EUROPEES OVERWICHT
npr
AUTO VAN HET JAAR 1992
SE
I
fcll I
■1
Omega
Limousine
Autoverkopen vertonen lichte daling
Even regelen in
een verloren uurtje.
Rijnlease
VEAS
Milieuzorgsysteem
van Renault ook
bij V.d. Boom
I I I I I
ilburg
995,-
Ijwroj mE
DE AUTOMAAT-Donderdag 31 oktober 1991 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
er 1991 - pagina 6
dstot
Bouwjaar
ote beurt
400,-
doen
)laat
TELEFOON 04255-3944
1988
1984
1990
1987
1989
1988
1987
1989
1988
1989
1987
1989
1989
1987
1988
1988
1989
1989
1990
1987
1986
Brabantsehoek 4, 5071 NM
Udenhout, tel. 04241-1532.
s een
rij-
B 1
B 1
G 1
G 1
D 1
B 1
B 1
B 1
G 1
G 1
B
D
B
D
G
D
D
G
B
D
D
EREPARATIES
ITLATEN,
KORTINGEN
4299
niet
uw VOLVO.
G-NOORD
jlevisie, vidt
Op motoris
irden voor
2.6 liter z-
rbodiesel
d van het
i 5-deurs.
?95,-
verkoopci
vermelder
gewijzic,_
heeft c
9.141 (10.212)
8.697 8.949)
7.908 6.060)
7.556 6.684)
7.086 8.031)
6.224 7.068)
4.811 3.428)
4.341 4.219)
3.981 3.343)
2.530 5.025)
2.327 1.958)
1.787 2.223)
1.283 1.065)
997 919)
274 424)
1. Volvo 850 GLT
2. Citroen ZX
3. VW Golf
4. Opel Astra
5. Seat Toledo
6. Peugeot 106
7. Honda Civic
8. BMW 3-serie
9. Mazda 121
10. Toyota Camry
GM/Opel:
Ford:
VW/Audi:
Peugeot:
Nissan:
Mazda:
Renault:
Fiat:
Toyota:
Citroën:
Volvo:
Suzuki:
BMW:
55.680(62.595) Ht
42.574(41.070)
36.939 (43.377)
tische en
et 2-liter
en 2-liter
moet blijven,
de nieuwe 5
tra korte vei
ciale achter
ten op het
Ik houd het wat dat betreft op mijn
eigen volgorde:
schappen. Helaas zal de Toledo
punten verliezen op het punt van
de techniek, waarbij vooral op be
staande VW-onderdelen is terug
gevallen.
Mitsubishi-
Mercedes:
Alfa Romeo:
Daihatsu:
Honda:
Seat:
Hyundai:
-Subaru:
36.939 (43.377) Rover:
29.818(33.389) Lada:
26.588(21.936) Chrysler:
24.746(23.337) Lancia:
23.578(23.145) Saab:
20.874 (19.793) Skoda:
19.840(20.273) Jaguar:
Typisch iets voor Jan Bertens
Udenhout. Mark van Dijk weet
daar alles van. "Natuurlijk" zegt 'ie
steeds als een van onze klanten
vraagt of hij even dit of even
dat wil regelen. Moet ook
kunnen vinden wij, in een j
autobedrijf waar service I
bovenin het vaandel staat.
Betekent overigens wel
dat u van dat verloren uurtje
een faktuurtje krijgt. Jean
Lommers heet hij, onze admini
strateur die er voor zc
geen cent te veel bete
geen cent te kort
komen. ^-7 - Aatf
Alhoewel afhankelijk van de na
tionaliteit, is een Europeaan chau
vinistisch. De zeven Japanse en
één Koreaanse auto die op de lijst
vermeld staan zullen daarom wei
nig kans maken op een overwin
ning. Ook het bereiken van één
van de eerste drie plaatsen lijkt
niet voor ze weggelegd, daar
Europa met een reeks troeven op
tafel komt.
Japan
Mazda doet mee met twee zeer
eigenzinnige types. De kleine 121
zal best een aantal punten scoren
vanwege zijn volledig nieuwe
vormgeving, terwijl technisch van
bekende zaken gebruik wordt ge
maakt. Daarnaast doet ook de
MX-3 mee. Eveneens met een op
vallende carrosserie, biedt de
MX-3 ook nog de aardigheid van
een kleine V6 motor. Dat een merk
twee kandidaten voor de titel
heeft, werkt niet in het voordeel.
Vaak worden dan de punten voor
het betreffende merk over de twee
types verdeeld. Oneerbiedig
plaatsen we de Koreaanse Hyun
dai Lantra voor het gemak ook
even onder het kopje Japan. De
Lantra laat duidelijk de vooruit
gang binnen het eigen merk zien
op het gebied van techniek, vorm
geving en kwaliteit. Toch moeten
we hem helaas een plaatsje in de
onderste regionen voorspellen.
Een "Auto van het Jaar" moet im
mers op zo veel mogelijk punten
nieuw zijn en veel waarde voor
het geld bieden. Wat dat laatste
betreft scoort de Lantra zonder
meer goed, maar komt op andere
punten gewoon te kort.
■’'cijfers over 1991 moeten
Iden, dat de Rai voor een
igde manier van registreren
heeft gekozen. De auto's die hier
op kenteken worden gezet en met
een weer worden ge- re-expor-
teerd tellen niet meer mee. Naar
schatting zijn dat zo'n 15.000 tot
20.000 auto's per jaar. We kunnen
dus gerust stellen dat de auto
markt in zijn totaliteit stabiel is.
Winnaars zijn dit jaar Alfa Romeo,
BMW, Chrysler, Daihatsu, Fiat,
Ford, Hyundai, Mazda, Nissan,
Renault, Rover, Saab, Skoda en
Subaru. Alle andere merken za
gen hun verkoopaantallen slin
ken. In absolute zin is Nissan de
grote overwinnaar met nu 26.558
Voorsprong
Helaas bracht BMW de nieuwe 3-
serie vorig jaar net te laat op de
markt om nog met de 1991-verkie
zing mee te doen. In dat geval
had de auto het absoluut gehaald.
De nieuwe, begerenswaardige in
stapper van BMW zal zeker hoog
scoren, maar vanwege het over
wicht aan nieuwe Europese auto's
kan hem geen plaats in de top
drie worden voorspeld.
Dan blijven er nog vijf auto's over
die vrijwel zeker ook de eerste vijf
plaatsen zullen gaan bezetten. Er
zal een groot gevecht geleverd
In Nederland werden van januari
tot en met september 409.741
nieuwe personenauto's verkocht.
Dit ten opzichte van 422.575 een
heden over dezelfde periode vorig
jaar. We zullen iedere keer bij
lemaal de moeite waard. Vrijwel
voor ieder model kan worden ver
teld waarom ze een eerste plaats
zouden verdienen. De nieuwe
Audi 100 zal het echter niet halen.
Deze fraaie, grote limousine zal
bij dé verschillende juryleden te
weinig vooruitstrevend gevonden
worden. De laatste jaren is het bo
vendien zo dat de "Auto van het
Jaar" over het algemeen in de la
gere prijsklassen vallen. Zo
doende zal ook de S-klasse van
s Mercedes het niet halen, al heb
ben we hier duidelijk te maken
met een technisch innovatief pro-
dukt. In de jaren zeventig bracht
op die manier de 450 SEL het tot
de overwinning. Een auto die het
eigenlijk zou verdienen is de Seat
s Toledo. Een compleet nieuw pro-
dukt van Spaanse bodem met een
eigen gezicht en prettige rij-eigen-
worden tussen de nieuwe Golf en
Astra. Of ze de eerste en tweede
plaats gaan bezetten weten we
pas begin december, maar dat ze
nek aan nek zullen eindigen moge
duidelijk zijn. Gezien het belang
van de twee auto's op de verschil
lende Europese markten, moeten
we de Golf een kleine voorsprong
voorspellen, maar ze zijn bijzon
der aan elkaar gewaagd. Een an
dere auto in deze klasse die zeker
niet kansloos is, is de Citroën ZX.
De auto is nieuw voor Citroën,
moet het kwaliteitsimago van het
merk opbouwen en biedt een aan
tal technische noviteiten zoals de
verplaatsbare achterbank en de
meesturende achteras. Puur op dit
laatste punt bekeken verdient de
ZX een hogere plaats dan de Golf
en Astra. Er is echter nog een an
dere Franse kandidaat, de kleine
Wie zijn Opel Omega nog niet
groot genoeg vindt kan inmiddels
via de officiële dealers een met 90
centimeter verlengd exemplaar
kopen met zes deuren. Deze
Omega Limousine biedt plaats
aan acht personen en zal met
name belangstelling krijgen van
de taxi-wereld en grote hotels. De
Limousine is door Opel- inge
nieurs ontworpen en wordt ook in
de eigen fabriek gebouwd. Ach
teras, transmissie en onderstel
worden dan ook meteen aange
past. In plaats van de midden-
bank kan de auto ook met een offi
ce-unit worden geleverd, be
staande uit een buro, bar, compu
ter, televisie, video, fax en tele
foon. Op motorisch vlak kan geko
zen worden voor ,een 2.4 liter 4 cy
linder, 2.6 liter zespitter en de 2.3
liter turbodiesel. De prijslijst start
bij 1.123.740,= inclusief BTW
Net als Mazda komt ook Honda
met twee nieuwe auto's op de lijst
voor. De nieuwe Legend zal
slechts een klein deel van de pun
ten vergaren. De auto is wellis
waar helemaal nieuw, maar valt
op veel punten terug op be
staande technieken. Voor de Civic
mag van alle deelnemende Ja
panse auto's de hoogste notering
worden voorspeld. Denk bijvoor
beeld eens aan de nieuwe en zui
nig VTEC-E motor en de nieuwe
sedan die in een hoger segment is
gekomen. Alhoewel het uiterlijk
van de hatchback nog aan zijn
voorganger doet denken, is ook
dit model helemaal nieuw.
Innovatief
In ongeveer hetzelfde segment als
de Legend zit ook de Mitsubishi
Sigma, een grote auto met een be
hoorlijk eigen gezicht en zeer
complete uitvoering. Maar ook
hier geldt dat voor een groot deel
op bestaande technieken is voort
geborduurd en dat de betekenis
van deze auto voor onze markten
zeer gering is. De twee laatste Ja
panse kandidaten zullen het niet
slecht doen. De Sunny-reeks van
Nissan is zeer divers en biedt vele
leuke mogelijkheden. Echt nieuw
op technisch gebied mogen we
hem niet noemen, maar de auto
heeft een fantasievolle vormge
ving en is bovendien belangrijk
op een aantal Europese markten.
De nieuwe Camry van Toyota
komt helaas in een klein aantal
naar Europa, maar verdient van
wege zijn kwaliteiten zondermeer
flink wat punten.
De negen Europese auto's zijn al-
Tien Nederlandse Renault-dealers
zijn samen met de importeur be
gonnen met de integratie van een
milieuzorgsysteem. De Tilburgse
Renault-dealer V.d. Boom was al
in een vroeg stadium bij dit pro-
jekt betrokken en zorgt zo voor
een Nederlandse primeur in de
autobranche. Het milieuzorgsys
teem werd samen met de Bovag
ontwikkeld en voorziet in een
planmatige aanpak van de mi
lieuproblemen binnen het autobe
drijf. Er is gezocht naar duurzame
en gestructureerde oplossingen.
Volgens voormalig minister Nij-
pels, die het begrip "milieuzorg
systeem" introduceerde moet in
een dergelijk systeem een aantal
basiselementen zijn opgenomen:
een milieubeleidsverklaring, een
milieuprogramma, ruimte voor
metingen, registraties, interne
controle en voorlichting en oplei
ding van het personeel binnen het
bedrijf.
Onderdelen van het milieuzorg
systeem zijn de vloeistofdichte
vloeren in de werkplaats, was
plaats en spuitcabine, olie- en ve-
tafscheiders in de riolering, een
afzuigsysteem voor uitlaatgassen
en een vloeistofdichte bak voor
opslag van accu's en chemica
liën. Alleen als een dealer onvoor
waardelijk de bereidheid toont
hieraan te voldoen, wordt het mi
lieuzorgsysteem een waardevol
instrument.
De ervaringen die de tien pilot
dealers (w.o. V.d. Boom Tilburg)
met het systeem opdoen, zullen
straks ten dienste staan van de
overige 230 Renault- dealers in
ons land, die allemaal voor 1995
met behulp van het Bovag- milieu
zorgsysteem aan de strengste mi
lieuwetgeving zullen voldoen.
En alhoewel de auto er als
echte Volvo uitziet, zijn de n,
eigenschappen van deze voorwie-
laandrijver vergelijkbaar met an
dere sportieve modellen in dit
segment. Maar zoals duidelijk is,
is de concurrentie dit jaar zeer
groot. Voorspellen van de einduit
slag is dan ook koffie-dik kijken.
19.334 (20.412)
17.059 (20.874) De overige merken blijven in aan-
12.962 (13.498) tal exclusief: Porsche (96), Mase-
10.158 8.348) rati (23) en Ferrari (20).
nieuwe auto's tegen 21.936 vorig
jaar.
De resultaten tot nu toe zijn als
volgt (tussen haakjes cijfers van
1990):
Over enkele weken zal de uitslag van de "Auto van het eigen werelddeel. Gezien de historie van deze fel be-
Jaar" verkiezing bekend worden gemaakt. Voor zover geerde titel, zullen daarom de Japanse kandidaten wei-
bekend zijn maar liefst zeventien nieuwe auto's geno- nig kans maken. In ieder geval heeft de jury een ruime
mineerd, waarvan de meerderheid afkomstig is uit ons keuze uit merken, prijsklassen en nieuwe technieken.
Peugeot 106. Gebruik makend van
te veel bestaande onderdelen uit
205 en AX heeft de 106 te weinig
in huis voor de titel. Bovendien
wordt gefluisterd dat het zowiezo
geen Franse auto zal worden, om
dat de laatste vier jaar de eer al
te beurt viel aan de Citroën XM,
Peugeot 405 en Renault Clio.
Veiligheid
Dan blijft er nog één auto over,
die het mijns inziens zou moeten
worden, de nieuwe Volvo 850
GLT. Op het eerste gezicht duide
lijk een Volvo, maar met zoveel
nieuwe onderdelen, dat hij daar
mee de concurrentie de baas
Denk maar eens aan
cylindermotor met ul-
versnellingsbak, de spe-
„eras en de vele novitei-
st gebied van veiligheid.
y
6 2LS8 MD’
Mazda MX-3 V6 1.8I-24V
4
Iw v
OTROÉNZX
o
11 I
■b
o*8* w
gGG-RV 412