft, werkt niet in het voordeel. Vaak worden dan de punten voor het betreffende merk over de twee types verdeeld. Oneerbiedig plaatsen we de Koreaanse Hyun dai Lantra voor het gemak ook even onder het kopje Japan. De Lantra laat duidelijk de vooruit gang binnen het eigen merk zien op het gebied van techniek, vorm geving en kwaliteit. Toch moeten we hem helaas een plaatsje in de onderste regionen voorspellen. Een "Auto van het Jaar" moet im mers op zo veel mogelijk punten nieuw zijn en veel waarde voor het geld bieden. Wat dat laatste betreft scoort de Lantra zonder meer goed, maar komt op andere punten gewoon te kort. ■’'cijfers over 1991 moeten Iden, dat de Rai voor een igde manier van registreren heeft gekozen. De auto's die hier op kenteken worden gezet en met een weer worden ge- re-expor- teerd tellen niet meer mee. Naar schatting zijn dat zo'n 15.000 tot 20.000 auto's per jaar. We kunnen dus gerust stellen dat de auto markt in zijn totaliteit stabiel is. Winnaars zijn dit jaar Alfa Romeo, BMW, Chrysler, Daihatsu, Fiat, Ford, Hyundai, Mazda, Nissan, Renault, Rover, Saab, Skoda en Subaru. Alle andere merken za gen hun verkoopaantallen slin ken. In absolute zin is Nissan de grote overwinnaar met nu 26.558 Voorsprong Helaas bracht BMW de nieuwe 3- serie vorig jaar net te laat op de markt om nog met de 1991-verkie zing mee te doen. In dat geval had de auto het absoluut gehaald. De nieuwe, begerenswaardige in stapper van BMW zal zeker hoog scoren, maar vanwege het over wicht aan nieuwe Europese auto's kan hem geen plaats in de top drie worden voorspeld. Dan blijven er nog vijf auto's over die vrijwel zeker ook de eerste vijf plaatsen zullen gaan bezetten. Er zal een groot gevecht geleverd In Nederland werden van januari tot en met september 409.741 nieuwe personenauto's verkocht. Dit ten opzichte van 422.575 een heden over dezelfde periode vorig jaar. We zullen iedere keer bij lemaal de moeite waard. Vrijwel voor ieder model kan worden ver teld waarom ze een eerste plaats zouden verdienen. De nieuwe Audi 100 zal het echter niet halen. Deze fraaie, grote limousine zal bij dé verschillende juryleden te weinig vooruitstrevend gevonden worden. De laatste jaren is het bo vendien zo dat de "Auto van het Jaar" over het algemeen in de la gere prijsklassen vallen. Zo doende zal ook de S-klasse van s Mercedes het niet halen, al heb ben we hier duidelijk te maken met een technisch innovatief pro- dukt. In de jaren zeventig bracht op die manier de 450 SEL het tot de overwinning. Een auto die het eigenlijk zou verdienen is de Seat s Toledo. Een compleet nieuw pro- dukt van Spaanse bodem met een eigen gezicht en prettige rij-eigen- worden tussen de nieuwe Golf en Astra. Of ze de eerste en tweede plaats gaan bezetten weten we pas begin december, maar dat ze nek aan nek zullen eindigen moge duidelijk zijn. Gezien het belang van de twee auto's op de verschil lende Europese markten, moeten we de Golf een kleine voorsprong voorspellen, maar ze zijn bijzon der aan elkaar gewaagd. Een an dere auto in deze klasse die zeker niet kansloos is, is de Citroën ZX. De auto is nieuw voor Citroën, moet het kwaliteitsimago van het merk opbouwen en biedt een aan tal technische noviteiten zoals de verplaatsbare achterbank en de meesturende achteras. Puur op dit laatste punt bekeken verdient de ZX een hogere plaats dan de Golf en Astra. Er is echter nog een an dere Franse kandidaat, de kleine Wie zijn Opel Omega nog niet groot genoeg vindt kan inmiddels via de officiële dealers een met 90 centimeter verlengd exemplaar kopen met zes deuren. Deze Omega Limousine biedt plaats aan acht personen en zal met name belangstelling krijgen van de taxi-wereld en grote hotels. De Limousine is door Opel- inge nieurs ontworpen en wordt ook in de eigen fabriek gebouwd. Ach teras, transmissie en onderstel worden dan ook meteen aange past. In plaats van de midden- bank kan de auto ook met een offi ce-unit worden geleverd, be staande uit een buro, bar, compu ter, televisie, video, fax en tele foon. Op motorisch vlak kan geko zen worden voor ,een 2.4 liter 4 cy linder, 2.6 liter zespitter en de 2.3 liter turbodiesel. De prijslijst start bij 1.123.740,= inclusief BTW Net als Mazda komt ook Honda met twee nieuwe auto's op de lijst voor. De nieuwe Legend zal slechts een klein deel van de pun ten vergaren. De auto is wellis waar helemaal nieuw, maar valt op veel punten terug op be staande technieken. Voor de Civic mag van alle deelnemende Ja panse auto's de hoogste notering worden voorspeld. Denk bijvoor beeld eens aan de nieuwe en zui nig VTEC-E motor en de nieuwe sedan die in een hoger segment is gekomen. Alhoewel het uiterlijk van de hatchback nog aan zijn voorganger doet denken, is ook dit model helemaal nieuw. Innovatief In ongeveer hetzelfde segment als de Legend zit ook de Mitsubishi Sigma, een grote auto met een be hoorlijk eigen gezicht en zeer complete uitvoering. Maar ook hier geldt dat voor een groot deel op bestaande technieken is voort geborduurd en dat de betekenis van deze auto voor onze markten zeer gering is. De twee laatste Ja panse kandidaten zullen het niet slecht doen. De Sunny-reeks van Nissan is zeer divers en biedt vele leuke mogelijkheden. Echt nieuw op technisch gebied mogen we hem niet noemen, maar de auto heeft een fantasievolle vormge ving en is bovendien belangrijk op een aantal Europese markten. De nieuwe Camry van Toyota komt helaas in een klein aantal naar Europa, maar verdient van wege zijn kwaliteiten zondermeer flink wat punten. De negen Europese auto's zijn al- Tien Nederlandse Renault-dealers zijn samen met de importeur be gonnen met de integratie van een milieuzorgsysteem. De Tilburgse Renault-dealer V.d. Boom was al in een vroeg stadium bij dit pro- jekt betrokken en zorgt zo voor een Nederlandse primeur in de autobranche. Het milieuzorgsys teem werd samen met de Bovag ontwikkeld en voorziet in een planmatige aanpak van de mi lieuproblemen binnen het autobe drijf. Er is gezocht naar duurzame en gestructureerde oplossingen. Volgens voormalig minister Nij- pels, die het begrip "milieuzorg systeem" introduceerde moet in een dergelijk systeem een aantal basiselementen zijn opgenomen: een milieubeleidsverklaring, een milieuprogramma, ruimte voor metingen, registraties, interne controle en voorlichting en oplei ding van het personeel binnen het bedrijf. Onderdelen van het milieuzorg systeem zijn de vloeistofdichte vloeren in de werkplaats, was plaats en spuitcabine, olie- en ve- tafscheiders in de riolering, een afzuigsysteem voor uitlaatgassen en een vloeistofdichte bak voor opslag van accu's en chemica liën. Alleen als een dealer onvoor waardelijk de bereidheid toont hieraan te voldoen, wordt het mi lieuzorgsysteem een waardevol instrument. De ervaringen die de tien pilot dealers (w.o. V.d. Boom Tilburg) met het systeem opdoen, zullen straks ten dienste staan van de overige 230 Renault- dealers in ons land, die allemaal voor 1995 met behulp van het Bovag- milieu zorgsysteem aan de strengste mi lieuwetgeving zullen voldoen. En alhoewel de auto er als echte Volvo uitziet, zijn de n, eigenschappen van deze voorwie- laandrijver vergelijkbaar met an dere sportieve modellen in dit segment. Maar zoals duidelijk is, is de concurrentie dit jaar zeer groot. Voorspellen van de einduit slag is dan ook koffie-dik kijken. 19.334 (20.412) 17.059 (20.874) De overige merken blijven in aan- 12.962 (13.498) tal exclusief: Porsche (96), Mase- 10.158 8.348) rati (23) en Ferrari (20). nieuwe auto's tegen 21.936 vorig jaar. De resultaten tot nu toe zijn als volgt (tussen haakjes cijfers van 1990): Over enkele weken zal de uitslag van de "Auto van het eigen werelddeel. Gezien de historie van deze fel be- Jaar" verkiezing bekend worden gemaakt. Voor zover geerde titel, zullen daarom de Japanse kandidaten wei- bekend zijn maar liefst zeventien nieuwe auto's geno- nig kans maken. In ieder geval heeft de jury een ruime mineerd, waarvan de meerderheid afkomstig is uit ons keuze uit merken, prijsklassen en nieuwe technieken. Peugeot 106. Gebruik makend van te veel bestaande onderdelen uit 205 en AX heeft de 106 te weinig in huis voor de titel. Bovendien wordt gefluisterd dat het zowiezo geen Franse auto zal worden, om dat de laatste vier jaar de eer al te beurt viel aan de Citroën XM, Peugeot 405 en Renault Clio. Veiligheid Dan blijft er nog één auto over, die het mijns inziens zou moeten worden, de nieuwe Volvo 850 GLT. Op het eerste gezicht duide lijk een Volvo, maar met zoveel nieuwe onderdelen, dat hij daar mee de concurrentie de baas Denk maar eens aan cylindermotor met ul- versnellingsbak, de spe- „eras en de vele novitei- st gebied van veiligheid. y 6 2LS8 MD’ Mazda MX-3 V6 1.8I-24V 4 Iw v OTROÉNZX o 11 I ■b o*8* w gGG-RV 412

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 41